Golfmatka Alvoriin Portugaliin
06.03. - 03.04.2016, viikko 3

Viikko 1 Viikko 2 Viikko 3 Viikko 4

Seikkailu jatkuu (viikko 3)...

Sunnuntai 20.03.16 Aamu oli selkeä ja aurinko paistoi. Alin lämpötila oli 10.4 astetta ja vielä 07.00 oli 10.5 astetta. Tänään oli taas vapaa päivä golfista. 10:n maissa lähdettiin porukalla kävelemään Alvoriin. Kylän läpi menimme satamaan, jossa pysähdyimme nauttimaan kuka mitäkin Cafe-na-riassa. Nuorisokulkue meni ohi rantakatua pitkin rumpuja pärisyttäen, Kävelimme sitten torille, jossa oli jonkinlaiset maalaismarkkinat. Siitä menimme takaisin kylän keskustaan, jossa kurkkasimme pariin kirkkoon. InterMarchen supermarketin kautta palasimme hotellille ja nautimme vapaapäivästä parvekkeellamme.

20.03.16 Alvor
Alvorin pirkä hiekkaranta, jonka katkaisee aallonmurtaja. Takana näky Lagosin kaupunki. Moottoriliitäjiä näkyi hiekkarannan yläpuolella melkein päivittäin, joskus useitakin. Alvorin keskusta alkaa tästä liikenneympyrästä ja vanhaan osaan on matkaa vain pari sataa metriä.
Kalastusveneitä, hinaajia, turistien ajeluttamiseen tarkoitettuja veneitä ja huviveneitä oli satamassa paljon. Kalastaja perkasi kalojaan rannalla ja heitteli perkeet lokeille, jotka viihtyivät miehen seurassa hyvin. Nuorten paraati meni ohi rummut päristen ollessamme kahvilassa nautiskelemassa.
Cafe-na-ria oli tällä kertaa rantakahvila, jossa nautiskelimme. Pieni kappeli sattui reitillemme, kun kävelimme Alvorin kapeita katuja. Hieno oli tämäkin kappeli sisältä, kuten kirkot yleensäkin.
Igreja Matriz de Alvor on Alvorin varsinainen kirkko, joka sijaitsee kylän reunalla.
Ikkunamaalaukset ovat upeita ja värikkäitä, kuten kaikissa katolisissa kirkoissa.
Jokaisella seinällä oli tämän tapaisia "taideteoksia" tässä hienossa kirkossa.

Lännessä näkyi synkkiä sadepilviä, mutta ne eivät tulleet päällemme. Päivi laittoi sitten ruokaa ja syötyämme otimme ruokalevot. Illalla käytiin vielä hetki istumassa Sadun ja Peran luona. Ulkona satoi hieman ja täysi sateenkaari näkyi.

Päivä oli aika pilvinen, mutta aamulla ja iltapäivällä aurinko paistoi. Ylin lämpötila oli n. 17 astetta eli kovin lämmintä ei ollut. Tuuli piti siitä huolen.

20.03.16 Alvor
Pohjoispuolella oleva puistoalue on tiheän pensaikon täyttämä. Parvekkeella tarkeni taas nautiskella aurinkoisesta iltapäivästä. Ilta-aurinko korosti Hotel Pestana Delfimin hieman erilaisia värejä.
Vasemmalla ruskea Ravintola Atlántida, sitten O'Luis ja O'Candeeiro. Täysi sateenkaari näkyi Prainhan yllä Sadun ja Peran parvekkeelta auringon paistaessa. Auringon lasku Lagosin kaupungin taakse oli taas melkoisen värikäs näky pilvien ansiosta.

Maanantai 21.03.16 Nyt oli reissun kylmin yö, alin lämpötila 7.8 astetta. Aamu oli kuitenkin aurinkoinen ja taivas melkein pilvetön. 09.30 lähdettiin kohti Vila Sol Golfia, jossa meillä oli tee-off 11.06. Ajelimme moottoritietä pitkin, jossa maksuanturit piippailivat muutaman kerran. Etukäteen piti maksaa auton vuokrauksen yhteydessä tiemaksuja 18.50 euroa, josta saa takaisin käyttämättömät. Matka kesti 45 minuuttia. Prime-kentälle (1-9) päästiin lähtemään 10.52 eli vartin etuajassa. Hieman jouduimme odottelemaan, mutta kuitenkin peli suju aika joutuisasti. Griinit olivat hienossa kunnossa, mutta väylissä oli toivomista. Varsinkin korjaamattomia lyöntijälkiä oli paljon. Mielenkiintoinen on tämäkin ysi. Vettä ja korkeuseroja on ehkä enemmän kuin muilla yhdeksiköillä. Toisena lenkkinä pelattiin Challenge (10-18). Vettä tuli taivaalta hieman ja ukkonen jyrisi synkkien pilvien suunnalla pohjoisempana, mutta päälle se ei tullut eikä sadekaan enää. Kierros kesti 4h 30min ja pelin jälkeen poikettiin klubilla.

Kentältä ajettiin suoraan Alvoriin ja 18.00 mentiin Valentino's-ravintolaan syömään pizzat. Minä kävin vielä InterMarchessa ostoksilla. Ilta sujui sitten rauhallisesti huoneissamme.

Päivän ylin lämpötila oli n. 17 astetta ja päivä oli aika pilvinen, mutta aurinko kuitenkin paistoi välillä eikä tuulta ollut paljon.

21.03.16 Vila Sol
Päivi ja Satu siirtävät pelivarusteensa harjoitusgriiniltä 1. tiille (Prime. 1. väylä näytti tilavalta, mutta puita kyllä oli riittävästi. 4. väylä on par 3, joka lyödään pienen rotkon yli isolle griinille.
5. väylä on par 4, jossa on vettä riittävästi, mutta ne on helppo kiertää. Seuraava on par 5, jossa pieni lampi näyttää olevan lähellä. Lammessa uiskenteli jos jonkinlaisia sorsalintuja.
Myös haikara vahti rannalla liikennettä vedessä ja kentällä. Lammen takana oli myös tämä Vila Sol-teksti muistutuksena. 7. väylällä on myös lampi, tällä kertaa par 3:lla ja lisäksi puu häiritsi.
Lampia on riittänyt myös 14. väylälle (Challenge), joka on par 5. 15. väylän tiillä on tällainen moderni taideteos. Klubi on sisältä aika tunnelmallinen takkoineen.

Tiistai 22.03.16 Yöllä 3:n aikoihin jytisi ukkonen ja salamoikin jossain kauempana. Sadetta oli tullut täälläkin. Alin lämpötila oli 8.2 astetta. Aamulla taivaalla oli hieman pilviä, mutta aurinko pääsi kuitenkin paistamaan. 08.55 lähdettiin Vale da Pintaan pelaamaan. Matkalla oli hieman ruuhkaa tietöiden vuoksi sillalla, mutta lähtöaikamme oli vasta10.12. Klubilla oli kiva naiscädäri, joka otti meidät vastaan ja hänelle opetettiin ”kiitos!”. Pelaamaan päästiin hivenen etuajassa 10.05. Peli sujui aika hyvin ja heti ensimmäiselle väylälle tein birkun. Hieman jouduttiin odottelemaan, mutta hyvin peli eteni. Hetken satoi vettä, mutta sen jälkeen aurinko paistoi taas ja tuuli yltyi. Takaysillä tuuli oli jo reissun kovinta. 12. väylän tiipaikkakin oli nyt normaalilla paikallaan ja pääsimme ylittämään korjatun lammen. Peli kesti 4h 20min ja heti lähdimme ajamaan hotellille.

Sinne päästyämme kävin kaupassa ja sitten Pera ja Satu tulivat meille birkkupaukuille. Sen jälkeen Päivi laittoi nuudeliaterian ja katsoimme uusintana televisiosta Kaisan takaa-ajon voiton Khanty-Mansiskyssa.

Päivä oli alkuun aurinkoinen, mitä nyt merellä oli pilviä. Sitten tuli sadekuuro, mutta sen jälkeen aurinko paistoi ja tuuli yltyi. Ylin lämpötila oli parvekkeella 18.8 astetta.

22.03.16 Vale da Pinta
Aamulla oli Alvorissa hyvin synkän näköistä länsitaivaalla. Kameraan sain tällaisen rakennelman Vale da Pintasta. Zoomaamalla saa kuvia, joiden paikasta ei itsekään muista.
2. griini ja Pintan klubitalo kuvattuna kauempaa kentältä. Pera on joutunut 8. griinin bunkkeriin, mutta hänelle se on helppo nakki. Kuva 12. väylältä kohti 15. griiniä ja N125-tien ramppia kohti.
Pera 16. väylällä, 17. griini ja tekeillä oleva huvipuisto. Tämä 1770-vuotias oliivipuu kasvaa Vale da Pintassa. Sen ympäryys 132 sentin korkeudella on 741 senttiä lapun mukaan.

Keskiviikko 23.03.16 Aamu oli melko pilvinen eikä aurinkoa vielä 07.30 näkynyt. Jo 10 minuuttia myöhemmin taivas selkeni. Alin lämpötila oli 10.7 astetta. 8.30 lähdettiin Peran kanssa aamukävelylle ja mentiin keltaisen Pestana Delfim-hotellin kautta ja vilkaistiin rangelle, joka on sen vieressä. Siitä käveltiin Prainhaan ja alas rannalle. Sitten mentiinkin jo hotellille.

10.00 lähdettiin Peran ja Sadun kanssa Silvesin kautta Algoziin, jossa Sadun ja Peran tutuilla Kaijalla ja Pertillä on pieni tila Casa Velha de Aldeia. Talossa oli neljä mukavaa koiraa, hevonen ja aasi. Katolla on näköalatasanne, josta Algozin kylä näkyi hyvin. Puutarhassa kasvoi kaikenlaisia hedelmä- ja muita puita. Kaikkea vanhaa mm. pontikkapannu on säilynyt perintönä. Isäntäväki esitteli meille kaiken ja sen jälkeen juotiin kahvit ja juteltiin mm. Portugalin poliitikoista. He myös vuokraavat kahta huonetta tarvitseville. Sitten lähdettiinkin kotimatkalle, mutta Algozissa A Curva Restaurantissa kävimme syömässä.

23.03.16 Alvor - Algoz
Algozin pikkukylän läpi menevä tie on aika leveä. Sadun ja Peran tuttujen luona meitä oli vastassa myös koiria. Tässä näkyy tilan päärakennus oikealla, jossa on paljon huoneita.
Näkymä katolta Algozin kylälle päin on hieno. Koiratkin olivat katselemassa maisemia kanssamme. Talossa on koirien ja hevosen lisäksi myös vanha aasi.
Tilan piha on melko avara ja viihtyisä. Se on tehty oleskeluun. Huoneet on sisustettu tyylikkäästi vanhaan malliin. Casa Velha da Aldeia on tilan nimi. Sinne pääsee portista.
Tässä mennään Algozissa etsimään ruokapaikkaa. A Curva Restaurant tuli ensimmäisenä vastaan. Tarjoilija otti meistä kuvan, kun odottelimme ruokaa.

Algozista ajettiin Silvesiin, jossa otettiin kuvia vanhasta linnasta. Sieltä ajettiin vähän kiertotietä Porto de Lagosin ja Portimãon kautta Alvoriin. Päivä oli puolipilvinen, tuulta jonkin verran ja ylin lämpötila n. 17 astetta.

23.03.16 Algoz - Silves - Portimão - Alvor
Silvesin kaupunki häkyy mukavasti Tunesiin vievältä tieltä. Ylimmällä paikalla on Silvesin linna mahtavine muureineen. Kirkko yleensäkin erottuu selvästi kaupunkikuvassa.
Silvesin pohjoispuolella on viljelyksiä ja kivoja mäkiä, joille johtaa näkyvät tiet. Kaupungin keskustan ohitse ajettiin pienempää tietä Porto de Lagosin kautta Portimãoon. Siellä mainostettiin brasilialaisen Paula Fernandesin konserttia. Olen paljon katsellut Paulan musiikkivideoita.

Torstai 24.03.16 Aamu oli täysin pilvetön. Täysikuu paistoi parvekkeen ikkunasta ja oli laskemassa auringon nousun aikaan. Alin lämpötila oli 10.0 astetta. Peran kanssa tehtiin taas pieni kävelylenkki rannalla, jossa kone pöyhi joka-aamuiseen tapaan rantahiekkaa ja keräili roskia. Vesi oli nyt hyvin alhaalla.

9.50 lähdettiin Alto Golfiin pelaamaan. Lähtöaika oli 10.39, mutta startteri päästi meidät matkaan jo 10.15. Edessämme pelasi saksalaisryhmä, joka pelasi melkoisen hitaasti. Päivi teki ensimmäisellä väylällä birkun ja Pera myöhemmin. Paljon jouduimme odottelemaan ja saksalaisten edessä oli kaksi väylää tyhjää heti 3. väylästä lähtien. Perässämme oli kolme väylää tyhjää, joten pelaajia oli vähän. Pelisää oli mainio, aurinko paistoi ja tuulta vähän. Odottelu kuitenkin rasitti. Kierros kesti silti vain 4h 10min.

Pelin jälkeen palasimme heti hotellille, jossa juhlittiin Päivin ja Peran birkkuja. Sitten käytiin Sadun ja Peran kanssa InterMarchessa täydentämässä ruoka- ja juomavarastoja pitkäperjantain varalle. Ihmettelin oluiden hinnoittelua. Puolen litran Sagres-oluttölkki (5.0 %) maksoi 1.09 euroa, kun taas samankokoinen Kings-tölkki (4.5 %) maksoi 0.49 euroa eli alle puolet.

Ruokaa laitettiin huoneissamme. Päivän ylin lämpötila oli 21.0 astetta ja päivä oli ehkä reissun paras sään suhteen.

24.03.16 Alvor - Alto Golf
Täysikuu korosti mukavasti auringon nousun aiheuttamaa punaa taivaalla. Vesi käy välillä aika ylhäällä maininkien ja nousuveden vuoksi. Kone tasoitteli rantahiekkaa joka aamu ja keräili samalla roskia.
Alto Golfin ykköstiillä alkoi pensas kukkia kivasti vaaleanpunaisena. 3. väylällä joutuu usein odottelemaan pitkään, koska se on lyhyt par 5. Pera odottelee oikealle kääntyvällä dog-legväylällä.

Perjantai 25.03.16 Nyt oli pitkäperjantai ja aamu oli jälleen pilvetön ja taivaanranta joka puolella punertava ennen auringon nousua, Alin lämpötila oli 9.6 astetta. Peran kanssa käytiin rantakävelyllä ja nyt mentiin Alvoriin päin aina karavaanialueen kohdalle. Koiran kanssa liikkujia oli paljon. Alvor Atlánticon respassa juteltiin tytön kanssa liikunnasta ja hän kertoi, että Lagoassa koulujen liikuntatunteihin kuuluu myös golfin opettelu ja kokeilu. Muuten golfin peluu ei ole vielä kovin suosittua portugalilaisten keskuudessa.

25.03.16 Alvor
Joinakin aamuina simpukan kuoria oli rannalla paljon, joinakin taas ei. Pera etsii poispääsyä keskeneräiseltä kävelysillalta. Dom Joao II:n puistossa rantatuolit odottelevat auringonpalvojia.

09.45 lähdettiin taas pelaamaan Alto Golfiin. Tiiaikamme oli 10.48, mutta pääsimme lähtemään etuajassa 10.20. Nyt edessä ei ollut kovin hitaita pelaajia, vaikka hieman jouduimmekin odottamaan. Peli eteni kuitenkin hyvin. Sää oli hieno eikä tuultakaan ollut paljon. Birkkuja ei tehty, mutta muuten hienoja suorituksia tuli. Kierros kesti tasan 4 tuntia. Siitäpä syystä poikettiin klubin terassille ottamaan kahvia/olutta, yhteensä 10 euron edestä.

25.03.16 Alto Golf
18. väylällä touhusi griinillä harvinainen yksinpelaaja. Loma-asuntoja on aika lähellä 2. väylää avauksessa. Toiletti on turhan näkyvä 14. väylällä, mutta hyvä tähtäyskohde.
14. tiin vieressä on varikko ja vesiallas, jonka takana näkyvät 16. ja 18. väylä. Päivin ja Sadun avaukset 15. väylällä olivat melko identtiset tulokseltaan kuten hyvin usein. Vähän erikoinen ja hämäävä kuva 16. väylältä. Pelaaja on vasuri, joten ei hän lyö kohti kaupunkia.
Alton 16. väylä on keltaiselta tiiltä 555 metria, kuten Ruukin 14, mutta takatiiltä vain 570 metriä. Griini on tällä pitkällä väylällä melko tasainen, joten sillä ei aiheuteta lisäongelmia. Satu puttaa päätösväylän suurella ja tasaisella griinillä terassilla olijoiden silmien alla.

Kämpälle päästyämme kävin Orange-marketissa ostamassa hieman ruokaa ja sillä aikaa Päivi lämmitti edellisen päivän tähteitä. Pera ja Satu kävivät sitten meillä kahvilla ja jäätelöllä, jonka kävin pikaisesti ostamassa kaupastamme. Sen jälkeen lähdin Peran kanssa kävelylle Prainhan rantakallioille, jossa ihmettelimme luonnon rakennelmia. Muitakin ihmettelijöitä oli vielä ennen auringonlaskua paikalla. Palatessamme poikkesimme oluella O'Luis-ravintolassa rannalla. Katselimme liitovarjoilijoiden laskeutumista rannalle ja palasimme sitten hotellille. Peran ja Sadun luona kävin vielä yömyssyllä.

Päivä oli hieno ja ylin lämpötila oli 21.1 astetta. 20.00 lämmintä oli enää 14.4 astetta ja länsituuli oli heikkoa.

25.03.16 Alvor
Lokit parveilivat nyt Prainhan kallioiden yllä. Kalliota oli rannalla hieman eri värisenä. Perankin oli pakko kumarrella kulkiessaan aukon läpi.

Lauantai 26.03.16 Aamu oli melkoisen selkeä ja yön alin lämpötila oli 9.6 astetta. Kauempana merellä näkyi ensimmäistä kertaa hieman suurempi laiva. Rannalla käytiin taas kävelyllä Peran kanssa ja ihmeteltiin luonno aikaansaannoksia.

26.03.16 Alvor
Erikoinen laiva lillui kaukana. Liekö ollut joku tutkimusalus. Rantahiekassa näkyi aamuisin lokkien tallustelun jälkiä. Nyt lokkiparvi oli rantahietikon yläosassa Dom Joao II:n kohdalla.

Rantakävelyn jälkeen 10.45 lähdettiin Vale da Pintaan pelaamaan. Tee-off oli 11.51, mutta porukoita oli jäänyt pois ja pääsimme lähtemään 11.20. Edessä oli kyllä pelaajia riittävästi, joten jouduimme taas odottelemaan aika paljon. 5. väylällä oli kaveri, joka keräsi rahaa lapsille SOS-lapsikylää varten. 4 hengen porukka maksoi 10 euroa ja lähimmäksi lippua saanut sai valita palkinnon erilaisista tuotteista (palloja, pyyhkeitä, lippiksiä ym. pientä). Otin pyyhkeen. Sisääntulossa satoikin hieman, mutta se ei onneksi kestänyt kauan. Kierros kesti 4h 35min. Pelin jälkeen ajettiin suoraan hotellille ja laitettiin ruokaa.

Illalla 18.00 mentiin Sadulle ja Peralle, jossa juotiin kahvit lisukkeineen ja juteltiin mukavia muutama tunti.

Päivän ylin lämpötila oli 17.8 astetta. Aamulla oli kirkasta, mutta iltapäivällä pilvistyi ja satoikin hiukan. Tuuli oli melkoisen voimakas.

26.03.16 Vale da Pinta

Vale da Pintassa on vanhoja oliivipuita paljon. Pallo voi mennä puun sisään, mutta valuu onton sydämen kautta alas.
Satu on joutunut bunkkeriin 4. väylällä. Siinä griini on kaksitasoinen ja griinin takana jyrkkä penkka ylös. Peran draivi 9. tiillä on lähtenyt kohti pelaajia. Pallo näkyy kuvan keskellä puun kohdalla ja suunta on hyvä.
12. väylän griini on hankala. Se on oikein vino kaksitasoinen ja joka puolella on syviä bunkkereita. 13. väylän lampi ja sen takana oleva pitkä bunkkeri yrittävät hillitä griiniä kohti lyömistä. Repairia on alussa paljon ja varsinkin naisten peliin se vaikutti kovasti. Pera haki pallot sieltä.

Seikkailu alkoi (viikko 1), jatkui (viikko 2) ja jatkuu (viikko 4)