Työmatka Jekaterinburgiin ja Krasnouralskiin Venäjälle 07.-11.04.2013

Matkaseurue: EJH, Satu, Tuomo
    Matkareitti: lento Helsinki - Jekaterinburg, bussi Jekaterinburg - Krasnouralsk - Jekaterinburg, lento Jekaterinburg - Moskova - Helsinki

Venäjällä Ural-vuoriston eteläosassa on pieni kaivoskaupunki Krasnouralsk, jossa on asiaan kuuluvaa teollisuutta. Yrityksellä, jossa teen töitä, on alkamassa uusi projekti yhdessä Australian ja Moskovan toimistojen kanssa. Palaveri pidettiin Jekaterinburgissa osittain yrityksen paikallisen toimiston tiloissa, osittain asiakkaan toimistolla. Espoosta mukana oli lisäkseni Tuomo ja projektipäällikkö Satu. Melbournesta paikalla olivat projektipäällikkö Andrew sekä Neil ja James. Moskovasta olivat paikalla Alexei ja Marat. Tilaajan projektipäällikkönä toimii Nikolay.

Jekaterinburg on Venäjän neljänneksi suurin kaupunki ja siellä on n. 1350000 asukasta. Neuvostoliiton aikaan kaupunki tunnettiin nimellä Sverdlovsk. Kaupunkiin tulee matkaa Helsingistä linnuntietä vähän yli 2000 km ja aikaero on 3 tuntia. Suora Finnairin lento kesti saman verran kuin aikaero on. Krasnouralsk puolestaan sijaitsee 220 km pohjoiseen Jekaterinburgista. Siellä on asukkaita n. 25000.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Sunnuntai 07.04.2013. Lähtö Jekaterinburgiin tapahtui myöhään sunnuntai-iltana, sillä Finnair tekee sinne suoria lentoja vain kolme kertaa viikossa. Taksi haki minut 21.10 ja lentokentällä olin 21.40. Sää oli tihkusateinen, vaikka pakkasta oli 6 astetta. Satu oli kelin vuoksi lähtenyt kotoaan Porista jo aikaisemmin ja oli jo kentällä. Tuomokin ilmestyi nopeasti eikä lähtöselvityksessä ollut minkäänlaista jonoa. Siitä samoin kuin turvatarkastuksesta ja myös passin tarkastuksesta selvittiin hyvin nopeasti. Siitä suunnattiin Finnairin loungeen, jonne pääsin vähäisten pisteiden vuoksi Tuomon vieraana. Ehdimme olla siellä vain hetken, kun Arja Oja tuli luoksemme moikkaamaan. Hän oli toisen kaverin kanssa lähdössä Hong Kongiin. Muitakin työtuttuja kävi meitä moikkaamassa ja yksi heistä oli menossa Indonesiaan. Portilla tavattiin samaan projektiin osallistuvat australialaiset kolleegamme ja saimme heihin ensikontaktin jo ennen lentoa. Koneeseen päästiin 23.45 ja se oli Finnairin Airbus 319. Kone oli suurin piirtein puolillaan ja matkustajia oli noin 70. Se lähti putkelta 00.00 ja kävi sen jälkeen ottamassa jäätymisenestoainetta siipiin. Ilmaan noustiin 00.15 ja matka kohti Jekaterinburgia alkoi. Arvioitu lentoaika oli 2h 40min.

Helsinki - Jekaterinburg 07.04.2013
Matkakumppanini Satu ja Tuomo kilistävät Finnairin loungessa Helsingissä.

Maanantai 08.04.2013. Koneessa tarjottiin matkan aikana maukasta currykanasalaattia ja kahvit. Alkoholijuomista olisi joutunut maksamaan, mutta eihän niitä lyhyen lennon aikana tarvittu. Lentosää oli hyvä, mutta nukuttua en saanut paria torkahdusta lukuun ottamatta. Jekaterinburgiin laskeuduttiin aikataulussa 5.53. Aikaero Suomeen oli 3 tuntia. Passintarkastus sujui hyvin, mutta yksi australialaisista joutui selittelemään jotain pitkään. Tavaratkin tulivat ilman viivytyksiä, mutta ulos mentiin passisähellyksen vuoksi viimeisinä. Pakkasta oli 5 astetta, mutta lunta oli vain nimeksi. Jekaterinburg sijaitsee Riikan korkeudella. Se on Venäjän neljänneksi suurin kaupunki (asukkaita 1 350 000) ja tunnettiin Neuvostoliiton aikaan nimellä Sverdlovsk. Kolmella eri taksilla ajettiin Novotel Hotel Yekaterinburg Centreen. Kukin taksikyyti maksoi 700 ruplaa eli n. 20 euroa. Huoneet saatiin ripeästi 5. kerroksesta, jonne vietiin tavarat. Heti sen jälkeen mentiin aamiaiselle, joka oli oikein hyvä. Olimme siellä kaikki ja kaksi Moskovan toimiston kaveria tuli myös tervehtimään meitä 8.00. Aamiaisen jälkeen menimme huoneisiimme ja minäkin sain nukuttua pari tuntia.

Olimme sopineet treffit aulassa 13.00, joten heräsin 12.00 ja kävin tekemässä pienen kävelylenkin läheisellä isommalla kadulla Rosa Luxemburg-kadulla. Sitä pitkin kävelin ensin pohjoiseen. Kadut olivat hyvin kuraisia, joten oli oltava tarkkana, etteivät vaatteet likaantuisi. Otin kuvia isoista ja komeista rakennuksista, kun kävelin samaa katua etelään Kuibyshev-kadun risteykseen. Ison risteysaukion takana olivat World Trade Center ja Holy Trinity Cathedral. Takaisin kävellessäni huomasin kaupan, josta ostin pari tölkkiä olutta huoneeseen. Puolen litran tölkki Zatecky Gus-olutta maksoi 43 ruplaa eli hiukan päälle euron ja Baltica 46 ruplaa. Sitten palasin hotellille ja Australian kaverit olivat jo baarissa. Vein nopeasti ostokset huoneeseen ja otin työvarusteet mukaan ja palasin baariin. Siinä syötiin vielä lounaat, kun Tuomo ja Satukin tulivat. Venäläiset tulivat hakemaan meitä vähän ennen 13.00:aa ja kolmella eri autolla mentiin yhtiön Jekaterinburgin toimistolle keskustelemaan projektista.

Neuvottelut lopetettiin 20.00 ja odoteltiin pienessä sateessa takseja, joilla päästiin hotellille. Kamat vietiin kiireesti huoneisiin ja lähdettiin syömään Tinjkoff-ravintolaan, jossa on oma panimo. Ravintola sijaitsee aika lähellä hotelliamme Krasnorsheiskaya-kadulla. Tunnelma oli korkealla, sillä isolla screenillä oli alkamassa KHL:n loppuottelu. Takaisin hotellille käveltiin ja siellä oltiin 22.00. Huoneessa kirjoittelin matkakertomusta ja nukkumaan menin 23.00. Kyllä uni sitten maittoikin. Kuulin aiemmin, että edellisenä päivänä Jekaterinburgissa oli ollut lämmintä 15 astetta.

Jekaterinburg 08.04.2013

Jekaterinburgin Koltsovo-lentoasema aamuhämärissä.

Hotellihuoneeni ikkunasta näkyi Jekaterinburgin korkea maamerkki.

Jekaterinburgissa on paljon suojeltuja puutaloja.

Värikkäitä talojha on joka puolella kaupunkia.

Kaupungissa on myös World Trade Centerin moderni rakennus.

Holy Trinity Cathedral sijaitsee WTC:n rakennuksen vieressä.

Neil, James ja Andrew tekevät projektia kanssamme.

Jekaterinburgin toimistossa oli hieman normaalia enemmän toimintaa.

Alexei, Tuomo ja Satu neuvottelupöydän ääressä.

Tiistai 09.04.2013. Nyt näkyi aamulla jo kirkasta taivasta, kun heräsin 6.45. Suihkun jälkeen kävin pienellä kävelylenkillä Iset-joen rannalle. Puistoalue oli vielä aika kurjan näköinen, mutta on kesällä varmasti todella komea. Kävelin pohjoiseen päin Gorky-katua pitkin Malyshev-kadulle. Joen toisella puolella näkyi mm. Saint Alexander Nevskin kappeli ja Sirkus. Valokuvia tuli taas otettua jonkin verran. Gogol-katua pitkin kävelin takaisin hotellille. Sen varrella näkyi sijaitsevan monen maan konsulaatti. Edellisen päivän vesisade oli hieman puhdistanut jalkakäytäviä, mutta kyllä kuraa oli vieläkin runsaasti.

Jekaterinburg 09.04.2013

Iset-joen rannassa oli vielä melko ankean näköistä, mutta on kesällä varmaan hieno alue.

Joen takana näkyy St. Alexander Nevskin kappeli ja Malysev-kadun silta joen yli.

Tässä näkyy kappeli hieman paremmin. Lumi alkaa sulaa ja kevään merkit ovat näkyvissä.

Malysev-kadulla näkyi olevan myös Nordea-pankin konttori.

Novotelin vieressä on pari suurta rakennusta, jotka ovat remontissa.

Hotellimme aula on avara ja komea. Takana näkyy baari.

7.45 menin aamiaiselle ja Satu oli jo siellä. Tuomo oli ehtinyt jo poistua. Muutkin tulivat 8.15 mennessä. 9.00 lähdettiin asiakkaan toimistolle kick-offpalaveriin. Istuimme koko päivän isossa neuvotteluhuoneessa ja välillä kävimme katsomassa monipuolista laboratoriota. Lounaalla kävimme läheisessä Erkas-ravintolassa, joka muistutti metsästysmajaa. Siellä oli täytettyjä eläimiä ja eläinten päitä aina karhusta lähtien. Neuvottelut loppuivat vasta 19.00.

Jekaterinburg 09.04.2013

Neuvottelupöydässä oli paljon porukkaa. Toinen vasemmalta on projektipäällikkö Nikolay.

Tässä olemme matkalla lounaalle Erkas-ravintolaan, joka oli kadun toisella puolella.

Porin karhut ravintolan kabinetissa. Täytettyjä eläimiä oli kabinetissa paljon.

Kabinetti muistutti todellakin metsästysmajaa. Tilaa on paljon ja komeakinn se on.

Tuomo, Irina ja minä odottelemme suurella mielenkiinnolla, mitä eteen tuodaan.

Paluumatkalla hotellillemme ajoimme hyvin läheltä Sirkusta. Mielenkiintoinen rakennus.

Tavarat käytiin viemässä hotellille ja baarissa otettiin oluet, ennen kuin lähdettiin syömään. Nyt satoi taas jonkun verran ja koska olimme menossa syömään kävellen, saimme respasta neljä sateenvarjoa. Madjar-ravintolasta saimme kivan pienen nurkkauksen, jossa mahduimme kaikki 8 samaan pöytään. Paikka ei ollut kovin halpa, mutta ruoka oli kyllä mainiota. Luottokortit eivät toimineet, joten keräsimme käteistä kaikilta. Hotellille käveltiin takaisin ja pyysin Satua ja Tuomoa vielä huoneeseeni juttelemaan. Nukkumaan pääsin 24.00.

Jekaterinburg 09.04.2013

Illalla käytiin sitten syömässä unkarilaisessa Madjar-ravintolassa.

Sieltä löytyi vähän pienempi melko viihtyisä kabinetti juuri meitä varten.

Marat, James ja Satu pöydän ääressä ja Alexai näkyy peilin kautta.

Kabinetti on koristeltu hieman venäläisen kodin malliin.

Alexei tutkii ruokalistaa ja tarjoilija odottelee kaikessa rauhassa.

Ravintolan baaritiski on komea, mutta asiakkaita ei juuri ollut.

Keskiviikko 10.04.2013. Herätys oli 6.30 ja aamiaiselle ehdin jo 6.45. Aussikolleegamme olivat jo paikalla. 7.30 kokoonnuimme ala-aulaa, jonne tuli myös asiakkaan projektipäällikkö Nikolay. 7.35 lähdettiin bussilla pohjoiseen päin kohti Krasnouralskia. Kaupungista ulospääsy vei aikaa kolmisen varttia ja kaupungin reunoilla näkyi, että luntakin oli hieman satanut. Ajoimme huonokuntoista moottoritietä ja alkuun oli n. 100 km melkein pelkkää metsää. Tien varrella oli erittäin paljon käytettyjä auton renkaita. Matkalla pysähdyttiin kerran ja Krasnouralskissa sijaitsevalle laitokselle saavuimme 11.10. Matkaa Jekaterinburgista kertyi 220 km.

Jekaterinburg - Krasnouralsk 10.04.2013

Vanhoja rakennuksia on säilytetty ja korjailtu vähän erikoisellakin tavalla.

Jekaterinburgin reunoillakin oli rakennuksia, jotka näyttivät joiltakin virastotaloilta.

Komeita kultakupolisia kirkkoja näytti olevan kaupungissa paljon.

Kaupungin ulkopuolella oli alueita, joissa näytti olevan kesäasuntoja.

Pieniä kyliä oli tien lähellä matkan varrella. Taloja oli tietysti monenlaisia.

Laitoksen pihalla on komea muistomerkki, joka kertoo laitoksen tehtävästä.

Aluksi keskustelimme vähän aikaa ja sitten mentiin tutustumaan laitoksemme tulevaan alueeseen. 13.10 mentiin lounaalle ja sen jälkeen tehtiin vielä yhteenveto ja sovittiin erilaisista asioista. Olimme hyvin tyytyväisiä visiittiin. Sitten olikin jo aika lähteä takaisin Jekaterinburgiin. Krasnouralskissa kävimme kaupassa ostamassa matkaevästä. Joka puolella huomasimme, että venäläiset syövät paljon suklaata ja sitä tuli nytkin evääksi. Kadut olivat kaupungissa hyvin huonossa kunnossa ja vettä tulvi jalkakäytäville. Nevyanskin kohdalla ihailtiin vinoa kirkon tornia.

Krasnouralsk 10.04.2013

Lunta oli Krasnouralskissa selvästi enemmän kuin Jekaterinburgissa.

Suuressa neuvotteluhuoneessa keskustelimme projektin asioista.

Projektipäälliköt Nikolay, Andrew ja Satu minibussissa.

Lounaalle mentin naisten johdolla tehdasruokalan kabinettiin.

Asioita puitiin lounaan jälkeenkin ja päästiin hyvään tulokseen.

Andrew, Neil ja James keskustelevat tärkeästä asiasta.

Krasnouralskissa on vähän enemmän suomalaistyylinen kirkko.

Kadut olivat huonossa kunnossa ja jalkakäytävälle tulvi vettä.

Linja-autossa oli tunnelmaa reilun 3 tunnin paluumatkalla.

Hotellilla oltiin 20.15, jonka jälkeen hyvästeltiin Nikolay ja mentiin hotellin ravintolan kabinettiin syömään. Ruoka oli erittäin hyvää. Hotellin respasta tilattiin minulle taksi aamuksi, koska oli jo aika lähteä kotiin. Nukkumaan menin 23.40.

Päivä oli koko ajan selkeä ja lämpöasteita muutamia.

Krasnouralsk - Jekaterinburg 10.04.2013

Bensiini näytti maksavan joka puolella n. 30.5 ruplaa eli vajaan euron.

Tässä näkyy Nevyanskin kaupunki ja kirkon tornit, joista toinen on vino.

Komea kirkko Jekaterinburgissa ja tuttu maamerkki, joka on hotellimme lähellä.

Torstai 11.04.2013. Nyt oli herätys jo 5.45, koska oli kotiinlähdön aika. 6.20 menin aamiaiselle ja 6.50 kirjauduin ulos hotellista. Tilattu taksikin tuli pääoven eteen ja vei minut Jekaterinburgin Koltsovon lentokentälle 20 minuutissa. Hinta oli 310 ruplaa, mutta kuittia ei kuski antanut. Lähtöselvitys sujui nopeasti, mutta ruumaan mennyttä laukkua en saanut menemään Helsinkiin, vaan se piti ottaa Moskovassa hihnalta. Aeroflotin Airbus 321-koneeseen pääsin 8.45. Putkelta lähdettiin 9.15 ja ilmassa oltiin 9.26. Arvioitu lentoaika Moskovan Sheremetjevon kentälle oli 2h 10min. Sää oli Jekaterinburgissa pilvinen, mutta jo alle puolen tunnin lennon jälkeen sää selkeni ja luminen maisema näkyi hyvin. Matkalla tarjottiin aamiainen. Kone laskeutui Sheremetjevoon 9.30 ja lämpötila oli 0 astetta. Matkalaukku tuli nopeasti hihnalle ja pääsin siirtymään lähtöaulaa.

Jekaterinburg - Moskova 11.04.2013

Jekaterinburgin Koltsovon terminaali on aika moderni ja arkkitehtooninen.

Itse kenttä näytti olevan remontin alla, mutta ei se liikenteeseen vaikuttanut.

Jekaterinburg on jäämässä taakse aamuhämärissä.

Yli puolet matkasta Moskovaan näkyi maahan lumiseen maastoon.

Moskovan rakennukset näkyivät hyvin, kun kierrettiin kaupungin pohjoispuolitse.

Oriental-baari oli hyvin lähellä Finnairin lähtöselvitystä.

Koska Finnairin lähtöselvityksen tiski avattiin vasta kaksi tuntia ennen koneen lähtöä, odottelin lähellä olevassa Oriental Express-baarissa ja otin 0.5 litran oluen, joka maksoi 370 ruplaa eli n. 10 euroa. Check-inin, passin- ja turvatarkastuksen läpi pääsin sujuvasti ja istuskelin jo 11.10 Chocoladnitsa-baarissa. Käväisin myös tax freekaupassa ostoksilla. Finnairin Airbus 319-koneeseen minulla oli sama paikka 22A kuin Aeroflotin koneessakin. Kone saapui putkelle 11.55 ja siihen pääsin 12.20. Lämpötila oli nyt ulkona 2 astetta lämpimän puolella. Kone lähti putkelta 12.42 ja pienen ruuhkan vuoksi ilmaan päästiin 13.09. Arvioitu lentoaika Helsinkiin oli 1h 30min. Koneessa tarjottiin kolmion muotoinen kanaleipä ja kahvia. Seutulaan laskeuduttiin pohjoisesta päin 13.31. Matkalaukun sain erittäin nopeasti samoin kuin taksin, joka vei minut kotiin. Taksi maksoi 51.10 euroa ja kotona olin 14.20.

Jekaterinburg - Moskova - Helsinki 11.04.2013

Sheremetjevon lentoasema on melko suuri ja paikoin myös avara.

Pieniä baareja on paljon ja tasaisin välein terminaalissa.

Finnairin kone saapuu putkelle ja näyttää olevan aikataulussakin.

Moskovakin alkaa jäädä taakse samoin kuin Sheremetjevo.

Kentältä noustiin itään päin ja Moskovan reunoillakin oli lunta.

Sheremetjevon kenttä näkyi vielä kerran, kun oltiin oikeassa suunnassa.