Pelimatka Leville Kittilään ja vähän muuallekin 29.07. - 05.08.2009

Matkaseurue: Päivi, Esa, Kirsi ja Kankaanranta
    Matkareitti: autojuna Helsinki - Kolari, oma auto Kolari - Levi - Tornio - Oulu - Paltamo - Siilinjärvi - Espoo
    Pelatut kentät: Levi Golf (3 kierrosta), Meri-Lapin Golfklubi, Virpiniemi Golf ja Paltamo Golf

Melko nopealla aikataululla päätettiin Kankaanrantojen kanssa golfreissulle Leville, jossa majailtiin isossa kelohuvilassa. Siihen kuuluu myös pelioikeus Levi Golfin 18-reikäisellä kentällä. Matkaan päätettiin lähteä meidän autolla, joka pantiin junaan Helsingissä. Kirsillä oli aikaa vain sunnuntaihin ja meillä Päivin kanssa oli tarkoitus ajella takaisin Espooseen Siilinjärven kautta. Niin Kirsi ja Kari päätyivät palaamaan junalla Oulusta Helsinkiin ja samalla otettiin ohjelmaan Meri-Lapin Golfklubi, jonka väylistä suurin osa on Ruotsin puolella.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Torstai 29.07.09. Menimme Päivin kanssa autollamme hakemaan Kankaanrannat Haukilahdesta 16.40. Bägit ja matkakassit saatiin hyvin mahtumaan autoomme ja niin ajettiin Helsingin rautatieasemalle, jossa auto laitettiin Kolarin junaan. Paketti auto ja kaksi hyttiä maksoi yhteensä 336 €. Yöjuna lähti vasta 18.52, joten meillä jäi hyvin aikaa. Vltavan terassilla otettiin oluet ja syömistä. Samaa jatkettiin sitten aseman vieressä Namaskaarin terassilla. Sitten siirryttiinkin junan makuuvaunuosastolle. Ravintolavaunussa käytiin hetki istumassa ja sitten siirryttiin hyttiimme nautiskelemaan matkaeväitä ja jutustelemaan. Keli Helsingissä oli aurinkoinen ja lämmin.

Helsinki - Kolari 29.07.2009.

Kari kävi Tampereen asemalta ostamassa jäätelöpurkin, joka maistui hyvin Kirsille.

Päivillekin jäätelö maistui, vaikka se piti ronkkia purkista omatekoisin välinein.

Kirsi ja Päivi kurkistelevat hyttimme ovella ja Kari katselee takana muikeana.

Perjantai 30.07.09. Juna saapui Kolariin hieman myöhässä 9.50 ja hyvin nukutun yön jälkeen auto saatiin melko nopeasti junasta ja ajeltiin Kittilään 60 km:n matka. Siellä käytiin kaupassa ja minä kävin tapaamassa vanhaa tuttua optikko Niiles Jomppasta. Sitten ajettiin vielä parinkymmenen kilometrin matka Leville komealle kelohonkakämpälle, jolla on kokoa ja näköä. Siinä on kaksi suurta asuntoa, johon kumpaankin mahtuu majoittumaan 8 henkeä. Kun tavarat saatiin huoneisiin, lähdettiinkin heti golfkentälle, jonne oli matkaa reilu puoli kilometriä. Sää oli aurinkoinen ja lämmintä oli 24 astetta.

Golfklubilla syötiin ensin ja sitten otettiin pienet harjoittelut. Kämpän hintaan kuului 3 pelilippua päivää kohti ja Kirsin kanssa saatiin pelata Liiton kortilla kolme kierrosta. Peliaika Levi Golfin 18-reikäisellä melko uudella kentällä oli 14.00. Kenttä on todella komea ja Levin tunturi näkyy melkein joka paikkaan kentällä. Vettä on mukavasti ja pääosin kuivalle mähtykankaalle rakennettu kenttä oli olosuhteet huomioiden erinomaisessa kunnossa. Griinit olivat melko hitaat, mutta tasaiset ja hyvin putattavat. Lakkasuokin löytyi 3. väylältä ja saatiin maistiaiset. Peli sujui hyvin ja Kari sai kokoon 41 pistettä, joten tasoitus ropisi alaspäin. Minäkin pelasin 3 birkun siivittämänä 80 (par 73), joten tasoitus tippui taas. Kirsikin teki yhden birkun.

Pelin jälkeen tehtiin pieni kiertoajelu tunturin ympäri ja Levin laelle. Sitten kiiruhdettiin kämpälle ja ilta kului saunomisen ja nautiskelun merkeissä.

Kolari - Levi 30.07.2009.

Nyt ollaan jo Kolarin asemalla ja lähdetään odottelemaan autoamme.

Vihdoinkin on päästy perille Leville ja päästy ihailemaan kämppää.

Huvila on rakennettu suurista Venäjältä tuoduista keloista.

Ykkösgriiniltä näkyy hyvin vasemmalla oleva kluvitalo ja vieressä golfareille tarkoitettu hotelli.

Kentän luonne tulee esiin jo 2. väylällä, joka on 325-metrinen par 4, dog leg oikealle.

Saavumme 3. griinille ja Levin tunturi rinteineen näkyy muhkeana pienen lammen ja 2. väylän takana.

Kirsi ja Päivi 14. tiillä, josta on kiva näkymä tunturille. Toisella puolella aivan vieressä virtaa Ounasjoki.

Pieniä lampia on joka puolella kenttää. Sopivasti harvennettu mäntymetsä ympäröi useimpia väyliä.

Klubitalo häämöttää jo 17. griinin takaa ja hyvin pelattu ensimmäinen kierros alkaa olla takana.

Porot löntystelevät kaikessa rauhassa keskellä tietä. Se on olennainen osa Lapin luontoa.

Levin rinne on osittain hyvin kivinen ja kivien kerääminen on kielletty. Luontoa suojellaan.

Levin huipulta näkyy golfkenttä mukavasti alapuolella ja Ounasjoki takana.

Lauantai 31.07.09. Aamulla herättiin ajoissa ja aamiaisen jälkeen mentiin taas pelaamaan. Peliaika oli nyt 10.00. Sää oli taas kaunis ja lämmin, vaikka aamulla oli kosteaa sumua. Se hälveni nopeasti ja lämpötila nousi taas 24 asteeseen. Peli ei sujunut ihan edellispäivän malliin, mutta kaksi birkkua sain aikaiseksi. Levin kentällä on kioski 12. väylän jälkeen juuri ennen par 3-väylää ja siinä on hyvä pitää pieni tauko. Kioskista saa syötävää ja juotavaa.

Pelin jälkeen käytiin nopeasti suihkussa kämpillä ja sitten mentiin Hulluun Poroon lounaalle. Sitten käytiin kaupassa ja käveltiin Levin uudessa keskustassa, jossa on alppityyppistä uutta rakennusta vierivieressä. Sen jälkeen ajettiin 8 km päähän Köngäksen kylään, jossa on Taivaanvalkeat-lomakeskus, perinteisiä lappalaisasumuksia. Ilta meni korttipelin ja saunomisen merkeissä.

Levi 31.07.2009.

Golfklubin eteen on väsätty luonnollisen oloinen poro jostain risuista.

Kari avaa ja taustalla kohoaa Levi. Väylien väliin on jätetty puita sopivasti.

Minä Kirsin ja Karin kanssa 14. tiillä valmiina par-5:n kimppuun.

Vanhassa Hullussa Porossa käytiin syömässä kahtena iltana.

Levi näkyy kivasti uusien rakennusten välistä keskustassa.

Hotelli Levi on uusi suuri useamman rakennuksen muodostama hotelli.

Sokos Hotel Levin takana rinteessä näkyy uusi rakenteilla oleva suuri hotelli.

Taivaanvalkeat on vanhaan perinteiseen tyyliin rakennettu lomakeskus.

Kovin hiljaista tuntui näin kesäaikaan olevan. Ehkä talvella on enemmän vipinää.

Päivi ja Kirsi pelasivat terassilla korttia illan ratoksi.

Kirsi onnistui houkuttelemaan tanssiin ja hauskaa oli.

Kämpän pihalla on vielää rakennusaikaista puuta takkaa varten.

Sunnuntai 01.08.09. Peliaika Levin viimeiselle kierrokselle oli 9.50, joten suurta kiirettä ei aamulla ollut. Sää oli edelleen erinomainen lämpötilan kohotessa taas yli 20 asteen. Mukaamme kierrokselle saatiin edelliskierroksen tapaan satelliittiseurantalaite, jolla tutkitaan kierrosaikoja. 12. väylän jälkeen on baari, jossa suositellaan pidettäväksi 10 minuutin tauko. Se on sopivasti juuri ennen par-3:sta. Kaksi birkkua sain taas aikaiseksi. Toinen niistä tuli edelliskierroksen tapaan viimeisellä väylällä, joka on 251-metrinen par-4, jossa välissä on vettä vasemmalla ja griinin edessä. Molemmilla kerroilla eagle oli tosi lähellä. Kaikki kolme avaustani olivat tällä väylällä "pin high".

Pelin jälkeen käytiin taas nopeasti suihkussa ja sen jälkeen Hullussa Porossa syömässä, kun muissa kunnon paikoissa ei ollut enää lounasaika. Sitten mentiin katsomaan yhtä toista kelokämppää Muonion tien varressa. Ilta kului taas saunomisen, löhöilyn, pakkaamisen ja siivouksen merkeissä. Illalla satoi hivenen.

Levi 01.08.2009.

Yksi Levin rinteistä päättyy aivan klubin viereen.

Onnistunut avaus 2. väylällä tuli tähän asti.

Itikantorjuntapömpeli 17. väylän griinin vieressä.

Kirsi etsii Karin palloa mielenkiintoisesta paikasta tupasvillan seasta.

Leville tyypillinen par-5 - 200 metriä keltaiselta poikittainen oja ja oikealla vesieste.

15. väylä on lyhyt 300-metrinen par-4, oikealle kääntyvä dogleg vettä viistäen.

Viimeinen väylä, 251-metrinen par-4, jossa on vettä griinin edessäkin.

Uusi Hullu Poro-hotelli on melko suuri, mutta kesällä rauhallinen.

Hullun Poron luota näkyy rinteet ja sinne valmistuva suuri hotelli.

Tämän kämpän vierestä avautuu aito Lapin maisema.

Omistaja on rakentanut pihapiiriin savusaunan ja uimarannan.

Melkoisen suuri on tämäkin kelohuvila, mutta hieman kaukana rinteistä.

Maanantai 02.08.09. Herätys oli aikainen, sillä oli määrä siirtyä reissussa eteenpäin. Paikat laitettiin kuntoon ja tavarat pakattiin autoon. Aamu oli selkeä, kun lähdettiin 6.50 ajelemaan kohti Torniota. Hotelli Kolarissa käytiin nauttimassa aamiainen ja matkaa jatkettiin Tornionjoen vartta pitkin kohti etelää. Ylitornion kohdalla poikettiin hieman ajaen Ylitornion kylän läpi. Pellossa tankattiin, kun bensalitran hinta oli halvin koko matkalla eli 1.274 €/l. Torniossa ajettiin suoraan Meri-Lapin Golfklubille, jossa oltiin n. tunti ennen lähtöaikaa. Sää oli edelleen aurinkoinen ja lämmin. Peli sujui mukavasti, vaikka pelaajia oli paljon. Kenttä on tasainen, mutta vesiesteitä on todella paljon ja monet väylät melko kapeita. Pallohukka oli kaikilla melkoinen. Kentällä käydään kaksi kertaa Ruotsin puolella ja vain 5 väylää on Suomen rajojen sisällä. Raja kulkee mm. 6. griinin läpi suurinpiirtein keskeltä. Kentän kunto oli hyvä, mutta jotenkin näkyi viimeistelyn puute. Kirsin kanssa tehtiin kumpikin yksi birkku. Klubilla otettiin vielä oluet ja lähdettiin ajamaan kohti Oulua.

Ennen Haukipudasta satoi melkoisesti, mutta Ouluun saavuttuamme sää oli taas selkeä. Hotel Scandic Oulu löytyi helposti ja majoittauduttuamme tehtiin pieni kävelyretki ja käytiin syömässä Amarillossa. Hotellin kautta lähdimme viemään Kankaanrannat yöjunalle ja he lähtivät kohti etelää. Päivin kanssa jatkui matka autolla, mutta hotellissa oltiin vielä yksi yö.

Levi - Tornio - Oulu 02.08.2009.

Torniojoki oli Pellonkin kohdalla melkoisen leveä.

Pellossa tankattiin Eero Mäntyrannan patsaan vieressä.

Ihmettelimme Lapissa keltaisena kukkivia kuusia.

Tornion kenttä on hyvin tasainen kuten tämä 1. väyläkin osoittaa.

Tässä näkyy kentän luonne. Molemmin puolin väylää on vettä.

Ruotsin ja Suomen raja halkaisee 6. griinin. Reikä oli nyt Suomen puolella.

Päivi puttaa ja takana näkyy lisää tasaisia väyliä.

Pieni tauko 15. tiillä. Väylätaulu näyttää, mitä tuleman pitää.

16. väylä pelataan veden yli kohti Tornion veritornia.

Majoituimme Päivin kanssa kahdeksi yöksi Hotel Scandic Ouluun.

Kari pelleili, kun tulimme syömästä Amarillosta.

Mies syötti lokkeja, sorsia ja puluja puistossa.

Tiistai 03.08.09. Aamiaisen jälkeen lähdettiin Päivin kanssa ajamaan kohti Haukipudasta ja Virpiniemi Golfia. IH-kaverini Mika Hekkanen ilmestyi paikalle paikallisoppaaksemme, kuten oli sovittu. Lähtöaika oli 10.20. Sää oli taas mainio ja kenttäkin oli uudeksi kentäksi oikein hyvässä kunnossa. Griinit olivat tosin täälläkin melko hitaat. Kentällä on melko paljon vettä ja sehän tekee kentän komeaksi. Osa sisääntulon väylistä on aivan meren rannassa. Kenttä oli kiva tuttavuus ja sitä voi suositella kaikille. Kierros kesti 3 tuntia 40 minuuttia.

Pelin jälkeen syötiin klubilla ja sitten mentiin käymään Mikan Mailapajalla. Siellä mitattiin pallon lähtönopeus driverilla monen muun tiedon lisäksi. Parhaimmillaan nopeus oli 150 mph. Sitten ajettiin takaisin hotellille ja käytiin iltakävelyllä lähistöllä.

Oulu - Haukipudas - Oulu 03.08.2009.

Virpiniemen 3. väylä on par-5, jossa voi valita kaksi reittiä.

5. väylälläkin on vettä kiusaksi asti, mutta Päivi on selvinnyt griinille.

11. väylällä lähestytään jo merta. Päivi ja Mika puttailemassa.

12. väylä on 461-metrinen par-5, jonka griini on meren rannalla.

Meri avautuu aavana ulappana viidelle väylälle.

Nyt ollaankin 12. väylän griinillä ja Mika menee puttaamaan.

Mika puttaa 14. griinillä ja takana näkyy 15. griini, par-3.

15. väylä on 99-metrinen par-3, joka lyödään ruohikon yli.

16. väylä menee aivan komean merenrantarivitalon vieritse.

16. väylän griinillä jätetään meri taakse. Vettä on tälläkin väylällä kiusana.

Oulun rantatorin terasseilla riitti väkeä, vaikka olut olikin huippuhinnoissa.

Teatteri on rakennettu meren päälle ja oikella näkyy samaan malliin rakennettu pääkirjasto.

Keskiviikko 04.08.09. Aamulla herättiin 7.00, pakattiin ja käytiin aamiaisella. 8.00 lähdettiin ejelemaan kohti Paltamoa, jossa lähtöaika Paltamo Golfin kentälle oli 11.10. Perille ehdittiin hyvissä ajoin ja pääsimmekin starttaamaan 10.20. Ykköstiillä tavattiin Näppis, joka oli raivaamassa pusikoita. Hetken jutustelun jälkeen lähdimme matkaan kiertämään Paltamon komeata kenttää. Aiemmin olen pelannut kentän, kun se oli 13-reikäinen. Vettä ei etuysillä ole kovin paljon, mutta haastavia väyliä kuitenkin. Takaysi kiertääkin sitten pitkin Oulujärven rantoja poiketen välillä metsässä. Kaikkiaan 6 väylää on sijoitettu rantaan ja näkymät ovat todella komeat. Kentän kunto oli hyvä ja griinitkin olivat mukavan nopeat. Kierros kesti melko tarkalleen 4 tuntia.

Heti pelin jälkeen lähdettiin ajamaan Siilinjärvelle, jossa odotti nurmikon leikkaus vanhalla kotipaikallani. Siellä myös yövyttiin.

Oulu - Paltamo - Siilinjärvi 04.08.2009.

3. väylä on Paltamon kentän ensimmäinen par-5, mittaa 440 metriä ja joki griinin edessä.

Toinen par-5 on saman mittainen 5. väylä, jossa toisella päälle yrittäessä joutuu ylittämään veden.

5. griiniltä näkyy kentän vaikein väylä, 12. par-4, jolla on mittaa 384 metriä. Griinit ovat vierekkäin.

10. väylä on huima par-5 Oulujärven rannassa. Kapea metsien ja huviloiden reunustama väylä vaatii tarkkaa peliä.

Sama väylä taakse päin ja sillan kohdalla näkyy väylän takatii. Vapaata leveyttä tällä kohtaa on n. 40 metriä.

12. väylä on se vaikein ja pitkälyöntinen voi lyödä lammen yli kohti toista takana näkyvää lampea.

14. väylä tulee taas Oulujärven rantaan, mutta vettä on tässäkin ylitettävänä.

16. väylä seuraileekin jo sitten mukavasti rantaa ja oikoa voi kykyjen mukaan.

17. väylä par-4 338 metriä seuraa myöskin rantaa ja vettä riittää griinin viereen asti.

Torstai 05.08.09. Aamulla lähdettiin pienten huoltohommien jälkeen Akuliinan kauttaa Leppävirralle ystäviemme Kuuseloiden mökille. Siell saunottiin ja syötiin ja vietettiin muutama tunti. Sitten ajettiinkin yhtä soittoa Espooseen, jossa oltiin 20.00 ja matka oli ohi. Kaikkiaan kertyi kilometrejä auton mittariin 1465.

Suurkiitokset Karille ja Kirsille matkaseurasta Levillä!

Siilinjärvi - Leppävirta - Espoo 05..08.2009.

Kuuseloiden pikkumökki Soisalon saaressa.

Näkymä järvelle on komea, kun ilmakin oli kaunis.

Simo ja Maire Kuusela esittelivät kaunista piha-aluetta.