Pelireissu Matalascañasiin Espanjaan 07.-14.03.2004

Matkaseurue: 30 pelaajaa Ruukkigolfista
    Matkareitti: lento Helsinki - Málaga, minibussit Málaga - Matalascañas - Málaga, lento Málaga - Helsinki
    Pelattu kenttä: Golf Dunas de Doñana 6 kertaa

Idea tähän matkaan syntyi joskus lokakuussa hallituksen kokouksessa. Talvesta tuli puhe ja mainitsin, että olisi mukava joskus lähteä porukalla pelaamaan etelään. Kirsi Kankaanranta kertoi heti kiinnostuksensa. Kokous loppui ja lähdin ajamaan kotiin. Matkalla soi puhelin ja siellä oli Ilse, joka kertoi, että hän voisi alkaa touhuamaan tällaista matkaa. Ryhmän kooksi sovittiin alustavasti 20-30 henkeä. Ilse otti selvää paikoista ja hinnoista Pro Classicilta ja saikin hyvän tarjouksen. Sitten alettiin soittelemaan ensi hallituksen jäsenille ja sitten muille aktiivisille ruukkilaisille. Äkkiä olikin kasassa jo parikymmentä innokasta. Kohteeksi päätettiin ottaa Matalascañas Huelvan lähellä Espanjassa. Junnut olivat siellä kahtena keväänä leirillä ja paikka oli todettu hyväksi. Lento otettiin Málagaan, koska sinne pääsi viikonloppuna. Faro olisi ollut lähempänä, mutta lennot tehtiin sinne vain viikolla. Porukan kooksi vahvistui pian 30 ja tätä porukkaa varten vuokrattiin 4 minibussia.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Sunnuntai 07.03.04. Matkaan lähdettiin 8.15, jolloin Airport Taxin keltainen minibussi tuli hakemaan meidät. Putkoset olivat jo samassa taksissa. Matka kentälle maksoi 18 Euroa. Ruukkilaisia oli jo jonossa Hispanian tiskillä Futuran lennolle. Kone oli Boeing 737-800 ja se lähti n. 10 minuuttia etuajassa 10.25. Perillä Málagassa oltiin n. puoli tuntia edellä aikataulusta 13.45. Kuljettajat Ilse, Hannele, Ari ja Jukka lähtivät hakemaan autoja ja me muut odoteltiin aurinkoisella pihalla n. 20 asteen lämmössä. Tavarat saatiin mahtumaan joten kuten autoihin ja sitä autti se, että Veikko ja Titta tulivat omia reittejään.

Málagasta lähdettiin ajamaan moottoritietä kohti Granadaa. Antequeran kautta ajettiin Sevillaan ja sieltä Huelvan läheltä käännyttiin Matalascañasiin. Ennen Sevillaa pidettiin pieni lepotauko matkan puolivälissä Paradasissa. Kaikkiaan matkaa oli noin 320 km, mutta siitä oli ensimmäiset 270 km moottoritietä, joten matka joutui. Perillä oltiin 18.30. Matalascañas sijaitsee Atlantin rannalla aivan Doñanan kansallispuiston vierellä. Hotel Tierra Mar Golf on Atlantic Club-ketjuun kuuluva 4 tähden hotelli aivan meren rannalla. Majoittuminen sujui erittäin nopeasti, sillä huoneet oli jaettu valmiiksi ja avaimet saatiin heti tiskiltä. Kaikki huoneet sijaitsivat vierekkäin 2. kerroksessa meren puolella. Illalliselle mentiin seisovan pöydän ääreen 20.00 ja sen jälkeen jaettiin peliryhmät ja Ilse piti tiedotustilaisuuden. Pienen keskustelutuokion jälkeen mentiin keskittymään pelejä varten.

Kuvia sunnuntailta 7.3.2004.

Aurinko paistoi ja lämmintä oli Málagan lentoasemalla minibusseja odotellessa.

Puolimatkassa Paradasissa pysähdyimme välipalalle tähän ravintolaan.

Ruukin porukka viihtyi hyvin terassilla.

Ensimmäisen illan auringonlasku Matalascañasissa.

Ilse toimi hienosti matkanjohtajana, menossa tiedotustilaisuus.

Päivi, Heidi, Titta, Veikko ja Ralf neuvonpidossa.

Maanantai 08.03.04. Yöllä oli ollut alimmillaan lämmintä 10.9 astetta. Aamiaisen jälkeen valmistauduttiin kentälle lähtöön. Sää oli aurinkoinen ja koska peliajat olivat 11.00 alkaen, lämmintäkin riitti. 8 lähtöä oli varattu Golf Dunas de Doñanan 18-reikäiselle kentälle, joka on melko tasainen.

Väylät ovat kapeita, sillä molemmin puolin kasvaa 3-4 metriä korkeita pensaita, joissa oksat ylettyvät melkein maahan asti. Niiden alta ei juuri pystynyt pelaamaan. Hieman sivummalla alkoi sitten sellainen pusikko, matala ja tiheä piikikäs maata pitkin kasvava, josta palloa ei yleensä edes löytynyt. 5. väylä on par 3 165 m, joka pelataan saareen. Vesiesteitä on muutenkin mukavasti ympäri kenttää. 6 väylän vieressä on loma-asutusta hyvin lähellä ja siellä katot ja seinät kolisevat usein. Lisäksi 1. tiillä on kämppiä alle 10 metrin päässä, mutta ne eivät haittaa peliä. 18. väylällä, par 5, asutusta on molemmin puolin ja pitkä avaus karkaa helposti talojen sekaan suojaverkosta huolimatta. Taloja riittää oikealla puolella griinille asti.

Hotellimme ja klubin väli on alle 1 km, joten sen voi helposti kävellä, sillä bägejä voi säilyttää klubin varastossa. Pelin jälkeen palattiin hotellille ja todettiin, että viereinen kauppa oli jo kiinni. Se on auki ma-to 9.30 - 16.00. Päivin kanssa käveltiin Matalascañasin keskustaan n. 1.5 km katuja pitkin. Sieltä löytyi pieni supermarket, josta saatiin juotavia ja pikku pureksimista. Takaisin tultiin pitkän hiekkarannan reunustaa kulkevaa kävelytietä pitkin. Asutusta on koko matkan ja kaikki putiikit olivat kiinni, koska ei ollut vielä sesonkiaika.

Illallinen nautittiin porukalla ja jaettiin peliryhmät tiistaiksi, jolloin naiset pelaavat omissa porukoissa ja miehet omissa. Ilta kului muuten normaalin seurustelun merkeissä pääasiassa hotellin baarissa. Päivän ylin lämpötila oli 20.9 astetta ja koko päivä oli aurinkoinen.

Kuvia maanantailta 8.3.2004.

Laskuvesi teki hiekkarannasta ison. Taustalla näkyy hotellimme.

Rangella kävi kuhina, kun ruukkilaiset pääsivät sinne mätkimään.

Jännittynyttä odotusta 1. tiillä, josta avataan kapeaan aukkoon.

Golf Dunas de Doñanan klubitalo ja 9. griini.

Teija Putkonen avaamassa legendaariselle 5. väylän saarigriinille.

Näkymä klubin terassilta 1. tiille ja 9. griinille.

18. väylää reunustavat loma-asunnot.

Matalascañasissa on paljon tiheätä loma-asutusta.

Iltahämärissä ilmestyivät kalastajat rannalle.

Tiistai 09.03.04. Yön minimilämpötila oli 10.5 astetta. Aamulla jonotettiin kaupan edessä, kun sen piti aueta 9.30, mutta henkilökunta saapui vasta 9.45. Juomat saatiin ostettua ja sitten lähdettiin heti kentälle. Aurinko paistoi sumukerroksen takaa, mutta sää selkeni päivän aikana. Lähdöt olivat aikataulun mukaan ja pelattiin miesten ja naisten välinen ottelu, jonka naiset voittivat komeasti 10 pisteellä. Oma panos oli heikko, sillä pelasin kehnoimman kierroksen vuosiin: brutto 114, netto 104! Naisten voiton juhlat pidettiin hotellin baarissa ja ennen sitä parvekkeilla.

Päivän ylin lämpötila oli 21 astetta.

Kuvia tiistailta 9.3.2004.

19. reiän baariin syntyi jono ruukkilaisista! Taitaa kuitenkin olla viereiseen kauppaan.

Pate lyö 1. väylällä, taustalla range.

Ladyryhmä lähdössä: Ilse, Gretel, Heidi ja Eila.

Putkosen Hannun lyönti 4. väylällä, takana 6. griini.

Naiset alkavat juhlia voittoaan terassilla.

Voittojuhlat jatkuivat hotellihuoneen parvekkeella: Päivi, Kirsi ja Teija.

Keskiviikko 10.03.04. Yön minimilämpötila oli ollut 10.6 astetta. Aurinko paistoi heti aamusta ja tuuli oli kova. Tiedossa oli mielenkiintoinen peli ja pelimuotona oli parikilpailu best ball. Koska pelaajia oli pariton määrä, pelasin Hannel ja Berndt Dahlgrenin kanssa kolmistaan ja me pelasimme täysin tasoituksin. Peli ei vieläkään sujunut kunnolla, mutta saimme kuitenkin kasaan 36 pistettä. Kilpailun voitti 42 pisteellä pari Mona Salama ja Kari Kankaanranta.Toiseksi sijoittuivat Ari ja Janne Viitanen 36 ja kolmanneksi Eila ja Ralf Ajalin myös 36 pistettä. Pelin jälkeen käytiin isossa Marketissa kentän itäpuolella.

Illallisen jälkeen oli palkintojen jako, mutta ennen sitä kävin baarissa olevalla koneella netissä tyhjentämässä sähköpostini. Siellä oli kaksi rahalla toimivaa nettikonetta. Iltaa jatkettiin pelaamalla Kankaanrantojen kanssa huutopussia. Päivän ylin lämpötila oli 20.4 astetta.

Kuvia Keskiviikolta 10.3.2004.

Berndt Dahlgren puttaa ja Esa pitää lippua 16. griinillä.

Hannele ja Berndt Dahlgren 18. tiillä takanaan muumitalot.

Oikealla olevat asunnot ovat vaarassa, kun 18. tiiltä avataan tämä pitkä par 5.

Putkosen Hannu sihtailee linjoja 18. griinillä.

Terassilta näkee mainiosti, mitä viimeisellä reiällä tapahtuu.

Klubitalo on kovin hempeän värinen.

Parikilpailun voittajat Mona Salama ja Kari Kankaanranta.

Toiseksi tulivat Janne ja Ari Viitanen.

Ja kolmanneksi sijoittuivat Ralf ja Eila Ajalin.

Torstai 11.03.04. Yön minimilämpötila oli 12.0 astetta. Sää oli aamulla pilvinen ja muutama tippa vettä tuli pelin aikana - oikeastaan sitä ei edes huomannut. Tuulta ei paljon ollut, mutta saariväylällä tietysti puhalsi vastatuuli. Titta, Päivi, Teija, Heidi ja Ritva lähtivät pelin jälkeen Huelvaan. Itse kävelin kentältä hotellille Kankaanrantojen ja Arton kanssa. Sitten lähdettiin kävelylle kylän keskustaan, jossa suurin osa kuppiloista ja kaupoista oli vielä kiinni. Kirsin kanssa poikettiin mukavassa pubissa.

Päivän ylin lämpötila oli 19.6 astetta ja iltapäivällä paistoi aurinko.

Kuvia Torstailta 11.3.2004.

Klubin edessä on melko suuri puttigriini, jossa pelaajat viihtyvät.

15. väylällä ollaan päästy jo onnellisesti talot ohittaen griinille.

Ilse puttaa 16. griinillä, Krister, Anneli ja Antero vakoilevat breikkejä.

Klubitalo näyttää tältä tulosuunnasta.

Kyllähän tässä Dunas de Doñanan Golf Resortissa voisi viikon viettää.

Turistijunan reitti kulki aivan hotellimme vierestä.

Perjantai 12.03.04. Yö oli lämmin, minimilämpötila 15.0 astetta. Aamu oli pilvinen ja kun mentiin kentälle, satoi. Ennen lähtöaikojamme sade kuitenkin loppui ja reissun mestaruuskisat saatiin pelata mukavassa säässä. Jonkun verran kuitenkin tuuli ja 5. väylä tuotti taas useimmille ongelmia. Pelin jälkeen alkoi taas satamaan, joten meillä oli erinomainen tuuri. Kaupat olivat kiinni Madridissa sattuneen terrori-iskun vuoksi, mutta hotellin lähikaupasta saatiin juomista.

Illalla pidettiin palkintojen jako hotellin TV-huoneessa alakerrassa. Ennen sitä tuli hotelliin lisää ruukkilaisia pelireissulle: Wallanderit, Olsbot ja muutama muu Tammisaaren suunnasta, yhteensä 10 henkeä. Naisten mestaruuden voitti Mona Salama ja miesten Janne Viitanen. SCR-sarjan paras oli Ritva Lähteenmäki 95!

Päivän ylin lämpötila oli vain 17.5 astetta ja reissu läheni loppuaan.

Kuvia Perjantailta 12.3.2004.

9. väylä on 400 metriä pitkä ja leveyttä on. Ei kuitenkaan tarpeeksi, sillä avaus pitäisi saada pitkälle ja oikealle.

Jukka, Janne ja Pate 11. väylällä, takan 5. väylän saarigriini.

Jukka ja Janne lähestymässä 17. griiniä.

Rohkeita uimareitakin löytyi: Kalevi ja Merja sekä Krister.

Ajalinit ja Saaret odottelevat reissun mestaruuskisojen palkintojen jakoa.

Toiset juo kahvia ja toiset - jotain muuta.

Naisten mestaruuden voitti Mona Salama.

Miesten mestari Janne Viitanen saa palkinnon Ilseltä.

Scratchin voiton nappasi miesten nenän edestä Ritva Lähteenmäki.

Lauantai 13.03.04. Yön minimilämpötila oli taas 10.0 astetta. Viimeisen eli 6. pelipäivän keli oli hyvä. Lämpötila oli vajaat 20 astetta ja peli sujui parhaiten koko reissun aikana. 5. väylällä sain aikaan komean birkun!

Pelin jälkeen mentiin nopeasti lounaalle hotelliin. Sitten tehtiin viimeiset pakkaamiset ja lähdettiin 16.30 ajelemaan kohti Málagaa. Sevillan jälkeen yllätti raju ukkonen ja vielä ennen Málagaa vuorilla satoi. Lämpötilakin oli siellä vain 8 astetta. Lentoasemalla jäi runsaasti odotusaikaa.

Kuvia Lauantailta 13.3.2004.

Ritva lyö 11. väylällä veden yli.

Ritva, Veikko ja Pate 16. tiillä.

Liitosurfailua hotellin rannalla.

Nyt ollaan jo valmiina kotimatkalle.

Hevosia matalikolla El Rocion kaupungin reunalla.

Lennon odotusta Málagan lentoaseman ravintolassa.

Sunnuntai 14.03.04. Kone lähti sunnuntain puolella hieman myöhässä, mutta oli Helsingissä vartin etuajassa voimakkaan myötätuulen ansiosta. Etelä-Ruotsin ja Gotlannin kohdalla oli huono lentosää ja kone tärisi kovasti. Airport Taxilla ajettiin sitten Kankaanrantojen ja Putkosten kanssa Espooseen.

Yhteenveto: Reissu oli todella onnistunut ja suurin osa porukasta halusi jatkoa tulevina keväinä. 6 peliä oli ihan sopiva määrä, vaikka kapean ja pusikkoisen kentän vuoksi tulokset olivat aika heikkoja ja palloja meni paljon.

Krister hävitti yhtenä päivänä sytkärinsä johonkin pusikkoon. Toisena päivänä hän etsi palloaan samalta alueelta ja löysi sytkärinsä.

Hannu löi 10. tiillä avauksen oikealle huviloiden sekaan. Sieltä alkoi heti kuulua puolen minuutin espanjalainen serenadi, kun joku soitti auton äänimerkkiä.

Hotellissa oli hyvä sauna, pihalla uima-allas, jonka vesi oli kohtuullisen lämmintä. Ainakin Kirsi kävi Atlantissa uimassa.