Golfmatka Alvoriin Portugaliin
06.03. - 03.04.2016, viikko 3

Viikko 1 Viikko 2 Viikko 3 Viikko 4

Seikkailu jatkuu (viikko 4)...

Sunnuntai 27.03.16 Yöllä siirryttiin kesäaikaan. Aamu oli selkeä ja yön alin lämpötila oli 12.6 astetta. 9.00 lähdettiin Peran kanssa aamulenkille. Käveltiin rantaa pitkin aallonmurtajalle asti ja siitä niemen toista puolta hiekkatietä ja puusiltoja pitkin Alvorin kylälle. Moottoriliitäjät valmistautuivat rannan lähellä liitoon. Kylän läpi mentiin InterMarchen kautta 0.90 euron oluille Snack Bar Suicaan. Koko lenkille tuli mittaa 7.7 km.

27.03.16 Alvor
Nyt ollaan kävelyretkellämme jo aika lähellä aallonmurtajaa. Aallonmurtajan vieressä otettiin sitten selfie todisteeksi. Hotelliltamme tänne on matkaa 3 kilometriä ja hiekassa käveltiin.
Pyöräilijöitä oli paljon tässä niemessa hyvällä hiekkatiellä. Oli laskuveden aika ja satamaan johtava vesiväylä oli melkein kuiva. Rantaan oli kasattu kivistä mukavia kekoja liikkujien iloksi.
Iso komea marmorilohkarekin makasi tien penkassa. Kovin on kuivaa tämä vesialue. Pohja näytti mutaiselta kauempana. Mutta hyvin näkyi simpukoita etsivää miestä kannattavan.
Quinta de Rocha ja erikoisen näköinen rakennus. Osa matkasta käveltiin puusiltaa pitkin ja helppoa se oli. Alvorin sataman lähellä ollaan jo ja siellä lilluvat veneet.
Meren rannan puolellakin näkyi simpukan kerääjiä. Vesijättömaan kasvusto on värikästä ja tämä kukka eritoten. Ponta de Medo Granden opastaulussa näytetään kävelyreitit.

Iltapäivällä lähdettiin koko porukalla syömään kylälle. Captain's Table oli ravintola, jossa söimme Päivin kanssa sardiinit. Hyviä olivat. Sitten käveltiin rannan kautta kävelykadulle, jossa poikettiin Snack Bar Albarissa nauttimassa Irish Coffeet/Caipiroskat. Sieltä käveltiin sitten hotellille, jossa siivoojat eivät vieläkään olleet käyneet. 2 krt/vk on ollut sovittu siivoustahti.

Päivä oli hyvin aurinkoinen, mutta iltapäivällä alkoi taas tuulla. Ylin lämpötila oli 18.6 astetta.

27.03.16 Alvor
Iltapäivällä mentiin satama-alueelle eri reittiä. Captain's Tabe-ravintolassa tutustutaan ruokalistaan. Tiskillä oli iloinen veijari mainostamassa hyvää viiniä.
Captain's Table tuntui olevan suosittu ja hyvä ravintola. Hyviä ravintoloita löytyy varmasti muitakin, mutta ei ehditty testata. Vettä oli nyt paljon enemmän kuin aamulla kävellessämme.
Kovin rauhallista näytti olevan vielä ennen varsinaista sesonkia. Snack Bar Albarissa otettiin Päivin kanssa paikalliset caipiroscat. Auringonlasku piti taas kerran kuvata värikkyytensä vuoksi.

Maanantai 28.03.16 Nyt oli taas viileämpi yö, minimi 8.5 astetta. Sää oli melkein täysin selkeä aamulla 07.25 ja aurinko nousemassa. Meri pauhasi edelleen voimakkaasti, mutta tuulta ei juuri ollut. Peran kanssa käytiin normaaliin tapaan kävelyllä rannalla. Nyt ei simpukan kuoria rannalla näkynyt juuri nimeksikään, kun joinakin aamuina niitä on ollut läjäpäin.

10.45 lähdettiin pelaamaan ensimmäinen kierroksemme Gramacho Golfissa. Tällä kertaa päästiin pelaamaankin ja tee-off oli 12.09. Ennen sitä otettiin klubilla kahvit ja leivonnaiset. Pelaamaan päästiin muutama minuutti aikaisemmin 12.05. Kenttä on hyvin mäkinen ja kumpareinen. Monilla väylillä on kaksi griiniä tai kaksoisgriini. Nyt olivat näillä pelissä vasemmanpuoleiset griinit. Lyhyitä par-4 väyliä on useita ja kentän kokonaispituus keltaisilta on vain reilut 5200 metriä. Sokkoväyliä on myös useita, mutta kenttä on erittäin kaunis ja mielenkiintoinen. Edessämme pelasi 3 pojan ryhmä, mutta aika paljon jouduttiin odottelemaan. Lopussa heidän vauhtinsa parani ja kierros kesti 4h 15min. Päivin kanssa teimme kumpikin yhden birkun. Tein reissun tähän asti parhaan kierroksen. Sää oli hieno koko kierroksen ajan, vaikka tuulta olikin välillä aika paljon.

Hotellille palattiin Lidlin kautta, josta ostettiin tarvittavia ruokatavaroita. Huoneessamme juhlimme sitten tovin birkkujamme, jonka jälkeen laitettiin maittava ateria.

Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 19.8 astetta.

28.03.16 Gramacho Golf
Joskus oli onkijoita rannalla aamulla kävelymme aikaan. Nyt valmistaudutaan ensimmäiselle kierroksellemme Gramacho Golfissa. Aloitustii on aivan klubitalon edessä, vain tie ja palmut erottavat.
1. väylä on avaran näköinen par 4, jossa on kaksi griiniä. Nyt pelattiin vasemmalle. Tässä saa jo heti esimakua tuleviin väyliin, kentän korkeuseroihin ja kauneuteen. 2. väylä on par 5, jossa on kyllä tilaa, mutta nuo pari puuta ovat avauksen tiellä.
5. väylä pelataan melkoiseen ylämäkeen, jossa griini on piilossa kummun takana. Tältä väylältä saa hyvän kokonaiskuvan tulevista väylistä. Kenttä on melko avara. Peran avauslyönti on notkossa. Klubitalo ja 1. tii palmuineen näkyvät taustalla.
7. väylä on alamäkeen pelattava par 3, jossa oikealla oleva rinne heittää pallot alas. Seuraava par 3, 10. väylä, on mielenkiintoinen. Iso alamäki, vesieste ja jyrkkä rinne. 11. väylä on yksi kentän mielenkiintoisimpia. Oikealle pelattu avaus on hyvä.
Griiniltä näkyy hienosti edellisen väylän lampi ja 12. väylä, jossa sama lampi on harmina. 12. väylä on 427-metrinen par 5, jossa toinen lyönti lyödään sokkona ja griini on haastava. 14. väylä on myös sokkoväylä. Melkein heti keskellä näkyvän puskana takaa on alamäki griinille.
15. väylä on taas alamäkeen pelattava par 3, jossa on kaksi griiniä. nyt pelattiin vasemmalle. 16. väylä on tasainen par 4. Kuvan keskellä näkyy Pintan 7. tii, josta otin kuvia tänne päin. Seuraava väylä on tosi mielenkiintoinen lyhyt par 4, Griini on pienen lammen takana.
Kuva 18. tiiltä kohti 17. tiipaikkaa ja tässä näkyy parhaiten 17. väylän luonne. Viimeinen väylä on suora par 5, jossa loppu mennään ylämäkeen isolle griinille. Klubitalo terasseineen on heti ison kaksoisgriinin takana odottelemassa juomineen.

Tiistai 29.03.16 Selkeä aamu taas ja alin lämpötila 10.1 astetta. Taivaanranta oli taas kauniin punertava joka puolella ennen auringonnousua. Aamulenkki jäi nyt tekemättä, koska 09.30 lähdettiin pelaamaan.

20 minuutin ajon jälkeen oltiin jo 8. kertaa pelaamassa Vale da Pinta. Tämä oli reissun viimeinen peli sillä kentällä ja nyt tuntui olevan hiljaisin päivä. Vajaita flaitteja oli edessämme ja pääsimme lähtemään 10.27. Peli eteni selvästi parhaiten eikä odottamista juuri tullut. Kelikin oli hyvä, aurinko paistoi ja tuulta ei juuri ollenkaan, ennen kuin muutamalla viimeisellä väylällä. 17. reiällä (par 3) jouduimme ensimmäisen kerran odottamaan hetken, mutta loppu sujui taas hyvin. Kierros kesti 3h 53min. Oma tulokseni oli reissun paras eli 84, sama kuin eilen Gramachossa.

29.03.16 Vale da Pinta
Kuu on pienentynyt huomattavasti edellisestä täysikuukuvasta. Aamu näytti kivalta. Vale da Pintan viimeinen valmistautuminen, taustalla näkyy 11. griini. Pelikaverini lähestyvät. Nämä inhottavat bunkkerit ovat 2. griinin riesana.
Aika kiva kuva Gramachon 16. väylästä, jonka griini on vain 180 metrin päässä tästä 7. takatiistä. Kuva 11. griiniltä tiille ja 1. väylälle päin ja takana näkyy hieman nuitakin väyliä. Tässä näkyy 15. griinin iso monimuotoinen bunkkeri 16. tiiltä kuvattuna.
Satu ja Pera 16. väylällä ja minä olen suojassa puun takana. 18. väylällä on myös hyvin pitkä väyläbunkkeri puolivälissä. Tällainen näkymä avautuu raffista vasemmlta kohti 18. griiniä.

Pelin jälkeen lähdettiin heti kohti Alvoria, mutta nyt ajettiin Ferragudon kautta Portimãoon ja sieltä rannan lähellä Praia de Rochen kautta hotellillemme. Sadun kanssa käytiin saman tien InterMarchessa ostoksilla ja sillä aikaa Päivi laittoi ruoan.

Pienen tauon jälkeen käytiin Päivin kanssa kävelemässä rannalla. Porukkaa oli paljon, vaikka tuulikin melko navakasti. Myöhemmin illalla käytiin Sadun ja Peran luona juttelemassa.

Päivä oli aurinkoinen ja lämmin, vaikka tuulta olikin iltapäivällä. Ylin lämpötila oli 20.1 astetta.

29.03.16 Alvor

Rakennusarkkitehtuuria Praia de Rochassa Portimãon vierellä.
Päivi rantakävelyllä Prainhan rantakallioiden luona. Nyt oli enemmän auringonottajia rannalla kuin koko reissun aikana.

Keskiviikko 30.03.16 Taivaalla oli hieman pilviä 07.00, mutta kuu kuitenkin näkyi. Alin lämpötila oli 11.0 astetta. Taivas kirkastui kohta auringonnousun jälkeen. 08.30 oli aamukävelyn aika. Ranta oli nyt melko pehmeä vesirajaan asti.

10.30 lähdettiin pelaamaan Silves Golfiin, jossa lähtöaikamme oli 11.45. Perille päästiin reilussa puolessa tunnissa, koska sillalla oli osassa vain yksi kaista käytössä. Kahvit ehdittiin juoda hyvin ja syödä jäätelöt klubilla. Edellämme lähti suomalaisryhmä ja me pääsimme matkaan 11.27. Peli sujui aika hyvin eikä odotteluja tullut kuin par-3 väylillä. Tuulemaan alkoi melkein samaan aikaan kuin pääsimme aloittamaan. 17. väylällä, par-5 488 metriä ja aika kova vastatuuli, tein birkun.

Pelin jälkeen ajettiin suoraan Alvoriin ja kävin Orangessa, sitten InterMarchessa ja vielä kerran Orangessa ostoksilla. Orangessa on hyvin vähän ruoka-aineksia. Satu ja Pera kävivät birkkupaukuilla ja sen jälkeen Päivi laittoi ruokaa.

Päivä oli melko aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 19.1 astetta. Tuuli oli aika kovaa illan koittaessa.

Portugalissa ihmetyttää erityisesti liikennekulttuuri. Kaikki ajavat reilua ylinopeutta, koska valvontaa ei ole. Piittaamattomuus näkyy muutenkin. Liikenneympyröitä on paljon ja niissä oiotaan kaistoja noudattamatta, vaikka muitakin autoja olisi mukana. Ohituksia tehdään omituisesti. Ainut positiivinen puoli on se, että suojatielle aikovalle jalankulkijalle annetaan tietä hyvin.

30.03.16 Silves Golf
Ison sillan kohdalla oli flamingoja joka aamu aterioimassa. Silvesin 1. väylän griini on iso, mutta aika leppoinen. 9. griinin vieressä seisoo kivien päällä peura.
Tässä on lähikuva väylän vahdista pensaikon yläpuolella. Kauempana on 8. väylä ja lähempänä lyhyt mutkainen 11. väylä. Enpähän tälläkään kertaa voinut olla ottamatta kuvaa 13. väylästä.
Tästä kohtaa pääsin yrittämään toisella päälle, mutta epäonnistuin. Pera tositoimissa 14 väylällä eikä hänkään onnistunut. 15. griinin takana näkyy vanhoja pengerryksiä viljelyksiä varten.

Torstai 31.03.16 Taivas oli selkeä ja alin lämpötila 10.8 astetta. Heti aamusta tuuli oli melkoinen. 08.30 lähdimme Peran kanssa aamulenkille. Nyt tehtiin 2.3 km:n lenkki puistoalueen ympäri Pestana Alvor Parkin ohi ja sitten rantapolkua pitkin takaisin hotellille.

10.30 lähdettiin ajelemaan taas Silves Golfiin, jossa meille oli varattu lähtöaika 12.00. Nyt pääsimme lähtemään etuajassa 11.37 ja peli sujui aika hyvin, vaikka varsinkin par-3 väylillä odoteltiin. Tuuli oli sen verran voimakas, ettei oikein T-paidassa pärjännyt. Peliinkin se tietysti vaikutti. Kierros kesti kuitenkin vain 4h 02min. Suorinta tietä ajettiin hotellille.

31.03.16 Silves Golf
Silvesin 2. tiin ja naapurissa olevan tilan välissä on rivi korkeita tuijia. Siistin 5. väylän griini ja takana näkyvä Silvesin korkkitehdas. Peran avaus karkasi 5. väylällä, mutta hyvin siitä pääsi jatkamaan.
Porukkaa saapumassa 13. väylän griinille. Illalla taivas taas punertui auringon laskiessa. Keilahallilla oli aika hiljaista illan hämärtyessä.

Huoneessamme laitettiin taas ruokaa ja nautittiin se rauhallisesti. 17.40 tulivat Pera ja Satu meille kahville. Iltaa vietettiin kahdestaan.

Päivä oli aurinkoinen, mutta ehkä myös tuulisin päivä koko reissulla. Ylin lämpötila oli 19.1 astetta.

Perjantai 01.04.16 Taivas oli aamulla täysin pilvetön. Alin lämpötila oli 9.8 astetta. Tuuli oli olematonta. 08.30 lähdimme taas Peran kanssa aamukävelylle. Nyt käveltiin rantapolkua Pestana South Beachin ohi kylälle uusia katuja. Rannalla olivat siltojen lankuttajat hommissa. Kävin InterMarchessa tekemässä pieniä ostoksia. Se on auki 08.00 - 22.00. Kaupasta käveltiin suoraan hotellille.

10.00 lähdettiin pelaamaan Gramacho Golfiin reissumme viimeinen peli. Tee-off oli 11.15, mutta pääsimme pelaamaan 11.07. Peli sujui, mutta kunnon tulosta ei tullut. Kierros kesti aika normaalit 4h 30min. Klubilla syötiin kevyehköt ateriat, jotka riittiväät täksi päiväksi.

01.04.16 Gramacho Golf
Gramachon ja Vale da Pintan golfseura on Carvoeiro Golfe & Country Club. Täällä kasteltiin päivällä griinejä vesiletkuilla kuten tässä 18. griiniä. 1. väylä pelattiin nyt oikeanpuoleiselle griinille toisin kuin edellinen peli.
2. väylä pelattiin myös nyt oikeanpuoleiselle. Bunkkereita riittää. 4. väylällä on vain yksi iso griini, jonka edessä on pari bunkkeria. 5. tiille käveltiin klubin ohi ja tämän liikenneympyrän kautta.
12. griini ja 13. väylä kuvattuna mäeltä 5. griinin luota. Päivi tutkii etäisyyttä griinille 9. väylällä mantelipuun edessä. 10. väylä oli nyt paljon vaikeampi, kun lippu oli griinin takaosassa.
10. griini nähtynä 11. tiiltä. Vesi tuntuu nyt olevan lähempänä. Edellinen par 3, 7. väylä, 12. tiiltä nähtynä. Satu lyömässä veden ääreltä 13. väylällä.
14. väylä pelattiin nyt oikealla olevalle griinille. Tässä näkyvät molemmat. Kuva 14. griiniltä tulosuuntaan antaa kuvan väylän loppuosasta. Terassilla viihtyivät monet, vaikka olikin hiukan kylmää tuulen vuoksi.

Paluumatkalla käytiin Agua Portimão Jumbo ostoskeskuksessa, jossa tapasin hotellimme respan Joanan. Sieltä palasimme aivan uutta tietä hotellillemme. Iltaa istuttiin Sadun ja Peran huoneessa keskustellen reissun hyvistä ja huonoista puolista.

Päivä oli aurinkoinen ja tuulta vähän. Ylin lämpötila oli 20.0 astetta.

Lauantai 02.04.16 Aamu oli nyt vähän pilvisempi, mutta poutainen sää jatkui. Alin lämpötila oli 9.6 astetta. Heti aamusta tein lähtöselvityksen TAP:lle ja myöhemmin laitoin viestiä respaan, josta sain boarding passit tulostettuna. 08.30 lähdettiin totuttuun tapaan aamukävelylle Peran kanssa. Nyt kierrettiin taas puistoalue, mutta mentiin Pestana Alvor Parkin pohjoispuolelta liikenneympyrään, josta palattiin hotellille, Aurinkokin pilkahti välillä, mutta vielä 11.30 oli pilvistä eikä lämpötilakaan ollut kuin 13.1 astetta.

Puolen päivän jälkeen kävimme Päivin kanssa rantakävelyllä, kun taas Satu ja Pera lähtivät tankkaamaan auton. Rannalla oli onkikilpailu, jossa osanottajia oli pienin välein numeroiduilla paikoilla. Aurinkokin alkoi paistaa ja ilma lämpeni selvästi 17 asteeseen. Sitten laitettiin hieman ruokaa tähteistä ja juotiin kahvit. Golfbägit saatiin pakattua nopeasti ja matkalaukkukin suurelta osin.

16.20 Satu ja Pera kävivät meillä tyhjentämässä juomavarastoja kanssamme. 17.00 käytiin heillä skumpalla päättyvän golfreissun kunniaksi. Sen jälkeen selvitettiin huoneittemme laskut respassa ja lähdettiin porukalla syömään Restaurant China Grande Muralhaan. Ruoka oli taas erinomaista ja päätteeksi tuli vielä pari kierrosta portoa.

Iltapäivä oli melkoisen tuulinen. Ylin lämpötila oli 18.1 astetta.

02.04.16 Alvor
Joka aamu taivas oli erilainen. Nyt nouseva aurinko värjäsi pilven punertavaksi. Pestana Alvor Park sijaitsee puistoalueen pohjoispuolella rauhallisella paikalla. Osalle rannan ravintoloista on kadun varrella komeat opasteet. Kahdessa käytiin dyömässä.
Tänään puolen päivän aikaan kilpaonkijat valtasivat hiekkarannan. Tällaisella pitkävapaisella virvelillä kalastus tapahtui. Satu ja Päivi olivat vakavina viimeisellä visiitillä tähän ravintolaan.
Miehiltä irtosi vähän hymyn karetta toiseen otokseen. Ystävällinen ja kiva kiinatar tarjoili meille joka kerta. Hyvästit China Grande Muralhalle ainakin toistaiseksi.

Sunnuntai 03.04.16 Yö oli lämmin. Aamulla 06.00 oli lämmintä 12.4 astetta ja sää oli melko pilvinen. Tavarat oli viimeistelyä vaille pakattu, joten 07.00 olimme valmiit ahtamaan ne autoon ja aloittamaan kotimatkan. Päätä piti raapia, mutta saimme kuitenkin taas tavarat mahtumaan kyytiin. Pera kävi puikkoihin ja 07.20 lähdimme liikkeelle kohti Faroa. Eikä aikaakaan, kun ensin oli välillä hyvin sumuista ja sitten alkoi sataa. Onneksi sadekuuroja oli vain alkumatkasta.

03.04.16 Alvor - Faro - Lissabon - Amsterdam

Aamu oli hieman pilvinen, mutta kyllä kuu näkyi.
Matkalla Faroon oli kuitenkin sumua ja sadetta. Faron kentällä odotellaan tavaroiden jättämistä.
Turvatarkastuksen valtava jono päästiin ohittamaan. Mulligan's Pubissa saatiin nauttia aamiainen. Faron lentoasema jää taakse ja lennot kotiin alkavat.
Lissaboniin laskeuduttiin pitkän sillan näkyessä. Rotisserie Versaillesissa ehdin ottaa oluen. Hediard oli vähän hienompi viinipaikka, ei ollut olutta.

Faron kentälle saavuttiin 08.15 ja Guerinin autovuokraamo löytyi hyvin tekemäni ennakkotyön vuoksi. Kaveri tarkasti auton ja kävimme sitten maksamassa. Moottoritiemaksuja meillä oli etukäteen maksettu 18.50 € ja lisää piti maksaa 9.60 €. Sitten raahasimme tavarat lähtöhalliin, jossa lähtöselvitys avautui vasta 09.20. Pääsimme ensimmäisenä pudottamaan tavaramme läpi ja turvatarkastuksessa oli valtaisa jono. Yksi nainen tarkasteli siinä boarding passit ja ohjasi meidät jonon ohi suoraan läpivalaisulaitteille. Boarding passissamme luki ”FAST”. Mulligan's-baarissa söimme aamiaisen ja 11.00 pääsimme TAP:n Airbus A319-koneeseen. Putkelta se lähti 11.14 ja nousi ilmaan 11.22 täysin aikataulussa.

Lissaboniin laskeuduttiin 11.51 ja putkelta mentiin bussiin, joka vei meidät transithallille. Siellä istuimme Hediard-baariin, josta ei saanut olutta. Toiset ottivat vettä/limsaa ja vesi maksoi 2.60€. Minä etsin läheltä Rotisserie Versailles-baariin, jossa iso olut eli caneca maksoi 4.95 €. TAP:n Airbus A320-koneeseen päästiin vasta 14.06, koska se tuli putkelle myöhässä. Lähtöaika olisi ollut 14.15, mutta kone lähti putkelta vasta 14.34 ja nousi ilmaan 14.49. Alkoi tuntua siltä, että emme ehdi Amsterdamissa Finnairin koneeseen, koska aikataulun mukaan vaihtoaikaa oli vain 40 minuuttia. Amsterdamin Schipholiin laskeuduttiin kuitenkin melkein aikataulussa 18.17, mutta koneen rullaaminen putkelle kesti yli 15 minuuttia. Näin Finnairin koneen odottelevan jo toisessa siivessä samalla kohtaa. Kävelymatkaa sinne oli n. 1 km ja vauhdille mentiin portille. Koneen virallinen lähtöaika oli 18.40 ja juuri siihen aikaan saavuimme portille. Siellä Finnairin henkilökuntaa oli meitä odottamassa ja pääsimme Airbus A321-koneeseen. Perässämme tuli vielä yksi pariskunta samalta lennolta. Kone lähti putkelta 19.06 ja nousi ilmaan 19.16.

03.04.16 Amsterdam - Helsinki
TAP:n kone, jolla tultiin, oli kilometrin kävelymatkan päässä Finnairin koneesta. Amsterdaminkin valtava lentokenttä jää taakse ja viimeinen lentoetappi kohti kotia alkaa. Kaksi tyytyväistä lomalaista palaamassa kotiin hienon loman jälkeen.

Helsinkiin laskeuduttiin 22.11, jossa totesimme, että matkatavarat eivät olleet mukana, mikä ei ollut yllätys. Selvittelyn jälkeen hyvästelimme matkakaverit ja ajoimme taksilla 1.5 asteen kesäkelissä Olariin, jonne saavuttiin 23.20. Taksi maksoi 56.30 €. Kiva matka oli taas kerran takana.

P.S. Bägit ja matkalaukku toimitettiin kotiin tiistaina 5.4. 15.30.

Yleistä Alvorista

matka

Alvoriin Portugalin Algarveen ei aina ole kovin yksinkertaista mennä. Suoria lentoja Suomesta Faroon ei taida nykyään juuri olla ja kun TAP on vähentänyt lentojaan Helsingistä Lissaboniin, ei matkustaminen ole aivan yksinkertaista. Yleensäkin on melkein mentävä Lissabonin kautta. Sieltä ajaa vuokra-autolla melkein samaan aikaan etelärannikolle moottoritietä kuin lentämällä Faroon. On kuitenkin huomioitava, että moottoriteillä on tiemaksut. Nykyään ne kerätään automaattisesti suoraan autoon ja maksetaan vuokraamolle. Omatoimimatkalla golfarin kannattaa käyttää golfmatkoja järjestäviä toimistoja, koska heillä on hyviä golfpaketteja. Greenfeet ovat paikanpäältä hankittuna kalliita ja näillä toimistoilla on sopimuksia hotellien ja kenttien kanssa, joten he saavat pelipaketit paljon edullisemmin kuin yksityinen. Ainakin Pestanalta saa itsekin ostettua edullisia majoitus- ja pelipaketteja. Golfhotelleja on runsaasti ja niillä on varmaan myös sopivia greenfeepaketteja.

valuutta

Portugalin valuutta on euro. Joka paikasta löytyy automaatteja, joista voi nostaa rahaa kerrallaan suunnilleen saman verran kuin Suomessakin.

hotellit

Eritasoisia hotelleja löytyy vaikka kuinka paljon. Usein golfpaketeissa hotelli on jonkun kentän yhteydessä ja näin melko kaukana kylistä, ravintoloista, kaupoista ja muista palveluista. Kannattaa etukäteen tutustua hotellin sijaintiin, koska tarjolla on kyllä muitakin. Ainakin meidän käyttämässä apartmenthotellissa Pestana Alvor Atlantico palvelu oli ystävällistä ja hotelli oli siisti. Palvelu tosin rajoittui päivään ja iltaan. Öisin henkilökuntaa ei ollut. Vieraat olivat pääosin golfareita Ruotsista, Saksasta, Brittein saarilta ja muualta Euroopasta. Suomalaisia oli aika vähän. Sijainti oli palveluiden suhteen hyvä. Alvorin kylä oli lähellä ja sieltä löytyi runsaasti ravintoloita ja kauppoja. Muutenkin kylä oli viihtyisä. Hotellimme negatiivisiin asioihin kuului se, että tallelokero ei ollut ilmainen. Sen sai kuukaudeksi 60 eurolla. Huoneen tason kanssa kannattaa olla tarkkana.

kielitaito

Portugalissa ainakin pärjää melko hyvin englannilla. Espanjaa he ymmärtävät vielä paremmin.

liikenne

Liikenne taajamissa on ruuhkaista. Ainakin Algarvessa paikalliset ajavat älyttömän kovaa vauhtia. Nopeusrajoituksia on, mutta niitä ei valvota, joten niitä ei myöskään noudateta. Varovainen pitää olla. Kiertoliittymiä on paljon ja niissä on oltava erityisen varovaisia, koska paikalliset oikovat paljon eivätkä välitä kaistoista. Jalankulkijoita kuitenkin kunnioitetaan ja aina annetaan tilaa suojatiellä. Opasteviittoja on paljon, mutta usein ne ovat aika pieniä. Golfkentille opasteet alkavat vasta aika lähellä kenttää, joten navigaattorista on suuri apu.

ihmiset

Ihmiset ovat etupäässä hyvin ystävällisiä. Turisteja on paljon ja palvelut ovat turistipaikoissa usein muualta tulleiden ihmisten tarjoamia, joten etnistä kirjavuutta on paljon. Näin ollen suunnilleen kaikki osaavat englantia.

ravintolat

Ulkomaalaisten pitämiä ravintoloita on paljon, mutta paikallisia kuitenkin suurin osa. Italialaisia, kiinalaisia, intialaisia, brittiläisiä, saksalaisia ym. löytyi kuitenkin. Hintataso vaihtelee runsaasti, mutta Alvorissa ravintolat olivat jonkin verran edullisempia kuin Suomessa. Osassa sai kunnollisen kookkaan ja maukkaan liharuoan juomineen n. 15 eurolla henkeä kohti. Olut ja viini olivat paljon halvempia kuin Suomessa.

golfkentät

Golfkenttiä on todella paljon. Pestana-ketjulla, jota käytimme, on Algarven alueella 5 kenttää, joille pakettiimme kuului vapaa pelioikeus: Alto Golf, Gramacho Golf, Silves Golf, Vale da Pinta Golf ja Vila Sol Golf. Vila Sol on 27-reikäinen, muut 18-reikäisiä. Muut neljä kenttää on myös melko lyhyitä, keltaisilta 5200 … 5300 metriä. Vila Solin kentän kaikki yhdistelmät ovat yli 5900-metrisiä. Kentät ovat melko mäkisiä, mutta ei Aurinkorannikon monien kenttien tapaisia. Hyvin pärjäsi kaikilla kentillä ilman autoa. Greenfeet ovat melko lailla samansuuruisia eri kentillä, yksittäin hankittuna 100 euron molemmin puolin. Kentät ovat ruuhkaisia, joten peliajat kannattaa varata ajoissa, mieluiten 2-3 kuukautta ennen matkaa. Pestanan kentille kannattaa vähintään ensimmäinen viikko varata Suomesta käsin ja loput heti perille päästyä Pestanan hotellista. Golfauton hinta oli kaikilla käyttämillämme kentillä 35-40 euroa ja kärryt 6 euroa. Kentät ovat hyväkuntoisia ja kauniita ja maisematkin hienoja. Pelinopeus ruuhkaisuudesta huolimatta oli melko hyvä. Kierros kesti enimmilläänkin alle 5 tuntia, yleensä 4 - 4.5 tuntia vaikka odottelemaankin jouduttiin.

sää

Aurinko paistoi joka päivä ja pilvistä oli vain muutamana päivänä. Muutaman kerran satoi, mutta haittaa lyhytaikaisista sateista ei ollut. Tuulta oli runsaasti varsinkin meren lähellä sijaitsevilla kentillä. Aamuisin oli aika viileää, sillä alimmat lämpötilat olivat parvekkeellamme 8 ja 12 asteen välillä. Päivisin oli kuitenkin 17 - 21 astetta. Golfarille keli oli kuitenkin hyvin sopiva tuulta lukuun ottamatta.

Seikkailu alkoi (viikko 1), jatkui (viikko 2) ja jatkui (viikko 3)