Golfmatka Korineum Golf & CC:lle Pohjois-Kyprokselle 15.-22.03.2013

Matkaseurue: Päivi, Esa, Satu ja Pera + 14 muuta golfaria
    Matkareitti: lento Helsinki - Istanbul - Lefkosa, bussi Lefkosa - Korineum - Lefkosa, lento Lefkosa - Istanbul - Helsinki
    Pelatut kentät: Korineum Golf & CC ja Korineumin Academy Course

Tätä matkaa alettiin pohjustamaan matkamessuilla tammikuussa. Siellä tapasin tuttavani Juha Passin, jolla on golfmatkoja järjestävä matkatoimisto Golfpassi ja oli osasto messuilla. Juhan kanssa keskusteltiin eri vaihtoehdoista ja Korineum Golf Pohjois-Kyproksella alkoi kiinnostaa. Kotiin päästyämme keskustelimme asiasta ja mietimme vaihtoehtoja. 19.1. varasimme sähköpostilla tämän matkan. Aiemminhan olemme olleet Ruukkigolfin matkoilla Espanjassa, mutta nyt halusimme jotain uutta. Helmikuussa Heinisen Pertti ja Lapilan Satu olivat meillä kylässä ja keskustelimme matkasta. Pyysimme heitäkin lähtemään ja niinhän he innostuivat ja ilmoittautuivat mukaan.

Golfpassi hoiti hienosti kaiken informaation ja lähetteli kiitettävästi tietoa paikasta ja matkasta. Ryhmän suuruudeksi selvisi 16 henkeä. Korineumissa oli asioita järjestelemässä golfpro Jouni Laine. Peliajat oli jo varattu valmiiksi ja hintaan kuului 5 kierrosta.

Korineum Golf on Pohjois-Kyproksen ainoa kenttä ja sijaitsee lähellä Välimeren rantaa Kyrenian kaupungin lähellä. Kentän ja klubitalon lisäksi Korineum Golf Residenceen kuuluu 6 2-kerroksista taloa, joissa on yhteensä n. 90 huonetta. Puolessa niistä on näköala merelle. Paikka on aika mäkinen ja kaunis. Ihmiset vaikuttivat hyvin ystävällisiltä ja kohteliailta.

Golfkentällä on hyvät harjoitusalueet. 18-reikäisen mäkisen kentän lisäksi alueella on Academy Course, jossa on kolme reikää: yksi par 3, yksi par 4 ja yksi par 5. Pohjois-Kyproksella ei ole muita golfkenttiä.

Joka paikassa maksuvälineenä kävivät Turkin liirat ja myös eurot, myös Kyrenian kaupungissa. Kurssi oli suurin piirtein 1 liira = 0.4 euroa eli 1 euro = 2.2 liiraa.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Perjantai 15.03.13 Sää oli Espoossa hyvin aurinkoinen ja aamulla pakkasta oli 16 astetta. Kotoa lähdettiin omalla autolla 10.30. Lentoasemalla jätin Päivin matkatavaroiden kanssa terminaali 2:n eteen ja vein auton parkkiin P5:n 2. kerrokseen. 11.00 olimme Turkish Airlinesin lähtöselvityksessä, jossa oli jonkin verran jonoa. Pera ja Satu olivat vähän edellämme. Suhteellisen nopeasti kuitenkin selvittiin samoin kuin turvatarkastuksesta. Tax Freessa poikettiin myös ja sitten mentiin My City Helsinki-baariin, jossa Pera osti meille kalliit shampanjat. Kone oli portilla 32a ajoissa ja siihen päästiin 12.50. Kone oli Boeing 737-800. Se lähti portilta täsmälleen aikataulussa 13.20 ja nousi ilmaan 13.29.

Ennakoitu lentoaika oli 2h 22min. Ruoaksi saatiin hyvä kanaruoka. Matkalla oli hieman turbulenssia ja Istanbuliin laskeutumista jouduttiin odottelemaan vartin verran. Kentälle laskeuduttiin 17.13. Turvatarkastus kesti aika pitkään ja koska Turkish Airlinesin koneen Ercaniin Lefkosaan (Nicosia) piti lähteä 18.10, meille tuli melkoinen kiire. Oikeaa reittiä lähtöportille piti hieman etsiä, mutta löytyihän se pitkän kävelyn jälkeen. Helpotus oli, että portilla näkyi muitakin ja siellä oltiin n. 17.45. Kone odotti, sillä transit-matkustajien myöhässä olo oli tiedossa. Minulla oli oma ja Päivin lippu päällekkäin, kun annoin sen virkailijalle ja hän repäisi puolet itselleen. Päivi tuli perässä ja antoi vahingossa ainoan eli Helsinki - Istanbul lipun. Virkailija otti sen tyytyväisenä vastaan puhelimessa ollessaan. Siitä mentiin ulkona odottavaan bussiin ja rakeita satoi. Bussiin päästyämme yksi virkailija kiirehti perässä ja huuteli Päiviä kysyen, olemmeko menossa Helsinkiin. Näytin omat nipussa olleet liput ja hän poistui takaisin. Kohta hän tuli taas ja oli huomannut asioiden olevan kunnossa.

Koneessa oltiin 17.55 ja se oli Airbus 321-200. Kone joutui odottamaan vielä toistakin transitporukkaa ja lähti portilta 18.29. Lämpötila Istanbulissa oli 13 astetta. Ilmaan noustiin 18.45. Matkalla tarjottiin oikein hyvät sämpylät. Vieressämme istui iso turkkilainen mies, jonka kanssa juteltiin puolet matkasta. Ercanin kentälle Lefkosaan laskeuduttiin 20.12 lämpötilan ollessa vain 4 astetta. Koneesta päästiin ulos viimeisinä ja passijono eteni hitaasti. Matkatavarat saatiin heti ja Jouni Laine odotteli kyltin kanssa hallissa ja ohjasi meidät minibussin luo, johon pakattiin matkatavarat. Itse mentiin toiseen minibussiin, jossa kaikki muut jo olivat ja matka Korineum Golf & Country Clubille kesti vajaat 40 minuuttia. Bussissa saatiin huoneiden avaimet ja laput matkatavaroita varten perillä oltiin 21.40. Laput laitettiin matkatavaroihin ja itse mentiin syömään. Anti oli runsas ja hyvä. Ruokailun jälkeen katseltiin hieman klubitaloa ja mentiin huoneisiimme, joiden ovella matkatavaramme jo olivat. Meillä oli huone 115 ja Peralla ja Sadulla 103 heti ensimmäisessä talossa klubilta katsoen (200 metrin päässä). Huone oli siisti ja tilava, parveke merelle päin. Tavarat purettiin ja safety box saatiin jumiin. Sitten mentiinkin nukkumaan ja kello oli jo yli puolen yön.

Helsinki - Istanbul - Lefkosa - Korineum 15.03.2013

Pertti ja Päivi seista torottavat automaattisessa passin tarkastuksessa Helsingissä.

Esa ja Satu kilistelevät skumppalaseja My City Helsinki-ravintolassa, joka oli aika hiljainen.

Turkish Airlinesin kone odottelee jo putkella matkustajia. Tämä iso kone tuli melkein täyteen.

Helsingin keskusta lumisena talvipäivänä lintuperspektiivistä.

Bosporin salmen yli johtava komea silta Istanbulissa.

Hevosurheilukeskus ja paikallista kerrostaloaluetta Istanbulissa.

Korineumin golfkeskuksen ravintola oli iltamyöhään hiljainen.

Huoneemme oli siisti ja ihan riittävän kokoinen.

Kummankin verhon takaa pääsee parvekkeelle.

Lauantai 16.03.13 Aamu valkeni aurinkoisena ja aamun alin lämpötila oli 13.9 astetta. Aamiaisella oltiin 7.30. Pera ja Satu tulivat myös ja Jounikin oli vaimonsa kanssa siellä. Aamiainen on melko yksinkertainen ja monia asioita puuttui eurooppalaisiin hotelleihin verrattuna. Kinkkua ei ollut eikä tietenkään pekonia, mutta munakkaan paistaja kyllä löytyi ja munakkaaseen kinkkua. Aamiaisen jälkeen käytiin toimistossa ja kierrettiin klubitalon ympäri. Sitten odoteltiin huoneessa safety boxin avaajaa. 9:n jälkeen lähdettiin Peran ja Sadun kanssa rangelle ja lähipelialueelle. 11.12 oli meillä Päivin kanssa lähtöaika Marttisten kanssa ja siitä tämän vuoden pelit alkoivat. Klubilla ilmoittautumisen yhteydessä saatiin joka kierrokselle vesipullo mukaan. Peli kulki ajoittain hyvin varsinkin avausten suhteen. 2 birkkua (5. ja 10. väylä) ehdin tehdä ennen kuin tuli ensimmäinen par väylällä 15. Kierros kesti hieman vajaat 5 tuntia. Kenttä on hyvin mäkinen ja mielenkiintoisia aika vaikeitakin väyliä on useampia. Näköalat kentällä ovat mahtavat. Kioskiauto kierteli kentällä ja osui kohdalle kerran. Siitä sai juomia ja hyviä sämpylöitä. Kenttä oli erinomaisessa kunnossa. Griinit olivat mainiot ja erittäin nopeat. Jouni muistutti aamulla, että putit menevät merelle päin hyvin liukkaasti ja vuorille päin hitaammin. Tämä tuntui pitävän paikkansa.

Pelin jälkeen vietiin bägit huoneeseen ja palattiin klubille ottamaan oluet Marttisten kanssa. Sinne ehtivät sitten Pera, Satu ja Paavokin. Sen jälkeen mentiin huoneeseemme ottamaan syntymäpäiväni kunniaksi shampanjat. Kilistelyjen jälkeen lähdettiinkin taas klubille, jossa Jouni piti pienen tervetulotilaisuuden, Kaikki esittelivät siinä itsensä. Paikalla oli myös yksi myöhemmin saapunut pariskunta, joilla kuului olevan mökki Ristiinassa. Siitä mentiinkin sitten päivälliselle ja sen jälkeen Peran ja Sadun kämpälle ottamaan Jägermeisterit yömyssyksi.

Päivä oli aurinkoinen, mutta tuuli oli ajoittain hyvin kova luoteesta. Se teki päivän aika koleaksi. Päivän ylin lämpötila oli 19.6 astetta.

Korineum 16.03.2013

Huoneemme parvekkeelta avautui hyvä näkymä harjoitusgriinille ja rangen yli merelle.

Pera tutkii proshopin tarjontaa. Toimisto on samassa yhteydessä vasemmalla olevalla tiskillä.

18. griini ja väylä, joiden takana näkyy "Five Finger Mountain" eli sormivuori.

Harjoitusgriiniltä otettu kuva, jossa keskellä on talo 1, jossa huoneemme oli ja oikealla klubitalo

Ensimmäinen väylä näyttää, miten kastelu on vaikuttanut. Väylät ovat vihreitä, mutta raffit ruskeita.

1. väylän griiniltä, kuten monelta muultakin, avautuu mukava näkymä Välimerelle.

Neljäs väylä on hyvin haastava par 3, pituutta 177 metriä. Rotko ja ylämäki vaikeuttavat melkoisesti. Tuulikin vaikeutti paljon.

5. väylä on myös mielenkiintoinen par 5. Avaus jyrkkään alamäkeen ja sitten vasemmalle kuvan vasemmassa reunassa näkyvälle griinille.

9. väylä ona par 4 ja sekin avataan alamäkeen. Kovin paljon ei kannata oikoa, koska oikealla on out of bounds.

Klubitalon lähellä terassilta nähtävissä on kaksi griiniä: tämä 9. ja sitten päätösgriini 18. Tiipaikkoja ei terassille näy.

Tämä lyhyt par 3, 11. väylä tuotti suuria vaikeuksia, koska oli kova vastatuuli. Pituutta oli kuitenkin vain 123 metriä.

15. tiiltä näkyy mukavasti klubitalo ja useita väyliä sekä tietysti myös meri. Väylä on lyhyt pinjoilla reunustettu 301-metrinen par 4.

Korineum Golf & Country Clubin pääsisäänkäynti näytti pimeässäkin kivalta.

Jouni Laine pitämässä tervetulotilaisuutta. Oikealla istuu Jounin tyttö Leena.

Porukkaamme ravintolan jälkiruokapöydän ääressa, vain jäätelö puuttui.

Sunnuntai 17.03.13 Aamu oli edelleen aurinkoinen ja yön alin lämpötila oli 12.7 astetta. Kello 7 oli lämmintä 14 astetta. Tuulta oli enemmän kuin edellisenä päivänä ja se sai ilman tuntumaan todella kolealta. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja Pera olikin Sadun kanssa jo paikalla. Sitten otettiinkin kärryt (5 liiraa) ja haettiin bägit huoneesta, jonka jälkeen mentiin harjoitusviheriölle. Meille oli laitettu lähtöaika 9.12 Peran ja Sadun kanssa. Tiskiltä kysyin, voimmeko lähteä hieman aikaisemmin ja saimmekin lähtöajan 8.56. Jouni olikin sitten jo laittamassa meitä matkaan. Peli sujui nopeasti, vaikka kova tuuli vaikuttikin peliin melkoisesti. Toisella puoliskolla tuli kioskiauto, josta ostettiin oluet ja hyvät sämpylät. Kierros kesti 4 tuntia ja perässämme lähteneet miehet jäivät tunnin verran jälkeen. Kierroksen jälkeen otettiin baarissa oluet. Siellä oli tarjoilijana puhelias ja iloinen Fatma, joka oli tullut Turkista Kyprokselle 9 vuotta sitten. Juomien jälkeen mentiin huoneeseen katsomaan hiihtokisoja Holmenkollenilta Päivin ja Sadun mennessä uimaan. Netistä näin, että Räikkönen oli voittanut F1-kisan Australiassa.

Korineum 17.03.2013

Paavo harjoittelee suurella puttigriinillä, joita löytyy monta.

Kolmatta väylää reunustaa myös rotko ja reunalla kukkivat unikot.

4. väylän griini on hyvin pitkä ja myös vaikea.

5, tiilta avautuu hieno näköala kohti Kyreniaa. Kuvassa näkyy savua tupruttava voimalaitos.

Kentällä on useita avaria muutamien puiden reunustamia väyliä. Mutta kyllä pensaitakin löytyy.

17. väylä on ylämäkeen pelattava lyhyehkö par 3. Näkymä griiniltä on silmiä hivelevä.

Suuri 18. griini ja klubitalo terasseineen.

Baarissa pelattiin sitten jälkipeliä juomien ääressä.

Iloinen Fatma ehti välillä keskustelemaankin kanssamme.

Baarissa oli välillä porukkaa paljon, koska terassille kävi kova tuuli.

Lippurivistö liehui komeasti voimakkaassa luoteistuulessa.

Päivi ja Satu kävivät päivittäin tässä altaassa, vaikka vesi oli kylmää.

Jonkin ajan kuluttua mentiin taas klubille ja otettiin kahvit ja gin tonicit. Peran kanssa lähdettiin kävelylle rannalle, jonne oli matkaa 2 kilometriä. Siellä on Korineumin uimaranta, joka oli vielä suljettu. Paavo juoksi maantiellä ohitsemme ja oli kuulemma tehnyt 12 km:n lenkin. Rannalla oli rauhallinen paikka, mutta aika kivinen ranta ja tällä hetkellä hyvin myrskyinen. Kävelyretken jälkeen otimme levot ja 19.00 menimme päivälliselle. Sieltä tultiin meille konjakille ja sen jälkeen asetuttiinkin jo levolle.

Päivä oli aurinkoinen, mutta erittäin tuulinen ja sen vuoksi kolea. Tuuli oli edelleen luoteesta. Ylin lämpötila oli 16.7 astetta. Illalla 20.45 oli lämmintä 13.0 astetta.

Korineum 17.03.2013

Korineum Golf & Country Clubilla on komea portti maantien varressa.

Korineumin rantaan on hyvät opasteet maantieltä asti.

Alue ei ole kovin suuri, mutta kauniilla paikalla se sijaitsee.

Ranta on pääosin kivinen, mutta pieni hiekkarantakin löytyy.

Aidatun alueen ulkopuolella on roinaa, mutta ehkä se kesäksi häviää.

Parvekkeeltamme katselimme rangelle, kun Jouni piti klinikkaa.

Maanantai 18.03.13 Aamu oli edelleen kirkas. Tuulta oli selvästi vähemmän ja suunta muuttunut koillisen - idän suuntaan. Yön alin lämpötila oli 11.5 astetta. Päivi ja Satu kävivät reippaasti aamu-uinnilla. Sen jälkeen heti 7:n jälkeen mentiin aamiaiselle. Sitten otettiin kärryt ja Päivi valitsi akkukärryn, joka olikin ihan kätevä tässä mäkisessä maastossa. Sitten hain huoneesta bägin ja menin harjoitusgriinille. Lähtöaikamme oli 8.32 ja eteemme lähti 3 hengen brittiporukoita, jotka etenivätkin sujuvasti. Pelasimme taas Peran ja Sadun kanssa. Peli sujui nyt hyvin, kun tuulta oli vähän. Peran kanssa teimme birkun mieheen. Toinenkin oli minulle tarjolla, kun 5. väylällä (par 5) olin griinin takareunassa 15 senttiä ulkopuolella 6 metrin päässä lipusta toisella lyönnillä. Ei tullut eaglea eikä edes birkkua. Kioskiauto osui kohdallemme 9. väylällä. Peli kesti taas 4 tuntia ja takanamme pelanneet miehet jäivät jälkeemme n. 50 minuuttia.

Pelin jälkeen otettiin oluet klubilla ja tultiin kämpille suihkuun. Naiset kävivät taas uimassa. Iltapäivällä käytiin klubilla juomassa kahvit ja gin tonicit. Peran kanssa otettiin vielä oluet päälle. Fatma oli taas töissä ja kertoi pelanneensa 9 reikää. Sitten mentiin Sadun ja Peran terassille nauttimaan skumppaa kauniissa aurinkoisessa illassa. Osa golfporukastamme oli Jounin klinikalla. Sitten olikin jo auringon laskun aika ja sitä ihailimme parvekkeellamme. 19.00 mentiin päivälliselle ja sieltä baariin, jossa otettiin taas gin tonicit. Sen jälkeen mentiinkin jo huoneisiimme valmistautumaan yöpuulle.

Päivä oli aurinkoinen ja tuntui paljon aiempia lämpimämmältä, koska tuuli oli hyvin heikkoa. Ylin lämpötila oli kuitenkin vain 15.5 astetta.

Korineum 18.03.2013

The Five Finger Mountain eli sormivuori on kuuluisa nähtävyys Pohjois-Kyproksella.

Kivet väylillä ja sillat kiviojineen, jotka ovat kiinteitä haittoja, ovat ominaisia tälle kentälle.

5. väylän tiillä joutuu yleensö odottamaan. Taustalla näkyy kentän ainoa lampi.

Iltapäivällä paistaa aurinko lämpimästi klubin terassille, jossa on kiva rentoutua pelin jälkeen.

Kentällä on paljon piikkisiä pensaita, jonne pallot tuppaavat joskus menemään.

Klubin katolta on hyvä näköala harjoituspaikoille ja kentällekin sekä ympäristöön.

Yleensä pelaajat kävivät terassilla pelin jälkeen ottamassa virvottavia juomia.

Parvekkeellamme paistoi ilta-aurinko lämpimästi ja kirkkaasti, mutta kuumaa ei ollut.

Auringon lasku sattui tähän aikaan vuoren taakse parvekkeeltamme katsottuna.

Tiistai 19.03.13 Aamulla taivaalla oli ohutta yläpilveä ja tuuli heikkoa koillisesta - idästä. Yön alin lämpötila oli 9.1 astetta ja klo 6.30 oli lämmintä 10 astetta. Tänään oli meillä välipäivä eikä golfkierrosta ollut. Aamiaiselle mentiin 7:n jälkeen, kun Päivi oli käynyt Sadun kanssa aamu-uinnilla. 8.30 lähdettiin Korineum Golfin ilmaisella bussikuljetuksella tutustumaan Kyrenian kaupunkiin, jossa oltiin 9.05. Bussi jätti meidät postin kohdalle, josta käveltiin ensin vanhalle ottomaanien hautausmaalle. Matkalla satamaan satuimme turisti-infon kohdalle, josta käytiin hakemassa pari karttaa. Sitten mentiin satamaan, joka on komea alue - paljon veneitä ja paljon ravintoloita. Kävelimme aallonmurtajan tyveen ja palasimme rantaa pitkin Kyrenian linnan luo. Kipusimme portaita ylös ja linnan sisältä ostimme pääsyliput, jotka maksoivat 12 liiraa (5 euroa). Linnassa on paljon portaita, joita pitkin kavuttiin ylätasanteelle katselemaan komeita maisemia. Linna on neliön muotoinen ja varmaan puoli kilometriä tuli katollakin käveltyä. Sisätiloista löytyi vanha laivan hylky 2300 vuoden takaa. Vanhan ajan elämää kuvattiin myös samoin kuin merestä löytynyttä keramiikkaa.

Kyrenia ja Korineum 19.03.2013

Päivi ja Satu odottelevat Korineumin klubin edessä hotellin bussia Kyreniaan.

Ennen Kyrenian kaupunkia on erikoinen muistomerkki tai tilataideteos.

Ottomaanien hautausmaalla on hieman yksinkertaisempi muistomerkki.

Kaupungin keskustassa oli leppoisa tunnelma. Ravintoloita on useita.

Tätä kapeaa vanhalta näyttävää kujaa pitkin laskeuduttiin rantaan.

Satamassa oli todella paljon veneitä ja ravintoloita terasseineen.

Kyrenian linna on suuri neliön muotoinen. Se on rakennettu 1100-luvun lopulla.

Satama, kaupunki ja taustalla olevat vuoret näkyvät hyvin linnan laajalta ylätasanteelta.

Itäpuolella näkyvät aallonmurtaja ja matkustajasatama Turkista tuleville laivoille.

Linnan pihalla on matkamuistomyymälän lisäksi ravintola, jossa otettiin juomista. Vielä löydettiin kappeli ennen kuin mentiin ulos katselemaan kauppojen tarjontaa. Tinkimistä kyproslaiset eivät ymmärtäneet. Päivi osti minulle nahkaisen Armani-vyön. Juomia löydettiin myös. Sitten käveltiin vähän eri reittiä satamaan ja rannalla poikkesimme kauniissa auringon paisteessa Carola-ravintolan terassille. Sitten palattiin ylös kaupungin keskustaan ja mentiin Window Cafe Bariin syömään. Päivin kanssa otimme sardiinit, jotka olivat erittäin kuivia. Sen jälkeen käveltiinkin jo postin lähelle juomaan kahvit ja odottelemaan bussia. Laineetkin tulivat siihen. Bussi tuli 14.35 ja sillä huristeltiin golfkeskukseen.

Iltapäivä lepäiltiin ja 18.00 mentiin Sadun ja Peran luo maistamaan kyproslaista brandyä. Sitten olikin jo päivällisen aika, jonka jälkeen baarissa maistui yömyssy-gt. Päivä oli hyvin kaunis eikä tuulta juurikaan ollut. Lämpötila oli enimmillään kuitenkin vain 16.6 astetta.

Kyrenia 19.03.2013

Linnan sisäoiha on suuri ja siellä on myös ravintola turisteille.

Noin 2300 vuotta vanha lähistöltä nostettu laivan hylky on museoituna.

Linnaan on rakennettu hieno entisajan elämää kuvaava alue.

Tässä näkyy kivikautinen asumus, joka näytti aika mielenkiintoiselta.

Kapeilla kaduilla on paljon pieniäkin ravintoloita pienine terasseineen.

Keskustasta löytyy vähän isompiakin terasseja ja hinnat ovat korkeat.

Kaupungista löytyy myös kauppakujia, joissa myydään turisteille kaikkea krääsää.

Satamassa on suuri linnamainen Carola-ravintola, jonka terassi on aivan veden äärellä.

Kyreniassa on useita kasinoita. Tämä Cratos-kasino on kaupungin ulkopuolella.

Keskiviikko 20.03.13 Aurinko paistoi taas heti aamulla ja alin lämpötila oli ollut 9.5 astetta. 6.30 oli lämmintä 10 astetta. Tuulta oli vain vähän. Päivi ja Satu kävivät normaaliin tapaan uimassa ja 7.30 mentiin aamiaiselle. Sen jälkeen otettiin kärryt ja hain bägin huoneesta ja lähdin taas lähipelialueelle. Tänään alkoi porukkamme 2-päiväinen kilpailu. Pelasimme kuitenkin omalla porukallamme ensimmäisessä ryhmässä ja lähtöaikamme oli 9.12. Edellämme lähti paljon 4 hengen ryhmiä, joten odotettavissa oli hieman pitempi kierros. Keli oli kuitenkin hyvä ja porukka iloista. Marshall kävi ajoittain kyselemässä ja piti huolta pelin etenemisestä. 5 tunnin kierros ei pahemmin haitannut. Pisteitä ei kuitenkaan kenellekään kertynyt paljon. Griinien kanssa ei vieläkään oltu päästy oikein sinuiksi.

Kierroksen jälkeen otettiin klubilla oluet tuttuun tapaan. Peran kanssa käytiin toimistossa ilmoittautumassa Academy Courselle. Greenfee oli 12 euroa ja kärry piti maksaa uudestaan. Academy-kentällä on kolme reikää. Ensimmäinen on 440 metriä pitkä par 5, sitten 173 metrinen par 3 ja lopuksi 259-metrinen par 4. Eli kyseessä on erittäin hyvä harjoituskenttä. Griinit olivat hienot ja yhtä nopeat kuin isolla kentällä. Kiersimme kentän kahteen kertaan. Marshall kävi tarkastamassa, että olimme käyneet pro shopissa maksamassa. Kierroksen jälkeen kävin suihkussa ja latasin reissun kuvat koneelle.

18.15 mentiin Sadun ja Peran luo aperitiiville ja sen jälkeen 19.00 päivälliselle. Sieltä tultiin suoraan huoneeseemme ja katsottiin kuvat. Päivä oli täysin aurinkoinen ja tuulta vain hieman pohjoisesta. Ylin lämpötila oli 17.1 astetta.

Korineum 20.03.2013

4. väylä näyttää aina aika hurjalta rotkoineen.

Suhteellisen isojakin liskoja näkyi paljon, tässä hännätön.

17. väylän takaa näky hienosti kentän yli merelle.

Kierroksen jälkeen istahdettiin terassille ja otettiin virvokkeet.

Academy Coursellakin väylät on merkitty hienosti.

Ensimmäinen väylä on par 5 ja tasainen, kuten muutkin.

Griinit olivat hienossa kunnossa ja kunnolla vihreät.

Toinen väylä par 3 oli muiden tapaan aika kuiva.

Kolmas väylä on par 4 ja näkyy, että kastelua ei juuri ole.

Torstai 21.03.13 Aurinko paistoi kirkkaasti aamulla ja liput puttigriinillä roikkuivat maata kohti ensimmäistä kertaa eli tuulta ei ollut. Alin lämpötila oli 10.1 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja heti sen jälkeen haettiin kärryt, jotta Päivikin saisi akkukärryt. Ne helpottivat paljon mäkisellä kentällä. Putti- ja chippiharjoittelun jälkeen istuttiin hetki ravintolan terassilla. Lähtömme oli 10.32 ja eteemme lähti puolalaisia ryhmiä, joilla ei tuntunut olevat mitään käsitystä lyöntitekniikasta eikä etiketistä. Edellämme menevistä yksi kävi hakemassa Peran pallon raffista 2. väylällä ja jätti omansa huonomman pallon. Edessämme menevässä ryhmässä oli vain kaksi pelaajaa, mutta sen lisäksi kaksi naista ja yksi mies. Yhdellä griinillä porukka sai griinin pelattua ja sitten alkoi valokuvaussessio, kun naiset makasivat griinillä. Seisoskelua tuli niin paljon, että kierrokseen kului aikaa 5.5 tuntia, vaikka kaksi puolalaisryhmää jäi pois puolivälissä. Taivas oli ohuen pilvikerroksen peitossa, kun lopetimme kierroksen.

Klubilla otettiin kahvit ja rakit, jonka jälkeen mentiin huoneisiin pakkaamaan. Satu ja Pera tulivat meille 18.30 ja sitten lähdettiin palkintojen jakoon 19.00. Paavo voitti miesten kisan. Päivällisen jälkeen tein respassa check-outin ja palautin adapterin. Sen jälkeen mentiin vielä baariin, jossa Marttiset tarjosivat meille juomat. Paavon kanssa juttelin aika paljon ja tutustuin häneen hieman paremmin. Sitten mentiin vielä huoneeseemme ja Satu tuli mukaan tyhjentämään juomavarastoja.

Päivä oli aika tyyni. Aurinko paistoi aamusta, mutta iltapäivällä se kurkki pilviverhon läpi. Ylin lämpötila oli 18.7 astetta.

Korineum 21.03.2013

Talon ikkunasta otettu jännä kuva, kun Päivi tulee klubilta.

Pera saapuu kukkameren takana harjoitusalueelta.

Oma kuv vuoret taustana peili-ikkunan kautta otettuna.

Ykköstiillä oli tunnelmaa, kun odoteltiin kentälle pääsyä.

Paikoitellen oli aika kuivaa. Kenttä näyttää tästä avaralta.

Puolalaiset kuhnivat griinillä ja naiset makaavat siellä.

16. griini ja kentän ainoa lampi, josta ei juuri haittaa ollut.

18. tiillä oli omituisen näköisiä punaisia kukkia.

Porukkamme odottelee palkintojen jaon alkua.

Golfpassin ryhmä juhlaillallisella odottelemassa juomia.

Pöydän toinen puoli aloittelemassa reissun viimeistä illallista.

Ruokaa oli riittävästi ja kokki piti huolen siitä.

Perjantai 22.03.13 Loma alkoi olla lopussa ja herätys oli 5.30. Sää näytti hieman pilviseltä ja tuuli oli taas nollassa. Matkatavaroiden piti olla oven edessä käytävällä 6.00, josta henkilökunta kävi kuskaamassa ne klubitalon eteen. Aamiaiselle mentiin 6.15 ja melkein kaikki tulivatkin sinne hyvissä ajoin. Sitten mentiin nostamaan omat tavarat auton viereen. Ne pakattiin taas toiseen minibussiin ja me mentiin toiseen. Kun kaikki olivat autossa, Jouni kävi vielä hyvästelemässä meidät. Pois lähtivät myös Jounin vaimo, tytär ja hänen 5 kuukauden ikäinen poikansa Seamus. Korineum Golf & Country Club jäi taakse.

Auto lähti 7.00 ja ajoi komeiden vuorten yli tasangolle, jossa Ercanin lentokenttä sijaitsi. Siellä oltiin 7.40. Lentoasemalla oli väljää ja kaikki rutiinit kaksine läpivalaisuineen sujuivat nopeasti. Lentoasema on avara ja siellä on kolme baaria ja iso taxfree-myymälä. Kaksi konetta lähti heti kun tultiin ja meidän koneemme saapui 9.05. Tähän Turkish Airlinesin Airbus 321-200-koneeseen päästiin 9.30. Lämpötila oli lentokentällä 19 astetta. Kone lähti portilta 9.54 ja nousi ilmaan 10.04. Arvioitu lentoaika Istanbuliin oli 1h 20 min. Kone oli aika uusi ja hieno. Siinä oli oma näyttö jokaiselle istuimelle. Vapaita paikkojakin oli jonkin verran. Lento sujui mukavasti ja kone laskeutui Istanbuliin 11.18. Sää oli pilvinen ja siellä oli satanut. Lämpötila oli vain 8 astetta. Lentoasemalla meillä oli paljon aikaa ja otinkin pitkästä aikaa jäätelön, jollaista Korineumista ei löytynyt.

Korineum - Lefkosa - Istanbul 22.03.2013

Matkatavaramme oli jo kuskattu klubitalon eteen.

Kasasta valittiin omamme autoon nostettavaksi.

Vuoristossa oli kokonaisia kyliä rinteillä ja laaksoissa

Tässä on sormivuori päinvastaisesta suunnasta nähtynä.

Turkin kieli muistuttaa suomea: pisuaarin ohjekyltti.

Ercanin kenttä on hyvin avara, mutta palveluitakin löytyy.

Turkish Airlinesin koneeseen Airbus 321-200 Helsinkiin päästiin 13.45. Kun mentiin bussista koneeseen, satoi hieman. Kone tuli melkein täyteen ja lähti portilta 14.08 eli aikataulussa. Ilmaan noustiin 14.29, koska kiitoradalle oli jonoa. Tarjoilun yhteydessä loppuivat olut heti alkuun, punaviini ja toinen ruokalaji kana. Arvioitu lentoaika Helsinkiin oli 2h 45 min. Sää oli pilvinen eteläiseen Baltiaan asti, mutta sitten alkoivat lumiset maisemat näkyä pilvettömässä säässä.

Istanbul - Helsinki 22.03.2013

Saavumme Istanbuliin, yläreunassa Bosporin salmi.

Yksi kaupungin moskeijoista tiiviin asutuksen keskellä.

Liikennettä lentokentällä, sekä autoja että lentokoneita paljon.

Nyt näkyy jo Helsinki talviasussa ja meri vielä jäässä.

Matinkylän ohi lähestyttiin Helsinki-Vantaan kenttää.

Näkyihän se Olarikin ja kotitalomme, ennenkuin laskeuduimme.

Kone laskeutui Helsinkiin kauniissa pakkassäässä 17.16 ja oli aikataulussa. Bussilla mentiin terminaaliin, jossa matkatavaroiden tulo kesti kauan. Me saatiin omamme vasta 18.00. Pera ja Satu hyvästeltiin ja minä lähdin hakemaan automme P5:stä. Pysäköinti maksoi viikolta 69 euroa. Aikaa meni sen verran, että kotona oltiin 18.50. Pakkasta oli 6 astetta ja sää hyvin aurinkoinen. Kiva golfmatka oli näin taas takana.