Golfmatka Alvoriin Portugaliin
06.03. - 03.04.2016, viikko 2

Viikko 1 Viikko 2 Viikko 3 Viikko 4

Seikkailu jatkuu (viikko 2)...

Sunnuntai 13.03.16 Kirkas taivas näkyi taas auringon nousun aikoihin 06.30. Alin lämpötila yöllä oli 9.1 astetta eikä tuulta ollut vielä ollenkaan. Mainingit kuitenkin löivät äänekkäästi rantaan jokapäiväiseen tapaan. Nyt lähdettiin kohti Gramacho Golfia 08.30. Lähdön piti olla 09.45, mutta caddie master kertoi, että pelimme on Vale da Pintassa 10.42. Tästä muutoksesta meillä ei ollut mitään tietoa. Mentiin sitten Vale da Pintaan ja taas taisteltiin ilmaisista kärryistä. Startteri päästi meidät matkaan 10.20. Odottelua oli, sillä kenttä oli täynnä, mutta hyvin päästiin eteenpäin. Sää oli hyvä ja tuulta melko vähän. Satu teki taas birkun. Vale da Pinta on myös lyhyt kenttä, keltaisilta reilut 5200 metriä. Kierros kesti 4h 35min.

13.03.16 Gramacho, Vale da Pinta
Portimãon sillan lähellä vesialue oli laskuveden aikaan aika "mutainen" ja haiseva. Silta on komea, kunhan rakennustelineet otetaan pois remontin jälkeen. Gramachon klubille mentiin suurella innolla, kunnes tuli käännytys Vale da Pintaan.
Kesyjä varpusia oli kaikilla klubeilla vahtimassa pudonneita muruja ja roiskeita. Vale da Pintan matala klubirakennus on aika tyylikäs huolimatta yksikertaisuudestaan. 3. väylä on hyvin avara, kunhan avauksesta selvitään ja niillekin on tilaa.
7. väylä on haastava takatiiltä katsottuna. Rotko on aika syvä. Saman tiin kohdalla on nähty vaivaa loma-asutuksen rajalla. 14. väylän griiniä lähestyttäessa riittää bunkkereita vasemmalla.

Pelin jälkeen lähdettiin suoraan hotellille, mutta matkalla käytiin Lidlissä ostoksella ja sen jälkeen myös Alvorin InterMarchessa. Hotellin tiskillä keskustelimme kärryjen hinnoista, mutta respan henkilöt eivät voi päättää tällaisista asioista. Sovimme tapaavamme hotellin johtajan tiistaina 08.00. Laitoin myös viestin asiasta Golfpassille.

Ruokaa laitoimme huoneessamme ja nautimme Kaisa Mäkäräisen pronssimitalista Holmenkollenilla. Päivän ylin lämpötila oli 21.0 astetta. Aurinko paistoi koko päivän.

13.03.16 Estombár - Portimão - Alvor
Estombarin kylä valkoinen ja punakattoinen muiden kylien malliin. Continente on suuri ostoskeskus Portimãon keskustassa. Nyt tarkeni iltapäivälläkin istua parvekkeella, kun ei tuuli käynyt.

Maanantai 14.03.16 Kirkkaat aamut jatkuvat. Kylmää on kuitenkin öisin. Alin lämpötila oli tänään 9.1 astetta, mutta 7:n maissa ylittyi 10 astetta. Taivaanranta oli koko 180 astetta kauniin punainen auringon nousun aikaan. Aamupäivällä kävin Sadun ja Peran kanssa kävelyllä Prainhassa ja paluumatka käveltiin rantahiekkaa pitkin. Pienen tauon jälkeen käveltiin samalla porukalla Alvoriin etsimään kelloseppää ja etäisyysmittarin paristoa. Jälkimmäinen löytyi. Keskusta ja sataman kautta kierrettiin takaisin supermarketin lähelle. Pera ja Satu menivät lounaalle ja minä kävelin hotellille, jossa Päivi teki ruokaa.

14.03.16 Alvor
Aamulla taivas oli helakanpunainen auringonnousun aikaan ja heijastui kivasti merestäkin. Prainhassa on paljon loma-asumuksia, mutta myös hienosti koristeltuja taloja.
Kallioiden päältä pääsee rannalle portaita pitkin.
Hiekkarannalla kävelystä tuli melkein joka-aamuinen traditio. Rannalle ollaan rakentamassa ainakin kilometrin pituista kävelysiltaa. Alvorin vanhassa osassa on todella kapeita katuja.
Kyllähän kuorma-autokin kadulle mahtui nippa nappa. Satamassa oli hiljaista ja tämä patsas vartioi liikennettä. Muutamia satunnaisia kulkijoita oli näin aamutuimaan liikkeellä.

13.00 lähdettiin pelaamaan taas Vale da Pintaan, jossa meillä oli hyvin myöhäinen lähtöaika 14.42. Tällä kertaa välttelimme väittelyä caddie masterin tiskillä ja maksoimme suosiolla kahdet kärryt. Koska olimme aikaisin kentällä, saimme lähtöluvan jo 13.45, joka olikin hyvä juttu. Odottelemaan jouduttiin aika paljon ja alkuun lämpötilakin oli lähes 20 astetta. 5. väylällä tein reissun ensimmäisen birkkuni. Puolivälin paikkeilla taivaalle tuli jonkin verran pilviä ja ilma viileni selvästi, koska tuuli oli melko kovaa pariin edelliseen päivään verrattuna. Viimeisellä väylällä (par 5) aurinko paistoi hyvin alhaalta suoraan vastaan. Saimme kierroksen päätökseen 18.20, joten kierros kesti 4h 35min. Aurinko laski tänään Alvorissa 18.45, joten alkuperäisellä aikataululla olisimme joutuneet pelaamaan viimeiset väylät melko pimeässä.

Pelin jälkeen ajettiin suoraan hotellille, mutta siltatyömaan kohdalla jouduimme aika paljon odottelemaan yksisuuntaisen valoilla ohjatun kohdan vuoksi. Huoneessamme otettiin sitten ansaitut birkkupaukut ja sen jälkeen keitettiin sämpyläkahvit.

Päivä oli alkuun aurinkoinen, mutta iltapäivällä ilmestyi pilviä, joka viilensi säätä selvästi. Päivän ylin lämpötila oli parvekkeella 21.3 astetta, mutta lienee oikeasti pysynyt 20 asteen paikkeilla.

14.03.16 Vale da Pinta
6. tiilläkin jouduttiin odottelemaan. Takana näkyy 5. griini. 9. väylä on komea pikku dogleg, jossa draiveria ei välttämättä tarvita. Lampi oli remontissa 13. väylällä ja se pelattiin lyhyempänä.
Aurinko oli jo melko alhaalla ja toi hyvin esiin 16. väylän muodot. Päätösväylällä piti jo tarkkaan siristää, koska avaus lyötiin kohti aurinkoa. Tämä väylä on hyvin tasainen, mutta näyttää siinä korkeuserojakin olevan.

Tiistai 15.03.16 Nyt aamulla oli pilvistä ja yön alin lämpötila 11.3 astetta. 06.40 ei tuulta ollut kovin paljon, mutta mainingit olivat suurempia. Aamiainen nautittiin 07.00. Kello 08.00 mentiin Peran kanssa respaan odottelemaan johtajaa, jonka piti tulla 08.00. Hän tulikin vasta 08.15 ja huomattiin, että johtaja (contacting manager) on sama tyttö (Joana Ferreira), joka otti meidät vastaan sisään kirjautumisessa. Saimme helposti sovittua ilmaiset kärryt kaikille loppuajaksi ja hän kirjoitti meille uudet hotellikortit. Ruotsalaisilla oli illalla/yöllä ollut bileet aulassa, koska siellä oli kymmeniä tyhjiä kaljapulloja.

Peran kanssa lähdettiin sitten kävelylle rantaa pitkin ja nyt menimme Alvoriin kalasatamaan saakka. Kävelysilta rannalla oli sielläkin tekeillä ja jo osittain katettu paksuin lankuin. Satamasta käveltiin kylän keskustaan ja siitä takaisin hotellille. Kävelimme Pestana Dom Joao II:n läpi ja komealta hotellilta se näytti. Söimme taas huoneissamme lounaan ennen päivän peliä.

15.03.16 Alvor
Tämä oli lähin uima-allas, jota olisimme voineet käyttää, mutta ei innostanut - kylmää. Hiekkarantaa riittää ja riittää - aina aallonmurtajalle asti, joka häämöttää kuvan keskellä. Keskeneräisellä kävelysillalla jouduttiin taiteilemaan, kun haluttiin toiselle puolelle.
Kalatorilla oli pyydyksiä, niiden selvittelyä ja kalojen perkaamista. Löysimme sattumalta aamukävelyllä kauppahallin. Pestana Dom Joao II:n palvelut olivat käytettävissämme.

13.00 lähdettiin pelaamaan Alto Golfiin. Sää oli pilvinen ja tummiakin pilviä näkyi. Tiiaika oli meillä 13.57, mutta startteri päästi kentälle 13.25. Ruuhkaa oli taas ja odottelua tuli. 6. väylän jälkeen alkoi hieman sataa ja välillä tuli vähän enemmänkin. Takalenkille kuitenkin jatkettiin ja kuurottainen sadekin jatkui. 14. väylän jälkeen käveltiin klubille, hypättiin autoomme ja ajettiin hotellille, jossa oltiin n. 17.00.

Illalla istuttiin koko porukalla ja juteltiin kaikenlaista. Maailmaa parannettiin! Päivä oli pilvinen ja osittain sateinen. Ylin lämpötila oli 17.5 astetta.

15.03.16 Alto Golf
Taivas on aika synkkä, kun Päivi on siirtymässä Alto Golfin 1. tiille. 3. väylä on par 5, jossa avaus lyödään osittain sokkona. Tämä erikoinen Portimãon "pyramiditalo" näkyy hyvin 11. tiille .
13. väylän avaus lyödään myös sokkona, mutta tähystystorni auttaa. 14. väylä on myös sokkoväylä, mutta sillä on tähystystorni. Illalla näkyi aurinkokin pilviverhon lomasta ja värjäsi taivaanrannan.

Keskiviikko 16.03.16 Aamu oli nyt selkeä ja aurinko paistoi heti aamusta. Alin lämpötila oli 9.8 astetta. Aamulla 9:n jälkeen tänä vapaapäivänä otettiin huoneessamme skumpat syntymäpäiväni kunniaksi. Sitten lähdettiin kävelylle rantaa pitkin Alvoriin, jossa käytiin nauttimassa americanot ja cripsit Yacht Club Barissa. Kävimme myös linnoituksessa, kauppahallissa ja käveltiin kaupungin kapeita katuja. Juotiin myös 0.90 euron oluet Snack Bar Suica-baarissa.

Seuraavaksi ajettiin kauppaan Pingo Doceen Alvorin reunalla ja N125:n kautta ajettiin hotellille. Synttärikahvit juotiin huoneessamme ja sen jälkeen olikin jo lepotauon aika. Tuuli oli aika kova eikä parvekkeella voinut olla.

18.00 lähdettiin illalliselle ja mentiin tuttuun kiinalaiseen Restaurant China Grande Muralhaan, jossa saimme taas hyvän aterian. Tuuli oli jo laantunut, kun palasimme hotellille.

Päivän ylin lämpötila oli 20.3 astetta.

16.03.16 Alvor
Keli oli hyvä surfilaudalla melomiseen. Varsinaiseen surfaamiseen aallot olivat koko ajan liian pieniä. Osa matkasta Alvorin satamaan päästiin kävelemään uutta lankkusiltaa pitkin suojelualueella. Satamassa on useita erilaisia patsaita. Hiljaista oli tänäkin aamuna vielä sesonkia odtettaessa.
Satamassa on useita viihtyisiä ravintoloita rannan tuntumassa. Ponta do Medo Grande on suuri suojelualue kävelyreitteineen. Yacht Club Barin mansikka creppi myös maistui hyvälle.
Sitten jatkettiin matkaa viihtyisällä rantabulevardilla kohti kylää. Värikkäitä ravintoloita ja sivukujia löytyy tästä kuvauksellisesta kylästä. Koiranjätöspusseja sai hyvin monesta paikasta automaateista.

Snack Bar Suicassa maksaa iso olut "caneca" koko päivän 0.90 €. Kaupassakin iso oluttölkki maksaa 0.90 - 1.25 €.
Kiinalaisessa ravintolassa syötiin juhla-ateria, josta Päivi ja Perakin nauttivat. Sadunkin kanssa olimme tyytyväisiä ravintolan antimiin. China Grande Muralhaa voi suositella.

Torstai 17.03.16 Melkein pilvetön taivas toivotti tervetulleeksi uuteen päivään. Yön alin lämpötila oli 10.2 astetta eikä tuulta ollut. Tänään pestiin alhaalla talon koneella pyykkiä. Respasta sai 5 eurolla poletin, jolla sai koneellisen pestyä. Odotellessa kävin rannalla kävelemässä. Pyykkihomman jälkeen laitettiin munakkaat lounaaksi.

12.30 lähdettiin ajamaan kohti Silves Golfia, jossa pelin piti alkaa 14.06. Ensin käytiin kuitenkin katsomassa Penina Golf Resort, joka on aika lähellä Alvorin pohjoispuolella. Komea oli hotelli ja näkyvissä olevat kentän väylät olivat hienossa kunnossa ja näyttivät leveiltä.

17.03.16 Alvor - Penina Golf

Päivin kanssa käytiin pesemässä pyykkiä talon itsepalvelukoneella.

Hississä oli hyvä tilaisuus ottaa selfie koko seinän peilin kautta.
Penina Golf Resort oli 4.5 km:n päässä majapaikastamme, joten kävimme sitä kurkkaamassa.
Peninan hieno hotelli on aivan kentän vieressä ja porukkaa näytti olevan. Klubin lähellä olevat väylät näyttivät hyvin avarilta ja siisteiltä. Mukavia yllätyksiä näyttää täälläkin olevan väylillä, mutta niin pitääkin.

Hetken katseltuamme ajelimmekin Silves Golfin kentälle, jossa oli ruotsalaisilla kilpailu. Klubilla odottelimme kaikessa rauhassa, kunnes 14.02 pääsimme lähtemään kierroksellemme. Alussa peli oli sujuvaa, mutta 4 väylän jälkeen jouduimme taas odottelemaan aika paljon. Yhden birkun sain taas tehtyä. 16 väylää pelattuamme auringon laskuun oli aikaa n. 20 minuuttia, ruuhkaa edessä ja takana, joten jätimme viimeiset kaksi väylää pelaamatta, koska olimme aivan klubin vieressä. Kierroksen 16 väylään meni aikaa 4h 30min.

Kentältä ajettiin Pingo Doceen Alvoriin, jossa käytiin ostoksilla. Sitten mentiinkin hotellille ja otettiin birkkupaukut. Sen jälkeen olikin jo ruoan vuoro. Televisiosta katsottiin, kuinka Kaisa Mäkäräinen voitti Hanti - Mansiskyssä Siperiassa naisten ampumahiihdossa pikamatkan.

Päivä oli alkuun aurinkoinen, sitten iltapäivällä oli suhteellisen pilvistä, mutta tuuli oli aika heikkoa. Ylin lämpötila oli 20.1 astetta.

17.03.16 Silves Golf
Silves Golfin harjoitusgriiniltä sai kivan kuvan 1. väylälle päin. Penkillä istumista ja odottelua tuli kierroksella aika paljon. 3. väylä on aika vaativa par 3, vaikka lyödäänkin ylhäältä (miehet).
Silvesin 7. väylä on keltaisilta 542 m (par 5) ja 8. väylä 388 m (par 4), mutta muuten kenttä on lyhyt (5256 m). 13. väylää kelpaa kuvailla. Kentän ovat suunnitelleet José Matias, Peter Booth & Fausto Nascimento. Aurinko laski, eikä oltu vielä hotellilla, vaikka suoraan ajettiinkin. Portimãon komealla sillalla oltiin.

Perjantai 18.03.16 Aamu oli puolipilvinen, mainingit aika isot ja alin lämpötila 10.2 astetta. Yöllä tuntui olevan aika paljon tuulta, mutta nyt aamulla se oli laantunut. Peran kanssa käytiin aamukävelyllä ja menimme Portimãon tietä liikenneympyrän ohi ja sieltä Prainhaan. Löysimme myös Orange Supermarketin yhden ison talon sisäpihalta. Sitten käveltiin portaita rantaan ja sieltä kämpille.

18.03.16 Alvor
Alvor Atlánticon ala-aula, jossa henkilökuntaa on vain 08.30 alkaen myöhäiseen iltaan. Hotel Pestana Delfim oli vielä melkein tyhjä, mutta sitä kunnostettiin sesonkia varten. Pestana Delfimin alueella on suuri driving range, jossa nähtiin joitakin ihmisiä.
Prainhan kallioista saa hyvin otettua mielenkiintoisia ja kiehtovia kuvia. Kallioissa on eroosion syömiä aukkoja ja tunneleita paljon. Tässäkin näkyy kome tunnelia ja osasta mahtuu kulkemaan.

13.00 lähdettiin vaihteeksi Vale da Pintaan pelaamaan. Lähtöaika oli 14.06 ja suurin piirtein siihen aikaan päästiin lähtemään. Edellämme meni ruotsalaisporukka, jossa oli yksi suomea puhuva, jonka tapasimme Alto Golfissa. Heidän jälkeensä lähti suomalainen pariskunta. Hyvin paljon jouduttiin nyt odottelemaan ja välillä satoi vettäkin. 9. tiillä ollessamme marshall tuli ja valitti hitautta, mutta kertoi, että voimme pelata etuysin uudestaan, jossa ei ole juuri ketään. Hän kertoi myös, että takaysi on nopeampi. Koska satoi ja kello oli jo aika paljon, päätimme lopettaa 9 reiän jälkeen ja kerroimme sen myös hänelle ja perässämme tuleville. Niin myös teimme. Satu teki taas jo kolmannen birkkunsa. 9 reikää kesti 2h 35min ja jos olisimme jatkaneet, olisimme olleet valmiita vasta auringon laskun jälkeen.

Hotellilla otimme Sadun kunniaksi birkkupaukut ja koska satoi, päätimme laittaa ruokaa huoneessamme.

Päivä oli pilvinen ja välillä satoi, mutta tuulta ei juurikaan ollut. Ylin lämpötila oli 16.2 astetta.

18.03.16 Vale da Pinta
Vale da Pintan 7. tiillä jouduttiin taas odottelemaan ja katselemaan maisemia. Siitä näkyi hyvin zoomilla, kun pelaajat avasivat Gramachon 16. väylällä. Hyvin näkyi myös ilman zoomia Pintan 6. väylä, joka avataan alamäkeen.

Lauantai 19.03.16 Merellä oli pilviä, mutta mantereen puolella vain muutama poutapilvi, enimmäkseen oli sinistä. Alin lämpötila oli 10.9 astetta. Aikainen herätys oli ja 07.00 lähdettiin ajelemaan moottoritietä pitkin Vila Solin kentälle Vilamouran taakse, jossa meillä oli aika 08.42. Ihan ajallaan päästiin pelaamaan ja nyt pelattiin Challenge- ja Prestige-lenkit tällä hienon näköisellä 27-reikäisellä kentällä. Peli sujui edellisiä kenttiä sujuvammin. Välillä tuli ihan muutama tippa vettä, mutta sää oli kuitenkin koko ajan hieno eikä tuulta ollut juurikaan. Puolivälissä on kioski, josta sai juomisia ja sämpylöitä. Tämä olikin ainut suunnilleen normaalimittainen kenttä reissullamme, pituutta yli 5700 metriä kaikilla yhdistelmillä, kun kaikki muut 4 kenttää olivat alle 5300-metrisiä. Korkeuseroja ei ollut jirveästi, mutta sopivasti mielenkiintoa pitämään, samoin kuin vesiesteitä. Kierros kesti 4h 20min. Kierroksen jälkeen otettiin klubin terassilla oluet.

19.03.16 Alvor - Vila Sol
Matkalla Vila Soliin oli aika sumuista alkumatkasta mm. Portimãossa. Vila Solin terassilla aika paljon pelaamaan lähteviä aamukahvilla. Griini no. 18 on aivan terassin edessä. Se on Challenge lenkin päätösväylä.
Klubitalolta löytyi kartta alueesta, jossa näkyvät väylät loma-asutuksen keskellä. Challengen aloitusväylä on 11. Se on kiva, tilava ja tasainen, mutta mutka on aika kaukana. 12. väylällä on jo vesikin pelissä, mutta se näkyy hyvin ja on aika lähellä avauksessa..
Seuraava väylä 12 on ensimmäisellä kerralla arvoitus, koska lyönnin pituus ratkaisee onko pallo hyvin. 13. väylän tiille kiivetään ylös, josta lyödään alas bunkkereiden vartioimalle griinille. 15. väylä on myös par 3, mutta siinä on pieni lampi houkuttimena ja lyöntiä sotkemassa.
Prestigen aloitusväylä 19 on melko tasainen par 5, jossa on kapeikko matkalla griinille. Väylällä 21 on vettä pitkin poikin. Varsinkin griinin edessä oleva poikittainen vesi on ikävä. 22. väylä on lyhyt par 4, mutta vasemmalla on ob ja oikealla edellinen väylä.
Kukat loistivat myös Vila Solissa ja houkuttivat ottamaan kuvan. Vila Solissa on erilaisia taideteoksia melkein jokaisella tiipaikalla. Tässä näkyy 26. väylän griini ja sen edessä oleva vesieste.
27. tiipaikalla oli pari mielenkiintoista taideteosta, joista toista Päivi ja Satu vielä koristivat. Viimeiselläkin reiällä oli vettä koristamassa väylää, mutta ei se haitannut, koska maali lähestyi. Klubilla nautittiin sitten kahvit tai oluet henkilöstä riippuen ja sää suosi koko kierroksen.

Sitten lähdettiin ajelemaan N125-tietä hotelliamme kohti. Yhdellä huoltoasemalla tankattiin autoon dieseliä ja se maksoi 1.199 euroa/litra. Guiassa käytiin valtavassa ostoskeskuksessa katsomassa liikkeitä ja Continentestä ostettiin ruokaa ja juomia.

Hotellille päästyämme kävimme ensin katsomassa ihan vieressä avattua Orage Supermarket-kauppaa, joka oli ollut tähän asti suljettuna. Hinnat olivat vähän kalliimmat. Syömään mentiin rannalle Ravintola Atlántidaan. Sen jälkeen mentiinkin takaisin hotellille, jossa istuttiin yhdessä ja tutustuttiin uima-allas- ja saunaosastoon.

Päivä oli melko aurinkoinen, mutta ylin lämpötila oli vain 18 astetta.

19.03.16 Vila Sol - Guia - Alvor
Guiassa matkan varrella poikettiin valtavassa ostoskeskuksessa Algarve Shopping. Continenten kassoilla oli kuulutus, mille kassalle pääsee ja homma toimi hyvin. Illalla käytiin rannalla Prainhan vieressä Restaurant Atlántidassa syömässä.
Komean näköinen oli tämä annos ja hyvin maistui. Alvor Atlánticon uima-allas, jonka vieressä on myös sauna. Illalla pilvet muodostivat hienoja taideteoksia taivaalle.

Seikkailu alkoi (viikko 1), jatkuu (viikko 3) ja jatkuu (viikko 4)