[2. työmatka Oddaan]   [3. työmatka Oddaan]   [4. työmatka Oddaan]

Ensimmäinen työmatka Oddaan Norjaan 21.07. - 24.07.2002

Matkaseura: EJH + 2 työkaveria
    Matkareitti: lento Helsinki - Tukholma, lento Tukholma - Oslo, vuokra-auto Oslo - Odda - Oslo, lento Oslo - Helsinki

Sunnuntai 21.7.2002

Kiirehdin Ruukista golfkentältä luokkamestaruuskisoista kotiin ajoissa, jotta ehdin matkaan. 17.10 lähdin kotoa taksilla hakemaan työkaverin Tuomarilasta. Kentällä odotettiin mukaan kolmas matkalainen. Lento Air Botnialla lähti ajoissa kohti Tukholmaa . Siellä vaihdettiin SAS:n koneeseen ja Oslon uudella Gardermoenin kentällä oltiin aivan aikataulun mukaisesti. Sieltä saatiin alle vuokrattu Peugeot 307, jolla ajettiin illan pimetessä tunnin verran Oslon kautta Drammeniin, jossa yövyttiin Hotelli Rica Parkissa. Auto jätettiin yöksi hotellin eteen kielletylle paikalle ja sakkolappuhan siitä myöhemmin tuli.

aitta
Omaperäinen norjalainen aitta.

Maanantai 22.7.2001

Aamulla 7.30 lähdettiin aamupalan jälkeen ajamaan kohti Oddaa. Matkareitti oli seuraava: Drammenista tietä E134 Kongsbergin kautta Jøsendaliin ja sieltä tietä 13 Oddaan. Alussa heti Drammenissa kuitenkin eksyttiin tielle E18, jota pitkin ajettiin Sandeen, sitten teitä 34, 35 ja 40 pitkin suunnitellulle reitille Kongsbergiin. Sitten olikin vajaan 400 km:n köröttely komeita norjalaisia vuoristoteitä pitkin Oddaan.

vuorilla
Norjassa on paljon mahtavia maisemia.

Matkalla on hyvin paljon eri mittaisia, muutaman kilometrinkin pituisia tunneleita. Välillä pysähdyttiin lumisotasille ja jalkoja oikomaan.

vuohet
Tiellä saattoi olla kaikenlaisia haittoja.

Drammenista lähtiessämme satoi vettä, mutta loppumatkasta ilma selkeni, joten maisemista päästiin nauttimaan kunnolla. Välillä ajeltiin yli kilometrin korkeudella.
Oddassa käytiin pikaisesti nauttimassa kahvit ja pientä suolaista ja sitten ajettiinkin matkakohteeseen. Siellä oltiin hiukan myöhässä 13.05. Kaupungissa on muuten 6-reikäinen Odda Golfklubin
golfkenttä. Pienen palaverin ja paikkoihin tutustumisen jälkeen ajettiin muutaman kilometrin päähän Tyssedaliin majoittumaan
Hotel Tyssedaliin.

hotelli
Hotel Tyssedal sijaitsee komealla paikalla vuonon rannalla.

Hotellin vieressä on Tinfos Titan & Iron KS:n titaanioksiditehdas, joka käryää ja meluaa melkoisesti. Vieressä on myös komea Norsk Vasskraft og Industristadmuseum.

museo
Tyssedal Hotel sijaitsee tämän siistin museon vieressä.

Tavarat vietiin huoneisiin ja lähdettiin heti kauniissa säässä ajamaan Maurangeriin, jonne ajettiin Norjan kolmanneksi pisimmän tunnelin läpi. Pituutta on 11150 metriä ja se kulkee Norjan kolmanneksi suurimman jäätikön Folgefonnan ali.

tunneli
Tunneleita Norjassa riittää, tässä kolmanneksi pisin.

Maurangerissa on leirintäalue ja muutama talo erittäin komealla paikalla vuonon rannalla. Siellä satoi kuitenkin vettä koko ajan. Mauranger Kro & Vertshus-ravintolassa käytiin syömässä maukas ja melko edullinen ateria. Sitten ajettiinkin takaisin Oddaan, jossa ilma oli edelleen aurinkoinen. Valokuvien purkamisen jälkeen mentiin pehkuihin.

Tiistai 23.7.2002

Herätys oli vähän vaille 7 ja aamupala nautittiin hotellissa 7.30. Sitten mentiin töihin tehtaalle, jonka ruokalassa syötiin puolilta päivin lounaaksi parit voileivät.

Tyssedal
Tyssedalin kylä ja titaanitehdas katsottuna tieltä Skjeggedaliin.

Töiden jälkeen käveltiin kaupungin keskustassa ja käytiin ostamassa kaupasta evästä. Sitten ajettiin Tysedalista ylös Skjeggedalin padolle, jonka yli pääsi ajamaan myös autolla. Pato on rakennettu 1914-1918.

pato
Skjeggedalin puoli kilometriä pitkä pato.

Padotun järven rantavuorella on mahtava Trolltungan eli paholaisen kieli, joka ei kuitenkaan näkynyt padolle. Vuorelle johti vaeltajia varten "vaunurata". Täällä ylhäällä satoi, mutta alhaalla Tyssedalissa oli kirkasta.

Folgefonna
Hotellin ikkunasta näkyi Folgefonnan jäätikkö.

Keskiviikko 24.7.2002

Aamulla käytiin vielä palaverissa ja kuvia ottamassa. Sitten lähdettiin ajamaan kohti Osloa toista reittiä kuin tullessa.

Odda
Oddan kylä sijaitsee vuonon pohjukassa, asukkaita on n. 7000.

rinne
Vuorten rinteillä on komeita taloja ja vesi soljuu alas jäätiköltä.

Oddasta ajettiin ensin pohjoiseen Eidfjordiin, josta 7-tietä Golin kautta Hønefossiin, jossa pysähdyttiin syömään. Maisemat olivat tälläkin reitillä mahtavat. Hønefossista ajettiin Oppdalenin kautta suoraan Gardermoeniin. Sieltä Air Botnian kone lähti ajoissa suoraan Helsinkiin. Kotona oltiin 22.30.

AIHEESEEN LIITTYVIÄT LINKKEJÄ

Odda. Tietoa Oddan kaupungista.

Odda Golfklub. Tietoa Oddan Golfklubin toiminnasta ja kentästä.

Tyssedal Hotel. Tyssedalin hotellin sivut.

Tyssedal. Tyssedalin sivut.

Skjeggedal. Kiva selostus Skjeggedalin padosta ja sen vaiheista sekä kuvia alueelta.

SAS. SAS-lentoyhtiön sivut.

Air Botnia. Air Botnia-lentoyhtiön sivut.