Ruukin golfmatka Tallinnaan Viroon 22-24.09.2023

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen + 19 muuta Ruukkigolfin jäsentä.
    Matkareitti: bussi Pohja - Helsinki, laiva Helsinki Tallinna - Helsinki, bussi Helsinki - Pohja
    Pelatut kentät: Estonian Golf & Country Club Sea Course, Niitvälja Golf ja Rae Golf

Alkusanat

Pitkästä aikaa Ruukkigolfin toimitusjohtajamme alkoi järjestää jäsenille golfmatkaa. Nyt se suuntautui Tallinnaan. Tieto tästä tuli elokuun alkupuolella ja Päivin kanssa ilmoittauduimme matkalle heti. Matka tehtiin bussilla ja laivalla. Kahden yön majoitus oli Hotel Radisson Park Inn Central Tallinnassa ja pelikenttinä Estonia Golf & Country Club Sea Course, Niitvälja Golf ja Rae Golf. Estonia Golf & Country Club on meille ainoana näistä uusi kenttä.

Bussi lähtee Ruukkigolfin parkkipaikalta perjantaina 22.9. klo 6.15. Iso Omenan pysäkiltä Espoossa osa tulee kyytiin. Länsisatamasta lähdemme sitten Eckerö Linen Finlandialla kohti Tallinnaa ja sieltä suoraan Estonian Golf & Country Clubille. Lauantaina on vuorossa Niitvälja Golf ja sunnuntaina Rae Golf. Laivassa hintaan kuuluu buffee-ruokailu kumpaankin suuntaan.

Paluumatkalle laiva lähtee takaisin Helsinkiin 18.30, josta palaamme bussilla Ruukkiin. Ryhmän koko oli 21 pelaajaa.

Perjantai 22.09.2023 Lähdimme Päivin kanssa Ruukkigolfin parkkipaikalta 16 pelaajan voimin 6.20 kohti Helsingin Länsisatamaa pienehköllä Salon Tilausmatkojen bussilla peräkärry täynnä golfbägejä. Kuskina oli Lassi, joka kuljetti meitä koko reissun ajan. Lämpötila oli 14 astetta ja sää selkeä. Matkalla satamaan poikettiin Pickalan Essolla, jossa osa haki mukaan kahvin. Viisi pelaajaa poimittiin kyytiin matkan varrelta. Länsisatamaan pääsimme sujuvasti eikä tarvinnut kauan odottaa, kun pääsimme jo Eckerö Linen Finlandia-alukseen. Toimarimme Nina oli matkan vetäjänä ja hän hoiti meille matkan liput. Laivan lähdettyä 8.55 menimme suoraan laivan Buffet-ravintolaan, jossa söimme runsaan aamiaisen. Reilu tunti jäi vielä aikaa laivassa muihin asioihin. Tallinnan A-terminaalissa olimme 11.15 ja nopeasti pääsimme terminaalin edessä odottavaan bussiimme.

Ensimmäisenä suuntasimme suoraan Estonian Golf & Country Clubille, jossa oli ensimmäinen pelimme Sea Coursella. Matkaan pääsimme 13.20 ja pelasin Timpan ja Hannelen kanssa. Kenttä on todella hieno ja osa väylistä on aivan Itämeren rannassa. Vaikeata oli kuitenkin kunnon tuloksen tekeminen. Väylän 11 vieressä liverteli pyrstötiainen, mutta en onnistunut näkemään sitä. Linnun tunnistus oli varma käyttämäni sovelluksen avulla. Kierros kesti reilut 4.5 tuntia ja aikaa jäi klubilla syömiseen, koska pelasin toisessa ryhmässä.

Pelin jälkeen ajoimme Tallinnaan etsimään Hotel Radisson Park Inn Centralia, jonka sijainti kyllä tiedettiin, mutta massiivisten tietöiden vuoksi sen lähelle emme päässeet, vaikka etsimme reittiä varmaan puoli tuntia. Lopulta pääsimme sen verran lähelle, että saimme tavarat hotellille ja kirjauduimme sisään. Huone oli pieni, mutta riitti hyvin kahden yön visiittiin. 20.30 meillä oli porukan yhteinen illallinen Ravintola Pullissa, joka sijaitsi hyvin lähellä hotellia. Ruoka oli hyvää, mutta melko kalliiksi tuli täyden menun ja juomien vuoksi. Hotellille päästyämme painuimme suoraan huoneeseemme ja nukkumaan.

Helsinki - Tallinna - Estonian Golf & Country Club - Tallinna 22.09.2023
Ruukkigolfin parkkipaikalla kävi tohina, kun tavaramme pakattiin bussiin ja peräkärryyn klo 6 aamulla. Länsisataman kakkosterminaalissa odottelimme hetken Eckerö Linen Finlandia-laivaan pääsyä. Nina oli laittanut valmiiksi peliryhmät jokaiseen peliimme. 3 hengen ryhmissä pelattiin yleensä, mutta pieniä säätöjä tuli.
Estonian Golf & CC:n klubin edessä oli meille tervetulotoivotukset. Klubirakennus on melkoisen suuri kaksikerroksinen rakennus mäen päällä. Klubille näkyy Itämeri ja 1. väylä (par 5). Kenttä on oikein hieno, mutta nyt se oli melko märkä.
3. väylän griini onkin jo Itämeren rannan lähellä. 15. väylä on myös rannan tuntumassa. 9. väylä tulee aivan klubin viereen mäen alle ja siitä siirrytään suoraan 10. tiille. Hannele on lyömässä 14. väylällä lähellä lampea. 15. välä onkin jo sitten osittain meren äärellä.
Osa porukkaamme poseerasi Ravintola Pullin edessä illalliselle mennessämme. Ruoka oli hyvää, mutta melko tyyristä. Juomapuoltakin saimme sopivasti. Ensimmäisen pelin palkinnotkin jaettiin juhlavasti ja palkitut näyttivät tyytyväisiltä.

Lauantai 23.09.2023 Hyvin nukutti, sillä edellisen yön unet jäivät todella lyhyeksi. Aamiaiselle mentiin 7.00. Bussimme lähti nyt aivan hotellimme vierestä Niitvälja Golfiin 8.30. Sää oli vielä hyvä, mutta matkalla alkoi sataa ja välillä tuli vettä rankasti. Nyt pelasin toisessa lähdössä 10.28 alkaen ja Ninan, Annikan kanssa. Klubin puttigriini jo näytti, mitä oli odotettavissa, kun sade sen kuin tiheni. Kentälle kertyi paljon lammikoita ja muutenkin pinta oli märkyyden vuoksi pehmeä. Griineilläkin oli vettä melkoisesti. Puolivälin paikkeilla sade laantui ja kentän kuntokin parani, mutta väylät olivat edelleen pehmeitä. Nina ja Annika päättivät lopettaa puolivälissä, joten odottelimme perässämme tulevaa ryhmää. Siitä lopetti Timo, joten Mirkun ja Juhan kanssa pelasin sisääntulon. Sää oli selkeästi parempi, mutta peli ei vaan oikein onnistunut. Kierros kesti nytkin nelisen tuntia ja klubilla jäi aikaa kevyeen ruokailuun ja nesteytykseen.

Hotellilla olimme hyvissä ajoin ja pienen lepohetken jälkeen menimme aulabaariin, johon pikkuhiljaa kertyi melkein koko matkaporukka nautiskelemaan. 18.30 menimme hotellin vastapäätä sijaitsevaan Restaurant Bosphorukseen 17 hengen voimin. Siinä ruoka oli erinomaista, eikä hieman hidas tarjoilutahti paljon häirinnyt. Nopealla aikataululla kun Nina sai paikan varattua, ei ravintola ehtinyt varautua riittävään henkilökuntaan. Ei sekään meitä juuri häirinnyt, sillä juotavaa ja juttua riitti ja ruokakin oli hyvää. Lähellä puolta yötä ehdittiin nukkumaan.

Niitvälja Golf - Tallinna 23.09.2023
Niivälja Golfin klubin edessä odoteltiin lähtöjämme sateessa, kuten kuvastakin voi päätellä. Satoi aika rankasti, mutta hymy oli silti herkässä. Varusteet oli laitettu kelin mukaisiksi. Puttigriini lainehti vedestä, joten jäi testaamatta ja alkupään griinit näyttivät melkein samanlaisilta.
Tällä griinillä ei ollut enää kovin paljon vettä. Nina ja Annika olivat griinin paremmalla puolella. Juhan bunkkerilyönti 13. griinin bunkkerista oli hyvä. Takana näkyy 15. väylän saarigriini. Juha astelee puttaamaan saarigriinille. Meillä Mirkun kanssa ei ollut sinne asiaa.
Nyt ollaankin jo syömässä illallista Ravintola Bosphoruksessa aivan hotellimme vastapäätä. Tarjoilijoita oli vähän, mutta kyllä kannatti odottaa. Hinta oli edullinen ja ruoka hyvää. Nina ja Esa kuuntelevat tarkkana. Tätä ravintolaa voi suositella muillekin.

Sunnuntai 24.09.2023 Taas heräsimme 06.00 ja aamiaiselle mentiin 7.00. Bussimme lähti taas hotellimme vierestä Rae Golfiin (entinen Suuresta Golf, jossa pelasimme 10 vuotta sitten) 8.30. Sää oli nyt hyvä, mutta sää oli paljon viileämpi. Nyt pelasin Berndtin ja Hannelen kanssa ja lähtömme oli 9.40. Kenttä on hyvin tasainen, mutta parantunut huomattavasti 10 vuoden takaisesta. Väylien väliset siirtymät olivat epätasaisia ja muutenkin huonokuntoisia. Klubitalo oli entinen melko mukava kokonaisuus. Oma peli oli edelleen aivan jäissä! Berndt pelasi hienosti ja teki paljon par-tuloksia. Itse tein ainoat parini 17. ja 18. reiällä. 18. reikä on lyhyt par 3, jonka griini on saaressa. Birkkukin oli lähellä, mutta jäi 5 sentin päähän reiästä – harmitti hieman! Kierroksen jälkeen istuimme klubilla ja syötiin vähän, että jaksetaan iltaan asti.

16.00 lähdimme kotimatkalle kohti Tallinnan satamaa. Siellä kävimme ostoksilla SuPer Alkossa ihan terminaalin vieressä täydentämässä juomavarastoja. Sen jälkeen istuimme terminaalin baarissa, ennen kuin siirryimme yläkertaan laivaan siirtymistä varten. Melkein heti tulikin jo Finlandia laituriin. Ihan pienen odottelun jälkeen 18.15 pääsimmekin laivaan ja kävelimme suoraan Buffet-ravintolaan 6. kannella syömään matkaan kuulunut päivällinen. Hyvin tuli syötyä! Osa porukasta jäi vielä istumaan sinne, mutta me kävimme vielä täydentävillä ostoksilla laivan myymälässä. Sitten istuttiin kahdestaan 8. kannen Nosturi-ravintolassa. Aikataulun mukaisesti olimme Eteläsataman laiturissa 21.00 ja nopeasti päästiin ulos, jossa bussimme oli jo odottelemassa. Ruukissa oltiin noin 22.30 ja tavaramme ahdettiin autoomme ja hurautimme mökillemme.

Reissu oli kiva, vaikka pelini ei oikein sujunut, mutta tulipahan pelattua yksi uusi kenttä eli Estonian Golf & CC Sea Course. Tällä reissulla oli helppoa tutustua vähän paremmin moniin vähemmän tuttuihin pelikavereihin. Toivottavasti näitä reissuja on tulevaisuudessakin!

Tallinna - Rae Golf - Tallinna - Helsinki - Pohja 24.09.2023
Taustalla on hotellimme Radisson Park Inn Central ja edessämme edellisillan Ravintola Bosphorus. Nyt pakataan jo tavaroitamme viimeistä golfkierrosta ja kotimatkaa varten bussin peräkärryyn. Rae Golfin matala klubitalo ja suuri puttigriini. Tämä oli reissun tasaisin golfkenttä. Keli oli hyvä.
Ykköstiillä oli säpinää, kun lähdimme kierrokselle. Kohtuullisessa kunnossa oli tämäkin kenttä. 9. griini on pienessä niemessä. Lähestyminen tehdään veden yli ja sitä on takanakin. 18. griini on myös veden takana. Väylä on lyhyt par 3 ja griini on melko kalteva tiipaikkaan päin.
Klubilla oli samaan aikaan paljon nuoria vanhempineen vastaanottamassa kisansa palkintoja. Osa nautti saunasta ja uimisesta pikkuisessa lammessa 18. griinin takana. Finlandia-laiva tuli aikataulussa laituriin ja lähti kohti Helsinkiä pienen latauksen jälkeen.