10. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan
15.11.-15.12.2012, viikko 4

Viikko 1 Viikko 2 Viikko 3 Viikko 4

Seikkailu jatkuu (viikko 4)

Lauantai 08.12.12 Yön alin lämpötila oli 25.4 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja kokki oli jo paikalla. Lek tuli 7.40 ja Tumppi haettiin Vivianista mukaan Plutaluangiin. Vanha tuttu caddy 306 oli siellä odottamassa ja tervehti iloisesti. Meillä ei ollut buukkausta, mutta Tumppi oli ollut yhteydessä Guitarin äitiin, joka oli järjestellyt caddyjä. Päivi osti proshopista golfsandaalit 1500 bahtilla. Missään muualla Thaimaassa ei ole nähty myynnissä golfsandaaleja. Greenfee oli normaali viikonlopun 900 bt, caddy 220 bt. Päivi otti auton, joka maksoi 600 bt ja minunkin bägi laitettiin siihen. Itse kuitenkin kävelin Tumpin kanssa. Pelaamaan päästiin heti, koska pelaajia ei ollut paljon. Nyt pelattiin toivomuksemme mukaan West ja North. Kenttä oli kuivunut entisestään ja oli jo kiva pelata, mutta griinit eivät olleet kovin nopeat. Peli sujui ripeästi. Klubilla otettiin oluet ja syötiin. Takaisin hotellilla oltiin jo 15.00.

Plutaluang 08.12.12
Plutaluangin W2- väylällä voi jo draivata tosissaan. Pallo lentää tuossa sillan yläpuolella. Pallojen kalastus verkolla käynnissä. Ja niitähän löytyy. Kioskeissa niitä sitten myydään. Risteyspaikan kioski 8. väylän tiillä on hyvin varustettu, pallojakin löytyy syömisen ja juomisen lisäksi.
Tumppi suunnittelee puttilinjaa Westin 9. väylän griinillä. Tämä N3 on Plutaluangin komeimpia väyliä ja ainakin jää mieleen. Griinille päin ollaan menossa tekemään kolme puttia.
Northin 8. tiillä oli Tumpilla aikaa lepäillä, kun jouduttiin odottamaan. Caddyt pakkaavat varusteita 9. tiillä. Draiveria ei enää tarvita. Suuntana klubiravintola, kuten tapoihimme kuuluu täälläkin.

Ensimmäiseksi keitettiin kahvit ja syötiin leipää, juustoa, makkaraa, kinkkua ja tonnikalaa. Ruokalevon jälkeen 17.30 lähdettiin rannalle kuvaamaan ja ihailemaan auringonlaskua. Sitten käveltiin Foodmartiin ostamaan juomia ja leipää. Sieltä saa myös ruisleipää, jota suomalaiset kaipaavat. Paluumatkalla käväistiin Vivianissa ja palattiin hotellille iltaa viettämään golfia katsellen.

Päivän ylin lämpötila oli 30.5 astetta. Koko päivänä ei satanut siellä, missä olimme, mutta kuulemma Plutaluangissa oli satanut sen jälkeen, kun lähdimme sieltä.

Pattaya 08.12.12
Hotellimme johtaja Cleve antaa ohjeita uima-altaan puhdistukseen. Vielä on liitelijöitä ilmassa ja aurinkotuoleissa porukkaa. Uimareita riitti Jomtienin rannalla vielä auringonlaskun aikaankin.
10 minuutin päästä aurinko on kadonnut horisontin taakse. Vielä 5 minuuttia aikaa ja vesiskooteri kurvaa rantaan. Puolen minuutin päästä se katoaa ja kello on nyt 17.51.
Sinne meni, mutta taivaalle jäi merkit pitkäksi aikaa. Vielä loistaa vähän punaisena, mutta taivaalle jäi väriä. Welcome World Beach Resortin kyltti on hillityn komea.

Sunnuntai 09.12.12 Yön alin lämpötila oli 25.5 astetta ja taivas oli täysin kirkas. Aamiaisella oltiin 7.50 ja japsiryhmä lähdössä lentokentälle. Edellispäivänä jalkansa loukannut nainen oli myös lähdössä nilkka tiukasti teipattuna. Tänään pidettiin vapaapäivä golfista. Vein pyykit pesulaan, jota hotellimmekin käyttää. Samalla reissulla hain 7 Elevenistä vettä ja Tonicia. Sitten kävin vaihtamassa rahaa Yenjitissä ja kurssi oli 39.30. Päivi kävi puolestaan hieronnassa. Sitten katseltiin Eurosportilta sprinttihiihtoa ja mäkihyppyä sekä golfkanavalta golfia. 11.30 juotiin kahvit.

Puolen päivän jälkeen ajettiin Pattayan 2nd Roadille ja käytiin ostamassa Pikku-Mikesta parit shortsit. Koska hiukkasen satoi, palattiin saman tien hotellille Family Martin kautta ja sieltä ostettiin jäätelöt. Sitten tulivatkin siivoojat huoneeseen ja käytiin alhaalla juomassa 60 bahtin Singhat. Se herättikin huomiota hotellin henkilökunnassa ja vielä seuraavana päivänäkin kuultiin siitä. Huoneessa seurattiin sitten Amata Springin golfkisan ratkaisuhetkiä. Kalle Samooja kiri lopussa mainiosti ja sijoittui 20 parhaan joukkoon. Voiton korjasi ylivoimaisesti ja hämmästyttävällä tavalla Etelä-Afrikan Charl Schwartzel. Hän teki ainoastaan yhden bogeyn neljän kierroksen kisassa.

Antti ja Seija tulivat drinkeille ja n. 19.00 mentiin yhdessä syömään Vivianin taakse Claudioon. Hyvän aterian jälkeen mentiin Vivianiin, jossa oli Näppiskin paikalla ja tietysti Tumppi. Parin GT:n jälkeen palattiin hotellille.

Päivän ylin lämpötila oli 31.2 astetta ja sää oli tuota Beach Roadin kuuroa lukuun ottamatta selkeä.

Pattaya 09.12.12
Tarjoilija otti kuvan meistä kaikista, kun oltiin syömässä Claudiossa. Päivi, Tumppi ja Som Vivianissa. Tumppi tutkii tablet-tietokonettaan. Kaksi suomalaista golfravintolaa vierekkäin: Menuet ja Vivian.

Maanantai 10.12.12 Thaimaassa vietetään Perustuslain päivää ja koululaisilla on vapaapäivä. Yön alin lämpötila oli 25.3 astetta ja päivästä näytti tulevan selkeä. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja Pan tuli hakemaan meitä 7.35. Tumppi haettiin Vivianista ja Jali Park Lanen viereisen 7 Elevenin kohdalta. Sitten ajettiin tunnin matka Chonburi Century Country Clubille, jonne Tumppi oli varannut ajankin. Greenfee oli pyhäpäivän vuoksi 400 bt, caddy maksoi 250 bt ja auto 600 bt. Minä lastasin taas bägini siihen, vaikka itse kävelinkin ja caddy oli tyytyväinen. Edellämme lähti kaksi suomalaisryhmää ja matkaan päästiin 9.10. Kenttä oli kuiva ja aika hyvässä kunnossa. Griinit olivat nopeat, mutta bunkkereissa oli hyvin vähän hiekkaa. Tein kierroksella kaksi birkkua ja toinen niistä tuli loppuun 18. väylälle. Kierros kesti 4h 20min. Klubin lockertilat ovat hyvin vaatimattomia eikä pyyhkeitä ollut. Jali ja Tumppi kävivät suihkussa, mutta Päivin kanssa tyydyttiin oluisiin. Sitten päästiinkin nopeasti lähtemään takaisin Pattayalle. Matka kesti nyt tunnin ja 10 minuuttia. Matkalla Pakruamin kohdalla satoi hetken ja Pattayalle saavuttuamme tuli hieman pienempi vesikuuro.

Chonburi Century 10.12.12
Chonburi Century Country Clubin 1. tiillä oli muitakin suomalaisia. 2. väylällä on puu inhottavasti keskellä väylää. Jali testasi molemmat vesiesteet. Ensimmäisessä oli avaus.
Tämän kentän väylätaulukin kaipaisi jo hieman kohennusta. 9. griinillä ollaan ja kierros on jo puolivälissä. Onhan täällä kukkiviakin pensaita, mutta aika vähän.
Ennen 18. griiniä on outoja pensaita. Jalin kanssa tehtiin birkut. Klubitalo on hyvin pieni, mutta ravintola ja suihkut löytyvät. Tyttöä hymyilyttää, kun huomaa, että kuvaan kukkivia pensaita.

Hotellilla käytiin suihkussa ja keitettiin kahvit. Sitten vein pyykkipussin Aew Laundryyn ja hain toisen pussin 20 metriä kauempana olevasta pesulasta. Hinta oli 120 bt. Sen jälkeen varailin peliaikoja loppuviikoksi ja pidettiin lepotauko.

Illalla mentiin syömään Surf Kitcheniin, jossa Päivi ei ollut kovin tyytyväinen annokseensa ”kanaa hapan-imeläkastikkeessa”. Siinä oli vain neljä pientä kanapalaa. Ruokailun jälkeen käveltiin Vivianiin, jossa juteltiin Eeron, Somin ja muidenkin suomalaisten kanssa. Sitten lompsittiin kotiin 7 Elevenin kautta.

Päivän ylin lämpötila oli 31.1 astetta ja sää selkeä noita paria paluumatkan kuuroa lukuun ottamatta.

Pattaya 10.12.12
Päivin takana on maljakossa strelizioita Surf Kitchenissä. Hyvin valaistu myymäläkärry pysähtyi Vivianin eteen. Katselemme Vivianissa Somin kanssa hänen ottamiaan valokuvia.

Tiistai 11.12.12 Yön alin lämpötila oli 25.5 astetta ja taivas oli kumpupilvien peitossa. Aamiaisella oltiin 6.45 ja saatiin kahvin ja teen lisäksi paahtoleipää. Pin tuli hakemaan 7.05 ja Tumppi haettiin Park Lanesta. Sitten ajettiin Bangphrahan, jossa meille oli varattu aika 8.48. Greenfee oli 1000 bt, caddy 300 bt ja Päivin auto 600 bt. Pelaamaan päästiin n. 8.30 ennen muita suomalaisia, joita oli paikalla. Aloitimme 10. väylältä, johon caddylleni 393 tuli puhelu ja hän valitteli, että joku japanilainen halusi hänet caddykseen. Myönnyin siihen, mutta pomo sanoi puhelimessa, että pelaaja on numero 1 ja caddy numero 2, eli hän jatkoi kanssani. Hyvä ja kaunis caddy hän olikin. Peli eteni rivakasti ja griinit olivat erittäin liukkaat. Tein taas birkun viimeiselle väylälle, joten kiva päätös tuli kierrokselle. Se kesti vain 3.5 tuntia. Pelin jälkeen syötiin taas khao pad gait ja sitten lähdettiin paluumatkalle.

Bangphra 11.12.12
Bangphran klubin edusta on todella komea ja aina hienossa kunnossa. 11. väylää reunustaa vesieste koko matkan. Kenttäkin on aina hyvässä kunnossa. 12. väylä on tämä alueen kentille tyypillinen kaunis par 3.
Vähän erikoisempi kuvakulma: näkymä 13. väylältä 12. griinille päin. Haastava 17. väylä on myös "vetinen" ja sen vuoksi komea par 3. Caddyni 393 heitti myös välillä kaiken peittävän hattunsa.
5. väylän loppupää vasemmalta reunalta nähtynä. Tällä 7. väylällä en ole aikaisemmin apinoita nähnytkään. 8. väylä on kuvauksellinen par 3, joka kerta on pakko kuvata.
Tumppi puttaa paria 8. griinillä. Takana näkyy 9. väylä. 8. griini näkyy todella komeana myös 9. väylältä. Bangphran Resort näkyy kauniina lammen takaa.

Hotellilla oltiin n. 14.00 ja heti keitettiin kahvit. Sitten lepäiltiin ja minä kirjoittelin matkakertomusta puhtaaksi. 15.35 tuli sadekuuro ja ukkonenkin jyrisi 40 minuuttia. Hain pyykit Aewista ja pussi maksoi 80 bahtia. Syömään mentiin Tumpin ja Meen kanssa EuroStariin, jossa Tumpin kanssa tilattiin pippuripihvit. Hyvää oli mutta hieman kallista. Sitten käytiin Soi 8:lla vaihtamassa rahaa ja 7 Elevenistä hakemassa vesiä.

Päivän ylin lämpötila oli 31.5 astetta. Iltapäivän ukkoskuuroa lukuun ottamatta päivä oli selkeä.

Pattaya 11.12.12
Päivi tutkii EuroStarin ravintolan ruokalistaa Beach Roadilla. Sinne oltiin menossa. Tumppi suositteli EuroStarin pippuripihviä ja tuli kanssamme syömään. Värikkäitä jouluvaloja oli runsaasti Lotus Housessa ja sen edustalla Soi 4:llä.

Keskiviikko 12.12.12 Yön alin lämpötila oli 25.0 astetta ja taivas taas täysin kirkas 6.30. 7.30 mentiin aamiaiselle ja Pan tuli hakemaan meidät 8.30. Tumppi noukittiin kyytiin Vivianista ja Pete odotteli 7 Elevenin edessä Park Lanen lähellä. Siitä ajettiin Khao Keowiin, jonne meillä oli aika 9.26. Greenfee oli 1400 bt ja caddy 300 bt, kuten melkein kaikilla kentillä. Päivin kanssa otettiin auto, joka maksoi kahdelle hengelle 800 bt, mutta minä kuitenkin kävelin koko kierroksen. Pelaajia oli aika vähän ja aloitimme A-lenkiltä. Edessä eikä takana ollut ketään, joten saatiin pelata kaikessa rauhassa. Kenttä oli totuttuun tapaan erinomaisessa kunnossa ja griinit liukkaat. Toisena puoliskona pelattiin B, jossa on se kuuluisa pyöreä saarigriini. Peli kesti noin 4 tuntia ja sen jälkeen syötiin taas klubilla. Paluumatka Jomtienille kesti tunnin. Matkalla alkoi sataa ja Jomtienin 2nd Roadilla oli kadulla vettä 20-30 cm, joten siellä oli satanut hieman rankemminkin. Heti hotellille päästyämme kävin ottamassa valokuvia liikenteestä.

Khao Keow 12.12.12
Khao Kheowin klubitalossa on hyvin paljon portaita. A2 lyödään ojan yli, mutta kauempana rinne viettää vasemmalle. 3. väylä on par-kolmosten helmiä - pitkä ja vaikea.
Khao Kheow Open Zoo on vielä käymättä. Ehkä joskus! 6. väylä avataan kohti vettä ja griinikin on haastavasti veden äärellä. 7. väylä on veden äärellä alusta asti ja kummut pysäyttävät pallot.
Tien varressa on kentän nimikirjaimet ennen 9. tiitä. Tässä on B-lenkin 2. väylä, joka on melkein koko matkan veden vierellä. Päivi 5. väylän tiillä ja siitähän griini näkyy jo hyvin.
Siinä se on. B8 ja pyöreä saarigriini, joka viettää joka puolelta veteen. B-lenkin 9. griini ja klubitalo. Siinä loppuun tavoitetta. B9 ja B1 väylät ja välissä oleva lampi klubin ikkunasta katsottuna.

Pienen lepotauon jälkeen mentiin parturiin R & M Men and Lady-salonkiin, jossa hiusten leikkuu maksoi 100 bt. Päivi otti myös kynsien hoidon. Matkalla sinne tavattiin Seppälät, jotka olivat lähdössä Räihien kanssa syömään Pattayan Beach Roadille johonkin kalaravintolaan. Myös Jali nähtiin ja hän vakuutti lähtevänsä seuraavana aamuna mukaamme pelaamaan. Menin odottelemaan Päiviä Vivianiin, jossa Tumppikin toimi tarjoilijana, kun Som oli lähtenyt tyttöjen kanssa jonnekin. Mee oli edellisenä yönä maalannut ravintolan seinät, jotka olivat nyt ihan siistin näköiset. Päivikin tuli Vivianiin ja sieltä lähdettiin rantakadulle Soi 7:n ja Soi 8:n välissä sijaitsevaan Golden Sand-ravintolaan syömään. Trubaduuri oli siellä hommissa tuttuun tapaan. Sieltä palattiinkin suoraan hotellille.

Päivän ylin lämpötila oli 30.4 astetta. Sateen aikana lämpötila laski hetkeksi 23.4 asteeseen. Kentällä ei satanut eikä illalla paluumatkan jälkeen.

Pattaya 12.12.12
Oho! Hiukan vettä Jomtien Beach 2nd Roadilla Soi 5:n kohdalla. Ja joku vielä kastelee pihaa? Vai olisiko pumppaus käynnissä? Ei ole helppoa mopoilla saati matalilla nykyautoilla.
Eteenpäin on vain mentävä jalat ylhäällä. Onneksi vesi on lämmintä. Päivi parturissa R & M Men & Lady:ssä Jomtien Complexin talossa. Tumppi toimi tarjoilijana Vivianissa, kun omaa väkeä ei ollut paikalla.

Torstai 13.12.12 Yön alin lämpötila oli 24.3 astetta ja taivas aamulla kirkas. Aamiaisella oltiin 6.45 ja saimme kahvin/teen lisäksi paahtoleipää. Lek tuli hakemaan 7.20 ja Tumppi noudettiin Vivianista. Jalista ei kuulunut mitään vaikka oli luvannut ehdottomasti lähteä kanssamme Phoenix Country Clubille. Sinne ajettiin sitten kolmestaan. Greenfee oli 1500 bt, caddy 300 bt ja Päivin ottama auto 700 bt. Laitoin taas bägini siihen vaikka itse kävelinkin. Aika oli varattu 8.32 ja ensin pelattiin The Lake ja toisena puoliskona The Ocean. Kenttä oli tuttuun tapaan erinomaisessa kunnossa ja griinit nopeat, vaikka Ocean-lenkillä ne oli dressattu. Kenttä ei ollut yhtään liian märkä. Porukka edellämme meni hyvää vauhtia eikä takana ollut lähellä ketään painamassa niskaan, joten kierros meni sujuvasti ja kesti vain 3.5 tuntia. 12.45 lähdettiin takaisin ja hotellilla oltiin 13.15. Siinä hyvästeltiin sitten Lek, sillä tämä oli viimeinen pelimme tällä reissulla.

Phoenix 13.12.12
Phoenixin harjoituspaikat ovat aivan klubitalon edustalla, joka on todella siisti. Lake-lenkin 1. tiillä on siistiä kuten klubin lähistöllä ja kaikkialla muuallakin. 2. väylän lampi on nyt pengerretty siistiksi ja lumpeet tekevät sen kauniiksi.
Kentällä ei ole kovin isoja lampia, mutta pieniä on tasaisin välein. Päivi asettuu lyömään 7. väylällä lammen rannalla olevalle tiille. Tästä kohtaa voisi jo yrittää 8. väylän griinille.
Hulppeat talon heti kentän reunalla 8. väylän griinin lähellä. Oceanin 3. väylälläkin on hyvin tilaa, mutta myös bunkkereita. Komea talo Ocean-kentän reunalla ja näköala Jomtienille.
Pitkä käärme luikerteli puussa 9. väylällä ja kiipesi ylös päin. Näitä ei helposti huomaa. Locker-tilassa on tarjolla lukemista ja jääkylmää vettä, jota voi nauttia sohvalla. Phoenixin klubin aula on mahtavan kokoinen. Oikealla caddymasterin toimisto ja pro shop.

Kävin viemässä viimeisen pyykkipussin Aew Laundryyn ja sen jälkeen juotiin päiväkahvit. Golfbägit pakattiin valmiiksi, ettei kaikki jää viimeiseen päivään. 17.30 lähdettiin Vivianiin, jossa sovittiin Rönkköjen kanssa yhteisestä kuljetuksesta lentokentälle. Seppälät tulivat myös Vivianiin ja heidän kanssaan lähdettiin Pattayan Beach Roadille syömään Alt Heidelberg-ravintolaan wieninleikkeet. Ateria oli erinomainen. Sieltä käveltiin Walking Streetille ja vaihdettiin rahaa Yenjitissä kurssiin 39.80, joka oli reissun paras. Sitten mentiin drinkille Windy Gardeniin ja käveltiin Siam Bayshoren läpi 2nd Roadille. Bahtbussilla mentiin Jomtienille ja hotellilla oltiin 21.20.

Päivän ylin lämpötila oli 30.9 astetta ja päivä sateeton.

Pattaya 13.12.12
Alt Heidelberg oli tullessamme melkein täynnä ja on suosittu. Tyttöbaareissa oli vielä vähän asiakkaita, mutta ilta oli vielä nuori. YenJitissä olemme vaihtaneet rahaa jo toistakymmentä vuotta.
Uusia paikkoja tulee kävelykadulle joka vuosi lisää. Windy Gardenin topakka kasööri työnsä ääressä. Samat kokit ovat olleet töissä täällä niin kauan kuin muistetaan.

Perjantai 14.12.12 Yön alin lämpötila oli 25.0 astetta ja aamu kirkas. Aamiaiselle mentiin 8.00 ja sen jälkeen lepäiltiin, kirjoiteltiin ja valmisteltiin pakkaamista. Kävin Moon koneelta tulostamassa boarding passit. 10.30 lähdettiin kävelylle rantaan ja vesirajan hiekassa käveltiin paljain jaloin melkein kilometri Pattaya Parkille päin. Sitten palailtiin pikkuhiljaa ja käytiin ottamassa oluet takakujalla Comeback Inn-baarissa. Leo maksoi 45 bt, Singha 60 bt ja Gin tonic 50 bt. Sieltä mentiinkin sitten Vivianiin, jossa Rönkköjen kanssa otettiin kahvit ja letut (95 bt). Päivi meni hierontaan soi 2:lla Rungnapha Massageen ja minä hotellille. Päivi kehui hierontapaikkaa erinomaiseksi.

15.30 Seppälät kutsuivat meidät Soi 7:lle Do Do-baariin oluelle. Siitä mentiin Nanda's-kahvilaan syömään jäätelöt. Paluumatkalla hain pyykit Aew Laundrystä (210 bt). Sen jälkeen kävin maksamassa hotellin ja pakkaaminen jatkui. 18.00 oltiin taas Vivianissa, jossa Tumppi, Pete, Modi ja Jessica jo odottelivatkin meitä yhteiselle illalliselle. Loput kahvit ja hapankorput vietiin Somille, joka ei ollut paikalla vaan Mee otti ne vastaan. Takkusten, Tumpin ja Jalin kanssa mentiin sitten syömään Claudioon. Sieltä palattiin taas Vivianiin, jossa Som oli jo paikalla. Hänen kanssaan juteltiin ja otettiin parit pienet jäähyväisdrinkit. Sitten hyvästeltiin ja palattiin hotellille 21.00.

Päivän ylin lämpötila oli 30.7 astetta eikä sateista ollut tietoakaan.

Pattaya 14.12.12
Rantahiekkaa pitkin lähdettiin aamukävelylle. Aurinkotuolit olivat vielä tyhjiä. Ranta oli täynnä tuoleja, mutta tämä alue oli selvästi rauhoitettu tuolibisnekseltä. 5 tähden Rabbit Resortin rannanpuoleinen sisäänkäynti on viidakkomainen.
Comeback Inn-baariin pysähdyttiin janoa sammuttamaan. Kuva Thappraya Roadille päin Vivianin edestä. Päivi on menossa hierontaan Rungnapha Massageen.
Vähän vaatimattomampi asunto Soi 3:n ja Soi 4:n välissä aivan hotellimme lähellä. Nirvanan toimiston iloiset naiset yhteiskuvassa ja yksi vartijakin pääsi kuvaan. Nanda's Cafe'hen mentiin jäätelölle. Komeat ja herkulliset annokset tulivatkin.

Lauantai 15.12.12 Yön alin lämpötila oli 25.0 astetta ja aamu taas kirkas. Heräsin 4.30 ja viimeistelin pakkaukset. Ne kannettiin alas 5.30 ja mentiin aamiaiselle. Mam ja Moo tulivat tuttuun tapaan saattamaan ja heiltä saatiin vielä joulukortti. Somin veli Chad tuli hakemaan meitä 6.00 ja kotimatka alkoi 6.05. Matka Suvarnabhumin kentälle Rönkköjen kanssa kesti vain 1h 5min ja maksoi 2300 bt. Seppälät tulivat sinne samaan aikaan. Baggage dropissa oli pieni jono, mutta kaikki sujui nopeasti. Ostosten ja aamiaisen parissa Dairy Queenissä aika sujui nopeasti. Finnairin Airbus A330-300 oli G5-portilla ja siihen päästiin 10.25. Kone lähti portilta muutaman minuutin myöhässä 10.59 ja pienen jonotuksen jälkeen ilmaan noustiin 11.17. Lentoajaksi ilmoitettiin 10h 55min vastatuulen vuoksi. Lento sujui leppoisasti ja Helsinkiin laskeuduttiin 17.09 eli ennakoitu lentoaika piti hyvin paikkansa. Kone meni huoltohallin lähelle ja bussilla meidät kuljetettiin passintarkastukseen. Matkatavaroiden saamiseen meni tällä kertaa aikaa melkein tunti. Sopiva taksi saatiin heti ja kotona oltiin 18.30. Taksi maksoi 55 €. Sää oli poutainen, pakkasta 5 astetta ja lunta maassa 30 cm, joten paluu todellisuuteen oli hieman karu. Matka onnistui kaikin puolin hyvin ja meillä oli kivaa peliseuraa. Ainut negatiivinen asia oli Päivin kylkiluun napsahtaminen hierojalla, mutta sekin alkaa pikkuhiljaa olla kunnossa ja esti pelaamisen vain viikon ajan.

Pattaya - Bangkok - Espoo 15.12.12
Aamuauringon tehdessä nousuaan ajeltiin lentokentälle päin. Suvarnabhumin lentoasemalla kävi vipinä jo aamuvarhain. Seppälätkin saapuivat kentälle samaan aikaan.
Terminaaliin on rakennettu iso lohikäärme, jolla on kolme päätä. Rönkköjen kanssa istuttiin aamiaisella Dairy Queenissä. Finnairin kone siellä jo odottaakin valmiina putkella.
Alpine Golfin kenttä on 18-reikäinen 25 km:n päässä Suvarnabhumista. Rönköt matkan teossa jo aika lähellä Helsinkiä. Näkymä ikkunastamme sunnuntaiaamuna 16.12.2012.

Yhteenveto ja tilastotietoa 10. golfmatkasta Pattayalle

Tämä oli meidän 10. golfmatka Thaimaahan. Aina olemme olleet Pattayalla ja lisäksi yhdellä matkalla ensimmäinen viikko Chiang Maissa.

Melkein kaikki golfkentät n. tunnin ajomatkan sisällä Pattayasta on tullut pelattua, mutta vielä on ainakin kolme pikkukenttää käymättä ja lisäksi Wangjuntrin Valley-kenttä sekä Amata Spring Country Club, jonne pääsy onkin vaikeaa, sillä sinne pääsee vain osakkeen omistajan seurassa pelaamaan. Kävimme kuitenkin siellä katsomassa nyt Aasian Tourin kisaa, joten kenttä on siten tuttu. Uusia kenttiäkin valmistuu Pattayan lähelle hiljakseen. Ehkä ensi vuonna saamme pelata jo St. Andrew/Green Valley/Silky Oakin oheen valmistuvalla kentällä. Tällä kertaa tuli ainoana uutena kenttänä pelattua Wangjuntrin Jungle-kenttä, josta oli valmiina 9 reikää.

Kierroksia tuli minulle 21 ja eri kenttiä 18. Kohokohtia olivat Somin ja Vivian Golftoursin järjestämä pelimatka Wangjuntriin ja peli sekä Loy Krathongjuhla Pattanassa. Kiitokset vielä Somille näistä!

Pattayan pelit (19) maksoivat osaltani seuraavasti: greenfeet 16700 bt, caddyt 5330 bt, kyydit 6690 bt, pakollinen auto kentällä 600 bt. Autopakko (tai tarjoukseen kuuluva auto) oli yhdellä kierroksella. Voucheria käytettiin kahdella kierroksella, muuten Pattaya Sports Clubin alennusta. Lisäksi pelattiin Somin järjestämät pelit Wangjuntrissa ja Pattanassa, jotka maksoivat yhteensä 4600 bt (117 €). Hintaan sisältyivät aamiainen, kuljetukset, greenfee, pakollinen auto ja caddymaksut. Yhteensä pelimaksut, caddyt, kyydit ja pakolliset autot tulivat maksamaan 29320 bt (747 €) eli kierrosta kohti 1543 bt (39.3 €). Tällä kertaa pelattiin yksi minulle uusi kenttä. Kaikki 21 peliä maksoivat siis yhteensä 864 €.

Yleensä pelattiin omassa porukassa, koska meitä oli paljon. Omalle kohdalle pelikavereita tuli samaan lähtöön 12 eri henkilöä. Eniten kierroksia pelasin Tumpin kanssa (17). Sitten tulivat järjestyksessä Jali (10), Päivi (8), Pera (6), Timppa (4), Pete (4) ja loput yksi: Kim (Korea), Kari, Kaija, Teuvo, Antti ja Seija.

Golfkentillä käytiin aina pelin jälkeen klubin ravintolassa ottamassa oluet ja hyvin usein myös syötiin jotain kevyttä, useimmiten thaiannos khao pad gai tai khao pad kung. Iltaisin käytiin sitten eri ravintoloissa syömässä. Eniten käytettiin Viviania (6 kertaa). Seuraavissakin käytiin: Surf Kitchen (3), Claudio (3), Nok eli ”risubaari” (2), Golden Sand (2), Kiss Food (2) ja Opal House, Nang Nual, JP House, Jomtien Boathouse, Berliner Eck, Fishing Park, EuroStar ja Alt Heidelberg kerran. Lisäksi Loy krathong-juhlassa syötiin Pattanassa.

Matkasta jäi kuva, että satoi paljon. Sateet olivat enimmäkseen ukkosluontoisia ja kestivät 20 minuuttia - 2 tuntia. Sateiden osalta sää oli poikkeuksellinen Pattayalle, sillä yleensä marras- joulukuussa ei juuri sada. Nyt oli reissumme (4 vk) aikana 14 sateetonta päivää (kohdallemme osunutta), niistä 4 ensimmäisen kahden viikon aikana.

Lämpötila oli päivittäin ylimmillään 30 asteen tuntumassa. Ylin maksimilämpötila mittarissani parvekkeella varjossa oli 7.12. 32.2 astetta ja alin maksimi 28.0 astetta 28.11. Alin mitattu lämpötila oli 21.1 astetta aamulla 19.11. Yleensä yön alin lämpötila oli hieman päälle 25 astetta. Ylin mitattu päivittäinen minimi oli 26.2 astetta 23.11.

Seikkailu alkoi (viikko 1), jatkui (viikko 2) ja jatkui (viikko 3)