DX-kiertomatka Espanjaan, Portugaliin, Marokkoon, Gibraltarille ja Ceutalle 26.09. - 11.10.1970

Matkaseura: EJH, Hannu Hänninen, Antti Seppälä, Veli-Matti Kuparinen, Gunhard Kock, Tarmo Nenonen, Jaakko Mäki-Jaakkola.
    Matkareitti: lento Helsinki - Málaga, auto Torremolinos - Granada - Córdoba - Sevilla - Sines - Lissabon - Algeciras, laiva Algeciras - Tanger, lento Tanger - Gibraltar - Tanger, bussi Tanger - Tetuan - Ceuta, laiva Ceuta - Algeciras, auto Algeciras - Torremolinos, juna Torremolinos - Málaga - Torremolinos, lento Málaga - Helsinki.
    Uudet maat: Espanja (3.), Portugali (4.), Marokko (5.), Gibraltar (6.), Ceuta (7.).

Tästä alkoi varsinainen matkailu-urani. DX-porukalla päätettiin lähteä kiertelemään eteläistä Espanjaa ja lähimaita. Mukaan lähtivät lisäkseni veljeni Hannu Hänninen, Veli-Matti Kuparinen, Antti Seppälä, Gundard Kock, Tarmo Nenonen ja Jaakko Mäki-Jaakkola. Matka alkoi lennolla Málagaan, joka toi Espanjan (3.) maapisteen. Torremolinoksessa oltiin yksi yö Hotelli La Cascadassa.

Sitten vuokrattiin kaksi Pikku-Fiatia, ja lähdettiin ajelemaan kohti Torremolinoksesta Málagaan ja sieltä edelleen Antequeran kautta kohti Granadaa. Tarkki jäi viettämään lomaa Torreen. Matkalla käytiin usealla radioasemalla, joillakin oltiin suorassa radiohaastattelussakin. Sama tahti jatkui tietenkin koko kaksiviikkoisen matkan ajan.

Helsinki - Málaga -Torremolinos - Antequera
Hotellimme La Cascada Torremolinoksessa. Antti, Hannu, Jaakko, Veli-Matti ja Esa odottelevat Helsingin lentoasemalla. Radio Juventud de Málagan ohjauspytää ihmetellään, Tarkki on toinen vasemmalta ja Gunhard takana oikealla.
Antti pitää palmua pystyssä. Radio Popular de Málagakin löytyi. Gunhard esittelee QSL-kansiota RP de Málagan työntekijälle.
Yökerhokin löytyi, mutta siellä ei ehditty käydä. Välimeren aalloista kuitenkin ehdittiin nauttia. Sitten lähdettiinkin ajelemaan kohti uusia seikkailuja.
Matkan varrella pysähdyttiin pienessä kylässä.
Radio Antequera löydettiin helposti.
Se sijaitsi mäellä Antequeran yläpuolella.

Granadassa tutustuttiin ensimmäiseksi vanhaan kuuluisaan maurilaisen ajann Alhambran linnaan. Paikallisiin radioasemiin tutustumisen jälkeen jatkettiin matkaa Jaénin, Linaresin, Córdoban ja Sevillan kautta kohti Potugalia. Sevillassa etsittiin käsiimme paikallisen jenkkitukikohdan radioasema AFRS Morón. Täällä, kuten muillakin asemilla, vastaanotto oli hyvin ystävällinen. Passit piti toki esittää.

Granada - Jaén - Linares - Córdoba - Sevilla
Alhambran linnaan tutustuttiin, ennenkuin ajeltiin etsimään Granadan radioasemia. Radio Juventud - La Voz de Granadalla tutustuttiin myös levykirjastoon. Välillä pysähdyttiin tauolle syömään tai yöpymään teltoissa.
Tässä ollaan jo Radio Córdoban ulko-ovella. La Voz de Andalucían henkilökunta esitteli mielellään asemaansa. Tällä asemalla oltiin myös suorassa lähetyksessä.
Sevillan lähellä etsittiin AFRS Morón, jonne myös päästiin tutustumaan. Kaveri hoiteli aseman esittelyn ja siinä sivussa lähetyksen. Portugalin rajan lähellä tuli autoon ongelmia kaasuvaijerin katkettua. Rautalankaa käyttämällä päästiin lähimmälle korjaamolle.

Portugalin rajaa lähestyttäessä toisesta autosta katkesi kaasuvaijeri. Se korjattiin tilapäisesti rautalangalla, jonka avulla päästiin lähimmälle korjaamolle. Sieltä matka jatkui 3.10.70 Bejan ja Sinesin kautta Lissaboniin, jossa suunnattiin hienolle leirintäalueelle. Sinesissä käytiin katsomassa Radio Trans Europen lähetinalue ja Lissaboniin mentiin uuden komean maksullisen sillan kautta. Koko matkan ajan harrastimme telttamajoitusta paria poikkeusta lukuunottamatta.

Parin päivän Lissabonissa pyöriskelyn jälkeen suuntasimme takaisin Espanjaan. Sevillan kautta ajettiin Jerez de la Fronteran sherrykaupunkiin.

Lissabon - Sevilla
Sinesissä ihailtiin Atlantin valtamerta korkealta kalliorannalta. Sinesin kalasatamakin on korkean kallion juurella. Radio Trans Europe sijaitsi tasaisella alueella Sinesin pohjoispuolella.
Lissabonin leirintäalueella voitiin taas rentoutua pitkän ajelun jälkeen. Radio Renascencan kaveri Lissabonissa esitteli myös vastaanotinta. Nyt ollaan taas Espanjan puolella Veterano-mainoksia ihailemassa.
Välillä pysähdyttiin nauttimaan jäätelöstä, koska sääkin oli mainio. Radio Sevillalla päästiin näpelöimään mikrofoneja. Telttayöpyminen tuli tutuksi ja samalla voi kuunnella radiota.

Jerezissä etsittiin kaupungin radioasemat ja jatkettiin matkaa komeaan Cádizin rantakaupunkiin. Sieltä käsin käytiin Rotassa jenkkien laivastotukikohdan AFRS-asemalla. Sitten jatkettiin matkaa Algecirasiin. Autot jätettiin sinne parkkiin, kun lähdettiin laivalla Tangeriin. Hankimme autottomien päivien vuoksi pullollisen paikallista brandyä, joka kuitenkin kaadettiin suurimmaksi osaksi viemäriin, koska maistui niin pahalle.

Jerez de la Frontera - Cádiz - Algeciras
Jerezissä tutustuttiin hieman kaupunkiin ja tietysti radioasemiin. Radio Popular de Jerez löytyi kaupungista vanhasta talosta. Radio Popular de Jerezillä tavattiin tämä kaveri.

Radio Cádiz sijaitsi myös melkoisen vanhassa rakennuksessa.
Antti ja Hannu tutustuvat paikallisiin kaktuksiin.
AFRS Rotan asemarakennus olikin jo hieman nykyaikaisemman näköinen.

Kaikki Espanjan AFRS-asemat (4 kpl) toimivat FM:llä.

Radio Algeciras näkyi tieltä suoran päässä.
Tangeriin menevä laiva odotteli satamassa.

Sitten lähdettiinkin kohti Marokkoa (5.) Tangeriin, koska Espanjasta ei suoraan päässyt Gibraltarille erimielisyyksien vuoksi. Tangerin satamaan saavuttuamme 6.10.70 meille tarjottiin aivan avoimesti hashista. Ei tartuttu tarjoukseen! Tangerissa yövyttiin hotellissa ja seuraavana päivänä lennettiin Gibraltarille (6.).

Siihen aikaan Gibraltarille ei Espanjasta käsin päässyt suoraan, kun raja oli suljettu. Maapiste piti kuitenkin saada! Gibraltarille tultiin 7.10.70. Kaupunkiin mentiin lentoasemalta kävellen lentokentän poikki, joka oli ainoa tie keskustaan. Siellä yövyttiin Hotel Bristolissa ja asemiin sekä paikkoihin tutustumisen jälkeen lennettiin takaisin Tangeriin.

Algeciras - Tanger - Gibraltar - Tanger
Laivamatka oli lyhyt ja sää hyvä, joten viihdyttiin kannella. Hannukin astelee ensimmäistä kertaa Afrikan maaperällä Tangerissa. Seuraavana aamuna lennettiin BEA:n koneella Tangerin sataman yli Gibraltarille.
Gibraltarin lentokenttä on rakennettu niemen poikki Gibraltarin ja Espanjan väliin. Radio Gibraltarilla käytiin samoin kuin BFBS:llä.
Hissillä mentiin Gibraltarin vuorelle maisemia ja apinoita katsomaan.
Hyvin näkyi lentikentän kiitorata ja osa La Línea de la Concepciónin kaupunkia Espanjan puolella.
Löytyihän vuoren sisältä tippukiviluolakin, jota käytiin ihailemassa.
Nyt kävelläänkin jo takaisin lentoasemalle ja näköjään oli hieman satanutkin.

Tangerista lähdettiin sitten tavallisella vuorobussilla kohti Ceutaa (7.) 8.10.70. Bussissa kaikki muut olivat paikallisia ihmisiä, kanoja ja porsaita. Välillä vaihdettiin bussiakin Tetuanissa. Tullimuodollisuuksien kautta Bab Septassa saavuttiin Ceutaan, joka on Marokossa sijaitseva Espanjan enklaavi. Sielläkin käytiin radioasemalla ja pienen kiertelyn jälkeen lähdettiin laivalla takaisin Algecirasiin.

Algecirasin satamassa huomattiin, että toisen auton ovi oli lukitsematta, vaikka se varmasti lukkoon jätettiinkin. Samalla todettiin, että lukot aukesivat kummankin auton avaimilla. Onneksi mitään ei ollut viety, mutta eipä olisi ollut muuta vietävääkään kuin itse Fiat! Hetken ihmettelyn jälkeen ajeltiin Torreen takaisin Marbellan kautta. Málagassa käytiin muutamalla asemalla ja kinuttiin vastauksiakin.

Algeciras - Tanger -Gibraltar - Tanger
Tetuanin bussin lähtöä tässä odotellaan paikallisten poikien kanssa. Kameleita näkyi tien varrella loikoilemassa. Bab Septan raa-aseman kautta mentiin Ceutaan.

Radio Ceutalla tietysti vierailtiin kun täällä oltiin.
Laivalla mentiin taas Gibraltari läheltä Algecirasiin. Torremolinoksessa oli taas hieman aikaa jutella kokemuksista.

Sitten olikin jo aika palata Suomeen.

Matkan paras anti oli Tangerin ja Gibraltarin visiitit sekä tietenkin Ceuta, jonne ei monta kertaa tule mentyä. Eipä Lissabonissakaan ollut moittimista! Paljosta autolla ajamisesta ei jäänyt mitenkään paha muisto, vaikka autot olivatkin turhan pieniä.