Golfmatka Sloveniaan ja Kroatiaan
17.-24.04.2017

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Satu ja Pera + 20 muuta pelaajaa.
    Matkareitti: lento Helsinki - Ljubljana, bussi Ljubljana - Kampinski Hotel Adriatic, Kroatia - Ljubljana, lento Ljubljana - Helsinki
    Pelatut kentät: Royal Beld Golf, Lake's Course, Arboretum Golf, Adriatic Golf

Alkusanat

Heti Thaimaasta palattuamme huomasimme, että Golfpassi järjestää viikon golfmatkoja Sloveniaan ja Kroatiaan. Kiinnostuimme välittömästi matkasta ja saimme houkuteltua Sadun ja Peran mukaan. Matka suuntautui ensin Ljubljanaan Sloveniaan, jossa pelataan kaksi golfkierrosta, ensin Royal Golf Bledissä ja sitten Golf Arboretumissa. Majoittuminen on ensin City Hotel Ljubljanassa. Matkalla on johtajana golfpro Anu Alppi. 3 yön jälkeen siirrytään bussilla Kroatiaan ja siellä majoitutaan Kempinski Hotel Adriaticiin aivan Kroatian luoteiskolkkaan meren rannalla. Golfia pelataan kolme kierrosta hotellin vieressä olevalla Golf Adriatic-kentällä. Lennot ovat Finnairin suoria lentoja Ljubljanaan.

Maanantai 17.04.2017 Kiva on lähteä matkaan, sillä Suomessa sää on hyvin viileää. Golfkentät olivat kyllä auki, mutta lämpötila öisin oli n. -5 astetta ja päivälläkin vain 2-5 astetta plussan puolella, vaikka aurinko paistoikin.

Omalla autolla lähdettiin kohti Helsinki - Vantaan lentoasemaa 13.35. Sää oli selkeä, lumeton ja lämpötila 5 astetta. P5-halliin lentoasemalla kesti matka hieman vajaat puoli tuntia. Ruuhkaa ei ollut, joten ennakkoon tehdyn lähtöselvityksen vuoksi tavarat oli jätetty ja turvatarkastus käyty jo 14.15. Lähtöportti oli 13 ja niin menimme The Old Barrel-pubiin odottelemaan Satua ja Peraa. Heidän saavuttua kävelimme portin lähelle vanhaan tuttuun Johan & Nyströmin kahvilaan kahville. Matkaeväitäkin kävin ostamassa.

Koneeseen päästiin 16.25 ja Finnairin Airbus A321 lähti portilta 7 minuuttia myöhässä 16.57. Ilmaan noustiin 17.08 ja lentoajaksi ilmoitettiin 2h 25min. Istuimme varauloskäytävän kohdalla, josta ei nähnyt ulos ollenkaan. Vieressämme ja takanamme oli samaan Golfpassin ryhmään kuuluvia ihmisiä. Matka sujui nopeasti jutellen ja Ljubljanaan Sloveniaan laskeuduttiin 18.25. Matkatavarat tulivat yllättävän pienellä lentoasemalla suhteellisen nopeasti ja bägit tulivat vähän hitaammin omalle ovelleen. Oppaamme Anu Alppi oli odottelemassa ja siirryimme bussiin. Meitä oli kaikkiaan 24 henkeä. Kohti hotellia lähdettiin 19.15. Anu kyseli bussissa kaikilta kotiseurat ja ryhmätoiveita. City Hotel Ljubljanan eteen saavuttiin hiljaisessa liikenteessä vajaassa puolessa tunnissa. Huoneetkin saatiin aika nopeasti. Meillä oli huone 611 ja Sadulla ja Peralla 612.

Tavarat vietiin huoneeseen ja tavattiin puolen tunnin kuluttua hotellin baarissa. Siellä nautiskeltiin pari tuntia baarin antimia ja maistoinpa paikallisen voileivänkin. Muitakin seurueemme jäseniä oli paikalla. Ulkona ei ollut kauppoja auki pääsiäisen vuoksi, joten kaupungille ei tarvinnut vielä lähteä. Nukkumaan mentiin hieman ennen puolta yötä.

Helsinki - Ljubljana 17.04.2017
The Old Barrel on mukava odottelupaikka Helsingin lentoasemalla. Ljubljanan pienellä lentoasemalla odotellaan matkatavaroita. City Hotel Ljubljanan huoneestamme näkyi vuorillekin.

Tiistai 18.04.2017 Heräsin jo 5.30 eikä enää nukuttanut, joten rupesin kirjoittelemaan matkakertomusta. WiFikin toimi huoneessa, joten kaikki oli hyvin. Aamuyöstä tosin satoi hieman ja jännityksellä saimme odottaa, joudummeko pelaamaan ensimmäisen pelin sateessa. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja hyvin oli syötävää tarjolla. Sen jälkeen lähdettiin Peran kanssa etsimään kauppaa ja käveltiin, kunnes löydettiin Spar-kauppa. Sieltä saatiin edullisesti juomia ja syötävää evääksi golfkierrokselle. Paluumatkalla käveltiin kanavan vartta, jossa oli osa terasseja jo päiväaikaan auki.

Ljubljana 18.04.2017
Tässä kaupungissa on paljon näyttäviä rakennuksia ja tässä niistä pari. Jotenkin Ljubljana vaikutti rakennuskannaltaan pieneltä kaupungilta. Kaupungin lävi virtaava kanaali on kyllä hieno lisä kaupunkinäkymään.

9.10 mentiin ala-aulaan ja bussi tulikin heti. 9.15 alkoi sateessa matka kohti Blediä. Royal Bled Golfin proshopille saavuttiin 40 minuutissa. Sieltä saatiin tuloskortit ja maksettiin kärryt (5 €). Sitten käveltiin Lake's Golf Courselle, jonka klubilla käytiin kahvilla. King's Course (18 reikää) oli remontissa samoin kuin klubitalo, jota rakennettiin. Sen vuoksi pelattiin Lake's Course (9 reikää) kahteen kertaan. Kentällä ei satanut yhtään. Matkaan päästiin ajateltua aikaisemmin 10.40 ja pelasimme Markun ja Tertun kanssa. Ensimmäinen yhdeksikkö kesti aika kauan, mutta puolivälissä mentiin toisella kierroksella edellämme menneen porukan ohi ja peli eteni hyvin. Toisen kierroksen 8. reiällä alkoi sataa rakeita ja sade muuttui rännäksi. Kierros pelattiin kuitenkin loppuun rakeisilla griineillä. Sitten mentiin kiireesti Lake's Houselle nauttimaan olutta/kahvia. Kierros kesti hieman alle 4 tuntia. Lake's Course on hyvin mäkinen ja haastava sekä mielenkiintoinen. Kuntokin oli oikein hyvä eikä vuoristonäkymässäkään ollut moittimista. Bussille päästiin kuivana ja paluumatkalle lähdettiin 16.15.

Royal Bled Golf 18.04.2017
Caddy masterin toimisto sijaitsee tässä Pro Shopissa. Klubitalo oli vielä keskeneräinen. Lake's Coursen ravintola on lähellä Lake'sin ykköstiitä ja 9. griiniä. Upea vuoristomaisema avautuu monen väylän takana.
Korkeuseroja on kentällä aika paljon, mutta tässä erot ovat maltilliset. Kevät vaikutti täällä olevan kuukauden edellä Suomea ja väriä löytyi. Tällä kentällä on muutama sokkoväylä ja tässä niistä yksi.
Muutamat väylät ovat aika samanlaisia. Griinit olivat hyvässä kunnossa. Aika paljon on puita väylin lähellä pelaajia kiusaamassa. Tässä on 6. griini 6. väylä näyttää griinin takaa tältä. ylös, alas, ylös on väylän luonne.
Markku ja Päivi ovat poistumassa 6. griiniltä. Koettiin nyt sekin, että rakeita satoi ja värjäsi griinin valkoiseksi. Tässä näkyy hieman Kung's Coursea rakenteilla olevan klubin läheisyydessä.

Matkalla alkoi sataa vettä aika rankasti. Kolmen vartin kuluttua olimmekin jo hotellilla ja sateen vielä vallitessa kannettiin bägit sisälle. Kävimme Sadun ja Peran huoneessa ennen juhlaillalliselle menoa. 19.50 kokoonnuttiin ala-aulaan tervetuliaismaljalle, jossa esittäydyttiin. Matkanjohtajamme Anu+ kertoi ohjelmasta ja seuraavan päivän lähtöjärjestyksestä. Sitten siirryttiinkin 6 hengen pöytiin ja 4 ruokalajin illallisella syötävää oli paljon. Pari tuntia vierähti keveästi. Satu ja Pera poikkesivat vielä meillä, ennen kuin mentiin yöpuulle.

Ljubljana 18.04.2017
Anu piti tervetulotilaisuuden hotellin ravintolassa. Ensin tutustuimme vähän toisiimme. Pienet juomat otettiin yhdessä, ennenkuin siirryimme pöytiin. Anu Alppi oli tämän Golfpassin matkan johtajana. Hän on prona Pirkanmaan Golfissa Tampereella.

Keskiviikko 19.04.2017 Yöllä kolmen aikoihin rupesi ikkunan alla olevalla parkkipaikalla yhden auton varashälytin soimaan ja sitä jatkui melko pitkään. Helposti sain kuitenkin unen päästä kiinni. Heräsin 6.00 ja sää näytti todella hyvältä. Auringon nousukin näkyi. Lämpötila oli kuitenkin vain 2 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja sen jälkeen käytiin Peran kanssa taas kaupassa. Mercator sijaitsee kohta ensimmäisten liikennevalojen jälkeen kävelykadulla vasemmalla puolella. Market on melkoisen suuri.

Ljubljana 19.04.2017
Aamulla oli aika paljon usva vuorten rinteillä. Kurja Polt näytti olevan joku festivaali lähialueella. City-hotellin ulko-oven vieressä oli siistit tupakointipaikat.

Kentälle lähdettiin 8.45 ja ajomatka Arboretum Golf Courselle kesti vain n. 30 minuuttia. Kärryt maksoivat 5 €. Kentällä ei ollut paljon pelaajia, joten pääsimme lähtemään hieman etuajassa. Minä lähdin kolmen muun miehen kanssa ensimmäisessä ryhmässä 9.50. Kenttä on hyvin kumpuileva, mutta korkeuserot eivät ole Golf Bledin luokkaa. Kenttä on melko lyhyt ja melkein kaikki par 4-väylät olivat 280 - 330 metriä pitkiä. Griinit olivat etuysillä hyvin kuoppaisia johtuen korjaamattomista ja ruskettuneista putoamisjäljistä. Sisääntulon griinit olivat paljon paremmassa kunnossa. Kierroksemme kesti tasan 4 tuntia ja ensimmäinen birkkukin reissullamme tuli minulle. Puolen päivän aikaan sää pilvistyi ja lämpötila oli ylimmillään ehkä n. 8 - 9 astetta. Klubilla ehdimme hyvin ottaa terassilla parit oluet auringon taas paistaessa, Muutkin ryhmät tulivat suurin piirtein samaa tahtia, joten paluumatkalle päästiin 15.40.

Ljubljana - Arboretum Golf Course 19.04.2017
Junaliikenne näytti olevan aika vilkasta ainakin Ljubljanassa - ehkä koko maassa. Lumihuippuiset vuoret ovat kivasti ihan kaupungin lähellä Arboretum Golfin edessä ollaan ja takana näkyy 9. ja 18. griini.
9. griini varsinkin näkyy hyvin klubin terassille ja on kiva lampineen. Hyvä kentän kartta on klubin pihassa, mutta kyllä se kortistakin löytyy. Väylätaulut olivat siistejä ja varsin informatiivisia.
1. väylän griinin edessä näytti olevan pieni lampi ja oja poikittain. 4. väylän avaus lyötiin ahtaan näköiseen ränniin ja puut kolisivat. 5. väylän avaus näytti vielä vaikeammalta ja korkeuserojakin on.
6. väylä on par 3 rotkon yli, mutta pituus ei ole kuin 120 metriä keltaisilta. 9. griinin edessä on myös pieni lampi kiusaamassa. 9. griini on melko lähellä klubitaloa, mutta ei aivan äärellä.
12. griinin edessä on myös loampi, jossa oli pitkää kuivunutta ruokoa. 15. väylä oikealla pelattiin alamäkeen ja 16. vastaavasti ylämäkeen. 16. väylä on lyhyt, mutta avaukset tuppaavat jäämään vinoon ylämäkeen.
18. väylä avataan myös vinoon ylämäkeen. Tämä on kuitenkin par 5 Loppu häämöttää, klubin terassi näkyy odottavan. Terassilla tarkeni auringon paistaessa, mutta tuuli ajoi kyllä sitten sisälle.

Paluumatka kesti ruuhkan vuoksi hieman kauemmin. Hotellille päästyämme kävimme Peran kanssa kävelemässä kanaalin takana ja saimme jonkun paikan edessä ilmaiset skumpat. Porukkaa oli siellä paljon. Kävimme myös Mercatorissa ostamassa juomia ja suolapaloja. 19.00 lähdimme koko porukalla etsimään ruokapaikkaa. Kanavan rannalta löytyi Promenada-ravintola, jossa näkyi istuvan pelikaverimme Timo. Sinne menimme syömään pizzat. Hyvää oli! Sitten palattiinkin jo hotellille pakkailemaan.

Ljubljana 19.04.2017
Korkealle mäelle rakennettu Ljubljanan linna näkyy kauas. Edessä näkyy St. Nicholas-katedraalin tornit. Kyllä on tässäkin kaupungissa töherryksiä talojen seinissä. Kulkureittimme varrella oli joku tilaisuus, jossa saimme skumpat.
Porukka tungeksi paikalla, mutta meille tarkoitus jäi epäselväksi. Kivoja kävelykatuja ja aukioita on tällä alueella paljon. Tässä on upea Fransiskaanikirkko ison aukion reunalla.
Tällainen kulkue tuli myös vastaan kävelyreissullamme. Pieniä patsaita on joka puolella, suihkulähteitä hiukan vähemmän. Yksi Ljubljanica-joen ylittävistä silloista oli komeasti valaistu.

Torstai 20.04.2017 Heräsin taas aikaisin 6.00 ja sää näytti olevan selkeä. Aamun lämpötilaksi netti näytti 4 astetta ja maksimiksi luvattiin 11 astetta, joten melko viileää oli edelleen. Luonto oli kuitenkin kuukauden verran Suomea edellä. Koivut olivat täydessä lehdessä, kirsikkapuut ja magnoliat kukkivat komeasti. 7.20 mentiin aamiaiselle ja sen jälkeen käytiin Sadun ja Peran kanssa vielä kaupassa Merkatorissa. 9.20 vietiin tavarat alas ja luovutettiin huone. Sitten lähdettiin kävelylle ja torin kautta mentiin Ljubljanan Linnaan. Pääsylippu maksoi meille eläkeläisille 7 €, johon kuului kyydit rinnevaunulla ja kierros linnassa. Sadun kanssa käytiin tornissa, mutta kovin tuulista siellä oli. Alhaalla ostettiin jotain matkamuistoja ja sen jälkeen laskeuduttiin kaupunkiin. Siellä mentiin kahville/oluelle Kljuvec-baariin. Sitten palattiinkin jo hotellille odottelemaan lähtöä Kroatiaan.

Ljubljana 20.04.2017
Kadun varrella ja torilla oli paljon myyntikojuja. . Ljubljanan linnalla on melko laaja piha. Päivi ja Satu ihmettelvät linnan putkassa.
Linnan pia-alue tornista kuvattuna. Sadun kanssa käytiin tornissa maisemi ihailemassa. Keltaisin rakennus kuvan vasemmassa reunassa on City Hotel.
Tässä kuvassa City Hotel näkyy vähän paremmun. Linnan kappelin kattoon on taiteiltu tosissaan. Matkamuistomyymälän tyttö sai Peran viereensä.
Tällä vehkeellä pääsee nousemaan linnaan. Alas tultuamme maistui kahvit ja olut. Kirkon tornista tuli tasalta hälytys.

Bussi lähti hotellin edestä 12.35 kohti Kroatiaa. 13.30 saavuttiin Postojnska Jaman tippukiviluolalle, jonne pääsymaksu oli 24 €. 14.00 lähdettiin oppaan johdolla aika isossa porukassa luolastoon, jolla on pituutta kuulemma 24 km. Junalla ajettiin 1.5 km ja sitten käveltiin tunnin lenkki erittäin komeassa ja vaikuttavassa luolassa. Näkymät olivat mykistäviä. 15.45 jatkui matka kohti Kroatiaa. Rajalle Dragonjaan saavuttiin 16.50 ja tullimiehet skannasivat jokaisen passin. Yksi tullimies kuuli, että olemme Suomesta ja hän sanoi heti: ”Ari-Pekka Nikkola”. Matkaa päästiin jatkamaan 17.05 ja perille Kempinski Hotel Adriaticiin saavuttiin 17.25.

Ljubljana - Postonja - Hotel Adriatic 20.04.2017
Nyt ollaan poistumassa Ljubljanasta. Postojnska Jaman tippukiviloula on seuraava kohteemme. Jamassa on iso ravintola, hotelli ja kaikkea muutakin - turisteja riittää.
Tästä mennään luolan suuaukolle ja junaan. Tällaisella junalla meitä kuljetettiin varsinaisille nähtävyyksille. Kuvia tuli otettua paljon ja vaikea on keksiä tekstejä niihin.
- - -
- - Opastaulu junassa kulkua varten.

Nopeasti saimme huoneen 111, josta on näkymä merelle kohti pohjoista. 18.40 lähdettiin syömään läheiseen Restaurant Alberiin 200 metrin päähän hotellista. Siellä oli jo muitakin ryhmämme jäseniä illallisella. Wienerleike maksoi 80 kunaa eli n. 13 euroa, mutta oli hyvä. Ruoan jälkeen palattiin hotellille viilenneessä illassa. Hotellista näkyy hyvin lähellä oleva Portorozin kaupunki, Piran niemen kärjessä ja Italian rannikkokin 20 kilometrin päässä. Tällä 5 tähden hotellilla tutustuttiin sitten vähän siihen ja mentiin huoneisiimme. Lämpötila parvekkeellamme oli 18.30 13.4 astetta.

Adriatic 20.04.2017
Huoneestamme näkyi Piran niemen kärjessä ja siitä oikealle Portoroz. Näkymä hotellilta golfklubille päin. Vähän se tuolla pilkottaa. Restaurant Alberi on hyvä ruokapaikka hotellin lähellä.
Yllättävän vanha on tämä ravintola. Jokaisessa annoksessa oli orvokin kukka. Wienerleike melkein täytti koko lautasen.

Perjantai 21.04.2017 Aamulla taivas oli täysin selkeä, mutta aivan taivaanrannalla Italian puolella oli sumua. Aamun alin lämpötila oli 7.8 astetta ja vähän oli tuulta. Aamiaisella oltiin 7.30 ja tarjontaa oli aina skumpasta lähtien. Sen jälkeen mentiin Sadun ja Peran kanssa kävelylle rantaan, jossa on yksi hotellin ravintoloista: Kanova. Ranta ei ole hiekkaa vaan pientä pyöreää kiveä. 130 porrasta piti mennä alas rannalle, mutta hissikin on. Rannalta suunnattiin Mini Market Briciolaan, josta löytyi suunnilleen kaikki tarvittava.

Adriatic 21.04.2017
Aamurusko oli täälläkin kivan näköinen. Hotellin uima-allasalue on aika siisti. Aulan "tilataideteos" on aika hieno.
Tässä on uima-allasalue eri suunnasta kuvattuna. Hotellin Kanova-ravintola on rannalla, mutta se oli nyt kiinni. Ranta ei ole hiekkaa vaan pientä pyreäkanttista kiveä.
Piranin kirkko Slovenian puolella niemen kärjessä. Piran on hyvin tiukkaan rakennettu vanhaan malliin. Tältä näyttää Hotel Adriatic idästä päin katsottuna.

9.50 lähdettiin 5 hengen porukalla Timon kanssa hotellin ilmaisella minibussikyydillä klubille bägien kanssa. Sieltä ostettiin kärryt päiväksi molemmille (60 kunaa) ja locker bägeille kolmeksi päiväksi (30 kunaa). Pelaamaan lähdettiin Golf Club Adriaticille 11.00 meidän porukalla. Kenttä on hyvin mielenkiintoinen korkeuseroineen, mutta reuna-alueet olivat hankalat ja söivät palloja. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja griinit melko nopeat. Peli meni alkuun kohtalaisesti, mutta sisääntulo oli hankala. Kierrosaika oli 4 h 10 min. Bägit jätettiin lukolliseen lockeriin, joka siis maksoi 10 kunaa vuorokausi (1.40 €). Kärryt maksoivat 30 kunaa päivässä (4.20 €). Kierroksen jälkeen nautittiin oluet klubilla ja sitten käveltiin puolen kilometrin matka hotellille.

Adriatic 21.04.2017
Adriatic Golfin klubitalo kentän puolelta. Kivat väylätaulut pn kiinnitetty kiviin. Tästä se lähtee - 1. väylä on melko selkeä.
4. väylä on 172-metrinen alamäkeen pelattava par 3. Tien yli tullaan 5. väylälle, jonka griini näkyy pusikon yli. Se on par 5, jonka loppuosa kiertää pientä lampea.
Tässä näkyvät 7. griini ja kauempana 9. griini ja 5. tii. 7. väylä on nimeltään Fish Bunker griinin edessä olevan lammikon mukaan. 8. väylä nousee melko ylös mäelle ja reunoilla on piikkisiä pensaita.
9. väylä on kiva par 5, jonka avaukselle on tilaa mäen alla. 12. väylä on kapealta näyttävä ja aika vino par 4. Pera 13. väylän tiillä. Se on komea 500-metrinen par 5.
15. väylä on myös par 5, jonka tiille hotellimme näkyy aika hyvin. Seuraavalla väylällä on sitten komea lampi vasemmalla. Oikealla olevien puiden yli voi lyödä. 17. väylä on lammen toisella puolella oleva tasainen par 4.

17.30 lähdettiin taas syömään Restaurant Alberiin, jossa ruoka oli taas mainiota. Nyt söin valtavan kokoisen Grilled meat-annoksen. Suomalaisia oli perähuone täynnä ja lisää tuli, kun oltiin kävelemässä hotellille. Siellä mentiin suoraan aulabaariin, jossa oli ensin rauhallista, kunnes sinne tuli iso porukka. Niinpä mentiin huoneisiimme, kun melu alkoi yltyä. Illalla jätettiin golfkengät oven pieleen puhdistettavaksi. Päivä oli aurinkoinen, mutta silti ylin lämpötila oli vain 12.7 astetta.

Adriatic 21.04.2017
Klubitalon vieressä on kappeli ja aika iso puisto. Hotellille johtaa polku mäen reunalla ja loppupään väylät näkyvät sille hyvin. Hotellin vieressä on iso parkkipaikka ja tenniskentät.
Sonyalla näyttää olevan vähän tyyriimpi auto. Tämän tyylisiä autoja näkyi paljon. Piran ja Portorozin turistikylä näkyvät uima-altaan ja lahden takana. Alberi-ravintolan grilliliha-annos oli kyllä todella suuri ja hyvä.
Ruoka-annosten orvokinkukkia kasvatettiin ravintolan pihassa. Hotellin aulabaari on kyllä avara ja valoisa. Auringolaskukin näkyi hienosti Venetsian suunnassa.

Lauantai 22.04.2017 Aamulla taivas oli taas selkeä. Heräsin tuttuun tapaan 6.00 ja kurkkasin oven pieleen, onko kengät puhdistettu. Kyllä oli, mutta minun kenkien tilalla oli viereisen huoneen kengät. Palvelu siis toimi. Yön alin lämpötila oli 5.0 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja olimme nyt ensimmäiset. Porukkaa oli paljon vähemmän kuin edellisenä päivänä, jolloin iltapäivällä lähti kaksi bussilastillista vieraita pois. Ravintolassa oli 4 henkeä Ahvenanmaalta, joista ainakin yksi puhui hyvin suomea. He olivat tulleet Tukholman ja Venetsian kautta. Hotellihuoneestamme näkyi melkein suoraan pohjoiseen Italiassa 20 kilometsin päässä sijaitseva Gradon kaupunki. Yöaikaan näkyi valoja koko Italian rannikon mitalta melkein Venetsiaan asti.

9.20 lähdettiin kävellen puolen kilometrin matka golfklubille. Ennen kierrosta kävin rangella Peran kanssa. Ensimmäiset lähtivät matkaan 10.00 ja minä pelasin viimeisessä lähdössä 10.40 Arjan, Hannun ja Anun kanssa. Kierros meni mukavasti shortseissa ja lyhythihaisessa paidassa auringon paistaessa leppoisassa tuulessa. Kierros kesti tasan 4 tuntia. Punaisella pallolla pelatun Mikki Hiiren voitti Päivin joukkue. Minä hukkasin omamme jo toisella väylällä. Kierroksen jälkeen otettiin kaljat ja jotkut söivätkin. Sitten palattiin hotellille.

Adriatic 22.04.2017
Aamiaisella oli tarjolla ravintolassa kaikenlaisia herkkuja. Gradon kaupunki Italian puolella näkyi joten kuten. Mini Market Briciola oli hieman huomaamaton.
Golfklubi näytti kadulta katsottuna tältä. 1. tiille kasaantui pelaajia valmiina kierrokselle. Kenttä on rakennettu oikeaan maalaismaisemaan.
Nyt ollaan 5. tiillä ja oikealla näkyy 9. griini. Tämä kuva on otettu vastakkaisesta suunnasta 6. tiiltä. Komeaa kenttää ja värikästä peltoa 10. väylällä.
Aika suuri lampikin mahtuu kentälle16. ja 17. väylän väliin. 18. väylä on lyhyt par 3 mäen rinteessä. Tässä näkyy sisääntulon väyliä klubin ja hotellin väliseltä polulta.

17, 00 käytiin Sadun ja Peran kanssa suunnittelemassa tulevaa ja 18.20 lähdettiin syömään taas Restaurant Alberiin. Se ei pettänyt nytkään. Siellä kävivät taas melkein kaikki Golfpassin reissulaiset syömässä. Aterian jälkeen palattiin hotellille ja mietiskeltiin henkeviä huoneessamme. Päivä oli aurinkoinen ja lämpimin reissullamme tähän mennessä, maksimi 15.6 astetta. Tuultakin oli vähemmän kuin aiemmin.

Adriatic 22.04.2017
Triesten lahdella näytti olevan purjehduskilpailu. Portorozin turistikylä on lahden toisella puolella Sloveniassa. Hotellin aulan sisustus on melkoisen modernia tyyliä.
Restaurant Alberin pihassa on tämän näköisiä pikkupatsaita. Auringon lasku näkyi jotenkin parvekkeellemme. Iltaa istuttiin normaaliin tapaan keskustellen mukavia.

Sunnuntai 23.04.2017 Heräsin nyt 5.50 ja pohjoisen puolella oli hieman enemmän sumua kuin edellisinä aamuina. Taivas oli kuitenkin pääosin selkeä. Alin lämpötila oli 8.4 astetta. 7.30 mentiin aamiaiselle ja nyt oli taas hiukan enemmän väkeä. Aamiaisen jälkeen kävin kaupassa ostamassa vettä.

9.40 lähdettiin kävelemään puolen kilometrin matka klubille, jossa bägikärryjen kahvat loppuivat kesken. Me kuitenkin saatiin ne, mutta Pera ja Satu saivat auton kahden kahvan hinnalla, samoin kuin monet muut jälkeemme tulleet. Peran kanssa käytiin taas rangella ja muutenkin harjoittelin lähipeliä chippailemalla ja puttaamalla. Minä pelasin toisessa ryhmässä Juhanin, Piian ja Akin kanssa ja matkaan päästiin 10 minuuttia etuajassa 10.40. Nyt oli pistebogikilpailu ja lisäksi ryhmät kilpailivat puttikilpailun, jossa ryhmän kaksi pienintä puttitulosta huomioitiin tulokseen. Sää oli mainio ja tuulta vähemmän kuin edellisinä päivinä. Kierros kesti 4h 30min.

Adriatic 23.04.2017
Pera, Satu, Päivi, Pia ja Juhani odottelevat peliä harjoitusgriinin vierellä. 2. väylä on lyhyt par 3. Vasemmalle outiin tuli kerran lyötyä. Mistä noita bunkkereita oikein sikiää? 5. väylän griini.
Aki on lyönyt 3. lyöntinsä 9. väylällä ja ihailee tulosta. Tämä 13. väylä on nimeltään Monster. Ehkä nimi tulee osin pituudesta. 14. väylä on selkeä par 3 ja mittaa vain 118 metriä keltaisilta.
16. väylä katsottuna griinin läheltä tiille päin. Ahtaalta näyttää alkuosa! Tämä kyyti oli tilattu meille 17. griiniltä iso ylämäki viimeiselle tiille. Kiitos Anu! Pelin jälkeen kävi baaritiskillä luonnollisesti kuhina kun kelikin oli hieno.

Pelin jälkeen istuttiin klubilla ja juotiin oluet keskustellen porukoiden kanssa. Sitten käveltiin hotellille bägit kantaen. Heti aloitettiin huoneessa bägien pakkaaminen ja 18.45 pitikin jo lähteä ala-aulaan päivän kilpailun palkintojen jakoon. Baarista mentiin sitten nauttimaan matkaan kuulunut Golfpassin tarjoama illallinen Dijana-ravintolassa, jossa aamiainenkin nautittiin joka aamu. Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 17.4 astetta.

Adriatic 23.04.2017
Turistipaatti Perla ajeli hotellin ohi illan suussa. Markku otti vastaan joukkueensa puttikisapalkinnon. Aki voitti päivän kilpailun ja minullakin oli ilo pelata hänen kanssaan.
Ilallisella otin kuvan kaikistä pöydistä. Tässä ensimmäinen. Tässä toinen pöytä. Anun pöytä.
Jänisryhmän pöytä. Ja viimeisenä oma pöytämme. Sitten vielä kuva koko ryhmästä.

Maanantai 24.04.2017 6.00 taivas näytti aika pilviseltä, mutta ohuelta. Sinistä taivastakin näkyi. Aurinko ei kuitenkaan paistanut, mutta itäisellä taivaalla punersi kivasti. Yön alin lämpötila oli ollut 9.1 astetta, mutta 6.30 oli jo 11.7 astetta. Lähin Slovenian puolella oleva niemennokka Piran näkyi mainiosti.

Aamiaisen jälkeen n. 8.20 lähdettiin Peran kanssa kävelylle. Menimme Savudrijan satamaan, jossa oli ainakin kolme ravintolaa. Matkaa sinne tuli 2.6 km. Ennen satamaa oli joku suljettu sotilasalue. Samaa tietä palattiin hotellille. 10.00 oli parvekkeella 14.6 astetta lämmintä ja taivas oli ohuessa pilvipeitteessä. 11.00 luovutettiin huone ja vietiin tavarat alas. Sen jälkeen käveltiin golfklubille juomaan kahvit, koska siellä oli halvempaa. Loppuaika vietettiin sitten hotellin aulassa.

Adriatic - Ljubljana 24.04.2017
Viimeisenä aamuna Kroatissa oli aika pilvistä, mutta auringon nousun kyllä huomasi. Vastakkaisella rannalla Portorozissa näytti oleva ainakin pari suurta hotellia. Aamukävelymme reitillä Savudrijaan oli aika hyvin opasteita.
Tämä näytti vanhalta pyykinpesupaikalta ja kivessä luki "Acquedotto Idriano". Savudrijan satamalaiturit näkyvät ja aika paljon siellä oli veneitä. Pieni kirkkokin löytyy tästä kylästä.
Bora Bora taksivene kyyditsee turisteja merelle. Pari ravintolaa on sataman tuntumassa eikä juuri muuta. Hotellimme lähellä on useita tällaisia kanatarhoja.
Hotellin edessä odoteltiin sitten bussia, joka vie meidät Ljubljanaan. Melko mäkistä on maasto täällä Adrian Meren tuntumassakin. Tässä on pätkä katettua tietä - ennapoi tunneleita.

Bussi saapui tilauksen mukaisesti 13.00 ja lähti matkaan kohti Ljubljanaa 13.10. Nyt bussi ajoi eteläisimmälle Secovijen raja-asemalle 15 minuutissa ja aikaa siellä meni 10 minuuttia ja siitä suurin osa tullimiehen odotteluun. Hän tuli sitten bussiin ja katsoi jokaisen matkustajan passit. Sitten lähdettiinkin jatkamaan matkaa Portorozin ja Koper/Kapodistrian kautta. City-hotellin eteen Ljubljanaan saavuttiin 15.10. Siinä sovittiin, että bussi lähtee lentokentälle samasta paikasta 17.00. Nyt oli pari tuntia aikaa ja se päätettiin käyttää hyödyksi etsimällä ruokapaikka ja syömällä. Rannassa mentiin Restaurant Mostiin, jossa jo oli muitakin porukkamme jäseniä. Se oli hieman kalliimpi paikka, mutta ajoi asiansa. Sitten olikin jo aika kävellä takaisin City-hotellille. Lämpötila oli 13 astetta.

Bussi tuli aivan sovitusti niin, että päästiin lähtemään 17.00 kohti Ljubljanan lentoasemaa. Matka kesti vajaat 30 minuuttia ja kuski ajeli pikkuteitä pitkin. Lentoasema on yllättävän pieni. Lähtöselvityksessä ei ollut montaa luukkua eikä kyllä koneitakaan ollut juuri muita lähdössä. Turvatarkastuksessakin oli vain yksi linja, mutta kaikki sujui aika nopeasti. Iso myymälä on alakerrassa samoin kuin pieni baari, jossa juotiin kahvit. Yläkerrassa oli lähtöporttimme ja siellä on myös pieni snack-baari. Finnairin kone tuli aivan aikataulussa ja putkelta päästiin koneeseen 18.55. Airbus 319 tuli aivan täyteen ja lähti putkelta 19.18. Ilmaan noustiin 19.31 ja Helsinkiin saavuttiin aikataulussa 22.52. Kone jäi yöpymään parkkialueelle ja bussilla mentiin terminaaliin. Lämpötila oli 2 astetta ja sää selkeä. Lunta ei ollut. Matkatavaroitakaan ei tarvinnut kauan odottaa. Parkkihallista päästiin lähtemään autollamme 23.30 ja kotona oltiin 24.00.

Ljubljana 24.04.2017
Nyt oli Ljubljanan joen rannan aukiolla paljon enemmän porukkaa. Restaurant Most on Ljubljanan joen rannalla. Rannalta löytyy paljon terasseja, useimmat niistä on kahviloita.
Graffiteja näkyi isompiekin katujen varrella. Radio Slovenijan toimitalo on aivan City-hotellin naapurissa. Anu neuvottelee kuskin kanssa ja viimeinen pätkä lentokentälle alkaa.
Ljubljanan pieni lentoasema on edessä ja hiljaiselta vaikutti. Kahvit juotiin lentoaseman baarissa, jossa pöytiä oli vähän. "From Ljubljana with Love" sopii hyvin viimeiseksi kuvaksi.

Taas oli yksi onnistunut matka takana. Golfpassin Anulle vielä kiitokset hyvistä järjestelyistä ja hyvä ajatus oli säästää paluumatkalla hieman aikaa ruokailuun Ljubljanassa. Kiitokset myös kaikille matkaseuralaisille!

Seuraavana päivänä muuten satoi Espoossakin lunta ja räntää!