7. Golfmatka Pattayalle ja Soi Daoon Thaimaahan
11. - 26.11.2007

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Timo Leino, Tuija Elomaa
    Matkareitti: lento Helsinki - Bangkok, bussi Bangkok - Pattaya - Bangkok, lento Bangkok - Helsinki
    Pelatut kentät: Plutaluang Navy Golf Course, Khao Kheow Country Club, Phoenix Golf & Country Club, Laem Chabang International Country Club, Greenwood Golf, Soi Dao Highland Golf Club, Siam Country Club Old Course, Crystal Bay Golf Club, Eastern Star Country Club.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla. Vilkaiskaapa sitäkin!

Alkusanat
Matka varattiin huhtikuun lopussa heti kun Aurinkomatkojen matkat tulivat myyntiin. Mukaan olivat lähdössä Päivin ja Esan lisäksi Timo Leino ja Tuija Elomaa. Seppälät eivät nyt olleet mukana, koska olivat Pattayalla kuukautta aikaisemmin.

Matkan kesto oli 2 viikkoa ja kaikki arkipäivät oli pyhitetty golfin peluulle ja lisäksi pelattiin kumpanakin lauantaina.

Matkajärjestelyistä vastasi taas Riitta Carlson Suomen Matkatoimiston Tapiolan konttorista. Matka oli suoraan Aurinkomatkojen ohjelmasta. Lennoksi ja sen mukaisesti lähtöpäiväksi valittiin Finnairin suora reittilento Bangkokiin. Menomatka olikin todella mielenkiintoinen.

Hotellina Pattayalla oli jälleen vanha tuttu Siam Bayshore, joka on hyvällä ja rauhallisella paikalla Etelä-Pattayalla Kävelykadun eteläpäässä.

Golfia pelattiin 11 kierrosta 9 eri kentällä. Osa porukasta piti välipäiviä. Uusia kenttiä tuli pelattua vain yksi. Teimme Vivian Golfin ja Peran järjestämän 3 päivän ja 2 yön retken Soi Daoon lähelle Kamputsean rajaa ja Soi Dao Highland Golfissa pelattiin kaksi kierrosta. Samaan aikaan oli Pattayalla ruukkilaisista Kaija ja Kari Ruusukunnas. Tällä porukalla pelattiin yleensä puolitoista viikkoa.

Muitakin tuttuja Pattayalla nähtiin, kuten aikaisemmin samassa hotellissa olleet Ari ja Eeva Vepsä ja Rantasalmi Golfin toiminnanjohtaja Lasse Huttunen.

Vielä on Pattayan läheltä pelaamatta Wangjuntrin kaksi/kolme kenttää, uusi Amata Spring ja Bangpakong Golfin 9-reikäinen kenttä. Siam Country Clubille valmistuu ensi vuonna uusi kenttä. Lisäksi Sattahipissa on tuntematon 9-reikäinen kenttä, joten syitä uudelle reissulle Pattayalle vielä jäi.

Sunnuntai 11.11.07. Lähtöpäivä oli taas sunnuntai ja keltainen Airport Taxi haki meidät ovemme edessä 17.40 ja koska muita ei kyytiin tullut, oltiin kentällä jo 18.15. Kyyti maksoi 30 €. Hain matkanjärjestäjien palvelupisteestä bäginkuljetusvoucherin. Lähtöselvityksen tein netin kautta kotona lauantaina, joten Timpan ja Tuijan tultua vietiin matkatavarat ilman jonotusta suoraan drop-in-hihnalle. Sitten mentiinkin turvatarkastuksen läpi, jossa Timpan laukkua syynättiin tarkasti. Tax Freestä ostettiin hieman matkaeväitä ja siirryttiin ulkomaan puolelle odottelemaan lähtöä.

Finnairin MD-11 koneeseen pääsimme aikataulun mukaisesti ja kone lähti 20.20. Viron päällä vieressämme rivillä 26 keskipaikoilla iso kaveri alkoi haastaa riitaa muiden matkustajien kanssa. Hän oli pienen humalan päälle napannut koneessa pillereitä ja oli aivan sekaisin ja aggressiivinen. Hän löi vieressään ollutta naista ja töni stuerttia. Äkkiä hänen ympärillä oli isokokoisia matkustajia valmiina. Vieressämme istunut lomamatkalla ollut Finnairin lentokapteeni meni ohjaamoon ja kone kääntyi takaisin Helsinkiin. Matkustamoon kuulutettiin, mistä oli kyse. Kaveri kusi vielä penkkien väliin eikä osannut enää laittaa vehjettään takaisin housuihin. Koneessa ollut turvamies rauhoitteli häntä ja pian se sammuikin pitkälleen keskipenkeille. Helsinkiin laskeuduttiin 21.50. 8 poliisia tuli koneeseen ja laittoi kaverukset käsirautoihin ja vei pois. Muutamien matkustajien kuulustelun jälkeen poliisit poistuivat ja siivoojat tulivat paikalle. Kone tankattiin ja mukaan tuli 8 uutta matkustajaa, jotka olivat Air Finlandin miehistö. Heidän piti mennä Bangkokiin Köpiksen kautta, mutta kone oli myöhässä eivätkä he olisi ehtineet jatkolennolle. Nyt onni potkaisi! Kone lähti 23.00 uudelleen kohti Bangkokia ja nyt vieressämme istui lentoemäntä. Lentokapteeni ja turvamies olivat siirtyneet businessluokkaan.

Helsinki 11.11.07
Päivi, Tuija ja Timo odottelevat tyypilliseen tapaan koneen lähtöä.

Maanantai 12.11.07. Lento sujui rauhallisesti ja kaikin puolin hyvin. Bangkokiin Suvarnabhumin kentälle laskeuduttiin n. 2.5 tuntia myöhässä 13.45. Suurella lentoasemalla siirtyminen koneesta hinoille kesti niin kauan, että tavarat alkoivat tulla heti, kun ehdimme hihnan luo. Golfbägi tuli taas suurten tavaroiden hihnalle Z4. Aurinkomatkojen opastus kentällä oli taas hyvä ja ulkoa löytyi bussi, joka toi meidät yhden Bangpakongin joen lähellä pidetyn tauon jälkeen Pattayalle Hotel Mercuren eteen. Siitä jatkettiin minibussilla vanhaan tuttuun Siam Bayshoreen, jossa oltiin n. 18.00. Timppa ja Tuija saivat meren puolelta huoneen 547 ja me kadun puolelta huoneen 550. Tavarat vietiin huoneisiin ja mentiin vaihtamaan rahaa Yenjitiin ja sieltä nettikahvilaan, jossa huomattiin Pattaya Sports Clubin toimiston menneen kiinni 18.00. Näin Timpan ja Tuijan korttien nouto jäi seuraavaan päivään. Sitten mentiinkin Windyn baariin oluelle ja kämpän kautta lähdettiin bahtbussilla (10 bt/henkilö) Jomtienille Vivianiin syömään, viemään Peralle eväät ja hakemaan Päivin, Tuijan ja Timon golfbägit. Pera esitteli mailoja ja sopivat välineet löytyivät kaikille. Minulla oli omat mailat mukana. Siellä menikin turistessa jonkin aikaa ja palattuamme hotellille otettiin vielä yhdet yömyssyt.

Lämpötila oli päivällä vähän yli 30 astetta ja Pattayalla oli ollut melkoinen sade ennen tuloamme. Illallakin tuli ajoittain heikkoa sadetta.

Bangkok - Pattaya 12.11.07
Matka ja sen tarkoitus: alla näkyy Bangkokin Green Valley Country Clubin golfkenttä. Bangpakongin välipysähdyksellä saatiin käsiimme reissun ensimmäiset Singhat. Timo valitsee itselleen mailoja ja Pera kehuu. Sopiva satsi löytyi myös naisille.

Tiistai 13.11.07. Lämpötila oli ollut aamuyöstä alimmillaan 24.5 astetta. Aamulla herättiin 07.00 ja käytiin hotellin mainiolla aamupalalla. Sitten kävin pyytämässä respasta uutta huonetta, koska meille annettu 550 oli väärällä puolella ja näkymä oli huono. Meille luvattiinkin huone 545, joka oli Timpan ja Tuijan huoneen vieressä. Se luvattiin meille iltapäivällä. Niin pakattiin taas ja kannettiin suurin osa tavaroista Timpan ja Tuijan huoneeseen.

Lek tuli hakemaan meitä 8.45. Ensiksi ajettiin Pattaya Sports Clubin toimistolle hakemaan Timolle ja Tuijalle korttia. Sitten mentiin Plutaluangiin pelaamaan. Pelaamaan päästiinkin heti, vaikka aikaa ei oltu etukäteen varattu. Ensin pelattiin South Course, jossa tulikin heti reissun ensimmäinen birkku. Se tuli par-3-väylällä. Toisena lenkkinä pelattiin North Course. Peli oli melko tahmeata tauon jälkeen. Kenttä oli erinomaisessa kunnossa ja tuntuu paranevan vuosi vuodelta. Raffit olivat pahat ruoholaadusta johtuen vaikka olivatkin lyhyet. Griinit olivat hyvässä kunnossa ja sopivan nopeat. Greenfee oli 500 bt, caddy 200 bt. Palloja ostettiin tien varresta ja 20 Titun Pro V1:stä maksoi 100 bt, mutta pallot olivat harmaita ja melko kuluneita. Paluumatkalla toisesta kojusta sain 10 hyväkuntoista Bridgestonea 100 bahtilla. Lek on hieman nostanut hintojaan edellisestä vuodesta, sillä polttoaineen hinta on noussut melkoisesti.

Sää oli erinomainen ja maksimi lämpötila oli päivällä 32.8 astetta. Hotellille palattuamme saimme uuden huoneet, jonne siirrettiin kaikki tavaramme. Huoneidemme väliovikin saatiin siivojan avulla auki. Bell-poikien avustuksella varailin peliaikoja seuraaville päiville ja sitten lähdettiin kaupungille vähän kävelemään. Windyssä otettiin oluet ja siellä näkyi taas muitakin suomalaisia. Sitten mentiin vanhaan tuttuun nettikahvilaan lukemaan postit ja uutiset. Parturissakin käytiin Timpan kanssa ja tukan leikkuu maksoi 100 bt eli 2 euroa! Syömässä käytiin kuten joka reissulla Nang Nualissa. Sen jälkeen istuttiin jonkin aikaa iltaa ja painuttiin pehkuihin.

Plutaluang - Pattaya 13.11.07
Tuija aloittamassa tämänvuotiset Thaimaan pelit Plutaluangin South 1:llä. Thaimaassa näkee paljon pensastaidetta, tässä Plutaluangin sisääntulo. North 3 on saareen pelattava par-3 ja Timo onnistuukin saamaan pallon griinille.
Klubitalon sisäpiha on rakennettu hienosti kivistä ja kasveista sekä muista koristeista. Joka reissulla käymme syömässä hotellin vieressä olevassa Nang Nualissa. Kävelykadulla yritetään rahaa tehdä kaikin keinoin, tässä kalkittu ihmispatsas.

Keskiviikko 14.11.07. Yön minimi oli 24.3 astetta. Jossain välissä oli tullut hieman vettä ja ukkostanut yön aikana. Aamiaisen jälkeen 09.00 lähdettiin Lekin kyydillä Vivianiin, jossa iso porukka suomalaisia golfareita oli aamiaisella. Kolme poikaa tuli meidän kyytiin ja 09.40 lähdettiin Khao Kheow Country Clubille. Greenfee oli 1000 bt ja caddy 220 bt. 11.10 oli ensimmäinen lähtö ja meitä oli 6 ryhmää. Pelasin Päivin, Tuijan ja Ranen kanssa. Lenkeistä pelattiin A ja B. Kenttä oli taas hienossa kunnossa ja meillä oli hyvät ja hauskat caddyt, kuten yleensäkin Khao Kheow'ssa. Peli ei vaan oikein luonnistanut ja palloja hävisi paljon. Osa niistä meni päin honkia ja osan vei vesiesteet. Peli kesti 5 tuntia ja paluumatkalla oli melkoinen liikenneruuhka, joten hotellilla oltiin vasta 18.30.

Timpan kanssa vietiin pyykit kantapesulaamme Champiin ja sillä aikaa Päivi keitti kahvit. Sitten lähdettiinkin syömään Soilla olevaan sveitsiläiseen Mama-ravintolaan. Wieninleike, salaatit ja alkukeitto maksoivat 220 bt, joten syöminen oli edelleen edullista. 7 Elevenistä ostettiin vettä ja muita virvokkeita ja palattiin hotellille turinoimaan. Päivän maksimi oli 31.5 astetta. Iltapäivällä oli hieman pilvistä ja Pattayalla oli satanut pelireissumme aikana.

Khao Kheow 14.11.07
Vivian Golfin porukka lähdössä kierrokselle Khao Kheowin A-lenkin ykkösellä. Tämä kenttä on yksi kauneimpia ja se johtuu suurelta osin runsaista vesiesteistä. Tuija, Rane ja Päivi puttailemassa komealla kumpujen ympäröimällä griinillä.
B8 on Khao Kheowin mainio pyöreään saareen pelattava par-3. Timo on lyömässä. Caddyn kanssa piti ottaa taas kuva, nyt B9:llä, jolle päätettiin kierroksemme. Pelikaverimme Rane puttaa veden reunustaman väylän kinkkisellä griinillä.

Torstai 15.11.07. Aamulla oli taas alin lämpötila 24.5 astetta. Tänään oli aikainen herätys, koska peliaika Phoenix Country Clubille oli varattu jo 8.30. Lek haki meidät 7.30. Suurta tungosta ei kentällä onneksi ollut ja nyt pelattiin Lake ja Ocean, jota ei kovin usein ole pelattukaan. Pelikin alkoi sujumaan hieman paremmin ja niin syntyi taas yksi birkku. Greenfee oli 1200 bt, joten hinta on taas noussut. Caddy maksoi 250 bt. Kenttä oli edelleen oikein hyvässä kunnossa, mutta hinta alkaa olla liian kova, jotta siellä viitsisi paljon pelata. Melko usein myös pelaajia on todella paljon, joten peliaikaa on vaikea saada hyvään aikaan. Ruusukunnaksilta tuli viesti, että ovat tulossa Sukhumvit Roadilla kohti Pattayaa.

Kahvien ja pienten päivätorkkujen jälkeen käytiin hakemassa pyykit Champista. Hintaa pussilliselle kertyi 205 bt. Sitten mentiin bahtbussilla (10 bt/h) Pattaya Opticalille silmälaseja tilaamaan. Päivi ja Tuija hankkivat lasit ja Timo tyytyi tyylikkäisiin aurinkolaseihin. Syömässä käytiin Second Roadilla Domicilissa, joka on tullut tutuksi parilta edelliseltä reissulta. Taaskaan ei tarvinnut pettyä. Miken läpi käveltiin Alt Heidelbergin, pikku-Miken, 7 Elevenin ja Windyn kautta hotellille. Tuija ja Päivi menivät jalkahierontaan ja Timpan kanssa istuskeltiin hotellilla.

Päivän lämpötila oli enimmillään 31.5 astetta.

Phoenix 15.11.07
Phoenix Country Clubin Lake 3 avataan lammen yli, mutta naiset pääsevät avaamaan etupuolelta. Laken 8. väylä on kentän parhaita, mutta myös vaikea. Pitkälyöntinen voi oikaista. Naiset avaamassa Oceanin 3. väylällä, jossa on jo jonkin verran kukkivia istutuksia.
Väylien reunoja pitkin kuljettaessa löytyy kivoja kuvakulmia. Minulla on tapana tehdä näin. Ruuhkaisella kentällä tulee väkisinkin taukoja, jotka voi viettää caddyjen kanssa haastellessa. Oceanin 7. griini ja takana näkyy 8. väylää. Tuija on saanut pallonsa kuppiin.
Tämä kuva on puolestaan otettu 8. tiiltä 7. griinille päin, jonne jo seuraava ryhmä on saapumassa. Ilmeisesti Ocean-lenkki on saanut nimensä tästä väylästä, jossa tiiltä näkyy Siamin lahti.
Tämäkin on jokaisen reissun hommia. Päivi näön tarkastuksessa Pattaya Opticalissa.

Perjantai 16.11.07. Yön alin lämpötila oli ollut 24.3 astetta ja 7.20 oli 25.9 astetta, aurinko paistoi. Aamiaisen jälkeen 9.30 Lek nouti meidät ja sitten haettiin Ruusukunnakset Royal Cliffistä. Pelaamaan mentiin Laem Chabangiin, jossa lähtöaika oli ensimmäiselle ryhmälle 11.18. Pelaajia oli paljon ja kentällähän on autopakko. Lisäksi jokaisella pitää olla oma auto. Greenfee oli 1875 bt, caddy 250 bt ja auto 600 bt, joten halpaa ei täällä pelaaminen ole. Kenttä on kuitenkin yksi parhaista. Kunto on hyvä ja väylät mielenkiintoisia ja korkeuserojakin löytyy. Pelasimme kahdessa ryhmässä, naiset edellä, A- ja B-lenkit. Me miehet pelattiin siniseltä eli toiseksi taaimmaiselta tiiltä, kuten yleensäkin tällä reissulla. Useimmilla kentillä se on kuitenkin valkoinen. Kierros kesti yllättäen vain 4.5 tuntia. Erikoisuutena voi mainita, että A5-väylällä on 260 metriä pitkä bunkkeri. Kenttä oli kaikin puolin erinomaisessa kunnossa ja griinit olivat nopeat, joten totuttelemista oli. Klubilla syötiin pelin jälkeen pieni välipala normaalien oluiden lisäksi. Matkalla ostettiin tien varrelta palloja, jotka olivat taas edullisia.

Hotellilla oltiin 18.30 ja heti vietiin taas Timpan kanssa pyykkejä Champiin. Syömässä käytiin vielä myöhään Don Joen Pizzeriassa. Pizzoissa ei ollut moittimista. Kadulla katseltiin taikuria, ihmispatsasta ja laseilla soittajaa. Päivän maksimi lämpötila oli ollut 29.5 astetta.

Laem Chabang 16.11.07
Bellpoika Samong seuraa, kun Timppa ja Tuija valmistautuvat kentälle lähtöön hotellimme edessä. Aloitusväylämme oli A1, joka on melkoisen ahdistava kapeutensa vuoksi, vaikka sitten väylä leveneekin. A2 on melkoisen mielenkiintoinen par-3, pituutta sinisiltä 164 yardia. Vettä on ja bunkkereita.
A9 on aika pitkä par-4, jossa alussa on rotko ja griinin edessä ja sivuilla bunkkereita haitaksi asti. Hyvin monilla par-3-väylillä joutuu lyömään veden yli, kuten tälläkin B8:lla. Kaija on nyt vuorossa. Klubitalo odottaa, mutta vielä on pelattava B9, jossa on kiva nyppylä ennen griiniä, jota ei näe lähestyttäessä.
Klubi on melko korkealla mäellä, josta näkyy melkein Siamin lahdelle komeiden väylien yli. C9:llä on hyvin suuri bunkkeri ennen griiniä. Nyt jäi C-lenkki pelaamatta, mutta ehkä seuraavalla reissulla. Klubitalon etupuolella on hyvin kaunis lähipelirata, jota kovinkaan moni ei varmaankaan käytä.

Pattaya 16.11.07
Naisten shoppailureissun jälkeen mentiin odottelemaan Lekiä klubin pääovelle. Todella hyvä taikuri teki temppujaan Kävelykadulla ja porukkaa riitti ympärillä. Uusi paikka piti avajaisia Finlandian, Absolutin ja Singhan voimalla.
Walking Streetillä oli tungosta normaalia enemmän, ei oikein mahtunut kulkemaankaan. Tämä poika soitti laseilla hyvin taitavasti Titanicin teemaa monena iltana. Tuija ja Päivi saivat kaulaansa lein, jotka ostettiin vanhalta tutulta invalidimieheltä.

Lauantai 17.11.07. 6.30 oli 24.6 astetta, joka oli myös yön alin lämpötila. Lähtö kentälle oli 7.30. Lek haki ensin Karin ja Kaijan ja sitten meidät, mutta Tuija ei tullut mukaan. Matka Greenwood Golfiin (entinen Noble Place) kesti 1h 15min ruuhkien vuoksi. Pelaamaan päästiin hyvin, vaikka aikaa ei oltu varattukaan. Greenfee oli 1200 bt ja caddy 250 bt. Päivi ja Kaija ottivat auton, joka maksoi 600 bt. Naiset pelasivat edellä ja me miehet perässä. Ensin pelattiin B ja sitten A. Kenttä on vuosien mittaan kohonnut lähelle huippukenttiä. Griinit olivat vaikeat ja nopeat. Kentän kunto oli hyvä kaikin puolin ja klubitalo huippuluokkaa. Mitä tästä vielä tuleekaan? Kierros kesti vajaat 5 tuntia.

Hotellilla oltiin 16.30 ja kahvien jälkeen haettiin pyykit. Päivä oli selkeä ja lämmintä oli enimmillään 29.6 astetta. Illalla käytiin ensin rahanvaihdossa Yenjitillä ja sitten mentiin NV Internetiin katsomaan sähköpostit. Syömässä käytiin rannan puolella Sea Zonessa. Sitten pakattiin tavarat valmiiksi aamulla tapahtuvaa Soi Daoon lähtöä varten.

Greenwood 17.11.07
Timo lähestymässä B1:n griiniä. Tämä kenttä on kohentunut vuosien mittaan valtavasti. Greenwoodin B4 on vaativa par-5, jossa vesi vaanii avausta ja vielä lähestymislyöntiä griinin edessä. B5 on par-3, jossa Kaija ja Päivi odottelevat vuoroaan. Pientä ruuhkaa oli ajoittain kentällä.
Klubitalo on komea, mutta hieman sekavan näköinen ulkoa. Sisältä se on ihan toimiva. Caddy vetää kärryä A1 griinin vierellä. Kukkivia pensaita on istutettu kentälle runsaasti lisää. Klubitalon ympäristöön on satsattu paljon, mutta ei kenttääkään ole unohdettu.

Sunnuntai 18.11.07. Yö oli lämmin, sillä alin lämpötila oli 25.8 astetta. Taivas oli aamulla puolipilvinen. 9.30 lähdettiin hotellin minibussilla Vivianiin. Kyyti maksoi 150 bt. Olimme kaikki kuusi lähdössä Peran reissulle Soi Daoon. Matka maksoi 6900 bt ja siihen kuului kaksi yötä aamiaisineen hotellissa, kaksi greenfeetä ja caddyt, kaksi ateriaa, akvaarioliput ja kuljetukset. 10.00 startattiin kahdella minibussilla 18 hengen voimin kohti Soi Daoa. Rayongissa käytiin meriakvaariossa ja katseltiin "simpukkaverhoja" kadun varrella. Halpoja olivat, mutta vaikeata saada ehjänä Suomeen. Sitten ajettiin niin kauaksi kuin pippuri kasvaa. Ne kasvoivat nyt Chanthaburin lähellä. Sitten käytiin suuressa Wat Khao Sukim-temppelissä, joka on korkealla mäellä. Sinne johtivat pitkät portaat, mutta vaijerivetoisella vaunullakin pääsi ylös ja alas. Temppeli oli täynnä lahjoituksia.

Pattaya - Chanthaburi 18.11.07
Rayongin akvaario on matala rakennus, mutta se jatkuu meren pinnan alapuolelle. Korallit ovat todella värikkäitä ja kalat tuntuvat viihtyvän niiden seassa. Akvaariossa on myös suuria merikilpikonnia, jotka uiskentelivat edestakaisin.
Lasse Huuskonen akvaarion pihalla ja takana näkyy Siamin lahti. Peran vaimo Som keskustelee toisen autokuskimme kanssa. Kotiloista ja simpukan kuorista tehtyjä verhoja myytiin edullisesti.
Ei ole hinnalla pilattuja nämä amppelit. 50 bahtia vastaa 1 euroa. Porukkamme tutustumassa pippuriviljelmään Chanthaburin lähellä. Wat Khao Sukim-temppelialueen alempaa osaa näkyy tässä.
Pitkät ja komeat portaat johtavat ylös temppelille. Vaunulla pääsee myös ylös. Pieniä buddhia ja kullan kimallusta on paljon temppelin eri rakennuksissa. Keltainen on temppeleiden pääväri, punaista ja ruskeaa on käytetty koristeeksi.

Temppeliltä ajettiin Chanthaburiin, jossa majoituttiin KP Grand Hotelliin. Huoneemme oli 17. kerroksessa ja sieltä oli komeat näköalat yli kaupungin, jossa ei turisteja juuri näkynyt. Heti majoituttuamme käytiin läheisessä baarissa oluella ja Robinson-tavaratalossa ostoksilla. 19.00 lähdettiin koko porukalla syömään joen varrella olevaan ravintolaan. Paluumatka käveltiin ja hotellin ravintolassa juotiin kahvit ja kuunneltiin paikallisia hittejä, joita esitti kolme naislaulajaa vuorotellen neljän laulun satseissa. Huoneessa otettiin vielä yömyssyt.

Chanthaburi 18.11.07
Huoneestamme KP Grand-hotellin 17. kerroksessa oli hyvät näköalat kaupungin ylle.
KP Grand-hotellin ylimmässä 18. kerroksessa on disko. Hotelli on hyvä maamerkki.
Kaija, Päivi, Kari, Tuija ja Timo ovat hotellin edessä lähdössä kanssani baaria etsimään.
Thaimaassa on paljon todella värikkäitä turistibusseja, kuten tämäkin hotellimme vierellä. Baari löytyikin lähistöltä ja päästiin siemaisemaan kylmät Singhat matkarasitukseen. Hotellin ravintolassa esiintyi kolme naislaulajaa vuorotellen, tässä yksi heistä.

Maanantai 19.11.07. Herätys oli 7.00 ja aamiaisella käytiin ennen 8.00:aa. Sää oli pilvinen. Hotellista sain Chanthaburin kartan, josta löytyi Rampai Phaneen 9-reikäinen golfkenttä. Se sijaitsee kaupungin pohjoispuolella yliopistoalueella. 10.00 lähdettiin kohti Soi Daoa ja matkalla alkoi sataa. Perillä oltiin n. 11.00 ja edelleen satoi. Hotellihuoneet saatiin heti ja majoituttiin kaikessa rauhassa toiseen kerrokseen. Kentällä ei näkynyt ketään pelaamassa, vaikka kierroksella joitakin oli sadetta uhmaamassa. Klubilla käytiin oluella ja rangellakin tuli lyötyä iso korillinen, 70 palloa, jotka maksoivat 50 bt. Tämä oli historiaa, koska koskaan aikaisemmin en ole Thaimaassa rangella harjoitellut. Puttigriini oli hyvä ja chippejäkin pystyi harjoittelemaan.

12.00 lähdettiin pelaamaan, kun sade oli hellittänyt. Vielä tuli muutama pieni kuuro, mutta ne eivät juuri haitanneet. Kenttä tosin oli pehmeä ja hieman hankala ja bunkkerit olivat täynnä vettä. Ryhmässäni olivat Mikkelin miehet Junnu ja Hemi (Heimo Pölhö) sekä Huttusen Lasse, Rantasalmi Golfin toiminnanjohtaja. Griinit oli ilmastoitu ja hiekoitettu, joten ne olivat melkoisen hitaat. Märkyyskään ei helpottanut puttaamista. Reikien paikkoja ei oltu vaihdettu aikoihin. Kenttä on kuitenkin layoutiltaan mielenkiintoinen. Par-kolmoset ovat pitkiä, korkeuseroja on melkoisesti ja vettä paljon. Kierros meni melko mukavasti ja yhden birkun sain väännettyä.

Klubilla on sauna, jota tuli testattuakin. Ihan tuntui suomalaiselta! Muutaman oluen jälkeen saatiin illallinen klubilla, joka oli hyvää thaimaalaista ruokaa. Paikan thaimaalaista johtajaakin haastateltiin, mutta hän ei kyllä kertonut aivan kaikkea. Nukkumaan mentiin ajoissa.

Chanthaburi - Soi Dao 19.11.07
Vielä vilkaisu hotellin ikkunasta, josta voi ihailla Chanthaburin kaupunkikuvaa. Olemme saapuneet Soi Dao Highland Hotelliin ja golfkentälle. Sää oli hieman sateinen. Som selvittelee reception-tiskillä huoneiden avaimia ja bägit ovat valmiina peliä varten.
Näköala parvekkeeltamme uima-altaalle, klubille ja kentälle, josta näkyy 18. väylä. Odotellessamme sateen kasteleman kentän kuivumista oli hyvää aikaa vähän harjoitella. Aivan hotellin sisäänkäynnin vieressä on ykköstii, jossa caddyni jo odottelee kärry valmiina.
4. väylän alkupää 3. griiniltä nähtynä. Avausten pitäisi mennä bunkkereiden tasalle tällä par-5:lla. 7. tiillä joutuu vähän pidättelemään, sillä onnistunut draiveriavaus menisi griinin edessä olevaan vesiesteeseen. Saapuminen 7. griinille on kivan näköinen. Vesiesteen yli voi oikaista kivipatoa pitkin varovasti loikkien.
Junnu, Lasse ja Hemi ovat saapumassa 15. griinille, jonka edessä on myös vettä. Tunnelmallinen kuva 16. griinistä, joka on saaressa ja kyseessä on haastava par-3. Koko porukkamme illallisella Soi Daon klubilla. Som ja Pera istuivat pöydän päässä.

Tiistai 20.11.07. Aamu oli taas pilvinen, mutta nyt ei satanut. 7.00 lämpötila oli 21.9 astetta. Korealaisia lähti pelaamaan heti aamutuimaan aivan parvekkeemme alta. Kenttä näkyi olevan edelleen märkä. Aamiainen syötiin Soi Dao Highland Golfin klubilla ja se oli hyvä. Tavarat pakattiin valmiiksi ja 9.30 lähdettiin pelaamaan samoilla porukoilla kuin edellisenä päivänä. Myös caddyt olivat samat. Minulla oli nuori poika, joka oli tosi hyvä neuvomaan puttilinjat. Kenttä oli paljon kuivempi ja sääkin selkeä; aurinkokin paistoi välillä. Kierros sujui mukavasti ja yksi birkku syntyi taas, nyt par-3:lla, jossa sain avauksen n. metriin. Kentän kioskeilla Singha maksoi 50 bt.

Pelin ja suihkun jälkeen syötiin thairuokaa. 16.30 lähdettiin takaisin kohti Pattayaa. Chanthaburissa havaittiin tienhaara, jossa oli opastus Rampai Phanee-kentälle. Pienen matkan jälkeen pysähdyttiin tien varrelle ostamaan hedelmiä. Myyntikojuja oli runsaasti. Rayongin jälkeen pidettiin myös pieni tauko huoltoaseman, kahvion ja kaupan kohdalla. Matkaa Soi Daosta Pattayalle on n. 220 km.

Pattayalla oltiin n. 20.00. Timpan kanssa vietiin taas pyykit Champiin ja sitten käytiin syömässä Walking Streetillä Bier-Kütschessä. Windyn kautta palattiin hotellille.

Parin seuraavan päivän pelit varasin hotellin bellpoikien avustuksella ennen Soi Daoon lähtöä.

Soi Dao - Pattaya 20.11.07
Heti aamuvarhaisella oli pelaajia lähdössä kierrokselle. Märkää näkyi vielä olevan vaikkei satanutkaan. 2. väylän griini on suojattu hyvin bunkkereilla. Työntekijät olivat onnistuneet saamaan nämä kuivaksi. 2. griiniltä otettu kuva kohti 3. väylän griiniä, jonka edessä on kivan kokoinen lampi sotkemassa avauksia.
3. väylä, par-3, on 192 yardia pitkä ja lyödään lammen yli yrittäen vältellä bunkkerit molemmin puolin. Junnu ja Lasse ovat matkalla kohti 10. tiitä. Näitä hauskan näköisiä lehdettömiä puita näkyi kentällä. Lasse on asettunut avaamaan kohti saaressa olevaa griiniä 16. tiillä. Onnistui ja kaksi muutakin palloa saatiin sinne.
Pari puuta on hidasteena 17. väylällä. Kuten kuvasta näkyy, monet griinit olivat ilmastoituja ja hiekoitettuja. Soi Daon klubi ja hotelli samassa kuvassa. Tänne saa todella edullisia peli- ja majoituspaketteja. Tien varrella Chanthaburin ja Rayongin välillä oli pitkä rivi hedelmänmyyntikojuja ja siihen pysähdyttiin.

Keskiviikko 21.11.07. Aamulla oli tosi aikainen herätys eli 5.15, jolloin lämpötila oli 24.4 astetta. Aamiainen tilattiin 5.45, jolloin tuli tilaamaton herätyssoitto. Aamiainen oli valmiina ravintolassa, tosin osa ruoista oli kylmiä. Päivi tunsi itsensä vähän sairaaksi eikä lähtenyt pelaamaan. Lek tuli 6.15 ja mentiin hakemaan Ruusukunnakset. Sitten ajettiin Siam Country Club Old Courselle, joka on uusittu täysin. Klubitalo on restauroitu ja kenttä rakennettu uudelleen. Tosin kaikki väylät ovat entisiä, mutta ruoho uusittu ja griinit rakennettu uudelleen. Kentällä on nyt 101 bunkkeria. Parin kioskin paikkaa on muutettu. Kenttä on nyt varmasti alueen huippuja. Greenfee oli 1875 bt, caddy 250 ja pakollinen aulo jokaiselle pelaajalle 650 bt, joten halpaa ei täällä pelaaminen ole. Autolla sai ajaa vain väylien reunalla menevää betonitietä pitkin. Lähtöaikamme oli 7.18. Pelasimme kaikki viisi samassa ryhmässä. Griinit olivat erittäin liukkaat. Timppa vastasi päivän ainoasta birkusta. Itselläni avaukset onnistuivat hienosti, mutta väylä- ja lähestymislyönnit karkailivat. Puttejakin tuli turhan paljon. Pelin jälkeen vietettiin hetki terassilla. Sitten caddyt veivät meidät isommilla golfautoilla parkkipaikalle, jossa Lek odotteli.

Siam Country Club 21.11.07
Siam Country Clubin klubitalo ja kenttä on uudistettu. Klubin uuden ilmeen näkee sisällä ja kentän ulkona. Peli aloitettiin 10. väylältä, joka on hieno par-5. Bunkkerin yli pystyy oikaisemaan melkoisesti. 10. griinin ympärille on rakennettu lisää hienoja bunkkereita, kuten kaikille muillekin väylille.
11. väylä on myös kivan näköinen. Joki ei juuri hätkäytä, mutta iso bunkkeriryhmä väylällä on ottava. Tuija joutui bunkkeriin, vaikka pallo ei sinne mennytkään - pelaamaton paikka. Kari lyö kohti temppeliä ja klubia 14. väylällä. Bunkkereiden vuoksi väylä näyttää kapealta.
18. väylän hyvin vartioitu griini on klubin edessä. Tästä voisi yrittää toisella päälle hiekkojen yli. 5. väylä on keskimittainen par-4, mutta alamäkeen pelattuna melko lyhyt. Näyttävä väylä on tämäkin. Komea on tämäkin alamäkeen pelattava 8. väylä, 191 yardia on mittaa tällä par-3:lla.
9. väylä on komea. Kohti temppeliä mennään ja yritetään väistellä lukuisia bunkkereita. Klubin terassilta näkyy mukavasti uusi 2008 valmistuva 27-reikäinen Siam Country Club Pattaya. Vanha tuttu puutuoli on vielä tallella klubin terassilla. Toki sitäkin on kunnostettu.

Iltapäiväkahvien jälkeen kävin nettikahvilassa, mutta google oli alhaalla, joten postit jäivät lukematta. Ruukin sivulta huomasin, että kenttä oli auki. Timpan kanssa haettiin pyykit ja naiset lähtivät ostoksille 2nd Roadin Big C-tavarataloon. Timpan kanssa ajettiin bahtbussilla Dolphin-ympyrään ja käveltiin sitten rantaa pitkin Wong Amatille. Takaisin ajettiin taksilla taas ympyrään ja huomattiin Pattaya Opticalin liike Pohjois-Pattayalla. Muut tavattiin Rolfin baarissa Kävelykadun päässä. Sitten mentiin Ruusukunnasten kanssa Hopf Brew Houseen isolle pizzalle.

Päivän ylin lämpötila oli 29.8 astetta, joten ilmat olivat hieman viilenneet edellisen viikon alusta, jolloin oli reilut 30 astetta joka päivä. Sateita ei enää Pattayalla ollut.

Pattaya 21.11.07
Komea portti Beach Roadin alkupäässä heti Dolphin-ympyrästä lähdettäessä. Aurinko alkaa laskea ja hämärä tulla Siamin lahdelle. Oikealla puolella on Dusit Resortin alue. Wong Amatin rannallakin on yksinkertaisia kuppiloita. Tässä päätettiin pysähtyä.
Beach Roadin portti on pimeällä vähintään yhtä komea kuin päivälläkin. Kari ja Päivi tauolla Rolfin baarissa Kävelykadun pohjoispäässä. Väkeä oli taas runsaasti liikkeellä Rantakadulla ja Kävelykadulla.

Torstai 22.11.07. Aurinko paistoi aamulla ja alin lämpötila oli ollut 24.1 astetta. Lähtö kentälle oli 9.30. Nyt ei Tuija lähtenyt mukaan. Kenttänä oli Crystal Bay Golf Club. Tällä kertaa pelattiin B ja C lenkit. Naiset pelasivat edellä auton kanssa ja miehet perässä kävellen. Greenfee oli 850 bt ja caddy 220 bt. Karin ja Timon kanssa pelattiin ensimmäistä kertaa skinejä. Timo vei 8 reikää, minä 9 ja Kari 1. Kenttä oli mainiossa kunnossa ja draiveihin tuli hyvin mittaa. Griinit olivat nopeat ja mukavat. Kenttä ei ollut aivan entisessä loistossaan, sillä kaikki pensaat eivät vielä kukkineet. Caddyt olivat hyviä ja peli kesti hieman yli 4 tuntia, joten nopeasti meni kierros.

Crystal Bay 22.11.07
Siam Bayshoren iloisia bellpoikia: Waipoj, Komkrich (KK) ja Samong (Sam). Waipoj auttoi peliaikojen varaamisessa. Crystal Bay Golf Clubin porttirakennus Sukhumvit Roadin varressa, matkaa kentälle vielä pari kilometriä. Timppa onnistuu lyömään pahasta paikasta aivan griinin viereen B2-väylällä. Vapaata droppia ei herunut.
B3 on par-5, jossa voi oikoa vesien yli aivan pensaan vierestä. Matkaa väylälle pikkupensaan luo tulee 210 metriä. Lyhyt, mutta kinkkinen on B6 ja Timo on joutunutkin kivikon ja bunkkerin väliin. Griini on hyvin vino. Kari on lyömässä B7:llä, taustallaan klubitalo ja korkeat maamerkit.
B-lenkin päätösväylän griinin ympärillä on melkoinen bunkkeri ja oikealla puolella on vesieste. Pieni virvoittava tauko voitiin pitää kioskilla, sillä seuraava hankalahko par-3 keräsi ruuhkaa. C7 on melko lyhyt par-3, mutta usein vesi kyllä tekee tehtävänsä lyönnin pilaajana.

Hotellilla oltiin n. 16.30. Kahvien jälkeen vietiin taas pyykit Champiin ja käytiin lukemassa sähköpostit. Sitten mentiin Pattaya Opticaliin hakemaan Päivin ja Tuijan lasit. Syömässä käytiin Central Roadin poikkikadulla Chalet Swiss-ravintolassa, joka oli uusi tuttavuus ja ihan hyvä kokemus. Rantaa pitkin käveltiin hissukseen hotellille päin. 7 Elevenissä käytiin ostoksilla ja Windyssä iltapaukuilla. Päivän ylin lämpötila oli 29.1 astetta.

Pattaya 22.11.07
Timo odottelee Champin pesulan edessä, että poika saa laskettua pyykin määrän. Chalet Swiss-ravintolan WC oli todella siisti ja siellä oli aasialaista taidetta seinillä. Olutbaarien pääväri illalla on punainen. Tyttöjä on tiskin sisäpuolella vielä runsaasti.

Perjantai 23.11.07. Herätys oli taas melko aikainen, 6.00. Lämpötila oli 23.1 astetta eli melko viileää näissä oloissa. Lek haki meidät 7.00 ja suuntasimme Päivin, Timon, Kaijan ja Karin kanssa Eastern Stariin. Kentälle päästiin ennen suurta ruuhkaa ja Bunker Boys-kisaa. Päivi ja Kaija menivät edellä autolla, me miehet käveltiin normaaliin tapaan. Greenfee oli 600 bt, caddy 220 bt ja auto 600 bt. Kenttä oli melko kuiva, joten pallo rulli hyvin ja griinit olivat nopeat. Pisin lyöntini kantoi 4. väylällä 305 metriä. Caddyt olivat laiskimpia, mitä koskaan olemme Thaimaassa tavanneet. He eivät viitsineet haravoida bunkkereita vaan se jouduttiin tekemään itse. Klubilla syötiin pelin jälkeen ja hotellilla oltiin jo 14.20.

Eastern Star 23.11.07
Tällä 4. väylällä löin yhden reissun pisimmistä lyönneistä lammen takareunan tasalle, mittaa n. 300 m. 5. väylä ja vasemmalla punainen lintulauta on 100 yardin merkki (griinin etureunaan). Melkein kaikilla par-3-väylillä Thaimaassa on luvassa holaripalkinto, niin tässäkin.
Päivi ja Kaija avauslyönnissään 9. väylällä, joka tulee normaaliin tapaan klubille. Eastern Starin klubitalo on komea mutta ei pramea. Klubilla näyttää olevan hiljaista. Kentällä on kivoja istutuksia, jotka jäävät helposti huomaamatta.
Timo on joutunut taas raffiin palmujen taakse, mutta maltilla sieltäkin selviää pois. Päivi, Timo ja Kaija poseeraavar klubin portaikossa. Pensastaidetta on parkkipaikan vieressäkin. Aika mukavan näköistä on.

Kahvin ja lepohetken jälkeen käytiin Timon kanssa taas kerran Champissa hakemassa pyykit. 17.30 lähdettiin Vivianiin bahtbussilla. Peran luona otettiin paukut ja 18.30 tuli sovitusti minibussi hakemaan meidät Tiffany's Show'iin Pohjois-Pattayalle. Näytös alkoi 19.30 ja meillä oli Peran hommaamat VIP-paikat keskellä eturivissä. Liput ja kyyti maksoivat 800 bt. Show oli hyvä ja kaikki esiintyjät olivat miehiä, vaikkei millään uskoisi. Show'n kesto oli 1h 15 min ja sen jälkeen esiintyjät menivät pihalle keräämään rahaa. Timokin sai kokeilla pojan tissiä, mutta ei tarkkana kaverina maksanut mitään. Samalla kyydillä mentiin takaisin Vivianiin. Siellä oli Vepsän Ari ja Eeva porukoineen jakamassa juhannuskisan palkintoja. Som tarjoili meille hyvää ruokaa, josta osa maksettiin.

Tuuli oli melko kova ja päivän ylin lämpötila oli 27.9 astetta.

Pattaya 23.11.07
Tiffany's Teatteri on iltavalaistuksessa näyttävä rakennus, joka sijaitsee Pohjois-Pattayalla. Hieno istumapaikkataulu. Istuimme VIP-katsomossa keskellä eturivissä paikoilla 11 - 16. Lämpiön sisustus on show'n tyyliin sopivan makea. Nyt ei ole buddhaa vaan taiteellinen veistos.
Näyttelijämiehet menivät näytöksen jälkeen ulos poseeraamaan ja keräämään rahaa. Timo pääsi kahden kauniin miehen keskelle ja vähän kokeilemaankin - rahaa halusivat. Peran Vivianissa oli tunnelmaa, kun Arin poppoo jakoi juhannuskisan palkintoja.

Lauantai 24.11.07. Viimeisenä pelipäivänä herätys oli 6.30. Sää oli selkeä ja alin lämpötila 22.6 astetta. 7.30 lähdettiin koko porukka Plutaluangiin, joka on viikonloppuisinkin edullinen. Greenfee oli 750 bt, caddy 200 bt ja auto 600 bt. Lähtö oli 9.10 ja porukkaa oli hirveästi. Päivi otti auton, Tuija ja Kaija yhteisen ja naiset lähtivät ennen meitä, kun muutama ryhmä oli saatu matkaan. Nyt pelattiin South ja East. Peli oli hidasta, mutta sain aikaiseksi kierroksella 3 birkkua. Puoliväliin sattui musta jakso, jonka pelasin 10 yli parin. Muuten meni oikein mukavasti ja sankarilyöntejäkin sain onnistumaan. Peli sujui kaikin puolin mukavasti ja joka baarissa ehdittiin ottaa oluet. Skinit tulivat selkeästi minulle ja Päivin kanssa voitettiin perhekisa niukasti. Timppa ja Tuija tulivat toiseksi ja kolmanneksi jäivät Ruusukunnakset. Kenttä oli hyvässä kunnossa, vaikka griinit eivät olleetkaan kovin nopeita. Caddyt olivat hyviä ja hauskoja. He opettelivat nimemme ja oppivat nopeasti tuntemaan lyöntimme. Perässä tulleen porukan caddytkin tulivat kanssamme vitsailemaan, erityisesti pitkä ja kaunis Ant 311. Odottelun jälkeen caddyt sanoivat: "Kali okei", ja Kari sai lyödä. Sitten tuli "Timo okei" ja jonkin ajan kuluttua "Esa okei". Näyttivät sitten hauistani ja sanoivat "Super power". Timolle sanoivat "Normal" ja Karille "Omelet". Reissun viimeisestä kierroksesta jäi tosi hyvä maku. Caddyt korjasivat mainiosti edellisen päivän pettymyksen Eastern Starissa.

Plutaluang 24.11.07
South 2-tiille tuli ruuhkaa. Yksi porukka on griinin vieressä, kolme tiillä ja perästä tulee yksi hyvin pian. Timo joutui 2. griinin vieressä pieniin ongelmiin, mutta selvisi taas uittamatta palloaan. Naisten ryhmä saapuu 6. griinille. Me ehdimme jo lyödä pallomme veden yli griinin tuntumaan.
Pelimies Timppa East-lenkin 1. tiillä odottamassa, että edellä menevät ehtivät alta pois. Naiset ovat puttaamassa 5. griinillä, jonne lyödään tällä par-3:lla aika paljon korkeammalta. Perässämme tulevan ryhmän caddytkin tulivat juttelemaan ryhmämme kanssa.
Olemme päässeet onnellisesti 9. griinille ja Plutaluangin uudehko klubitalo jo odottelee. Klubin sisäpihaa kelpaa kyllä kuvata, sen verran sen näyttävyyteen on panostettu. East-lenkin 9. väylä näkyy klubille hyvin. Tällä par-5:llä hillitsee vesi hyvin toisella päälle yrityksiä.

Hotellille palattuamme Lek jätti naiset portille ja he menivät hierontaan. Timppa vei molempien pyykit Champiin ja minä keitin kahvit valmiiksi. Poutaa piti koko päivän ja korkein lämpötila oli 27.8 astetta. Illalla mentiin Royal Cliffiin syömään illallisbuffet Ruusukunnasten vieraiksi. Sieltä palattiin n. 22.30 ja käytiin katsomassa Bali Haissa Loy Kratong-touhuja. Tuuli haittasi kukkalauttojen lähettämistä. Bali Hai ja Walking Street olivat tupaten täynnä ihmisiä ja meno jatkui pikkutunneille asti.

Pattaya 24.11.07
Koko golfporukkamme oli illallisbuffetilla Royal Cliffissä Ruusukunnasten vieraana. Pöydät notkuivat herkkuja ja henkilökuntaakin oli runsaasti palvelemassa nälkäisiä. Loy Kratongin kukkalaitteet jäivät osittain hyllylle, koska niitä ei kovan tuulen vuoksi saatu vesille.

Sunnuntai 25.11.07. Aamu oli taas selkeä ja 7.00 oli 23.5 astetta. Aamiaisen jälkeen kävin netissä tekemässä lähtöselvityksen lennolle. Vasta toisessa paikassa tulostus onnistui kunnolla. Samalla reissulla käytiin Pikku-Mikessa ostoksilla ja Päivi teki parissa paikkaa päivän ensimmäisen kaupan. Myyjä taputteli seteleillä tavaroita onnea tuottamaan. Paluumatkalla poikettiin oluella New Star korituolibaarissa. Sitten ajettiin Jomtienille katsomaan Arin ja Eevan condokämppää Chalet Dalessa. 96 neliön kämppä yhdellä makuuhuoneella maksoi 40000 bt/kk.

Hotellille palattuamme haimme Timpan kanssa viimeisen kerran pyykit Champista. Sää oli tuulinen ja selkeä ja lämpötila oli enimmillään 27.8 astetta. Tuija kävi hieronnassa ja sen jälkeen lähdettiin viemään lainabägit takaisin Peralle. Otettiin taksi Bali Haista, jossa kaikki pyysivät 200 bahtia, mutta lupasimme vain 150 bt. Sitten yksi kaveri lähti hienolla pakettiautolla viemään meitä Jomtienille. Hän hoki koko ajan: "Joo joo, Nokia joo joo, 200 baht, joo joo, Nokia ...". Kun päästiin ohjeitteni mukaan Vivianin eteen, otettiin bägit autosta ja annoin hänelle 150 bahtia. Kuski jäi suu auki hölmönä katselemaan, kun menimme Vivianiin. Pera ja Som tulivat pienen odottelun jälkeen ja tarjosivat coctailit. Veimme Peralle myös tähteeksi jääneet kahvipaketit ja hapankorput. Hyvästelimme ystävämme ja ajoimme bahtbussilla South Pattaya Roadille ja kävimme syömässä Zum Simpl-ravintolassa. Kävelykadulla oli paljon myyntikojuja ja muuta meininkiä, jota emme olleet aiemmin nähneet. Epäselväksi jäi syy juhliin. Windy-baarissa otettiin jäähyväispaukut.

Sitten mentiinkin pakkaamaan ja hyvästeltiin Komkrich eli KK, yksi hotellin mukavista bell-pojista. Muita olivat Waipoj, Tom ja Samong. Kaikkien nimiä en muista.

Pattaya 25.11.07

Kävelykatu oli aamulla rauhallinen Reiskan puun kohdalla. Nimi on tullut Renoir räätälin liikkeestä.
Second Roadkin oli todella rauhallinen. Tässä talossa on kantapesulamme Champ hotellin portin vastapäätä.
Vepsän Ari oli meitä vastassa, kun menimme käymään kylässä heidän Chateau Dalen asunnossaan.
Eeva ja Ari Vepsä ovat käyneet vuosikausia Pattayalla ja yleensä olleet siellä useita viikkoja, niin nytkin. Tässä Chateau Dalen talossa oli heidän tämänkertainen asuntonsa. Pihapiiristä löytyy Oasis Spa. Illalla oli Kävelykadulla vipinää. Tässä oli orkesteri ja kadulle oli viritetty kaikenlaista myyntiä.
Hedelmistä thait osaavat tehdä oikeita veistoksia, tuntuisi vaikealta kaivertaa tuollaisia. Näkymä Windy-baarista kadulle päin kohti Windy Inn hotellin sisäänkäyntiä. Windyn tytöt pitävät pientä ansaittua taukoa, kun asiakkaita ei juuri nyt ollut paljon.

Maanantai 26.11.07. Lähtöpäiväkin koitti selkeänä. Herätys oli 5.45 ja heti alkoi pakkausten viimeistely. Bellpojat hakivat laukut 6.30 ja Aurinkomatkojen bussi tuli hakemaan 7.20. Hotel Mercuren kautta lähdettiin ajamaa kohti Bangkokin lentoasemaa. Matkalla opas kertoi, että edellisen päivän Bangkokin lento oli peruuntunut ja sen vuoksi kysyttiin, haluaisiko jotkut antaa paikkansa lennolla kuudelle kiireiselle. Finnair oli luvannut maksaa hotellin vuorokaudeksi, aterian ja 300 € rahaa tai 600 €:n lentovoucherit Finnairille. Melkein kaikki bussissa olevat nostivat kätensä. Niin jouduttiin arpomaan kuusi henkeä ja Timpalla ja Tuijalla kävi arpaonni. Koska olin tehnyt lähtöselvityksen netissä, pääsimme ilman jonotusta pudottamaan tavarat punnitukseen ja merkattavaksi. Saimme myös paikkaliput. Netissä varasin paikat riviltä 46. Pitkässä passintarkastusjonossa katselin paikkalippuja ja huomasin, että meillä olikin paikat rivillä 4 business-luokassa. Eipä menty valittamaan. Timppa ja Tuija sekä neljä muuta jäivät lähtöselvitykseen odottelemaan. Kun istuimme Finnairin MD-11-koneessa, huomasimme, että Timppa ja Tuijakin tulivat koneeseen viimeisinä. Kone lähti putkelta 15 minuuttia myöhässä 12.50. Bangkokissa oli lämpötila 34 astetta.

Business-luokassa tarjoilu pelasi. Alkupaukuksi otin Glenfiddich Solera Reserva 15 yo Single Maltin. Alkuruoaksi valitsin serranokinkkua, marinoitua omenaa ja pestokastiketta. Pääruoaksi otin Mustapippurilla maustettua lohta, muhennettua perunaa ja grillattuja kasviksia. Jälkiruokana oli kahvi, jäätelö ja konjakki. Businessluokassa istuin meni melkein täysin vaakasuoraan asentoon ja minäkin mahduin lepäämään suorana.

Helsinkiin laskeuduttiin 18.20 ja tavarat tulivat nopeasti hihnalle. Pienellä Airport Taxilla ajettiin kahdestaan kotiin, jossa oltiin 19.40.

Pattaya 26.11.07
Ikävää, mutta totta. Loma alkaa olla ohi ja matkatavarat valmiina kotimatkaa varten. Siam Bayshore jää odottelemaan uusia Pattayan reissujamme. Aurinkomatkojen bussi tulee ja Timppa seuraa, miten kääntäminen onnistuu.
Tässä kohtaa voimalaitoksen ja tien välissä on Bangpakong Golfin 9-reikäinen kenttä ja range. Bangkokin lentoasemalla ei ollut kauheata tungosta ja kaikki toimi nopeasti paitsi passintarkastus. Päivi testaa business-luokan nukkumamahdollisuuksia. Hyvin näyttää onnistuvan kun tilaa on.

Sattuma Ruusukunnakset tulivat kotiin lauantaina. Konetta oli vastassa taas kaksi poliisiautoa. Syy selvisi vasta Airpot Taxissa matkalla kotiin. Samassa kyydissä tuli Westendiin pariskunta, jonka mies kertoi olleensa häirikkölennolla ja istuneensa samalla rivillä häirikön kanssa. Ruusukunnakset sanoivat, että mies taisi istua meidän vieressä. Kaveri muistikin meidät. Hän myös kertoi, että samalla lennolla tuotiin Suomeen siviilipukuisten poliisien vartioimana Pattayalla pidätetyt ruotsalaismiehet, jotka olivat osallistuneet Raision rahankuljetusauton ryöstöön.

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Thaigolfer tarjoaa melkoisen täydellisen listan Thaimaan golfkentistä ja tiedot sekä kuvia ja kommentteja hyvin monista kentistä. Kentät ovat aakkosjärjestyksessä, mutta ne saa myös alueittain.

Golf Guide Index Kenttäesittelyjä joka puolelta Thaimaata, melko kattava. Jokaisesta esitellystä kentästä on paljon tietoa ja komeita kuvia.

Pattaya.com tarjoaa paljon tietoa Pattayasta. Golfkentistä on toistaiseksi vain luettelo.

Pattaya Sports Club - Pattaya Thailand on Pattaya Sports Clubin kotisivu, jossa on paljon hyödyllistä tietoa golfareille.

Siam Bayshore Resort Pattaya Hotel, Thailand. Hotel Siam Bayshore Resortin kotisivu.

Pattaya City. Kaikki tärkeimmät tiedot Pattayan kaupungista, aina tarkkaa karttaa myöten.

Pattaya Mail Newspaper. Pattaya Mail on kerran viikossa ilmestyvä Pattayan englanninkielinen sanomalehti. Uutisia Pattayalta ja paljon PSC:n golftuloksia. Mielenkiintoisia juttuja on paljon.