Golfmatka BlackSeaRamaan Bulgariaan
14.-21.10.2017

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Satu ja Pera + 20 muuta pelaajaa.
    Matkareitti: lento Helsinki - Burgas, bussi Burgas - BlackSeaRama - Burgas, lento Burgas - Helsinki
    Pelatut kentät: BlackSeaRama Golf, Lighthouse Golf, Tracian Cliffs Golf

Alkusanat

Keväällä 2017 Golfpassin matkalla Sloveniaan ja Kroatiaan juteltiin muiden matkalla olijoiden kanssa Bulgarian matkoista. Kaikki siellä käyneet suosittelivat kohdetta ja kesällä päätimme sitten lähteä BlackSeaRamaan syksyllä. Golfpassi järjesti sinne viimeiset matkansa lokakuussa ja valitsimme aivan viimeisen matkan, koska Ruukissa oli vielä syystapahtumia. Houkuttelimme taas mukaan Peran ja Sadun, jotka suostuivatkin. Varaus tehtiin 6.8.2017. Matkaryhmään kuului 23 pelaajaa ja matkan johtajana toiminut Juha-Matti Vuorinen eli Juhis.

Lennot olivat Norwegianilta Burgasiin, josta oli melko pitkä 2.5 tunnin bussimatka BlackSeaRaman golfhotelliin. Alue on nimeltään Costa Kaliakra, jossa pelattiin matkapakettiin kuuluneet kolme melko uutta golfkenttää: Black Sea Rama Golf, Lighthouse Golf ja Thracian Cliffs Golf. Lähin kaupunki on 7 km:n päässä sijaitseva Balchik.

Lauantai 14.10.2017 Lähdimme omalla autolla kohti Helsingin lentoasemaa 14.30. Sää oli sateinen ja lämmintä hieman alle 10 astetta. Matka sujui hyvin ja P5:stä löytyi autolle parkkitila. Lähtöselvitys tehtiin T2 länsipäässä automaatilla ja hieman saatiin siihen apua virkailijalta. Matkatavarat saatiin nopeasti sisään ja heti mentiin viereiseen turvatarkastukseen, josta selvittiin pienen satunnaistarkastuksen kera nopeasti. Muita ihmisiä ei juurikaan jonossa ollut.

Lähtöportti oli 51B, jonne jouduttiin menemään passintarkastuksen läpi, koska Bulgaria ei kuulu Shengenmaihin. Ruuhkaa oli ihan älyttömästi ja aasialaisia paljon, koska Japaniin lähti ainakin kolme konetta peräkkäin. Nopeasti kaikki kuitenkin sujui. Tutussa baarissa terminaalin mutkassa odoteltiin Satua ja Peraa. Kahvi maksoi 4.20 ja erikoisolut Laitilan Mississippi 9.90! Bussilla mentiin 17.40 Norwegianin koneeseen, joka oli aivan uusi Boeing 737-800. Koneen nimi oli Jean Sibelius! Siihen ei vielä oltu edes asennettu WiFi-yhteyttä. Kone oli nyt aivan täysi ja lähti liikkeelle 18.04. Arvioitu lentoaika oli 2h 30min. Ilmaan noustiin 18.14.

Iltapala koneessa oluen kanssa maksoi 12 euroa. Lento sujui hyvin ja Burgasiin laskeuduttiin 20.38. Passintarkastus sujui nopeasti ja tavaratkin saatiin sujuvasti. Golfpassin Juhis oli vastassa ja matkatavarat vietiin isoon pakettiautoon ja matkustajat 23 henkeä kahteen 15 hengen minibussiin. Matkaan päästiin 21.30 ja pimeässä ajettiin BlackSeaRamaan 2.5 tunnissa. Välillä oli 15 minuutin pysähdys. Perillä oltiin siis 24.00 ja huoneet saatiin nopeasti ja ainakin meillä se oli upea: iso olohuone, täysin varustettu keittiö, kaksi makuuhuonetta kylpyhuoneineen ja iso terassi. Asunto oli pohjakerroksessa maanpinnan tasalla, mutta ei se häirinnyt. Mustameri näkyi kilometrin päässä 160 metriä alempana. Henkilökunta kantoi matkatavarat huoneisiin ja päästiin purkamaan pakkaukset. Jääkaappiin on kuulemma joka päivä laitettu talon puolesta 2 oluttölkkiä ja hieman muuta juotavaa.

Nukkumaan päästiin vasta 02.00 ja sää oli selkeä, lämpötila n. 10 astetta.

Helsinki - Burgas - BlackSeaRama 14.10.2017
Helsingin lentoasemalla odoteltiin taas matkaan lähtöä Sadun ja Peran kanssa. Kolmella minibussilla roudattiin 23 hengen porukkamme tavaroineen kohteeseen. BlackSeaRama Resortin huoneistot olivat tilavia. Vasemmalla on toinen makuuhuoneista.

Sunnuntai 15.10.2017 Aamu oli selkeä ja kaunis, vain vähän pilviä näkyi itätaivaalla. 7.15 lämpötila oli 12.8 astetta. Tuulta tuntui olevan melkoisesti. Aamiaiselle mentiin 8.00 ja se oli aika hyvä. Suomalaiset olivat ainoat aamiaisvieraat. Bägin vein samalla kertaa klubille ja myöhemmin raahattiin Päivinkin bägi sinne. Sesonki alkoi olla ohi ja sesongin aikana alue täyttyy romanialaisista, ukrainalaisista ja venäläisistä pelaajista.

BlackSeaRama 15.10.2017
Tässä näkyy nuoneistomme CR5 alakerrassa. Piha on suuri eikä terassikaan ole pieni. Pera ja Päivi Club Residencen pääoven edessä. Tässä talossa asui porukastamme suurin osa. Näkymä Sadun ja Peran asunnon terassilta klubitalolle päin ja välissä on 9. griini.

Pelaamaan BlackSeaRama Golf lähdettiin 10.00 ja seuranamme olivat Irmeli ja Timo. Heistä tulikin uusia kivoja ystäviä viikon aikana. Kenttä on aika kiva, väylät ovat leveitä, raffit osin aika pahoja ja vesiesteitä sopivasti. Griinit ovat suuria ja nopeita, mutta kallistuksia ol vaikea lukea. Pelaajia ei ollut paljon ja suomalaisten 6 ryhmää olivat päivän viimeiset. Päivi teki kierroksen ainoan birkun par-3 väylällä. Peli kesti 5 tuntia. Kentällä kiersi myös tarjoiluauto.

Näkymä 1. väylän griiniltä tiille päin. Melkein kaikki väylät olivat puuttomia ja tasaisia, mutta paksua raffia kyllä löytyi. 4. väylän griinille lähestymistä häiritsee pari lammen poukamaa, jotaka tulevat välillä linjalle. 5. väylä on hieno lyhyt par 3, jossa vesi ja bunkkeri on huomioitava avauksessa. Griini on hieman tiitä alempana.
6. väylä on aika tyypillinen lievä dogleg tällä kentällä. Bunkkereide yli pääsemällä väylä helpottuu huomattavasti. 9. väylä on par 5, joka on Club Residencen vieressä ja griini lähellä klubitaloa. Tilaa on!. 11. väylä imee ihmeellisesti palloja raffiin, mutta on aika lyhyt.
Välillä oli Päivillä ja Irmelillä aikaa istahtaa juttelemaan odotellessamme. 14 väylä tulee lähelle Lighthousen kenttää, jossa liehuu mm. Suomen lippu. Takana näkyy 15. tii ja edessä 16. griini kivasti veden takana.
17. väylä on par 5 ja griini hieman ylhäällä aivan rotkon reunalla taustanaan Mustmeri. Päätösväylä on ehdottomasti kentän signatureväylä. Par 3 alamäkeen rotkon yli ja matkaa hopea- ja kultatiiltä n. 200 metriä. 18. väylän griinillä Timo on saanut pallonsa kuppiin. Taustalla näkyvät tiipaikat porrestettuna.
Pelikaveriemme Irmelin ja Timon kanssa istuttiin pelin jälkeen klubin terassilla aivan normaaliin tapaan. Klubitalon takana rannan puolella on amfiteatteri, jossa seuraavana lauantaina vietettiin häitä. Sadun ja Peran terassilta on hieno näkymä 9. griinille, klubille ja Lighthouse Golf Resortille.

Kierroksen jälkeen otettiin pientä syötävää palan painikkeen kera ja mentiin sen jälkeen kämpälle valmistautumaan iltaan. Ennen sitä käytiin Sadun ja Peran valtavassa kämpässä talon toisessa päässä. 18.30 oltiin sitten klubilla valmiina tervetulotilaisuuteen. Siinä jokainen esitteli itsensä ja Juhis kertoi kaikenlaista reissuumme liittyvä ja seuraavan päivän lähtöjärjestyksen. Sitten olikin aika tervetuloskumpalle ja sen jälkeen nautittiin illallinen. 4 illallista kuului matkan hintaan ja joka aamu aamiaisen yhteyteen kuului skumppa.

Hyvän illallisen jälkeen Satu ja Pera tulivat meille vielä iltadrinkeille ja keskustelemaan kaikkea mukavaa. Juhis kävi vielä tsekkaamassa valituksemme safety boxin puuttumisesta. Hän otti asiakseen hoitaa asia kuntoon ja vähän myöhemmin hän kävi ilmoittavassa olleemme oikeassa, kun arvelimme sen olevan lukitussa makuuhuoneessa. Maanantaina kuulemma asia hoidetaan kuntoon. 21.30 alettiinkin sitten valmistautua yöpuulle.

Päivä oli aurinkoinen ja tuulta oli aamulla aika paljon, mutta se laantui aika paljon iltapäivää kohti. Ylin lämpötila oli 20.8 astetta.

BlackSeaRama 15.10.2017
Komea auringonlasku ja keskellä Lighthouse Golf Resortin suuri hotellirakennus. Juhis piti tervetuliaistilaisuuden klubin ravintolassa. Klubirakennuksen sisällä on hieno kaareva kivisilta ravintolan ja suuren jäsenkabinetin välillä.

Maanantai 16.10.2017 Aamu oli taas selkeä ja kaunis ja pilviä näkyi itätaivaalla. Lämpötila 7.00 oli 14.7 astetta. Alimmillaan mittari näytti 13.6 astetta 7.40. Aamiaisella oltiin 8.00 ja 8.40 mentiin kahdella isolla golfautolla Lighthouse Golf Resortiin suorinta tietä.

Pienen harjoittelutuokion jälkeen lähdettiin kierroksella Sadun ja Peran kanssa 9.50. Tuuli ei laantunut edellisen päivän malliin. Kenttä on yhtä tasainen kuin BlackSeaRama, mutta puita on paljon enemmän. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja väylillä oli hyvin tilaa. Pari väylää kuitenkin avattiin puiden reunustamaan aukkoon. Vesiesteitä on kentällä aika vähän. Päivi teki taas birkun par-3:lla. Kierros kesti 4h 50min. Kierroksen jälkeen otettiin huurteiset. Päivän paras pistebogitulos palkittiin illallisen yhteydessä.

BlackSeaRama, Lighthouse Golf 16.10.2017
Hienolla pidennetyllä klubiautolla lähdettiin viereiselle Lighthouse Golf Resortin kentälle. Lighthousen klubitalo on matala komea rakennus. Täällä on pelattu Eurooppa Touriakin. Klubilla on aika hyvät harjoituspaikakin ihan klubitalon vieressä.
Syksyn värejä näkyi täälläkin, mutta osa kukista oli vielä täydessä terässä Tästä 4. väylän kuvasta näkyy, että tämäkin kenttä on hyvin tasainen. Pieniä korkeuseroja kyllä on ja niillä saa väyliin näyttävyyttä.
Tällä 8. väylällä par 3 Päivi teki birkun. Onneksi sen vierellä on kioski. Kioskilla ladyt saivat konjakin ja me Peran kanssa otettiin oluet. Tämä väyläkioski on aivan jyrkänteen reunalla. Tämä kuva on otettu itään päin.
9. väylä on suuren Lighthouse Golfresortin hotellin vierellä. Hotelli näkyy hyvin BlackSeaRamaankin. 10. väylällä on kohtuullisen suuri lampi lisäämäss haastetta peliin. Lomakämppiä on aika lähellä. Syksyn väreissä loistavia puita ja pensaita on tällä kentällä aika paljon.
Alueella on myös suuria apartment-kerrostaloja 15. väylän vierellä. 16. väylällä on myös melkoinen lampi inhottavien bunkkereiden lisäksi. 17. väylä sijaitsee lammen toisella puolella ja on par 3.
Kivasti onnistunut kuva lammen suihkulähteestä. 18. väylän griini on hyvin lähellä klubitaloa, jonka terassi jo odottelee. Päästiinpähän viimeinkin nauttimaan muustakin kuin auringosta.
Kyllä kelpasi nautiskella kauniissa säässä Suomen syksyn sijaan. Kyytiä odotellaan Lighthousen klubilla. Matka BlackSeaRamaan kesti n. 5 minuuttia. Lighthouse Golf Resortin opastaulu on hyvin informatiivinen.

Kun kaikki olivat tulleet kierrokselta, lähdettiin kotiklubille samoilla kyydeillä kuin tultiin. Siellä mentiin terassille ottamaan välipalaa kostukkeella. Sitten mentiinkin jo huoneisiimme lepäilemään. 18.45 oltiin odottelemassa kyytiä Lake Taverna-ravintolaan, jossa söimme toisen pakettiin kuuluneen illallisen. Isolla klubicarilla palattiin Club Residenceen 20.30.

Päivä oli pilvisempi kuin edellinen päivä ja tuulta riitti koko kierroksen ajaksi. Lämpötila oli n. 22 astetta.

BlackSeaRama 16.10.2017
Illallinen mentiin syömään Lake Tavernaan, joka on suljettu syyskuun lopussa sesongin jälkeen. Tavernan edessä on kiva asetelma silmien iloksi. Porukkamme täytti sopivasti koko salin, jossa nautittiin buffetillallinen.

Tiistai 17.10.2017 Aamu oli selkeä ja kaunis. Nyt ei näkynyt pilviä eikä tuulta ollut yhtään 7.00. Lämpötila oli 14.9 astetta. 8.30 lähdettiin klubille aamiaiselle. Sen jälkeen ehdittiin hieman harjoitella, sillä lähtömme oli vasta 9.50 BlackSeaRamalla. Sadun ja Peran kanssa pelattiin ja mukavaa oli, koska tuulta ei ollut nimeksikään. Tänään oli kilpailu, jossa bogipisteistä vähennettiin puttien määrä (griinillä tehtyjen). ja paras tulos ratkaisi voiton (-1 p). Pelini meni huonosti ja putteja tuli aivan liikaa. Kierros kesti 4h 40min. Kierroksen jälkeen otettiin yhdet juomat ja sitten palattiin huoneisiimme suihkuun ja lepäilemään.

BlackSeaRama 17.10.2017
Nyt saimme auki oven huoneistomme toiseen makuuhuoneeseen, jossa on safety box. Kuva 1. tiiltä Club Resortille päin. Välissä on 9. väylää. 1. väylän griiniä vartioi etupuolella suurehko bunkkeri, jota tuli testattua.
3. griinin edessä on saman tyylinen bunkkeri haasteena. Tämä lampi on 3. väylän, Lake Tavernan ja alueen portin välissä. 4. väylä kuvaa hyvin tämän kentän useimpia väyliä: tasaista, pieniä kumpuja ja pitkää raffia.
5. griinillä voi olla tyytyväinen, jos avauslyönti on mennyt sinne. 11. väylän lähestymislyönti jouduttiin lyömään syvän bunkkerin yli, jos lipulle mielittiin. 13. väylä (par 3) griiniltä tiille päin nähtynä.
Pera, Satu ja Päivi puttailevat 16. griinillä, joka oli muiden tapaan melkoisen nopea. Pera puttaa 17. griinillä ja seuraa, uppoaako. Griinit olivat hyvin vaikeita luettavia. 18. väylä on komea klubin terassiltakin katsottuna. Ttiipaikat näkyvät syvän rotkon takana.

Uutta ja ihmeellistä oli leppäkerttujen valtava määrä. Niitä oli joka paikassa ja ne myös purivat. Club Resortista, jossa asuimme, on rantaan matkaa kilometri vaakasuuntaan ja 160 metriä pystysuuntaan. Sinne ei pääse kuin kiertämällä kilometrien lenkin. Lighthouse Golf Resortissa on suurinpiirtein sama tilanne.

18.45 mentiin klubille, josta lähdettiin kentän pitkällä klubicarilla Lighthousen hotellille syömään. Osa meni a la carte-ravintolaan ja 12 meistä Alaxandran buffetiin. Ruoka oli hyvää ja monipuolista ja erilaista tarjontaa yllin kyllin. Buffet maksoi 24 euroa plus juomat. Hotelli on melkoisen suuri upea sisätiloiltaan ja pihapuoli valtavine vesialtaineen (80 metriä pitkä) ja puistoineen todella upea. 21.00 tultiin takaisin omaan majapaikkaan samalla kyydillä.

Päivä oli reissun lämpimin tähän mennessä ja hyvin aurinkoinen. Tuultakaan ei ollut juuri ollenkaan. Ylin lämpötila terassilla varjossa oli 27.3 astetta!

BlackSeaRama, Lighthouse Golf Resort 17.10.2017
Pera ja Satu klubin vieressä olevalla amfiteatterilla, jossa vietettiin häitäkin reissun viimeisenä päivänä. Kenttää kuvaava taulu oli olohuoneemme seinällä. Tämäkin taulu oli huoneistomme seinällä.
Auringonlaskut olivat värikkäitä ja melkein joka ilta näkyivätkin hyvin. Lighthouse Golf Resortin hotellin aula on melkoisen avara. Pihalla on suuri allas, joka näytti hienolta illan hämärtyessä.
Tältä näyttäähotelli lammen yli menevältä sillalta. Tarjoilija otti kuvan seurueemme pöydästä Alexandra-ravintolassa. Kivan värinen puska iltavalaistuksessa resortillamme.

Keskiviikko 18.10.2017 Aamu oli edellisen aamun tapaan selkeä ja kaunis. Tuulta oli hyvin vähän ja alin lämpötila 13.3 astetta 7.30. Aamiaisella oltiin 8.30 ja sen jälkeen tilattiin taksi Balchikiin. Kämpälle päästyämme lähdimme Peran kanssa kävelylenkille. Ensi käveltiin urheilukeskukselle, jossa on myös pizzeria, joka oli jo suljettu tältä kaudelta. Irmeli ja Timo olivat myös siellä ja yhdessä sitten käveltiin Lake Tavernalle ja sen kautta klubille ja edelleen asunnolle. Matkaa tuli noin 3 km.

BlackSeaRama 18.10.2017
Pizzria La Campana on tässä, mutta se oli suljettu jo syyskuun lopussa. Urheilukeskuksessa on kylpylä hierontapalveluineen. Lake Tavernan pihalla on paljon ankkoja, jotka osaavat pitää meteliä.

12.00 tuli taksi hakemaan meidät Sadun ja Peran kanssa klubitalon edestä ja vei Balchikiin rannalle. El Simpaticon rantaterassilla otettiin Peran kanssa paikalliset oluet ja naiset ottivat Bulldog gin tonicit. Sitten käveltiin rantaa pitkin ja katseltiin ravintoloita ja muitakin liikkeitä, joista suurin osa oli suljettu, koska sesonki oli jo ohi. Kävelimme sitten rannasta hieman ylöspäin lähelle kaupungin keskustaa. Sitten laskeuduttiin alas rantakadulle, jossa Päivi osti minulle pienestä kaupasta neulepuseron. Läheltä löydettiin ruokapaikaksi Terrace Hemingway, Toiset ottivat siellä pizzan ja minä 250 gramman wiener schnitzelin. Se olikin todella hyvä. El Simpaticossa otettiin sitten vielä kaikki Bulldog gin tonicit. Samaan aikaan rantaan ilmestyi tiukka sumupilvi. 16.00 taksi tuli hakemaan meidät takaisin golklubille ja taksa oli alussa sovittu 60 levaa. Matkalla oli taas täysin aurinkoista.

BlackSeaRama, Balchik 18.10.2017
Tällä taksilla mentiin Balchikiin katselemaan kaupunkia. El Simpaticon rantaterassilla otettiin oluet ja Bulldog gin tonicit maistuivat naisille. El Simpatico oli heti kohdalla, kun jäimme pois taksista.
Rantakadulla on paljon terasseja, mutta osa niistä oli remontissa ja osa suljettu. Komea huvivene ja taustalla rahtilaiva lastattavana. Pari patsasta on rannan pikkupuistikossa ja naisetkin pääsivät kuvaan.
Balchikissakin asuu paljon islamin uskoisia ja merkkinä siitä on tämä minareetti. Mäen huipulla on iso Balchik-teksti ja TV-masto. Terrace Hemingwayssä syötiinmaistuva lounas.
Balchikin ranta on oikein kivan näköinen. Talo näyttää paljon paremmalta syysruskan aikaan. Ja näin odotellaan taksia noutamaan meidät takaisin klubille.

Golfklubilla mentiin kahville ja samanlainen sumu ja se oli keskeyttänyt golfkierroksen. Jonkun ajan päästä pelaajat pääsivät takaisin takaysille. Juhis tuli istumaan kanssamme samaan pöytään, jossa olivat myös Irmeli ja Timo. Viiden jälkeen palasimme huoneeseemme. Sitten käytiin vielä Sadulla ja Peralla juhlistamassa Sadun päivää ennen illallista.

Päivä oli aurinkoinen lukuun ottamatta iltapäivän ja illan sumupilveä. Tuulta ei taaskaan ollut ja ylin lämpötila oli 24.4 astetta.

Torstai 19.10.2017 Aamu oli nytkin selkeä, mutta aivan meren pinnalla jännää pilvien näköistä sumua. 6.30 oli lämmintä 14.8 astetta, mutta yöllä oli ollut 13.4 astetta. 7.40 nousi sumu pihalle ja lämpötila putosi taas 13.0 asteeseen. Taivas oli kuitenkin selkeä. Aamiaisella oltiin 8.30 ja sen jälkeen lähdettiin 10.00 pelaamaan. Sumua oli lähtiessä klubilta aika paljon. Matkan aikana sumu kuitenkin haihtui.

BlackSeaRama, 19.10.2017
Aamulla näkyi mielenkiintoinen ilmiä. Meren pinnan yllä oli matala sumukerros, joka näytti pumpulilta. Aurinko näkyi ohuehkon sumukerroksen läpi vähän eri väriseltä. Sumu viihtyi alempana lähellä rantaa hieman pidempään.

Nyt oli vuorossa Thracian Cliffs Golf, joka on todella kuvauksellinen kenttä. Kaikki pelaavat siellä autolla, sillä osittain korkeuserojen vuoksi siirtymät ovat pitkiä. Se sijaitsee paljon alempana kuin BlackSeaRama. Me olimme viimeisessä lähdössä 11.50 Sadun ja Peran kanssa. Ennen sitä käytiin. pro shopissa ja golf clubilla, jotka ovat eri rakennuksissa ja eri firmojen hoitamia. Ykköstiillä on ulkobaari, josta sai juotavaa ja syötävää. Kenttä on hieno, vaikka griinit olivat hitaammat kuin toisilla kentillä. Joillakin väylillä on isot korkeuserot. Kentällä kiersi juomakärry, josta otettiin yhdet oluet. 3. väylällä (par 5) tein reissun ensimmäisen birkkuni. Muuten peli meni kaikilta aika lailla alakanttiin ja maisemia ihaillen. Odottelua tuli aika paljon ja kierros kesti 5h 10min. Päivän pelimuoto oli sellainen, että kenttä jaettiin 6 kolmen reiän lohkoon, joista jokaisesta paras sai pisteen. Etuysin, takaysin ja koko kierroksen paras saivat myös pisteen. Paras pistemäärä ratkaisi voittajan. Pelin jälkeen istuttiin hetki 1. tiin baarissa ja 17.30 lähdettiin takaisin BlackSeaRamaan.

Thracian Cliffs 19.10.2017
Thracian Clffsin opaste viimeisessä risteyksessä oli aika vaatimaton. Harjoitusalueet sijaitsevat lähellä 1. väylää ja sinne ajetaan 1. väylän reunalla olevaa tietä. Heti 1. väylällä alkaa kentän luonne paljastua. Korkeuseroja ja bunkkereita on paljon.
Toisella väylälläkin on avauksessa pallo saatava kunnolla ilmaan. Merellä näkyy siellä täällä tällaisia kalastusaluksia pyydyksineen. 3. väylä on aivan jyrkänteen reunalla. Reunalla on punaiset paalut, joiden ulkopuolelle ei saa mennä sortumisvaaran vuoksi.
5. väylä on ensimmäinen par 3, sekin aivan jyrkänteen reunalla. Seuraavana onkin vuorossa sitten todellinen helmi. Par 3 meren ääreen kymmeniä metriä alas päin ja matkaa 180 metriä. Ei kyllä 7. väyläkään kovin helpolta näytä. Pallon syytä saada väylälle.
Puita ei paljon ole, mutta pusikkoa sitäkin enemmän tässä 8. väylällä. 10. väylä on par 5 komeine bunkkereineen. Leveyttä on tällä väylällä hieman enemmän. 12. väylä avataan kohti merta ja griinin takana on jyrkkä rinne. Ei kuitenkaan sellainen, että pallo katoaisi pelaamattomiin.
Tässä näkyy griini hieman paremmin. Varovainen kannattaa olla. Päivi säikähti pahasti, kun pallo vieri nopean griinin yli, mutta pelastui kuitenkin. Pera on taas avaamassa pensaiden yli 14. väylällä.
15. väylä on taas par 3, jossa haasteita riittää, mutta on ehkä helpoin kaikista. Tiipaikan takana on korkea kukkula josta näkyy klubille päin mota väylää. Samalta kukkulalta näkyy taakse päinkin muutamia väyliä ja komea rannikko.
16. väylä on aika vaikea par 4, mutta vasemmalla puolella vieressä oleva 2. väylä voi hyvin pelastaa, jos vasemmalle lyö. Pera on nyt avaamassa 17. tiillä Tämäkin on pitkä par 4. Komeita näkymiä on kentällä paljon ja kannattaa katsoa myös taakse päin.
Viimeisenä on sitten taas par 3, jossa ylitetään vesieste. Päivi ja Satu lyövät vähän helpommasta paikasta. Kierros on ohi ja saavutaan "kotikentälle". Melkoinen oli elämys!

Syömään lähdettiin 18.45 ja lämpötila oli silloin 17.0 astetta. Sadun, Peran, Irmelin ja Timon kanssa nautittiin illallinen ja juteltiin mukavia. Satu ja Pera tulivat vielä meille tuopilliselle.

Päivä oli aamulla sumuinen, mutta onneksi sumu hälveni ennen peliä. Loppukierroksella ei aurinko enää paistanut ja asunnollemme päästyä lämpötila oli 17.0 astetta. Päivän maksimi oli mittarin mukaan 24.9 astetta.

BlackSeaRama 19.10.2017
Siivoojat olivat panneet parastaan päivän aikana. Ilta valtasi taas BlackSeaRaman. Klubin amfiteatteri on hieno myös iltavaloissa.

Perjantai 20.10.2017 Aamu oli taas sumuinen eikä aurinkoa näkynyt. Tuultakaan ei ollut yhtään. Alin lämpötila oli 15.0 astetta. 8.00 oli lämpötila noussut vasta yhden asteen. 8.45 lähdettiin aamiaiselle, jossa oltiin taas Irmelin ja Timon kanssa samassa pöydässä.

9.30 lähdettiin pelaamaan Hannun kanssa. Aamiaisen aikana oli vielä sankka sumu kentällä, mutta 9.20 se hälveni niin, että edellämme lähtenyt 4 hengen suomalaisporukka pääsi matkaan ajallaan samoin kuin me. Nyt pelattiin Hannun kanssa hopeiselta tiiltä ja peli sujui melko hyvin. Hannu teki nyt päivän birkun. Peli eteni joutuisasti ja edellämme menneetkin pitivät todella hyvää vauhtia. Viimeisellä väylällä meillä oli vielä ihan hyvä sää, mutta kun päästiin klubille, melko sankka sumu nousi mereltä kentälle. Vajaan tunnin se kesti, kunnes taas selkeni. Kierroksemme kesti 4h 20min. Päivän kilpailun pelimuoto oli nyt sellainen, että Juhis arpoi 6 väylää, joiden pisteitä ei laskettu ja muiden 12 väylän bogipisteet ratkaisivat kilpailun tuloksen. Voittotulos oli 24 ja Päivillä oli 23 pistettä. Päivi hävisi ensimmäisen pelinkin vain yhdellä pisteellä. Klubilla otettiin club sandwichit, oluet ja GT:t.

BlackSeaRama 20.10.2017
Päivi lyö sumun sekaan 1. väylällä. Onneksi sumu alkoi nopeasti hälvenemään. Hannun vuoro lyödä ja vielä on hieman sumuista. Hannun avaus 5. tiillä on lähdössä. Tämä on kiva par 3!
Perässämme tulevatkin ovat ehtineet 5. griinille. Edellämme mennyt suomalaisporukka puttailee 6. griinillä. 18. väylä 200 metrin päästä griinistä kiviportin kautta nähtynä.
Väylätaulu kertoo mitat, mutta ei juuri muuta. Tässä on minun draivi, jonka tulosta ei kukaan nähnyt. Porukkamme pelit ovat päättyneet tältä erää BlackSeaRamassa.
Kierroksen jälkeen maistui club sandwich. Melkein kaikki söivät välipalan klubin terassilla kierroksen jälkeen. Sieltä vielä tullaan 18. väylää kovalla yrittämisellä.

Sitten kannettiinkin bägit kämpälle ja valmisteltiin pakkaamista. Iltapäivä menikin taas lepäilyn merkeissä. Kävelin pihalla ja löysin uima-altaan takaa piha-alueen nurkasta saunan, joka ei kuulemma enää ole käytössä. Harvian kiuas oli sisällä ja hienot lauteet, mutta muurahaiset olivat vallanneet tilan. 18.45 lähdettiin illalliselle ja kanssamme pöydässä olivat Satu, Pera, Kari ja Anneli, jotka olivat aloittaneet golfin Ruukissa 1989, kuten minäkin. Illallisen jälkeen Satu ja Pera tulivat vielä meille, mutta nukkumaan päästiin hyvissä ajoin.

Päivä oli pääosin aurinkoinen, mutta aamulla ja iltapäivällä oli hetkittäin sumua. Ylin lämpötila oli 24.9 astetta ja melkein täysin tyyntä koko päivä.

BlackSeaRama 20.10.2017
Kiva iltataivasnäkymä, jossa on myös merkkejä lentoreiteistä. Tässä päädyssä 2. kerroksessa näkyy Sadun ja Peran suuri parveke. Saunakin löytyi uimaallasalueen nurkasta, mutta oli poistettu käytöstä.

Lauantai 21.10.2017 Aamu oli nyt aurinkoinen ja tuulta kohtalaisesti. Sumua ei ollut. Yön alin lämpötila oli 11.0 astetta ja lähtiessämme aamiaiselle 8.00 oli 13.0 astetta. Aamiainen nautittiin Hannun seurassa. Tiskillä maksettiin tiistain kuljetus Lighthouseen eli 6 euroa 2. hengeltä. BlackSeaRamalla oli tänään Friends of Octoberfest Tournament kahdelta tiiltä, joten muille ei ollut tilaa. Muutama pelaaja ryhmästämme meni pelaamaan Lighthouselle 8.00 alkaen. Aasialaisiakin pelaajia näkyi klubilla paljon. Kentällä oli griinijyrä toimessaan. Aamiaiselta palattuamme pakkasimme bägit ja matkalaukun alustavasti. 11.00 mentiin katsomaan Juhiksen puttikoulua ja sitten kilpailijoiden saapumista 18. griinille. Poikettiin myös clubiravintolassa ja proshopissa. Sen jälkeen käytiin laittamassa pakkaukset lähtökuntoon. 13.30 lähdettiin klubille syömään jotain pientä. Amfiteatterissa oli käynnissä vihkiminen, josta sain kuvia ja myöhemmin klubitalolla hieman paremman kuvan parista.

BlackSeaRama 21.10.2017
Reissun viimeinen auringonnousu BlackSeaRamassa oli käsillä. Edelleenkin ihailtiin komeata viimeistä väylää ja klubitaloa. Kilpailua varteen griinit jyrättiin aamulla niinkuin eivä olisi olleet tarpeeksi nopeita muutenkin.
Juhis piti puttiopetusta harjoitusgriinillä, jossa oli muutamia pelikavereitamme. Näkymä klubin aulasta, jossa on tämä komea kivisilta. Esitteestä kuvasin Lighthousen hotellin piha-alueen kuvan.
Vihkiminen käynnissä amfiteatterissa klubin vierellä. Morsiuspari tekemässä poislähtöä yläkerran portailla. Club Resortissa on myös oleskelutila biljardipöytineen.

15.40 oli lähtö kohti Burgasin lentoasemaa. Kahdella minibussilla mentiin ja molemmissa oli peräkärry, jossa oli porukan bägit. Meidän bussissa oli 12 pelaajaa tavaroineen ja toisessa 16, koska 4 hengen suomalaisseurue lähti lentoasemalle samalla kyydillä. Bussimme oli tiukilla ylämäissä ja vauhti tipahti melkein nollaan. Niinpä oltiin Burgasin lentoasemalla 18.40, puoli tuntia myöhemmin kuin ensimmäinen bussi eli matkamme kesti tasan 3 tuntia. Onneksi aikaa oli hyvin, sillä lähtöselvitys ei ollut vielä auki kentälle saavuttuamme. Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila Balchikissa oli 23.8 astetta.

Lähtöselvitys sujui sitten hyvin nopeasti, koska koneemme oli päivän viimeinen ja pääsimme aivan keulille jonossa. Turvatarkastuksessa monilta (myös meiltä) otettiin pyyhkäisynäyte sormista, kellosta ja vyöstä. Hyvin siitä selvittiin. Sitten istuttiin Sadun ja Peran kanssa Costa Coffeessa kahvilla. Siellä oli myös+ melkein koko muukin mukava porukkamme. Norwegianin koneen lähtöaika oli aikataulun mukaan 21.55, mutta koneeseen päästiin bussilla etuajassa 21.15. Kone oli tuttuun tapaan Boeing 737-800 ja nyt istuimme melkein kaikki hyvin perällä. Kapteeni kuulutti arvioiduksi lentoajaksi 3h 10min eli reilu puoli tuntia enemmän kuin toiseen suuntaan. Liikkeelle päästiin 21.41 ja saman tien ilmaan 21.44.

Pimeässä laskeuduttiin Helsinkiin 00.50 ja päästiin putkelle. Matkatavaratkin saatiin hyvin sujuvasti ja autommekin löytyi helposti. Pysäköinti P5-hallissa maksoi viikolta 65 euroa. Kotona oltiin 02.05. Helsingissä oli hieman sumua ja lämpötila oli -2 astetta.

Tämäkin matka oli oikein mukava ja pelasimme kivassa seurassa.

BlackSeaRama - Burgas - Helsinki 21.10.2017
Lähtö on lähellä ja tavaroita lastataan minibussin peräkärryyn. Varnassa mainostettiin halpoja Moskovan lentoja. Varnan kaupunki on suuri ja osa siitä näkyi yli vesistön menevältä sillalta.
Matkan varrella on useita turistikohteita ja huvipuistoja. Burgasin lentoasemalla odotellaan lähtöselvituksen avautumista. Costa Coffeessa nautittiin vielä ajan kuluksi kahvia / olutta.

Yhteenveto matkasta BlackSeaRamaan

matka

BlackSeaRamaan pääsee helpoiten lentämällä Burgasiin Bulgariaan. Ainakin Norwegian lentää sinne suoria lentoja, jotka kestävät 2.5 - 3 tuntia. Yleensäkin kannatta ottaa golfmatkojen järjestäjän valmismatka, koska siinä on kaikki hoidettu valmiiksi. Se sisältää lennot, majoituksen, aamiaisen ja greenfeet (5 kpl) eri kentille (BlackSeaRama, Lighthouse ja Thracian Cliffs). Lisäksi pakettiin kuuluu kuljetus lentokentältä kohteeseen. Se on reissun huonoin puoli, sillä matka mutkaisilla vuoristoteillä kestää 2.5 - 3 tuntia. Jos lento olisi Varnaan, siirtymä golfkentille lyhenisi noin tuntiin. Matkoilla on yleensä matkanjohtaja, joka hoitaa kaiken tarvittavan. Itselle jää vain nauttiminen golfista.

valuutta

Bulgarian valuutta on leva, joka on noin 0.5 euroa. Euro kelpaa maksuvälineenä BlackSeaRamassa ja Lighthousessa, mutta ei Thracian Cliffsissä. Kannattaa siis ottaa mukaan hieman levojakin jo sen takia, jos vapaapäivänä vierailee lähimmässä kaupungissa Balchikissa tai Varnassa. Tavalliset luottokortit kelpaavat yleensä kaikkialla.

asuminen

Kaikki kolme kenttää ovat golf resortteja, joten asunto löytyy kentän yhteydestä. BlackSeaRamassa huoneistot ovat suurimpia. Meilläkin oli olohuoneen lisäksi kaksi makuuhuonetta kylppäreineen ja iso terassi. Parveke/terassi kuuluu joka huoneistoon. On myös mahdollista asua huviloissa, joita on runsaasti. Pieni puute oli se, että kävelymatkan päässä ei ollut ainakaan nyt yhtään kauppaa, josta olisi saanut tarvikkeita varusteltuun asuntoon. Klubitalolla oli pieni kauppa, josta sai lähinnä juomia kuten olutta ja viiniä. Huoneeseen tuotiin joka päivä iso pullo vettä ja jääkaappiin kaksi limsaa, 2 mehua ja kaksi olttölkkiä (jos niitä oli käytetty).

kielitaito

Englannilla pärjää hyvin riippuen siitä, missä liikkuu. Kentillä se riittää mainiosti. Bulgarian kieltä harva vierailija taitaa, mutta venäjälläkin tulee hyvin ymmärretyksi. Me pärjättiin erinomaisesti joka paikassa englannilla.

liikenne

Tällä Bulgarian turistialueella on helppo liikkua autollakin, sillä pahoja ruuhkia ei ole. Tiet ovat kyllä osin mutkaisia vuoristoteitä ja nopeusrajoituksia on paljon alkaen 20 km/h:sta. Polttoaine on n. 30% halvempaa kuin Suomessa.

ihmiset

Ihmiset ovat etupäässä hyvin ystävällisiä. Turisteja on paljon ja palvelut ovat täällä pääasiassa paikallisten, mutta muualta tulleitakin on jonkin verran. Lighthousessa mm. startteri oli saksalainen nuori mies.

ravintolat

Golfkentillä on omat ravintolat, mutta hinnat ovat niissä hieman kalliimpia kuin kaupungeissa. Meille kuului matkan hintaan 4 illallista, joista yksi nautittiin Lighthousessa ja muut BlackSeaRamassa. Tämä oli selvä lisäetu matkan hintaa katsoen. Hintataso vaihtelee runsaasti, mutta Balchikissa rannalla olevat terassiravintolat olivat aika paljon edullisempia kuin Suomessa. Olut ja viini olivat paljon halvempia kuin Suomessa.

golfkentät

Golfkenttiä on Cape Kaliakran alueella kolme: BlackSeaRama Golf, Lighthouse Golf ja Thracian Cliffs Golf. BlackSeaRama ja Lighthouse ovat melko tasaisia ja BlackSeaRamassa ei ole puita riesana. Muuten nämä kentät ovat melko samanlaisia. Thracian Cliffs on puolestaan täydellinen autokenttä, sillä korkeuseroja on paljon ja siirtymät pitkiä. Kierroksella tulee ajoa n. 14 km! Jokaisella kentällä on mieleenpainuvia väyliä, mutta Tracian Cliffsissä melkein kaikki ovat sellaisia.

sää

Aurinko paistoi joka päivä, mutta muutamana päivänä oli aamuisin sumua. Yleensä se selkeni viimeistään 9:n maissa. Tuulta oli aamuisin ja loppuviikosta ei juuri ollenkaan. Lämpötilä oli tähän aikaan vuodesta öisin 10 asteen yläpuolella ja päivisin yli 20 astetta, enimmillään n. 27 astetta. Sesonki oli jo ohi, joten tilaa kentillä oli hyvin.

matkanjohtaja

Meillä oli erinomainen matkanjohtaja. Hän huolehti kaikesta ja järjesti puutteet nopeasti kuntoon. Hän järjesti mm. jokaiselle aamiaiselle (joka kuului tietysti hintaan) myös skumppaa. Hän järjesti prona myös kaksi klinikkaa: chipit ja putit.
Kiitokset vielä Golfpassille ja Juhikselle, joka piti meistä hyvää huolta!