- Golfmatka Marrakechiin Marokkoon

Golfmatka Marrakechiin Marokkoon 17.-24.11.2018

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen.
    Matkareitti: lento Helsinki - Alicante, bussi Alicante - Murcia - Alicante, lento Alicante - Helsinki
    Pelattu kenttä: Palmeraie Golf Club

Alkusanat

Kun kesä 2018 alkoi tulla loppupuolelle, aloimme miettiä syksyn golfmatkaa. Pitempi matka päätettiin tehdä ensi vuoden puolella, Vaihtoehtoja tutkittiin ja matkakavereita yritettiin löytää, mutta kun kavereita ei saatu, päätettiin Päivin kanssa eri vaihtoehdoista valita Golfpassin viikon mittainen yksilöity pelimatka Marrakechiin Marokkoon. Se varattiin 22.08.2018. Marokon Agadirissa käytiin ennen golfuran aloittamista ja koska Agadir oli jo jotenkin tuttu paikka, päätettiin valita hieman eksoottisempi Marrakech. Se on melko uusi golfalue, jonne on vuosien mittaan avattu toistakymmentä golfkenttää. Golfpassin matkan kohde oli tarkemmin Palmeraie Golf Resort, jossa majoitus oli Hotel du Golfissa.

Hintaan kuului 5 peliä Palmeraie Golf Clubin 18-reikäisellä kentällä (Jubilettes ja Atlas). Lisäksi löytyy kolmas yhdeksikkö Tensift, joka on tarkoitettu vain jäsenten käyttöön. Lento oli Norwegianilla Helsingistä Marrakechiin. Samalla lennolla lähti SGS:n senioriporukka myös samaan paikkaan, mutta eri hotelliin. Sen matkan vetäjänä oli Heikki Hallaranta, vanha tuttu kollega.

Matkaliput tulivat reilut kaksi viikkoa ennen matkaa ja voucherit muine ohjeineen tulivat viikko myöhemmin. Kaikki oli nyt valmiina kivaa golfmatkaa varten.

Marokon raha on dirhami (DAM) ja 100 dirhamia on n. 9.5 euroa. Aika Marokossa on 1 tunti Suomen aikaa jäljessä. Marokko jäi lokakuun lopussa pysyvästi kesäaikaan, joka on sama kuin Keski-Euroopan normaaliaika. Aurinko nousi matkamme aikana n. 8.05 ja laski n. 18.30.

Lauantai 17.11.2018 Kiva oli lähteä matkaan, vaikka Suomessa sää oli melkein aurinkoinen ja lämpötila 7 astetta. Osa golfkentistä oli kyllä vielä auki, mutta oma kenttämme Ruukkigolf oli jo suljettu.

Omalla autolla lähdettiin kohti Helsinki - Vantaan lentoasemaa 9.45. P5-halliin lentoasemalla kesti matka normaalin puoli tuntia. Ruuhkaa ei ollut, joten automaatilla tehdyn lähtöselvityksen jälkeen tavarat oli jätetty ja turvatarkastus käyty nopeasti. Lähtöportti oli 50E ja niin menimme Scandinavic Kitcheniin syömään. Mukana siellä oli myös suomalainen, joka oli lähdössä SGS:n matkalle Marrakechiin. Heikki Hallaranta tavattiin lähtöportilla.

Koneeseen päästiin pienen bussimatkan jälkeen 12.30 ja Norwegianin Boeing 737-800 lähti liikkeelle 12.51. Ilmaan noustiin 13.04 ja lentoajaksi ilmoitettiin 5h 15min. Matka lennettiin aika paljon pilvisessä säässä, mutta Marrakechiä lähestyttäessä aurinko alkoi paistaa maahan asti. Kentälle laskeuduttiin 17.04. Lämpötilaksi ilmoitettiin lennon aikana 21 astetta. Ennen passin tarkastusta piti täyttää maahantulokaavake, joka saatiin vasta lentokentällä oikealla puolella olevilta hyllyiltä. Tästä rutiinista kuultiin vasta ja ainoastaan Heikiltä. Matkatavarat saatiin mukavasti, mutta bägit tulivat eri paikkaan aivan hihna-alueen toiseen päähän. Sitten piti vielä laittaa kaikki tavarat röntgenin läpi. Meitä vastassa ollut Golfpassin järjestämä taksi löytyi pihalta ja siihen tuli myös toinen espoolainen golfaripariskunta. Hotel Du Golf Palmeraiessa oltiin 18.30 ja huone saatiin ripeästi. Safety box ei täälläkään toiminut ja aika nopeasti lähdettiin baariin ottamaan iltapaukut. Samalla kävin respassa ilmoittamassa boxista ja korjaaja tuli huoneeseen ja sai pienen ruuvailun jälkeen laatikon toimimaan. Tämä oli reissuillamme ensimmäinen safety box, johon läppärini mahtui sisälle.

Hotelli vaikutti tosi hienolta ja piha-aluekin oli valtava ja myös komea. Huoneemme oli maanpinnan tasalla ja allasalueelle ja sen kautta baariin ja respaan lyhyt matka. Aamulla odotti jo ensimmäinen golfkierros, joten nukkumaan mentiin ajoissa.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 17.11.2018
Marrakechin lentoasema on varmaan melko uusi. Komea se ainakin on. Marrakechin vanha kaupunki on ympäröity muurilla. Tässä on yksi sisäänkäynti. Hotel du Golf Palmeraie on hieno 5 tähden hotelli, jossa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Aulabaarin katossa roikkuvan valaisimen varjostin on ainakin 3 metriä halkaisijaltaan. Sisäpihalla on suuri uima-allasalue baareineen. Tässä on matala lämminvesiallas. Sisäpiha on hienostu valaistu ja etualalla on pieniä suihkulähteitä jonossa.

Sunnuntai 18.11.2018 Aamulla 7.00 oli ulkona lämmintä 13.5 astetta ja satoi hieman. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja se oli ihan kohtuullinen. Pekonia löytyi ja munan paistaja oli työnsä ääressä. Lihaleikkeitä ja juustoja löytyi samoin kuin monenlaisia kahvileipiä. Jälkiruoaksi oli myös lettuja. Aamiaisen aikaan satoi hieman.

8.30 lähdettiin shuttle-bussilla Palmeraie Golf Clubin (PalmGolf) ensimmäiselle kierrokselle. Greenfeet kuuluivat pakettiin, mutta kentällä oli caddypakko ja sen hinta olisi 200 dirhamia sisältäen suositellun tipin. Vaihtoehtona on golfauto, joka maksoi 400 MAD eli n. 40 € ja sehän me otettiin. Greenfeet kuuluivat pakettiin, mutta näyttivät olevan 900 dirhamia. Kelikin oli jo parantunut ja aurinko alkoi paistaa. Päivin kanssa pelattiin kahdestaan ja päästiin lähtemään 9.10 1. tiiltä. Edellä meni 4 hengen ryhmä kahdella autolla ja heidän vuokseen jouduimme jonkun verran odottelemaan. Perässä tuli kaksi pelaajaa caddyjen kanssa ja toinen caddy kävi sanomassa meille, että pitäisi mennä 4 hengen porukan ohi. Siihen ei ollut mahdollisuutta, joten päästimme caddyt pelaajineen ohi 8. reiällä. Puolivälissä jatkettiin suoraan eikä caddyporukka päässyt ohi edellä menevistä. Tuuli oli yltynyt ja ilma viileni selkeäsi, mutta onneksi sadetta ei tullet. Minulle tuli hieno jakso, 5 reikää: 3 paria ja 2 birkkua. Muuten peli meni vähän niin ja näin. Vain yksi pallo katosi. PalmGolf on ihan hieno, tasainen ja melko selkeä 18 reiän kenttä, johon kuuluvat Jubilettes- ja Atlas-yhdeksiköt. Griinit olivat hyvässä kunnossa, mutta eivät kovin nopeita. Muutamalla väylällä näkyi melko kaukana Atlas-vuoriston huiput, korkeimmillaan yli 2 km. Hyvä oli kokemus ja kierros kesti 3h 40min. Meidän lisäksi Golfpassin matkalla olleet Kristiina ja Tapani lähtivät samaan aikaan 10. tiiltä ja tulivat klubille hieman myöhemmin.

Mailat jätettiin caddie masterin toimistoon ja lähdimme kävellen porukalla tutkimaan ympäristöä. La Brasserie-ravintolassa käytiin syömässä melko arvokkaat ateriat. Sen jälkeen poikettiin alueen ensimmäisessä hotellissa Palmeraie Palacessa, joka onkin hotellimme tapaan melkoisen hieno ja allasalue vielä suurempi. Klubilla kuulimme, että SGS:n ryhmäläisten hotelli on jonkin verran ankeampi. Lounaan jälkeen poikettiin parissa matkamuistomyymälässä, joista ostettiin 2 korttia ja jääkaappimagneetti. Sitten käveltiinkin hotellillemme. Lämpötila terassillamme oli 15.5 astetta. Ilmeisesti aamupäivällä oli ollut jonkin verran lämpimämpää ennen tuulen alkamista.

Illalla käytiin vielä kysymässä pedikyyriä. Sellainen löytyy Resortin Spasta. Sitten istuttiin jonkin aikaa baarissa Kristiinan ja Tapanin kanssa nauttien paikallista Casablanca-olutta. Ja juttua riitti. Sitten olikin aika siirtyä omaan huoneeseen rauhoittumaan.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 18.11.2018
Hotel du Golfin sisäänkäynti näyttää tältä kadulta pihaan tultaessa. Tässä on puolestaan Palmeraie Golf Clubin (PalmGolfin) sisäänkäynti. 4. väylä on lyhyt par 3, mutta griinin edessä on vettä haasteena.
Aivan 4. väylänvieressä tien toisella puolella on yksi Tensift-kentän griineistä. Tämä hieno lampi on 9. ja 10. väylän välissä. Klubitalo häämöttää hiukan taustalla. 14. väylä on kiva par 4, jonka väylä kiertää lammen rantaa.
17. väylä on varsinainen pallonsyöjä: keltaisilta lyhimmillään yli 160 metriä. 18. griini on lähellä klubia, mutta ei oikein näy terassille. Lampi griinin vieressä on haastava. Alueen kartta, jossa hotellimme on vasemmalla oleva punertavana ja golfklubi ihan oikealla sinisenä.
Tässä näkyy golfklubi kokonaan tulosuunnasta katsottuna. Palmeraie Palace on alueen ensimmäinen hotelli ja todella komea suurine allasalueineen. Alueella on ravintoloiden ja Span lisäksi myös matkamuistomyymälöitä.

Maanantai 19.11.2018 Aamulla 6.30 oli ulkona lämmintä 7.6 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja se oli aikalailla samanlainen kuin edellinenkin. Pekonia löytyi ja munan paistaja oli työnsä ääressä. Lihaleikkeitä ja juustoja löytyi samoin kuin monenlaisia kahvileipiä. Aamiaisen aikaan satoi hieman. 8.20 lähdettiin kävellen klubille. Pelaamaan päästiin ennen ruuhkaa Kristiinan ja Tapanin kanssa 9.00. Keli oli melko viileä ja välillä tuli hienoista sadetta, joka ei kuitenkaan peliin vaikuttanut. 10. väylältä lähti yksinäinen pelaaja caddyn kanssa eteemme, mutta he häipyivät hyvin pian näkyvistä. Loppupään väylillä satoi välillä hieman räväkämmin. Kierros kesti tasan 4 tuntia ja palloja meni useita – osa lampiin ja osa katosi. Kierroksen jälkeen otettiin klubin baarissa oluet/teet. Kävin kysymässä respasta, voidaanko pelata joku päivä se kolmas yhdeksikkö, mutta hän ohjasi meidät startterin luo, joka sanoi, että se on tarkoitettu vain jäsenille.

Shuttle-bussilla mentiin pienen odottelun jälkeen hotellille ja sade oli jo loppunut. Vaatteiden vaihdon ja suihkun jälkeen menimme uima-altaan baariin syömään pizzat/kanan koivet. Sitten käveltiin PalmSpalle varaamaan Päiville aika pedikyyrille. Huomiseksi se saatiin 14.00. Takaisin tullessa poikettiin keilahallille, jossa on 6 rataa ja muutama keilaajakin ja baari. Sitten mentiinkin huoneeseen lepäämään. Koko iltapäivän lämpötila pysyi n. 13.5 asteessa. Se olikin päivän ylin lämpötila virallisten myös mittausten mukaan. Kävin illansuussa tekemässä pienen kävelylenkin ja kovin hiljaista oli. Lämpötila oli hieman reilut 11 astetta. Hotellin baarissa oli coktailtilaisuus jollekin ryhmälle alkamassa. Toinen puoli baarista oli muiden asiakkaiden käytössä.

Ilta meni huoneessa askarrellessa ja ihmetellessä.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 19.11.2018
Aamiaisella paikalla oli aitoon marokkolaiseen tapaan myös teen keittäjä, joka kaataa Kristiinalle. Aamut olivat viileitä ja lämminvesiallas höyrysi kivasti. Kentän 3. tii on ihan kämppämme vieressä. Haikaroita pesii paikalla paljon. Muutenkin lintuja näkyi valtavasti vähän joka paikassa.
Aamun viileydestä johtuen ruoho oli vielä 9:n jälkeen kasteessa. 9. griini on klubitalon lähellä. Kyllä täällä on satsattu aika paljon golfkenttiin. Klubitalon baarin kattokaan ei ole ihan edullisin ratkaisu. Tosi näyttävä on kuitankin.
Uima-altaalla nautittiin monta ateriaa. Lämpötila oli tässä 13.5 astetta, mutta auringon paistaessa tarkeni. Alueella on aivan hotellimme lähellä myös 6-ratainen keilahalli. Muillekin lajeille oli paikkoja alueella. Hotellimme edessä oleva allas oli yöaikaan valaistu eri värisin lampuin.

Tiistai 20.11.2018 Nyt meillä Päivin kanssa oli vapaapäivä. Lämpötilat täällä tuntuvat vaihtelevan kovasti. Nyt 6.00 oli terassilla lämmintä 9.1 astetta. 7.30 mentiin aamiaiselle ja taas satoi hieman. Palatessamme sade oli loppunut ainakin toistaiseksi. Kristiina ja Tapani lähtivät pelaamaan. 9.25 he olivat kämppämme kohdalla 3. tiillä, jossa vaihdoimme muutaman sanan.

Minä lähdin 9.30 kävelylle kiertämään koko kentän. Kun menin maantietä kentän vierelle, oli siinä vartija, joka yritti pysäyttää minut. Kun sanoin, että asun Hotel du Golfissa, hän päästi minut jatkamaan matkaa. Tensift-kenttä oli sen tien toisella puolella ja näytti olevan vähän heikommin hoidettu, mutta griinit näyttivät hyviltä. Joissakin bunkkereissa kasvoi ruohoa. 4. väylän kohdalle satuin, kun kaverimme olivat siinä avaamassa. Siitä jatkoin sitten matkaa suoraa tietä kenttien välissä. Takaisin käännyttyäni kentän toisessa päässä alkoi olla hienoja taloja. Golfklubin alueen kautta palasin hotellille. Aikaa meni 1h 5min pienine kuvaustaukoineen, joten lenkin pituus oli n. 6 km.

Puolen päivän aikoihin käytiin Päivin kanssa kävelyllä alueella. Keilahallilta ostin yhden oluen. Casablancaa ei ollut, mutta löytyi pieni 25 cl:n pullo Flag Speciale-olutta. Baarista ei löytynyt kruunukorkin avaajaa, mutta tummaihoinen poika avasi pullon veitsellä. Se maksoi 35 dirhamia eli n. 3.5 €. Menimme Palmeraie Palace-hotellin allaspuiston läpi golfklubin lähelle ja käännyttiin takaisin kämpällemme. Ostin baarista pari Casablancaa huoneeseen. Casablanca-olut (33 cl) maksaa täällä 55 dirhamia, mutta golfklubilla 60 dirhamia.

13.40 lähdettiin liikkeelle, kun Päivi meni Palm Spahan jalkahoitoon. Se kesti vain runsaat 20 minuuttia ja maksoi 250 dirhamia eli n. 25 euroa. Minä ehdin käydä golfklubilla oluella. Pelikaverimme olivat siellä syömässä. Paluumatkalla aioimme käydä syömässä Asian Bay-ravintolassa, mutta se oli vielä kiinni. Söimme sitten hotellimme baarissa, johon ruoka tuli uima-altaan keittiöstä. Lasku juomineen oli 303 dirhamia.

Päivä oli täysin sateeton ja melkein tuuletonkin. Ylin lämpötila oli jo 16.5 astetta.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 20.11.2018
Päivi seuraa kavereittemme peliä 2. griinillä. Vartija ei päästänyt tästä kentälle. Kristiina ja Tapani puttailevat 2. griinillä. Kaikki griinit tällä kentällä olivat hienossa kunnossa ja sopivan nopeita. Marrakechissa oli joku filmifestivaali, jota mainostettiin kadun varsilla.
Vain jäsenille tarkoitetun Tensift-kentän hoito oli selvästi heikompaa. Tämäkin bunkkeri oli osin ruohon vallassa. 4. griinin ja 3. väylän takana näkyy hotellimme Hotel du Golf. Kentän pohjoispuolella on suuri kylä ja sen takana 600 metriin nouseva mäkijono.
6. väylän poikki vie asfalttipolku kävelytielle ja Tensift-kentälle. Takana näkyy harjoitusgriini ja range. Tälle kaksoisgriinille pelataan 8. ja 10. väylä. Ei siinä mitään ongelmia syntynyt, koska griinillä on mittaa. Griinit leikattiin täällä aamuisin käsin työnnettävällä leikkurilla. Bunkkerikoneitakin näkyi, mutta väyläleikkureita en työssä nähnyt..
Kuljin päiväkävelylläni tämän Secret Gardenin läpi. Siellä on kookkaita villoja rikkaiden käyttöön. Keilahallin baarissa on kyllä juomia tarjolla, mutta kruunukorkin avaajaa ei löytynyt. Palmeraie Palace-hotellin hyvin laaja uima-allasalue on komea. Tässä on vain osa altaista.

Keskiviikko 21.11.2018 6.00 oli terassilla lämmintä 9.4 astetta eikä satanut. Pimeää on vielä, sillä aurinko nousee vasta 8.06. Aamiaiselle mentiin 7.10. Ruokasalissa on joka päivä lennellyt useita varpusia, jotka kyttäävät muruja. Joskus ne näyttävät käyvän nokkimassa pullia. 8.10 lämpötila oli 8.9 astetta ja hieman pilviä näkyi. 8.30 lähdettiin bägien kanssa shuttle-bussilla kentälle.

Tapani saapui klubille hieman jälkeemme ja sanoi, että Kristiinalla oli hieman ongelmia vatsan kanssa. Kristiina kuitenkin saapui, kun oltiin 1. tiillä ja pääsimme lähtemään neljän ryhmän jälkeen 9.20. Peli sujui nyt melko mukavasti ja birkkujakin tehtiin yhteensä neljä: Tapani kaksi, Päivi ja minä kumpikin yksi. Jonkin verran jouduttiin odottelemaan, mutta melko mukavasti peli eteni kauniissa aurinkoisessa säässä. Yhdessä vaiheessa tipahti muutama pisara taivaalta. Nyt näkyivät kentän eteläpuolella sijaitsevat Atlas-vuoret ensimmäistä kertaa kunnolla. Kierros kesti tasan 4 tuntia. Päivi pelasi alle 100, Tapani 83 ja minä 84 eli hyvin meni. Sen jälkeen Kristiina lähti hotellille suihkuun ja valmistautumaan shuttle-bussikyytiin Marrakechiin, joka lähti 14.30. Tapani jäi kanssamme syömään, mutta sai ruoan niin myöhään, että joutui ottamaan klubilevät mukaan ja me luvattiin maksaa hänenkin laskunsa. Auto ennen kierrosta ja ruoat maksettiin nyt käteisellä. Päivin kanssa käveltiin sitten hotellille. Lämpötila oli 17.7 astetta 15.00.

Illalla käytiin vielä Päivin kanssa hotellin baarissa ottamassa yhdet GT:t (80 MAD) ja ostettiin vettä huoneeseen. Hyvin rauhallista oli. Ainoastaan suuri nuorten porukka oli paikalla, mutta hekin menivät syömään ravintolaan. Baariin mennessämme satoi hieman, mutta paluumatkalla ei.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 21.11.2018
Kierrokselle lähtiessä taivas näytti synkältä, mutta tummat pilvet menivät pohjoispuolelta ohi kentän. 3. ja 4. väylän välissä olevassa lammessa oli aina paljon erilaisia sorsalintuja. Nyt näkyivät kunnolla eteläpuolella siintävät Atlas-vuoret, jotka näillä paikkein kohoavat yli 2000 metriin.
Matkaa noille huipuille on Palmeraiesta noin 60 kilometriä. Useimmiten vuoret olivat pilvien kätkemiä. Melkein poikkeuksetta rakennuksissa kentän lähellä oli tuollainen kupoli katolla. Täälläkin siivoojat välillä asettelivat yöasut nätisti "perhosiksi" vuoteen päälle.

Torstai 22.11.2018 6.15 lämpötila ulkona oli 12.6 astetta. Melko pilvistä oli tähän aikaan, mutta luvassa oli auringon paistetta ja poutaa. Aamiaisella oltiin taas heti 7:n jälkeen ja taas ensimmäisiä. 8.20 lähdettiin kävellen klubille, jonne Kristiina ja Tapani tulivat hetkeä myöhemmin. Nyt aloitettiin kierros 9.10. Kristiina oli vielä hieman vatsataudin kourissa, mutta teki 3 birkkua kierroksen aikana. Sää oli nyt erinomainen koko ajan eikä tuulta ollut nimeksikään. Aurinko paistoi mukavasti. Kaksi kahden hengen ryhmää päästettiin ohi eikä sen jälkeen perässämme ollut lähellä ketään. Kierros kesti 4h 10min. Terassilla otettiin sitten Casblancat. Shuttle-bussilla ajettiin hotellille bägien kanssa. Tämä oli mahdollisesti viimeinen kierroksemme, koska huomiseksi on luvattu vähän voimakkaampaa sadetta. Sen näkee huomenna.

Huoneessamme keitettiin kahvit ja ne nautittiin terassilla. Lämmintä oli 19.7 astetta. Samalla katseltiin, kun huoneemme edessä 3. tiillä porukka availi ja noitui. Vähän myöhemmin kyyhkynen lensi ikkunaamme ja jäi sätkimään pihalle. Hetken päästä tuli joku kaveri, otti sen käsiinsä ja heitti ilmaan ja kyyhky lensi pienen matkan, ennen kuin tuli taas maahan. Kohta sen jälkeen lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Asian Bay-ravintolan ovi oli auki, mutta siellä tuli mies sanomaan, että se aukeaa vasta 19.30. Brasilialaisen Fuego Latino-ravintolan ovi oli myös auki, mutta sekään ei ollut vielä auennut. Orkesteri harjoitteli kovaäänistä soittoa. Niinpä menimme taas hotellimme uima-altaan baariin syömään. Tapani oli myös siellä syömässä ja Kristiinakin tuli hetkeksi istumaan.

Ilta meni televisiosta lentopalloa katsellen.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 22.11.2018
Hotellimme alueella kasvoi kaikenlaisia kukkia ja ruohoja. Kristiina puttaa 4. griinillä sorsalammen rannalla. 10. väylä tiiltä katsottuna näyttää avaralta, mutta oikealla on vettä.
Sama 10. väylä näyttää tältä n. 200 metriä tiistä katsottuna. Pasta Cosy-ravintola on 17. väylän lammen takana. Tämä lintu törmäsi johonkin terassillamme ja työntekijä heitti sen lentoon.

Perjantai 23.11.2018 6.30 lämpötila ulkona oli 13.0 astetta ja vettä satoi. 7.15 mentiin aamiaiselle ja taas oltiin ensimmäiset. Sen jälkeen odoteltiin sateen laantumista, kunnes joskus 10:n jälkeen sade loppui. 11.00 lähdettiin kävelylle ja mentiin autotietä pitkin Pasta Cosy-ravintolan luo. Sitten käännyttiin takaisin ja käytiin kävelemässä pieni matka sivukatua, jossa on paljon taloja muurien takana. PalmGolfin klubin kohdalta mentiin poikki kentän toiselle puolelle. Startteri antoi siihen luvan. Pelaajia näytti nyt olevan paljon. Kentän reunaa pitkin käveltiin sitten kohti länttä ja Tensift-kentän reunaa. Hotellimme länsipuolella on Nikki Beach suurine uima-altaineen ja -alueineen sekä baareineen. Siitä palattiinkin huoneeseemme iltapäivän alkua viettämään.

Iltapäivällä pakattiin jo bägit ja osin matkalaukkukin. Sen jälkeen keitettiin huoneessa kahvit ja nautittiin ne terassilla. Lämpötila oli ylimmillään 16.0 astetta eikä sadetta ollut. Pilviä kuitenkin oli taivaalla hieman.

17.00 mentiin syömään allasbaariin pizzat. Koko ajan lensi lintuparvia kaakkoon päin. Lämminvesialtaassa oli paikallinen tyttö kaikki vaatteet päällä kahlailemassa. Ruoan jälkeen käytiin vielä aulan baarissa ottamassa GT:t. Lintuja lensi tiheään tahtiin edelleen kohti kaakkoa. Illalla 19.20 satoi taas melkoisesti, joten herkässä oli vesi. Ilta katseltiin Eurosportilta naisten EM-curlingia.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 23.11.2018
Aaloet koristivat paikoin pihoja ja teiden varsia. Päivi olisi halunnut yhden mökkimme pihalle. Tällainen portti on Palmeraie Palacen kohdalla. Paljon on tehty näyttävyyden eteen. Palmeraien Palm Spassa on isot tilat mm. kuntosalille.
Tensift-kentän väyliä ja vähän kunnostamaton bunkkeri. Hyvin tarkeni juoda terassikahvit omalla terassilla. Iltaisin lensi valtavasti kaiken kokoisia lintuparvia hotellin yli.

Lauantai 24.11.2018 Matkan viimeinen päivä alkoi. 6.00 oli lämmintä 12.1 astetta. 7:n aikoihin tippui alle 12 asteen, mutta sadetta ei nyt ollut. 7.15 menimme aamiaiselle ja nyt siellä oli aika paljon porukkaa. 8.10 lähdin aamulenkille. Kävelin Nikki Beachin ohi niin pitkälle kuin Tensift-kenttää tien varressa riitti. Sitten tuli vastaan iso liikenneympyrä, josta oikealle mentiin Casablancaan ja vasemmalle Marrakechiin. Vasemmalle menevä tie oli komea nelikaistainen tie, mutta sinne pääsy oli estetty kumpaankin suuntaan betoniporsailla. Tensift-kentän väylän reunassa oli lähellä ympyrää lampi, jonka reunalla oli satoja valkoisia lintuja. Takaisin päin kävelin samaa tietä ja sitten menin kenttien välissä olevalle tielle. Vartija oikein kätteli minut ja neuvoi Tensift-kentän asfalttitielle. Sitä pitkin kävelin klubin kohdalle ja sitä kautta takaisin hotellille. Kentän pohjoispuolella virtasi vuolas Oued Tensift-joki länteen päin.

11.40 luovutettiin huone ja maksettiin lasku. Huoneen avain saatiin kuitenkin vielä pitää lähtöön saakka. Päivi katseli televisiosta Rukan sprinttihiihtoja ja minä istuin uima-altaan baarissa Kristiinan ja Tapanin kanssa. Päivin kanssa syötiin vielä allasbaarissa, koska päivästä oli tulossa pitkä. Lämpötila oli 16 astetta ja aurinko paistoi. Taksi tuli 15.00 ja niin lähdettiin kotimatkalle. Lentoasemalla oltiin 15.35 ja viiden tarkastuksen läpi päästiin baariin istumaan ja nauttimaan. Taas piti lappu täyttää ennen passin tarkastusta. Casablanca maksoi täällä 70 MAD (7 €). Viereisessä baarissa otettiin kahvit ja sämpylät.

Norwegianin B737-800-koneessa oltiin 17.55. Taas meillä kävi tuuri istumapaikan suhteen, sillä koko rivillä (22) ei ollut lisäksemme muita, vaikka kone oli melkein täynnä. Putkelta lähdettiin 18.05 (10 minuuttia etuajassa) ja ilmaan noustiin 18.15. Lento sujui hyvin ja Helsinkiin laskeuduttiin 00.25. Kone meni putkelle ja pitkän kävelyn ja passin tarkastuksen jälkeen päästiin ottamaan matkatavarat. Sitten käveltiin vielä P5-parkkihalliin autolle. Pysäköinti maksoi 68 euroa. Kotona oltiin 1.45 sunnuntain puolella ja lämpötila Olariin saavuttaessa oli -7 astetta.

Marrakech - Palmeraie Golf Resort 24.11.2018
Kadun varressa on hotellillemme tällainen kyltti. Tensift-kentällä lammen reunalla oli valtavasti lintuja. Tässä näkyy enemmän väylää lampineen ja lintuineen.
Joku haikara seisoskeli tyhjän lammen reunalla. Sitten se lensi alas muiden lajikavereiden seuraan. Aika hyviltä nuo Tensiftin griinitkin näyttivät.
Oued Tensift-joki virtasi vuolaana länteen päin. Golfkentän harjoitusgriinin reunalla oli pallot valmiina. Vielä viimeiset istunnot hotellin isossa aulabaarissa.
Kameleita oli tien varrella matkalla lentokentälle. Marrakechin vanhaa kaupunkia ympäröi muuri. Ja sitten mentiin kohti kotia.

Yhteenveto matkasta Marrakechiin

Matkamme kohde Palmeraie Golf Resort on vain yksi Marrakechin golfkohteista. Alueella on kymmenkunta golfkenttää, jotka ovat melko uusia. Palmeraien 18-reikäinen kenttä oli hyvässä kunnossa, mutta vain jäsenille tarkoitettu Tensift-kenttä oli hieman heikommin hoidettu. Tosin griinit näyttivät hyviltä. Ruuhkaa ei Palmeraiessa ainakaan nyt ollut, joten pelaaminen oli melko sujuvaa. Caddy oli tällä kentällä pakollinen, ellei ottanut autoa. Me käytettiin autoa kaikilla 4 kierroksella, jotka pelattiin. Molemmat maksoivat kahdelle pelaajalle yhteensä 400 dirhamia eli n. 40 euroa.

Hotellimme Hotel du Golf on viiden tähden hotelli ja se kyllä näyttääkin siltä. Palvelu oli hyvää ja melkein kaikki osasivat englantia tarpeeksi. Arabian lisäksi paikalliset käyttävät yleensä toisena kielenä ranskaa. Siivous huoneessa tehtiin joka päivä ja vettä tuotiin 2 pulloa päivää kohti. Minibaari oli tyhjä, mutta jääkaappi päällä. Tallelokero oli niin suuri, että läppärinikin mahtui sinne. Huoneemme oli maan pinnalla, mutta ei siitä haittaa ollut, sillä golfkentän ja huoneiden välissä oli sen verran pensaita, ettei juuri läpi nähnyt. Huone oli muutenkin hyvä. Kirjoituspöytä ja tuoli oli hyvä, joten siinä oli helppo käyttää läppäriä. Vaatteiden säilytystilaa ja laatikoita oli kiitettävästi. Valojakin oli sopivasti. Kylpyhuonekin oli hyvä, vaikka siellä amme olikin.

Hotel du Golfin huone

Huone ovelta päin. Keskeltä takaseinää pääsee ulos terassille

Huone terassilta päin. Vasemmalla takana on kylpyhuone.

Ravintolat aukesivat vasta 19.30 illalla. Lounasta sai vain golfklubilta tai hotellin allasravintolasta. Varmaankin myös muista hotelleista sai syömistä päivällä.

Sää oli melko vaihteleva. Yölämpötilat vaihtelivat 6 ja 13 asteen välillä, päivälämpötilat 13 ja 20 asteen välillä. Sadetta tuli muutamana päivänä, mutta ei rankasti. Pelit saatiin pelattua suhteellisen kuivina.

Hajahuomioita:

- Marrakechiin johtavan tien varrella oli runsaasti kameleita turistiratsastuksia varten. Marrakechin kaupungissa puolestaan oli paljon hevosten vetämiä kärryjä turisteille.
- Hyvä kuva jäi ihmisistä. He olivat ystävällisiä ja kättely kuului paikallisiin tapoihin. Hotellissa työntekijät kättelivät toisiaan, mutta meitä ei kukaan kätellyt. Ainoastaan yksi kentän vartija kätteli, kun kysyin lupaa kävellä kentän reunalla kulkevaa tietä pitkin. Englannilla pärjäsi hyvin.
- Kristiinan ja Tapanin lisäksi emme havainneet muita suomalaisia hotellissa. Ainakin yksi ruotsalainen pariskunta kuitenkin oli samaan aikaan.
- Resortin alueella kaikki oli suhteellisen kallista eikä varmasti antanut oikeata kuvaa Marokon hintatasosta. Lentokentälläkin oli kallista, koska Casablanca-olut maksoi 70 dirhamia eli n. 7 euroa (hotellissa 55 ja klubilla 60 dirhamia). Pizzat maksoivat resortin alueella n. 120 dirhamia.
- Henkilöautot näyttivät olevan melko hyviä, mutta kyllä vanhojakin näkyi. Dacia Duster näytti olevan tavallisimpia merkkejä.