Golfmatka Teneriffalle Kanariansaarille 01.-15.02.2015

Matkaseurue: Päivi, Esa, Satu ja Pera
    Matkareitti: lento Helsinki - Tenerife Sur - Helsinki
    Pelatut kentät: Golf del Sur Sur & Norte, Amarilla Golf, Golf Costa Adeje, Buenavista Golf, Golf Las Americas ja Golf del Sur Links

Normaalisti olemme Päivin kanssa käyneet syksyisin vähän pidemmällä golfmatkalla Thaimaassa ja kerran Vietnamissa. Tein kuitenkin kesällä 2014 päätöksen, että lopetan työnteon jouluun mennessä. Sen vuoksi ei nyt lähdetty Aasiaan, vaan alettiin etsiä golfkohdetta talveksi vähän lähempää. Pyysimme taas Heinisen Peran ja Lapilan Sadun mukaan ja hehän suostuivat. Lokakuun alkupuolella alettiin miettiä sopivaa kohdetta ja päädyimme Kanariansaariin, koska Päivin kanssa emme ole siellä vielä koskaan olleet. Ensin pyysimme tarjousta Gran Kanarialle Golfpassilta ja Golf Tailorsilta. Sitten huomattiin, että Teneriffalle pääsee halvemmalla. Golfpassilta sain hyvän tarjouksen. Kaksi viikkoa Vincci Tenerife Golf-hotellissa aamiaisella ja 8 pelillä viidelle eri kentälle maksoi alle 2000 €. Päädyimme siihen.

Matka varattiin 10.11.2015. Päätimme ottaa vain yhden vuokra-auton, koska hotelli on lähellä Teneriffan eteläkenttää, jonne Norwegianin lento vie meidät. Pelit varattiin seuraavasti: Golf del Sur 3 kertaa, Costa Adeje 2 kertaa, Amarilla Golf, Buenavista ja Golf Las Americas kukin kerran. Varauksemme näin aikaisin oli todella hyvä, sillä myöhemmin ei kaikille kentille olisi enää löytynyt aikoja.

Joulukuussa kuulin, että kaverini Risto Vähäkainu on sattumalta golfreissulla samalla alueella ja kaksi hänen pelivarauksistaan sattuu samalle kentälle kanssamme ja peräkkäisiin lähtöihin. Melkoinen sattuma!

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Sunnuntai 01.02.2015 Lähtiessämme kotoa satoi hieman räntää ja lämpötila oli 1.4 astetta. Kari tuli hakemaan meidät pihasta aivan sovitusti 14.10, Sumuisessa säässä saavuimme kentälle 14.45. Norwegianin virkailija auttoi meitä tekemään automaatilla lähtöselvityksemme loppuun ja saimme taglaput ruumaan meneville tavaroidellemme. Meidän kaikkien selvitys oli saman tilauksen alla, joten laput olivat valmiina, kun Pera ja Satu saapuivat 15.15. Tavaroiden jättö sujui sutjakkaasti ja turvatarkastuskin nopeasti pienestä jonosta huolimatta. The Old Barrell-pubissa otettiin totuttuun tapaan matkan kunniaksi pienet kuohujuomat, jotka maksoivat 13.00 €/kpl. Sitten siirryttiin pikkuhiljaa lähemmäksi lähtöporttia 16. Satu ja Päivi menivät kauppaan, joten Peran kanssa ehdittiin istahtaa Delight-baariin.

Norwegianin Boeing 737-800-koneeseen päästiin 17.05. Aikataulun mukainen lähtöaika oli 17.15, mutta putkelta päästiin vasta 17.28. Siitä mentiin jäätymisen estokäsittelyyn, joka kesti 14 minuuttia. Ilmaan noustiin 17.55 ja kapteeni ilmoitti arvioiduksi lentoajaksi 6h 15min.

Koneessa ei tarjottu mitään ilmaiseksi, mutta otimme silti leivät ja oluet/viinit sekä vettä. Melko pitkä lento sujui hyvin ja Tenerife Sur-kentälle laskeuduttiin 21.52 paikallista aikaa, joka on 2 tuntia jäljessä Suomen ajasta. Matkatavarat tulivat nopeasti ja Goldcarin autonvuokrauspiste oli aivan vieressä. Siitä saatiin allemme Peugeot Partner-farmari. Minut merkittiin myös kuljettajaksi ja se maksoi 60 euroa.

Pera hyppäsi puikkoihin ja minä luin karttaa pimeässä. Aika helposti osattiin alueelle, jossa hotellimme Vincci Tenerife Golf sijaitsee. Moottoritieltä käännyttiin Los Abrigosin tielle ja siitä kohti San Blasia, jossa hotellimme sijaitsee. Hotellilla oltiin 23.00, jolloin hotellin aulabaari juuri sulkeutui. Saimme isot vierekkäiset huoneet samasta kerroksesta, missä respa ja ravintolakin ovat. Huoneistamme 302 ja 303 näkyi meri. Tuuli tuntui olevan kova. Poikkesimme vielä naapurissa ja puolen yön jälkeen mentiin nukkumaan. Lämpötila oli 18 astetta ja sää melko selkeä.

Helsinki - Tenerife Sur - San Blas 01.02.2015

Matkamme järjestäjä Golfpassi oli hyvin esillä matkailumessuilla messsukeskuksessa.

Maisema oli Olarissa talvinen, kun lähdimme golflomallemme Teneriffalle.

Päivi, Satu ja Pera nauttimassa perinteisiä lähtöskumppia lentoasemalla.

Huoneemme Vincci Tenerife Golfissa olivat melko tilavat.

Huoneistamme oli suora yhteys parkkipaikalle, joka oli lähellä.

Pera istuu tyytyväisenä, kun olemme onnellisesti perillä kohteessa.

Maanantai 02.02.2015 Aamulla sää oli melko selkeä ja alin lämpötila oli 16.2 astetta. Yöllä huomattiin, että huoneessa oli kylmä, koska lämmitystä ei löydy. Onneksi löydettiin viltit lakanoiden päälle. Sen jälkeen siivoojat petasivatkin viltit. Aamiaiselle mentiin 7.50 ja se oli oikein hyvä. Aamiaisen jälkeen lähdettiin tutustumaan San Blasin liikekortteliin, joka alkaa hotellimme edestä. Liikkeitä on paljon, tosin osa oli suljettu. Ravintoloita löytyi todella paljon, joten valinnan varaa on. Hiper Dino Espress Supermarketissa käytiin ostamassa vettä, muita juomia ja herkkuja iltojen iloksi. Kantamukset vietiin hotellihuoneisiin ja lähdettiin tutustumaan reitteihin golfkentille.

San Blas - Golf del Sur 02.02.2015

Aamuinen näkymä huoneestamme La Montaña Rojalle ja Los Abrigosiin.

Aamulla oli uima-altaalla hiljaista eikä päivälläkään ruuhkaa ollut.

Pera Vincci Tenerife Golf-hotellin pääsisäänkäynnin edessä.

Hotellimme ja sen turhan pieni parkkipaikka Hattie's Tea Roomin edestä katsottuna.

San Blasin liikekeskus oli aamukka hyvin hiljainen ja osa liikkeistä ja ravintoloista kiinni.

Golf del Surin klubi oli julkisivultaan hieman arkinen, mutta sisältä oikein hieno puistoineen.

Golf del Surin kolmesta yhdeksiköstä Sur pelattiin kolmesti, North kahdesti ja Links kerran.

Links-kenttä on kaikkein kuvauksellisin ja korkeuserot suurimmat.

Linksin 9. väylän takana näkyy San Blasin loma-asuntoja ja Montaña Roja.

Golf del Sur oli ensimmäinen kohteemme ja se löytyi pienen harhailun jälkeen. Ajelua haittaa tällä alueella runsaat yksisuuntaiset kadut. Kenttä kuitenkin löytyi ja tutustuimme cädärin toimistoon ja myymälään sekä käytiin kahvilla klubin ravintolassa. Etsimme myös kentän kolmen yhdeksikön ykköstiit ja range. Sen jälkeen ajettiin Amarilla Golfiin, jonne oli paremmat opasteet. Toimistossa tapasimme tuttumme Vähäkainut, jotka olivat lähdössä pelaamaan. Kun he pääsivät matkaan, ajoimme länteen päin aina Las Galletasiin, joka onkin vähän suurempi paikka. Sitten ajettiin takaisin Las Chafirasiin, jossa Satu ja Päivi poikkesivat golfliikkeessä. Siitä ajettiinkin sitten takaisin hotellille.

Amarilla Golf - Las Chafiras 02.02.2015

Amarilla Golfin takana näkyy pieni Resortiin kuuluva hotelli.

Klubille näkyy kunnolla vain 1. väylä, joka on melko tasainen par-5.

Kentän väylät kiertelevät osoittain loma-asuntojen välissä.

Risto, Merjan veli ja Merja olivat lähdössä kierrokselle Amarillassa.

Las Chafirasissa on ainakin kaksi golfliikettä ja tässä naiset poikkesivat.

Alueen tiet kiertelevät Golf del Surin kentän eri osien vierellä.

Isolla parvekkeella otettiin GT:t, ennen kuin lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Plaza Breeze Restaurant on meksikolainen ravintola ja se todettiin hyväksi. Kahden ruokalajin ateria juomineen maksoi 14 euroa hengeltä. Syömisen jälkeen katseltiin vielä hetki paikkoja ja käveltiin hotellille lepäilemään.

Illemmalla lähdettiin läheiseen Hattie´s Tea Room & Lounge Baariin ottamaan kahvit ja brandyt. Asiakkaita oli vähän ja voitiin jutella baarin pitäjän Teresan kanssa. Hän kertoi olevansa puolet vuodesta Englannissa ja puolet Kanarialla. Kahvi ja paikallinen brandy Camagey maksoi 3.5 euroa. Espanjalainen Magno maksoi 4 euroa. Kävimme vielä hotellin baarissa, jossa olut maksoi 2 euroa. Pienen keskustelutuokion jälkeen lähdettiin huoneisiimme valmistautumaan ensimmäiseen peliin.

Päivä oli puolipilvinen ja hyvin tuulinen. Päivän ylin lämpötila oli 21.5 astetta.

San Blas 02.02.2015

Siivoojat tekivät joskus siistiä jälkeä huoneissamme.

Pitkällä zoomilla otettu kuva 1 km:n päästä Los Abrigosin ravintolasta.

Satu ja Päivi tutkivat Plaza Breezen ruokalistaa kävelykadun varrella.

The Breeze tarjoaa hyviä meksikolaisia ruokia hyvin edulliseen hintaan.

Illalla alkoi kauppojen ja ravintoloiden luona olla ihmisiä.

Hattie's Tea Roomin Teresa hoiteli iltaisin coctail-baaria.

Tiistai 03.02.2015 Aamulla sää oli melko selkeä ja alin lämpötila oli 14.5 astetta. 7.10 olimme aamiaisella Peran ja Sadun jo ollessa siellä. Kahvi tuli vähän myöhässä, vaikka aamiaisaika oli 7.00 - 10.00. Vähän vaille 8 lähdettiin Golf del Suriin pelaamaan reissun ensimmäistä peliä. Harjoittelua tehtiin chippi- ja puttigriineillä sekä rangella, sillä kaikilla oli ensimmäinen kosketus golfiin lokakuun jälkeen. Pelikentiksi meille määrättiin Sur ja Norte. Ripa tuli moikkaamaan meitä ennen lähtöämme, koska heidän lähtönsä tapahtui Links-kentältä. 9.14 päästiin matkaan ja peli sujui vähän takkuisesti, mutta aikataulussa edellisten perässä. Griinit olivat nopeat ja väylätkin hyvässä kunnossa. Kentällä on aika vähän vesiesteitä, mutta reunoilla on puskia ja paikoin sivuvesiestepaaluja. Sekä Sur että Norte olivat melko samanlaisia, mutta North-kentällä on aika monta sokkopaikkaa. Huomio kiinnittyi myös siihen, että lentokoneita laskeutui vieressä olevalle lentokentälle hyvin tiheää tahtia. Kentällä kiersi myös kioskiauto, jossa olut maksoi 2.50 euroa. Golf del Sur-kentän kaikkien bunkkereiden hiekka on mustaa jauhettua laavakiveä ja samaa tavaraa oli paljon isoilla alueilla väylien reunoillakin.

Golf del Sur 03.02.2015

Satu ja Päivi puttailivat Golf del Surin harjoitusgriinillä.

3.8 km korkeuteen kohoava Teide näkyy Teneriffalla melkein joka paikkaan.

Sur-kentän 1. väylä on vähän vino par 4, joka avataan kohti vuoria.

Teiden tulivuoren huippu kohoaa paljon lähempänä olevien vuorten yläpuolelle.

2. väylän griiniä ympäröi laavamurska-alue, joka ei ole bunkkeri.

Vuorten rinteillä olevissa pikkukylissä näkyy paljon asutusta.

4. väylä on lyhyt par-4, jossa naisia on häiritsemässä poikittainen oja.

Seuraava väylä pelataan kohti merta ja loma-asutus näkyy hyvin.

Kukat loistivat paikoin, mutta palmut olivat hoitamattoman näköisiä.

North-kentän ja lentokentän välissä on ihmeellinen laavavajoama.

3. ja 4. väylä ovat vajoaman reunalla ja lentokoneet tuttu näky koko kentällä.

Pelin jälkeen istahdettiin klubille nautiskelemaan ensimmäisen pelin päättymisestä.

Kierros kesti 4h 5min, joka oli oikein hyvä aika. Bägit vietiin autoon ja käytiin klubilla ottamassa juomat. Ripa ja Merjakin ehtivät kierrokselta meitä tervehtimään. Kentältä ajettiin suoraan hotellille, jossa siivoojat olivat juuri siistimässä huoneitamme. Niinpä menimme Peran ja Sadun kanssa keskustelemaan hetkeksi. Sitten olikin jo aika lähteä etsimään ruokapaikkaa. Country Kitchen tuntui sopivalta ja siellä tilattiin pizzat. Syötyämme päätimme mennä paikallisen irlantilaiseen pubiin Scruffy Mac´s Irish Pub nauttimaan Irish Coffeet. Ne maksoivat vain 5 euroa/kpl. Marketin kautta mentiin hotellille. Pienen lepotauon jälkeen Pera ja Satu tulivat meille ja keskusteltiin mm. sukujuurista.

Päivän ylin lämpötila oli 22.0 astetta ja sää oli puolipilvinen koko päivän. Tuulta riitti yli oman tarpeen.

San Blas 03.02.2015

Country Kitchen sijaitsee kävelykadun ylemmällä aukiolla.

Ruokalistaa tutkittiin tarkasti, mutta onneksi juomat ovat jo pöydässä.

Scruffy Mac's Pubissa nautittiin Irish Coffeet jälkiruoaksi.

Pub oli sisältä melko hämärä, mutta terassilla tuuli melkoisesti.

Eipä tuossa ulkona porukka juuri viihtynyt, tosin oli melko aikaista.

Pubin vieressä on Seven Island's Sports Bar, jossa ei käyty.

Keskiviikko 04.02.2015 Aamulla sää oli melko selkeä ja alin lämpötila oli 12.5 astetta. Tuulta vaikutti olevan lievemmin. Aamiaisella oltiin 7.00 ja porukkaa oli siellä hieman vähemmän. 8.10 lähdettiin pelaamaan Amarilla Golfiin. Pienen puttiharjoittelun jälkeen päästiinkin pelaamaan 8.40, vaikka lähtöaikamme oli 9.10. Porukkaa meni edellämme ihan hyvää tahtia. Kierroksen aikana tuuli yltyi hieman. Kenttä oli hieman karumpi kuin Golf del Sur, mutta griinien nopeus oli ihan mukava. Kenttä on melko vaikea ja pääsyy siihen on hyvin lähellä väyliä sijaitsevat loma-asunnot. Kenttä ulottuu aivan meren rantaan, jossa on mm. mielenkiintoinen par 3-väylä. Koska kenttä on rakennettu loma-asutuksen keskelle, katuja jouduttiin ylittämään tai alittamaan paljon. Korkeuseroja on myös aika lailla. Kierrokselle mahtui minulle vuoden ensimmäinen birkku, kun par-kolmosella avaus osui lipputankoon ja pallo pysähtyi metrin päähän reiästä. Kentällä on 18 reikää, mutta myös 9-reikäinen Pitch and putt-kenttä. Kierros kesti 4h 15min ja sen jälkeen otettiin klubilla juomat.

Amarilla Golf 04.02.2015

Amarilla Golf oli toiseksi lähin kenttä ja hyvin lähellä Golf del Suria.

Ykköstii, pieni klubitalo ja suuri vuoristo.

Teide näkyi tällekin kentälle hyvin lähempien vuorten takaa.

Kiviä, rotkoja ja loma-asuntoja oli paljon ja niiden välissä väylät.

Komeita maisemia mahtui tännekin ja meri piti siitä osaltaan huolen.

4. griini ja 5. väylä ovat aivan rannassa komeita ilmestyksiä.

5. väylän rotko on hieman ahdistava, vaikka väylä onkin lyhyt.

Kai tuossa Atlantissa kalaakin on, koska kalastajia näkyi kaikkialla.

Mutkikas väylä kiemurteli rotkon reunoja myötäillen.

11. väylä tuli lähelle satamaa, jossa oli runsaasti eri kokoisia huvipursia, mutta aika rauhalliselta näytti.

Tällä 12. väylällä piti lyödä kahden rotkon yli ja ihmisiä kulki vasemmalla näkyvällä polulla koko ajan.

18. väylä tulee normaaliin tapaan lähelle klubia. Parkkipaikka on hienosti matkan varrella.

Kentältä ajettiin suoraan hotellille. Siivoojat olivat juuri tulossa huoneisiimme, joten lähdettiin heti etsimään ruokapaikkaa. Kävelykadulta löytyikin La Martina-ravintola, josta saimme Wienerschnitzelit. Ne olivat hieman kuivia, mutta ainakin tarpeeksi suuret. Ravintolan slovakialainen mies tarjosi alkupalaksi jännän coctailin, jossa oli kurpitaa ym. alkupalaksi sopivaa. Ruokailun jälkeen käveltiin kahville Hattie's Tea Roomiin, jossa oli nyt 4 henkilöä tiskin takana. Kahvin jälkeen kävin hotellin maksullisessa internetissä (1€/15min) tsekkaamassa sähköpostit. Tässä hotellissa selvä puute on ilmainen WiFi, mutta sen sai käyttöönsä 10 eurolla yhteensä 24 tunniksi. Päivi ja Pera kävivät varaamassa hieronnan seuraavaksi päiväksi.

Lepotauon jälkeen Pera ja Satu tulivat meille iltaa viettämään. 10:n jälkeen lähdettiin katsomaan, millaista oli meno Las Blasissa. Aika hiljaista oli, mutta muutamassa ravintolassa oli paljon ruokailijoita. Hattie's Tea Roomissa ei ollut asiakkaita emmekä mekään jääneet siihen vaan keskusteltiin hetken aikaa Teresan kanssa. Sitten olikin jo aika mennä yöpuulle.

Päivällä paistoi aurinko ajoittain, mutta pääosin oli aikalailla pilvistä. Maksimi lämpötila oli 21.5 astetta.

San Blas 04.02.2015

La Martina-ravintolassa kävimme syömässä kuivat, mutta suuret wiener schnitzelit.

Hotellimme ja Los Abrigosin välissä on uimaranta, jonka pohja on pientä pyöreätä kiveä.

Yleensä rannat ovat jyrkkiä laavamuodostelmia, kuten tässä hotellimme vieressä.

Tuuli oli koko ajan melkoinen, joten meressä uiminen ei houkutellut.

Leppoisa tunnelma hotellin aulassa, jossa ihmiset viihtyivät.

Yöelämäkin tässä pienessä San Blasin kylässä oli aika hiljaista.

Torstai 05.02.2015 Aamulla sää oli puolipilvinen ja alin lämpötila oli 15.3 astetta. Aamiaiselle mentiin 8.00. Nyt vapaapäivänä lähdettiin 8.45 katsomaan ajoreitti Golf Costa Adejen kentälle. Sieltä päätettiin sitten lähteä Teidelle. Reitti vei La Camellan, Aronan ja Vilaflorin kautta Teiden rinteelle Parque Nacional del Teideen. Kondolihissi ylös maksoi 26 euroa hengeltä. Aivan ylös ei päästy, mutta kävelemään ei lähdetty 3718 metrin korkeudessa olevalle huipulle. Hissin matka kesti 7 minuuttia ja koriin mahtui reilut 20 henkeä. Hissin yläasema on 3548 metrin korkeudessa. Lunta oli huipun lähistöllä vain vähän. Kovin kauan ei ylhäällä oltu ja alas tultuamme ostimme meistä mennessä otetut kuvat 5 eurolla. Aurinko paistoi koko reissun ajan ja hyvin tarkeni huipullakin, vaikka lämpötila oli alle 10 asteen. Autoja oli varsinkin pois lähtiessämme parkissa tosi paljon.

San Blas - Teide 05.02.2015

Auringon nousu näkyi hienosti joka aamu n. 7.45.

Golf Costa Adeje on vähän korkeammalla meren pinnasta.

Ylös päin ollaan menossa kohti Teideä.

La Camellan kylästä käännyttiin Vilafloriin ja sieltä Teidelle.

Matkalla oli aika paljon kunnon havumetsääkin.

Pieni huippu näkyi näin lämmikkeeksi ennen huipentumaa.

Siinä se on, Teiden tulivuori 3718 metriä meren pinnasta.

Opastauluja oli paljon ja monessa paikassa.

Luonnonpuistoihin kuuluvat opastaulut oleellisena osana.

Tällaisella mentiin ylös ja kondoliin mahtui vajaat 30 henkeä.

Ylhäällä ollaan 3548 metrin korkeudella ja lunta on näkyvissä.

Varsinaiselle huipulle pääsi vain luvalla hyvissä varusteissa.

Satu ja Päivi huipulla, mutta siellä ei paljon tuullut.

Tulivuoren kraateri näytti aika karulta paikalta.

Rinteillä on paljon pengerryksiä kasveja varten.

Takaisin ajettiin Vilaflorin, San Miguelin ja Las Chafirasin kautta hotellille. Parkkipaikalta käveltiin suoraan syömään vähän kevyemmät lounaat La Taberna-ravintolaan. Kinkkumunakas maksoi 4.95 €. Sitten käytiin pikaisesti hotellilla, jossa ei vielä oltu huoneita siivottu ja lähdettiin kävelylle viereiseen Los Abrigosin kylään. Se on aika paljon Las Blasia suurempi. Ravintoloita on varsinkin rannan tuntumassa paljon. Tasquita del Puerto-ravintolassa juotiin kahvit. Siitä käveltiinkin sitten hotellille lepotauolle. Huomasimme kyllä kävelyn aikana, että täällä rannikon tuntumassa tuuli oli paljon kovempi kuin Teidellä.

Päivi ja Pera kävivät hieronnassa ja sen jälkeen istuttiin taas yhdessä keskustelemassa. Sitten lähdettiin etsimään jotain iltapalaa ja huomattiin, että market on auki 22.00:aan asti joka päivä. Sieltä ostettiin leipää ja hieman päälle pantavaa ja palattiin hotellille nautiskelemaan.

Päivän ylin lämpötila oli 21.8 astetta. Mitattiin myös huoneen lämpötila ja se oli 20.7 astetta.

San Blas - Los Abrigos 05.02.2015

Hyvin suositulta näyttävässä La Tabernassa syötiin pieni välipala.

Kävelyretkellä olemme jo melko lähettä Los Abrigosia.

Rannan tuntumassa on paljon ravintoloita eikä juuri muuta.

Satamassa näytti olevan vain vähän ja pieniä veneitä.

Tasquita del Puerto oli sopiva paikka iltapäiväkehveille.

Polku oli osittain päällystetty ilmeisesti merestä nostetuista kivistä.

Perjantai 06.02.2015 Aamulla sää oli puolipilvinen ja alin lämpötila oli 15.9 astetta. Melko pilvistä oli. Aamiaiselle mentiin 7.10. Kiirettä ei ollut, mutta 8.15 lähdettiin Golf del Suriin pelaamaan. Taas pelattiin Sur ja Norte, mutta kun kerroin caddie masterille, ettemme ole Linksiä pelanneet, hän heti löysi meidän ajan viikon päästä, ja kertoi, että silloin pelataan Links ja Sur. Lähtöaikamme oli 9.14, mutta startteri tuli kertomaan, että pääsemme aikaisemmin ja niin lähdettiin 9.00. Ripa ja Merjakin kävivät moikkaamassa meitä ennen lähtöämme. He pelasivat taas Linksin ja Surin, kuten tiistainakin. Heti kakkosella (par-3) jouduimme odottamaan aika pitkään ja toinenkin porukka ehti peräämme odottamaan. Sen jälkeen peli kuitenkin sujui melko joutuisasti. Kioskiautokin kävi luonamme etuysillä. Toisella puoliskolla heti toisella väylällä (par-3) tein taas birkun. Kierros kesti 4h 25min.

Golf del Sur 06.02.2015

Satu on lähestymässä 4. griiniä mäen alta.

Pera lyö mustasta bunkkerista 6. väylällä.

7. väylä on reunustettu mustalla laavahiekalla.

Kaktuksia 8. väylällä ja keskellä kuvaa on pallo pelaamattomassa paikassa.

Pelaisitko tästä? Yleensä noihin kaktuspusikoihin ei edes pääse.

Kenttä on tosi hyvässä kunnossa kuten tämä 8. väyläkin.

Surin 9. väylä on aika pitkä par 5 ja musta laavahiekka odottelee vasemmalla.

Norten 1. väylä laskeutuu griinille aivan hotellillemme johtavan kadun varteen.

3. ja 4. väylän vieressä on tämä pitkä kanjoni, joka ylettyy melkein hotellillemme.

Satu puttaa 4. griinillä Peran ja Päivin seuratessa tarkasti.

Pera näyttäisi yrittävän osua laskeutuvaan lentokoneeseen.

Tästä on helppo seurata lentokentän liikennettä.

Pelin jälkeen istuttiin taas hetki klubilla ja Ripa ehti Merjan kanssa seuraamme hetkeksi. Sitten ajettiin hotellille, jossa siivoojat olivat taas vasta tulossa huoneisiimme. Lähdimme sen vuoksi heti etsimään ruokapaikkaa. Tällä kertaa päädyimme Arcadia-ravintolaan, jossa ei juuri muita asiakkaita ollut. Ruoka oli kuitenkin hyvää. Sieltä lähdettyämme poikkesimme marketiin ostoksille ja sen jälkeen mentiin Hattie's Tee Roomiin kahville. Siitä mentiinkin sitten hotellille odottelemaan iltarientoja. Parin tunnin tauon jälkeen istuimme sitten iltaa huoneessamme ja keskusteltiin kaikenlaisista golfiin ja Kanariansaariin liittyvistä asioista. Siinä vierähtikin reilut kolme tuntia ja olikin aika siirtyä yöpuulle.

Päivä oli pilvinen ja lämpötila hieman alle 20 astetta. Ylin lämpötila parvekkeellamme oli 21.2 astetta.

San Blas 06.02.2015

Arcadia on yksi kävelykadun aukion kivoista ravintoloista.

Olut on päivällä ja iltapäivällä edullista kuten täälläkin.

Ruokaa odotellessa riitti aina juttelemista.

Hattie's Tea Roomin omistaja on hauska britti.

Hän otti meistä kuvan kahvikupposten ääressä.

Keskustelu jatkui sitten huoneessamme vanhaan tapaan.

Lauantai 07.02.2015 Aamulla sää oli puolipilvinen ja alin lämpötila oli 15.7 astetta. Taivas oli melko pilvinen vielä 8.30. Hyvin monissa valokuvissamme näkyy hotellin itäpuolella lentokentän lähellä Gibraltarin näköinen niemi. Se on Montaña Roja noin 4 kilometrin päässä. Aamiaisella käytiin 7.30 ja osan aikaa olimme ainoat asiakkaat. Hiljaista oli! Peliaikamme oli vasta iltapäivän puolella, joten ajan kuluttaminen oli työlästä. Peran kanssa tehtiin kävelylenkki. Mentiin ensin rantakatua länteen päin ja sieltä Golf del Surin Links-kentän vierustaa kadulle, joka johtaa hotellillemme.

San Blas 07.02.2015

Espanjan laman aiheuttama talon raato on surkea näky. Torni sentään on kunnossa.

Reittimme vei Golf del Surin Links-kentän ohi ja se näytti mielenkiintoiselta.

Sama tyyli on näköjään Linksillä kuin muillakin lenkeillä, mustaa hiekkaa löytyy.

10.50 lähdimme ajelemaan kohti Golf Costa Adejea, jossa meillä oli lähtöaika 13.06. Perillä olimme siis hyvissä ajoin ja ehdittiin chipata ja putata. Otimme taas auton Päiville ja Peralle ja se maksoi 38 €. Kärryt maksoivat 6 €/kpl. Aikaa jäi myös kahvin ja voileivän nauttimiseen. Ranskalaisen startterin kanssa juteltiin säästä ja golfista. Tasan 13.06 lähdettiin matkaan. Kenttä on jännä siitä, että par-3, par-4 ja par-5 väyliä on kaikkia 6. Par-3 väylien tiillä saatiin odotella, koska lähdöt olivat 8 minuutin välein. Kenttä oli hienossa kunnossa, griinit erittäin nopeita ja väylillä korkeuseroja. Välillä oltiin meren rannassakin. Ihmetystä ja vähän hankaluuksiakin aiheutti väylien porrastus. Rinteeseenkin oli saatu tasaista, kun n. 20 metrin välein oli kivistä tehty muuri, jossa väylä putosi vajaan metrin. Joillakin väylillä porrastus oli väylän suuntaisesti.

Golf Costa Adeje 07.02.2015

Moottoritien varressakin oli komea Golf Costa Adejen mainos.

Kenttä on avattu 1998 ja jo silloin oli Suomen Golflehdessä juttu kentästä.

Klubitalo noudattaa samaa värimaailmaa kuin kentän nimikyltti.

18. väylän griini on aivan klubitalon terassin edessä.

Terassi on suuri ja sitä on kahdessa tasossa.

9. väylä on klubitalon takana tien toisella puolella.

Kukkaloistoa löytyy alueen loma-asuntojen viereltä.

Satu treenaa putteja klubikoiran kanssa harjoitusgriinillä.

1. väyläkin on aivan klubitalon edessä ja se on par-5.

Päivi keskittyy chippiin 1. griinillä, kunhan linjalla oleva pallo saadaan merkattua.

3. väylä on myös par-5. Griini näkyy kaukana kuvan keskellä.

3. väylän griini näyttäisi olevan lähellä merta ja La Gomeran saari näkyy hienosti.

Seuraavaksi mennään sitten meren rannan lähelle tällä par-4:llä. Tilaa on, vaikka oikealla on rotko.

Tästä näkyy väylän porrastus. Se on tehtu ilmeisesti rullien vähentämiseksi ja hoidon helpottamiseksi.

5. väylä on tyypillinen par-3, joka lyödään rotkon yli. Tässä griini on aika paljon tiiboxia ylempänä.

5. väylä griiniltä tiille päin nähtynä. Naisille tämä tuntui olevan kova haaste, vaikka väylä oli lyhyt.

Vuorelta tuli koko ajan alas riippuliitäjiä. Alue ja keli on tähän erinomainen, sillä lähtöpaikkoja löytyy.

Ihmettelimme, miten he löytävät laskeutumisalueen, joka näytti olevan moottoritien ja vuorten välissä.

Päivin väylälyönti lähtee 13. väylällä lievään ylämäkeen.

18. väylällä on pitkittäinen porrastus melkein 200 metrin matkalla.

Ilta alkaa jo hämärtyä, kun saavumme viimeiselle griinille.

Kierros kesti 4h 40min ja pelin jälkeen lähdimme heti hotellille. 18.50 menimme etsimään ruokapaikkaa ja päädyimme kiinalaiseen ravintolaan The Great Wall. Siellä syömistä riittikin ja melko tyytyväisiä oltiin. Asiakkaita oli paljon, joten paikka tuntui olevan suosittu. Kävelykadulla oli laulaja, joka viihdytti ravintoloiden ihmisiä. Ravintolasta palattiin marketin kautta hotellille ja heti valmistauduttiin yöpuulle.

Päivä oli aamusta pilvinen, mutta selkeni iltaa kohti. Erikoista oli se, että Costa Adejessa tuulta oli hyvin vähän. Ylin lämpötila oli 20.2 astetta.

San Blas 07.02.2015

Ilta-aurinko toi Los Abrigosin kivasti esille.

Montaña Rojo näytti nyt erityisen hienolta.

Kulkijoita riitti illallakin rosoisella niemekkeellä.

The Great Wall on kiinalainen ravintola kävelykadun pohjoispäässä.

Ravintolan lautaset olivat kauniit ja antoivat paikasta entistä tasokkaamman kuvan.

Ruokakippoja oli pöydässämme runsaasti ja ruoka oli hyvää ja edullista.

Sunnuntai 08.02.2015 Aamulla sää oli puolipilvinen ja alin lämpötila oli 14.5 astetta. Aamiaisella käytiin 8.00 ja porukkaa oli nytkin aika vähän. Koska meillä oli vapaapäivä, olimme päättäneet lähteä Santa Cruziin. 9.00 lähdettiin ajamaan kohti pohjoista ja paljon ennen Santa Cruzia nähtiin, että siellä satoi. Aika rankasti tuli vettä n. 10 km ennen kaupunkia, mutta se meni nopeasti ohi. Lämpötila oli laskenut 11 asteeseen. Santa Cruzissa käytiin kuvaamassa paikallinen arkkitehtoninen luomus Auditorio de Tenerife, Kanarian sinfoniaorkesterin konserttisali, jonka parkkipaikalle osuttiin vasta pienen kiertelyn jälkeen. Päätimme jatkaa matkaa Puerto de la Cruziin, jossa Satu ja Pera ovat olleet pari kertaa lomalla. Pohjoisen lentokentän läheltä etsimme vähän heikosti opastetun Real Clube de Golf de Tenerifen, jossa käytiin proshopissa ja katseltiin junioriharjoituksia. Ostin sieltä pelipaidan, joka maksoi 32 €,

San Blas - Santa Cruz - Puerto de la Cruz 08.02.2015

Santa Cruzista löytyy paljon nykyaikaista arkkitehtuuria kuten tämäkin.

Parque Maritimo on iso huvialue meren rannalla.

Auditorio de Tenerife on kuuluisa arkkitehtoninen luomus.

Pitkä puistokatu Ramblas de Santa Cruz alkaa tästä ja menee koko kaupungin toiselle puolelle.

Real Club de Golf Tenerifellä on komea kyltti portilla pienen sivukadun varrella.

Klubitalon seinällä oleva suuri taulu kertoo, että tämä Talin tyylinen kenttä on avattu jo 1932.

Klubin edessä harjoitusgriinillä oli paljon junnuja.

Tämä on ilmeisesti kentän päätösväylä, joka tuo klubin viereen.

Teide näkyi vähän utuisen ja pilvisen sään vaikutuksesta vaivaisesti.

Puerto de la Cruzista emme uimarannan läheltä parkkipaikkaa löytäneet, joten jatkoimme matkaamme länteen päin rannikkoa pitkin ja vähän ennen San Juan de la Ramblaa käytiin tien varressa Mirador del Rio-baarissa kahvilla. Teide ei näkynyt kunnolla koko reissun aikana ja nyt alkoi olla pilviä senkin alapuolella. Lämpötila oli kuitenkin 19 astetta. Matka jatkui El Tanquen kautta vuorten yli Santiago del Teideen, jossa näytti olevan joku fiesta ja kaikki tien varret olivat täynnä autoja ja ihmisiä. Pysähtymiseen ei siis ollut mahdollisuutta ja matka jatkui Guia Isoran ja Adejen kautta hotellille. Adejen paikkeilla alkoi sataa ja sitä jatkui pitkään. Hotellilla oltiin 14.15, satoi ja lämpötila oli 12.3 astetta. Ajolenkkimme oli lopulta yli 200 km. Lämpömittari jäi aamulla parvekkeelle ja joutui iltapäivällä sateen armoille. Ulkolämpötilan anturi näytti 0.1 astetta vielä illalla, mutta aamuun mennessä sekin oli normalisoitunut.

Huoneessamme istuttiin ja katseltiin mäkihyppyä Eurosportilta. Sitten pidettiin pieni lepotauko. 18.00 lähdettiin syömään ja menimme lähimpään ravintolaan, joka on italialainen Taboo. Pizza ja pastat olivat kohtalaisia. Sen jälkeen käytiin ottamassa coctailit Hattie´s Tea Roomissa. Teresa oli taas huolehtimassa meistä. Sen jälkeen palattiin hotellille ja keskusteltiin mukavia jonkun aikaa.

Aamulla sää oli aika kirkas, mutta lämpötila oli 9.00 vain vähän alle 15 astetta. Santa Cruzissa oli iso sadekuuro ja kun palasimme autoreissulta, San Blasissakin satoi ja sitä kesti aina iltakahdeksaan asti. Lämpötila oli illalla 22.00 14.7 astetta.

Puerto de la Cruz - San Blas 08.02.2015

Puerto de la Cruz näkyy hyvin, kun sinne tullaan Santa Cruzista päin.

Kaupungin mustahiekkainen uimaranta on aika pitkä.

San Juan de la Rambla näkyi hyvin pysähdyspaikaltamme.

Mirador del Río-baarissa juotiin kahvit ja katseltiin maisemia.

Santiago del Teiden katujen varret olivat täynnä autoja.

Kaksi ratsukkoakin oli kaupungin fiestassa mukana.

Guia de Isorassa oli satanut rankasti ja sade jatkui hotellillemme asti.

Taboo pizzeria on ravintoloista lähimpänä hotelliamme.

Pizzoja odotellaan ja kyllähän ne sitten maistuivatkin.

Maanantai 09.02.2015 Aamulla sää oli puolipilvinen ja alin lämpötila oli 14.8 astetta. Idässä näytti olevan kirkasta ja Gran Canariakin näkyi oikeastaan ensimmäistä kertaa tänne hotellin parvekkeelle. Aamiaiselle mentiin 8.00 ja nyt siellä oli ollut paljon porukkaa. Nautiskelun jälkeen lähdettiin kävelemään Peran ja Sadun kanssa. Ensin käveltiin Golf del Surin klubitalon kohdalle ja siitä kentän reunustaa kohti merta. Aberdeen Steak Housessa oli tarjous: iso Tropical-olut 1 €. Tarjous on voimassa 9.00 - 18.00. Ruokakin näkyi olevan tosi edullista. Loppumatka hotellille käveltiin rantaa pitkin. Peralla oli hieronta 11.00 ja minä kävin ostamassa 10 eurolla nettiyhteyden, joka on voimassa yhteensä 24 tuntia. Huoneesta puuttui verkkokaapeli, jonka yksi kaveri toi ja sitten yhteys toimi.

San Blas 09.02.2015

Montaña Roja ja Gran Canaria auringon nousun aikaan. Merikin on vielä aika tyyni.

Kuva kävelykadusta pohjoisesta otettuna holvikaatien läpi, Arcadia ja The Great Wall etualalla.

Satu ihailee rotkoa San Blasin itäreunalla, takana näkyy Golf del Surin väylä.

Golf del Surin klubitalo näkyy Links-kentän 1. väylän takana.

Linksin väylät olivat vielä tähän aikaan kokematta.

Klubin risteyksen viitat, jossa Grazy Golf on minigolfrata.

Kaukana horisontissa näkyi rahtilaiva ja meri tuli kivasti kuvaan.

Satu ja Pera tauolla Aberdeen Steak Housen terassilla.

Aivan ravintoloiden vieressä penkan päällä on Links-kentän väylä.

Puolen päivän aikaan lähdettiin pienelle ajelulle. Los Abrigosin kautta ajettiin El Medanoon. Parkkipaikkaa ei meinannut löytyä, mutta rannan lähellä saimme auton pysäköityä kadun varteen. Kävelimme rantaa pitkin ja ihmettelimme kavereita, jotka harjoittelivat jotain nyrkkeilyn kaltaista taistelulajia. Sitten poikkesimme kahville Ripasso-kahvilaan. Sen jälkeen kävelimme hieman kaupungilla ja mentiin autolle. Samaa tietä palattiin hotellille, jossa siivoojat olivat juuri huoneessamme. Niinpä mentiin aulabaariin drinkille.

17.30 lähdettiin syömään ja kävelimme rantakatua Aberdeen Steak Houseen, joka oli melkein tyhjä. Paikasta jäi erinomainen vaikutelma, koska tosi hyvät ateriat juomineen maksoivat n. 35 euroa koko porukalta. Takaisin käveltiin taas kaupan kautta auringon laskun aikaan 18.45. Ilta kuluikin sitten huoneissamme ja nukkumaan mentiin ajoissa.

Päivän ylin lämpötila oli vähän yli 20 astetta ja päivä oli melkein tuuleton ja pääosin aurinkoinen.

El Medano - San Blas 09.02.2015

Meren ranta näyttää todella karulta tällä alueella.

Saavumme El Medanoon, joka on lainelautailijen suosiossa.

Meren rannalla harjoiteltiin jotain outoa taistelulajia.

El Medanon rantakaan ei ollut kovin suosiollinen uimareille.

Montaña Rojo tältä kantilta opastaulon takaa kuvattuna.

Ripassossa poikettiin päiväkahvilla ja asiakkaita tuntui riittävän.

Tulemme Los Abrigosiin El Medanosta päin.

Aberdeen Steak Housessa käytiin myös syömässä.

Asiakkaita oli vielä vähän, taustalla ruotsalaisia.

Komeat annokset, minulla grilled mix, hinta 5.50 euroa.

San Blasin kauppakatu laskee hotellillemme.

Ostoskeskuskorttelin idän puoleinen yksisuuntainen katu.

Tiistai 10.02.2015 Aamulla sää oli edelleen puolipilvinen ja alin lämpötila oli 12.9 astetta. Aamiaiselle menimme 7.00, sillä meillä oli pitkä ajomatka edessä. Auringon noususta sai nyt kivoja kuvia, sillä pilvisyys oli sopiva.

San Blas 10.02.2015

Rauhallinen ja kaunis aamu uima-altaalla.

Aurinko lähestyy horisonttia Gran Canarian takaa.

Päivä alkaa valjeta ja aurinko paistaa kirkkaana.

Vähän ennen kahdeksaa lähdimme ajelemaan kohti Buenavistaa, jossa meillä oli varattu peli 11.18. Pera ajoi ja minä luin karttaa. Ajoimme Arguayosin ja Las Manchasin kautta Santiago del Teideen, josta käännyttiin Mascaan, koska olimme päättäneet ajaa suoraan vuorten yli Buenavistaan. Tie oli tosi kapea ja mutkainen ja nousi korkealle. Muutaman kerran pysähdyttiin ihailemaan maisemia. Perille päästin kuitenkin kahdessa tunnissa ja Buenavista Golfin klubilla oltiin 10.00. Golfauto ja kärryt maksoivat yhteensä 49 euroa. Klubilla otettiin kahvit ja voileivät. Pelaamaan päästiin 11.25. Kenttä oli täynnä, joten aika paljon jouduttiin odottelemaan. Griinit olivat hyvin nopeat ja aika vinoja oli paljon. Kenttä vaikutti mukavalta, mutta erikoisuutena oli se, että 10. ja 13. väylä pelattiin ristiin. Lisäksi 10. väylällä (par 5) oikea griini oli remontissa ja pelattiin paljon lähemmäksi ihan kunnon griinille (par 4). Asiaa ei missään mainittu. Täälläkin on 6 par-3, par-5 ja par-5-väylää. Mukavasti kuitenkin peli sujui ja kierros kesti 4h 40min. Lämmintä oli 19 astetta ja tuulta ei ollut juuri ollenkaan.

Santiago del Teide - Masca - Buenavista Golf 10.02.2015

Santiago del Teiden kirkon kohdalta käännyttiin Mascaan.

Tie oli todella kapea ja mutkat vihaisia. Onneksi vastaantulijoita oli vähän.

Serpentiineiltä saimme nauttia mahtavista näköaloista pieniin kyliin.

Tuntuu ihmeelliseltä, että ihmiset asuvat tällaisissa paikoissa.

Buenavistan Golfkenttä näkyy jo meren äärellä.

Klubitalo ei näyttänyt etupuolelta mitenkään kauniilta.

Näkymät kentälle kuitenkin korvasivat kaiken.

Korkeuserot ja pienet lammet antoivat kentälle luonnetta.

Heti ensimmäinen par-3 paljasti, mitä tuleman pitää.

Onneksi keli ei ollut tuulinen, sillä se olisi vaikeuttanut huomattavasti.

Osa griineistä on hyvin lähellä merta ja kukkivia pensaita on paljon.

Etäisyyden arviointi edellä meneviin oli vaikeata ilman etäisyyskiikaria.

Tiheitä pusikoitakin oli kentällä paikoin pelaajien kiusana.

Komeimpia väyliä oliva väylät, jotka olivat lähellä merta.

Tämäkin väylä on yli 10 metriä meren pinnan yläpuolella.

Joillakin väylillä on runsaasti tilaa - näennäisesti.

Banaaniviljelmiä on joka puolella. Tie etelään menee kallion läpi.

Pariskunta seisoo kivipylvään päässä, vaikka näyttäisi olevan kieleke.

Pelin jälkeen lähdettiin heti ajamaan takaisin päin ja reitti kulki Los Silosin kautta El Tanqueen, josta ajettiin jo sunnuntailta tuttua tietä Santiago del Teideen. Tien korkein paikka oli yli 1100 metrin korkeudella, jossa olimme pilven sisällä ja lämpötila oli 11 astetta. Santiago del Teidessä pysähdyttiin kahville Chinyer-ravintolaan. Matka jatkui Tamarinon kautta Chioon. Siitä jatkettiin moottoritielle Edejeen ja Las Charifasin kautta hotellille, jossa oltiin 18.20.

Kohta sen jälkeen lähdimme syömään ja nyt valittiin paikaksi Restaurant La Cueva kävelykadun aukiolla. Sitä piti italialainen pariskunta. Ruoka oli hyvää. Illallisen jälkeen palattiin hotellille ja istuttiin hetki huoneessamme. Ulkona satoi.

Päivän ylin lämpötila oli 21.0 astetta.

Buenavista - San Blas 10.02.2015

Vähän erikoisempi kukinta on tällä kaktuksella.

Chinyer-baarissa Santiago del Teidessä juotiin kahvit.

Baari on aika iso, mutta nyt oli asiakkaita vain vähän.

La Cueva on yksi San Blasin hyvistä ravintoloista, jossa syötiin.

Ravintolassa oli muitakin asiakkaita ja hyvin varustettu baari.

Henkilökunta oli mukavia italialaisia ja juttu luisti heidän kanssaan.

Keskiviikko 11.02.2015 Aamulla 6.30 näkyi tähtiä ja alin lämpötila oli 13.4 astetta. Aamiaiselle mentiin vähän ennen seitsemää, jolloin ravintolassa oli jo yli 10 henkilöä, mutta ei vielä mitään lämpimiä. 7.00 syttyivät valot ja pikkuhiljaa tuli lämpimät ruoat ja kahvi. 7.35 lähdettiin kohti Golf Las Americas-kenttää, jonne matka kesti vartin verran. Taivas oli melkein täysin pilvetön. Auto ja kahdet kärryt maksoivat 51 €. Lähtöaikamme oli 8.20 ja pääsimme ajoissa lähtemään ruotsalaisten perään. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja griinit nopeita. Mielenkiintoisia väyliä oli aika paljon ja varsinkin vesilintuja näkyi runsaasti. La Gomeran saarikin näkyi tänään selkeästi. Kierros eteni mukavasti ja kesti ehkä aika tasan 4 tuntia, koska heti kierroksen jälkeen lähdettiin ajamaan takaisin hotellille.

Golf Las Americas 11.02.2015

Golf Las Americas kuuluu ainakin neljän komeimman kentän joukkoon Teneriffalla.

Aamukasteinen 1. väylä on suora par-5, jossa on lampi vasemmalla ennen griiniä.

Satu, Päivi ja Pera valmistautuvat päivän kierrokselle startterin kopin luona.

Väylätaulut ovat selkeät ja informatiiviset.

Golf Las Americasin klubitalokin on yksinkertaisen komea.

1. väylän lampi on aika suuri ja palloja kerävä.

Tiheitä palmumetsiköitä oli paikoin kiusaamassa pelaajia.

Lampien ja ojien viimeistely parantaa kentän kuvaa paljon.

Tässä näkyvät kentän kohtalaiset korkeuserot selkeästi.

Par-3, jossa osa griiniä ja poistumissuunta on pimennossa.

Tässä on toinen sokkokohta, joita ei kuitenkaan kovin paljon ollut.

Teneriffan maamerkki Teide näkyi taas pitkästä aikaa.

Zoomaamalla näkyy, että edessä on matalampi "pöytävuori".

Osassa väylistä oli tilaa runsaasti, mikä oli minulle tärkeää.

Musta joutsen oli tottunut pelaajiin ja päästi hyvin lähelle.

Kivasti ja näyttävästi on vettä käytetty hyväksi tälläkin par-3 väylällä.

Näkymä La Gomeran saarelle oli tänään koko reissun selkein. Valitettavasti jäi käymättä.

Nyt saarella näkyi jo kyliäkin näin 40 kilometrin päästä. San Sebastian de la Gomera lienee tämä.

Siivoojat eivät olleet vielä käyneet huoneissamme, joten lähdimme katsomaan parturiaikoja, koska liike oli auki. Varauksia oli kuitenkin niin paljon, että aika olisi löytynyt vasta seuraavana tiistaina. Harmi, sillä tukan leikkaus olisi maksanut vain 10 €. Siitä pujahdettiin sitten Scuffy Mac's Irish Pubiin olusille. Sen jälkeen kävimme marketissa ja palattuamme hotellille siivoojat olivat juuri tulossa huoneisiimme. Ensin mentiin Sadun ja Peran huoneeseen ja sitten meille. Päätettiin pitää tunnin lepotauko ennen ruokailua.

Tarkoitus oli mennä rantakatua pitkin Volcanic Islands Steakhouseen, mutta se oli aivan täynnä 17.15. Ensimmäistä kertaa reissumme aikana söimme toisen kerran samassa paikassa ja se oli tietysti edellisen vieressä oleva Aberdeen Steakhouse. Se on paljon suurempi eikä asiakkaita ollut yhtä paljon. Ruoka oli edelleen hyvää ja molemmissa paikoissa ison tuopin hinta oli 1 €. Hotellille palasimme rannan kävelytietä pitkin. Sitten keskusteltiin taas mukavia naapurihuoneessa. Nukkumaan tuli mentyä hyvin aikaisin.

Nyt oli reissun ensimmäinen päivä, jolloin aurinko paistoi koko päivän. Pilviä kyllä oli, mutta vähän. Tuuli oli melko pientä. Päivän ylin lämpötila oli 23.2 astetta parvekkeella.

San Blas 11.02.2015

Nyt oli hyvä istua jo pubin ulkoterassillakin, kun aurinko paistoi eikä tuuli häirinnyt.

Aberdeen Steakhousen kaljamainos ja sisäänheittäjä, joka siirtyi pian sisälle paikan täytyttyä.

Purjeveneitä ei kovin paljon näkynyt, mutta nyt kelien parantuessa vähän enemmän.

Torstai 12.02.2015 Aamulla 6.30 oli puolipilvistä ja alin lämpötila oli 13.5 astetta. Aurinko tuli näkyviin 7.45 ja taivas oli melkein täysin pilvetön. Aamiaiselle mentiin 8.00 ja sen jälkeen oli vapaata aikaa, sillä golfkierros oli vasta iltapäivällä. 9.30 alkoi Eurosportilta ampumahiihdon maailmancupissa naisten normaalimatka, jota seurattiin tiiviisti. Kaisa Mäkäräinen voitti ylivoimaisesti. Sitten lähdettiin Peran kanssa kävelylle ja huomattiin kylän toinen parturi Blueberry Robs, josta saatiin ajat perjantaiksi. Päivikin kävi sitten varaamassa ajan.

San Blas 12.02.2015

Auringonnousu oli taas komea ja Gran Canarian eteläkärki näkyi hyvin. Matkaa sinne on 94 km.

Aamuauringossa erottuvat hyvin valkoiset loma-asunnot ja keltaiset liiketalot.

Huomasimme aamukävelyllä kylän toisen parturin ja sieltähän varattiin aika.

11.45 lähdettiin ajamaan kohti Golf Costa Adejea, jossa meillä oli starttiaika 13.30. Ruuhkaa oli paljon moottoritien liittymän liikenneympyröissä, kuten koko reissun ajan ja molempiin suuntiin. Perille kuitenkin päästiin hyvin ja aikaa jäi kahvitteluunkin. Auto ja kahdet kärryt maksoivat 50 €. Pelaamaan lähdettiin oikeaan aikaan, mutta alkuun peli eteni nihkeästi ja jouduttiin aika paljon odottelemaan. 5. väylän tiipaikalla oli taas pallonmyyjä. Tämä oli ainut paikka käymillämme kentillä, josta sai pro shopin ulkopuolelta ostaa palloja. 6 kpl hyviä Callaway-palloja maksoi 5 €. Sää oli kuitenkin komea auringonpaiste, joten mikä oli ollessa. Kenttä oli edelleen erinomaisessa kunnossa. Toinen puolisko sujui hieman nopeammin, joten koko kierros kesti 4h 45min. Heti pelin jälkeen lähdettiin hotellille, jonne päästiin kunnialla, mutta kello oli jo 19.00.

Golf Costa Adeje 12.02.2015

Varjoliitäjät olivat taas harrastuksensa parissa.

Golfkierros on taas alkamassa Costa Adejessa.

18. väylän porrastus näkyy selkeästi 1. väylälle.

2. väylän griini, Atlantin Valtameri ja La Gomeran saari.

3. väylän tiipaikalla on tienviittoja ja etäisyyksiä.

Sekä 3. että 4. väylällä on porrastuksia.

Päivi on joutunut 4. väylän ja 5. griinin väliseen notkoon.

Pallon myyjä tekee kauppoja 5. tiipaikalla.

7. väylälle kertyy aina odottelijoita parinkin ryhmän verran.

8. väylä on Z:n muotoinen par-5, jossa pystyy oikomaan palmujen yli.

Vuoret antavat Golf Costa Adejelle silmän ruokaa.

16. väylän suuri griinikin on aivan klubitalon vieressä.

Pienen neuvottelutauon jälkeen lähdettiin syömään ja päädyttiin The Plaza Breezeen, jossa olimme jo aiemmin kerran syöneet. Meksikolainen ruoka oli edelleen hyvää. Argentiinalainen tarjoilijamies oli hauska. Hotelille palattuamme kello oli jo 22.00, mutta vielä hetki istuskeltiin Sadun ja Peran kanssa.

Päivä oli kaunis, mutta illalla pelatessamme oli tuulta vähän enemmän jopa pyörteiksi asti. Ylin lämpötila oli 21.7 astetta.

San Blas 12.02.2015

Graffiteja löytyy täältäkin, mutta töherryksiä näkyi hyvin vähän.

The Plaza Breezen sinisessä valaistuksessa odoteltiin annoksia.

Pera jututtaa vielä ravintolan argentiinalaista mukavaa kaveria.

Perjantai 13.02.2015 Aamulla 7.15 oli taas kirkas taivas ja alin lämpötila oli 12.4 astetta. Gran Canarian päällä näkyi vähän pilviä. 7.50 olimme aamiaisella ja 8.20 lähdimme Golf del Surille pelaamaan reissun viimeisen kierroksen. Otimme taas yhden auton ja kahdet kärryt. Nyt päästiin pelaamaan Links-kenttä ja sen lisäksi tutuksi tullut Sur. Lähtöaika oli tälle kentälle tuttu 9.14. Links kenttä osoittautuikin mielenkiintoiseksi tuttavuudeksi. Korkeuseroja ja oikeita vesiesteitä on eniten ja kuntokin oli hyvä. Surille ja Northille on ominaista suuret melkein mustat laavahiekka-alueet väylien reunoilla, jossa ne eivät ole bunkkereita. Edellämme meni kolmen suomalaisen ryhmä ja peli eteni ihan mukavaa vauhtia, vaikka hieman odotustakin tuli. Kierros kesti 4h 15min. Kierroksen ainoan birkun teki Satu.

Golf del Sur 13.02.2015

Päivi ja Pera pakkaavat golfautoa kierrosta varten.

Links-kentän 1. ti ja kiva naispuolinen startteri.

1. väylä on par-4, joka pelataan alamäkeen.

Teide näkyi erinomaisesti eikä pilviä juuri ollut näkyvissä.

2. väylä on hyvän näköinen par-3 ja merta kohti pelataan.

3. väylällä on ensimmäinen lampi kiusaamassa pelaajia.

Tässä näkyy 4. griini ja takana 5. väylä, joka avataan korkealta kallion päältä.

5. väylän griinille tullaan ylämäkeen. Takana näkyy 6. väylä.

Päivi lähestyy 4. griiniä lammen rannasta. Yhdeksiköllä on vain kaksi lampea.

3. ja 4. väylä nähtynä 5. väylän tiiltä.

Pera odottelee 5. tiillä väylän vapautumista.

5. griini kaktusten takana nähtynä palloltani.

Tämä griini näyttää valtavalta ja hyvän kokoisiahan ne tällä kentällä olivatkin.

Sur kentän 3. väylän väylätaulo ja aika tasainen ja leveä par-5 väylä.

4. tiipaikan vieressä on näkyvissä espanjalaista loma-arkkitehtuuria.

Pelin jälkeen ajettiin hotellille ja siivoojat eivät olleet vielä käyneet huoneissamme, joten menimme Hattie's Tea Roomiin kahville. Sitten palattiin siivottuihin huoneisiimme odottelemaan seuraavaa menoa. 16.45 lähdimme Peran kanssa Blueberry Bobs-parturiin, jossa nuori brittityttö leikkasi hiuksemme. Hinta oli 10 euroa. Sitten palattiin hotellille ja istuttiin yhdessä tovi, kunnes lähdimme syömään. 19.00 käveltiin rantakatua Volcanic Islands Beef Houseen, jossa nyt ei ollut asiakkaita kuin yhdessä pöydässä. Tarjoilijatyttökin oli kadulla sisäänheittäjänä. Tilasimme kaikki Wiener schnitzelit ja ne olivatkin nyt hyvät. Hintakaan ei ollut juomineen kuin alle 25 euroa kahdelta hengeltä. Ruokailumme aikana paikka täyttyi täysin.

Kaupasta käytiin ostamassa skumppapullo reissun päättymisen ja minun työuran lopettamisen kunniaksi. Ilta vierähti mukavan yhdessäolon merkeissä pitkälle.

Päivä oli aurinkoinen, mutta iltaa kohti tuuli yltyi. Ylin lämpötila oli 21.5 astetta.

San Blas 13.02.2015

Pera ja Satu nautiskelemassa Hattie's Tea Roomissa.

Pera istuu brittiläisen parturitytön käsittelyssä.

Sain Peralta reissun parhaan pelaajan palkinnon (scratch).

Volcanic Islands Steak House on suosittu ja edullinen hyvä ravintola.

Pera ja Päivi odottelevat annosten saapumista kaikessa rauhassa.

Päivi ja Esa nauttivat skumppaa viimeisenä peli-iltana.

Lauantai 14.02.2015 Aamulla taivas oli taas kirkas ja alin lämpötila oli ollut 13.6 astetta. 8.10 mentiin aamiaiselle ja sen jälkeen käveltiin Peran kanssa itäpuolella sijaitsevan Hotel San Blasin ympäri reilun puolen tunnin lenkki. 9.50 Päivi lähti parturiin. Tukan pesu ja leikkaus ym. maksoi 30 euroa. Minä katselin naisten ampumahiihtoa, mutta nyt Kaisan ammunta petti.

San Blas 14.02.2015

Sandos Hotel San Blasin ravintola- ja uima-allasalue.

Hotelli on hyvin suuri, vaikka ei siltä näytäkään sisäänkäynnin puolelta.

Tumma kyltti hotellin edessä on aika vaatimaton.

San Blasin reuna-alue näyttää melkein kuun maisemalta vuorey taustanaan.

Kylä sensijaan on tiheään rakennettu ja Vincci Hotel erottuu ainoana korkeana selvästi.

Päivin ja Sadun komeat jäätelöannokset Hattie's Tea Roomissa.

Puolen päivän aikoihin lähdettiin kahville ja päädyttiin taas pienen kierroksen jälkeen Hattie's Tea Roomiin. Siellä otettiin Americanot ja jäätelöt/pikkusuolaiset. Tuuli oli yltynyt ja oli ilmeisesti voimakkainta koko reissun aikana. Sen jälkeen lähdettiin picnicille rantaan hotellin länsipuolelle. Sieltä löydettiin pieni tuulelta suojassa oleva vähän vaikeapääsyinen paikka, jossa istuskeltiin jonkin aikaa. Hotellille päästyämme huomasimme, että huoneita ei vielä oltu siivottu. Vasta neljän maissa tulivat siivoojat ja siirryimme naapurihuoneeseen. Minä kävin kaupasta hakemassa leipää, jonka kanssa syötiin loput jääkaapissa olleet kinkut ja juustot. Televisiosta katseltiin lentomäen MC-kisaa Vikersundista, jossa Peter Prevc hyppäsi toisellaan 250 metriä ja voitti selvästi.

San Blas 14.02.2015

Picninpaikalle oli hieman hankala päästä kivikon läpi.

Istumapaikat kuitenkin löytyivät ja päästiin nauttimaan eväistä.

Koko ranta-alue on ikävän näköistä kivikkoa.

18.50 mentiin Hattie's Tea Roomiin ottamaan coctailit ja hyvästelemään Teresa. Sitten mentiin suoraan hotellin ravintolaan illalliselle, joka maksoi 12 € + juomat. Sitten mentiinkin jo tekemään viimeiset pakkaukset.

Päivä oli aurinkoinen, mutta tuulinen ja ylin lämpötila oli 21.5 astetta.

San Blas 14.02.2015

Tässä opetellaan isopyöräisellä Segway'llä ajamista.

Hattie's Tea Roomin coctailit ovat näyttäviä.

Illallinen nautittiin hotellin ravintolassa ystävyyspäivän hengessä.

Sunnuntai 15.02.2015 Loma alkoi olla lopussa ja meillä oli herätys 4.45. Viiden jälkeen menimme tekemään check outin ja saimme eväspaketin, josta nautittiin pieni osa hotellin aulassa. Tavarat saatiin pakattua hyvin autoon ja Tenerife Sur-lentokentälle lähdettiin 5.40. Matka kesti ehkä 10 minuuttia ja löysimme helposti paikan, jonne auto jätettiin ja avaimet tiputettiin laatikkoon. Tankillisella ajoimme 750 km ja vielä jäi vähän Goldcarille.

Lähtöselvityksessä tiskillä ei ollut ruuhkaa ja turvatarkastuksestakin selvittiin 6.10. Kävelimme sitten kahville Café Ritazzaan. Kone tuntui olevan aikataulussa ja Norwegianin Boeing 737-800-koneeseen päästiin 7.35. Helsingin lämpötilaksi ennustettiin lähdön aikaan -9 astetta ja arvioitu lentoaika oli 6h 20min.

San Blas - Aeropuerto de Tenerife Sur 15.02.2015

Oikealla tavalla pakattuna matkatavaramme mahtuivat hyvin autoon.

Turvatarkastuksessa oli paljon porukkaa, mutta homma sujui sutjakkaasti.

Meillä oli hyvin aikaa juoda kahvit Café Ritazzassa ja syödä eväitä.

Matkan loppuminen veti Peran vakavaksi.

Kahvilassa oli aika paljon porukkaa.

Norwegianin kone odotteli jo putkella.

Kone lähti putkelta 8.01 ja nousi ilmaan 8.08. Koneessa on mahdollista seurata lentoreittiä ja muita lentoon liittyviä tietoja WiFin kautta. Näytöllä ei ollut mitään tietoja. 2.5 euron kahvit ostettiin ja syötiin loput hotellilta saamistamme eväistä. Lentosää oli hyvä. Alussa näkyi Teide erinomaisesti, mutta Santa Cruz alkoi olla jo pilvien peitossa. Reitti kulki Amsterdamin ja Tukholman yli ja Ruotsissa alkoi sääkin olla jo täysin selkeä. Ruukkigolfin kenttäkin sattui näköpiiriin ja sain siitä kuvan talviasussa.

Helsinkiin laskeuduttiin 16.23 ja bussilla mentiin matkatavarahihnojen lähelle. Kaikki oli saatu 16.50. Taksilla ajoimme kotiin Olariin, jonne saavuttiin 17.20. Taksi maksoi 56.70 euroa. Taas oli yksi kiva matka takana.

Tenerife - Helsinki 15.02.2015

Tenerife Surin lentokenttä jää taakse ja lento kotikonnuille alkaa.

Teneriffalla osa energiasta tehdään tuulivoimalla ja aurinkopaneleilla.

Teneriffan tunnusmerkki Teide näkyi, koska ei ollut vielä pilviä.

Reissun viimeinen silmäys majesteettiselle Teidelle.

Santa Cruzin kohdalta alkoikin sitten pilvipeite pitkäksi aikaa.

Belgian ja Hollannin rajan lähellä alkoi sää seljetä.

Rotterdam näkyi jo selkeästi koneesta.

Tukholma ja Globen olivat myös auringonpaisteessa.

Ruukkigolfin kenttä ympäristöineen näkyi hyvin.

Kotikenttämme Ruukkigolf oli vielä täydessä talviasussa.

Espoon Golfseuran kenttä ja Gumböle Golf sattuivat myös näkyviin.

Koneesta terminaaliin mentiinkin sitten bussilla.

Yleistä Teneriffasta

matka
Teneriffalle, kuten muuallekin Kanariansaarille on helppo mennä. Lentoja on tarjolla runsaasti samoin kuin valmismatkoja. Omatoimimatkalla golfarin kannattaa käyttää golfmatkoja järjestäviä toimistoja, koska heillä on hyviä golfpaketteja. Greenfeet ovat paikanpäältä hankittuna kalliita ja näillä toimistoilla on sopimuksia hotellien ja kenttien kanssa, joten he saavat pelipaketit paljon edullisemmin kuin yksityinen. Golfhotelleja on runsaasti ja niillä on varmaan myös sopivia greenfeepaketteja. Lennot ovat nykyisin hyvin edullisia mm. Norwegianilla. Tällä yhtiöllä joutuu kuitenkin aina maksamaan golfbägistä, vaikka muuta ruumaan menevää ei olisikaan. Finnairilla matkalaukun voi korvata golfbägillä.

Teneriffalla on kaksi lentokenttää, jonne Suomestakin lennetään, toinen etelässä ja toinen pohjoisessa. Koska saari on aika pieni, ei ole kovin paljon väliä sillä, kummalle lentää. Vuokra-autoja saa kentiltä kätevästi ja eteläiseltä kentältä johtaa hyvä moottoritie pohjoiseen.

valuutta
Kanariansaaret kuuluvat Espanjalle, joten valuutta on euro. Joka paikasta löytyy automaatteja, joista voi nostaa rahaa kerrallaan suunnilleen saman verran kuin Suomessakin.

hotellit
Eritasoisia hotelleja löytyy vaikka kuinka paljon. Yleensä ne sijaitsevat lähellä golfkenttiä, jotka sijoittuvat Teneriffalla etelään. Ainakin meidän käyttämässä Vincci Tenerife Golf-hotellissa palvelu oli ystävällistä ja hotelli oli siisti. Lisäksi kaikista huoneista oli merinäkymä. Vieraat olivat pääosin golfareita Ruotsista, Saksasta, Brittein saarilta ja muualta Euroopasta. Suomalaisia oli aika vähän. Sijainti oli palveluiden suhteen hyvä. Palveluita löytyy yleensäkin hyvin hotellien läheltä, mutta se kannattaa tietysti tarkistaa. Hotellimme negatiivisiin asioihin kuului se, että nettiyhteys ei ollut ilmainen. Sen sai 10 eurolla yhteensä 24 tunniksi, joka hyvin riitti kahdeksi viikoksi. Huone tuntui aluksi kylmältä, koska lämmitystä ei ole eikä ilmeisesti huoneessa oltu asuttu edellisinä päivinä.

kielitaito
Teneriffalla ainakin pärjää hyvin englannilla. Espanjaa tietysti olisi hyvä osata, mutta ainakaan meillä ei tullut missään ongelmia.

liikenne
Liikenne turistikeskuksissa on ruuhkaista. Yksisuuntaisia katuja on paljon ja niiden oppiminen vie kyllä hetken. Opasteviittoja on paljon, mutta usein ne ovat aika pieniä. Jalankulkijoille annetaan hyvin tilaa suojateillä ja muutenkin, joten kannattaa noudattaa kohteliaisuutta, ettei joudu vaikeuksiin. Kaikki käyttämämme tiet olivat päällystettyjä, tosin osa hieman huonokuntoisia. Mutkaisia teitä on ainakin vuoristossa paljon, osa erittäin kapeita, joten varovainen täytyy koko ajan olla. Ainakin paikallisista asukkaista osa ajaa todella lujaa.

ihmiset
Ihmiset ovat etupäässä hyvin ystävällisiä. Turisteja on paljon ja palvelut ovat turistipaikoissa enimmäkseen muualta tulleiden ihmisten tarjoamia, joten etnistä kirjavuutta on paljon. Näin ollen suunnilleen kaikki osaavat englantia.

ravintolat
Turistipaikoissa ainakin kaikki meidän käyttämät ravintolat olivat ulkomaalaisten pitämiä. Oli italialaisia, kiinalaisia, intialaisia, brittiläisiä, saksalaisia ym. maalaisia ravintoloita. Hintataso vaihtelee runsaasti, mutta ainakin San Blasissa kaikki ravintolat olivat edullisia ja osa todella halpoja. Osassa sai kunnollisen kookkaan ja maukkaan liharuoan juomineen n. 7 eurolla henkeä kohti.

golfkentät
Teneriffan golfkentät sijaitsevat melkein kaikki etelässä. Pohjoisessa on vain yksi täysimittainen kenttä ja toinen maan länsiosassa vuoriston länsipuolella. Etelässä on 5 täysimittaista kenttää. Greenfeet ovat melko lailla samansuuruisia eri kentillä, yksittäin hankittuna 100 euron molemmin puolin. Kentät ovat ruuhkaisia, joten peliajat kannattaa varata ajoissa, mieluiten 2-3 kuukautta ennen matkaa. Golfauton hinta oli kaikilla käyttämillämme kentillä 38-40 euroa ja kärryt 5-6 euroa. Joillakin kentillä on hieman korkeuseroja, mutta tervejalkaiselle auton käyttö ei ole välttämätöntä. Kentät ovat hyväkuntoisia ja kauniita - maisemat suorastaan huikaisevia. Pelinopeus ruuhkaisuudesta huolimatta oli hyvä. Kierros kesti enimmilläänkin alle 5 tuntia, yleensä n. 4.5 tuntia vaikka odottelemaankin joutui.

sää
Aurinko paistoi joka päivä, mutta pilvistä oli varsinkin ensimmäisellä viikolla aika paljon. Tuulta oli runsaasti varsinkin Golf del Sur-kentällä. Lännempänä tuuli oli lievempää. Aamuisin oli aika viileää, sillä alimmat lämpötilat olivat parvekkeellamme 12 ja 15 asteen välillä. Päivisin käytiin kuitenkin yleensä yli 20 asteessa. Vuoristossa oli alle 10 astettakin ja sen harvan sateen aikanakin n. 10 astetta. Golfarille keli oli kuitenkin hyvin sopiva tuulta lukuun ottamatta.