Lomamatka Wieniin Itävaltaan ja Bratislavaan Slovakiaan 30.12.2014 - 04.01.2015

Matkaseurue: Päivi ja EJH
    Matkareitti: lento Helsinki - Wien, juna Wien - Bratislava - Wien, lento Wien - Helsinki

Marraskuun alussa 2014 huomasin, että minulta oli helmikuussa vanhentumassa Finnairin pisteitä 34000. Tuli kiire varata joku palkintolento. Koska emme Päivin kanssa ole aikaisemmin käyneet Itävallassa, valikoitui kohteeksi Wien. Varaus tehtiin 11.11.2014. Pisteitä jouduimme hieman sumplimaan, mutta saimme molemmille lennot pisteillä. Lentokenttäveroja ym. pikkukustannuksia kertyi kuitenkin 127.72 €/henkilö. Hotelleja etsin kuumeisesti netistä ja periaatteena oli se, että matka keskustaan ei ole kovin pitkä. 4 tähden Austria Trend Hotel Doppio tuli valittua, vaikka siitä oli keskustaan n. 3 km. Tämä oli jälkikäteen ajateltuna kohtalaisen hyvä valinta, sillä julkisella liikenteellä pääsi kätevästi ja edullisesti liikkumaan. Päätimme samalla reissulla käväistä myös Slovakian puolella Bratislavassa, jonne matkaa Wienistä on vain 65 km. Tämän reissun vuoksi matkan pituudeksi otettiin 5 yötä Wienissä.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Tiistai 30.12.14.

Lähdimme omalla autolla Helsinki-Vantaan lentokentälle 6.00. Pakkasta oli 2 astetta ja lunta satoi hiljalleen. Lentokentän P5-parkkiin saavuttiin 6.30. Koska meillä oli lähtöselvitys tehty netissä eikä matkatavaroita ruumaan ollut, menimme suoraan turvatarkastukseen. Siinä olikin sitten todella pitkä jono, mutta homma sujui mukavasti. Odotusaikaa ei ollut paljon ja koneeseen päästiin 7.45. Finnairin Airbus 320 lähti portilta 29 vasta 8.23 ja meni taaemmalle kiitoradalle jäänestokäsittelyyn. Ilmaan noustiin 8.43 ja arvioitu lentoaika oli 1h 55min. Koneessa vieressäni istui suomalainen nuori nainen, joka oli asunut Wienissä jo useita vuosia. Hän kertoi kivoja vihjeitä Wienin nähtävyyksistä. Näin ollen lentomatkakin meni mukavasti.

Helsinki - Wien 30.12.2014.

Helsinki - Vantaan lentoasemalla oli melkoinen ruuhka.

Päivi odottelee lähtöä kaikessa rauhassa puhelinta tutkien.

Wienissäkin oli jo lunta maassa, mutta äkkiä se suli pois.

Wienin kentälle laskeuduttiin 9.34. Meillä ei ollut mitään kiirettä, joten menimme hihnojen ohi ulos ja löysimme Tourist Infon. Sieltä ostimme Vienna Cardin, joka oli voimassa 72 tuntia ensimmäisestä leimauksesta. Se maksoi 21.90 euroa ja sillä pääsi kolme vuorokautta vapaasti matkustamaan kaupungin julkisella liikenteellä. Ostimme myös lipun P7-junaan, jolla pääsi aika lähelle hotelliamme Wien St. Marx-asemalle. Lippu maksoi 2.20 euroa. Wienin eteläpuolella sijaitsevaan Austria Trend Hotel Doppioon saavuimme 10.55 ja pääsimme heti huoneeseemme 612. Se oli ihan normaali hotellihuone ilman parveketta. Näköala ympäristön esikaupunkialueelle etelään oli kohtuullinen.

Wien 30.12.2014.

Wienin lentoasema on aika paljon suurempi kuin Helsingin.

Tässä lentoaseman DO&CO:n baarissa istuttiin paluumatkalla.

Hotel Doppio on osa hyvin suurta rakennusta kaupungin eteläpuolella.

Hetken sijoittelimme tavaroitamme ja lähdimme kaupungille ratikalla 71, jonka pysäkki oli aivan hotellimme lähistöllä. Sillä ajoimme Oopperan viereen. Café Palffyssä kävimme juomassa oluen ja punaviinin. Sitten menimme Keiserlische Shatzkammer-museoon, jossa ei ollut kovin paljon meille mielenkiintoista katsottavaa. Onneksi eläkeikäisten lipun sai 9 eurolla. Sen jälkeen ihmettelimme isoja ikivanhoja rakennuksia ja kävimme Sisi-museossa. Sinne lippu maksoi 10.50 euroa Vienna Cardilla, mutta sekin oli hienoinen pettymys. Sieltä suuntasimme sitten lähelle St. Petersin aukiota syömään Lohmann's Alt Wiener Restaurantissa wiener schnitzelit. Hintaa oli 15.90 ja iso olut maksoi 4.40.

Wien 30.12.2014.

Wienin Ooppera oli selkeä paikka jäädä pois vanhassa kaupungissa ratikan 71 kyydistä.

Kahvipaikkamme Café Taffy ja yksi hyvin lukuisista kaupungin hevosvaljakoista.

Keiserlische Shatzkammer-museo oli ensimmäinen kohteemme kaupungissa.

Pieni sänky löytyi yhdestä palatsin lukuisista huoneista.

Kynttilänjalkoja oli jokaisessa käymässämme museossa paljon.

Isoja ja valtavia taulujakin löytyi joka paikasta runsaasti.

St. Michaelin kirkko on yksi kaupungin kymmenistä kirkoista.

Sissi-museokin sijaitsee komeassa vanhassa palatsissa.

Taiteellisia lautasia oli esillä paljon ja kaikki olivat erilaisia.

Tässäkin näkyy satamäärin hienoja kynttilänjalkoja, joita varmaan tarvittiinkin paljon.

Lohmann's Alt Wiener Restaurant oli hyvä valinta ruokapaikaksi Burggartenin reunalla.

St. Stephen's Cathedralin päätornitorni kohoaa jyhkeänä 136 metrin korkeuteen.

Sen jälkeen olimmekin jo valmiit palaamaan hotellille. Käytimme nyt metroa U3 ja kyytiin hypättiin St. Petersin aukiolla ja pois jäätiin Schlochthausgassenilla. Siitä käveltiin hotellille päin ja poikettiin O'Connors Old Oak Pubissa Wien St. Marxin aseman vieressä. Sen jälkeen huomasimme aika lähellä hotellia Billa-marketin. Sieltä saatiin ostettua mm. vettä. Sitten mentiinkin huoneeseen tutkimaa nettiä ja lepäilemään.

Lämpötila oli -4 astetta ja koko päivä oli aurinkoinen. Wienissä näytti olevan paljon hevosvaljakkoja vaunuineen turisteja varten ja niitä ajeli hotellimme lähistölläkin.

Keskiviikko 31.12.14.

Yö nukuttiin hyvin runsaan ulkoilun ja kävelyn vuoksi. Aamiaiselle mentiin vasta 8.45. Se olikin tässä hotellissa melko koruton. Lämmintä ei ollut muuta kuin kahvi eikä sitäkään löytynyt mustana kuin expressoa hyvin pieninä annoksina. Niinpä otimmekin yleensä 3-5 annosta. Leipää, leikkeleitä ja mehua sekä hedelmäsalaattia kyllä oli ja paljon muutakin. 9.30 kävelimme metron U3 Zippererstassen asemalle n. 13 minuuttia. Metrolla ajettiin kaksi asemaväliä Erdbergiin, jossa katsoimme Bratislavaan lähtevien bussien lähtöpaikan. Sitten ajoimme kaupungin keskustaan Stephansplatzille ja kävimme St. Stephansin katedraalissa. Katedraalin edessä oli ihmisiä, jotka yrittivät myydä lippuja yhteen Uuden vuoden konserttiin. Meille lippuja tyrkyttänyt kaveri oli seurustellut joskus golfkaverimme siskon kanssa. Menimme myös hissillä sen yhteen 65 metriä korkeaan nurkkatorniin katselemaan maisemia. Hissi maksoi 5 euroa hengeltä. Suurin torni kohoaa 136 metriä korkealle. Sitten käveltiin Tourist Infoon ja sieltä ajettiin U1-metrolla päärautatieasemalle, koska olimme päättäneet mennä Bratislavan reissulle kuitenkin junalla.

Wien 31.12.2014.

Edbergissä on U3-metron asema ja Bratislavan bussien lähtöasema.

St. Stephan'sin katedraalissa oli paljon porukka, mutta myös nähtävää.

Komeita alttaritauluja oli useita, mutta pääalttari oli tietysti paras.

Kaupunkinäkymä nurkkatornista etelään päin yli kaupungin.

Wienissä on myös jonkinlaisia pilvenpiirtäjiä, mutta vähän.

Katedraalin kattokin on komea. Kuinkahan kauan tätä on rakennettu?

Muutamia korkeita rakennuksia näkyy tässäkin kirkkojen lisäksi.

Keskellä kuvaa näkyy 202 metriä korkea Millennium Tower.

Tämä osa kattoa on vielä koristeellisempi - tosi vino.

U1 ja U2 metroilla ajettiin Volkstheaterin asemalle, jonka lähellä on suuria museoita. Sisälle ei kuitenkaan menty, mutta osuttiin Theresien-Platzille, jossa oli vielä pystyssä kymmeniä pieniä kojuja, joissa myytiin jouluun liittyvää pientä tavaraa. Alue on varmasti komea pimeällä. Tätä lennolla vieressäni istunut tyttö mainostikin. Sieltä käveltiin kahville hiljaiseen Am Burggarten-kahvilaan. Siinä otettiin isot expressot, koska oikein muuta ei ollut ja minä otin Sacher-kakun, Päivi Apfel Schrudelin. Hintaa kertyi 14.40 euroa, joten kovin halpaa ei ollut. Sieltä käveltiin Kärntner Ringille ja hypättiin ratikkaan 2 ja ajettiin Stadtparkin kohdalle, jossa katsottiin suurta puistoa ja siellä oli kuuluisten säveltäjien patsaita. Samalla ratikkalinjalla ajettiin sitten Schwedenplatzille Tonavan kanaalin ääreen. Taas käveltiin ympäristöön tutustuen kanaalin toisella puolellakin.

Wien 31.12.2014.

Wienin Hauptbahnhof on hyvin uusi, avattu 2014. Tästä lähtevät Bratislavan junat.

Volkstheater on taas melko vanhan näköinen rakennus. Se on perustettu 1889.

Tätä joulutoria mainosti lennolla vieressäni istunut nainen. Illalla tori näyttäisi vielä paremmalta.

Theresien-Platzin vieressä on iso Mumokin taidehalli, jossa on myös museo.

Tällaisia joulukojuja oli paljon, osassa myytiin juotavaa ja syötävääkin. Niissä kauppa kävi.

Tässä on tosi talvisen näköinen koju, jossa myytiin kevyttä tavaraa. Ei näy asiakkaita.

Am Burggarten-kahvilassa käytiin juomassa tapamme mukaan kalliit expressot.

Komea Marriott-hotelli Weihburggassen ja Parkringin risteyksessä.

Stadtparkissa on paljon säveltäjien patsaita - tässä Johann Strauss. Kuvan otti ystävällinen mies.

Tässä poseeraan säveltäjä Franz Leharin kanssa aivan puiston reunalla.

Tonavan kanaalinsta Schwedenplatzilta lähtevät kesäisin laivat Bratislavaan.

Sivukaduiltakin löytyy mielenkiintoisia rakennuksia ja paljon muutakin.

Riemergassella käytiin syömässä pastaa Santissimo-ravintolassa. Sitten käveltiinkin jo ratikan 2 pysäkille ja ajettiin pari pysäkkiväliä Schwartzenbergiin, jossa hypättiin ratikkaan 71, jolla ajettiin hotellin lähelle. Kello olikin jo 16.30 ja pakkanen oli kiristynyt suurin piirtein nollasta -4 asteeseen.

Aaton kunniaksi käväistiin aulabaarissa ottamassa parit GT:t. Muita asiakkaita ei juurikaan ollut. GT:n hinta oli 6.70 €. Illan lähestyessä alkoi pian näkyä yksittäisiä Uuden vuoden raketteja. Niitä katseltiin huoneen ikkunasta. Puolen yön aikaan näkyi paljon komeita tulituksia eri puolilla. Sää oli edelleen selkeä.

Wien 31.12.2014.

Riemesgasselta löytyi italialainen Santissimo-ravintola, jossa käytiin syömässä.

St. Marxin O'Connor's Old Oak-pubi oli nyt auki, mutta Uuten vuotena ei. Jätimme nyt väliin.

Hotellimme aulabaarissa ei ollut muita asiakkaita. Tuo vanha mies istui tuossa joka ilta.

Torstai 01.01.15.

ONNELLISTA UUTTA VUOTTA 2015! Aamu valkeni pilvisenä ja 7.00 lämpötila oli -2 astetta. Aamiaisen jälkeen 9.00 oli jo 1 aste lämpimän puolella ja hienoista räntäsadetta oli ajoittain. 10.00 lähdettiin 71:llä ja tarkoitus oli mennä Belvederen linnaan. Kyydistä jäätiin pari pysäkkiä liian aikaisin, mutta perille löydettiin. Poikettiin myös pienessä kirkossa, jossa oli jumalanpalvelus menossa. Sieltä ulos tultaessa kohdattiin suomalainen pariskunta, joka oli myös menossa linnaan. Se löytyikin sitten helposti pienen kävelyn jälkeen.

Wien 01.01.2015.

Päivi odottelee ratikkaa 7:n pysäkillä ja takana näkyy hotellimme Doppio.

Kyllähän Wienistä löytyy uuttakin arkkitehtuuria läheltä keskustaa.

Belvederen linnan edessä on melko suuri lammikko, joka oli nyt jäässä.

Ostimme 16.5 euron liput, jotka käsittivät käynnin Oberes ja Unteres Belvederessä. Oberes on hyvin suuri monikerroksinen linna, jossa oli vanhaa taidetta näytteillä. Unteres on yksikerroksinen paikka, jossa oli esillä hieman uudempaa taidetta. Sieltä lähdettyämme hyppäsimme taas 71:n kyytiin, mutta ajettiin vahingossa väärään suuntaan aina hotellin lähelle. Sitten vaan hypättiin takaisin toiseen suuntaan menevään ratikkaan ja ajettiin Oopperan pysäkille. Aivan vierestä painuttiin maan alle ja juotiin kahvit voisarven kera Anker-baarissa. Sen jälkeen mentiinkin metroon U4 Karlsplatzilla ja ajettiin Schönbrunniin.

Wien 01.01.2015.

Oberes Belvederen linnan takana on suuri puisto, joka laskee kohti Unteres Belvedereä.

Belvederen linnassa on komeita huoneita, mutta niissä ei ole huonekaluja.

Komeita yksityiskohtia löytyy seiniltä joka puolella ja joka huoneessa. Salaa piti kuvata.

Belvederen puisto on varmaan tosi komea kesällä.

Linna katsottuna puistosta päin. Ihmisiä oli puistossa aika vähän.

Tässä yksi Unteres Belvederen huoneista, jossa on patsas.

Schönbrunnin linnan alueella jonotimme lippuluukulle valtavassa ruuhkassa puolisen tuntia kuullaksemme vain, että sisään pääsisi vasta 3 tunnin kuluttua. Se riitti, joten palasimme U4:llä takaisin Karlsplatzille. Asemalta kävelimme läheiseen Karlskircheen, jonka sisäänpääsymaksu oli 5 €. Kirkko olikin tosi komea ja kattomaalauksiakin oli tosi korkealla. Ylempänä oli kymmenien portaiden päässä pieni museo.

Wien 01.01.2015.

Karlsplatzin metroasemalla on yhteys metrolinjoihin U1, U2 ja U4.

Schönbrunnin linnan pihalla näytti vielä olevan vähän ihmisiä.

Lippujonossa oli kuitenkin porukkaa tungokseen asti.

Otin seinällä olevista monitoreista kuvia, sillä sisällä linnassa ei kameraa saanut käyttää.

Loisteliaita huoneita näyttää linnassa olevan ja mikä parasta, niissä on kalusteet paikoillaan.

Kyllä Sissillä on ollu komeat olosuhteet asumiseen, koska huoneitakin on 1441.

Karlskirche ei näytä ulko päin kovin suurelta mutta komealta kyllä.

Alttaritaulu on hieno ja todella korkea ja väreiltään hyvin hillitty.

Katossa on eri kohdissa upeita maalauksia. Paljon on nähty vaivaa.

Joulun läheisyyden tuo mieleen kirkossa oleva seimi joulukuusineen.

Joulukuusia oli kirkossa useita, tässä alttarin molemmin puolin.

Seinillä oli myös taidokkaita pikkuveistoksia.

Kirkosta käveltiin takaisin Oopperan pysäkille ja ajoimme ratikalla D Raatihuoneen pysäkille. Raatihuoneen edessä oli markkina-alue, jossa myytiin kaikenlaista joulukrääsää, juotavaa ja syötävää. Sauvakävelijöitä muuten näkyi Wienissä yllättävän paljon. Isolta valotaululta näytettiin Uuden Vuoden konserttia ja musiikki kuului mahtavasti. Raatihuoneen vastapäätä oli komea Burgtheater. Musiikkiannoksen jälkeen käveltiin Yliopiston eteen etsimään ruokapaikkaa. Zum Leupoldissa oli paljon porukkaa ja sinne menimme mekin. Tilasimme aidon wiener schnitzelin, joka maksoi 16.80 euroa. Siihen ei kuulunut kuin leike. Perunat maksoivat 3.50 euroa ja salaatti 4.50 euroa eli tämä oli vähän kalliimpi paikka.

Wien 01.01.2015.

Raatihuoneen edessäkin oli kojuja joulumyyntiä varten.

Raatihuoneen vastapäätä kadun toisella puolella on Burgtheater.

Yksityiskohta raatihuoneen julkisivusta tornin puolivälistä.

Screeniltä näkyi ja kuului Wienin Uuden vuoden konsertti.

Syömistä ja juomista myyvissä kojuissa kävi vipinä.

Volivkirche Rooseveltplatzilla näkyi talojen välistä.

Syötyämme kävelimme ratikkapysäkille, jossa kaveri kertoi, että jonkun häiriön vuoksi ratikat eivät siitä kulje. Niinpä menimme metrolla U2 Karlsplatzille, josta kävelimme Schwartzenberg Platzille, josta 71 vei meidät St. Marxiin. Yllätykseksemme pubi ja sen vieressä oleva kioski olivat kiinni samoin kuin läheinen kauppa. Vettä piti kuitenkin saada ja hotellin baarissa 1.5 litran pullo maksoi 4.10 euroa.

Hetken levättyämme kävimme vielä aulabaarissa juomassa GT:t. Päivän ylin lämpötila oli 3 astetta, mutta tuuli teki edelleen sään kylmäksi. Schönbrunnin mennessämme satoi hieman vettä. Koko päivä oli pilvinen.

Wien 01.01.2015.

Suuri Zum Leupold-ravintola sijaitsee aivan Yliopiston metroaseman vieressä.

Karlskirchessä näkyivä yövalaistus on varmaan pimeällä kaunis.

Kävellessämme Schwartzenbergplatzelle näimme paljon valaistuja rakennuksia.

Ringstrassen-Galerien ja Grand Hotel Wien oli kivasti valaistu tässä kulmassa.

Tämän rakennuksen kulma oli yksi komeimmista, kynttilä syttyi ja sammui.

Pienellä sivukadullakin rakennukset oli valaistu. Takana näkyy Uuden vuoden konsertin pitopaikka Verein.

Perjantai 02.01.15.

Aamu valkeni pilvisenä ja 7.00 lämpötila oli 1 aste. Aamiaiselle ehdittiin 8.40 ja heti sen jälkeen lähdettiin ratikalla 18 kohti Wienin 2014 avattua päärautatieasemaa. QBB:n toimistosta saatiin 5 minuutin jonotuksella ostettua edestakaiset junaliput Bratislava - Petrzalkan asemalle. Hinta oli 16.00 euroa hengeltä. Junassa oli hyvin runsaasti tilaa ja se lähti aivan aikataulussa 9.00. Loppumatkasta se pysähtyi aika monella asemalla. Slovakian puolella Petrzalkassa oltiin 10.05.

Wien - Bratislava 02.01.2015.

Wien St. Marxin rautatieasemalle käynti on näöltään aika vaatimaton.

Bratislavan junassa oli runsaasti tyhjiä paikkoja.

Juna saapui Petrzalkan asemalle, joka näytti aika modernilta.

Koska lippuun kuului vapaa kulku Bratislavassa, hypättiin bussiin 80 ja ajettiin Vanhan kaupungin kohdan pysäkille. Siitä käveltiin kurkistamaan ensimmäisen kirkon sisälle. Se oli Capuchin Church. Siitä sukellettiin vanhaan kaupunkiin ja käytiin ostamassa yksi kortti Suomeen lähetettäväksi. Myymälästä saimme tietoomme Turisti-infon sijainti, josta käytiin hakemassa kunnollinen kaupungin kartta. Sitten mentiin kahville Milenium Cafessa. Hinta kahdesta aika isosta expessosta oli 3 euroa. Maassa oli helppo asioida, sillä Slovakiassakin valuuttana on euro. Kahvilassa kirjoitettiin kortti ja vietiin vastapäiseen postiin. Postimerkin hinta oli 90 senttiä. Postista käveltiin vilkaisemaan Presidentin linnaa ja sen kohdalta hypättiin johdinautoon (trolley) 203, jolla ajettiin mäelle Bratislavan linnaan. Seniorilippu (65- vuotta) maksoi 4 euroa ja kameran käyttö 2 euroa. Kuvia tulikin räpsittyä aika paljon. Isossa linnassa oli aika paljon nähtävänä historiallista aineistoa, mutta itse huoneet olivat aika karut. Käväisin myös yhdessä neljästä tornista ja sinne piti kivuta 84 porrasaskelmaa.

Bratislava 02.01.2015.

Sisältä Petrzalkan rautatieasema oli hieno ja nykyaikainen.

Kaupunkiin päästiin aivan aseman vieressä olevalta bussipysäkiltä.

Bratislavan linna näkyi vanhan kaupungin porteille.

Pienen näköinen Capuchin Church oli ensimmäinen käyntikohteemme Bratislavassa.

Muiden kirkkojen tapaan alttaritaulu on näyttävä, vaikka kirkko onkin pieni. Joulukuusi oli täälläkin.

Vanhassa kaupungissa melkein kaikki kadut ovat kävelykatuja. Nyt näytti hyvin rauhalliselta.

Michalska-kadulla seisoo yhden ravintolan edessä tällainen vartija.

Kadun pohjoispäässä on St. Michaelin portti komeine torneineen.

Nam SNP-aukiolla olevassa Milenium Caféssa joimme kahvit.

Kävelykatu Postovan päässä pilkotti Presidentin palatsi.

Brassalkovich Palace muistuttaa Suomen presidentin linnaa.

Olemme saapumassa Bratislavan linnaan länsipuolelta.

Linnan portilla on kartta alueesta ja linnan historia lyhyesti. Sitä on rakennettu monessa vaiheessa.

"Hrad" ei näytä kovin vanhalta ulkoa päin. Torneista sai otettua hyviä maisemakuvia.

Melko karuissa huoneissa on näytteillä linnan historiaan kuuluvia esineitä ja kuvia.

Osa huoneista on vähän vanhemmassa osassa. Oikealla olevassa lasivitriinissä näkyy mm. kutomakone.

Tällaisia pieniä taidokkaita "patsaita" on yhdessä huoneessa paljon. Melkoinen nyhertäminen on näidenkin tekemisessä ollut.

Linnassa oli hyvä liikkua ja katsella, koska vierailijoita oli aika vähän täälläkin. Tässä on toinen vanha holvi.

Joulukuusi on sijoitettu paikkaan, jossa näkyy, että jotain taidokasta on tässäkin linnassa.

Avarassa portaikossa on useita peilejä ja yhden edessä otimme mukavan näköisen selfien.

Joitakin näpertelyn tuloksia oli nähtävänä. Tässä ihmiset rukoilevat Jeesuksen seimen edessä.

Varsinaista maalaustaidetta linnassa oli aika vähän, mutta kyllähän tähän huomio kiinnittyi.

Tässä näkymä länteen esikaupunkialueelle linnan tornista nähtynä.

Tämä kuva on otettu kohti pohjoista, jossa myös näkyy kaupungin reuna-alueita.

Kuva itään ja vanha kaupunki jää katon katveeseen. Bratislavan uudempaa osaa näkyy taustalla.

Kuvassa kaakkoon näky Tonava, Petrzalkaan johtava silta ja osa Petrzalkaa.

Kuvaa etelään häiritsi auringon paiste, mutta Petrzalka ja muutama korkeampi rakennus näkyy jotenkin.

Sitten olimmekin jo aika kypsiä ja palasimme trolleyllä 207 Presidentin linnan eteen ja menimme etsimään ruokapaikkaa. Sellainen löytyikin vanhasta kaupungista, jossa on lukuisia ruokaravintoloita. Dubliner Irish Pub vaikutti hyvältä ja menimme sisään. Ruoka oli kohtuullista ja myös hinta oli kohtuullinen. Ainut miinus tuli siitä, että pubista ei löytynyt hanasta slovakialaista olutta. Pullossakin oli vain 2-prosenttista Bazant Radler sitruunaolutta. Aterian aikana alkoi sataa, mutta onneksi ei kovasti. Onneksi rautatieasemalle vievän bussin pysäkille ei ollut pitkä matka. Rautatieasemalla jäi aikaa puoli tuntia, sillä junia meni Wieniin tunnin välein ja seuraava lähti 15.30. Ehdimme hyvin käymään vastapäätä olevassa pienessä ostoskeskuksessa, jonka kaupasta ostettiin veden lisäksi pari paikallista olutta: Saris ja Corgon. Junassa ei ollut ruuhkaa ja se lähti aivan aikataulussa. Wieniin tultiin 10 minuuttia myöhässä 16.40. QBB:n toimistosta ostin liput S7 junaan lentoasemalle ja nyt hinta oli kaksinkertainen eli 4.40. Wiener linien toimistosta kävimme ostamassa 24 tunnin kortin ja se maksoi nyt 7.60 euroa. Ratikalla 18 ajoimme St. Marxiin, jossa taas satoi vettä. Lämpötilakin oli kohonnut 7 asteeseen. Hotellilla olimme 17.30.

Bratislava 02.01.2015.

Nam SNP-aukiolla on patsas, jonka juurella näyttää olevan pulujen ruokintapaikka.

Vanhassa kaupungissa oli vanha polkupyörä, jonka selkään oli noussut turisti kuvattavaksi.

Dubliner Irish Pubissa Michalka-kadulla oli vielä jouluvalaistusta, mutta ei slovakialaista olutta.

Pubissa oli paljon porukkaa ja lounasaika oli loppumassa. Sitten siirryttiinkin juomisen pariin.

Tässä on pubin ruokalistan kansi. Vieressämme seinän takana oli iso baariosasto, jossa voi tupakoida.

Bratislavan linna ja Capuchin Church mahtuivat hyvin samaan kuvaan. Nyt satoi hieman vettä.

Starometska-katu vie Tonavan yli Petrzalkaan. Vasemmalla näkyy St. Martinin katedraali.

Petrzalkan rautatieaseman pääovi kaupungin puolella on huomiota herättävä.

Tuliaiset Bratislavasta: marketista ostetut slovakialaiset oluet Corgon ja Saris.

Illalla poikettiin vielä aulabaarissa, jossa oli nyt paljon japanilaisia (8 henkeä samassa pöydässä). Porukkaa tuli hotelliin tasaista tahtia. Nukkumaan mentiin ajoissa.

Launtai 03.01.15.

Aamu oli selkeä ja auringon nousu kaunis. Lämpötila oli 7.00 ja taas 1 aste plussan puolella. Aamiaisella oltiin 8.10 ja liikkeelle lähdettiin 9.00. Sitä ennen kävin aulassa tulostamassa meille boarding passit sunnuntain lennolle. Sain tulostettua ne henkilökunnan avustuksella, koska normaali tulostus ei toiminut. 71:llä ajettiin Oopperan pysäkille. Nyt kävi ensimmäisen kerran reissumme aikana matkalipun tarkastaja vaunussa. Kaikilla tuntui olevan asiat kunnossa. Oopperalta hypättiin metroon U4, jolla ajettiin Schönbrunniin. Nyt lippujono oli lyhyt ja saimme Schönbrunn Winter Pass-liput, jotka maksoivat 22.50 euroa. Se oikeutti täyteen kierrokseen Schönbrunnin linnassa ja käynnin Schönbrunn Zoossa. Linnassa kameran käyttö oli kielletty, joten valokuvia ei tullut. Ryhmiä oli useita tukkimassa kulkemista. Tämä oli ensimmäinen kohde reissullamme, jossa nähtiin tavallista, tosin hyvin loisteliasta asumista.

Wien 03.01.2015.

Aamurusko oli muutamana aamuna aika komea myös Wienissä. Ikkunan ritilät häiritsivät.

Tämä ystävällinen lady kyseli joka aamu huoneen numeron aamiaiselle mennessämme.

Tällä kertaa Schönbrunnin linnaan päästiin ongelmitta, mutta ikävä kyllä kuvia ei saanut ottaa sisällä.

Linnan portille alkoi jo kertyä runsaasti turistiryhmiä.

Linna oli paljon tavallisemman näköinen puiston puolelta katsottuna.

Palmutalo oli nyt talven aikaan kiinni ja sisällä näkyi kuivia palmuja.

Linnakierroksen jälkeen kävelimme Schönbrunnin puiston läpi Palmutalon ohi. Se oli nyt suljettu, mutta viereiseen eläintarhaan pääsimme lipuillamme. Kaloja, lintuja, käärmeitä, liskoja, norsuja, apinoita, tiikeri ja paljon muita eläimiä nähtiin. Pandojakin oli kaksi. Osa eläintarhasta jätettiin väliin, sillä kävelemistä tuli paljon. Menimme kuitenkin jalkaisin lähellä olevalle Hietzingin metroasemalle, josta U4:llä ajettiin Stadtparkin asemalle etsimään ruokapaikkaa. Wienin kanaalin päästä kävelimme Kursalonin vierestä Schwarzenbergsplatziin, jossa kävimme syömässä Wienin vanhimmassa kehätien ravintolassa Cafe Schwartzenberg, joka vaikutti todella suositulta. Se on perustettu 1861. Ruoka oli hyvää, mutta melko kallista.

Wien 03.01.2015.

Linnan puistossa on aurinkokello. Kuinkahan se huomioi kesäajan?

Aika iso lisko oli heti alkuun nähtävänä terraariossa.

Monessa akvaariossa oli värikkäitä kaloja ja koralleja.

Miltähän tuntuisi, jos onkeen tarttuisi tällainen kala?

Kaksi suurta käärmettä lekotteli osittain päällekkäin.

Nämä vaaleat apinat olivat ainoat ulkotiloissa olevat.

Norsutalossa oli kaksi aikuista norsua ja yksi poikanen. Kesällä ne pääsevät myös ulos.

Pingviinejä näkyi paljon, mutta kaikki olivat tässä aika pieniä rockhopper pingviinejä.

Tämä laamaeläin on aika siistin näköinen, mutta tarkka laji jäi valitettavasti tarkistamatta.

Siperian tiikeri lekotteli aitauksessa yksin.

Rauhallisia pandoja oli aitauksessa kaksi.

Schönbunn jäi taakse ja saavumme Hietzingin metroasemalle.

Syötyämme hypättiin ratikkaan 71 ja ajettiin St. Marxiin, jossa käytiin tutustumassa lentokenttäjunan S7 aikatauluihin. Siitä käveltiin suoraan Billaan ostamaan juotavaa ja syötävää viimeiseksi illaksi. Isot ostokset maksoivat vain alle 10 euroa. Oluttölkin (0.5 l) hinta vaihteli 0.45 ja 0.89 euron välillä. Hotellilla oltiin 15.00. Huomattiin, että siivoojat eivät ole vaihtaneet pyyhkeitä koko aikana eikä ole ollut tarpeenkaan. Sängyt oli kyllä pedattu, roskikset tyhjennetty ja siivottu.

Lämpötila oli 15.00 6 astetta ja tuulta aika vähän eli 2 m/s. Ilta kului tietokoneen ja television ääressä.

Wien 03.01.2015.

Wienin kanaalin pään lähellä on musiikkitalo Kursalon.

Cafe Schwatrzanbergissa käytiin syömässä viimeisenä iltana.

Ravintolan ruokalistassa on kerrottu hieman paikan historiaa.

Ruokalistasta löytyi vanha valokuvakin, joka on ilmeisesti otettu 1800-luvulta.

Aivan samalta rakennus näyttää vielä nykyäänkin. Mainoksia on vaan enemmän.

Viimeisen illan kunniaksi ostettiin Billa-marketista valikoima edullisia itävaltalaisia oluita.

Sunnuntai 04.01.15.

Tämä viimeinen aamu Wienissä oli puolipilvinen ja klo 6.00 lämpötila oli 2 astetta. Sateen todennäköisyys oli 36%. Aamiaisella oltiin 7.20 ja pienet pakkauksemme olivat nopeasti valmiit, joten check-out tehtiin 8.00. Kävelimme sitten Billan ohi St. Marxin asemalle. S7 tuli ajallaan 8.20 ja juna oli melko täysi, joten jouduimme seisomaan ovien kohdalla. Vieressä seisoskeli suomalainen Matinkylästä kotoisin oleva nuori pari, joiden kanssa juteltiin koko n. 20 minuutin junamatka Wienin lentoasemalle. Siellä vasta ruuhkaa olikin check-in luukuilla. Onneksi ei tarvinnut siihen jäädä, vaan löydettiin pienen etsiskelyn ja kyselyn jälkeen reitti turvatarkastukseen. Siinä taas ei ollut juuri ketään. Tosi nopeasti selvittiin istumaan klo. 9.15 DO&CO-baariin, jossa olimme vähän aikaa ainoat asiakkaat.

Wien - Helsinki 04.01.2015.

Tyhjällä Wien St. Marxin asemalla odoteltiin lentoasemalle menevää S7-junaa.

Lentoasemalla lähtöselvitysalueella oli valtava ruuhka, joka onneksi voitiin ohittaa.

Formulakuski Niki Laudan perustaman Niki Airin koneita seisoi lähtöportilla.

DO&CO-baarissa odoteltiin koneen lähtöä. Rauhallista oli!

Finnairin kone on saapunut putken päähän aivan aikataulun mukaisesti.

Niinpä siirryttiinkin odottelemaan koneeseen pääsyä lähemmäksi.

Finnairin kone saapui putkelle aikataulussa 9.45. Koneeseen päästiin 10.50 ja se oli nyt pienempi Airbus 319. Koneen ilmoituksen mukaan lämpötila ulkona oli 5 astetta. Putkelta se lähti 11.12 (aikataulun mukaan 11.15) ja ilmaan noustiin 11.23. Lentoajaksi lentäjä arvioi 2h 15 min, mutta se alittui vähän. Koneessa otettiin ainoat ilmaiset tarjottavat eli kahvi ja vesi. Matka sujui mukavasti niinkin. Maata ei paljon matkan aikana näkynyt, sillä pilviä oli koko matkan ajan

Helsinkiin laskeuduttiin 14.29. Sää oli puolipilvinen ja lämpötila -1 astetta. Auton parkki maksoi 66 € ja kohtalaisessa talvikelissä kotiin päästiin 15.15. Taas oli yksi kiva matka takana.

Wien - Helsinki 04.01.2015.

Niki Airin kone nousee edellämme kohti taivasta.

Wienin moderni lentoasema jää taakse.

Tässä näkyy Wienin reuna-alueita ja Tonava.

Matkalla näkyi jonkun voimalaitoksen jäähdytystornit.

Pitihän koneessakin ottaa edes yksi muodissa oleva selfie.

Helsingin seudullakin näytti olevan vähän lunta.