Lomamatka Saulkrastiin ja Riikaan Latviaan 19.-23.08.2021

Matkaseura: Pertti Hyvönen, Hanne Saarikoski, EJH, Päivi Hänninen.
    Matkareitti: laiva Helsinki - Tallinna, oma auto Tallinna - Saulkrasti - Tallinna, laiva Tallinna Helsinki

Alkusanat

Tätä matkaa suunniteltiin tehtäväksi jo viime vuonna Hyvösen ja Hannen kanssa, mutta se ei onnistunut meidän osalta. Nyt kuitenkin Covid-pandemian hiukan hellittäessä ja kun meillä kaikilla oli kaksi rokotusta saatuna, päätettiin lähteä meidän autolla. Aluksi päätettiin mennä Viking XPRS-aamulaivalla Tallinnaan ja sieltä suoraan Viron läpi Saulkrastiin n. 40 km Riian pohjoispuolella olevaan pieneen kaupunkiin 20.08., mutta vuoro peruttiin ja päätettiin lähteä jo edellisenä iltana yövuorolla. Hyvönen varasi Saulkrastista heille tutun majapaikan Pie Maijas majatalon. Suunnitelmiin kuului lauantaina aamuinen käynti junalla Riiassa ja torilla kalaa ostamassa. Samalla voitaisi tutustua kaupunkiin hieman paremmin. Matkaan varauduttiin hyvin ja mukaan otettiin passin lisäksi maskeja ja rokotustodistukset. Autostamme meni rengas pari päivää aiemmin, mutta se saatiin korjattua ajoissa.

Torstai 19.08.2021 Lähdimme omalla autolla kohti Katajanokkaa 18.15. Pertti Hyvönen ja Hanneli Saarikoski olivat sovitusti odottelemassa parkkipaikalla 19.00. Samaan aikaan tuli pieni sadekuuro. Viking XPRS-laivaan päästiin ajamaan 19.55 ensimmäisten joukossa kannelle 5. Hyttimme 6617 ja 6619 olivat kannella 6. Laiva lähti liikkeelle 20.55 ja väljää oli. Se ajoi suoraan Tallinnan A-terminaalin laituriin, päästi Tallinnaan jäävät pois ja yöpyjät jäivät laivaan.

Me lähdettiin heti Viking's Inn Pubiin oluelle ja todettiin, että ihmisiä oli vähän. Kävimme kaupassa pienillä ostoksilla ja vietiin ne hyttiin. Sen jälkeen mentiin ravintolaan syömään katkarapuvoilevät kahvin kanssa. Sitten mentiinkin Hyvösen ahtaaseen hyttiin istumaan iltaa mukavalla jutustelulla ja nauttimisella höystettynä. Nukkumaan mentiin yhden maissa.

Sää oli poutainen ja melko tuulinen. Lämpötila oli illalla 15 astetta.

Helsinki - Tallinna 19.08.2021

Viking's Inn Pubissa otettiin matkan alun kunniaksi juomat.

Meri oli melko tuulinen, mutta taivas aika kaunis.

Katkarapuleipä on Hyvösen ja Hannen matkatraditio ja sillä mentiin.

Perjantai 20.08.2021 Tallinnassa herättiin 5.15 ja auto ajettiin ulos laivasta 5.45. Muita yöpyviä henkilöautoja oli vain kaksi. Hyvin hiljaisessa liikenteessä ajettiin Tallinnan läpi Pärnun maantielle. Alkumatkasta tuli kova sadekuuro, mutta se kesti onneksi vain pienen hetken. Orgitassa poikettiin aamupalalle Olerex Pood & Kohvik-ravintolaan. Pärnun ohi ajettiin pysähtymättä. Sama tapahtui myös Viron ja Latvian rajalla. Seuraavan kerran pysähdyttiin Latvian puolella Ainazissa SuPer Alkossa. Siellä tehtiin hintavertailuja ja pieniä ostoksia. Halpaa tuntui olevan. Salacgrivassa poikettiin Maxima-marketissa ruokaostoksilla. Sieltä löytyi kyllä paljon muutakin. Marketin kohdalla oli valtatiellä suuri tienparannustyö käynnissä.

Perille Saulkrastiin saavuttiin 11.30. Ensimmäiseksi ajettiin suomalaisen lentokoneen Junkers JK-274 putoamispaikalle (23.04.1943) rakennetulle muistomerkille. Takaisin ajettaessa poikettiin myös torilla. Majapaikassamme Pie Maijas-hotellilla oltiin 12.00. Emäntämme otti meidät vastaan ja näytti huoneemme toisessa kerroksessa. Muita vieraita ei tässä päätalossa ollut. Tämä pieni hotelli tuntui oikein viihtyisältä ja tavarat kannettiin pikaisesti huoneisiimme. Pienen tuloistunnon jälkeen lähdettiin tutustumaan Saulkrastiin. Kävelimme meren rannan kautta keskustaan, jossa kävimme syömässä Veikals Kafejnicassa. Ruoka oli hyvin edullista ja hyvää. Sen päälle käytiin kahvilla ja brandyllä vastapäätä sijaitsevassa kirjaston baarissa. Rautakaupasta Päivi löysi yllättäen mökille huussiin istuinkannen. Myöhemmin käytiin vielä 300 metrin päässä sijaitsevassa Mego-marketissa. Kävin maksamassa emännälle hotellin laskut ja hinta oli molemmista huoneista yhteensä 220 euroa eli ei kovin kallista. Pie Maijasia voi hyvin suositella majapaikaksi, vaikkei mitään tarjoiluja ollutkaan. Illemmalla hotelliin tuli vielä virolaisia ja liettualaisia asiakkaita kahdeksi yöksi.

Hotellin piha-alue on kuin pieni puisto. Siellä istuskeltiin kauniissa aurinkoisessa illassa. Lämpötila oli 17 ... 19 asteen paikkeilla, eikä sadetta tullut enää Viron jälkeen. Nukkumaan mentiin puolen yön maissa.

Saulkrastin kaupunki sijaitsee 40 km pohjoiseen Riiasta. Siellä on 3300 asukasta ja koko kunnassa reilut 6000. Kaupunki on hyvin pientalovaltainen ja sijaitsee Riianlahden rannalla. Kaupungin nimi tarkoittaa suomeksi Aurinkorantoja.

Tallinna - Saulkrasti 20.08.2021

Sodan aikainen suomalaisia koskeva muistomerkki Saulkrastissa.

Pie Maijas-majatalo sijaitsee hiljaisen kadun varrella.

Huoneemme oli aika tilava ja siisti ja näköala talon puistoon.

Puisto on hyvin vehreä ja siellä on pari pöytää ajan viettoa varten.

Oleskelutila yläkerran käytävän päässä on viihtyisä.

Saulkrastin uimaranta on 17 km pitkä, mutta nyt se oli hyvin hiljainen.

Kaupungin pienehkö kirkko on pääkadun varrella.

Veikals Kafejnicassa syötiin Korona-aikana ulkotiloissa.

Varpuset kyttäsivät muruja terassin kaiteella.

Kaupungin pääkadun varrella ovat kirjasto ja käyttämämme ravintola.

Peterupe-joen yli johtavaa kävelysiltaa viimeisteltiin.

Yksi Pie Maijasin lukuisista rakennuksista vehreällä pihalla.

Lauantai 21.08.2021 Herätys oli jo 5.10, koska olimme menossa junalla Riikaan. Saulkrastin rautatieasemalle käveltiin parin kilometrin matka 25 minuutissa. Rautatie Riikaan on sähköistetty ja junia menee tunnin välein. Nyt hypättiin junaan, joka lähti 6.27. Lippu ostettiin junasta konduktööriltä, koska asemalla ei ole lipunmyyntiä. Tunnin junamatka maksoi 2.10 euroa. Riian asemalta käveltiin suoraan suurelle torille, jossa oli kojujen pystytystohina käynnissä. Kauppahallin ja torin tarjontaan tutustuttiin tarkasti ja välillä käytiin hengähtämässä pienessä Maizite-baarissa. Sen jälkeen tehtiin pieni kävelylenkki lähistölle ja kävimme Latvian tiedeakatemian rakennuksen 17. kerroksessa katselemassa hyvin avautuvia näkymiä joka puolelle Riikaa. Tämä mahtava rakennus on valmistunut 1961 ja se on 111 metriä korkea stalinistisen arkkitehtuurin edustaja. Pääsylippu maksoi 6 euroa ja tämä sijoitus oli hyvä! Koko Riika näkyi hyvin kauniissa säässä.

Kiertelyn jälkeen kävimme syömässä rautatieaseman Lido Restaurantissa. Ruoka oli hyvää ja edullista. Jälkiruoka nautittiin viereisessä baarissa. Junaan mennessämme satoi hieman, mutta ei kastuttu. Liput ostettiin asemalta, koska junassa ne olisivat olleet hieman kalliimmat. Hinta oli 2.10 euroa. Juna lähti 14.07 ja matkalla Gaujassa näytti olevan joku toripäivä, koska kojuja ja autoja sekä ihmisiä oli valtavasti. Ennen hotellille menoa kävimme vielä Megossa ostoksilla.

Hyvönen perkasi torilta ostetun puna-ahvenen ja kampelan ja ne savustettiin pihalla hänen mukanaan tuomalla savustuspöntöllä. Hyvältä maistuivat kumpikin, mutta kampela tuntui paremmalta. Illalla testattiin Hyvösen kanssa hotellin ylimmässä kerroksessa olevaa infrapunasaunaa. Lämmin siellä tuli, mutta ei kyllä kunnolla hiottu. Suihkussa tuli kuitenkin käytyä. Ei sitä voi kyllä suomalaisena suositella. Taas meni jutellessa ja nautiskellessa puolille öin.

Sää oli Riian pientä sadekuuroa lukuun ottamatta poutainen ja lämmintä oli 19 astetta. Kävelyä tuli päivän aikana n. 15 kilometriä.

Saulkrasti - Riika 21.08.2021

Saulkrastin hautausmaan vieressä on siisti kappeli.

Asemarakennus on melko pieni eikä sisällä ole toimintaa.

Juna saapuu asemalle ja rautatie on sähköistetty. Asemia on rataosuudella tiuhassa.

Kukkakioskeja oltiin aamuvarhaisella vielä virittelemässä.

Sisällä hallissa on eri tavaroiden tiskejä paljon - tässä juustotiskejä.

Maizite-baarissa saimme aamulla nauttia sisätiloissa.

Pyhän Pietarin kirkko on 123 metriä korkea rakennus.

Latvian tiedeakatemian rakennuksessa kävimme katselemassa ja kuvailemassa Riikaa.

Tämä näkymä aukeaa rautatieaseman suuntaan.

Tässä näkyvät kauppahallin kaarikattoiset rakennukset ja taustalla moderni kirjasto.

Väinäjoen takana on Latvian Television rakennus.

Hanne ja Hyvönen taustanaan 368.5 metriä korkea radio- ja televisiotorni.

Melko leveä Väinäjoki sekä radio- ja televisiotorni.

Rautatieaseman Lido-ravintolassa kävimme syömässä.

Riian rautatieaseman hallissa oli melko rauhallista.

Hyvönen osti iltapalaksi hallista puna-ahvenen ja kampelan.

Tässä odotellaan grillin hiilien kuumenemista pihamaalla.

Hyvönen maistelee savustamiaan kaloja ja pöytä on koreana.

Sunnuntai 22.08.2021 Herättyäni 7 aikoihin oli aurinkoista. Aamukahvien jälkeen alkoi pakkailu kotimatkaa varten. Pakattuamme automme ja hyvästeltyämme emännän lähdimme kotimatkalle 11.00.

Saulkrastista ajoimme Birinin ja Raganan kautta Siguldaan. Ennen Siguldaa tankattiin automme. 95-bensiini maksoi vähän alle 1.3 euroa/litra (noin 0.35 euroa halvempaa kuin Suomessa keskimäärin). Siguldassa kävimme kahvilla Misters Biskvist-kahvilassa. Se on erittäin kiva vehreä paikka rautatieaseman vastapäätä. Pieni sadekuurokin tuli, mutta kesti vain hetken. Matkaa jatkettiin Limbaziin ja sieltä P12-tietä Salacgrivasiin. Viimeiset kilometrit olivat tietyön alla. Siellä Hanne kävi vielä Maximassa ostamassa kukkia. Sitten ajettiinkin Ainaziin SuPer Alkoon ostamaan loput juomat. Pakkaaminen oli melkoinen operaatio ja auton peräkontti täyttyi melkein kattoa myöten ja takapenkillä ja jalkatiloissakin oli tavaraa. Hyvönen piti isoa laukkuaan sylissä ja lattialla oli torilta ostettu kalastuslaukku täynnä tavaraa. Latviassa ihmetytti oluiden tarjonnassa SuPer Alkossa ja marketeissa se, että melkein kaikki tarjolla olevat oluet olivat pinttikoossa, eli hieman päälle 0.5 litraa. 0.5 ja 0.33 litran kokoisten oluiden määrä oli hyvin pieni.

Rajan ylityksestä selvittiin hyvin mutta vähän sen jälkeen poliisilla oli ratsia ja meidät pysäytettiin siihen. Naispoliisi kysyi minulta ajokorttia ja katsoi kaikkien passit. Sitten päästiin jatkamaan matkaa. Loomsen Automuseon ravintolassa syötiin. Siellä oli heti mennessämme palohälytys ja sisälle meidät päästettiin 10 minuutissa. Loppumatkasta käytiin vielä Hesburgerissa juomassa kahvit, koska aikaa oli vielä paljon. Osa otti kahvin kanssa donitsit, osa humburgerin. Viking Linen check in-jonossa oltiin 19.45 ja selvitys oli tehty 20.30. Laivaan päästiin reilun puolen tunnin odottelun jälkeen ja laiva lähti 22.05 kohti Helsinkiä. Laivassa juotiin oluet ja syötiin taas katkarapuvoileivät kahvin kera. Katajanokalle saavuttiin 00.10 ja laivasta ajettiin ulos 00.30. Satamassa tarkastettiin kaikilta passit ja rokotustodistukset. Jonottaessa meni puoli tuntia. Meillä asiat olivat kunnossa, joten kohti Viherkumpua päästiin ajamaan nopeasti ja perillä oltiin 01.30. Tavaroiden purku kesti aikansa yön pimeydessä ja melkoinen kasa kertyi mökin pihalle. Kotona Olarissa oltiin 02.15. Lämpötila oli 12.5 astetta ja hieman ripsutteli vettä, mutta loppumatkasta paistoi jo komea täysikuu kirkkaana. Ajomatkaa kertyi kaikkiaan n. 700 km.

Reissu oli tosi kiva.

Saulkrasti - Tallinna - Helsinki 22.-23.08.2021

Vielä ennen lähtöä piti ottaa kuva huoneemme sängyn päädystä.

Misters Biskvist-ravintolassa Siguldassa käytiin kahvilla.

Matkalaisten tauko oli tarpeen pitkällä kotimatkalla.

Siguldassa on rautatie ja komea rautatieasema.

Tässä on Loomsen Automuseon suosittu ravintola.

Tallinnassa ilta on vaihtumassa jo yöksi ja laivamatka alkamassa.