11. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan
01.12.-28.12.2015, viikko 3

Viikko 1 Viikko 2 Viikko 3 Viikko 4

Seikkailu jatkuu (viikko 3)...

Tiistai 15.12.15 Yön alin lämpötila oli 28.5 astetta ja nyt oli aamulla aika sumuista. Koh Larn ei näkynyt vielä 6.45. Aamiaisen jälkeen 7.15 tuli Lek hakemaan meidät neljä ja Tumpin. Tigerilla oli hoitaja tänään. Menimme Pattavia Country Clubille. Matkalla oli paljon liikennettä ja tietöitä, joten lähtöaikaamme 8.40 emme aivan ehtineet, mutta 8.50 pääsimme matkaan. Perässä oli pelaajia, joita päästimme ohi, koska meitä oli ryhmässä 5 pelaajaa. Kierros kesti 4h 20 min. Kenttä oli hienossa kunnossa, griinit nopeita ja vaikeita. Paluumatkalle päästiin 14.15 ja koirabaarin kohdalla pysähdyttiin, mutta se oli suljettu remontin vuoksi.

Pattavia15.12.15
Pattaviaankin on noussut uusi klubitalo sitten viimevisiitin. Ihan tyylikäs ja kentälle sopivan kokoinen on tämä uusi rakennus. Hieman näytti sumuiselta 1. väylällä, mutta nopeasti alkoi aurinko paahtaa.
Omistajanvaihdos on saanut paljon hyvää aikaiseksi myös kentällä. Griinit olivat väylien ohella hyväkuntoiset ja turhankin nopeat. Anne lataa menemään ja poikacaddy seuraa tarkkana.
Välirämeikön edessä kävi kuhina, kun este nielaisi monet pallot ja droppi kutsui. Komealta väylältä näyttää tämäkin par 3. Vesiesteitä ei tällä kentällä ole kovin paljon. Klubitalo näkyy uljaana 18. griinin takana. Puolivälissä ei ihan klubille mennä siirtymällä 10. tiille.
Klubilta näkyy hienosti 18. griini ja osa väylää. Hyvää Uutta Vuotta toivotettiin tälläkin kentällä. Ravintolakin on nyt kunnollinen kuten asiaan kuuluu.

Condolle päästyämme hain pyykit ja valitin toimimattomasta nettiyhteydestä. Se on kyllä toiminut hyvin tähän asti. Viankorjauksen jälkeen se toimi taas. Levättyämme Anne ja Ari tulivat meille ja istuskeltiin parvekkeella, kunnes lähdimme syömään. Jomtien 2nd Roadia pitkin käveltiin Soi 5:lle, jossa on Ravintola Thai Aroi Dee. Se oli kiva yllätys: hyvää ruokaa ja halpaa olutta, iso Chang 90 bt. Condolle käveltiin rantabulevardia pitkin ja käytiin tsekkaamassa Aquarius Ravintolan paikka. Se näytti olevan iltaisin kiinni.

Päivä oli melko sumuinen, mutta kyllä aurinkokin paistoi. Ylin lämpötila oli 32.5 astetta.

Pattavia 15.12.15
Anne ja Arikin viihtyivät hyvin condon parvekkeella. Thai Aroi Dee on hyvä ja edullinen ravintola Soi 5:llä. Päivillä ja Arilla tuntui olevan hauskaa.
Jomtien Palm Beach- ja Eurostar-hotellit iltavalaistuksessa. Jomtien Palm Beachin puistoravintola on aivan rantakadun varrella. Rantakadulla Beach Roadin pohjoispuolella oli hiljaista.

Keskiviikko 16.12.15 Yön alin lämpötila oli 28.2 astetta ja oli edelleen aika sumuista. Aamiaiseksi tehtiin nakkimunakasta ja saatiin nauttia se rauhassa parvekkeella. Ennen puolta päivää lähdettiin kävelylle ja ostettiin torin takaa hallista kaksi harjaa (yht. 100 bt). Sen jälkeen poikettiin Nirvanassa moikkaamassa tuttuja. Vastaanotto oli taas hyvin lämmin. Kaupan kautta palattiin condolle.

16.30 lähdettiin Annen ja Arin kanssa lavataksilla Big Buddhalle Hillille. Kyyti maksoi 150 bt. Aikamme katseltuamme ja kuvattuamme kävelimme alas risteykseen, jossa kävimme oluella vanhassa tutussa pikkubaarissa. Chang maksoi 40 bt. Sitten käveltiin kapeaa tietä Thappraya Roadille, jossa hypättiin heti bahtbussiin ja ajettiin condolle.

Pattaya 16.12.15
Nirvana-hotellin oikein ystävällistä henkilökuntaa. Pitkä poika on uusi. Moo ja Mam pitivät meitä hyvänä ja vaikuttivat tosi iloisilta tapaamisesta. Nämä portaat johtavat Big Buddhalle ja temppelille mäen päällä.
Tämä iso buddha näkyy hyvin View Talay 7:n huoneeseemme.
Suurin buddha istuu ylvään kultaisessa pinnoituksessaan.
Tämän tukevan buddhan napaan voi työntää kolikoita.
Näkymä Buddha Hilliltä Jomtienille päin, jossa Pattaya Parkin torni on korkein maamerkki. Oikealla näkyvät View Talay 5D, Jomtien Complex Condo ja View Talay 7. Vähän alempana rinteellä on kaunis kiinalainen temppelialue, jonne väki ei tunnu löytävän.
Komean altaan keskellä on valkoinen naishahmo. En tunne yhtään tämän temppelialueen merkitystä. Altaassa uiskentelee ja lekottelee kilpikonnia.

18.45 tulivat Anne ja Ari sekä Marjatta ja Rauli ja lähdettiin etsimään ravintolaa läheltä. Etsittyämme aikamme päädyttiin hyvin lähellä olevaan Dick's Cafen ”heteropuolelle” kadun vastakkaisella puolella. Olut oli kallista, mutta ruoka ihan hyvää. Sitten palattiinkin heti condolle ja menimme Annen ja Arin luo iltadrinksille.

Päivä oli lämmin ja selkeä, ylin lämpötila oli 33.5 astetta.

Pattaya 16.12.15
Alhaalla risteyksessä olevassa paikallisessa baarissa käytiin oluella, kuten melkein joka kerta. Chang oli tässä reissun halvin baariolut - 40 bt. Muut asiakkaat olivat paikallisia. Big Buddhan ja kiinalaisen temppelin kyltit risteyksessä, josta on muutama sata metriä matkaa.
Matkalla condollemme näimme pariin kertaan tämän amerikanraudan. Dick's Cafe on yksi Jomtienin homobaareista poikkikadulla. Toisella puolella katua ravintolassa ruoka oli kuitenkin hyvää.

Torstai 17.12.15 Yön alin lämpötila oli 26.6 astetta ja nyt oli täysin selkeää. Tuulta oli melkoisesti. Yö meni kuralle, mutta ajoissa laitettiin aamiainen. 7.45 tuli Lek hakemaan meidät neljä, Tumpin ja Tigerin condomme edestä. Marjatta ja Rauli otettiin kyytiin View Talay 5:stä. Ajettiin Pleasant Valleyyn, jossa greenfee oli voucherilla 800 bahtia ja caddymaksu 350 bt. Ainoastaan Tumppi otti auton Tigerin vuoksi. Caddyt olivat erittäin hauskoja ja reippaita koko kierroksen ajan. Loppupuolella caddyt houkuttelivat meitä uudelleen pelaamaan. Minun caddy oli Jan 164. Tumppi pelasi 73. Kierros kesti aika tarkkaan 4 tuntia tällä kivalla ja hyvällä kentällä. Condolla oltiin 15.30.

Päivin kanssa levättiin ja keitettiin kahvit, jotka juotiin parvekkeella auringonlaskun aikaan. Nyt pidettiin täysin vapaa ilta eikä lähdetty mihinkään. Päivi laittoi tonnikalanuudelia huoneessamme ja söimme sitä urheilun katsomisen ohessa.

Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 33.5 astetta. Tuulta oli aika paljon, mutta peliä se ei haitannut.

Pleasant Valley 17.12.15
Aamu oli selkein pitkään aamuun ja Koh Larn näkyi hienosti. Nyt oli vain pientä jonotusta Pleasant Valleyn 1. tiillä. Tumppi joutui heti 1. väylällä vähän hankalaan paikkaan.
Toinen väylä on aika pitkä par 4, jossa on useita väyläbunkkereita. 3. väylän oikealla puolella on lampi, joka hillitsee oikaisuhaluja. Sama lampi ajaa saman asian seuraavalla väylällä.
Vesi on näkyvästi mukana 5. väylälläkin. Sama juttu 9. väylällä, jossa voi hiukan oikoa. 12. väylällä vesi on heti punaisen tiipaikan edessä.
Temppelipuun kukat kukkivat ja tuoksuivat hyvältä. 18. väyläkin voi olla koettelemus veden vuoksi. Kierros on ohi ja bägit lastataan Lekin autoon.

Perjantai 18.12.15 Yön alin lämpötila oli 23.5 astetta aamulla 6.30. Taivaalla oli paljon ohutta pilveä. 7.15 aamiaisen jälkeen Lek tuli hakemaan ensin meidät ja Tumpin Tigerin kanssa, sitten haettiin View Talay 5:stä Jatta. Rauli jäi parantelemaan itseään. 6 hengen (+Tiger) porukalla ajettiin Greenwoodiin, tosin melko outoa reittiä. Matka 62 km kesti tietöiden ja ruuhkien vuoksi 1h 45min. Meillä oli lähtöaika 9.00, mutta caddyjen esimiehellä ei näkynyt varaustamme kuten ei startterillakaan. Toimistossa kuitenkin näkyi. Greenfee oli 600 bt ja caddymaksu 350 bt, Startteri ei päästänyt Tigeria T-paidassa kentälle, joten Tumppi antoi hänelle hieman ison varapaitansa, joka näytti Tigerin päällä lähinnä yöpaidalta. Tiger itse totesi näyttävänsä balettinaiselta. 9.20 päästiin pelaamaan eikä takanamme heti tullut muita. Edessä oli kuitenkin yksi viiden hengen porukka autoilla liikkeellä. Pelasimme A- ja B-lenkit. Peli kesti 4h 20min. Kenttä oli hienossa kunnossa ja griinit nopeita. Ruokailun jälkeen lähdettiin paluumatkalle, joka kesti 1h 30min lähinnä radanvarsitien ruuhkan vuoksi. Condolla oltiin 16.10.

Greenwood 18.12.15
Puut kasvavat pikkuhiljaa Greenwoodin klubitalon seinustalla. Startterin koppi on rangen ja A-lenkin 1. tiin välissä. A-lenkin ykkösväylä on kyvin tasainen ja tilava par 4.
Ari joutui vaikeaan asentoon bunkkerissa eikä onnistunut. Startterin vaatimus Tigerille: ei kauluksetonta, vaan Tumpin ylisuuri. Tumppi ei ainakaan katso pallon perään liian aikaisin.
B-lenkin 1. väylä on kiva dogleg par 4, joka on aika lyhyt. Arin pallo näyttää lähtevän hyvin raffista. Tiger yöpaitoineen tai balettinaisen paidassa.
B4 on komea par 4, jossa oja vaanii alamäkeen lyötävää avausta. Griinillä Tumpille jäi hyvin lyhyt putti reikään laitettavaksi ja par. Klubilla ruoka maittoi Tigerillekin ja myös limsa.

Kävin hakemassa alhaalta pyykit ja jäätelöt, jotka nautittiin kahvin kera. Sitten vain lepäiltiin. 18.30 käytiin hakemassa apteekista hieman lääkettä ja 19.00 lähdettiin Annen, Arin, Marjatan ja Raulin kanssa syömään. Heillä kaikilla oli reissun viimeinen ilta ja Raulin toivomuksesta menimme Surf Kitcheniin, jossa he eivät ole aikaisemmin käyneet. Paikka on yleensä ollut tähän aikaan täynnä, mutta nyt löytyi meille tilaa. Hyvää oli ruoka edelleen. Sen jälkeen hyvästeltiin Marjatta ja Rauli ja palattiin condolle. Katseltiin vähän aikaa naisten ampumahiihtoa ja mentiin nukkumaan.

16.10 mittarin maksimi oli 29.7 astetta. Päivä oli reissun viilein ja tuntui oikein mukavalta. Illallakin oli kiva kävellä, kun ei pukannut hikeä koko ajan.

Pattaya 18.12.15

Rauli ja Ari eivät huomanneet komeaa seinätaulua välissään.

Wiener Schnitzel ja valkosipulileipä - a vot!.

Jomtien Palm Beach oli koristeltu joulukuusella.

Lauantai 19.12.15 Yön alin lämpötila oli 24.0 astetta aamulla 7.00. Tuulta oli melkoisesti, kun 6.50 mentiin alas saattamaan Anne ja Ari taksiin ja kotimatkalle. Sen jälkeen laitettiin aamiaista. Aamulla hain taas 6 bt:n vesilastin alhaalta ja sitten lähdettiin käymään Food Martissa ruokaostoksilla. Paluumatkalla etsittiin kunnon tiekarttaa Bangkokin ja Pattayan välisestä alueesta, mutta ei löytynyt.

Koko päivä vietettiin levon merkeissä. Iltapäivällä keitettiin kahvit ja myöhemmin syötiin hyvä nuudeliateria. Televisiosta tuli urheilua, joten hyvin aika kului. Kaisa Mäkäräinen hiihti takaa-ajossa kolmanneksi.

Päivä oli edelleen hieman viileä ja tuulta aika paljon. Ylin lämpötila oli 30.0 astetta. Öisin ei ole pidetty ilmastointilaitetta päällä, mutta kattopropelli on pyörinyt toiseksi hitaimmalla vauhdilla (2/4). Minä olen nukkunut yleensä ilman peittoa, korkeintaan lakana ajoittain päälläni.

Pattaya 19.12.15
Nyt odotellaan condon edessä taksin kanssa kotiin lähteviä Annea ja Aria. Hyvästien hetki on koittanut. Meillä on vielä lomaa jäljellä reilu viikko. Food Martin eteen oli penkille istutettu joulupukki ja viereen kuusi.
Monen liikkeen sisäänkäynti on koristeltu houkuttelevaksi. Iltarusko parhaimmillaan. Parvekkeelta oli hyvä seurata auringon laskua. Koh Larnin eteläosa taivaan ja meren värien loisteessa.

Sunnuntai 20.12.15 Yön alin lämpötila oli 24.0 astetta aamulla 6.00. Pieni pilvikerros peitti taivaan auringonnousun aikaan 6.15. Pikainen aamiainen syötiin ja 7.00 mentiin portille, johon tuli iso minibussi. Tumppi ja Tiger tulivat mukaan ja bussin hommaaja Pete. Soi 4:ltä tuli Mika ja kaksi poikaa. Menimme Plutaluangiin, jossa pelattiin taas East ja South. Greenfee oli vanhaan tapaan holidayn 1000 bt, caddymaksu 250 bt ja auto 700 bt, joka jaettiin Päivin kanssa. Päivillä oli tyttöcaddy, Tumpilla, Petellä ja minulla pojat. Mikan porukka meni edellä ja siinä oli kaksi aloittelijaa. Kierros kesti 4h 30min. Kierroksen jälkeen nautittiin kevyt lounas ja ajettiin takaisin condolle. Kyyti maksoi 300 bt/henki.

Iltapäivällä haettiin vettä ja vietiin pyykit pesulaan. Myöhemmin käytiin vaihtamassa rahaa kurssilla 38.97. Samalla reissulla käväistiin kiinalaisen Supermarketissa. Eurosport ei nyt näyttänyt suorana ampumahiihtoa, mutta Kaisa Mäkäräinen voitti massalähdön - hienoa! Myöhemmin se kuitenkin näytettiin. Illalla kuului rannalta päin kauhea pauke, mutta mitään ei näkynyt. Se tulikin Jomtienin Soi 8:n kohdalta, jossa loppui rantafutiksen kansainväliset kisat. Ilotulitus päätti ne.

Päivä oli aurinkoinen ja melko tuulinen edelleen, ylin lämpötila oli 28.3 astetta.

Plutaluang 20.12.15
Kyytiä odotellaan condon portilla bägien kanssa. Näkymä odotuspaikalta itään päin pitkin Thappraya Roadia. Caddyt pakkailevat bägejämme golfautoon Plutaluangissa.
East 1:n punainen tee on vesiesteen edessä, joka helpottaa aloitusta. 2. väylällä on normaali joka kentällä luvattu holaripalkinto täälläkin. Keitetyt kananmunat tekevät kauppansa kentän kioskeilla.
East 8:n griinillä chippaillaan ja takana näkyy East 2. väylä par 3. Sama griini ja näkymä tielle päin, jossa on tervetulotoivotus. Plutaluangissa on panostettu todellakin kentän kauneuteen.
Vanha klubitalo on saneerattu hotelliksi, jossa on myös uima-allas.
Plutaluangissa saa juoma-automaatista myös olutta hintaan 50 bt.
Tigerilta onnistuu nukkuminen asennossa kuin asennossa.

Maanantai 21.12.15 Yön alin lämpötila oli 25.3 astetta aamulla 7.00. Taivas oli aika kirkas. Aamiaisen jälkeen 7.45 Lek tuli hakemaan meidät, Tumpin ja Tigerin ja ajoi meidät Emerald Golf Clubille. Greenfee oli 1000 bt, caddy 350 bt ja Tumpin auto 400 bt. Matkaan päästiin 9.10 ja kierros kesti 4h 10min. Minulla oli aika hyvä caddy, mutta Päivillä ja Tumpilla laiskat. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja homma toimi normaalisti. Taas syötiin klubilla ennen kuin lähdettiin paluumatkalle. Condolla oltiin 15.35.

Heti ensimmäiseksi hain taas vettä alhaalta. Päivi haki lisää vettä ja pyykit sekä jäätelöt, jotka nautittiin kahvin kera. Illalla Päivi meni jalkahierontaan ja minä kävelin Kotta-ravintolaan, jossa "Keimolan" porukka oli syömässä. Sitten menin Thai-Fin-baariin, jossa olivat Tumppi, Tiger ja muutama suomalainen. Parin oluen jälkeen palasin kämpille ja Päivi tuli heti perässä. Illalliseksi Päivi laittoi taas tonnikalanuudelia.

Päivän ylin lämpötila oli 30.2 astetta ja päivä kirkas ja tuulta jonkin verran.

Emerald 21.12.15
Emeraldin klubitalo ei ole kovin suuri, mutta käytännöllinen se on. Klubin ravintolasta näkee hyvin 3. väylän griinille. Klubin vierellä on melko iso lampi, joka tulee peliin muutamalla väylällä.
3. väylän takana näkyy sama lampi ja klubitalo on vasemmalla. Lootukset kukkivat runsaina yhdessä kentän lammeista. 7. väylä on melkoisen haastava ja pitkä par 3 rotkon yli.
11. väylä on tasainen ja suora par 4, mutta leveys ei ole kovin suuri. Slow down, Tiger! Hänellä oli tapana kiusata caddyjä, jotta aika kuluisi. Värikäs Tokay-gecko yhden katoksen rakenteissa kentällä.
Klubilla maistui olut ruuan kanssa hikisen pelin jälkeen. Vielä vilkaisu klubialueen lammelle ja sitten Jomtienille. Tigerilla oli paljon tuttuja kavereita Thai-Fin-baarin lähistöllä.

Seikkailu alkoi (viikko 1), jatkui (viikko 2) ja jatkuu vielä (viikko 4)