Toinen lomamatka Melnikiin Bulgariaan 19.-23.08.2011

Matkaseurue: Päivi ja EJH, Hannu Hänninen, Pekka Räsänen
    Matkareitti: lento Helsinki - Budapest - Sofia, henkilöauto Sofia - Melnik - Sofia, lento Sofia - Budapest - Helsinki

Tuttavamme Pertti Hyvönen oli saanut päähänsä järjestää EDXC:n kokouksen Melnikiin Hotel Melnik pääpaikkana. Kun hyväksyntä tuli, Pertti alkoi toukokuun alussa kokoamaan suomalaisdelegaatiota kokoukseen. Niin hän soitti minullekin. Lupasin tulla paikalle Päivin kanssa, mutta kokouksen ohjelma jäisi väliin. Pertti kyseli, keksinkö muita, jotka voisivat tulla mukaan. Koska kyse oli viinikaupungista ja tiesin Räsäsen Pekan viini-ihmiseksi, kyselin häntä mukaan ja Pekkahan suostui. Hän kuitenkin kaipasi kämppäkaveria ja kyselin veljeltäni Hannulta. Ja kas kummaa, Hannukin suostui. Minä lupasin varata lentoliput, koska olin niitä jo tutkinut. Malevilta sai netistä lennot Sofiaan Budapestin kautta hintaan 196.84 €. Varasin heti liput, mutta kun olin maksunkin suorittanut, huomasin, että jatkolento Budapestista lähtisi vasta myöhään illalla ja olisi Sofiassa vasta yhden maissa yöllä. Niinpä päätimme viettää odotusajan Budapestissa kaupunkiin tutustuessa ja yöstä johtuen kysyimme Pertiltä, voisiko hänen kaverinsa Kiril tulla hakemaan meidät Sofiasta. Asia oli OK! Pertti myös varasi meille majoituksen Hotel Despot Slavista.

Niinpä aloimme mielenkiinnolla odotella tätä matkaa. Sen lähestyessä päätimme yrittää vaihtaa Budapestissa Sofian lentoa ja siksi sovimme ottavamme mukaan vain käsimatkatavaraa. Se helpottaisi lennon vaihtoa.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Perjantai 19.08.11.

Matkamme alkoi omalla autolla kotoa 6.15. Sää oli kaunis ja kesäinen. Seutulassa auto vietiin P5-parkkihalliin, jossa oltiin 6.45. Kentällä odoteltiin Hannua ja Pekkaa, jotka saapuivat 7.00. Malevin lähtöselvitykseen oli jo kertynyt pieni jono, mutta kaikki sujui melko nopeasti, koska meillä ei ollut ruumaan menevää matkatavaraa. Turvatarkastuksen jälkeen otettiin yhdet oluet irlantilaisessa pubissa. Kone lähti portilta 8.20 ja nousi aikataulun mukaisesti 8.30. Se oli Malevin Boeing 737-700 ja kone oli melko täysi. Lennolla tarjottiin sämpylä ja kahvit. Budapestiin laskeuduttiin 2 tunnin lennon jälkeen 9.30 paikallista aikaa. Siellä yritettiin sitten saada vaihdettua Sofian lentoa aikaisemmaksi, mutta se ei onnistunut, koska meillä oli kuulemma niin halvat liput. Lentolaukut jätettiin säilytykseen ja se maksoi 12 tunnilta 9 €/laukku. Lentoaseman edestä otettiin taksi, joka vei meidät keskustaan 5100 forintilla eli 21 eurolla. Se oli kentän sopimustaksi, joka toisi takaisin 4000 forintilla eli 16 eurolla. Taksi jätti meidät Pestin puolelle keskustaan ja kävelykatua pitkin käveltiin lähimmälle terassille oluelle. Lämmintä oli 36 astetta. Sitten käveltiin Budan puolelle vievälle sillalle ja kuvattiin Tonavaa. Sen jälkeen mentiin kauppahalliin, jossa oli Thai-päivät. Puolen päivän jälkeen käytiin syömässä Galilei-ravintolassa, jossa olut maksoi 4 €, mutta minä sain litran tuopin, kun pyysin ison oluen. Hyvin sekin meni alas. Pienen istuskelun jälkeen päätettiin lähteä tunnin jokiristeilylle. Dunayacht tarjosi risteilyn 9 eurolla. Laivassa oli tarjoiluakin, mutta jätimme sen väliin ja nautimme jokivarren maisemista. Risteilyn jälkeen käytiin kahvilla ja ajettiin kahdella polkupyöräriksalla parlamenttitalolle. Siitä ilosta maksettiin kahdelle kaverille yhteensä 15 euroa. Mahtavan parlamenttitalon ympärillä oli paljon komeita vanhoja rakennuksia, joissa sijaitsi eri ministeriöitä ja museoita. Sitten käytiin vielä basilikassa, jossa oli messu käynnissä. Sen jälkeen oli taas aika pysähtyä pieneen katukuppilaan. Gösser-oluet maksoivat siinä 490 forinttia eli 2 euroa.

Sitten palattiin Euroopan toiseksi vanhimman metron aseman tuntumaan paikkaan, johon taksi meidät toi. Budapest vaikutti oikein mukavalta paikalta, vaikka tutustumiseen ei paljon aikaa ollutkaan. Kävelykatu oli viihtyisä, mutta sen varrella kaikki oli melko kallista. Sivummalla sai kaikkea paljon halvemmalla.

Metroaseman vierestä otettiin sitten lennosta sopimustaksi, joka vei meidät sovittuun hintaan lentoasemalle. Siellä tapettiin aikaa syömällä ja istuskelemalla. Sofian kone lähti portilta B15, jonne mentiin hyvissä ajoin. Malevin Boeing 737-600 lähti hieman etuajassa 23.10. Lento Sofiaan kesti reilun tunnin ja laskeutuminen tapahtui 01.25 (sama aika kuin Suomessa). Lennolla tarjottiin mehua ja suklaalevy tai pähkinäpussi. Koneesta selvittiin nopeasti ja Kiril odotti jo meitä. Hänen henkilöautolla ajettiin pimeässä kohti Melnikiä. Kiriliä väsytti välillä ja pari kertaa pysähdyttiin, kun hän haki kahvia ja pientä syötävää. 210 km:n matka Melnikiin kesti vähän reilut 2.5 tuntia. Perttioli meitä vastassa vanhan puun risteyksessä ja hän tuli mukaan Hotel Despot Slaviin, josta saatiin välittömästi huoneiden avaimet. Kiril otti matkasta 100 levaa eli 50 euroa ja lähti nukkumaan. Me istuttiin hetki hotellin aulassa nauttien Pertin tarjoamat kaljat. Sitten mekin mentiin huoneisiimme ja yöpuulle kellon ollessa jo 5 aamulla. Lämpötila Melnikissä oli 20 astetta.

Helsinki - Budapest - Sofia - Melnik 19.08.2011.

Helsinki - Vantaan lentoasema uudistuu joka vuosi.

Pekka, Päivi ja Hannu odottelemassa Budapestin lentoa.

Malevin koneelle mentiin bussilla ja kone täyttyi melkein kokonaan.

Sää oli alkumatkasta kirkas, joten Espoon maisemat näkyivät hyvin.

Pekka, Hannu ja Esa matkaavat tyytyväisinä kohti Budapestia.

Budapest on suuri tiheään rakennettu kaupunki.

Taksi toi meidät Budapestin keskustaan ja kartasta tarkistettiin koordinaatit.

Yhdellä Tonavan yli menevistä silloista käytiin kuvaamassa jokea ja kaupunkia.

Heti alkumatkasta poikettiin myös yhdessä kirkossa, joka oli osittain remontissa.

Tonavan varsi oli täynnä jokiristeilyjä tarjoavia laivoja.

Kauppahallissa oli Thaimaa-päivät ja tarjolla myös hierontaa.

Budapestissa on paljon vanhoja komeita ja suuriakin rakennuksia.

Valtava hallintopalatsi näkyi erinomaisesti joelle päin.

Löytyipä joen varresta modernimpiakin rakennuksia.

Polkupyöräriksoilla ajettiin hallintopalatsin lähelle.

Hallintopalatsian edustalla on värikkäitä kukkaistutuksia.

Pekka poseeraa paikallisen suuruuden patsaan vierellä.

Basilikassakin poikettiin ja siellä oli messu menossa.

Lauantai 20.08.11.

Myöhäisestä saapumisesta ja nukkumaanmenosta huolimatta herättiin 8.30 ja käytiin aamiaisella, joka käsitti kahvia (pari kuppia), 2 leipää, jossa oli kananmunaa, paikallista juustoa, hilloa ja hunajaa. Aamiaisen jälkeen kävin pienellä kävelylenkillä hotellin ympäristössä kuvia ottamassa. Terassilla tapasin Henri Ekmanin, joka asuikin viereisessä huoneessa. Hotelleja oli Despot Slavin itäpuolella ainakin neljä ja koko kaupungissa lähes 30 Pertin kertoman mukaan - ja uusia tulee. Kun Hannu ja Pekka olivat aamiaisella, terassin alta meni iso ryhmä suomalaisten DX-kuuntelijoiden vaimoja Hannen johdolla. Päivi liittyi heidän joukkoonsa ja Hannun ja Pekan vein tutustumaan tähän pieneen idylliseen kaupunkiin. Ensimmäiseksi suunnattiin Annantalolle, jossa juteltiin Pertin kanssa tovi. Sitten lähdettiin jatkamaan matkaa ja käytiin edellisen vierailumme hotellin Rimski Mostin edessä kääntymässä. Risteyksessä olevan Vanhan Puun Hotellin terassilla liityimme Raimon, Ritvan, Japen ja Hessun seuraan, johon tuli myös nuori Jan Mikael Nurmela. He kaikki asuivat tässä hotellissa. Siinä istuttiinkin useampi tunti juttelemassa ja paikallista olutta ja Mastikaa nauttien. Olut maksoi 3 levaa (1.5 €) ja paikallinen anisjuoma Mastika 2 levaa (1 €). Päivikin liittyi joukkoon myöhemmin.

Iltapäivällä mentiin taas Annantalolle syömään Pertin tekemää pannukakkua. Sitten alettiinkin valmistautua EDXC-kokouksen banquettiin Hotel Melnikissä. Se alkoi 19.00 ja maksoi 25 euroa. Ohjelmassa oli esittelykierroksen jälkeen ruokailua, keskustelua ja laulua sekä kiitospuhe. Paikalla oli myös vanha konkari Simo Soininen vaimonsa Pirkon kanssa. Heitä ei olekaan tavattu yli kymmeneen vuoteen, joten mukava oli jutella. Kun sapuskat oli nautittu, siirryimme alemmaksi Hitchcockin baariin, jossa vietettiin jonkun herran synttäreitä orkesterin soitellessa slaavilaisia sävelmiä. Sitten olikin jo aika lähteä taas hotellille ja nukkumaan.

Melnik 20.08.2011.

Hotel Despot Slav näyttää tällaiselta etelästä päin katsottuna.

Hotel Bulgari on yksi uusista hotelleista Melnikissä.

Suomalaisia matkailijoita tutustumassa Melnikiin.

Hotel Melnik ja takana Melnikille tyypillinen komea hiekkakivikukkula.

Hannu ja Pekka Annantalon pihalla, jossa kyllä tarkeni.

Vanhan Puun terassilta tavoitettiin mm. Jape ja Raimo.

Vanhat konkarit Hannu, Simo ja Pekka EDXC:n kokouksen banquetissa.

Pöytä oli pantu koreaksi ja ruoka ja juoma maistui.

Hanne keskustelee japanilaisen Nobuya Katon kanssa.

Kokouksen järjestäjät Pertti Hyvönen ja Tibor Szilagyi.

Kari Kivekäs ja Jan-Mikael Nurmela keskustelevat Pertin kanssa.

Hitchcockin baarissa vietettiin synttäreitä elävän musiikin säestyksellä.

Sunnuntai 21.08.11.

Aamiaiselle mentiin 9.00. Kokousväki oli lähdössä bussilla Sofiaan klo 11, mutta jo ennen sitä 10.30 lähtivät Arto ja Kalmit Kirilin kyydillä lentokentälle. Niinpä menimme Vanhan Puun Ravintolaan saattamaan lähtijöitä ja rupattelemaan mukavia. Siellä olikin jo porukkaa koolla ja Simo ja Pirkkokin olivat lähdössä Sofiaan ja kohti kotia. Kun bussi oli lähtenyt, jäätiin vielä oluelle ja suunniteltiin ohjelmaa. Ensiksi käytiin kaupassa, josta jatkettiin mäellä sijaitsevalle viinikellarille koko loppu porukka. Siellä saatiin pöytään suolapaloja ja juustoa ja maisteltiin paikallisia viinejä. Sen jälkeen mentiin hotellille ja Pertti lähti tekemään eväitä retkeä varten. Pienen lepotauon jälkeen lähdettiin Hannun ja Pekan kanssa hakemaan Perttiä. Kaupasta oltiin jo hankittu juomia retkeä varten. Sitten lähdettiin Kirilin talon vierestä kivistä polkua pitkin kipuamaan Melnikin etelän puoleiselle mäelle. Välillä pidettiin pieniä huilitaukoja ja sitten taas jatkettiin matkaa. Parin näköalapaikan jälkeen saavuttiin korkealla sijaitsevalle Saint Nicola-kirkolle, jossa nautittiin eväät. Sieltä jatkettiin mahtavien näköalapaikkojen ja jyrkkien seinämien vierustaa pitkin vanhalle luostarille. Vielä poikettiin jyrkänteen reunalla ottamassa kuvia Melnikin keskustasta ja Annantalosta, joka näkyi erinomaisesti mäelle. Sitten palattiinkin alas kaupunkiin. Retki kesti kolme tuntia. Despot Slavin terassilla otettiin oluet ja Pertti tuli tarkastamaan huoneemme.

Melnik 21.08.2011.

Chinarite on yksi suomalaisten käyttämistä Melnikin idyllisistä pikkuhotelleista.

Hannu juttelee Sofiaan lähtevien Ripan, Jykän, Hessun ja Simon kanssa.

Kokousvieraat oli saatu matkaan ja päästiin tekemään pikku ostoksia pääkadun varrelle.

Komeita maisemia on joka puolella matkalla viinikellarille.

Vanhoja raunioita on Melnikissä paljon.

Viiniharrastaja Pekka melnikiläisessä viinikellarissa.

Isäntä laski viiniä suoraan tynnyristä lasiin.

Erilaisia viinejä tarjottiin juuston ja metwurstin kera.

Sen jälkeen käytiin suihkussa ja pidettiin pieni lepotauko. Illalla mentiin Pertin ja Hannen kanssa syömään Vanhan Puun Ravintolaan. Runsas ateria juomineen maksoi kaikkiaan 120 levaa eli 10 euroa hengeltä. Pertti yritti kalastaa ravintolan pienestä altaasta, mutta kala ei käynyt pyydykseen. Niinpä pimeyden jo vallitessa lähdettiin kaupan kautta hotellille ja nukkumaan.

Melnik 21.08.2011.

Melnikin länsipuolen kukkuloilta on hieno näkymä kaupunkiin ja ympäristöön.

Vanhan kirkon seinustalla pidettiin tauko ja nautittiin Pertin tekemiä maukkaita eväitä.

Kukkulan eteläpuolella on komeita hiekkakivestä muotoutuneita pyramideja.

Kaupungin puoleiselta kukkulalta näkyi Annantalokin hienosti.

Pertti tilaa ruokaa Vanhan Puun Ravintolan isäntäväeltä.

Lämpimässä iltahämärässä oli mukava nauttia maittava ateria.

Maanantai 22.08.11.

Aamiaisen jälkeen mentiin isolle puulle odottelemaan Kirilin kyytiä klo. 9.00. Lähdimme kaikki Petrichiin, johon jäimme Päivin, Hannen ja Pertin kanssa. Hannu ja Pekka jatkoivat Kirilin kanssa Macedonian rajalle, josta he kävivät ottamassa Macedonian puolella olevassa baarissa maapisteen. He saivat kinuttua myös leimat passiin. Me kävimme Petrichissä ensin oluella Pertin tuttujen baarissa. Sen jälkeen käveltiin pieni lenkki, Pertti kävi korjauttamassa silmälasinsa, Päivi ja Hanne apteekissa ja porukalla käytiin vielä kaupassa. Sitten Kiril jo soittikin, että he ovat tulossa ja niin lähdettiin takaisin Melnikiin, jossa Pertti jäi kyydistä. Me muut jatkettiin Rozhenin luostarille, jossa käytiin sisälläkin. Kiril oli koko ajan mukana. Kirkossa poikettiin samoin kuin askeettisessa ruokasalissakin, josta oli mahtavat näkymät laaksoon. Kirilillä oli hieman kiire, joten pian palattiin takaisin Melnikiin. Kyyti maksoi yhteensä 130 levaa. Melnikissä käytiin postin baarissa syömässä munakkaat, juomassa kahvit ja nauttimassa jäätelöt. Sitten käytiin vielä kaupassa ja mentiin hotellille lepäilemään.

Melnik 22.08.2011.

Kirilin talon vierestä lähtee kivinen polku kukkuloille.

Hotel Bulgarin vieressä on uusi rakennustyömaa.

Postin talossa on vehreä ravintola, josta löytyy myös huoneita.

Pienestä kivasta Petrichin kaupungita löytyy kävelykatujakin.

Päivillä ja Hannella on hauskaa baarissa nautitun oluen jälkeen.

Petrichistä löytyi myös iso markkina-alue.

Petrichin ja Melnikin välillä virtaa melko iso joki.

Rozhenin luostarin etupiha on tosi siisti.

Luostarin portin sisällä on puisia taloja ja kivistä pihaa.

Sisäpihalla on myös runsaasti viiniköynnöksiä.

Rozhenin luostarin erittäin askeettinen ruokasali.

Hannen kanssa käytiin kahvilla ja jäätelöllä postin baarissa.

Illalla kirjoiteltiin pari korttia naapurihotellin terassilla ja sitten mentiin Annantalolle, jossa Pertti ja Hanne olivat valmistaneet mainion aterian: jänispaistin kanasta. Söimme ulkona ja istuimme siellä lämpimässä koko illan. Kaksi belgialaista poikaa kävin talon vieressä etsimässä yhtä hotellia ja Pertti neuvoi heidät Despot Slaviin. Miesporukalla käytiin saunassa ja Päivin kanssa jäätiin vielä juttelemaan ja nautiskelemaan talon väen kanssa. Takaisin hotellille lähdettiin puolen yön maissa.

Melnik 22.08.2011.

Taustalla Hotel Melnik ja kukkula, josta edellispäivänä otettiin kuvia.

Hotel Boliarkan terassilla nautittiin oluet ja kirjoitettiin kortit.

Hannu, Päivi ja Hanne Annantalon runsaasti katetussa ruokapöydässä.

Pertti ja Hanne pitivät huolta, että ruokaa ja juomaa riitti.

Pertti, Hannu ja Päivi ovat valmiina nauttimaan maittavaa ateriaa.

Nyt on päästy jo kylläisinä kahviin ja konjakkiin.

Tiistai 23.08.11.

Herätys oli aamulla 7.00 ja heti pakattiin vähäiset tavarat. Aamiaisella oltiin jo 8.00 ja 8.45 lähdettiin alas luovuttamaan huoneet. Pertti ja Hanne tulivat vastaan ovella. Tiskillä tyttö pyysi meiltä 80 levaa (40 euroa), jota hieman ihmettelimme, sillä Henri oli maksanut neljästä yöstä 130 levaa (65 euroa). Maksoimme pyydetyn summan ja Hannulta ja Pekalta pyydettiin sama. Myöhemmin hotellilta oli soitettu Pertille ja ilmoitettu, että oltiin maksettu liian vähän. Pertti oli maksanut 100 levaa lisää eli 12.5 euroa hengeltä. Hotellihuoneen hinnaksi tuli siis 65 euroa neljältä yöltä ja aamiainen kuului hintaan - ei pahempi kustannus.

Kiril tuli hakemaan meitä henkilöautolla 9.00 ja jäähyväisten jälkeen lähdettiin kohti Sofiaa. Aluksi Kiril ajoi lujaa, mutta meno rauhoittui Sofian tiellä. Ennen Sandanskia oli ruuhkaa, mutta se selvisi nopeasti. Blagoevgradin eteläpuolella oli tienviitta, jossa luki "Pirin Golf Club 34 km". Linnuntietä sinne tuli matkaa Melnikistä 35 km. Puolivälissä käytiin Shellin baarissa kahvilla. Koska matka oli sujunut nopeasti, Kiril ajoi Sofian keskustaan, jossa satuttiin presidentin palatsin eteen sopivasti juuri vahdinvaihdon aikaan. Hallintorakennusten ja komean kirkon vierestä ajettiin suoraan lentokentälle johtavalle tielle. Kiril pyysi kyydistä taas 200 levaa. Lämpötila Sofiassa oli 34 astetta kuten Melnikissäkin koko reissun ajan päivisin.

Melnik - Sofia 23.08.2011.

Melnikissä on paljon todella komeita taloja.

Eikä erikoiset maisematkaan ole hullumpia.

Hotel Boliarkassa on myös parvekkeita.

Pertti ja Hanne tulivat hotellille meitä saattamaan.

Hotel Despot Slavin yksinkertainen reception.

Matkalla ennen Blagoevgradia on erikoinen taideteos.

Blagoevgrad on melko suuri kaupunki Sofian ja Melnikin puolivälissä.

Nyt ollaan jo Sofian keskustassa ja liikenne oli rauhallista.

Presidentin linnan eteen satuttiin juuri vahdinvaihdon aikaan.

Mahtava kirkko osuu väkisin kameran eteen.

Saapuminen Sofian modernille uudelle lentokentälle.

Lentoasemalla mainostetaan Bulgarian golfkohteita.

Kentällä oltiin n. 12.30 ja koneen lähtöaika oli 16.10. Meille jäi siis runsaasti aikaa, joka vietettiin baarissa istuskellen. Kun mentiin lähtöselvitykseen odottelemaan 14.10, saapui siihen kuuntelijoiden porukkakin (Kari, Jan Mikael, Jarmo ja Vesa Jussi vaimoineen), joka oli käynyt junalla ottamassa Serbian maapisteen. Turvatarkastuksessa oli tungosta, mutta siitä selvittiin hienosti. Sen jälkeen syötiin sämpylät ja reilun tunnin odottelun jälkeen päästiin koneeseen. Osa käsitavaroista vietiin koneen peräosan tavaratilaan ja osan sai ottaa matkustamoon. Malevin Bombardier Q400 oli melko pieni 76-paikkainen potkuriturbiinikone, mutta jalkatilaa oli ihan hyvin. Kone lähti ajallaan 16.10 ja lyhyen matkan aikana tarjottiin taas mehu, suklaa tai pähkinät ja kahvit. Sofian kentän itäpuolella näkyi nousun aikana 18-reikäinen St. Sofia Golf Clubin kenttä.

Budapestiin laskeuduttiin 16.35 ja sielläkin mentiin ensimmäiseksi turvatarkastukseen ennen transfer-puolelle siirtymistä ja ruuhkaa oli. Sen jälkeen tehtiin ostokset ja mentiin juomaan oluet. Malevin lento Helsinkiin oli myös tarkalleen aikataulussa ja lähti 18.50. Kone oli taas Boeing 737-600. Matka sujui hienosti sudokuja ratkoessa ja auringonlaskua ihaillessa. Koneen tarjoiluun kuuluivat mehu, sämpylä ja kahvi.

Sofia - Budapest - Helsinki 23.08.2011.

Malevin pieni Bombardier odottelee jo matkustajia kentällä.

Budapestin formularata Hungaroring osui sopivasti reitille.

Myös Budapestin lentoasema on moderni ja avara.

Kovin suurta tungosta ei transittiloissa ollut.

Vesa-Jussi Rinkinen ja Jarmo Patala vaimoineen.

Värikäs auringonlasku ilahdutti Helsinkiä lähetyttäessä.

Helsinkiin laskeuduttiin edelleen aikataulussa eli 22.05. Koska meillä ei ollut ruumassa matkatavaroita, pääsimme nopeasti hakemaan automme parkkitalosta. 5 päivän pysäköinti maksoi 52 euroa. Hannu vietiin kotiinsa ja Pekka tuli meille yöksi ja kotona oltiin 23.00.

Kiva matka oli ohi ja kaikki tyytyväisiä.