Golfmatka Vilnaan Liettuaan 19.-22.09.2018

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen.
    Matkareitti: lento Helsinki - Vilna - Helsinki
    Pelatut kentät: Capitals Golf Club, European Centre Golf Club, The V Golf Club

Alkusanat

Tästä matkasta puhuttiin kavereiden kanssa jo keväällä, mutta innostusta ei tullut. Sitten syyskuun alkupuolella päätettiin toteuttaa matka Päivin kanssa kahdestaan. Golfpassilta saatiin tarjous kolmen yön paketista Hotel Artis Centrumiin Vilnaan. Hintaan kuuluivat aamiainen, kaikki kuljetukset, lennot Finnairilla ja golfkierrokset kolmella Vilnan kentällä: The V Golf Club, European Centre Golf Club ja Capitals Golf Club. Finnairin lento mahdollisti sen, että bägeistä ei tarvitse maksaa, kun ei ole muuta ruumaan menevää matkatavaraa. Päätimme siis pärjätä käsitavaroilla. Liettuassa emme ole aikaisemmin käyneet eikä matkan lyhyydestä johtuen ollut aikaa kunnon tutustumiseen. Ehkäpä käymme maassa uudestaan varaten vähän enemmän aikaa muullekin kuin golfille.

Keskiviikko 19.09.2018 Lähdimme omalla autolla Päivin kanssa ajelemaan Helsinki-Vantaan lentoasemaa kohti 6.35. Sää oli aurinkoinen ja lämpötila 15 astetta. Matka kesti tasan 30 minuuttia, kun olimme P5-parkkitalossa. Nopeasti saimme vedettyä bägimme bag dropiin eikä meillä muuta ruumaan menevää ollutkaan. Turvatarkastuskin sujui nopeasti, vaikka jouduinkin taas kerran pyyhkäisytestin kohteeksi. Huono tuuri, koska se tehdään kuulemma täysin satunnaisesti. Mitään ei tietenkään löytynyt. UpperCrust-ravintolassa otettiin kahvit ja voileivät huimaan 24 euron hintaan.

Portti oli 19 ja Finnairin Embraer 190-koneeseen päästiin 9.20. Lennon operoi Norra. Melkein täysi kone lähti putkelta 9.33 ja nousi ilmaan 9.40 kapteeni Mikko Kasurisen ollessa puikoissa. Lyhyen matkan aikana tarjoiltiin vain vettä, mustikkamehua, teetä ja kahvia maksutta. Lentokorkeus oli 12000 metriä.

Kone laskeutui Vilnaan Liettuaan 10.40, joten lento kesti tasan tunnin. Bägimme saatiin ihan ensimmäisinä jo 11.10 ja taksimme kuski oli odottamassa sovitusti, joten Artis Centrum-hotellille päästiin nopeasti jättämään käsitavarat ja bägien matkasuojat. The V Golf Clubilla oltiin jo 11.50. Lähtöaikamme oli varattu 14.00, mutta saimme siirrettyä sen tuntia aikaisemmaksi. Ennen sitä ehdittiin ottaa klubilla valtavat club sandwichit, jotka maksoivat 10 euroa/kpl. Surkeat golfkärryt muuten maksoivat á 3.50 euroa. Ravintolassa iso olut maksoi 5 euroa ja pieni 3 euroa. Matkaa klubilta 1. tiille on lähes puoli kilometriä ja 18. griini on vielä 300 metriä kauempana. Osa siirtymistä on melko pitkiä, joten kävelyä tuli paljon. Kenttä on selvästi suunniteltu autolla pelattavaksi. Korkeuseroja on kuitenkin aika vähän. Ensimmäiset 3 reikää ovat melko hankalia doglegeja vielä vesiesteillä maustettuna. Muutenkin kentällä on paljon haastavia reikiä, mutta hyvä vaikutelma kuitenkin jäi. Kentän kunto oli tosi hyvä ja griinit hyvin nopeita, mutta opastus kentällä oli heikko. Kierros kesti kuitenkin vain 3h 20min. Muita pelaajia oli tosi vähän.

Helsinki - Vilna - The V Golf Club 19.09.2018
Helsingin lentoasemalla odoteltiin taas matkaan lähtöä UpperCrust-ravintolassa. Vilnassa oli paljon vanhaa ja paljon uutta arkkitehtuuria. Hotellimme oli vanhassa kaupungissa. Aivan The V Golf Clubin vieressä on suuri Vilnius Grand Resort. Vilnaan on matkaa vajaat 20 km.
The V Golf Clubin klubitalo on matala ja heti seinän takana on rangen katos. 1. väylä on vaikea dogleg. Avauksen on oltava 200-metrinen ja vettä on joka puolella. Väylätaulut olivat hyvät. Tässä näkyvät 2. väylän vaikeudet. Alku on tällä kentällä hankala.
Tässä näkyy aika selkeästi kentän alkupään luonne - vettä' vettä, vettä. 7. väylän avaus lyödään kapeaan aukkoon ja tämä pitkä par 5 laskeutuu alas päin griinille. 10. väylä katsottune griiniltä tiille päin. Tämä on kuitenkin aika lyhyt par 4.

Paluukyyti oli tilattu vasta 19.30, mutta me olimme klubilla jo 16.20. Pyysin caddiemasteria soittamaan kuskillemme, että voisi tulla hakemaan meidät aikaisemmin. Se ei kuitenkaan onnistunut muiden buukkausten johdosta eikä muitakaan firman kuskeja saatu meitä hakemaan. Vaikka kuljetukset kuuluivat paketin hintaan, päätimme tilata toisen taksin hakemaan meidät. Se tulikin melko nopeasti ja ruuhkasta huolimatta olimme hotellilla jo 17.30. Kyyti maksoi 24 euroa. Kuski mainosti ja suositteli matkaa Trakaihin, jossa oltaisiin 2 tuntia hintaan 70 euroa. Sama matka löytyi hotellilla olleesta esitteestä 35 eurolla. Ravintolan tarjoilija kertoi lämpötilan olleen 27 astetta ja aurinko paistoi koko ajan.

Heti hotellille päästyämme lähdimme etsimään respan opastamana Maxima-marketia hotellin läheltä, mutta ei sitä heti löydetty. Kiersimme korttelin ja poikkesimme sammuttamaan janoa La Birra-pubiin. GT ja iso tumma paikallinen olut maksoivat 7.80 euroa. Pienen lenkin jälkeen löytyi kauppakin ja saimme mm. huoneeseemme ja golfbägeihimme vettä. Pitkän päivän jälkeen olimme valmiita menemään aikaisin yöpuulle.

Vilna 19.09.2018
Artis Centrum Hotel (Viesbutis) on aivan vanhan kaupungin keskustassa hyvällä paikalla. Läheisellä kävelykadulla on kivoja ravintoloita ja pubeja, kuten tämä La Birra. Huoneemme oli hotellin neljännessä kerroksessa, josta näkyi alas tuloaulaan ja respaan.

Torstai 20.09.2018 Aamu oli aurinkoinen ja taivas pilvetön. Aamiaiselle mentiin 2. kerroksessa olevaan La Traviata-ravintolaan 7.30 ja tarjonta oli hyvä. Aamiaisen jälkeen kiersin korttelin hotellimme itäpuolella ja siinähän onkin Presidentin palatsi.

Vilna 20.09.2018
Artis Centrum Hotel näkyy ajokieltomerkin takana ja etualalla on huputettu Liettuan oikeusministeriö. Vanhassa kaupungissa on tietysti paljon kapeita katuja ja tietysti kirkkoja. Tämän kirkon torni näyttää lähtevän kadulta, joka kapenee vain entisestään.
Kaukaa talojen kattojen yli sain zoomattua tällaisen selvästi kritillisen patsaan. Tämä on Liettuan presidentin palatsi, joka sijaitsee aivan hotellimme tuntumassa. Tässä on lähin Neris-joen yli johtavista lukuisista silloista.

9.15 oli eilinen iso taksi odottamassa meitä hotellin oven edessä ja päästiin ajelemaan kohti European Central Golf Clubia. Matka sinne kesti n. puoli tuntia. Kärryt maksoivat täällä 2.50 euroa ja olivat paljon paremmat kuin V Golf Clubin euro kalliimmat kärryt. Pelaamaan päästin lähtemään heti 10.15. Pelaajia näytti täälläkin olevan vähän. Kenttä oli myös täällä erinomaisessa kunnossa ja griinit nopeat. Hieman helpommaltakin se tuntui, koska metsään tehtyjä väyliä oli vähemmän. Vettä kyllä löytyi mukavasti samoin kuin sen vuoksi haastavia väyliä. Siirtymät olivat myös paljon kohtuullisemmat. Golfklubillakin kaikki oli paljon halvempaa. Iso olut maksoi 3 euroa. Puolivälissä pidettiin 20 minuutin tauko, koska etuysi kesti vain 1h 30min. Takaysikin meni nopeasti ja kesti 1h 35min eli koko kierroksesta taukoineen selvittiin 3h 25min:ssa. Kierroksen jälkeen otettiin oluet ja pienet leivät, jotka maksoivat 2.90 euroa. Kuskin kanssa sovittiin, että hän tulee hakemaan meidät tuntia ennen etukäteen suunniteltua aikaa eli 15.00. Hän oli kuitenkin parkissa 14.45 ja niin päästiin hotellille jo 15.15.

European Center Golf Club 20.09.2018
European Center Golf Clubin klubitalon julkisivu on yksinkertainen, mutta näyttävä. Tämä kuva on otettu 1. tiiltä klubille päin. 1. väylä on dogleg, jossa mutkassa olevaan lampeen on n. 170 metriä.
Kaikilla kentillä oli tällaisia "salaojia" griinin edessä, kuten tämä 2. väylällä olevat. 6. väylä par 3, 88 m, näyttää tältä griiniltä tiille päin. Tämä oli reissun lyhin väylä. Väylätaulut olivat täällä informatiivisia. Tässäkin 9. väylää reunustaa oja oikealla koko matkan.
Kentän puolella klubitalo terasseineen on kivan näköinen ja aivan harjoitusgriinin reunassa. 11. väylällä on tilaa mukavasti, mutta ojia kannattaa varoa. Tämä oli nyt kuitenkin kuiva. 16. väylä on kapea ja pitkä par 3, 175 metriä. Onneksi griinin lähitöllä on tilaa.
17. väylä on harhauttava. Avaus pitää suunnata kummun vasemmalle puolelle ellei lyö tosi pitkälle. Oikealla on OB. Melko suuri lampi reunustaa 17. väylää loppupäästä. 18. väylällä on pallon etsijä kivettynyt vesiesteeseen.

Pienet levot otettiin ennen kuin lähdettiin tutkimaan ympäristöä. Ensin käveltiin Presidentin palatsin ohi ja mentiin Vilnan katedraalille, jossa käytiin myös sisällä ottamassa kuvia. Sen jälkeen käveltiin hetki Neris-joen vartta ja käännyttiin kohti hotellia. Käväisimme isossa Gedimino-tavaratalossa, josta ostettiin etupäässä vettä ja kannettiin ostokset hotellillemme. Sen jälkeen lähdettiin kävelemään länteen päin kohti ravintoloita. Ensin poikettiin kuitenkin ottamassa aperitiivit Uncle Sam's American Pubissa. Guinnesiakin sain pitkästä aikaa. Sitten lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Kävelykadun varrella sellaisia olikin, mutta osa turhan kalliita. Pomodoro-pizzeriaan sitten päädyttiin ja ruoka olikin hyvää eikä turhan kallista.

Vatsat täynnä palattiin sitten majapaikkaamme iltaa viettämään ja valmistautumaan seuraavan päivän koitokseen.

Vilna 20.09.2018
Kirkoksi hyvin matala Vilnan katedraali valmistautui myös paavin vierailuun. Katedraalin alttari tauluineen on melko yksinkertainen. Sivulaivojen tilat olivat osittain paljon näyttävämpiä.
Katedraalin urut ovat komeat. Tämä vanha rakennus sillan vieressä on kirjasto. Tämä Neris-joen yli menevä silta on nimeltään Mindaugo Bridge.
Gedimino-ostoskeskus on sisältä melko avaran tuntuinen. Vilniaus on kävelykatu, jossa on lukuisia terasseja. Uncle Sam's American Pub on sytyttänyt jo iltavalot.

Perjanai 21.09.2018 Aamulla oli taivaalla pientä pilvisyyttä näkyvissä. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja huoneeseemme palattua näkyi taivaalla 8 kuumailmapalloa. Tein myös lähtöselvityksen ja respan tyttö ystävällisesti tulosti meille boarding passit. Tuttu kuski oli nyt vastassa eri autolla 9.15 ja 45 minuutissa päästiin Capitals Golf Clubille 50 km:n päähän. Klubitalo on hieno, mutta todella hiljaista oli täälläkin. Kun näimme maaston, päätimme ottaa golfauton kierrokselle. Se maksoi vain 25 euroa. Taas päästiin lähtemään aikaisemmin eli 10.15. Tämäkin kenttä oli hienossa kunnossa, mutta griinit olivat hieman hitaampia kuin edellisillä kentillä. Autotiet olivat huonot eikä niitä joka paikassa edes ollut. Opastus oli kuitenkin hyvin hoidettu ja tiilikoppien seinään kiinnitetyt väylätaulut huomattiin helposti kauempaakin. Kopin sisällä oli roskis. Kenttä on mäkinen ja mielenkiintoinen. Tilaa on draiveille hyvin eikä puita juurikaan ollut. Vettä kylläkin oli useimmilla väylillä. 4. väylällä ohitettiin kolmen pelaajan ryhmä sujuvasti. Etuysillä meni aikaa 1.5 tuntia ja takaysillä tarkalleen sama eli kenttä pelattiin 3 tunnissa eli 13.15 oltiin jo valmiita.

Meillä oli nyt hyvin aikaa istua klubilla ja nauttia juomista ja pienistä ruoka-annoksista, sillä paluukyyti luvattiin tulevan vasta 16.00. Kentän golf-toiminnasta vastaavan Harri Ahtiaisen kanssa juteltiin pitkä tovi kentästä ja Suomen golfin tilanteesta. Pro Shopista ostin muistoksi yhden pelipaidan, joka maksoi tosin 39 euroa, mutta alkuperäinen hinta oli 62 euroa. Tutun kuskin poika tuli nyt noutamaan meidät 16.10 ja paluu hotellille kesti samat 45 minuuttia.

Vilna - Capitals Golf Club 21.09.2018
Aamuvarhaisella lipui 8 kuumailmapalloa kohti pohjoista hotellimme itäpuolella. Vilnan televisiotornin ravintola on yli 160 metriä maan pinnasta. Voimalaitoskin jäi reittimme varrelle. Tämä toimii ilmeisesti kaasulla.
Capitals Golf Clubin klubirakennut on tehty puusta ja on melko hieno. 1. väylän tiillä jo huomaa kentän luonteen. Mäkistä on ja siksi meillä oli auto. Väylätaulut on kiinnitetty tiilistä tehtyyn kehikkoon. Oikeassa näkyy griini ja sen kuusi lohkoa (kirjaimin).
Etuysillä on hyvin tilaa. Griinit bunkkereineen ovat silmiä hiveleviä. 4. väylällä on jo hieman metsää. Tämä par 5 kaartuu oikealle ylämäkeen. 5. väylä tullaankin sitten melkoiseen alamäkeen ja tässä tehtiin ohitus.
6. väylän griinille tullaan myös alamäkeen. Nyt on tilaa! 8. väylä pelataan myös melkoiseen alamäkeen ja griini on nyt veden takana. 10. väylä on aivan klubin vieressä ja tämä par 3 pelataan myös alamäkeen.
11. väylällä on myös puita, mutta ei niistä juuri haittaa ole. Takaysillä on enemmän vettä, mutta kyllä ne pääsee kiertämään myös tässä 14. väylällä. 15. väylä on par 5, jossa vesi on tiukasti mukana.
18. väylä on komea päätösväylä, jossa joudutaan griinille tulemaan veden yli, vaikka se ei hyvin näykään. Griini on lähellä klubitaloa ja sen terassia. Griinit olivat tosi hyvät, mutta hieman hitaat. Klubilla on taulu kentästä, josta näkyy, että sisääntulossa (alhaalla) on paljon vettä.

Hotellilla alettiin jo hieman pakkaamaan bägejä, koska paluumatka oli aamulla edessä. Pienen lepotauon jälkeen lähdettiin kävelylle itäpuolen kävelykadulle. Siellä olikin paljon elämää. Siellä on runsaasti terasseja ja ravintoloita. Menimme syömään Etno Dvaras-ravintolaan, joka olikin hyvä ja edullinen valinta. Sitten käveltiin pieneen Laibe-marketiin, jossa ostettiin vettä. Hotellilla oltiin 20.30.

Päivä oli taas aurinkoinen ja lämpötila kävi 26 asteessa. Tuulta oli hieman edellispäiviä enemmän.

Vilna 21.09.2018
Presidentin linnan eteen oli kyhätty katsomo paavin puhetta kuunteleville. Vilnalaista katutaidetta - ei ollenkaan hassumpaa. Ahtaan tuntuista polkua saavutaan kävelykadulle, jossa olikin elämää vähän myöhemmin.
Kävelykadut ovat kivoja missä tahansa kaupungissa. Oikealla näkyy kaupunkipyöriä. Tässä Etno Dvaras- ravintolassa syötiin ja vilkasta alkoi illan pimetessä olla. Tämä valaistu rakennus on House of Signatories eli jonkinlainen museo.
Puolan suurlähetystö kapealla kadulla oli myös valaistu. Valaistun vanhan rakennuksen takana näkyy katedraalin torni. Tästä rakennelmasta ilmeisesti paavi pitää puheensa kansalle palatsin edessä.

Lauanai 22.09.2018 Aamulla oli taivaalla pientä pilvisyyttä näkyvissä, mutta jo 7.30 satoi vettä välillä kovastikin. Aamiaiselle mentiin 8.00, jolloin ravintola oli juuri avattu. Check-out tehtiin 9.00 ja ihmeteltiin poliisien paljoutta alueella. Osa kävi hotellin sisälläkin pienellä tauolla. Koko alue oli suljettu autoliikenteeltä ja syynä oli juuri alkanut paavin vierailu Vilnassa. Edellisenä iltana nähtiin presidentin palatsin eteen tehty ”tuhannen tuolin” katsomo ja puhujakatos, joka viittasi myös tähän vierailuun. Taksin piti tulla hakemaan 9.30, mutta kun alueelle ei autolla päässyt, huolestuimme vähän, kun kuskia ei kuulunut. Respan tytöt jo yrittivät soittaa meidän vakiokuskille ja samalla tuli yksi kaveri, joka oli nyt meille kuskina. Raahasimme tavarat ylämäkeen kävelykadun taakse, jossa kaverin auto oli. Sade oli tauonnut, joten onneksi emme kastuneet. Lämpötila oli 15 astetta.

Vilnan lentoasemalle päästiin vartissa ja hieman jouduttiin jonottamaan tavaroiden jättämistä. Bägit jouduttiin viemään ylipitkinä hihnalle 8 vähän eri paikkaan. Turvatarkastus sujui nopeasti ja lähtöportin lähellä oltiin 10.30. Svyturys-ravintolassa otimme kalliit kahvit hintaan 2.80 euroa.

Norran 68-paikkainen ATR 72-500 kone lähti portilta 12 ja sen luokse mentiin bussilla ja hieman satoikin taas. Koneessa oltiin 11.35 ja liikkeelle päästiin 11.47 ja ilmaan 11.52. Pilvisessä säässä lennettiin melkein koko matka ja puolen tunnin lennon jälkeen oli turbulenssia niin paljon, että tarjoilua ei pystynyt järjestämään. Viron päällä taivas alkoi selkenemään ja Helsinkiin laskeuduttiin hyvässä hieman tuulisessa säässä 13.12. Lämpötila oli 18 astetta ja kone parkkeerasi liikelentoalueelle terminaali 1:n eteläpään kohdalle, johon kone jäi. Taas mentiin bussilla ja tällä kertaa kauemmalle hihna-alueelle. Suurin osa koneen matkustajista oli transitmatkustajia, joten hyvin nopeasti saatiin bägit ja suunnattiin Finavian palvelupisteelle melkein terminaali 1:een. Minulta hävisi matkalla pysäköinnin kortti ja palvelupisteestä selvittivät rekisterinumeron perusteella auton jättöajan. Saimme uuden kortin ja pysäköinnin hinta 4 vuorokaudelta oli 62 €. Kamat saatiin reilun puolen kilometrin kävelyn jälkeen autolle ja kotona oltiin 14.25.

Reissu oli taas oikein mukava ja sää suosi golfpelejämme. Lähtöaamun sadekaan ei haitannut enää yhtään. Uuden reissunkin voisi Vilnaan tehdä, mutta vapaa-aikaa saisi silloin olla vähän enemmän.

Vilna - Helsinki 22.09.2018
Poliisiautoja ja poliiseja oli hotellin lähellä paljon paavin vierailun vuoksi. Vilnan lentoasema ei näytä kovin uudelta. Muisto Neuvosoliiton ajoilta?. Lentoasemalla oli hiljaista. Saimme ihan rauhassa juoda kalliit kahvimme.

Yhteenveto matkasta Vilnaan

matka

Vilnaan pääsee helpoiten lentämällä ainakin Finnairilla. Lento kestää vain tunnin tai vähän yli. Yleensäkin kannatta ottaa golfmatkojen järjestäjän valmismatka (esimerkiksi Golfpassilta), koska siinä on kaikki hoidettu valmiiksi. Se sisältää lennot, kaikki kuljetukset, majoituksen, aamiaisen ja greenfeet (3 kpl) eri kentille (The V Golf Club, European Centre Golf Club ja Capitals Golf Club). Taksimatka kentille kestää 15 - 45 minuuttia kentästä riippuen.

valuutta

Liettuan valuutta on euro, joten hintojen vertailu on helppoa.

asuminen

Me asuimme Artis Central-hotellissa, joka sijaitsee erinomaisella keskeisellä paikalla vanhassa kaupungissa. Hotelli on neljän tähden hotelli ja se näkyi lähinnä juuri sijainnissa ja aamiaisessa. Huone oli aika pieni eikä ikkunoista juuri muuta näkynyt kui kiviseiniä ja kattoja, mutta sijainti olikin tiukkaan rakennetussa vanhassa kaupungissa.

kielitaito

Englannilla pärjää hyvin riippuen siitä, missä liikkuu. Kentillä se riittää mainiosti. Me pärjättiin erinomaisesti joka paikassa englannilla.

liikenne

Tällä on paljon autoja, mutta aika helppo on liikkua autollakin, sillä pahoja ruuhkia ei ole. Tiet ovat melko hyvässä kunnossa ja kentille pääse suuren osan matkasta nelikaistaisella tiellä. Polttoaine on n. 15% halvempaa kuin Suomessa.

ihmiset

Ihmiset ovat etupäässä hyvin ystävällisiä. Turisteja on aika paljon ja palvelut ovat täällä pääasiassa paikallisten, mutta muualta tulleitakin on jonkin verran.

ravintolat

Golfkentillä on omat ravintolat, mutta hinnat ovat niissä hieman kalliimpia kuin kaupungeissa. Ravintoloita löytyy paljon ja hinta vaihtelee suuresti. Vähän sivummalla turistialueilta on varmasti paljon halvempaa, mutta kävelykaduillakin saimme hyvät ruoat n. 40 % halvemmalla kuin Suomessa. Olut ja viini olivat myös halvempia kuin Suomessa.

golfkentät

Golfkenttiä on Vilnan alueella kolme: The V Golf Club, European Centre Golf Club ja Capitals Golf Club. Vaikeusaste on tämä sama vaikein ensin mainittuna. Kunto oli kaikilla kentillä hyvä ja griinit erinomaiset, V Golfilla nopeimmat. Capitals on mäkisin ja golfauto on suureksi avuksi, muut melko tasaisia. Greenfeehinnat näkyivät olevan arkisin 45 - 50 € ja autot 25 - 32 €. Kärryt olivat melko kehnoja ja maksoivat 2.5 - 3.5 euroa.

sää

Aurinko paistoi joka päivä pelatessamme ja lämpötila oli 25-27 astetta, mutta meillä olikin erinomainen tuuri. Poislähtöpäivänä satoi jonkin verran.