Golfmatka Wismariin Saksaan 31.03.-04.00.2004

Matkaseurue: EJH, Päivi Hänninen, Teija ja Hannu Putkonen
    Matkareitti: oma auto Espoo - Hanko, laiva Hanko - Rostock, oma auto Rostock - Wismar - Rostock, laiva Rostock - Hanko, oma auto Hanko - Espoo
    Pelattu kenttä: Golf Club Hohen Wieschendorf 3 kertaa

Putkosen Hannu ja Teija pyysivät meitä mukaan golfmatkalle Saksaan. Kenttä on Golf Club Hohen Wieschendorf Wismarin lähellä n. 100 km Rostockista länteen. Kentällä on oma hotelli, jonne saatiin edullinen kahden yön paketti, johon kuului kahden päivän greenfeet aamiaisen lisäksi. Matka tehtäisiin Superfastin laivalla Hangosta. Päätimme lähteä kumpikin perhe omalla autolla, jotta tuliaisten tuominen onnistuisi paremmin.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Keskiviikko 31.03.04. Matkaan lähdettiin klo 18.00 ajelemaan kohti Hankoa. Ennen Inkoota Putkoset ilmestyivät perään ja Karjaalla pidettiin pieni kahvipaussi. Hangossa oltiin hyvissä ajoin ja ajettiin suoraan selvitykseen. Siinä menikin aikaa paljon, sillä tietokoneyhteys Kreikkaan takkuili. Viimein kuitenkin saatiin liput ja ajettiin Superfast VIII-laivaan. Henkilöautot ajettiin alakannelle ylemmälle kannelle tuli kymmenittäin rekkoja. Laiva lähti Hangosta 22.00. Laivassa on 7. kannella ravintoloita, baareja ja pieniä myymälöitä. 6. kannella on Snack Bar ja 10. kannella pieni saunaosasto uima-altaineen. Siellä ovat myös luxushytit. Meidän hyttimme olivat 8. kannella olevia ikkunallisia hyttejä. Illallinen syötiin seisovasta pöydästä ja sen normaalihinta oli 21 €, joka ei sisällä juomia. Iltaa istuttiin yli puolen yön ja sitten painuttiin hytteihin. Laivan myymälässä litran Larsen-konjakki maksoi 20 € ja 24 tölkin laatikko Hansa-olutta 8 €. Laivan baareissa 0.3 litraa Warsteiner-olutta maksoi 2.60 €. Meri oli melkoisen tyyni, joten matka sujui mukavasti.

Torstai 01.04.04. Aamulla paistoi aurinko ja sää oli edelleen aika tyyni. Laivalla maksoi aamiainen 9.50 €. Meillä oli runsaasti aikaa lepäilyyn, sillä saapuminen Rostockiin tapahtui vasta 18.00 Saksan aikaa, eli laivamatkan kesto on 21 tuntia. Ennen satamaan tuloa ohitimme Warnemünden, jossa sijaitsee suurellinen Itä-Saksan ajoilta peräisin oleva Neptun-hotelli. Autot saatiin laivasta ulos nopeasti ja Hannun johdolla lähdettiin kiertämään moottoritietä pitkin Rostockin kaupunkia kohti Wismaria. Nopeutta meillä oli parhaimmillaan vain 140 km/h ja koko ajan kävi suihke vasemmalla kaistalla, kun hurjasti ajelevat autot ja motskarit pyyhkivät ohi. Tien varrella oli paljon tuulivoimaloita. Wismarin kohdalla käännyttiin pienemmälle tielle ja ajettiin Wismarin länsipuolitse Itämeren rantaan, jossa Golf Club Hohen Wieschendorf ja hotelli sijaitsevat. Perillä oltiin 19.00 alle tunnin ajon jälkeen. Majoituimme nopeasti ja kävimme ravintolassa ottamassa vielä iltaoluet. 0.5 litraa saksalaista olutta maksoi n. 4 €. Bägejä varten saimme avaimet varaston kaappeihin ilmaiseksi. Kärryistä piti kuitenkin maksaa 3 €/päivä.

Kuvia torstailta 1.4.2004.

Superfast VIII:n kansi ja komentosilta. Sää oli aurinkoinen.

Itä-Saksan aikainen Neptun-hotelli Warnemündessä.

Pieniä risteiyaluksia Warnemünden satamassa.

Tuulivoimaa käytetään Saksassa paljon.

Majoituimme Hohen Wieschendorfissa tässä rakennuksessa sijaitsevaan huoneistoon - valot merkkinä.

Iltaoluella klubin ravintolassa.

Perjantai 02.04.04. Herätys ensimmäisenä pelipäivänä oli 07.00. Aamu oli taas aurinkoinen, mutta melko viileä ja tuuli oli kova. Aamiaisen jälkeen valmistauduimme golfkierrokselle. Lähtö oli sovittu 09.00, mutta kun muita pelaajia ei näkynyt, emme malttaneet odotella, vaan lähdimme kierrokselle hieman aikaisemmin. Ensimmäinen väylä on par-4, pituutta 229 metriä. Temaisin draiverilla menemään ja lyönti onnistui niin hyvin, että olisi mennyt pitkäksi, ellei olisi jäänyt griinin vasemmalla puolella olevaan bunkkeriin. Kolme puttia tuli ja tulokseksi bogey! Kierros meni tuulta vastaan taistellessa ja muita pelaajia nähtiin vasta kun olimme pelanneet 4 reikää. Kenttä on melko selkeä, väylillä on tilaa, mutta niitä reunustavat korkeat raffit. Vaikka ne eivät vielä olleet kovin vihreät, vanhaa ruohoa oli niin paljon, että raffiin joutumisen huomasi. Griinit olivat aivan vihreitä, mutta ei kovin nopeita vielä ja väylätkin olivat vihreitä, mutta vielä hiukan heikkokasvuisia. Korkeuseroja on jonkin verran ja siitä mukavin esimerkki on 18. väylä, joka pelataan koko matkan ylämäkeen - hieno väylä! Kierrokseen meni aikaa 4 tuntia ja Hannu teki ainoana birkun chippaamalla 15. reiällä kuppiin.

Lounaan jälkeen lähdimme Teijan ja Hannun kanssa toiselle kierrokselle, joka oli aika samanlainen - tuuli kiusasi, mutta lämpötila oli paljon korkeampi, arviolta reilut 10 astetta. Edessä meni pelaajia, mutta vasta viimeisillä rei'illä jouduimme hiukan odottelemaan. Teija teki tämän kierroksen birkun väylällä 3, par-3. Päivi lepäili hotellilla, jossa odotteli meitä kahvin kanssa. Päivällä kierrosten välillä syötiin kevyesti ja illalla sitten hieman runsaammin. Uni tuli sitten aika helposti päivän urakan jälkeen.

Kuvia perjantailta 2.4.2004.

1. väylä par-4, taustalla näkyy klubi ja vasemmalla 9. green.

Teijan pallo on lähtenyt kohti reikää 5. griinillä.

Teija on taas putannut ja jännittää, meneekö reikään.

Hannu 9. griinillä, joka näkyy hieman klubin webkameran kuvassakin 18. griinin takaa.

Päivi puttaa 12. griinillä.

Kyllä kelpaa, Hannun birkkukonjakit maistuvat kolealla kelillä.

Hannu avaamassa 18. väylällä, joka on mielestäni kentän helmi: par-4, 345 metriä ylämäkeen.

Golf Club Hohen Wieschendorfin klubitalo ja hotelli.

Klubin terassilta näkyvät erinomaisesti 18. green, 1. väylä ja 2. väylä, jossa kuvan pelaajat ovat tiillä.

13. väylän griinibunkkeri ja 14. väylä, jossa palloa etsitään tiheästä raffista.

Teijan onnistunut bunkkerilyönti 18. väylällä.

Päivän urakka - 2 kierrosta - takana. Taustalla näkyy range ja horisontissa Wismar.

Lauantai 03.04.04. Ylös noustiin taas samaan aikaan ja aamupalalle mentiin hyvissä ajoin. Pelaamaan lähdettiin jo 8.40, jolloin päästiin lähtemään ykköstiiltä. Ennakkovaraus oli 9.00, jolloin olisimme joutuneet starttaamaan kympiltä. Sää oli parempi kuin edellisenä päivänä. Tuuli oli kääntynyt idastä enemmän eteläiseksi ja oli heikompi. Taivas oli puolipilvinen. Kierros kesti vajaat 4 tuntia eikää muita pelaajia ollut esteenä. Perässä tuli n. 20 hengen ruotsalaisporukka kilpaillen.

Heti kierroksen jälkeen mentiin pakkaamaan ja käytiin maksamassa lasku: n. 315 €/pari. Hintaan kuului 2 yön majoitus aamiaisella 4 tähden hotellissa ja 2 päivägreenfeetä. Myös ateriat ja juomat sekä kärryvuokrat olivat tuossa hinnassa. 14.30 lähdettiin ajelemaan kohti kotia. Wismarissa pysähdyttiin ihailemaan tätä vanhaa hansakaupunkia. Teimme ostoksia kävelykeskustassa ja kävimme syömässä sekä sen jälkeen toisessa paikassa kahvilla ja jäätelöllä. Ruokailun aikana alkoi satamaan, joten meillä oli taas hyvä tuuri ajoituksen suhteen. Sitten ajeltiin sateessa Rostockiin, jonne tultuamme sade taas loppui. Sari Bernerin Easy Markedissa käytiin ostamassa kotiin viemiset. 24 tölkin (0.33 l) olutlaatikko Hansaa maksoi 5.95 €! Sitten ajettiinkin melkein suoraan laivaan, joka lähti 21.00 Saksan aikaa kohti Hankoa. Laivassa maistettiin Dalwhinnie 15 years old Single Malt-viskiä, joka maksoi 5 €/4 cl. Larsen-konjakki maksoi laivalla 20 €/l, kun se Easy Markedissa maksoi 22.60 €.

Illalla syötiin laivalla vain pikkupalaa Snack Barissa ja mentiin ajoissa nukkumaan.

Kuvia lauantailta 3.4.2004.

Päivi on lyönyt ja hämmästelee tulosta.

Väylätaulut olivat ihan hyvät, mutta sijaitsivat useimmissa paikoissa väärin.

Hannu valmistautuu draiviinsa 10. tiillä.

Wismarin Hansakaupungissa on osattu sä:ilyttää vanhaa arkkitehtuuria.

Kävelykadulla on rauhallinen tunnelma.

Wismarin mahtava kirkko.

Sunnuntai 04.04.04. Aamupalalle mentiin 8.00, jolloin tungosta ei vielä ollut. Laiva oli nyt paljon täydempi kuin menomatkalla, joten varhainen aika valittiin sen vuoksi. Aamiaisen jälkeen mentiin takaisin hytteihin jatkamaan lepoa. Ulkona oli puolipilvistä ja meri oli melko tyyni. Aurinko paistoi välillä. Päivä laivalla sujui siis leväten ja viimeisiä ostoksia tehden. Lounas syötiin nyt a la carte-ravintolassa. Hankoon tultiin hieman myöhässä 19.20 ja kotona oltiin n. 21.30.

Matka oli oikein hyvä ja onnistunut. Mukava oli pelata, vaikka olosuhteet eivät vielä olleetkaan kovin kesäiset. Nyt on hyvä aloittaa golfkausi kotimaassa. Kiitokset Putkosille seurasta ja saamistamme eduista!

Kuvia sunnuntailta 4.4.2004.

Superfast Ferries-terminaali Rostockissa.

Tässä osa laivan avaraa baaria.