Pelireissu Albufeiraan Portugaliin 10.-17.03.2007

Matkaseurue: Kirsi, Päivi ja EJH
    Matkareitti: lento Helsinki - Frankfurt - Lissabon, vuokra-auto Lissabon - Albufeira - Lissabon, lento Lissabon - Amsterdam - Helsinki
    Pelatut kentät: Vilamoura Millennium, Vilamoura Laguna (2 kertaa), Vilamoura Pinhal ja Vilamoura Old Course

Matka oli jatkoa perinteisille Ilsen järjestämille pelimatkoille. Koska nyt ei Ilse ollut enää järjestämässä matkaa, päätimme Kirsin kanssa lähteä Albufeiraan. Mukana olivat Kirsi, Päivi ja minä. Kirsi sai kaveriltaan edullisesti asunnon RCI:n Club Albufeirasta. Kirsi hommasi myös lennot E-Bookersista. Koska Faroon ei lentoja löytynyt, lensimme Lissaboniin, josta vuokrasimme auton ja ajoimme sillä Albufeiraan. Matkaa kertyi moottoritietä pitkin yhteen suuntaan 250 km. Tätä golfmatkaa varten varasin etukäteen 5 pelin paketin Vilamouran kentille. Koska sieltä ei suoraan vastattu, etsin netistä toisen reitin. Algarvegolf.net tarjosi kaikille Algarven kentille alennuksia ja sitä kautta sain Vilamouran paketin 305 eurolla, kun suoraan se olisi maksanut 375 euroa. Välityspalkkiota piti maksaa 10 euroa hengeltä. Puolet piti maksaa etukäteen ja loput käteisellä varaamon toimistossa.

Systeemi toimi kaikin puolin erinomaisesti paluulentoa lukuun ottamatta, mutta ei siitäkään kovin suurta harmia koitunut.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Lauantai 10.03.07. Lähdimme kotoa 8.15, jolloin tilattu Airport Taxi tuli meitä noutamaan. Lentoasemalla oltiin 9.00 ja kyyti maksoi 30 €. Kentällä päästiin suoraan Lufthansan lähtöselvitykseen, joka sujui nopeasti. Päivin kanssa meillä oli yhteensä yksi matkalaukku ja kaksi golfbägiä, joista toinen meni matkatavarana ja toisesta piti maksaa 20 €. Kentällä odoteltiin Kirsiä The Old Barrell-pubissa. Lufthansan Boeing 737 lähti 10 minuuttia etuajassa 11.05. Lento Frankfurtiin sujui hyvin tilavassa koneessa ja sinne laskeuduttiin 12.30 paikallista aikaa. Jatkolento Lufthansalla Lissaboniin lähti 13.55 n. 5 minuuttia myöhässä. Kone oli Airbus 321 ja se oli perillä Lissabonissa 15.30 10 minuuttia etuajassa. Matkatavaroita odoteltiin tovi ja havaittiin, että golfbägit tulivat ylisuurten matkatavaroiden hihnalle. Sitten mentiinkin Avisin tiskille vuokraamaan auto. Se oli Volkswagen Sharan dieseltila-auto. Tavarat sopivat hyvin, kun taaimmat penkit kaadettiin. Lämpötila Lissabonissa ja matkan aikana oli 22 astetta ja sää aurinkoinen.

Kohti Albufeiraa lähdettiin 16.40 ja heti alkuun ajettiin 17.2 km pitkän (11.5 km veden päällä) Vasco da Gama-sillan yli ja sen jälkeen koko matka maksullista moottoritietä. Nopeusrajoitus oli yleensä 120 km/h, mutta se vauhti ei tuntunut liikenteelle riittävän. Puolessa matkassa käväistiin välipalalla. Matkaa tuli Albufeiraan 250 km ja moottoritiemaksu oli 31 €.

Perillä Club Albufeirassa oltiin 19.15. Se löytyi hyvin ja tiskiltä saatiin avaimet huoneistoon 249, jossa oli yksi makuuhuone ja melko suuri tupa-keittiö sekä iso parveke. Ennen asuntoon menoa käytiin läheisessä Alisuperissa ostamassa illaksi ja aamuksi evästä, koska market suljettiin 20.00. Tavaroiden purkamisen ja järjestelyn jälkeen otettiin parit neuvoa antavat ja painuttiin pehkuihin ajoissa.

Helsinki - Albufeira 10.03.07.

Bägit on pakattu hyvin matkaa varten.

Ylitin tämän sillan viimeksi 1970.

Lissabon on rakennettu tiheään, mutta puistojakin näkyy olevan.

Tavarat on saatu onnellisesti ja auton vuokraus käynnissä.

Tältä näytti vuokraamamme Volkswagen Sharan.

Vasco da Gaman 12 km pitkän sillan alkupää.

Sunnuntai 11.03.07. Aamulla noustiin ylös jo 6.30, joka onnistui hyvin, sillä olihan kello Suomessa jo 8.30. Kirsin aamu-uinnin ja aamupalan jälkeen tutustuttiin kävellen aivan lähimpään ympäristöön. Sitten lähdettiinkin tutkimaan, mitä Albufeirasta löytyy. Ajettiin vanhan kaupungin alueen kautta koko kaupungin läpi ja pikkuteitä Vilamouraan. Saamieni ohjeiden ja Google Earthista tulostamani kartan avulla löysimme hyvin Algarve Golfin toimiston, josta saimme pelivoucherit. 5 pelin paketti oli tallennettu kortille ja muut pelit olivat normaaleilla lipukkeilla. Sieltä käytiin tutustumassa reittiin iltapäivän pelipaikalle. Havaitsimme, että Millenniumilla ja Lagunalla on yhteinen klubitalo. Matkaa Club Albufeiralta Vilamouran kentille tulee n. 16-18 km.

Koska lähtöaikamme oli vasta 13.22, mentiin tutustumaan Vilamouran satamaan. Kävelimme satamassa ja söimme kevyesti. Sitten ajettiinkin takaisin kentälle ja käytiin caddie masterilla ilmoittautumassa. Tasoitukset tarkistettiin, sillä Millenniumilla, Lagunalla ja Pinhalilla on miehille tasoitusvaatimus 28 ja Old Courselle ja Victorialle 24. Pienen puttiharjoittelun jälkeen lähdettiin pelaamaan Vilamoura Millennium. Se on hyvin tasainen, leppoisa, mutta tylsän oloinen kenttä. Kunto oli erinomainen eikä kovin pahoja väyliä ollut. Peli vaan ei ollut aivan kohdallaan, mutta mukavalta pelaaminen tuntui muutaman kuukauden tauon jälkeen. Yksi birkku sentään tuli. Lämmintä oli 21 astetta, aurinko paistoi ja tuulta oli vain vähän, joten peli-ilma oli mainio.

Pelin jälkeen ajettiin Albufeiraan ja käväistiin syömässä vanhassa kaupungissa Doce Jardim-ravintolassa maukkaat grillatut sardiinit. Annos maksoi 6.50 €. Parvekkeella oli päivän aikana ollut varjossa maksimissaan 25 astetta, mutta todellinen maksimi lienee ollut 22 astetta. Aurinko paistoi koko päivän.

Vilamoura Millennium ja Albufeira 11.03.07.

Kirsi menossa uimaan altaalle, joka on aika upea.

Uima-allas ja Exhibition Center, jonka vieressä on baari.

Algarvegolfin toimistosta käytiin hakemassa pelivoucherit.

Vilamouran satama oli täynnä eri kokoisia veneitä.

Ruorimies sai seuraa Päivistä ja Kirsistä.

Ladyt puttiharjoituksissa ennen peliä Millenniumilla.

Pinjat reunustivat Vilamoura Millenniumin väyliä.

Varjot alkoivat jo uhkaavasti pidentyä ja kenttä muuttui kuvaukselliseksi.

Kirsi ottaa vesivaraa oikealla olevan lammen vuoksi.

Maanantai 12.03.07. Yön minimilämpötila oli 6.3 astetta, koko reissun kylmin. Aamulla 6.30 oli 6.9 astetta ja aurinko paistoi eli luvassa oli lämmin päivä. Taas oli herättävä aikaisin, sillä peliaika oli 7.54. Aamiaisen jälkeen lähdettiin kolmistaan kohti Vilamouraa. Kentälle ehdittiin ajoissa ja startteri pyysi meitä lähtemään aikaisemmin, sillä 10. tiiltä puuttui yksi ryhmä. Niin lähdimme Vilamoura Lagunalle aamun kolmantena ryhmänä, edessä oli yksi 2 hengen ja yksi 4 hengen ryhmä. Peli sujui joutuisasti, sillä neljän ryhmäkin pelasi ripeästi. Kenttä on todella mielenkiintoinen ja takaysi on etuysiä vaikeampi. Vesiesteitä on paljon ja se tekee kentän mielenkiintoiseksi. Korkeuseroja ei ollut kovin paljon. Toisen puoliskon aloitusta ennen oli aikaa käydä vessassa ja nauttia olut. Se ilmeisesti auttoi, sillä 1. väylällä, par 5, tuli par ja heti 2. väylällä, par 3, tuli päivän ainut birkku. Sama tahti ei enää jatkunut ja pelikin hidastui, kun ykköseltä aloittaneet tavoitettiin. Mukava oli kuitenkin pelata mielenkiintoisella kentällä. 4. ja 5. väylän välissä olevassa lammessa oli hommissa mielenkiintoinen levän/ruohon kerääjä.

Matkaa tälle kentälle kertyi Club Vilamourasta 17 km ja aikaa kului 20 minuuttia. Pelin jälkeen käytiin tutustumassa myös reittiin Pinhalin kentälle. Kämpän kautta ajettiin satamaan, jossa on huomiota herättäviä pastellisävyisiä taloja - näyttivät hieman oudoilta. Ruokapaikka löytyi kuitenkin vanhasta Albufeirasta, josta ei meinannut näin lounasaikaan löytyä parkkipaikkaa. Syömään mentiin kivaan Casa da Fonte-ravintolaan. Aterian jälkeen käveltiin meren rannan tuntumassa korkealla rinteellä. Ostoksilla käytiin Lidlissä, jossa mm. Grafenwalder-olut (33 cl) maksoi vain 29 c. Iltaa vietettiin kahvien, korttipelin, oluen ja aperitiivien merkeissä.

Päivän maksimi lämpötila oli 19.5 astetta.

Vilamoura Laguna, Albufeira 12.03.07.

Aamun sarastus Albufeirassa on yktä komea kuin monessa muussakin paikassa.

Lähtöaika Vilamoura Lagunalle oli niin aikaisin, että kenttä oli vielä kasteen vallassa.

Tasainen ja leveä 13. väylä taakse päin katsottuna.

15. väylä on par 5, jossa vesi on oleellinen huomioitava osa peliä.

Tällä väylällä on puolestaan runsaasti bunkkereita uhkana.

Birdie on syntynyt 2. griinillä, joka on lyhyt par 3. Takana näkyy range.

3. väylä on todella kaunis dog leg, jossa on vesi kivasti mukana hillitsemässä.

Avauslyontini 5. väylällä lahdössä veden yli kohti oikeanpuoleisia bunkkereita.

9. väylä ja klubi näkyy. Oikealla puolella väylää on salakavala vesieste.

Albufeiran sataman lähellä on tosi kirjavia pastellisävyisiä taloja.

Vanhan kaupungin tuntumaankin rakennetaan koko ajan uutta.

Uimarannalla ei ollut vielä paljon väkeä, vaikka lämmintä oli - vesi ei.

Tiistai 13.03.07. Yön minimilämpötila oli 11.1 astetta ja se oli koko reissun lämpimin. Puhelin soi 5.50 ja toimi samalla herätyksenä. Aamukahvit juotiin rauhassa ja sen jälkeen 7.30 lähdettiin kaikki taas kohti Vilamouraa. Lähtöaika kierrokselle oli 8.26 ja kenttänä Vilamoura Pinhal. Sen ensimmäisen väylän raffit olivat aivan ruskeat kuivuudesta, mutta onneksi muualla kenttä oli kokonaan kunnossa. Vettä ei kentällä juurikaan ollut, mutta nimensä mukaisesti pinjoja sitäkin runsaammin. Hyvin tasaiselta kentältä löytyi yksi kioskikin, joka ohitettiin kaksi kertaa. Muilla kentillähän ajeli myymäläkärry. Klubitalo oli hieno, mutta kentästä jäi melko vaisu vaikutelma.

Paluumatkalla käytiin vilkaisemassa Old Coursea, joka pelataan viimeisenä pelipäivänä. Sitten ajettiinkin suoraan Albufeiran vanhaan kaupunkiin ja käytiin syömässä Three Crowns-ravintolassa meren rannalla, tosin hieman ylempänä. Ruoka oli hyvää. Alisuperin kautta ajettiin kämpälle ja ilta pelailtiin korttia.

Päivän ylin lämpötila oli 23 astetta ja koko päivä oli aurinkoinen, kuten koko reissun ajan.

Vilamoura Pinhal, Albufeira 13.03.07.

Kirsi ja Päivi Pinhalin 2. tiillä sihtaamassa pinjojen ohi.

Näkymä palloltani 4. väylän griinille. Puita on kivasti edessä.

Kirsi chippaa tällä kivalla 4. väylällä. Pinhal taisi olla vaikein pelatuista kentistä.

13. griini ja ainut kioski, joka näillä neljällä pelatulla kentällä nähtiin.

Tällä 14. väylällä on pieni joki poikki väylän draivin kantaman päässä.

Paljon on erittäin tasaisia väyliä, kuten tämä 16. väyläkin.

18. griinille tullaan alamäkeen ja Päivillä on enää lyhyt putti jäljellä.

Syömässä käytiin Three Crowns-ravintolassa, joka on hyvin lähellä merta.

Liha- ja kala-ateriat olivat herkullisia. Pikkupurtavaa tuli aina pöytään.

Keskiviikko 14.03.07. Yön minimilämpötila oli 8.5 astetta ja 7.15 oli 8.9 astetta. Tänään oli vapaapäivä golfista. Aamiaisen jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti Portugalin lounaisnurkkaa Sagresin kaupunkiin. Matkaa sinne on n. 90 km ja menomatkalla ei tehty välipysähdyksiä. Ensimmäiseksi ajettiin niemen kärkeen Fortaleza de Sagres-linnoitukselle, jossa mm. Kolumbus on ollut opettelemassa merimiestaitojaan. Pääsymaksu oli 1.50 €. Niemen jokaisella reunalla on muutaman kymmenen metrin pystysuora pudotus ja siinä reunalla oli paikallisia miehiä onkimassa henkensä kaupalla. Paikka on karu, mutta kaunis. Koko Sagresin alue on täysin puuton ja sopisi hyvin golfiin links-kentille. Linnoituksen jälkeen ajettiin kaupunkiin, jossa käytiin satamassa ja kahvilla.

Paluumatkalla ajettiin Lagosin ja Portimãon kaupunkien läpi ja mentiin Carvoeiron kylään, jossa Kirsi on ollut aikaisemmin lomareissulla. Siellä syötiin Casa Algarvia-ravintolassa. Sitten poikettiin 9-reikäisen Vale de Milho Golfin klubilla ottamassa pari valokuvaa. Sieltä ajettiin rantatietä pitkin Albufeiraan ja matkan varrelta ostettiin pussillinen halpoja appelsiinejä. Ostoksilla käytiin taas tutussa Alisuperissa.

Ilta kului taas korttien parissa ja kuuluipa parvekkeelta lauluakin. Välillä kävelin respaan pyytämään pyyhkeitä, jotka siivooja oli unohtanut. Päivä oli aurinkoinen ja maksimi lämpötila oli 20 astetta.

Albufeira - Sagres - Carvoeiro - Albufeira 14.03.07.

Sagresin retkellä menimme ensimmäiseksi Fortaleza de Sagres-linnoitukseen.

Kalastajia oli onkimassa pystysuoralla seinämällä ja taustalla näkyy karua maastoa.

Linnoitus niemeltä päin nähtynä. Kolumbus on opetellut täällä merenkulkua.

Kalastaja koiransa kanssa ja toinen aivan niemen kärjessä. Kalojen saantia ei nähty.

Sagresin uimaranta ja taustalla näkyy linnoitus. Vain surfareita oli rannalla.

Sagres on pieni kaupunki aivan Portugalin lounaisnurkassa. Puita ei täällä kasva.

Carvoeiron turistikylässä käytiin syömässä Casa Algarvia-ravintolassa.

Vale de Milhon 9-reikäinen golfkenttä on Carvoeiron lähellä.

Kirsi osti pussillisen herkullisia appelsiineja tien varren kauppiaalta.

Torstai 15.03.07. Yön minimilämpötila oli 7.2 astetta. Aamulla oli herätys taas 6.00, sillä peliaika oli 8.18. Nämä aamulähdöt ovat siitä hyviä, että kentillä ei ole vielä ruuhkaa syntynyt. Kaikki lähtivät innoissaan Vilamoura Lagunaa pelaamaan. Sää oli taas aurinkoinen ja lämpöä oli 20 astetta. Peli sujui hyvin, sillä edessä oli 3 hengen ryhmä ja heidän edellään porukat menivät nopeasti. 9. reiällä sain tehtyä birkun bunkkerista ja se oli koko golfurani 3. bunkkerista kupitettu birdie. Kierros kesti n. 4 tuntia.

Takaisin Albufeiraan ajettiin pikkuteitä ja syömässä käytiin matkalla paikallisten suosimassa ravintolassa Restaurant 2 Irmãos. Sitten ajettiin Lidlin kautta kämpälle.

Club Albufeiran alueen vieressä on käynnissä suuri rakennustyömaa. Alueellekin on rakenteilla ainakin yksi talo lisää. Asukkaita asunnoissa oli vielä vähän eikä uima-altaalla hyvistä ja lämpimistä ilmoista huolimatta näkynyt kuin muutama koko viikon aikana.

Illansuussa lähdettiin kävellen vanhaan kaupunkiin, jossa mentiin syömään torin laidalla olevaan Bravo-ravintolaan. Terassilla tarkeni illallakin hyvin, kun siellä oli kaasulämmittimiä. Aterian jälkeen saatiin ilmaisdrinkkikupongit viereiseen baariin. Ne jäivät kuitenkin nyt käyttämättä. Paluumatka kesti kävellen 35 minuuttia, joten matkaa tuli n. 3 km.

Vilamoura Laguna, Albufeira 15.03.07.

Vilamoura Lagunan 1. väylä oli taas varhain aamulla kasteen vallassa.

2. tiillä oli aikaa katsella maisemia, sillä se on par 3. Takana 1. väylä.

Ainakin griinien kastelu tehtiin käsipelillä, kuten tässä 10. griinillä.

Bunkkereita on Vilamouran kentillä paljon, mutta onneksi griinit ovat suuria.

14. väylä on upea dog leg par 4, joka panee tiillä mietteliääksi.

18. griini ja klubitalo, joka on Millenniumin ja Lagunan yhteinen.

Restaurante 2 Irmãos Boliqueimessa tuntui olevan paikallisten suosiossa.

Albufeiraan johtava tie Club Albufeiran ylikulkusillalta nähtynä.

Torin varren ravintoloita iltavalaistuksessa. Turistisesonki on vasta alkamassa.

Perjantai 16.03.07. Yön minimi oli 8.3 astetta ja aamulla 6.10 oli 10.0 astetta. Viimeinen pelipäiväkin valkeni selkeänä. Pelaamallemme Vilamoura Old Courselle tasoitusraja on miehille 24 ja naisille 30. Lähtöaika oli 7.42 ja olimme aamun ensimmäiset lähtijät. Startterin seuratessa saimme kaikki erinomaiset avaukset, joten oli kiva aloittaa peli hienolla kentällä. Mukavaa oli myös se, että edessä ei ollut ketään jarruttamassa ja mehän menimme vauhdilla, joten perässä tulijoistakaan ei ollut haittaa. Kenttä on todella mukava - kaunis, hyvin hoidettu ja leppoisa. Vesiesteitä on todella vähän. Koko kierros kesti 3h 45min ja aikaan sain vain yhden birkun.

Siivojat olivat vielä asunnossamme, kun palasimme sinne. Niin lähdimmekin syömään Albufeiraan. Valintamme oli tänään Restaurante Al Forno hiekkarannan yläpuolella. Näköalat olivat varsin mukavat uimarannalle ja merelle ja ruokakin oli hyvää. Kahviostoksen jälkeen palattiin majapaikkaan kahville ja korttia pelaamaan. Muitakin juomia tuli nautittua, sillä jääkaappi piti saada tyhjennettyä, koska lähtö kotimatkalle alkoi seuraavana aamuna.

Päivä oli selkeä ja lämmin, maksimi oli 20 astetta.

Vilamoura Old Course, Albufeira 16.03.07.

Pinjoja näyttää olevan paljon Old Coursellakin.

Harjoitusgriini on melkein kiinni klubitalon terassissa.

Päivin avaus 1. väylällä, joka on par 4 alamäkeen.

Kirsi asettelee palloaan ja Päivi sihtaa linjaa 2. griinillä.

4. väylällä on kentän ainoa lampi eikä sekään ole koolla pilattu.

5. väylä tulee aivan klubitalon tuntumaan.

196-metrinen on tämä 6. väylä par 3 reippaaseen alamäkeen.

Kirsi lyömässä normaaliin tapaan väylälle.

Pinjoja, komeita väyliä ja harvinaista sprinklerikastelua.

Komea on tämä 8. väyläkin ja vasemmalla näkyy ysi.

Näin jyrkkäseinäiset väyläbunkkerit eivät ole kovin hauskoja.

Selkeän näköinen par 3, mutta tässäpä olikin vastatuuli.

Tällaisessa upeassa talossa asuimme Club Albufeirassa.

Kyllä on Albufeirakin rakennettu tiheään ja uusia rakennuksia nousee.

Albufeiran melkein tyhjä uimaranta ja takana vanha kaupunki.

Lauantai 17.03.07. Yön minimi oli 6.7 astetta. Herätys oli taas 6.00 ja aamiaisen jälkeen olikin aika lähteä kotimatkalle. Lähdimme ajelemaan kohti Lissabonia 7.30. Nyt ajettiin vanhaa rinnakkaistietä IC-1. Ouriquessa pysähdyttiin kahville kaupungin keskustassa. Sitten jatkettiin matkaa ja jouduttiin Lissabonin lähellä Montijon kaupunkiin. Siellä pyörittiin hetki, ennenkuin tankattiin ja mentiin ihmettelemään Carrefourin valtavaa tavarataloa. Siellä kuluikin tunti kevyesti. Vasco da Gama-sillan yli ajettiin hyvin opastettuna lentoasemalle, jossa auton luovutus ja lähtöselvitys sujuivat joutuisasti eikä golfbägeistä tarvinnut maksaa. TAP:n lento TP0660 Amsterdamiin, jolle meillä oli liput, oli peruutettu ja yhdistetty vajaa tunti myöhemmin lähtevän Brysselin lennon kanssa. TAP:n Airbus A-319 lähti kohti Amsterdamia 15.20 eli 50 minuuttia myöhässä.

Amsterdamista oli tarkoituksenamme jatkaa Finnairilla Helsinkiin, mutta tiesimme jo lennon aikana, ettei sille lennolle ehditä. Lentoemäntä palveli hyvin ja kertoi, että virkailija odottaa meitä ja 6 muuta suomalaista Amsterdamin kentällä ja opastaa eteenpäin. Hän vei meidät KLM:n tiskille, ja hankki paikat Helsinkiin. KLM:n Boeing 737-400 lähti 20.20. Kone oli hyvin siisti ja tilava. Tyhjää oli aika paljon, mutta aikataulu oli kentällä niin tiukka, ettei meille ehditty tilata ruokaa. Saimme kuitenkin syötävää, mutta lentoemäntä kertoi, että matkatavarahihnalle on turha mennä, sillä matkatavaramme eivät ehtineet koneeseen. Helsinkiin saavuimme 23.45 ja tavaraselvityksen jälkeen pääsimme Kirsin kyydissä kotiin, jossa olimme n. 1.00 sunnuntain puolella. Lämpötila Helsingissä oli +1 aste ja räntää satoi, kun Lissabonissa oli 20 astetta.

Onnistunut matka oli lopullisesti takana, kun matkatavarat tulivat kotiovelle sunnuntaina 18.3. klo 19.00.

Albufeira - Lissabon - Helsinki 17.03.07.

Portugalilaista maalaismaisemaa Lissabonin tien varrella.

Avaraa puistikkoa Ouriquen kaupungissa, jossa pysähdyimme kahville.

Nautoja laitumella korkkitammimetsikön keskellä.

Päivi kokeilee, miltä korkki tuntuu puussa.

Montijon Carrefour-tavaratalossa on suihkulähde ja iso allas sisällä.

Saavumme Lissaboniin Vasco da Gaman siltaa pitkin.