Golfmatka Hammametiin Tunisiaan 15.03. - 23.03.1998

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Seija Seppälä, Antti Seppälä, Teija Putkonen, Hannu Putkonen
    Matkareitti: lento Helsinki - Monastir, bussi Monastir - Hammamet - Monastir, lento Monastir - Helsinki
    Pelatut kentät: Citrus Golf Les Oliviers, Citrus Golf La Foret, Yasmine Golf
    Uudet maat: Tunisia (34.)

Golfmatkamme päätimme suunnata Tunisiaan, koska kaikki ovat jo olleet Espanjan aurinkorannikolla pelaamassa ja todenneet sen ruuhkaisuuden. Ja uuttahan pitää aina kokea. Paikaksi valitsimme Hammametin, koska sen lähistön kentät ovat mielenkiintoisempia kuin esimerkiksi Soussessa. Matkalle olivat lähdössä Putkoset, Seppälät ja me Hänniset. Etukäteen varattiin ja maksettiin golfpelit kolmelle päivälle.

15.03.98 su Lähtö tapahtui sunnuntaina iltapäivällä, jolloin lensimme Finnairin koneella Monastiriin Tunisiaan (34.). Sieltä matka Hammametiin kesti bussilla reilun tunnin. Majoituimme sujuvasti Hotelli Azizaan, joka on oikein kiva neljän tähden hotelli. Illalla seurustelimme vielä jonkun aikaa.

16.03.98 ma Aamuksi kutsuttiin kaikki huoneeseemme juhlimaan syntymäpäivääni klo 6.00. Siinä tyhjensimme kuohuviinipullon aamupalan alle. Sitten lähdimmekin jo takseilla Citrus Golf Clubille, jonne ei ollut matkaa kuin joku 10 - 15 km. Taksikyyti todettiin heti erittäin halvaksi n. 20 - 25 mk. Kentällä saatiin greenfeet maksettua, vaikka meillä ei ollut aikaa varattuna. Näytimme hotellikorttimme, koska Aziza on osakkaana kentässä ja asukkaille kuului alennus. Sitä emme kuitenkaan kentältä saaneet, vaan greenfee oli noin 200 mk ja kärryt maksoivat uskomattomat 35 mk.
Citrus Golf Clubilla on kaksi 18-reikäistä kenttää: Les Oliviers ja La Foret. Molemmat ovat Ronald Freamin suunnittelemia melkoisesti korkeuseroja omaavia hyvin mielenkiintoisia kenttiä. Fream on suunnitellut Suomeenkin mm. Nordcenterin Fream-kentän, jota pidetään Suomen vaikeimpana. La Foret on kuitenkin sitäkin vaikeampi. Metsät, korkeuserot, rotkot ja vesiesteet tekevät kierroksesta todella mielenkiintoisen, varsinkin kun tuuli tuntuu aina sopivan kentän joka puolelle. Les Oliviers on aika paljon helpompi, mutta osittain myös tylsempi kenttä. Korkeuseroja on kyllä mukavasti, mutta sisääntulo oliivilehdossa on hieman pitkästyttävä.
Klubitalo on hieno ja oikein mukava. Ravintolasta saa edullista ruokaa ja tilaa on runsaasti - myös terassilla. Kentältä voi vuokrata golfauton ja caddien. Pelaajia tähän vuodenaikaan on paljon. Menimme sitten katselemaan 1. tille, miten pääsisimme pelaamaan. Sieltä löytyi lähettäjä, joka katseli papereitaan ja löysi sitten meille hetken tutkimisen jälkeen lähtöajan, joka oli jo melko pian. Annoimme pojalle pienen matkamuiston lahjaksi järjestelyistä ja varasimme samalla ajan seuraavaksi aamuksi. Pääsimme pelaamaan helpomman Les Oliviers-kentän ja kiersimme sen kahdessa ryhmässä - pojat edeltä ja tytöt perästä. Kierros meni mukavasti tuntumaa otettaessa eikä tuloksella ollut niin väliä. Baana oli oikein hyvässä kunnossa ja varsinkin greenit tosi mainioita ja melkoisen nopeita.

Hammamet 16.03.1998

Aikaisin aamulla vietettiin 50-vuotis synttäreitäni kuohuviinin merkeissä.

Kuva Citruksen Les Oliviers-kentän 7. tiiltä. Takana näkyy maantie.

Lampiakin kentältä löytyy, mutta ei kovin paljon.

Tämä kenttä on melko tasainen, mutta kumpuileva, joka lisää mielenkiintoa.

Takana näkyy Citrus Golf Clubin klubitalo. Puusto on aika matalaa.

Maantien toisella puolella on Yasmine Golf Clubin 18-reikäinen kenttä.

Hannu odottelee lyöntivuoroaan. Yasminen kenttä näkyy tähän hyvin.

Yasmine Golf Clubin klubitalo on pienellä mäellä, joten se näkyy kauas.

Kukkia ei hirveän paljon tähän vuoden aikaan vielä ole.

Illalla tutustuimme hotellin ympäristöön ja kaupunkiin. Vanhassa kaupungissa "Medinassa" teimme pienen kierroksen. Kävimme myös syömässä juhla-aterian yhdessä keskustan monista ravintoloista, Ravintola Bellevuessa.

Hammamet 16.03.1998

Hammametin keskusta on aika pieni ja rakennukset matalia.

Kaupungissa on myös oma panimo ja sen yhteydessä pub.

Hotellimme Azizan uima-allas on hieno, mutta oli nyt vähällä käytöllä.

17.03.98 ti Auringon nousua oli kiva seurata hotellin parvekkeelta. Se oli joka aamu yhtä komea. Peliaika oli varattu aamuksi 7.18, mutta menimme muutamaa tuntia myöhemmin ja pääsimme pelaamaan La Foret-kentän. Hieman ruuhkaa oli, mutta ei sen pahempaa. Kierroksen puolivälissä tytöt kävivät WC:ssä, jota ei kuulemma olisi saanut tehdä. Lähettäjä tuli sanomaan meille 10. tiille tästä. Jatkoimme kuitenkin peliä kaikessa rauhassa ja saavutimme edellä menneen porukan jo seuraavalla väylällä. 5-6 väylää myöhemmin sama lähettäjä ajoi taas luoksemme ja pyysi anteeksi huomautustaan. Hän sanoi, että edellämme eräs saksalaisryhmä oli aiheuttanut tukoksen ja hän oli laittanut ne pois kentältä. Suomalainen pelikulttuuri sai muutenkin hyvää mainosta, kun osoitimme, miten par-3 väylillä voi jouduttaa peliä. Muutenkin saimme myöhemmin kehuja pelimme nopeudesta.

Hammamet 17.03.1998

La Foret-kentällä oli puita enemmän, vaikkei niitä tässä näykään.

Kierroksen puolivälissä mennään klubin ohi ja noustaan rinnettä 10. tiille.

Pieniä kilpikonnia näkyi paljon, vaikka ne maastoutuvatkin hyvin.

Ilta oli taas normaalia ruokapaikan etsimistä ja ostosten tekoa. Kaupungissa on vain yksi alkoholimyymälä ja sekin oli hieman vaikea löytää. Pieni putiikki kuitenkin löydettiin ja päästiin ostamaan laatikollinen paikallista Celtia-olutta. Liike oli avoinna melko pienen ajan ja loppuviikon se oli kokonaan suljettu. Eipä siitä mitään haittaa ollut, sillä kaljaa löytyi ravintoloista ihan riittävästi.
Seuraavan päivän peliajan varasimme hotellistamme ja maksoimme greenfeen sinne, jolloin saimme hotellin alennuksen. Tätä tapaa kannattaa käyttää, että homma sujuisi hyvin ja edullisesti. Kentät ottavat peliaikavarauksia vasta edellisenä päivänä. Hotelli antoi voucherin, joka vaihdettiin greenfee-lappuihin kentällä.

Hammamet 17.03.1998

10. tii on aika korkealla mäellä, josta näkyy hyvin naapurikentälle.

Hohtavan valkoinen klubitalo on siisti ja käytännöllinen.

Hotel Aziza on hyvätasoinen ja sieltä saa alennusta golfkentille.

18.03.98 ke Nyt oli peliaikamme iltapäivällä, joten aamulla kierreltiin kaupungilla. Pelimme tapahtui taas La Foretilla ja sujui ihan mukavasti leppoisissa tunnelmissa. Sää oli aurinkoinen, mutta tuulinen koko viikon. Ainoastaan tämä päivä oli suhteellisen tyyni ja se teki pelistä paljon mukavamman.

Hammamet 18.03.1998

Aurinko laskee Hammametin lahden taakse.

Pitihän Tunisiasta ostaa paikallinen päähine muistoksi.

Klubilla oli hyvin aikaa juoda kaljat ennen kierrosta.

19.03.98 to Olimme kentällä jo ennen 7.00:aa, koska lähtöaikamme oli Suomesta varattu 7.18. Pelimme tapahtui taas vuorostaan Les Oliviersilla. Päivä oli koko viikon lämpimin, joten pelin jälkeen nautimme virvokkeet klubitalon terassilla.

Hammamet 19.03.1998

Ladymme odottelevat kierrokselle lähtöä Les Oliviersille.

Kiva par-5 ensin alamäkeen ja sitten ylämäkeen.

Päivi hujauttaa pallon matkaan kohti kapeikkoa.

Tässä näkyvät jo hieman korkeuserotkin. Tiiauspaikka on ylhäällä.

Harjoitusviheriöllä on paljon palloja.

Hannu puttaa ja Antti seuraa tarkkana. Klubi näkyy takana.

Illalla kävelimme Antin kanssa 3 kilometrin matkan keskustaan, jossa teimme normaalit ruokailu- ja ostoskuviot. Yhdeksi kantapaikaksemme tuli saksalainen pubi Brauhaus, joka teki itse olutta. Sen johtajalla on kuulemma suomalainen vaimo ja niin kaveri osasi hieman suomeakin.

Hammamet 19.03.1998

Klubin terassilla otettiin tietysti kierroksen jälkeen oluet.

Vitivalkoinen Hotel Aziza sopii mukavasti maisemaan. Melkein kaikki rakennukset ovat valkoisia.

Kaikenlaisia kaljakuppiloita löydettiin iltapäivällä kävellessämme.

20.03.98 pe Vuorossa oli pelipäivä Yasmine Golf Clubilla. Se sijaitsee aivan Citrus-kenttien vieressä, moottoritien toisella puolella. Kenttä on 18-reikäinen, jonka on suunnitellut myös Ronald Fream. Vaikeusasteeltaan se sijoittuu La Foretin ja Les Oliviersin väliin. Korkeuseroja on mukavasti ja vesiesteitä paljon, tosin osa niistä oli nyt kuivana ja se helpotti pelaamista aika paljon. Klubitalo on hieman Citrusta vaatimattomampi. Täälläkin oli tungosta ja niin saimme Hannun kanssa seuraksemme saksalaisen pariskunnan, jonka kanssa oli oikein mukava pelata. Heillä oli vielä caddiet mukana. Naiset pelasivat edellämme myös yhden saksalaisen naisen kanssa. Antti jäi hotelliin potemaan kuumetautia.

Hammamet 20.03.1998

Yasmine Golf Clubilla pelasimme kahden saksalaisen kanssa, joilla oli caddyt.

Korkeuseroja ja avaruutta on tälläkin kentällä mukavasti.

Puusto muodostuu pääosin oliivipuista ja pienistä pensaista.

Pientä lampea kierrettiin ja helposti siihen sai pallon uppoamaan.

Komeita kaktuksiakin oli väylien välissä, missä niistä ei ollut haittaa.

Mukava ylämäkeen pelattava väylä, jossa bunkkerit hillitsevät oikomishaluja.

Illalla käytiin ruokakaupassa ostamassa Antille syötävää ja siemaisemassa Brauhausissa oluet.

Hammamet 20.03.1998

Tori ja takana Medina, jossa kaupustelijoista ei meinannut eroon päästä.

Ostoksilla kaupungin ainoassa viinakaupassa. Alkoholia sai kuitenkin baareista.

Poseeraus hedelmäkauppiaan "myymälän" edessa, takana Medina.

21.03.98 la Viimeinen pelikierros tehtiin taas Citruksen La Foretilla Teijan ja Hannun kanssa. Kierros sujui joutuisasti ja niin ehdittiin hyvin toisten mukaan iltapäivälenkille kaupungissa. Hammamet on melko pieni, n. 20000 asukkaan kaupunki, jossa turisteja käy paljon. Tunisiin on matkaa n. 100 kilometriä. Paikallinen ilme oli yllättävän länsimainen. Ihmiset olivat pukeutuneet aivan eurooppalaiseen tyyliin. Ainoastaan vanhimmista ihmisistä osa käytti islamin mukaista pukeutumista. Nuorison suosiossa tuntuivat olevan farmarit.

Hammamet 21.03.1998

Baarikuvia tuli otettua paljon, mutta kyllä nestettäkin on lämpimässä nautittava.

Rannalla ei tähän aikaan vuodesta ole väkeä, vaikka aurinkovarjot ovatkin paikoillaan.

Hiekkaranta on Hammametissa hieno. Vesi on kuitenkin vielä kylmää.

Hotellimme meren puolelta nähtynä. Uima-allasaluekin oli täysin tyhjä.

Antti tulee vartiokopista.

Näköala parvekkeeltamme oli mainio vaikka siinä vain hotelleja näkyikin meren lisäksi.

22.03.98 su Lähtöpäivä koitti. Koska hotellihuone piti luovuttaa klo 12.00 mennessä, ei viitsitty enää lähteä pelaamaan, vaan käytimme ajan käveleskelyyn ja viimeisiin ostoksiin. Kone lähti vasta myöhään illalla, joten aikaa lorvailuun jäi hyvin.
Hammametiin matkakohteena olimme tyytyväisiä. Se yllätti meidät kaikki. Myös golfmatkan kohteena se oli ennakko-odotuksia paljon parempi. Pelaamaan pääsyn vaikeuksista olimme kuulleet paljonkin etukäteen, mutta kun opimme systeemin, sujui kaikki ihan hyvin. Voimme siis suositella Hammametia ja sen kolmea golfkenttää hyvänä pelimatkan kohteena.

Hammamet 22.03.1998

Lähtöpäivä on koittanut ja odottelua oli ensin hotellin terassilla.

Habib Bourgiban lentoasema Monastirissa, jonne oli reilun tunnin matka.

Ja lentoasemalla odoteltiin taas Celtia-purkkien kanssa.

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Tunisian Golf Courses with photos by Enno Brands on hollantilaisen Enno Brandsin kuvakokoelma Tunisian neljältä kentältä, joista kolme sijaitsee Hammametissa ja yksi Djerbassa.

ArabNet -Tunisia, Contents. Paljon tietoa Tunisiasta ja muistakin Afrikan arabimaista.

Places to go, Hammamet - Tunisia antaa tärkeimmät tiedot Hammametista (ja muistakin Tunisian kaupungeista).