[1. työmatka Norilskiin]   [2. työmatka Norilskiin]   [3. työmatka Norilskiin]

Neljäs työmatka Norilskiin Siperiaan 18.11. - 23.11.2001

Matkaseura: EJH + 6 työkaveria
    Matkareitti: lento Helsinki - Moskova (Sheremetjevo), lento Moskova (Domodedovo) - Norilsk, lento Norilsk - Moskova (Domodedovo), lento Moskova (Sheremetjevo) - Helsinki

Sunnuntai 18.11.2001

Lähtö kotoa tapahtui 16.10 ja taksimatka kentälle sujui normaalisti kaverini kanssa. Jo ennen buukkausta selvisi, että lento Moskovaan tulee olemaan myöhässä. Tulkki sai henkilökunnalta selville, että Moskovassa Aeroflotin kone oli ollut jo kiitoradalla lähdössä, kun joku matkustaja oli ruvennut häiriköimään toden teolla. Kone otettiin takaisin putkelle, matkustaja poistettiin käsiraudoissa ja tavarat otettiin ruumasta. Näin Helsingistä lähtiessään Aeroflotin Boeing 737 oli myöhässä kaksi tuntia. Moskovassa piti vaihtaa Sheremetjevosta Arean minibussilla Domodedovon remontoidulle kentälle, josta Norilskin koneet nykyisin lähtevät. Matkaa on n. 80 km ja se kestää hyvissäkin olosuhteissa tunnin.

Maanantai 19.11.2001 Nyt alkoi aikataulukin olla jo tarkalla. Onneksi Moskovasta oli kaksi tuttua myös lähdössä Norilskiin ja he pitelivät lähtöselvitystä auki ja soittelivat vähän väliä tietäen, missä olimme tulossa. Koneeseen ehdittiin viimeisinä ja Kras Airin Tupolev 154 lähti 45 minuuttia myöhässä kohti Norilskia. Se oli melkoisen vanha rotisko, sillä penkkien yläpuolella oli vain avoin hattuhylly, joten tavarat piti laittaa lattialle. Onneksi kone ei ollut aivan viimeistä paikkaa myöten täynnä. Tällä kertaa kone ei pystynyt lumipyryn vuoksi laskeutumaan Norilskiin, vaan lensi Nikon toiveen mukaisesti Igarkaan 250 kilometrin päähän.

Seuraa
Igarkan lentoasema on ankea ulkoakin päin.

Kello oli n. 9 aamulla ja pakkasta oli parikymmentä astetta ja kaikki poistuivat alkeelliselle kentälle. Siellä onnistuttiin löytämään istumapaikat kovilta puupenkeiltä ja silmiemme iloksi viereemme parkkeerasi pari kaunotarta, Oksana ja "Nahkahousu".

Pistimme oman baarin pystyyn, koska kentällä ei sellaista ollut. Seuralaisillemmekin kelpasi likööri, itse vetelimme viskiä ja kaljaa. Iltapäivällä klo 14 meidät otettiin koneeseen, jossa istuttiin kolme tuntia ja sitten taas mentiin kentälle. Jukka haki läheisestä kaupasta pientä evästä, olutta ja portviiniä. Siirryimme muutamaksi tunniksi Igarkan majatalon aulaan, jossa oli tilaa paremmin. Huoneita ei saatu eikä muutakaan palvelua ollut. Kaupasta haettiin lisää evästä ja paikallinenkin makkara alkoi jo maistua.

lounas
Hyvin ruoka maistui vaikkei hääppöisen näköistä ollutkaan.

Illalla mentiin takaisin lentoasemalle, josta onneksemme saatiin taas istumapaikat puupenkiltä ja samat tytöt tulivat taas viereemme. Aika kului mm. tulkin "hands free"-hattua ihmetellessä, huulia heitellessä ja nukkumista yrittäessä. Siitähän ei mitään tullut. Illalla saapui vielä kaksi konetta lisää, joten kaikkiaan neljän koneen porukka aiheutti melkoisen tungoksen.

Tiistai 20.11.2001

Vihdoinkin aamulla n. klo 7 meidät käskettiin koneeseen ja 22 tunnin Igarkan keikka oli ohi. Norilskiin tultiin tunti ennen vuorokausi myöhemmin lähtenyttä konetta. Tuuli oli melkoinen, mutta kaikki sujui hyvin eikä passejakaan tarvinnut antaa pois. Takseilla ajettiin hotelli Norilskiin, kuitattiin huoneet ja painuttiin kahden ja puolen vuorokauden valvomisen jälkeen pehkuihin pariksi kolmeksi tunniksi. Huoneet saatiin pääosin neljännestä kerroksesta ja ne maksoivat aamupalan kanssa 960 ruplaa/yö.
Pienen nukkumisen jälkeen kävimme hotellin baarissa syömässä ja sitten lähdettiin klo 15.00 tehtaalle parin tulkin ja Irinan kanssa. Palaveri kesti reilut pari tuntia ja takaisin hotellille lähdettiin 18.00. Pakkasta tehtaan mittari näytti -26 astetta.

Illalla syötiin taa hotellin baarissa, tällä kertaa poroa, joka olikin ihan hyvää. Surpricea meni muutama potti ja iltaa jatkettiin vielä parin kaverin kanssa puolille öin - muut olivat menneet jo yöpuulle.

Keskiviikko 21.11.2001

Aamiainen nautittiin hotellin ravintolassa ja tehtaalle lähdettiin 9.00 vanhaan tapaan. Neuvottelut olivat tiukat, mutta kaikesta päästiin sopuun. Pakkasta oli vain 19 astetta, mutta kova lumimyrsky yllätti jälleen. Tehtaalta päästiin pois pitkässä kolonnassa, jossa busseja oli varmasti yli 20. Me päästiin keulille kuorma-auton lavalla (kopissa).

Illallinen syötiin hotellin ravintolassa, josta ei löydy englanninkielisiä ruokalistoja. Niinpä meitä päästiin huijaamaan kalliilla suolapaloilla. Ruoka oli kuitenkin kohtuullista. Hotelli puolelta oli sähköt poikki 20.00 - 02.00. Hyvin hämärässä valaistuksessa istuttiin jälleen hotellin käytävässä jutellen mukavia. Norilskiin tulossa olleet työkaverit olivat myös joutuneet Igarkaan, mutta vain puoleksi päiväksi. He saapuivat hotelliin puolen yön jälkeen.

Torstai 22.11.2001

Aamurutiinit olivat samat kuin aina aikaisemminkin. Päivän neuvottelimme pomon huoneessa - tulkki ja 7 kääpiötä. Tai kuten joku sanoi, 7 seinähullua veljestä. Loppuprotokolla saatiin tehtaalla väännettyä hyvissä ajoin ja pois sieltä päästiin jo 17.00. Pakkasta oli vain 14 astetta ja ilma kohtuullinen. Alkoikin jännitys aamun lentosäästä ja ennusteet olivat hyvät.
Koska tehtaalla ei syöty, mentiin hyvissä ajoin hotelliin baariin ruokailemaan ja Irina oli kutsuttu mukaan. Siinä istuessa sitten henkilöitiin nuo 7 kääpiötä. Suhteellisen helposti saatiin kaikille oma nimikkokääpiö. Iltaa istuttiin sitten tavan mukaan yli puolen yön.

Perjantai 23.11.2001

Kaikki meni putkeen ja kentälle lähdettiin 8.30. Kras Airin kone oli aikataulussa ja Moskovassa vaihdettiin taas kenttää. Sheremetjevossa selvitykset sujuivat kohtuullisesti ja Tax Free ostosten jälkeen siirryttiinkin Aeroflotin melko tyhjään koneeseen. Se oli melkein aikataulun mukaan Helsingissä ja kotona oltiin n. 18.30.

[1. työmatka Norilskiin]   [2. työmatka Norilskiin]   [3. työmatka Norilskiin]

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Norilsk. Tietoa Norilskin kaupungista pääasiassa venäjäksi.

Norilsk. Tietoa ja kuvia Norilskin kaupungista pääasiassa venäjäksi.

Russia's Weather Forecast. Täältä löytyy Norilskin sää ja ennuste tuleville päiville.

Russia's Weather. Täältäkin löytyy Norilskin sää.

Norilsk Cosmic Ray Station. Norilskin avaruussäteilyn tutkimuslaitoksen sivut. Sisältää jonkin verran kuvia Norilskista.

Aeroflot. Aeroflot-lentoyhtiön sivut.

Kras Air. Kras Air-lentoyhtiön sivut.