Pelimatka Almenara Golfiin Sotograndeen, Espanjaan 13.-28.03.2010

Matkaseurue: 45 pelaajaa pääosin Ruukkigolfista
    Matkareitti: lento Helsinki - Málaga, vuokra-autot Málaga - Sotogrande - Málaga, lento Málaga - Helsinki
    Pelatut kentät: Almenara Golf, Pinos, Lagos ja Alcornoques (13 kierrosta) ja La Cañada Golf Club (1 kierros)

21.09.2009 tuli Markus Dahlgrenilta sähköpostia, jossa kerrottiin Ruukkigolfin järjestävän perinteisen golfmatkan tällä kertaa Almenara Golf Resort-hotelliin Sotograndeen Espanjaan lähelle Gibraltaria. Hotellilla on 27-reikäinen kenttä, jonne oli varattu pelit joka päivälle. Ilmoittauduimme mukaan välittömästi ja hieman myöhemmin päätettiin mennä sinne jo viikko aikaisemmin. Matkan vastuullisena järjestäjänä oli AK-Matkat. Ruukin puolelta vetäjänä toimi seuramme pro Markus Dahlgren. Mukaan kutsuttiin entisillä reissuilla mukana olleita. Kaikkiaan meitä oli mukana 45 pelaajaa, joista Hasse oli mennyt etukäteen omalla autolla. 11 meistä oli siellä jo viikkoa aikaisemmin, joista Kristel oli vain sen ensimmäisen viikon. Minä lupauduin perillä Timo S:n kanssa yhden auton kuskiksi ja kyytiin tulivat lisäksemme Börje ja Päivi. Lennot olivat Air Finlandilta.

Pääasiassa pelit pelattiin hotellin Almenara Golfin Pinos, Lagos ja Alcornoques-yhdeksiköillä. Kaikkiaan Almenarassa tuli pelattua 14 kierrosta ja lisäksi yksi pelattiin läheisellä La Cañada Golf Clubin kentällä. Koska Etelärannikolla oli satanut alkuvuoden aikana paljon, kenttä oli alussa erittäin märkä. Osa kentistä oli ollut suljettuna jopa 3 kuukautta ja La Reserva oli kiinni vielä ensimmäisen viikkomme ajan. Pelaamaan kuitenkin päästiin ja parin päivän jälkeen alettiin väyliä jo leikkaamaan. Kun pääosa ryhmästämme tuli 20.3., oli kenttä jo paljon paremmassa kunnossa. Los Pinos on kaikkein tasaisin, mutta mäkiä kyllä oli sielläkin. Kentän märkyys haittasi tällä lenkillä paljon, sillä palloja hävisi väylille. Lampia ei ole yhtään. Los Lagos oli myös märkä ja lisäksi siellä oli lampia 4 väylällä. Korkeuseroja oli enemmän, mutta lenkki on kaunis ja mieleenpainuva. Mielenkiintoisin lenkki on kuitenkin uusin Los Alcornoques, jossa korkeuseroista johtuen on huimia näköaloja. Väylät ovat mielenkiintoisia ja tämä lenkki on kaikkein kuivin. Vettäkin on mukavasti.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Lauantai 13.03.10. Matka alkoi, kun Airport Taxin farmari tuli hakemaan meidät 12.05 hieman ennen sovittua aikaa. Sää oli aurinkoinen ja lämpötila n. +1 aste. Haukilahdesta haettiin yksi matkustaja ja lentoasemalla oltiin 12.45. Kyyti maksoi 34 €. Air Finlandin lähtöselvitysjono oli lyhyt ja saimme tavarat nopeasti eteenpäin. Tällä kertaa käsitavaratkin punnittiin. Bägi oli maksettu etukäteen ja se maksoi edestakaisin 50 €. Timo S soitti, kun oltiin saatu tavarat jätettyä ja pian hänkin saapui jonoon Mallan saattamana. Malla jäi vielä viikoksi töihin. Sitten siirryttiin turvatarkastuksen läpi baariin ja muutkin 7 nyt matkalle lähtijää saapuivat. Koneen piti lähteä 15.30, mutta miehistön lepoaikamääräyksistä johtuen Air Finlandin Boeing 757 lähti vasta 16.15. Koneessa tarjottiin yksi ilmainen ateria, mutta kaikki muu sitten maksoikin.

Lento sujui hyvin ja Málagaan saavuttiin hieman myöhässä 19.40. Tavaroita odoteltiin jonkun aikaa ja niin Goldcarin autonvuokraustiskille kertyi valtava jono. Kesti 2 tuntia 15 minuuttia, ennen kuin saatiin Ford Focus-farmari allemme. Tavarat saatiin ängättyä juuri ja juuri siihen ja matkaan päästiin n. 22.50. Moottoritietä pitkin huristeltiin ja kolmessa kohtaa maksettiin tiemaksuja yhteensä lähes 10 €. Meillä oli navigaattori, mutta siinä oli väärä osoite kohteena, joten vasta pienen etsiskelyn jälkeen löydettiin Almenara Golf Resort Sotograndesta vajaan 20 km:n päässä Gibraltarista. Perillä oltiin 00.20 ja muut jo odottelivatkin siellä. Lämpötila oli 9 astetta.

Helsinki - Almenara 13.03.2010.

Espoossa oli lähtiessämme vielä runsaasti lunta ja siis täysi talvi.

Timo S, Päivi ja minä Helsingin lentoasemalla juuri ennen lähtöä.

Malla oli saattamassa Timoa matkaan ja tulee itse perässä viikon päästä.

Koko ensimmäisen viikon porukkamme Hassea vaille odottelee koneeseen pääsyä.

Tällä Air Finlandin koneella lennettiin Málagaan. Kone lähti matkaan reilusti myöhässä.

Málagan lentoasemalla Goldcarin autonvuokrauspisteessä oli melko pitkä yli 2 tunnin jono.

Sunnuntai 14.03.10. Tavarat saatiin bungalowiin huoneeseen no. 324 nopeasti. Huone oli kivasti sisustettu ja korkea, parveke pihalle, jossa sammakot pitivät valtavaa meteliä iltaisin. Alapuolellamme asuivat Thomas ja Mia. Nukkumaan päästiin n. 01.40.

Yön alin lämpötila oli 7.3 astetta ja 6.00 herättiin ensimmäiseen pelipäivään. Aamiainen avattiin 7.00 ja siihen aikaan oli vielä melko rauhallista. Aamiainen hotellissa oli vaatimattomampi kuin aikaisemmilla reissuilla, mutta kyllä täälläkin sai vatsansa täyteen. Caddymasterin toimisto sijaitsee ihan hotellin vieressä ja se avattiin vasta 8.00 ja meillä oli ensimmäiseen peliin tiiaika jo 8.10. Onneksi pelattiin ensiksi Los Pinos, jonka ykköstii on aivan toimiston vieressä. Ryhmäämme kuuluivat Päivin ja minun lisäksi koko viikon Timo S ja Börje, koska me tehtiin oma varaus tälle ensimmäiselle viikolle. Pari kertaa viikon aikana tehtiin pieniä muutoksia muiden ryhmien kanssa. Perässämme tuli Hasse tanskalaispariskunnan kanssa ja heidän perässään Lasse ja Maija. Välittömästi avauksen jälkeen huomattiin, että kenttä oli todella märkä. Pallot upposivat keskelle väylää, jota ei ole pystytty leikkaamaan aikoihin. Rannikollakin oli talven aikana ollut runsaasti sateita, joiden vuoksi useita kenttiä oli ollut suljettuna pitkään. Griinit olivat onneksi hyvässä kunnossa, mutta pehmeät väylät eivät antaneet rulleja ollenkaan ja lyöminen oli vaikeaa. Luonnollisesti oli käytössä siirto-oikeus koko kentällä. Palloja hävisi runsaasti väylille ja raffeihin, mutta onneksi kentällä kierteli pallokauppiailta, joilta tosin ei olisi saanut palloja ostaa. Mukava oli kuitenkin pelata. Toisena puoliskona oli paljon mäkisempi ja uusin Los Alcornoques, jossa on huikeita väyliä ja näköalat mahtavat. 8. griiniltä klubille on nousua 80 metriä ja 9. griiniltä matkaa vielä puoli km. Meillä oli 6 euron kärryt ja pelaaminen kävi täällä todellisesta kuntoilusta. Onneksi tämä lenkki oli kuivempi. Viidellä viimeisellä väylällä pääsin puttaamaan birkkua, mutta tuloksetta. Peli kesti lähelle 6 tuntia, koska palloja jouduttiin etsimään väyliltäkin paljon.

Pelin jälkeen ajettiin etsimään kauppaa ja ruokapaikkaa. Iso Supermarket moottoritien varressa oli suljettu, koska oli sunnuntai, mutta onneksi Sotogranden satamaan menevän tien varrella oli pieni kauppa auki ja sieltä saatiin kaikki tarvittava. Satamassa käytiin syömässä irlantilaisessa Flaherty´s Ravintolassa, jossa oli tunnelmaa käynnissä olevan jalkapallo-ottelun vuoksi. Pizzat olivat hyvät ja suuret. Sitten ajeltiin moottoritietä länteen ja siellä oli moottoripyöräilijä ajanut bussin perään ja todennäköisesti kuollut. Paikalla oli vielä ambulanssi ja poliiseja liikennettä ohjaamassa. Kauppareissun jälkeen käytiin klubilla oluella ja siellä olivat muutkin porukkaamme kuuluneet pelaajat. 19.30 tuli pieni sadekuuro, mutta se loppui, kun 20.00 kokoonnuttiin aulabaariin drinkseille. Siellä katseltiin myös PGA:n kisaa, jossa Els ja Schwarzel kävivät kovaa taistelua kilpailun voitosta. Els oli nyt parempi, kuten toivoinkin.

Päivän ylin lämpötila oli 16.5 astetta ja sää oli ihan mukava illan pienestä sadekuurosta huolimatta.

Almenara 14.03.2010.

Almenaran hotellin ravintolan terassi oli vielä käyttämätön.

Timo seisoo Pinos-kentän ykköstiillä klubitalo takanaan.

Tästä 3. väylästä näkee, ettei sitä ole leikattu aikoihin.

Alcornoques-kentän ykkösväylältä avautuu komea näköala 4. ja 7. väylälle.

3. väylä on lyhyehkö par 5, mutta pallojen putoamiskohta avauksissa oli pehmeä.

Börje lyö 4. väylän pitkältä väylänurmelta kohti griiniä, Päivi ja Timo seuraavat.

Päivi ja Börje 7. väylän griinillä. Tiiltä voi suoraankin yrittää lähelle isomman veden yli.

Sotogranden satamassa on komeita veneitä ja rakennuksia, joissa värejä on käytetty reippaasti.

Ilta alkaa hämärtyä hotellin sisäänkäynnillä ja iltavalot ovat syttyneet palmuihin.

Maanantai 15.03.10. Aamu valkeni pilvisenä ja tuulisena. Yön alin lämpötila oli 10.4 astetta. Aamiaisella kävin yksin, sillä tänään Thomas tuli pelaamaan minun, Timpan ja Börjen kanssa ja Päivi meni Mian, Sadun ja Kristelin kanssa myöhempään lähtöön. Tiiaikamme oli 8.30 ja nyt otettiin autot, koska edellisenä päivänä polveni kipeytyi ja vaivasi kovasti ylä- ja alamäissä. Auto maksoi 25 €, joka ei ole paljon kärryihin verrattuna (6 €). Autossa sai olla kaksi pelaajaa. Ensin pelattiin Los Lagos, joka oli kuivunut paljon edellisestä päivästä. Osa porukkaa oli pelannut sen sunnuntaina. Griinit olivat täälläkin hyvät ja niiden ympäristö oli leikattu. Monet väylät olivat kuitenkin vielä hyvin märät ja pehmeät. Los Lagos on myös mielenkiintoinen, sillä monet väylät olivat lammen rannalla ja näin melko haastavia. 6. väylä on dogleg par 4, jonka voi yrittää veden yli suoraan griinille, jonne matkaa oli n. 260 metriä. Veden yli oli kuitenkin rannalle 225 metriä ja se mitta oli niemen kärkeen. Tarkkuutta siis tarvittiin ja vielä emme sitä yrittäneet. Toisena lenkkinä oli Los Pinos, joka oli myös kuivunut jonkin verran edellisestä päivästä, mutta vieläkään ei koneilla ollut väylille asiaa. Autoillakin piti ajaa pitkin betoniteitä koko reissumme ajan. Palloja hävisi ja niin ostettiin pallokauppiaalta täydennystä. 25 Titun Pro V1-palloa maksoi 15 €, joka ei ollut paha hinta. Peli sujui mutkattomasti ja kesti 4 tuntia 20 minuuttia.

Pelin jälkeen istuttiin klubilla ja laskettiin skinit, joissa minä pärjäsin hyvin. Naiset tulivat kierrokseltaan aika paljon myöhemmin ja sen jälkeen pidettiin pieni lepotauko. Illalla mentiin koko 11 hengen porukalla syömään Thomaksen synttäreiden kunniaksi. Paikaksi löydettiin hyvä Las Camelias Sotogranden satamaan johtavan tien varrelta. Siellä kuluikin rattoisasti kolmisen tuntia ja kun palattiin hotellille, kello olikin jo 22.30.

Päivä oli puolipilvinen ja kovatuulinen, joka onneksi kuivatti mukavasti kenttää. Ylin lämpötila oli 14.2 astetta.

Almenara 15.03.2010.

Börje valmistautuu Thomaksen kanssa Lagosin 2. väylällä, joka on kiva keskimittainen par 3.

Lagosin 3. väylä on pitkä par 4, jossa riittää haasteita griinille saakka. Pitkä avaus yltää veteen asti.

4. väylä on samankaltainen kuin edellinenkin, mutta on par 5 ja sellaiseksi lyhyt, mutta kapea.

Lagosin 7. väylä on toinen par 3 ja melkoisen haastava. Mittaa on keltaisilta 164 metriä ja griini melko vino, mutta suuri.

Thomas ja Timppa Pinosin 1. väylällä, joka on 478-metrinen par 5. Avausta oli seurattava tarkkaan, sillä putoamisalue oli pehmeä.

Pinos-lenkin 9. väylä pelataan ylämäkeen, kuten kaikki muutkin päätösväylät. Tämä on kuitenkin melko lyhyt.

Tässä näkyy San Roquen kenttä, jonka väylät ovat lähimmillään alle sadan metrin päässä Pinosin väylistä.

Vasemmalla näkyvät C-kämpät, joita on kahdessa kerroksessa. Oikealla on hotellin päärakennus.

Joukkomme Sotogranden Las Camelias-ravintolassa, jossa käytiin myöhemminkin koko porukan voimin.

Tiistai 16.03.10. Aamulla 6.40 lämpötila oli 12.3 astetta ja alin oli ollut 11.7 astetta. Tuulta oli jonkin verran. Aamiaisen jälkeen lähdettiin pelaamaan 8.30 ja alkuperäinen porukkamme oli jälleen koossa. Taas otettiin autot ja pelattiin Los Lagos ja Los Pinos. Kuivumista oli edelleen tapahtunut, mutta palloja hävisi vieläkin. Kentällä kierteli tarjoiluauto, josta sai tilaamalla sämpylöitä. Iso tonnikalapatonki oli todella hyvä ja maksoi 5 €. Oluen hinta oli 3 €. Kierros kesti taas 4 tuntia 20 minuuttia, joka tuntuu olevan normaali aika täällä. Sitten sovittiin, että pelataan vielä Los Alcornoques. Toimisto yritti ottaa maksua, mutta meille oli luvattu päivägreenfee. Puhumalla pääsimme kentälle ja ykköstiillä odotti kiva yllätys: väylät oli leikattu. Timppa teki 9 reiän aikana kaksi birkkua. Kierroksen jälkeen istuttiin klubilla ja sitten mentiin kämpille lepäilemään.

Syömään menosta ei tullut mitään, kun ei löytynyt kuskia. Huoneessamme ei ollut huonepalvelun menua eikä sitä löytynyt hotellin respastakaan. Hasselta saatiin kuitenkin lista lainaksi ja siitä kopio respassa. Tilasimme huoneeseen spaghetin, joka maksoi 12 € ja paistettu kananrinta 16 €. Huoneeseen tuonti maksoi 6 € ja päälle tuli vielä 7% verot. Toimitusaika oli 20 minuuttia. Annokset olivat sopivan suuret.

Päivä oli melko tuulinen, mutta aurinko paistoi ja ylin lämpötila varjossa huoneemme parvekkeella oli 16.1 astetta.

Almenara 16.03.2010.

Kuva Lagosin 7. griiniltä, jossa takana näkyy 6. griini ja 4. väylä sekä kenttäalueen upeita asumuksia.

Timppa avaamassa Lagosin 8. väylällä, joka on par 5. Tässä yritetään kahdella päälle.

Lagosin 9. väylä on par 4 ja jyrkkä ylämäki. Leveyttä ei ole kovin runsaasti ja oikealla on taloja.

Pinosin 7. väylä on par 3 alamäkeen kaksitasogriinille, oikealla 6. griini.

Alcornoquesin 1. väylä on par 4, jossa oikealla on syvä rotko.

5. väylä on lyhyt par 3 alamäkeen veden yli. Griini on melko suuri.

Keskiviikko 17.03.10. Yön alin lämpötila oli 11.8 astetta. Lähtöaikamme oli 8.00 ja toimistohenkilökunta tuli vasta silloin töihin. Saimme autot ja ykköstiille ehdittiin ensimmäisenä ryhmänä 8.10. Vanhalla tutulla porukalla pelattiin Los Pinos ja Los Alcornoques. Sää oli taas aurinkoinen ja hieman tuulinen. Kenttä oli edelleen kohentunut ja väyliä oli täälläkin osittain leikattu pienillä koneilla. Timo teki taas pari birkkua, mutta oma tili jäi edelleen avaamatta.

Kierroksen jälkeen selvitettiin toimiston ja respan kanssa, saammeko pelata 9 lisäreikää. Johtaja antoi reissullemme poikkeuksellisesti luvan, mutta autosta piti maksaa 20 €. Timppa ja Börje pelasivat vielä Los Lagosin. Börje kaatui sunnuntai-iltana portaissa ja loukkasi olkapäänsä, mutta pelasi urheasti koko reissun ajan ja useana päivänä 27 reikää kivuista huolimatta.

Päivin kanssa ajettiin Mercadona-supermarketiin, josta ostettiin juomia, välipalaa ja herkkuja. 12 tölkin pakkaus olutta maksoi 3 € ja halvin viinipullo 95 senttiä. Muutenkin koko lasku oli tavaramäärään nähden pieni. Sitten ajettiin Sotogranden satamaan etsimään uutta ruokapaikkaa, mutta sopivaa ei löydetty. Sieltä ajeltiin takaisin päin ja Pueblo Nuevosta löydettiin argentiinalainen grilli, jossa oli vielä tarjolla lounas. Keitto tai iso tonnikalasalaatti, grillattua kalaa tai kanaa ja erilaisia jälkiruokavaihtoehtoja maksoi 9 € hengeltä. Sitten ajettiin takaisin hotellille ja istuttiin iltaa aulabaarissa.

Sää oli koko päivän hyvä ja ylin lämpötila oli 16.0 astetta, joten kovin lämmintä ei vielä ollut. Pelaamista ajatellen sää oli kuitenkin koko ajan ollut mainio.

Almenara 17.03.2010.

Pinosin 4. väylä on vino par 3, jossa on syytä pysyä avauksessa oikealla, muuten tulee ongelmia.

Alcornoquesin 3. tiiltä näkyy mukavasti 3. ja 4. sekä 7. ja osittain myös 8. väylä.

Alcornoquesin 4. väylällä on aika iso vesieste piilossa siten, ettei se näy kunnolla tiille.

Mercadona-supermarketin kalatiski on komea. Muutenkin valikoima kaupassa on hyvä.

Satamassa voi ihailla toinen toistaan suurempia veneitä, joissa rahaa lojuu runsaasti.

Satama on ympäröity värikkäillä taloilla ja palmujen reunustamilla ahtailla kujilla.

Erilaisia pastellivärisiä taloja löytyy vaikka kuinka paljon.

Kristel ihailee keksimäänsä juomasekoitusta aulabaarissa.

Iltaa istuttiin usein aulabaarissa jutellen ja skinejä selvitellen.

Torstai 18.03.10. Yön alin lämpötila oli 13.3 astetta. Aamu oli pilvinen ja aurinko näyttäytyi vasta illalla. Päivin, Börjen ja Timon kanssa lähti pelaamaan 8.20 Satu. Siinä piti olla Kristelin, mutta Satu tuli tilalle. Minun piti pelata 9.40 Thomaksen, Mian ja Sadun/Kristelin kanssa. Hassella oli lähtö 9.20 joidenkin Pettersenien kanssa, joita ei kuitenkaan näkynyt. Niinpä minä menin Hassen kanssa ja pelasimme kahdestaan. Pelasimme yhdistelmän Los Pinos ja Los Alcornoques autolla. Päivin ryhmä pelasi Los Alcornoquesin ja Los Lagosin. Peli kesti 5 tuntia 10 minuuttia, mutta Hassen kanssa oli kiva pelailla ja jutustella.

Almenara 18.03.2010.

Päivi, Satu, Timppa ja Bösse lähdössä kierrokselle klubin pihalta.

Hotellin päärakennus näyttää tältä, kun tullaan pihaan.

Päivin porukka Alcornoquesin 1. tiillä, taustalla 2. väylän griini.

San Roquen väyliä ja rakennuksia näkyy paikoin Pinosin väylien reunalla.

Etualalla Alcon 7. väylä, sen takana 4. väylä ja oikealla 6. väylän griini.

Alcornoquesin 2. väylä on mahtavan näköinen keltaiselta tiiltä.

Pelin jälkeen lähdettiin Hassen kyydissä San Roquen klubille syömään. Iso klubivoileipä maksoi 11 € ja siinä oli syötävää vaikka kahdelle. Kanavoileipä maksoi 9 € ja iso Tropical salaatti 14 €. San Roquen kaksi kenttää ovat aivan Almenaran vieressä ja lähimmillään väylien etäisyys toisistaan on n. 100 metriä, välissä kuitenkin synkkä metsä ja rotko. Katselimme komeata klubimiljöötä ja sitten ajettiin Alcaidesaan, jossa on komeat Links Course ja Heathland Course. Koko alue on komea erivärisine asuntoalueineen ja korkeuseroineen. Sitten käytiin aivan Gibraltarin vieressä San Roquen kaupungissa apteekissa, josta ajettiin takaisin hotellille. Timpan luona kävin katsomassa sähköpostit ja seurattiin vähän aikaa PGA Tourin kisaa. Nukkumaan mentiin aikaisin.

Päivän ylin lämpötila oli 15.9 astetta, sää pääasiassa pilvinen, mutta ei satanut.

San Roque - Alcaidesa 18.03.2010.

San Roquen 2-kerroksinen rangekatos on komean näköinen.

Klubitalo on puolestaan hillitty yksikerroksinen rakennus.

San Roquen Old Coursen 10. väylä näyttää tältä.

Alcaidesan kentän komeita väyliä vaihtelevassa maastossa.

Alcaidesassa näkyy myös olevan korkeuseroja ja lampia.

Kentän lähellä on isoja erivärisiä asuntoalueita.

Alcaidesan Links Coursen väyliä on aivan meren rannassa useita. Vaikutti todelliselta linksiltä.

Kyllähän tuonnekin kelpaisi mennä pelaamaan. Greenfee Almenarasta tilattuna olisi ollut 72 €.

San Roquen kaupungissa on pieni puisto, mutta muuten se on espanjalaiseen tapaan tiivis.

Perjantai 19.03.10. Yön alin lämpötila oli 13.2 astetta. Taas oli aikainen lähtö heti aamiaisen jälkeen 8.00. Timpan kanssa otettiin kärryt, Päivi ja Börje ottivat auton. Tänään pelattiin Los Lagos ja Los Pinos. Sää oli tähän mennessä reissun paras, lämmin, tyyni ja puolipilvinen. Kierros kesti normaalit 4 tuntia 20 minuuttia. Timon ja Börjen kämpillä otettiin oluet ja miesporukalla pelattiin vielä Los Alcornoques. Börjen kanssa otettiin auto ja Timppa jatkoi kärryjen kanssa. Edessämme lähti yksinpelaaja, jonka edessä oli 4 hengen ryhmä. Lähtöaikamme oli 13.20. 5 tiillä tavoitettiin yksinpelaaja, jota pyydettiin ryhmäämme. Hän oli espanjalainen Herman, joka asui 5. griinin takana olevassa komeassa kerrostalossa yläkerrassa. Hän ei juurikaan puhunut englantia, mutta pärjäsimme hyvin. Peli sujui mukavasti ja espanjalainen ihmetteli pitkiä lyöntejämme. Viimeisellä väylällä Timppa ja Börje tekivät birkut, minä samoista asemista vain parin.

Pelin jälkeen vietimme aikaa huoneessamme ja syötiin kaupasta ostettuja eväitä. Timo ja Börje nautiskelivat kylpylässä. Illalla mentiin heidän luokseen kylään joksikin aikaa. Päivän ylin lämpötila oli 19.1 astetta.

Almenara 19.03.2010.

Aamukaste ei ollut ehtinyt hävitä, vaikka olimme jo Lagosin 4. griinillä. Kaste ei ollut mikään haitallinen.

Börje sihtaa 4. tiillä ja Timppa tarkkailee suuntaa. Timpan kanssa meidän piti varoa toista lahtea.

Lagosin 6. väylä ja oikaisu mielessä. Tällä kertaa ei Timppa onnistunut, mutta minä pääsin yli.

Päivi valmistautuu 7. tiillä. Taustalla näkyy 6. griini ja veden takana 4. väylä.

Pieni tauko pidettiin Timon ja Börjen kämpän terassilla ennen pelin jatkumista.

Päivä oli kaunis ja klubin terassilla kelpasi taas istuskella ja nautiskella virvokkeita.

Lauantai 20.03.10. Ensimmäinen viikko täyttyy. Aamulla oli alin lämpötila 14.9 astetta ja tyyntä. Pelaamaan lähdettiin 8.10 Kristelin, Päivin ja Timon kanssa. Kristel oli tänään lähdössä takaisin Suomeen. Börje pelasi Thomaksen ryhmässä päivällä. Päivi ja Kristel pelasivat auton kanssa ja me Timpan kanssa vetelimme kärryjä. Kenttinä olivat Los Alcornoques ja Los Lagos. Peli sujui mukavasti, kun oltiin toisena ryhmänä kentällä. Eagleakin pääsin puttaamaan Lagosin 4. griinillä, mutta se jäi haaveeksi.

Pelin jälkeen käytiin suihkussa ja lähdettiin kauppaan. Syömässä käytiin taas San Roquen klubilla. Paluumatkalla käytiin Valderraman portilla, mutta se pysyi kiinni, koska oli jo iltapäivä pitkällä. Sitten vain lepäiltiin ja alettiin odottaa pääryhmää. Thomas ja Mia heittivät Kristelin lentokentälle ja matka kesti edestakaisin vain 2 tuntia 10 minuuttia. Ensimmäisenä saapuivat 21.50 Pate ja Martin, joista Pate meni Hotel Sotograndeen ja oli vain tuomassa Martinia. Sitten muut porukat ilmestyivätkin vähitellen paikalle. Osa (Krister, Kurt, Tase ja Pepe) meni suoraan Hotel Sotograndeen.Ajalineja ja Markusta ei kuulunut ja he olivat jääneet selvittelemään Merjan käsilaukkuvarkautta. Lentoasemalla Merjalta oli varastettu hississä käsilaukku, jossa olivat passi ja kaikki kortit. Kaveri yritti tunkea täyteen hissiin, tönäisi Merjaa ja sieppasi laukun. Markus auttoi selvittelyssä ja rikosilmoituksen tekemisessä poliisille. Se ei kuitenkaan mennyt eteenpäin ja aiheutti lisävaivaa viikolla. Gunnarilta pöllittiin auton lastauksen yhteydessä reppu, jossa oli kamera ja kirjoja. On siis syytä olla tarkkana Málagan lentoasemalla ja varmasti muuallakin. Aikanaan hekin saapuivat ja porukka oli koossa. Pulina baarissa oli kova ja nukkumaan päästiin vasta pikkutunneilla.

Sää oli koko päivän lämmin, ylimmillään 19.3 astetta ja keli oli tyyni. Muutama sadepisara tuli iltapäivällä, mutta se ei juurikaan haitannut.

Almenara 20.03.2010.

Alcornoquesin 5. tiillä on kiva seurata touhuja griinillä.

Kristel avaamassa 8. tiillä, taustalla 7. ja 4. väylät.

Lagosin 2. väylä on 152-metrinen ei kovin vaikea par 3.

Baarissa odoteltiin pääryhmään ja osa näkyykin jo olevan tiskillä.

Markus, Malla ja Raimokin ovat jo saapuneet baariin.

Timo ja Tuija kävivät meillä kylässä heti tuoreeltaan.

Sunnuntai 21.03.10. Aamulla satoi jonkun verran. Alin lämpötila oli 14.6 astetta. Nyt meillä oli myöhäisemmät lähdöt, kun koko porukka oli koossa. Päivi lähti ensimmäiseen ryhmään Mirkun, Ritvan ja Joken kanssa 11.40. Minä pelasin Kurtin, Jorman ja Kalevi R:n kanssa 11.50. Autoilla pelattiin Los Pinos ja Los Alcornoques. Etuysin ajan satoi melkein koko ajan jonkin verran. Sisääntulo oli sitten selkeämpää. 20 sentin skinit oli päällä, mutta pareja parempaa ei tullut.

Klubikaljojen jälkeen syötiin huoneessa omia eväitä ja katsottiin Euroopan Tourin Rabatin kilpailun loppuratkaisut, jossa Mikko Ilonen sijoittui hienosti kolmanneksi. Sitten käytiin varaamassa hotellin aulassa lähtöajat ja -ryhmät maanantaille ja odoteltiin ruokailijoita alas ravintolasta skinien jakoon. Ilse ja Timo S veivät parhaat palat potista 21.45 alkaneessa tilaisuudessa. Skinejä hoitelivat tällä reissulla Thomas ja Mia.

Päivän ylin lämpötila oli 16.3 astetta.

Almenara 21.03.2010.

Kalevi, Kurt ja Jorma Pinosin 9. tiillä. Takana näkyy Pinosin 1. griini.

Kalevi astelee Alcornoquesin 3. griinille ja Kurt on bunkkerissa.

9. tiiltä näkyy hyvin 8. ja 7. väylä ja takana vielä 4. väylä.

Tämän hässäkän aiheutti skinien selvittely Mian ja Thomaksen kanssa.

Hotellilla on komeita värikkäitä yövaloja pihalla.

Ravintolan terassilta sai mainion kuvan yövaloista.

Maanantai 22.03.10. Aamulla sää oli selkeä ja tuuleton. Alin lämpötila oli 12.6 astetta. Nyt meillä oli aamulähdöt. Pelasin Raimon, Timo L:n ja Timo S:n kanssa ja lähtöaika oli 8.20. Vuorossa olivat Los Lagos ja Los Pinos. Heti ensimmäisellä reiällä tein parin ja se riitti skinissä reiän saamiseen (5 €). Timo S teki Lagosilla 2 birkkua. Hasse oli nyt rohmu ja vei suurimmat rahat voittamalla 6 reikää. Päivi pelasi Mallan, Kristianin ja Rogerin kanssa 9.40. Tuija ei pystynyt pelaamaan, mutta oli caddynä koko kierroksen.

Pelin jälkeen Timot, Malla, Tuija ja Raimo kävivät kaupassa ja syömässä satamassa. Päivin kanssa syötiin taas omia eväitä. Illalla käytiin skinien jaossa ja varailemalla peliajat ja -kaverit tiistaiksi.

Sää oli koko päivän aurinkoinen ja lämmin. Ylin lämpötila oli 20.2 astetta eli oli toistaiseksi reissun lämpimin päivä.

Almenara 22.03.2010.

Tässä näkyy Lagosin 3. griini ja 7. väylä melkein kokonaan.

5. väylä on jännä par 4, jossa voi melkein huoletta oikoa.

Raimo sihtaa Lagosin 6. tiillä kohti väylää.

Klubitalon edessä on puttigriini, mutta chippigriini puuttuu.

Timolla näyttäisi olevan honorit Pinosin 5. väylällä.

Raimo on näköjään saanut honorit 8. tiille.

Klubin terassilta voi seurata vain toimintaa puttigriinillä ja ykköstiillä.

Myös Pinosin 9. griini on klubin lähellä ja sinne näkee hyvin.

Terassilla on kiva kerrata päivän pelejä ja muita mukavia asioita.

Tiistai 23.03.10. Yön alin lämpötila oli 14.5 astetta ja aamu oli taas selkeä. Aamiaisen jälkeen oli aikaa huilia, sillä meillä oli iltapäivälähdöt. Osa porukkaa meni rangelle Markuksen klinikalle. Päivin kanssa lähdettiin kauppareissulle. Ensin käytiin Sotogranden klubilla, josta ostettiin lippa (20 €) ja lippis (16 €). Sitten ajettiin Sotogranden sataman vierestä seuraavaan kylään, josta käännyttiin takaisin ja ajettiin La Cañadan klubille. Siellä kuultiin, että peliaika voitiin tilata vasta vuorokautta ennen peliä. Edellisellä viikolla yritin saada ajan samalle päivälle, mutta kenttä oli täynnä. Kentän klubitalo on mäellä Almenaran tapaan, kun taas Sotogranden kenttä on melkein tasainen. Lopuksi käytiin Supermarketissa ostoksilla.

Almenara 23.03.2010.

Autokatos vasemmalla ja kämppämme oikealla siivoojan auton kohdalla.

Sotogranden kenttä näytti hyvin tasaiselta ja puistomaiselta.

Sotogranden valkoinen klubitalo. Kenttä on aika lähellä rantaa.

Sotogranden rantaa satamasta itään. Kovin oli rauhallista vielä.

La Cañadan klubitalo on omituisen värinen. Tämän värisiä oli muitakin.

Range on ihan klubin vieressä, kuten Sotograndessa ja San Roquessakin.

Päivi lähti pelaamaan Mallan, Raikan ja Timo L:n kanssa 13.40 ja minä Markuksen, Paten ja Timo S:n kanssa 13.50. Minulla oli Hassen kärry lainassa. Avaukset onnistuivat ja eka ysillä Los Lagosilla tein kaksi birkkua. Toinen puoli Los Pinosilla meni sitten huonommin. Skinien jako jäi seuraavaan päivään, koska Thomaksella oli myöhäinen lähtöaika.

Loppukierroksen aikana satoi hieman. Ylin lämpötila oli 18.7 astetta, mutta tuuli teki ilmasta kylmemmän tuntuisen.

Almenara 23.03.2010.

Keskustelukerho kokoontui klubin terassilla ennen kierroksen alkua.

Puttigriini ja klubitalo. Range olisi saanut olla lähempänä.

Timpan pallo on lähtenyt matkaan Lagosin 1. tiiltä.

Markus ei katso pallon perään, vaikka se menee jo oikeanpuoleisen keltaisen puskan kohdalla.

Lagosin 8. väylä on par 5, joka avataan alamäkeen, mutta sitten onkin nousua aina 9. tiille asti.

Markus on lyönyt Pinosin 3. väylällä, joka pelataan alamäkeen. Vasemmalla on sivuvesieste.

Keskiviikko 24.03.10. Aamu oli pilvipoutainen ja alin lämpötila oli 13.9 astetta. Päivä oli melko viileä, koska oli pilvistä ja tuuli melkoisesti. Aamulla heti aamiaisen jälkeen hoitelin hotellin respan kanssa peliajan varauksen La Cañadaan torstaiksi. Sinne oli tarjous 2 pelaajaa + auto 87 €. Meitä oli lähdössä sinne 6 pelaajaa. Odotellessa kävin respan vieressä olevassa huoneessa katsomassa sähköpostit. Siellä oli kaksi konetta vapaasti käytettävissä. Varaus hoitui 9.00:n jälkeen, jolloin La Cañada alkaa ottaa varauksia vastaan.

Tänään lähtöaika oli 9.40 ja pelasin Sadun, Raunon ja Pertin kanssa. Päivän lenkit olivat Los Alcornoques ja Los Lagos. Peli meni aika huonosti, mutta oli kiva katsella Sadun pitkiä lyöntejä. Koska peli ei oikein sujunut, oli tilaisuus kokeilla kaikenlaisia vesistöjen ylityksiä ja palloja meni.

Osa porukasta kävi Esteponassa rikosraporttiasioissa, osa käväisi Rondassa. Me vietimme aikaa klubilla ja hotellilla. Klubilla syötiin. Illalla käytiin kahden päivän skinit. Satu sai parhaat palat kumpanakin päivänä ja tienasi satasen. Roger sai pari osumaa ja minäkin pari reikää.

Päivän ylin lämpötila oli 16.2 astetta.

Almenara 24.03.2010.

Satu seuraa tarkkana Rogerin avausta Alcornoquesin 2. tiillä.

Satu itse on nyt lyömässä 5. tiillä kohti alhaalla näkyvää griiniä.

8. griini ja taustalla 7. väylä ja 6. griini sen takana.

Satu puttaa ja Pertti ja Rauno seuraavat Lagosin 1. griinillä.

Kylpylä ja uima-allas ovat aivan klubin vieressä.

Uima-altaalla ei ollut vielä suurempaa tungosta.

Torstai 25.03.10. Aamu oli taas puolipilvinen ja tyyni, alin lämpötila 14.1 astetta. Aamupäivällä oli harjoitusalueella Markuksen vetämässä koulutuksessa, jossa käytiin läpi chippejä ja bunkkerilyöntiä. Sen loppuvaiheessa alkoi vähän sataa. Palloista ja paikan käytöstä piti maksaa rangen toimistoon 5.4 €.

Almenara 25.03.2010.

Kovat chippiharjoitukset menossa Markuksen johdolla.

Jorma ja Mirkkukin chippailevat ihan tosissaan.

Eipä ole palloja ihan reiän vieressä vielä.

11.20 lähdettiin Päivin, Timo S:n, Timo L:n, Raikan ja Kristianin kanssa pelaamaan La Cañadan kenttä. Se on aivan Pueblo Nuevon kylän vieressä n. 7 km:n päässä Almenarasta. Peliajat oli tilattu hotellistamme eikä klubilla tarvinnut maksaa mitään. Pelit menivät hotellissa huoneemme laskuun. Kahden hengen greenfee + auto maksoi 87 €, joten peli oli melko halpa. Lähtöaikamme oli 12.30 ja sade loppui samalla. Raikka ja Kristian pelasivat perässämme. Peli aloitettiin 10. tiiltä. Heti koitti yllätys, sillä autolla sai ajaa väyliä pitkin osalla kenttää, joka oli hämmästyttävän kuiva ja ruoholtaan linkstyyppinen. Rulleja tuli paljon ja varsinkin alamäkiväylillä kannatti olla varuillaan. Onneksi edessämme ei lähellä mennyt pelaajia. Out-paaluja oli aika paljon aivan väylin lähellä ja ne aiheuttivat rullien kanssa pieniä ongelmia. Tuuli yltyi kohtalaiseksi ja vastatuuleen pelattavalla par-3:lla oli vaikeuksia valita oikea maila. Kenttä oli muuten melko leppoisa, mutta kinkkisiäkin paikkoja oli. Vierailu kentällä oli erittäin onnistunut valinta. Kristian teki perässämme pari birkkua ja hoiti Timo S:n kanssa skinit kotiin. Timo L, minä ja Raikka jäimme maksajan osaan.

La Cañada 25.03.2010.

La Cañadan klubin sisältä löytyi tällainen asetelma.

Aloitimme 10. tiiltä, jossa sai ajella autolla väylää pitkin.

Porukkamme lähtötunnelmissa La Cañadan 10. tiillä.

12. väylä on kentän vaikein, 363-metrinen par 4. Ei vaikuttanut pahalta.

13 on par 5, jossa avattiin mäelle ja siitä sokkona alamäkeen kohti griiniä.

Griinin oikealla puolella vaani yllätys - vesieste alamäessä.

16 on paha alamäkiväylä näillä rulleilla, 322 metriä, seuraava tii vaarassa.

18. väylän avauksen kannettava 160 metriä rotkon yli, jotta pääsee kuiville.

Klubitalo sai odottaa, sillä siirryimme suoraan 1. tiille rangen ohi.

1. väylä on tiiltä katsottuna ikävän näköinen, mutta hyvin onnistuttiin.

3. väylä on par 5 ja kallellaan vasemmalle, jossa on out of bounds.

5. väylä on jyrkkä dog leg vasemmalle, jossa pitäisi lyödä reilusti penkan yli.

Väylä 7 on vähän saman näköinen kuin 5. väylä, vasemmalle on lyötävä.

Timppa mittaa jäljellä olevaa matkaa avauksen jälkeen. Ei ole paljon.

9. väylä on suora. Horisontissa näkyy joku Sotogranden griineistä.

Pelin jälkeen klubin ravintolasta ei saatu ruokaa, joten Päivin kanssa mentiin Pueblo Nuevon kylään syömään Kwik Bite-ravintolaan. Siellä paistettu kanan puolikas, ranskalaiset ja salaatti sekä pieni olut maksoi 7 €. Muut menivät pankkiautomaatille, kauppaan ja syömään San Roquen klubille. Matkalla poikettiin Päivin kanssa La Reservan kentän portilla. Illalla peliporukkamme, Malla ja Tuija kokoonnuttiin meillä skinien jakoon ja tyhjentelemään juomavarastoja.

Pelin alettua alkoi aurinko paistaa ja ylin lämpötila oli 18.5 astetta. Illalla satoi taas hiukan.

La Cañada 25.03.2010.

Päivin kanssa syötiin tyhjässä ravintolassa Pueblo Nuevossa.

Kotimatkalla käytiin La Reservan portilla, joka oli kiinni.

Klubitalo ja väyliä näkyy Almenaran tielle aika lähellä.

Komeita taloja on La Reservankin alueella.

Väsyneen näköistä porukkaa huoneessamme.

Kristian sentään jaksoi jutella ja nautiskella.

Perjantai 26.03.10. 7.20 aamulla paistoi aurinko ja alin lämpötila oli 12.7 astetta. Pilviä näkyi taivaalla vähän ja sää oli tyyni. Auringon noustua alkoi vähän tuulla. Tänään oli kilpailupäivä. Pelasin Annelin, Pertin ja Lassen kanssa ja lähtö oli 10.50. Päivi pelasi Kirstin, Joken ja Börjen kanssa perässämme. Kenttinä olivat Los Pinos ja Los Alcornoques. Tämän kisan pelasin auton kanssa. Peli sujui hiukan nihkeästi, mutta hyviäkin lyöntejä oli. Aurinko paistoi ja paikoin tuuli oli kova.

Almenara 26.03.2010.

Oli kilpailupäivä ja harjoitusviheriöllä kävi vilske.

Anneli lyömässä Pinosin 2. väylällä kohti griiniä.

Yksi kilpailuryhmä tulossa 6. väylää pitkin.

Börje, Päivi ja Jokke ovat saapuneet 6. griinille.

Olemme jo päässeet melkein Alcornoquesin 3. griinille.

7. väylällä lähestyminen griinille ei ole helppo.

Kisan jälkeen istuskeltiin klubin terassilla. Iltapäivällä saatiin tietää, että Air Finlandin kone oli huollossa ja lento myöhästyy 7 tunnilla ja lähtee vasta 3.50 sunnuntaiaamuna. Pienen lepotauon jälkeen 19.45 taksit tulivat hakemaan ja kuljettivat meidät kaikki Sotograndeen Las Camelias-ravintolaan. Kyyti maksoi 15 €. Sinne oli meille varattu paikat ja oma ruokalista. Markus jakoi päivän kilpailun palkinnot. Satu oli paras nainen kymmenentenä ja minä olin parhaana vasurina seitsemäs. Kolmanneksi tuli Hasse, toiseksi Timo S ja voiton korjasi Thomas. Skineissä oli mukana 35 pelaajaa ja suurimman potin vei Sören. Minäkin sain 3 reikää ja 21 €. Markukselle, Thomakselle ja Mialle luovutettiin pieni muistolahja ja 22.00 taksit tulivat hakemaan meidät ja veivät hotellille. Paluukyyti maksoi 20 €.

Kristian tuli meille vielä palkintoviiniä ym. nauttimaan ja nukkumaan päästiin 2.30. Päivän ylin lämpötila oli 19.9 astetta.

Almenara 26.03.2010.

Nyt voidaan jo juhlia kilpailun päättymistä.

Sää oli onneksi kilpailun ajan hyvä ja lämmin.

Ryhmämme veteraanit Jokke ja Bösse viihtyivät.

Pertti ja Rauno edessä, Pena ja Ritva M takana.

Thomas, Mia, Satu ja Kirsti irrottelemassa Cameliaksessa.

Kisan parhaat: Hasse (3.), Timo S. (2.) ja Thomas (1.).

Lauantai 27.03.10. Aamu valkeni aurinkoisena ja alin lämpötila oli 11.7 astetta. Aamulla pakattiin kaikki tavarat ja vietiin autoon. Huone luovutettiin 10.20. Suurin osa porukastamme lähti pelaamaan ja osa jäi ottamaan altaalle aurinkoa. Päivin kanssa käveltiin pelaajien mukana melkein kokonaan Los Pinos ja Los Alcornoques. Markuskin käveli jälkimmäisen lenkin. Sitten odoteltiin klubilla Timppaa kierrokselta, jotta saataisiin kaikki tavarat ahdettua autoon. Toisella yrittämällä se onnistui ja päästiin matkaan n. 17.00.

Almenara 27.03.2010.

Suihkulähde hotellin edessä on kivan näköinen.

Pinos-kentän 1. väylä näyttää jo paljon mukavammalta.

Kukat loistavat 6. tiillä kevään kunniaksi.

Isoja taloja on kentän lähistöllä joka puolella.

Pate on tässä lyömässä Alcornoquesin 1. tiillä.

Mia on joutunut vähän huonompaan paikkaan 4. väylällä.

6. väylä griiniltä tiille päin nähtynä - ei helppo.

Näkymä 7. väylän takatiiltä 8. griinille lammen takana.

Kauhea pakkaaminen/ahtaminen oli käynnissä parkkipaikalla.

Nyt ajettiin A7:ää eli rantatietä pitkin ja poikettiin Atalaya Golfin klubilla, jossa oltiin vuosi sitten pelaamassa. Sieltä ajettiin sitten kaikessa rauhassa Torreblancaan, jossa syötiin hyvät ateriat Wolfgang-ravintolassa. Sieltä ajettiin Torremolinoksen kautta lentokentälle ja luovutettiin auto 21.00. Koneen oli määrä lähteä 03.50 kesäaikaa, joten aikaa oli runsaasti. Kentällä saatiin Air Finlandin edustajalta 10 € kahvilipukkeet, jotka käytettiin toisin ainoassa auki olleessa ravintolassa.

Päivä oli aurinkoinen ja lämpötila oli reilut 20 astetta.

Almenara - Málaga 27.03.2010.

Atalaya Golfin ykköstiillä käytiin muistoja verestämässä.

Málagan lentoasemalla oli aikaa viettää vaikka baarissa istuen.

Tavaroita jouduttiin vahtimaan kolme tuntia.

Sunnuntai 28.03.10. 00.00 päästiin jättämään tavarat hihnalle ja taas punnittiin myös käsimatkatavarat. Sitten siirryttiin kansainväliselle alueelle. Odottelu jatkui, kunnes Air Finlandin koneen tilalle vuokrattu Finnairin Boeing 757 laskeutui kentälle. Kone lähti kesäaikaan siirtymisen jälkeen 4.05. Koneessa oli kolme sairastapausta, joissa jouduttiin antamaan elvytystä iäkkäille ihmisille. Kaikki meni kuitenkin hyvin, koska koneessa oli lääkäri. Meillä oli Päivin kanssa paikat, jossa nousun ja laskun aikana voitiin jutella lentoemäntien kanssa. Helsinkiin laskeuduttiin 9.22. Lumet olivat vajuneet huomattavasti reissumme aikana. Sää oli pilvinen ja tihuutti hiukan vettä. Lämpötila oli pari astetta plussalla. Matkatavarat saatuamme otettiin Kalevin kanssa Airport Taxin iso tila-auto. Kotona oltiin 10.45 ja onnistunut matka oli ohi.

Málaga 28.03.2010.

Nyt on päästy jo pykälä eteenpäin - seuraavaan baariin.

Porukkaa alkoi vähitellen väsyttää, kun on oltu jo 5 tuntia täällä.

Timppakin löysi levähdyspaikan hieman ennen koneeseen menoa.

Golfkohteena Almenara on ihan hyvä. Olosuhteista johtuen kentät eivät olleet aivan huippukunnossa, mutta ovat komeita ja mielenkiintoisia. Hotelli oli palveluiltaan vähän heikko, sillä kauppaa ei ollut kuin automatkan päässä. Samoin ruokapaikkoja ei hotellin lisäksi ollut aivan lähellä. Ilman autoa olo käy tukalaksi ja pelaamattomalle ei juuri tekemistä ole. Rangelle menoonkin tarvitaan autoa tai golfautoa, sillä se on puolen km:n päässä mäen alla. Kämpät olivat mukavat ja lähellä luontoa. Henkilökunnassakaan ei ollut moittimista, joten ihan hyvä loma meillä oli.