[1. työmatka Oddaan]   [3. työmatka Oddaan]   [4. työmatka Oddaan]

Toinen työmatka Oddaan Norjaan 01.10. - 03.10.2002

Matkaseura: EJH + 2 työkaveria
    Matkareitti: lennot Helsinki - Tukholma (Finnair) ja Tukholma - Bergen (Finnair), vuokra-auto Bergen - Odda - Bergen, lennot Bergen - Tukholma (Finnair) ja Tukholma - Helsinki (Finnair)

Tiistai 1.10.2002

Klo. 06.15 lähdin taksilla kohti lentoasemaa ja työkaveri haettiin taas matkan varrelta. Kentällä oltiin 06.50 ja meitä oltiin jo siellä odottamassa. Niinpä tsekattiin itsemme heti lennolle. Finnairin MD-82 lähti 10 minuuttia myöhässä kohti Tukholmaa, jossa ehdittiin hyvin vaihtaa Finnairin ATR-72:een, vaikka aikataulun mukaan vaihtoaikaa oli vain 25 minuuttia. Kone oli tullut Tampereelta ja lähti suurinpiirtein aikataulussa Bergeniin, jonne lentoaika oli 1h 50min. Ilmasta kuvasin ruotsalaisia golfkenttiä, joita näkyi lukuisia.

kenttä
Komean näköinen golfkenttä aivan Arlandan kentän läheisyydessä.

kenttä2
Työkaverini tunnisti tämän Tukholmasta länteen sijaitsevan kentän, koska oli käynyt siellä pelaamassa.

Norjan rajalla sää muuttui pilviseksi eivätkä vuoret näkyneet. Kentällä saatiin allemme Aviksesta Mitsubishi, jolla ajeltiin 150 km:n matka Oddaan. Matkalla satoi hieman ja reitillä oli lukuisia tunneleita ja Kvanndalista Utneen yksi lautta, jossa ostettiin välipalaa. Oddassa majoituttiin Hotelli Hardangeriin kylän keskustassa. Sitten mentiinkin neuvotteluihin, josta palattiin 16:n jälkeen hotellille. Sitten mentiin kaupungille kävelylle ja syötiin edulliset pizzat aivan hotellin vieressä Aristo Kattene-ravintolassa. Pizza maksoi 79 NOK ja olut 45 NOK ja hyvää oli. Sitten mentiinkin hotellille kuvia purkamaan ja tuliaisia maistelemaan. Lämpötila oli n. 13 astetta ja sää selkeä illalla.

kävelykatu
Oddan kävelykadun liikkeet sulkevat ovansa jo 16.30!

hotelli
Hardanger Hotel sijaitsee aivan vuonon rannalla.

Keskiviikko 2.10.2002

Aamulla lähdettiin aamupalan jälkeen tehtaalle, jossa käytiin syömässä myös voileipiä.

tehdas
Norzinkin tehdas komeassa vuoristomaisemassa ja tehdasalueella golfkenttä.

Klo. 15.00 lähdettiin ajamaan kohti Bergeniä. Matkalla yhdessä tunnelissa oli syttynyt auto palamaan. Me ajettiin siitä ohi, koska yksi paikallinen oli pysähtynyt auttamaan. Toinen oli jo tunnelin päässä pysäyttelemässä vastaan tulevaa liikennettä. Auto oli saatu nopeasti sammumaan, sillä tunneleissa on 50 - 100 metrin välein sammuttimia.
Bergenissä mahoituttiin Victoria Hotelliin aivan keskustan lähellä. Bergen on erittäin kaunis kaupunki kukkuloineen ja vesineen. Käveltiin melkoinen lenkki ja käytiin syömässä kiinalaisessa ravintolassa sataman lähellä. 5 ruokalajin ateria maksoi 135 NOK ja puolen litran olut 50 NOK. Ruokailun jälkeen käveltiin hotellille ja mentiin nukkumaan. Sää oli selkeä ja aurinkoinen, lämpötila n. 15 astetta.

Bergen
Bergenin kaupunki sijaitsee hienon maiseman keskellä vuonon rannalla.

Torstai 3.10.2002

Hotellissa nautitun aamiaisen jälkeen lähdettiinkin sitten ajamaan kohti lentoasemaa. Finnairin ATR lähti ajoissa. Norjan yllä sää oli täysin selkeä, joten oli hyvä kuvata jäätiköitä. Kone lensi myös Folgefonnan ja Oddan vierestä, joten siitäkin alueesta tuli kivoja kuvia. Kotona olin 17.30.

Folgefonna
Folgefonnan jäätikkö ja Oddan tehdasalue, kuvan vasemmassa yläosassa oleva niemi näkyivät mukavasti lentokoneesta.

AIHEESEEN LIITTYVIÄT LINKKEJÄ

Odda. Tietoa Oddan kaupungista.

Odda Golfklubb. Tietoa Oddan Golfklubin toiminnasta ja kentästä.

Hardanger Hotel. Hardanger Hotellin sivut.

Victoria Hotel. Bergenin Victoria Hotellin sivut.