Golfmatka Pattayalle Thaimaahan 29.11. - 14.12.1995

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Seija Seppälä, Antti Seppälä, Marjukka Yliruusi, Pertti Koskelainen
    Matkareitti:lento Helsinki - Bangkok, bussi Bangkok - Pattaya - Bangkok, lento Bangkok - Helsinki
    Pelatut kentät: Asia Pattaya, Eastern Star, Laem Chabang, Phoenix, Plutaluang, Siam Country Club
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla ja Golfista Chiang Maissa. Vilkaiskaapa niitäkin!

29.-30.11.95 ke-to Golfmatkamme päätimme suunnata Thaimaahan, koska Seppälän Antti oli siellä jo useita kertoja käynyt ja hän kehui kenttiä ja olosuhteita. Niinpä sitten marraskuun lopulla 95 lähdimme yhdessä Päivin, Seppälän Antin ja Seijan, sekä Pertti Koskelaisen ja Marjukka Yliruusin kanssa Pattayalle. Matka oli Finnairinkin koneella pitkä ja sen vuoksi matkamme kestoksi otettiin kaksi viikkoa. Bangkokista Pattayalle meno kesti liikenneruuhkien vuoksi yli kolme tuntia. Kun sitten saavuimme hienoon Hotel Siam Bayshoreen, alkoi mukava golfloma. Lämpötila pysytteli alle 30 asteen eikä sadetta tullut koko aikana. Kentillä ei ollut minkäänlaista ruuhkaa, joten ajankohta ainakin tuntui erinomaiselta. Liityttiin heti myös Pattaya Sports Clubin jäseneksi, jonka ansiosta saimme kaikilla kentillä tuntuvan alennuksen green feestä.

Helsinki - Pattaya 29.-30.11.1995

Matka Bangkokin lentoasemalta Pattayalle kesti n. 3 tuntia. Puolessa välissä pysähdyttiin virkistystauolle.

Siam Bayshoren sisäpihan läpi virtaa kanava, joka on myöhemmin katettu likaisen ja haisevan vetensä vuoksi.

Heti saavuttuamme menimme hotellin rantabaariin ottamaan Singha-oluet. Vasta sen jälkeen tutustuttiin lähiympäristöön.

01.12.95 pe Jo heti seuraavana päivänä ajoimme lavataksilla golfkamojen kanssa aivan lähellä sijaitsevalle Hotel Asia Pattayan 9-reikäiselle par 3-kentälle. Siinä oli hyvä ottaa tuntumaa golfin pelaamiseen pienen tauon jälkeen. Parhaimmillaan väylillä oli pituutta 150 yardia (mitat olivat golfkentillä aina yardeina, vaikka maassa muuten käytetäänkin metrijärjestelmää). Osan pelistä mukanamme pelasi thaimaalainen golfari, joita ei muuten juuri tavattukaan.

Pattaya 01.12.1995

Hotel Asia Pattayan par-3-kentälle riennettiin heti ensitilassa, vasemmalta Marjukka, Pertti, Päivi, Seija ja Antti.

Toiselle kierrokselle Pertsan kanssa saatiin pelikaveriksi thaimaalainen mies, jolla oli mukana vain pitcheri ja putteri.

Tämä harjoituskenttä oli oikein hyvässä kunnossa ja väylillä oli pituutta enimmillään 150 yardia.

02.12.95 la Silmälasit ja vaatteet ovat Pattayalla halpoja, joten niitä tilattiin jo heti loman alussa, ettei tulisi turhan kiire sitten toisella viikolla. Syöminen on siellä myös kohtuullisen edullista ja mukavaakin, kun oppii löytämään oikeat paikat. Toinen päivä Pattayalla kuluikin näissä merkeissä.

Pattaya 02.12.1995

Antilla ja Seijalla oli tällä reissulla erityinen syy kippistää ja muut yhtyivät siihen mieluusti.

Pattaya Opticalista käytiin tilaamassa silmälaseja. Optikko osaa suomea, koska hänellä on suomalainen vaimo.

Kävelyretkillä pysähdytään säännöllisesti huolehtimaan nestetasapainon ylläpidosta. Paikkoja kyllä löytyy.

Marjukka tilasi mukavannäköisen asuunsa sopivan cocteilin kun muilla oli ruskea pullo.

Hotellin aulassa soitti iltaisin orkesteri.

Pertti on tilannut kunnollisen kala-aterian, jolla vatsa varmasti täyttyy.

03.12.95 su Seuraavana päivänä sitten lähdettiinkin jo täysimittaiselle kentälle. Valintana oli alueen lähes paristakymmenestä kentästä laivaston kenttä Plutaluang Navy Golf Course, jonne mentiin pikkubussilla Seppälöiden kanssa. Caddiet olivat tällä kentällä enimmäkseen poikia, mikä oli reissun harvinaisuus. Minä onnistuin kuitenkin saamaan porukan ainoan tyttöcaddien, joka urhoollisesti kantoi bagini, joka oli varmasti porukan painavin. Kenttä oli oikein miellyttävä, joten sinne pitänee vielä palata. Yksi 9 reiän lenkki jäi vielä pelaamatta.

Plutaluang 03.12.1995

Plutaluangissa valmistaudutaan lähtemään kentälle. Täältä löytyivät ensimmäiset poikacaddyt.

Seija puttaa pallonsa kuppiin nopealla griinillä Päivin seuratessa vieressä. Hyvä hattu on tarpeen pelatessakin.

Esa caddynsä Wonin kanssa Phlutaluangin 1. tiillä. Back nine kierrettiin ruuhkan vuoksi ensin.

Nämä poikacaddyt olivat todellisia asiantuntijoita. Antin caddy valitsemassa sopivaa mailaa.

Päivin pallo saamassa kyytiä. Taustalla melko suuri järvi, jota kolmas lenkki kiertää, se jäi nyt pelaamatta.

Plutaluangin 19. reiällä maisteltiin Klosteria. Väsymystä ei ollut havaittavissa.

04.12.95 ma Maanantaina pelattiin jo kotikentäksi muodostuneella Siam Country Clubilla, joka on myös lähin kenttä. Se on erittäin mukava ja hyväkuntoinen kenttä, jolla on baareja sunnilleen joka kolmannen reiän jälkeen monien muiden kenttien tapaan. Täällä pelattiin reissun aikana kolme kertaa.

Siam Country Club 04.12.1995

Siam Country Clubin terassilta avautuu kiva näkymä 10. tiille ja starttibaarille. Piha-alue on täynnä patsaita.

Kentällä on paljon komeita kukkivia puita ja pensaita, joista osa on leikattu eläinten muotoiseksi.

Siamin kentällä on muutama lampi, jotka tekevät melko tasaisella kentällä pelaamisen mielenkiintoiseksi.

Bunkkereita kentällä on paljon ja ne vaikeuttivat suurille ja nopeille griineille lähestymistä. Puut lisäävät mielenkiintoa.

18. griinin bunkkeri ja 10. väylä, joka on par 5. 18. griini on ainoa, joka näkyy klubille kunnolla.

Klubitalon terassilla on jänniä kokopuisia kalusteita, joita tässä pelin jälkeen testaavat Marjukka ja Antti.

05.12.95 ti Sitten olikin välipäivän aika. Tehtiin opastettu retki Sri Rachaan, jossa vierailtiin temppelialueella ja kiviveistämöllä sekä merentutkimuslaitoksella. Illalla tehtiin taas ostoksi, käytiin syömässä sekä nautittiin Singhaa, paikallista olutta.

Sri Racha 05.12.1995

Thaimaalaiset temppelit ovat erittäin värikkäitä ja kullan kimallusta on paljon. Tämä on Sri Rachassa.

Temppeliltä on mukava näköala lahden yli. Tämä oli ainut retki, jolle osallistuimme.

Luonnollisen kokoinen betonista tehty norsu, jollaista varmaan harva eurooppalainen ostaa matkamuistoksi.

Osterimaistiaisissa riitti porukkaa oppaan johdolla. Antti maiskutteli yhden osterin kurkustaan alas.

Tällä lahdella viljellään ostereita ja se sijaitsee Sri Rachan ja Pattayan välillä.

Tältä näyttävät osteriviljelmät.

Päivi ja Seija Merentutkimuslaitoksen pihalla.

Illalla päästiin sitten Lobster Potiin kala-aterialle.

Singha Team kokoontui Lobster Potin merenpäällisellä terassilla.

06.12.95 ke Taas oli pelipäivän vuoro. Edellisenä päivänä oli varattu kyyti Laem Chabangin kentälle ja meitä tulikin noutamaan komea golfkentän pikkubussi. Kenttä oli reissun komein! Vaikeutta riitti ja seuraavalle reissulle jäi vielä yksi 9 reiän lenkki pelattavaksi uutena tuttavuutena.

Laem Chabang 06.12.1995

Laem Chabangiin kuljetettiin pelaajia komealla minibussilla. Matka sisältyi greenfeen hintaan. Paluu oli lavataksilla.

Valmistaudumme kierrokseen Pattayan alueen komeimmalla kentällä. Kukkaloistoa riittää tällä kentällä.

Matka 1. tiille on alkanut. Nykyisin kentällä on auto pakollinen, mutta tässä vielä mennään kärryjen kanssa.

Voiko kenttä olla enää kauniimpi? Caddyni Tong-on matkalla B-lenkin 2. väylälle, jonka lampi jo näkyykin houkuttelevana.

B2-väylä on mielenkiintoinen par 5, joka kiertää lammen rantaa pitkin. Naiset pelasivat edellä ja tässä odotellaan vuoroa.

Välillä jouduimme hieman odottelemaan ja sillois istahdettiin alas caddyjen kanssa, yleensä kyllä varjoon.

Päivi on juuri lyönyt pallonsa väylälle, joka on kuin samettia. Avaruutta on tässä väylässä mukavasti.

Kierroksen jälkeen meidät kuljetettiin vaunulla klubille ja caddyt veivät kärryt varastolle.

Puitteet ovat hienot myös 19. reiällä, jossa käytiin se normaali jälkipeli. Lautasliinoina ovat väyläkartat.

07.12.95 to Phoenix Country Club oli vuorossa heti seuraavana päivänä. Sinne mahtuu tuuli hyvin, koska se sijaitsee melko ylhäällä ja lähellä merta. Muuten kenttä on ihan mukava.

Phoenix - Pattaya 07.12.1995

Phoenix Country Clubille mentiin lavataksilla, johon kaikki kuusi pelaajaa mahduttiin hyvin varusteinemme.

Klubitalo on pienen kukkulan päällä ja sieltä onkin mukavat näköalat kentälle, joka ei ole kokonaan näin tasainen.

Väylät ovat enimmäkseen avaria eivätkä pallot häviä kuin veteen. Taustalla näkyy Phoenixin mahtava klubitalo.

Todella komeita paikkoja on tälläkin kentällä kuten tämä keskellä väylää griinin edessä oleva.

Klubitalon kohdalla ryhmityttiin taas potrettia varten caddyjen kanssa. Tämä klubirakennus näkyy kauas.

Päivin birkkukaljat ja -konjakit nautittiin klubin terassilla 18. griinin vierellä.

Hotellimme Siam Bayshoren sisäpiha on hieno. Rakennuksia yhdistävät käytävät.

Parvekkeelta näkyi hyvin uima-allas ja allasbaari, jota tosin ei käytetty ollenkaan.

Yenjitin rahanvaihtopaikka kävelykadulla iltavalaistuksessa.

08.12.95 pe Pelattiin jo toinen kierros Siam Country Clubilla, jonne useimmiten mennään lavataksilla. Kentän väylien ruoho on hyvin erikoislaatuista, josta kaikki eivät pidä. Puut reunustavat kaikkia väyliä, mutta niiden alta pallo kyllä löytyy ja yleensä pystyy hyvin pelaamaankin. Klubitalon ympäristö on hyvin kuvauksellinen.

Siam Country Club 08.12.1995

Pertsa puttaa 18. griinillä ja Antti laskee jo tulosta.

Naisten ryhmäkin on saanut pelinsä pelattua ja klubi odottaa.

Thaimaalainen tapa: kengät vaihdetaan ulkona ja jätetään kierroksen ajaksi penkin alle. Nykyisin on kaikilla kentillä kunnolliset lockerit.

Hyvä kuva Hännisistä Siam Country Clubin terassilla.

Koko ryhmämme Pertti Koskelainen, Marjukka Yliruusi, Päivi Hänninen, Esa Hänninen, Seija Seppälä ja Antti Seppälä poseeraa Siam Country Clubilla.

Oikealla oleva Right Spotin pappa on ollut sisäänheittäjänä varmaan kauan.

09.12.95 la Kävelyä tuli paljon. Hotellimme sijaitsi aivan rantakadun päässä ja hyvin suuri osa kaupungin kaupoista ja ravintoloista sijaitsee sen varrella. Pituutta kadulla on ainakin kolme kilometriä. Toiseen suuntaan hotellilta lähdettäessä on korkea kukkula, josta Pattayan kaupunki avautuu näkyviin komeana. Pertsa ja Marjukka olivat lähteneet Kwai-joelle kolmen päivän retkelle.

Pattaya 09.12.1995

Lauantai omistetaan useimmiten kävelyretkille. Yleensä kiipeämme mäelle tai sen yli Jomtienille.

Välillä pysähdytään virvoittavalle oluelle paikallisessa baarissa. Tässä on olut halpaa.

Pattaya näkyy hienosti mäeltä. Lahden takana on korkeita hotelleja vielä vain muutama.

Pattayaa Second Roadin suuntaan kuvattuna. Kuvan oikeassa yläreunassa sijaitsee Siam Country Club.

Pieni buddha ja edessä uhrilahjoja. Taustalla on komea maalaus.

Temppelissä on pieniä kultahileellä somistettuja buddhan patsaita, joiden edessä voimakastuoksuisia suitsukkeita.

Henkien koti on melkein joka talon pihalla. Uskomus on, että pahoilla hengillä pitää olla oma koti, etteivät ne tulisi sisälle asuntoon. Koti on pidettävä viihtyisänä.

Asia Pattayan kenttä aidan yli kuvattuna. Takana näkyy Hotel Asia Pattaya, jonka piha-alueella tämä par-3-kenttä sijaitsee. Kiva harjoituskenttä!

Pieni tyttö myy purukumia ja tarraa Päivin helmoihin kävelykadulla.

10.12.95 su Koko viikonloppu meni paikkakuntaan tutustumiseen ja ostosten tekoon, koska viikonloppuisin kentillä on enemmän ruuhkaa ja greenfeet ovat kalliimpia.

Pattaya 10.12.1995

Jotkut henkien kodit ovat todella näyttäviä, kuten tämäkin erään hotellin edessä oleva.

Siam Bayshore-hotellin vastaanottoaula. Päivi lukee matkatoimiston toimittamia päivän uutisia.

Illalla syötiin italialaisessa ravintolassa, jossa asiakkaita oli vähän. Palvelu pelasi hyvin.

11.12.95 ma Sitten mentiin taas Siam Country Clubille, koska useat kentät ovat maanantaisin suljettuja. Aurinko paistoi kuten yleensä ja meitä oli vain neljä, sillä Pertsa ja Marjukka olivat väsyneitä Kwai-joen reissusta.

Siam Country Club 11.12.1995

Kolmas kierros Siam Country Clubilla. Caddyt odottelevat 10. tiillä ja pian päästään taas matkaan.

Siamin kuuluisin caddy Kook, Esa, Antti ja Vannee komeasti kukkivan Bougainvillean alla.

Kaunis rehevä lampi lootuskukkineen on golfarin kiusana muutamalla väylällä keräämässä palloja.

Ojan yli kulkevat sillat on koristeltu värikkäin kukkaistutuksin. Tämä oja ylitetään kentällä monta kertaa.

10. väylä, jonka takana näkyy 12. väylä ja yksi kentän kioskeista.

Pattayan keskustassa ei ollut nyt hirveän kova liikenne. Moottoripyöriä on erityisesti varottava.

Ilta kuluikin nopeasti vaatteiden sovittelussa ja räätäleiden Reiskan (Renoir) ja Jorkin (Giorgio) kanssa tingatessa. Siinä on pysyttävä lujana ja Päivi on mestari tinkimisen jalossa taidossa - se nähtiin taas. Syömässä käynti ja iltaoluet jossain baarissa kuuluivat tietysti asiaan.

Pattaya 11.12.1995

Pappa on kyydinnyt meidät taas takaisin Siam Bayshoren pihaan. Tämä lavataksi 463 on päivystänyt kaikki vuodet hotellin edessä ja sitä on käytetty joka reissulla.

"Jorkki" on yksi Pattayan tutuksi tulleista räätäleistä.

Yöelämää kävelykadun poikkikadulla, joilla on paljon tyttöpaikkoja. Baby Go Got on nyttemmin lopetettu viranomaisten toimesta. Ainakin nimet ovat muuttuneet, sillä lapsien hyväksikäytöstä on tullut rikos Thaimaassakin.

Antti sovittaa ompelijan kanssa Reiskalla tilaamaansa takkia.

Transupojat houkuttelevat asiakkaita Swiss Gardenin edustalla.

Mrs. Beerin kanssa kantapaikkamme edessä. Baarin omistaja on vaihtunut joka reissun välillä.

12.12.95 ti Tiistaina suunnattiin taas pikkubussilla etelään Rayongin lähelle Eastern Star Golf Clubille , joka on myös erittäin komea kenttä. Baareja oli tälläkin kentällä sopivin välein.

Eastern Star 12.12.1995

Eastern Starin caddyt lähtötouhuissa kanssamme. Pelattiin kahdessa ryhmässä vaikka kuudestaankin olisi voitu lähteä.

Väylillä on kauniita siirtymätaipaleita väylältä toiselle. Taustalla näkyvä savu tulee ruohon kulotuksesta.

Palmuja ja kumpareita on tällä kentällä paljon, mutta vesiesteitäkin löytyy. Kenttää on korjailtu paljon viime vuosina.

Kentän 9. griinille avautuu mukava näkymä klubilta.

9. ja 10. väylän välillä on paljon palmuja, mutta alusta on siisti.

Isojakin ryhmiä lähti kentälle yhdessä. 10. väylää reunustaa iso lampi.

Antti sai pallosta käteensä, mutta ei se kaljan juomista estä.

Klubilla on myös uima-allas, jossa voi vilvoitella.

Kantapaikkamme henkilökuntaa. Eep ja Nu olivat enimmäkseen iloisia.

13.12.95 ke Viimeinen päivä käytettiin pakkaamiseen ja ostosten tekoon. Viimeinen kierros kaupungilla tehtiin illalla.

Pattaya 13.12.1995

Hotellimme Siam Bayshoren pääsisäänkäynti on komea eikä tällä paikalla varmasti olla viimeistä kertaa.

Rantabaarissa juotiin vielä yhdet Singhat ja Wine Coolerit. Tästähän aloitettiinkin kaksi viikkoa aikaisemmin.

Päivi käväisi vielä parturissa viimeisenä iltana.

14.12.95 to Aamulla olikin sitten hyvin aikainen herätys ja kotimatka alkoi. Lento oli lädössä tunnin verran myöhässä normaaliin tapaan, mutta pirkälle paluulennolle päästiin kuitenkin kunnialla.

Pattaya - Helsinki 14.12.1995

Veden peittämät riisipellot on normaali näky Thaimaassa.

Bangkokin laita-alueella on kerrostaloja ja slummia.

Komeampiakin taloja näkyi teollisuuslaitosten lisäksi.

Ilmaan on päästy ja Bangkok näkyi mukavasti smokeysta huolimatta.

Golfkenttiä on Bangkokin alueella paljon, yksi lentokentän kiitoratojen välissä.

Intian vuoriston yli lennettiin kirkkaassa säässä.

Kaiken kaikkiaan Pattayan alue on golfarin kannalta erinomainen. Kenttävalikoima on suuri ja laatu erinomainen. Hinnatkin ovat halvempia kuin muualla Thaimaassa ja kun hommaa vielä alennukset niin mikä onkaan pelaillessa. Ei varmasti ollut viimeinen golfreissu Pattayalle!

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Thaigolfer Sivulta löytyy ehkä tämä hetken ajankohtaisimmat kenttäesittelyt. Useimmista kentistä on myös pelaajien kenttäarvosteluja.

Pattaya.com tarjoaa paljon tietoa Pattayasta. Golfkentistä on toistaiseksi vain luettelo.

Golf Guide Index Kenttäesittelyjä joka puolelta Thaimaata, melko kattava. Jokaisesta esitellystä kentästä on paljon tietoa ja komeita kuvia.

Pattaya Sports Club - Pattaya Thailand on Pattaya Sports Clubin kotisivu, jossa on paljon hyödyllistä tietoa golfareille.

Siam Bayshore Resort Pattaya Hotel, Thailand. Hotel Siam Bayshore Resortin kotisivu.

Pattaya City. Kaikki tärkeimmät tiedot Pattayan kaupungista, aina tarkkaa karttaa myöten.

Pattaya Mail Newspaper. Pattaya Mail on kerran viikossa ilmestyvä Pattayan englanninkielinen sanomalehti. Uutisia Pattayalta ja paljon PSC:n golftuloksia. Mielenkiintoisia juttuja on paljon.