[1. työmatka Norilskiin]   [3. työmatka Norilskiin]   [4. työmatka Norilskiin]

Toinen työmatka Norilskiin Siperiaan 16.04. - 20.04.2001

Matkaseura: EJH + 4 työkaveria
    Matkareitti: lento Helsinki - Moskova, lento Moskova - Norilsk, lento Norilsk - Moskova, lento Moskova - Helsinki

Maanantai 16.4.2001

Lähtö kotoa onnistui edellisreissua paremmin, sillä taksi tuli heti 14.50. Hain kaverin ja kentällä tavattiin muut matkalaiset. Shengenin sopimuksen mukaiset lähtöselvitykset sujuivat hyvin ja Aeroflotin Tupolev 154:ssä oltiin istumassa ajallaan. Kone kuitenkin lähti jostakin syystä 40 minuuttia myöhässä. Moskovaan lento kesti vain 1 tunti ja 25 minuuttia. Paikallisen Arean kuski oli Norilskin lentolippujen kanssa vastassa Sheremetjevo 2:ssa ja kuskasi meidät kentän toiselle puolelle. Lämpötila Moskovassa oli 10 astetta lämmintä, joten kevät oli sinne jo tullut. Sheremetjevon kotimaan terminaalissa mentiin ravintolaan syömään ja koska aikaa oli runsaasti, opettelimme pelaamaan Kongopokkaa.

Vuori Norilskissa
Talvisin maisema on puiden puuttuessa melko harmaa.

Tiistai 17.4.2001

Kras Airin Tupolev 154 oli selvästi parempi yksilö kuin edellisellä reissulla. Se lähti suurinpiirtein aikataulussa 01.30. 4 tunnin lento meni hyvin ja Norilskissa oltiin 9.30 paikallista aikaa. Passien tarkastus meni samoilla rutiineilla kuin edelliselläkin kerralla ja bussi vei meidät Hotel Norilskiin. Lämpötila oli aamulla -28 astetta, mutta oli jo lauhtunut muutaman asteen. Hotellissa majoituimme 8. kerrokseen, jossa huoneet olivat suhteellisen siistit. Kävimme hakemassa kaupasta juomia ja aamupalatarvikkeita, jonka jälkeen 14.00 lähdimme käymään laitoksella. Mukana oli uusi englanninkielen tulkkiehdokas Elena. Lämpötila oli noussut jo -16 asteeseen.
17.00 palattiin hotelliin ja lähdettiin kaupungille kävelylle. Pistäydyttiin lukuisissa kaupoissa ja käveltiin viimaisessa säässä -22 asteen pakkasessa. Ravintola Medvedissä syötiin pippuripihvit eikä oltu kovin tyytyväisiä ruoan tasoon. Sitten käveltiin hotellille ja alkoikin jo väsyttää hyvin puolentoista vuorokauden valvomisen jälkeen.

Katunäkymä hotellista
Hotelli Norilskin 8. kerroksen huoneista näkyy osa kaupunkia, taustalla siintävä vuori ja saastevyö kaupungin taivaalla.

Keskiviikko 18.4.2001

Heräsin kaupasta ostetulle aamupalalle 6.45. Ulkona oli tuulta ja pientä lumipyryä. Pakkasta oli enää 8 astetta. 9.00 lähdettiin laitokselle ja mukana oli Elenan lisäksi toinen tulkki, joka oli vahtinut yhtä porukastamme 70-luvulla. Nyt hän toimi englanninkielen tulkkina. Laitoksella kiertelyn ja palaverin jälkeen lähdettiin hotellille 17.45.

Juliste
Talon seinällä oleva juliste kertoo Norilskin kombinaatista ja "Olemme kanssanne".

Sitten mentiin suoraan kauppoja katselemaan ja syömään. Ravintola Beer House löytyi pienen etsiskelyn jälkeen ja todettiin hyväksi ruoka- ja kaljapaikaksi. Sisustus oli hyvin länsimainen. Sähkömiehet tavattiin hotellin edessä, kun he olivat avopäin menossa kaljalle. Heidän matkansa oli ollut mutkikas. Kone yritti laskeutua huonossa säässä Norilskiin, mutta oli tullut liian jyrkässä kulmassa kentälle, jolloin pilotti oli vetänyt koneen takaisin ylös. Silloin perä oli raapaissut maata. Kone lensi Igarkaan 250 km Norilskista etelään ja muutaman tunnin kuluttua takaisin Norilskiin. Kaverit eivät tienneet tilanteen vakavuuta. Seuraavana päivänä Moskovan TV:n uutisissa oli käsitelty asiaa ja kerrottiin, että oli asetettu tutkijalautakunta selvittämään tapahtuman syitä.

Norilskin tori ja kauppahalli
Norilskin kauppahalli ja tori, jossa myyjillä on talvisin todella ankeat olot.

Torstai 19.4.2001

Koko porukka lähti bussilla tehtaalle 9.00, jolloin pakkasta oli 16 astetta. Laitoksella tarkastettiin vielä muutamia asioita ja kierrettiin 2. linja. Paluumatkalla käytiin toisella tehtaalla kaupungin lähellä. Pakkanen oli laskenut -10 asteeseen ja sää oli aurinkoinen. Hotellilla oltiin 16.20.

Moskeija ja rikastamoita
Norilskissa on myös moskeija. Taustalla olevalla vuorella näkyy rikastamoita.

17.45 lähdettiin taas kävelemään ja etsimään ruokapaikkaa uimahallin takaa. Sieltä löytyikin Ravintola Zihi Onum, joka osoittautui reissun parhaaksi ruokapaikaksi. Takaisin tullessa otettiin parit oluet Cafe Na Moskovskissa. Pakkanen oli kivunnut taas 14 asteeseen. Hotellilla sitten pakattiin tavarat valmiiksi ja tuhottiin jäljellä olleita juomia.

Norilskin kombinaatin päämaja ja suunnittelutoimisto
Kaupungin mahtavin rakennus on Kombinaatin päämaja ja suunnittelutoimisto.

Perjantai 20.4.2001

Aamulla oli tarkoitus lähteä kentälle 9.00, mutta klo 8.00 tuli soitto, että kone ei ole vielä edes lähtenyt Moskovasta teknisistä syistä. Vähän myöhemmin kuitenkin ilmoitettiin, että kone oli tulossa ja kentälle piti lähteä 11.00. Kras Airin Tupolev 204 lähti 13.30 ja oli ihan siisti kone. Moskovassa ehdittiin juuri ja juuri jälkimmäiselle meille varatulle lennolle. Hitaan passintarkastuksen jälkeen ostosten tekoon ja Business Loungessa käyntiin jäi aikaa 10 minuuttia. Finnairin DC-9 lähti aikataulussa ja Helsingissä oltiin hieman etuajassa 16.50. Tavarat tulivat nopeasti ja kotona oltiin jo 17.40.

[1. työmatka Norilskiin]   [3. työmatka Norilskiin]   [4. työmatka Norilskiin]

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Norilsk. Tietoa Norilskin kaupungista pääasiassa venäjäksi.

Norilsk. Tietoa ja kuvia Norilskin kaupungista pääasiassa venäjäksi.

Russia's Weather Forecast. Täältä löytyy Norilskin sää ja ennuste tuleville päiville.

Russia's Weather. Täältäkin löytyy Norilskin sää.

Norilsk Cosmic Ray Station. Norilskin avaruussäteilyn tutkimuslaitoksen sivut. Sisältää jonkin verran kuvia Norilskista.

Aeroflot. Aeroflot-lentoyhtiön sivut.

Kras Air. Kras Air-lentoyhtiön sivut.