Golfmatka Islantilla Golf Resortiin Islantillaan Espanjaan 17.03-01.04.2012, osa 1

Matkaseurue: 34 pelaajaa pääosin Ruukkigolfista
    Matkareitti: lento Helsinki - Lissabon, bussi Lissabon - Islantilla - Lissabon, lento Lissabon - Helsinki
    Pelatut kentät: Islantilla Golfin 27 reikää

08.10.2011 tuli Markus Dahlgrenilta sähköpostia, jossa kerrottiin Ruukkigolfin järjestävän perinteisen golfmatkan tällä kertaa Islantilla Golf Resort-hotelliin Islantillaan, Huelvaan Portugalin rajan lähelle Espanjaan. Hotellilla on 27-reikäinen kenttä, johon oli rajoittamaton pelioikeus 10 päivälle. Tarjolla oli viikon, kahden tai kolmen viikon matka ja ilmoittauduimme mukaan välittömästi kahdeksi viikoksi. Matkan järjestäjänä oli vanhaan tapaan AK-Matkat. Ruukin puolelta vetäjänä toimi Markus Dahlgren. Mukaan kutsuttiin entisillä reissuilla mukana olleita. Kaikkiaan oli mukana ensimmäisellä viikolla 8 pelaajaa (6 pelaajaa Eke Golfista viikon matkalla) ja toisella 11 ja kolmannella 34. Kahdeksi viikoksi matkaan lähtivät Päivin ja minun lisäksi Thomas, Anneli, Antero, Kari Syrjälä, Lena, Taisto ja Sören. Markus ja Bösse olivat kolme viikkoa. Lennot olivat Lissaboniin portugalilaisella TAP-yhtiöllä, joka ei veloittanut alle 15 kilon golfbägeistä. Meidän 9 hengen porukka meni Lissabonista Islantillaan minibussilla, jossa oli peräkärry matkatavaroita varten. 21 hengen viikon porukka tuli linja-autolla.

Kaikki pelit pelattiin hotellin Islantilla Golfin kentän sinisellä, keltaisella ja vihreällä yhdeksiköllä. Kaikkiaan tuli pelattua 12 kierrosta. Vapaapäiviä oli neljä, mutta auton puuttuessa muille kentille ei tullut lähdettyä. Kentät ovat hotellin välittömässä läheisyydessä ja Islantillaan kylään on kilometrin matka. Näköalat ovat osasta kenttää mukavat Atlantille. Väylät ovat mielenkiintoisia, ei kovin pitkiä, mutta tosi haastavia. Pelaajia ei ollut kovin paljon ja henkilökunnan suhtautuminen golfareihin on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan. Sama huomio tehtiin kylällä, jossa tosin oli hyvin hiljaista. Sesonki oli vasta tulossa ja osa hotelleista vielä kiinni.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Lauantai 17.03.12. Matkaan päätettiin lähteä omalla autolla, koska Airport Taxi on alkanut ottaa lisähintaa ylimääräisistä matkatavaroista kuten golfbägeistä. Laskin, että oman auton säilytys parkkitalossa tulee halvemmaksi, joten niin lähdimme kohti lentokenttää 14.10. Sää oli sumuinen ja kostea, lämpötila n. 2 astetta. Jätin Päivin 1-terminaalin eteen ja vein auton parkkihalliin 3B. Sitten mentiin lähtöselvitykseen, jossa jo olivat muut 7 matkaan lähtijää, Lena ja Taisto, Anneli ja Antero, Sören, Thomas ja Kari Syrjälä. Golfbägeistä ei tarvinnut maksaa ylimääräistä, joten tämä TAP-lentoyhtiö on suositeltava. Porukkamme seurassa odoteltiin sitten lentoa 1-terminaalin ravintolassa. 4 desilitran olut maksoi 5.90 €. Portugalin lentoyhtiön TAP:n Airbus 310 oli portilla ajoissa ja kaikki matkustajat sisällä jo 16.55. Kone lähti portilta täsmälleen aikataulussa 17.10 ja nousi ilmaan 17.25. Kone ei ollut täynnä ja meille sattui riviimme yksi tyhjä paikka. Tarjoilut olivat ihan kohtuulliset ja lento sujui mukavasti. Lentoajaksi ilmoitettiin 5 tuntia.

Helsinki - Lissabon 17.03.2012

Golfbägimme ovat valmiit kahden viikon matkaan Espanjan aurinkoon.

Antero, Sören, Thomas, Anneli ja Kari odottelemassa lentoa baarissa.

Anneli, Kari, Päivi, Antero, Sören ja Thomas valmistautuvat matkaan.

Sunnuntai 18.03.12. Lissaboniin laskeuduttiin 20.20 paikallista aikaa (GMT) eli 20 minuuttia myöhässä vastatuulen vuoksi. Matkatavarat tulivat aika nopeasti hihnalle 8, mutta bägit tulivat erikoistavaroitten hihnalle 1. ja 2.n välissä. Kaikki saatiin mukaan ja bussikuski odotteli sovitusti heti tullin jälkeen. 13 matkustajan Mersu-minibussi oli pysäköity lähelle ja siinä oli peräkärry matkatavaroita varten - juuri ja juuri mahtuivat. Matkaan päästiin 21.10 nopeasti moottoritielle 12 kilometriä pitkän Tejo-joen yli. Runsaan tunnin ja 120 kilometrin jälkeen pysähdyttiin tankkaamaan ja juomia ostamaan Grandolan Service-asemalle. Sitten jatkettiin matkaa ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen kuski alkoi hidastaa vauhtia. Auto alkoi keittää. Vettä ei ollut, joten annoin ostamani 1.5 litran pullon, jolla päästiin vain kilometri. Sitten pysähdyttiin ja kuski sanoi tilanneensa uuden bussin. Kuski ei osannut juuri ollenkaan englantia ja tuntui olevan espanjalainen. Hätävilkut olivat päällä ja jonkin ajan kuluttua taaksemme pysähtyi pakettiauto, jossa oli katolla vilkut. Miehet tutkivat autoa ja totesivat vesiletkun olevan risa. Vastakkaiseen suuntaan meni poliisiauto, joka hidasti kohdallamme vauhtia. Sitten se kiihdytti ja ilmestyi pian taaksenne vilkut päällä. Siinä sitten miehet touhusivat ja saivat jotenkin letkua paikattua. Akku oli kuitenkin tyhjentynyt, joten toisen pakettiauton piti antaa virtaa. Sitten ajettiin poliisiauton perässä ja valot vilkkuivat ja kyltti "Follow me" paloi. Seuraavassa risteyksessä ajettiin pois moottoritieltä ja tietulliaseman luona odotti toinen saman firman minibussi. Se oli myös huoltoauto, jossa oli varaletku ja vettä mukana. Miesten korjatessa autoa, toinen poliisiauto tuli paikalle ja siinä sitten vaihdettiin aseita mieheltä toiselle ja autosta toiseen. Toinen poliisiauto häipyi ja tuli pian toiseen suuntaan vilkut ja sireeni päällä hurjaa vauhtia. Autommekin alkoi olla kunnossa ja reilu pari tuntia vierähti. Matkaa oli jäljellä vielä noin 200 km.

Loppumatka meni hyvin ja Portugalin/Espanjan rajalta n. 20 kilometrin päähän Islantillaan saavuttiin 4.30. Matka Lissabonista kesti näin 6h 20min. Huoneet saatiin nopeasti ja meille annettiin huone 32 maanpinnan tasalta hyvin läheltä pääovea. Tavarat vietiin huoneeseen ja mentiin nauttimaan varhaisaamiainen, joka oli valmiina odottamassa ravintolassa. Sitten mentiin pehkuihin n. 5.15 ja uni tuli nopeasti. Aamu oli viileä.

Lissabon - Islantilla 18.03.2012

Lissaboniin johti aikoinaan Salazarin silta, jonka nimi on nykyään Ponte 25 de Abril.

Minibussi peräkärryineen odotti meitä sovitusti lentoaseman edessä. Kaikki mahtui.

Joukko hälytyajoneuvoja oli seuranamme auton rikkoonnuttua moottoritiellä.

Heräsimme 8.20 ja nousimme heti ylös. Käytiin aamiaisella ja minä hain respaan jätetyt passit. Samalla kysyin, olisiko mahdollista saada huone paremmalta paikalta ilta-auringon puolelta ja ylempää. Sellainen luvattiinkin kaksi kerrosta ylempää uima-altaan puolelta, huone 245. Huoneeseen ei päässyt katsomaan, mutta vieressä oli ikkuna, josta näki ulos. Se näytti hyvältä. Pääsisimme muuttamaan pelin jälkeen. Pakkasimme tavarat valmiiksi, ennen kuin mentiin klubille valmistautumaan peliin. Kärryt maksoivat 5 euroa ja ne sai alakerrasta, jossa voi myös säilyttää bägejä. Klubin edessä on pieni puttigriini ja vähän kauempana on isompi ja sen lisäksi range sekä sen takana lähipelialue. Lyhyellä rangella ei saa käyttää draiveria. Toimisto aukesi 7.30 ja klubin ravintola 10.30. Koska meillä oli lähtöajat 11.20 alkaen, ehdittiin ottaa oluet ennen kierrosta. Vuoriot ja Saaret lähtivät edeltä autoilla, jotka maksoivat 40 euroa kierros ja viideksi päiväksi 150 euroa. Sitten mentiin me Päivin kanssa, Kari ja Bösse. Viimeisessä ryhmässä tulivat Markus, Thomas ja Sören. Ensiksi pelattiin vihreä ysi (reiät 19-27). Kenttä oli aika kuiva ja griinit melko hitaat (leikkaamatta). Osa väylistä on hyvin mielenkiintoisia, vettä vähän ja korkeuseroja jonkin verran. Ensimmäinen väylä on kentän helpoin aloitusväylä, par 4 - suora ja tasainen. Toinen väylä on par 3, joka on puolestaan melko vaikea keskimittainen. Kolmas on jyrkkään alamäkeen pelattava par 5, joka kääntyy vasemmalle, jossa on pinjoja tiellä. Neljäs väylä on oikea birkkuväylä, alamäkeen pelattava n. 250-metrinen par 4, jossa avaus menee helposti seuraavalle tiille. Viides väylä on myös par 4, mutta avataan ylämäkeen ja vasemmalla on pieni lampi. Kuudes on lyhyt par 3, jossa vasemmalla on suojeltu puska. Seitsemäs väylä on kentän vaikein par 4, pitkä dogleg, jossa lähestyminen tehdään ylämäkeen. Kahdeksas väylä on keskivaikea par 5 ja yhdeksäs par 4, joka pelattiin nyt lyhyenä. Oikealta keltaiselta tiiltä se on kuitenkin aika vaikea.

Toisena lenkkinä pelattiin sininen ysi (1-18). Se olikin paljon vaikeampi. Vettä ei tälläkään lenkillä ollut monella väylällä, mutta vaikeuksia kyllä riitti. Ensimmäinen väylä on aika lyhyt, jossa avauksen saattoi lyödä veteen. Draiveria eivät kaikki voineet käyttää. Dogleg vasemmalle ja lähestyminen ylämäkeen. Toinen väylä pelattiin punaisten paikalta veden yli (par 3). Kolmas on lyhyt par 4, joka on kallellaan oikealle ja sieltä löytyy oja. Neljäs väylä on par 5, aikaisemmin par 4, jossa avauksen ollessa yli 220 metriä, pallo menee isoon painanteeseen ja väylän vasempaan reunaan. Sieltä ei pinjojen vuoksi pysty griinille asti lyömään. Tällä väylällä on rotko oikealla puolella ja se on merkitty vihreillä päillä olevilla punaisilla paaluilla. Rajan yli menneet pallot dropattiin sivuvesiestesäännön mukaan. Par 5:ksi tämä on kuitenkin lyhyt väylä, joka kapenee loppua kohti. Viides väylä on pitkä par 4, joka kääntyy yli 200 metrin päässä reilusti vasemmalle. Mutkassa on kolme pinjaa, jotka tuppaavat häiritsemään toista lyöntiä. Kuudes väylä on par 4 alamäkeen. Griinin edessä on pieni lampi ja griini on lyhyt. Seitsemäs väylä on par 5, jossa 240 metrin päässä tiiltä on rotko, jossa on molemmilla reunoilla pusikkoa. Lisäksi väylän oikealla puolella rotkon jälkeen on paljon pinjoja ja väylähän kääntyy vähän oikealle. Kahdeksas väylä on lyhyt, mutta vaikea par 3. Yhdeksäs väylä par 4 avataan alamäkeen ja vasemmalle harhautuvat pallot menevät helposti hotellin bungalovien pihalle tai seiniin. Lähestyminen on tietenkin ylämäkeen - aika haasteellinen lenkki.

Islantilla 18.03.2012

Islantillan golfklubi näkyi näin ensimmäisen huoneemme patiolle.

Golfklubi nähtynä hotellin pääovelta. Sää oli heti aurinkoinen.

Islantilla Golf Resortin pääovi. Hotellissa on neljä asuinkerrosta.

Osa porukkaamme oli innokkaana rangella ensimmäisenä peliaamuna.

Antero ensimmäisessä lyönnissään vihreän ysin ensimmäisellä tiillä (19).

21. väylä on alamäkeen pelattava par 5 ja tiiltä avautuu kiva maisema.

23. väylää reunusta tiheä asutus, kuten useimmilla muillakin väylillä.

Sinisen lekin toinen väylä (2) on haastava par 3 lammen ylityksineen.

Kolmannella väylällä kiusaa avauksessa väylän kaltevuus.

Usealta väylältä avautuu näkymä merelle Islantillan kylän yli.

Kuudes väylä on kiva par 4 dogleg, joka avataan alamäkeen.

Sama haastava väylä nähtynä griinin ja lammen takaa.

Kierros kesti 4h 50min. Pelin jälkeen otettiin klubin terassilla oluet ja mentiin hotellille. Kävimme katsomassa uuden huoneen ja hyväksyttiin se. Niin vietiin tavarat sinne. Sitten lähdettiin Bössen, Karin ja Sörenin kanssa Islantillan kylälle etsimään kauppaa. Marketit olivat respan mukaan kiinni, mutta löysimme Mercadonan vierestä pienen kaupan, josta saatiin vettä. Jääkaapissa oli kylmässä vain yksi iso olutpullo, joten vain Sören sai olutta. Minulla oli vielä Portugalista ostettua Sagresia jäljellä, joten hätää ei ollut. Kävelymatka Mercadonaan on hotellilta vähän reilu kilometri. Kauppareissun jälkeen klo 19 mentiinkin sitten päivälliselle, joka kuului hintaan ja oli sopivan runsas buffet. Ruokailun jälkeen käytiin vielä tutustumassa baariin ja mentiin ajoissa nukkumaan.

Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 21.7 astetta.

Islantilla 18.03.2012

Islantillan luonnosta löytyy kuvauksellisia yksityiskohtia.

Kylä on siisti espanjalaisten rantalomapaikkojen tapaan.

Kylän vierellä kulkeva isompi katu on myös tosi siisti.

Maanantai 19.03.12. Aamulla oli alin lämpötila 7.3 astetta, joten yö oli kylmä, kuten koko ensimmäisen viikon. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja muutkin tulivat sinne pian jälkeemme. Varattu lähtöaika oli 9.10, mutta ensimmäiset pääsivät matkaan 9.00 - Saaret ja Vuoriot autoillaan. Sitten lähtivät Päivi, Bösse ja Kari ja viimeisinä Thomas, Sören ja minä. Markus ei pelannut. Tällä kertaa pelattiin ensin keltainen ysi (10-18). Sen ensimmäinen (par 5) tii on lähimpänä klubitaloa. Ensimmäisen lyönnin voi tehdä melko vapaasti, vaikka vasemmalla on tiheää metsää ja oikealla pinjoja sekä kauempana ob. Toisessa pitääkin olla tarkkana, ettei lyö palloa notkon pohjalla poikittain olevaan ojaan. Nyt se kyllä oli pelikelpoinen, koska oli kuiva ja pohja tasainen nurmikko. Reunat tosin on kivetty pystysuoraan. Rinteessä väylä kääntyy melko jyrkästi vasemmalle ja lyhyt griini on heti ojan takana ja griinin jälkeen on jyrkkä rinne ylös ja paljon piikkipensaita. Toisella päälle yrittämistä on haittaamassa muutama pinja. Myös toisen väylän tiipaikka on hyvin lähellä. Tämä on pitkä par 3, pituutta keltaiselta tiiltä 175 metriä ja ylämäki. Oikealla on jyrkkä rinne ylöspäin ja vasemmalla alaspäin kohti ojaa. Griinin vasemmalla puolella on syvä bunkkeri. Kolmas väylä on kentän vaikeimpiin kuuluva. Se on par 5, joka on ensimmäiset 300 metriä jyrkästi kallellaan vasemmalle. Muutama bunkkeri on vastaanottamassa alas vieriviä palloja, mutta helposti ne menevät väylän reunasta jyrkkää rinnettä alas puskiin tien vierelle ja droppi on edessä. Oikealla on ob. Väylä kääntyy vielä lopussa ylämäkeen ja jyrkästi oikealle ja pinjoja on taas oikomisen esteenä ja lisäksi yksi pinja aivan griinin edessä. Neljäs väylä on taas par 3, joka on melko simppeli. Viides väylä on lyhyt 425-metrinen par 5, jonka hyvän avauksen jälkeen tavoittaa helposti raudallakin. Väylä on tasainen. Kuudes väylä on taas lyhyt par 3, jossa ainut este on edessä oleva bunkkeri. Seitsemäs väylä on par 4 ja avauksen osalta helppo - tilaa on. Lievästi oikealle ja alamäkeen taittuva väylä tarjoa oivan mahdollisuuden hyvälle tulokselle. Kahdeksas väylä on lyhyt par 4, dogleg vasemmalle. Griinin edessä on vesieste, jonka lähelle hyvä draivi yltää. Vasemmalla on puita, piikkipensaita ja pitkää ruohikkoa. Yhdeksäs väylä on suora ja kohtalaisen helppo par 4.

Toisena puolikkaana pelattiin vihreä ysi (19-27) ja sehän oli jo tuttu edelliseltä päivältä. Näin oli kaikki lenkit pelattu. Peli sujui välillä hyvin, mutta keskiarvo oli aika heikko. Griinit oli leikattu ja melko nopeat, joista pystyi jo nauttimaan. Sää oli aurinkoinen ja villapaita lähti päältä jo ennen puoltaväliä. Shortseissa tarkeni alussakin. Kierros kesti 4h 10min. Klubilla otettiin taas oluet ja pientä syötävää.

Islantilla 19.03.2012

Aamiaisella istuttiin joka päivä samassa isossa pyöreässä pöydässä, samoin päivällisellä.

Näkymä parvekkeeltamme yhteen hotellin siipeen, jossa osa porukastamme asui.

Uima-alla oli ensimmäisen viikon tyhjä, mutta puolen viikon maissa sitä alettiin täyttää.

Keltaisen ysin ensimmäinen väylä on par 5, jossa lähestyminen griinille on haastava.

Haastava on myös seuraava väylä, par 3, joka on pitkä ja lyödään vielä ylämäkeen.

Eikä helpotu kolmannella väylälläkään. Par 5 avataan vinolle väylälle, joka vie pallot helposti penkalta alas.

Neljäs väylä on aika paljon helpompi tasainen par 3.

Kahdeksas väylä on milenkiintoinen par 4, jossa ylitetään pieni lampi.

Vihreän ysin kolmannella väylällä joutuu helposti pinjojen ylitykseen.

Sitten lähdettiin Päivin kanssa Islantillan kylälle kävellen. Ensin käytiin apteekissa, josta saatiin lääkkeitä ja muuta tarvittavaa edullisesti. Kylä oli hyvin hiljainen. Poikettiin rannalla ja käytiin ostoskeskuksessa, jossa melkein kaikki liikkeet olivat kiinni. Bahia Islantilla-baari oli kuitenkin auki ja siellä otettiin oluet. Sen jälkeen käveltiin Mercadona-supermarketiin ostamaan juomia ja pientä purtavaa. Halpaa oli! 15 kilon ostokset kannettiin selkä vääränä reilun kilometrin matkan hotellille. Siellä oli aikaa hengähtää ja istuskella parvekkeella, jonne ilta-aurinko alkoi paistaa n. 14.00.

Sitten olikin jo päivällisen aika ja kaikki olivat paikalla. Syötyämme mentiin baariin ottamaan yömyssyt ja jakamaan skinirahat. Etuysiltä aika moni sai rahaa, mutta takaysillä juhli Sören 7 parilla. 22.00:n tienoolla lähdettiin nukkumaan.

Päivän ylin lämpötila oli 22.3 astetta.

Islantilla 19.03.2012

Islantillan liikekeskus on iso, mutta melkein kaikki liikkeet olivat kiinni.

Hienoa hiekkarantaa on kilometrejä, mutta uimareita ei näkynyt.

Puusta tehtyjä laitureita on rannalla useita tasaisin välein.

Mercadona on kylän suurin market, josta löytyy melkein kaikkea.

Bösse ja Kari istuvat nautiskelemassa hotellin baarissa.

Sören, Esa ja Päivi viihtyivät myös baarissa juomien äärellä.

Tiistai 20.03.12. Yön alin lämpötila oli 8.3 astetta, aamulla 7.00. Herättiin taas 6.00 ja aamiaiselle mentiin 7.30, jolloin sitä alettiin tarjoilla. Meillä oli kaksi matkalaukun remmiä jäänyt edelliseen huoneeseen. Kerroin siitä respassa ja ystävällinen virkailija lupasi kertoa siivoojille. 8:n jälkeen mentiin klubille ja päästiin pelaamaan 20 minuuttia etuajassa. 8.40 lähtivät Vuoriot, Päivi ja Bösse, sitten Saaret ja Sören ja viimeisinä Thomas, Kari ja minä. Taas pelattiin keltainen ja vihreä ysi eli 10-27. Sää oli mainio, aurinko paistoi ja tuulta oli mukavasti. Griinit oli alussa leikkaamatta, mutta 17. väylästä eteenpäin ne oli leikattu. Kierros kesti 4h 25min. Sen jälkeen istuttiin klubilla ja syötiin Sandwich Mixtot, 5.90 €. Caddie masterilta varasin meille Päivin kanssa peliajan Vähäkainujen kanssa, jotka tulevat torstaina. Heidän aikaansa sain siirrettyä 10 minuuttia. Sen jälkeen mentiin huoneeseemme, jossa odottivat kateissa olleet hihnat.

Islantilla 20.03.2012

Klubitalon edessä on pieni puttigriini, jossa Thomaskin viihtyi.

Keltaisen ysin 7. väylällä on pinjoja ja käpyjä - helpohko väylä.

Keltaisen ysin 8. väylän lampi on kivan näköinen.

Päivi jäi lepäilemään ja minä lähdin Karin kanssa kylälle kävelemään. Käytiin rantakadulla ja ostoskeskuksen Bahia Islantilla-baarissa istuivat Vuoriot ja Börje. Sitten käveltiin pienen lenkin jälkeen Mercadonaan, joka oli taas melkein tyhjä. 12 0.33 litran tölkkiä Askania-olutta maksoi 2.64 euroa. Kantamusten kanssa lähdettiin itäkautta hotellille ja poikettiin oluella pienessä Casimiro-baarissa. Hotellilla istuskeltiin parvekkeella ja levättiin. 19.00 mentiin syömään ja 20.10 baariin skinien jakoon. Sören oli taas rohmu. Sitten olikin jo aika mennä nukkumaan.

Päivän ylin lämpötila oli varjossa olleen mittarin mukaan 23.4 astetta. Parveke kuitenkin lämpenee ilta-auringossa, joten ehkä todellinen lämpötila oli pari astetta vähemmän. Käytän kuitenkin tätä mittarin lukemaa.

Islantilla 20.03.2012

Kevät on Espanjassa pitkällä ja Karikin pääsi nauttimaan siitä.

Minäkin viihdyin komealla Islantillan rantabulevardilla.

Sisäänkäynti kauppakeskuksen parkkipaikalle ja -halliin.

Kämmenpatsas kauppakeskuksen matkamuistomyymälän vieressä.

Islantillassa on erikoisiakin taloja, kuten tämä torneineen.

Mercadonan lihatiskillä roikkuu lukemattomia kinkkuja.

Pienessä Casimiron kuppilassa poikettiin oluella.

Sinisen ysin 6. väylä sattui mukavasti reittimme varrelle.

Samoin sinisen lenkin komea kakkosväylä lampeineen.

Keskiviikko 21.03.12. Aamulla 7.30 lämpötila oli 6.0 astetta, joka oli koko reissun alin lämpötila. Aurinko nousi kirkkaalle taivaalle. Hotellin kaappi- ja hyllytila oli jo todettu heikoksi. Vaatteet piti pääasiassa säilyttää matkalaukuissa. Parveke on hyvä, suuri, hyvin kalustettu ja hyvä näköala. Koska peliä ei ollut, herättiin vasta 7.30. Aamiaisella oltiin kuitenkin porukan ensimmäisenä. Aamupäivällä lähdettiin Päivin kanssa kävelemään itäistä reittiä Islantillan kylälle La Antillan kautta. Siellä käveltiin melkein suoraan rantaan, jossa kuljimme kalastajien tukikohdan ohi. Siellä kalastajat punoivat ja siivosivat verkkojaan. Ravintolat ja kioskit olivat kaikki kiinni. Siitä jatkettiin Mercadonan yläpuolella olevaan La Nuestra-baariin oluelle. Keskikokoinen olut maksoi 1 euron. Kaupasta ostettiin lähinnä vettä ja kantamusten kanssa käveltiin suoraan hotellille. Lenkille tuli mittaa 5.9 km. Golfklubilla käytiin syömässä kananuggetit, jossa ei muuta sitten ollutkaan. Sen jälkeen käveltiin väylien 18 ja 19 välissä kentän pohjoispuolella olevaan La Hacienda-ostoskeskukseen. Siellä oli paljon liikkeitä, mutta kaikki olivat kiinni. Ainoastaan Miguel-baari oli auki ja siihen tietysti pysähdyttiin istumaan. Pois käveltiin väylän 27 reunaa pitkin.

Islantilla 21.03.2012

Ruokasalin oven edessä on kartta golfkentän alueesta.

Näkymä 3. kerroksesta klubille ja parkkipaikalle päin.

Islantillan rannan lähellä on komeita omakotitaloja.

Rantabulevardi on pitkä ja siisti - baareja ei juuri ole.

Kalastajien tukikohdassa oli pyydysten kunnostus käynnissä.

Kuva uima-altaan takaa. Huoneemme oli palmun takana, toiseksi ylin kerros.

Sisäänkäynti melko suureen La Haciendan ostoskeskukseen.

Miguel-baari oli ainut paikka, joka oli auki.

Ostoskeskuksen piha-alue oli suuri ja täysin autio.

Sitten pidettiinkin kunnon lepotauko katsellen Eurosportilta mm. curlingia. Ja illalla olikin jo sitten päivällisen aika. Nauravaisten tarjoilijoiden Socon ja Kaistilan kanssa pääsin rupattelemaan heidän työnsä lomassa. Soco on englanniksi octopussy eli mustekala. Kaistila on puolestaan kotoisin Dominikaanisesta tasavallasta. Molemmat tulivat reissun aikana hyvin tutuiksi ja pysähtyivät välillä hetkeksi juttelemaan ja pelleilemäänkin.

Tällä kertaa ei menty baariin, koska ei ollut pelejä eikä sen takia myöskään skinejä. Sen sijaan Kari ja Sören kävivät meillä kylässä.

Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 21.2 astetta.

Islantilla 21.03.2012

Paluumatkalla käveltiin keltaisen ysin 8. griinin vierestä.

Ruokasalin tarjoilijat työnsä ääressä - Kaistila ja Soco oikealla.

Soco korjaa astioita Lenalta, Bösseltä ja Annelilta.

Ruokasalin tarjoilulinjasto on pitkä ja anti runsas.

Golfklubi yövalaistuksessa ei näytä kovin kummoiselta.

Hotellin respassa virkailijat olivat työn touhussa.

Torstai 22.03.12. Aurinko paistoi taas aamulla ja alin lämpötila oli ollut 6.7 astetta. Aamiaisen jälkeen lähdettiin taas pelaamaan. Lähtöajat oli varattu 9.00 alkaen. Päivi halusi nyt ottaa auton, joten minäkin laitoin bägini siihen. Päätin kuitenkin kävellä mukaamme tulleen Karin kanssa. Lähtömme tapahtui taas etuajassa 8.50. Saaret ja Vuoriot tulivat perässämme ja sitten Thomas, Bösse ja Sören. Nyt aloitettiin vihreältä ysiltä (19-27) ja sen jälkeen pelattiin systeemin mukaan sininen ysi (1-9). Peli sujui nopeasti ensimmäisen puoliskon, mutta sitten sinisellä alkoi siltä aloittaneiden vuoksi pelinopeus hidastua. Kierros kesti kuitenkin vain 4h 10min. Klubilla otettiin vain oluet. Osa porukkaa pelasi vielä 9 reikää. Me mentiin viettämään siestaa ja istuskelemaan parvekkeella. Aurinko alkoi paistaa parvekkeelle 14.50. Eurosportilta katseltiin Katalonian ympäriajoa ja naisten curlingin MM-kisoja.

Päivälliselle mentiin taas normaalisti 19.00. Skinien jaon jälkeen käytiin Karin ja Sörenin uudessa kämpässä. Aika moni vaihtoi tällä reissulla huonetta ja yleensä se tuntui onnistui kohtalaisen hyvin. Bössenkin huoneessa pistäydyttiin katsomassa siivoojan väsäämää koiraa (pyyheliinasta tehty). Sitten mentiinkin aulaan odottelemaan Vähäkainuja, jotka olivat sattumalta varanneet 10 päivän golfloman samaan hotelliin ja ajoivat Málagasta vuokra-autolla. He ilmestyivät 22.15 ja autoimme tavarat heidän huoneeseensa 303, joka oli hyvällä paikalla ja näköala avautui golfklubille päin. He tulivat vielä huoneeseemme yömyssylle.

Päivän ylin lämpötila oli 23.2 astetta. Ennenkuin aurinko alkoi paistaa parvekkeellemme, lämpötila oli 21.0 astetta.

Islantilla 22.03.2012

Syrjälän Karikin joutui ongelmiin vihreän ysin kolmannella väylällä.

Karin avaus ylsi lähelle griiniä vihreän 4. väylällä.

Sinisen ysin avausväylä ja toisen väylän griini lammen takana.

Sinisen 1. väylälla lähestymislyönti tehdään ylämäkeen.

Toinen väylä on yksi koko kentän komeimpia. Kyllä vesi virkistää!

3. väylän tiiltä näkyy keltaisen pitkä par 3, 2. väylä.

Näkymä neljänneltä väylältä itään on avara ilman loma-asutusta.

Siivooja oli väsännyt Bössen kämppään pyyhkeestä koiran.

Ripa ja Merja tervetuliaispaukulla huoneessamma.

Perjantai 23.03.12. Yön alin lämpötila oli 9.8 astetta ja aurinko paistoi taas heti aamusta. Aamiaiselle mentiin vasta 8.00, koska pelimme Vähäkainujen kanssa oli vasta 10.00. Edellemme keltaiselle lenkille lähti yksi 4 hengen ryhmä ja sitten me taas hieman etuajassa 9.50. Peli meni sujuvasti ja pelasin koko reissun parasta peliä. Ensimmäinen birkkukin tuli ja pelistä pystyi jo nauttimaankin. Toisena puoliskona pelattiin tietysti vihreä. Kierros kesti 4h 10min. Muu porukka oli nyt vapaapäivänä Markuksen klinikalla rangella ja lähipelialueella, osa kävi taksilla Lepessä.

Markuksen matkan loppuporukka tuli bussilla 15.00. Kohta sen jälkeen lähdin oppaaksi kauppareissulle Timpan, Tuijan, Kirsin, Karin ja Penan kanssa. Mercadonan korttelissa huomattiin yhden vaatekaupan olevan auki, joten pientä piristymistä kylän elämässä oli havaittavissa. Mercadonan yläpuolella La Caprichosa-baarissa otettiin oluet. Paluun jälkeen vietettiin aikaa Päivin, Mallan ja Ritvan kanssa parvekkeellamme.

Päivällinen oli katettu isolle 34 hengen ryhmällemme ravintolan takaosaan, jossa sijoituimme neljään isoon pyöreään pöytään. Päivällisen jälkeen käytiin vielä baarissa, jossa olivat Ripa ja Merjakin.

Aurinkoisen päivän ylin lämpötila oli 23.4 astetta.

Islantilla 23.03.2012

Merja valmistautuu ensimmäiseen lyöntiinsä Islantillassa.

Ripa on jo omansa suorittanut ja vaikuttaa tyytyväiseltä.

Kaverimme joutuivat aloittamaan pelin hankalimmalta ysiltä, keltaiselta.

Piilokuva: missä Merja? Bägi näkyy ja Merjakin, kun tarkasti katsoo.

Kari, Sören, Bösse ja Thomas olivat 27. griinillä.

Timpan, Penan, Karin, Kirsin ja Tuijan kanssa istuttiin oluella.