3. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan 24.11. - 17.12.2000

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Seija Seppälä, Antti Seppälä, Eija Nyman, Rainer Nyman, Kaarina Sundman, Håkan Sundman, lisäksi mukana pelaamassa Tuija Nurmi ja Hannu Hintikka
    Matkareitti: lento Helsinki - Dubai - Utapao, bussi Utapao - Pattaya - Utapao, lento Utapao - Dubai - Helsinki
    Pelatut kentät: Siam Country Club, Phoenix Golf & Country Club, Eastern Star, Sri Racha, Burapha, Plutaluang, Khao Keow, Chonburi Century Golf Club, Laem Chabang, Pattaya Country Club, Treasure Hill Golf & Country Club, Natural Park Resort.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla ja Golfista Chiang Maissa. Vilkaiskaapa niitäkin!

Perjantai 24.11.00. Matka oli varattu toukokuussa heti Aurinkomatkojen talviesitteen ilmestyttyä. Nyt oli luvassa todellinen golfmatka, sillä alunperin lähdössä oli kaikkiaan 10 golfaria. Veijalaiset joutuivat kuitenkin perumaan matkan, sillä Ollin jalka ei ollut toipunut kesän operaatiosta. Mukaan lähtivät Seppälän Antin ja Seijan lisäksi minä ja Päivi, Eija ja Rainer Nyman sekä Kaarina ja Håkan Sundman. Nymanien ja Sundmanien loman kesto oli 2 viikkoa, muiden 3 viikkoa, Matka kotoa alkoi perjantai-iltana myöhään, koska koneen piti lähteä 22.45. Jo kotona kuitenkin huomattiin teksti-TV:stä, että koneen vaihdon vuoksi lähtö myöhästyisi pari tuntia.

Lauantai 25.11.00. Finnairin Boeing 757 lähti vasta 01.30. Lento tapahtui Dubain kautta. Siellä päästiin koneesta ulos vajaaksi tunniksi reilun 6 tunnin lennon jälkeen.

Dubai 25.11.2000

Aamuaurinko väritti Iranin vuoret satumaisiksi ja luntakin näytti olevan.

Dubain kaupunki vaikutti ilmasta käsin siistiltä.

Keskellä on valkoinen pyramidin muotoinen Dubai Creek Golfin klubi.

Dubain transithallin baarissa otettiin kaljat, kun kerran mahdollista oli.

Sitten taas lähdettiinkin kohti itää ja Utapaota.

Auringon lasku Burman rannikolla loi maisemaan kivat värit.

Perille Utapaon kentälle saavuttiin lauantai-iltana 18.45. Siam Bayshore-hotelliin ehdittiin vasta 22.00 ja huoneet saatiin 1. kerroksesta, josta valitettiin heti, koska ne eivät soveltuneet meille. Pikaisen kotiutumisen jälkeen käytiin oluella ja pikkupalalla läheisessä vanhassa tutussa Windy Inn-baarissa. Pieni kävelylenkki sen päälle, veden ostot ja sitten nukkumaan. Thaimaassa elettiin vuotta 2543.

Sunnuntai 26.11.00. Aamulla herättiin 8.15 hyvin nukutun yön jälkeen. Aamupäivällä käytiin kävelylenkillä mäellä, jossa baarissa juotiin reissun halvimmat baarikaljat - 30 bht. Opas järjesti meille huoneenvaihdon 4. kerrokseen ja Seppälöiden kanssa saatiin toivotut huoneet väliovella.
Päivällä oltiin ostoksilla ja illalla käytiin tilaamassa Pattaya Sports Clubin jäsenkortit Cafe Kronborg-baarissa. Liittymismaksua meidän ei tarvinnut maksaa, vaikka välistä puuttuikin yksi jäsenyysvuosi. Vuosimaksuna maksettiin 400 bahtia. Bahtin kurssina voi pitää tässä matkakertomuksessa 0.16 mk. Paluumatkalla syötiin puun alla Nang Nual-ravintolassa. Päivän maksimi lämpötila oli 29.5 astetta.

Pattaya 26.11.2000

Tulo-Singhat Windy Innin allasbaarilla on perinteinen loman aloitus. Vasemmalta Päivi, Antti, Seija, Håkan ja Kaarina Sundman, Eija ja Rainer Nyman.

Siam Bayshoren sisäpiha on siisti ja siipirakennuksissa on vain neljä kerrosta.

Kukkaistutuksin koristeltu aurinkokello kukkulan rinteellä.

Näkymä kävelykadult Grover Taylorin kohdalta hotellillemme päin.

Walking Street by night. Onneksi valomeri ei ole yhtä valtaisa ja välkkyvä kuin sivukaduilla.

Ateriaa odotellaan Nang Nualin puun alla, joka on yksi perinteisistä ruokailupaikoistamme Pattayalla.

Maanantai 27.11.00. Yön minimi lämpötila oli 25.5 astetta. Aamupalan jälkeen klo 10.00 lähdettiin koko porukka pelaamaan Siam Country Clubille papan lavataksilla. Greenfee oli kuitilla saatu jäsenhinta 400 bahtia, caddie maksoi 200 bahtia. Peli meni pienen alkukankeuden jälkeen mukavasti, vaikka viimeisten väylien aikana tulikin pieni vesisade. Se ei kuitenkaan haitannut meitä yhtään. Ilmeisesti kuitenkin japsiryhmää haittasi, sillä he päästivät meidät ohi viimeisellä väylällä. Kentän greenit olivat suhteellisen hitaita ja melko pehmeitä, jonka huomasi varsinkin chipeissä.

Siam Country Club 27.11.2000

Siamin 18. griini on ainaa vaan yhtä hyvän näköinen.

Klubin terassilta näkyy pari väylää hyvin, muut ovatkin sitten pimennossa.

Kylmä Heineken maistui hyvältä hikisen pelin jälkeen.

Huomattava asia on, että emme varanneet peliaikaa millekään kentälle yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Tästä systeemistä oli varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa, luultavasti ainakin yksityisten kenttien kohdalla, sinne ajettiin vain sisään ja mentiin pelaamaan.
Paluumatkalla käytiin hakemassa PSC:n jäsenkortit kerhon toimistosta. Ruokapaikkana oli illalla Ciao, jonka pizzoihin petyttiin. Päivän maksimi lämpötila oli 30.8 astetta.

Tiistai 28.11.00. Yön minimi lämpötila oli 22.8 astetta. Klo 8.00 lähdettiin taas pelaamaan Phoenix Golf & Country Clubille taas papan lavataksilla. Sundmanit pitivät välipäivän, muut olivat mukana. Greenfee oli 500 bahtia, caddie maksoi 200 bahtia. Lisäksi saatiin 100 bahtin alennuslippu seuraavaa peliä varten. Pelattiin The Lakes- ja The Ocean-yhdeksiköt. Phoenixin greenit olivat myös melkoisen hitaita. Kierroksen jälkeen tuli pieni ukkoskuuro, mutta olimme jo klubilla.

Iltapäivällä tavattiin vanha tuttu kuskimme Lek, joka varattiin minibusseineen seuraavaksi aamuksi. Ruokapaikkana oli illalla Schwartzwaldstube, jonka ruoka on hyvää saksalaista laatua. Päivän maksimi lämpötila oli 29.4 astetta.

Phoenix 28.11.2000

Phoenixin klubin terassilta näkyy kenttä hyvin, koska pensaita ja puita on vähän.

Mahtavan klubitalon edestä käy matka kohti The Lakes-yhdeksikön ykköstiitä.

Takana näkyy Jomtien Beachin eteläosien korkeita hotelleja.

Klubitalon sisäaula on todella ilmava eli rakennuksessa on tyhjää tilaa paljon.

Matalaa on puusto kentällä. Phoenix on vuosien mittaan parantunut tuntuvasti.

Phoenixin porttikin on ilmavan näköinen kevytrakenteinen systeemi.

Keskiviikko 29.11.00. Yön minimi lämpötila oli 24.6 astetta. Klo 8.30 suuntana oli Lekin kanssa Eastern Star Golf Club, jossa edellisen kerran vierailtiin 5 vuotta sitten. Kaikki olivat nyt mukana. Greenfee oli 350 bahtia ja caddie 200 bahtia. Kenttä oli hieman kuiva, mutta siitä huolimatta kentän laitamilla kulotettiin ruohikkoa mahtavin liekein. Pelissä tuloksena oli 2 birkkua ja muutenkin tuli mahtavia lyöntejä, vaikka lähipeli tuppasikin pettämään.

Eastern Star 29.11.2000

Matkustajajunakin on nähty muutaman kerran. Kovin vähän näyttää olevan matkustajia.

Startteri valvoo lähtövalmisteluja Eastern Starin ykköstiillä.

Palmuja, kukkia, vettä, vihreää ruohoa ja hiekkaa - siinä kivan kentän ainekset.

Veden ylityksiä on tälläkin kentällä sopivasti. Ylitysmatkat eivät ole kuitenkaan ahdistavia.

Melko suuria lampia mahtuu kentälle puolenkymmentä.

Kentän ulkopuolella kulotettiin korkeaa ruohikkoa hallitusti. Onneksi savu ei tullut kentälle.

Paluumatkalla Lek vei meidät katsomaan mahtavaa 130 metriä korkeata kallioon hakattua ja maalattua buddhaa, joka näkyy erinomaisesti Phoenixin kentälle. Kahvien jälkeen vietiin pyykit vanhaan tuttuun Champ-pesulaan ja filmit Photo Centeriin. Kodakin satanen filmi 36 kuvaa maksoi alimmillaan 130 bahtia, kehitys ja kuvat 245 bahtia. Ruokailu tapahtui meren päällä Tankay-ravintolassa. Päivän maksimi lämpötila oli 30.7 astetta.

Eastern Star - Pattaya 29.11.2000

Loma-asutusta on Eastern Starinkin reunoilla runsaasti. Ketkähän näitä käyttävät? Luultavasti japanilaiset sekä ulkomaalaiset Thaimaassa oleskelevat rikkaat.

Paluumatkalla kävimme katsomassa kallion seinämään hakattua 130 metriä korkeaa buddhan kuvaa.

Siam Bayshoren päärakennus on hieman korkeampi. Tältä se näytti parvekkeeltamme sisäpihan yli katsottuna. Merikin näkyy, mutta varsinaisesta merinäköalasta ei voi puhua.

Torstai 30.11.00. Yön minimi lämpötila oli 25.5 astetta. Klo 9.00 lähdettiin pelaamaan Sri Racha International Golf Clubille. Sundmanit pitivät taas vapaapäivän. Greenfee oli 250 bahtia, caddie 200 bahtia ja auto 500 bahtia. Kentällä oli vähän porukkaa ja 2. väylältä olivat krokotiilit hävinneet, lampi oli kyllä tallella. Kenttä on edelleen alueen hienoimpia. Caddiet osasivat pitää hauskaa, vaikka englanninkielen taito ei kummoinen ollutkaan - reissun iloisin caddieporukka.

Kahvin jälkeen haettiin pyykit pesulasta: 7 sukat, 6 kalsarit, 8 paitaa - yhteensä 145 bahtia eli 23 markkaa. Käytiin syömässä Bavaria Housessa wieninleikkeet - tosi isot ja hinta 175 bahtia. Olut oli suhteellisen kallista. Päivän maksimi lämpötila oli 30.0 astetta.

Sri Racha 30.11.2000

Sri Rachan klubitalo on yksi alueen komeimpia. Matalana se soveltuu hyvin maastoon.

Kenttäkin on kaunis ja melko haastavakin. Melko tasaisia ovat kaikki kentät.

Päivi katselee, mihin pallo on mennyt. Kauniit kukkkivat pensaat koristavat väylien reunoja.

Kukkaloisto on sijoitettu siten, että erittäin harvoin pallot menevät kukkiviin pensaisiin.

Tässäkin kukat ovat siirtymätaipaleella par-3:lle. Rotko vasemmalla antaa pienen haasteen.

Kierros on ohi ja Päivi caddynsä kanssa astelee kohti klubia.

Perjantai 01.12.00. Yön minimi lämpötila oli 25.6 astetta. Klo 8.30 lähdettiin pelaamaan Burapha Golf Clubille koko porukan voimin. Greenfee pani miettimään, kannattaako pelata - se oli 1200 bahtia. Koska kenttä on yksityinen ja joidenkin mukaan sinne on vaikea päästä pelaamaan, päätettiin maksaa tämä reissun ylivoimaisesti suurin pelimaksu. Caddie oli taas halvin eli 180 bahtia. Minulle sattui hyvä caddie, joka osasi melko hyvin englantia, koska oli työskennellyt hotellissa. Pelattiin taas vanha tuttu East Course. Lek odotteli kentällä.

Burapha 01.12.2000

Buraphassa on sen verran korkeuseroja, että hyvän näkymän kentälle saa monesta paikasta.

East-kentän 11. väylä ja takana näkyy klubitalo ja kauempana Laem Chabangin kenttä.

17. väylä par-3 - 154 yardia toi tällä kertaa birkun. Vesieste edessä ja bunkkerit tekevät väylästä hauskan.

Hillityn klubitalon ympäristö on todella siistiksi rakennettu.

Normaali päätös kierrokselle - klubiravintolassa oluet ja pieni välipala.

Koko porukkamme Lekin ottamassa kuvassa Buraphan hulppealla portilla.

Ilalla käytiin syömässä Pizzeria Venetziassa, jossa pizzat maksoivat 110 bahtia ja spaghetti saman verran. Todettiin kaupungilla golfpaitojen minimihinnaksi 150 bahtia - Vanhassa Mike-tavaratalossa rajun tinkimisen jälkeen ja kiintein hinnoin varustetussa paitakaupassa rantakadulla. Päivän maksimi lämpötila oli 30.1 astetta.

Lauantai 02.12.00. Yön minimi lämpötila oli 25.5 astetta. Klo 8.30 lähdettiin pelaamaan perinteiseen tapaan Plutaluang Navy Golf Courselle. Antti meni hierojalle ja Sundmanit menivät tutustumaan Bangkokiin. Greenfee oli nyt viikonloppuna 600 bahtia, arkisin 350 bahtia, caddie 200 bahtia ja auto 500 bahtia. Miehet pelasivat Eijan kanssa North ja West Coursen, Päivi ja Seija North ja East Coursen. Plutaluangin väylien ruoho on melko erikoista ja aiheuttaa ongelmia varsinkin chipeissä. Uudemmat West ja East ovat hieman helpompia ja normaalimpia.

Plutaluang 02.12.2000

Plutaluangissa on paljon metsää ja puita. Tässä on West Coursen 2. väylä.

Harjoitussvingejä kohti viidakkoa pelattavalla 8. väylällä.

Kivoja näkymiä löytyy Plutaluangistakin, vaikka kukkia on vähän.

Paluumatkalla jytisteli ukkonen ja ilmeisesti siitä syystä peli oli ollut melkoisen hiostava. Sitä se on yleensäkin Plutaluangin viidakkokentällä. Apinoita ei tällä kertaa nähty.
Hotellille ehdittiin takaisin 15.00. Syötiin aivan Siam Bayshoren lähellä olevassa uudessa kalaravintolassa Food Fair Sea Food, eikä se hullumpi paikka ollutkaan. 1998 reissumme aikana se oli rakenteilla. Maksimi lämpötila oli 30.9 astetta, reissun korkeimpia.

Plutaluang - Pattaya 02.12.2000

Eija ja Rainer Nyman Plutaluangin viidakossa "nalkissa".

Food Fair -ravintolassa oli paikallinen musiikkiesitys.

Illalla istahdettiin Lassin baariin, yhteen muutamasta suomalaisesta Pattayalla.

Sunnuntai 03.12.00. Yön minimi lämpötila oli 25.1 astetta. Vapaapäivä golfista ja niin oli aamiaisen jälkeen suuntana Nakluan Sunday Market, jonne matkaa kertyi 8 km ja lavataksi maksoi 100 bahtia. Takaisin käveltiin välillä oluella käyden ja kerran syötiinkin pientä välipalaa Tropicana-baarissa.

Naklua 03.12.2000

Seija ja Päivi Naklua Roadilla paluumatkalla Sunday Marketilta Nakluasta.

Näkymä jalankulkusillalta Nakluan lahdelle päin.

Buddhalaistemppeli matkan varrella. Pattayalla ei ole kovin paljon temppeleitä.

Illan ruokapaikaksi valittiin Hotelli Cosy Beachin lähellä ja Hotelli Island Viewin vastapäätä oleva suomalaisten pitämä Happy Face. Siinä paikassa on varmasti kaupungin parhaat pizzat - isot ja maukkaat, eikä ole hinnalla pilattu. Voimme suositella kaikille! Päivän maksimi lämpötila oli 30.1 astetta.

Pattaya 03.12.2000

Hotel Tropicanan puisto on vehreä ja Rantakadun varrella on mukava baari.

Lahden pohjoisrannalla näkyy korkeita hotelleja, joiden katolla on moskeija.

Tuttu kukkaispolku Siam Bayshoren sisäpihalla.

Maanantai 04.12.00. Yön minimi lämpötila oli 24.4 astetta. 8.30 lähdettiin taas tositoimiin Khao Kheow Country Clubille Lekin minibussilla kaikkien ollessa mukana. Greenfee oli 440 bahtia ja sillä sai myös kaikkiin kentän baareihin käyviä maksukuponkeja 100 bahtin edestä. Caddie maksoi 200 bahtia. Sää oli mukavan tuulinen ja pelattiin vanhat tutut A ja B lenkit. B8 on par3, jonka greeni on kokonaan pienellä saarella. Tällä kertaa sen pelaaminen sujui oikein mukavasti, tuloksena birkku. Se on todella mieleen jäävä väylä. Rainer halusi pelata tämän kentän nimenomaan tämän väylän vuoksi - katkeria muistoja kahden vuoden takaa?

Khao Kheow 04.12.2000

Khao Kheowin A6-väylän griini. Tämä kenttä on yksi alueen haastavimmista ja komeimmista.

Kentällä riittää vesiesteitä melkein joka väylälle, joka vain lisää haastauutta ja näyttävyyttä.

B8 on kuvauksellinen par-3, joka pelataan pyöreälle saarigriinille. Se panee monet lahkeet väpättämään.

Sama par-3 griiniltä katsottuna. Pallot ovat siististi griinillä ja naiset valmistautuvat lyömään.

Birkkuputtini B8:lla onnistui ja sehän on harvinaista herkkua.

Antti avaa B9:llä ja se on par-5. Griini on klubitalon vierellä.

Khao Kheowin erikoinen pyöreä klubitalo ja suomipojat caddyineen.

Klubilta näkyvät hyvin B9 lammen vasemmalla puolen ja C9 oikealla puolen.

Tämänkin kentän portti on siisti - kuvaa hyvin kenttää.

Palattuamme hotellille tulivat lauantaina Siam Bayview-hotelliin saapuneet Hannu Hintikka ja Tuija Nurmi käymään ja sovittiin yhteisitä peleistä. He täyttäisivät kyydin aina kun tilaa löytyisi. Syömässä käytiin King Sea Food-ravintolassa, jossa piti PSC:n kortilla saada alennusta, mutta se tuntui olevan henkilökunnalle tuntematon asia. Tappelemaan ei ruvettu, koska meillä ei ollut PSC:n vihkosta mukana. Maksimi lämpötila oli 29.9 astetta.

Tiistai 05.12.00. Yön minimi lämpötila oli 23.5 astetta. Klo 8.30 suunnattiin kyytimme reissun ensimmäiselle täysin uudelle kentälle Chonburi Century Golf Clubille. Se on Nick Faldon suunnittelema kenttä. Sundmanit pitivät taas vapaapäivän ja tilalle tulivat Hannu ja Tuija. Kentällä oli aika paljon pelaajia, mikä ei ollut kovin suuri ihme, sillä greenfee oli vain 200 bahtia, caddie 180 bahtia. Kenttä oli hieman keskeneräisen tuntuinen, mutta silti hyvin mukava pelattava ja haasteellinen. Klubitalo oli aika vaatimaton, mutta kaikki tarpeelinen sieltäkin löytyi.
Illalla käytiin syömässä Nang Nualin meriterassilla. Päivän maksimi lämpötila oli 29.1 astetta.

Chonburi Century 05.12.2000

Chonburi Centuryn klubitalo on vaatimaton, mutta kaikki tarvittava löytyy.

Pelaajat ja caddyt lähtövalmiina. Poikacaddyjä täällä oli paljon.

Salakavalia piilossa olevia vesiesteitä tuli välillä vastaan.

Rainer astuu lyömään. Paikpoin on kukkia tälläkin kentällä.

Naisryhmä tiillä. Tämä kenttä on hyvin tasainen.

Paikoin on tilaa todella hyvin, sekä väylällä että griinillä.

Keskiviikko 06.12.00. Yön minimi lämpötila oli 24.1 astetta. Klo 8.30 Lek vei meidät koko porukan Laem Chabang International Country Clubille, jossa koettiin melkoinen shokki, sillä greenfee oli noussut rajusti viime keväästä. Se oli nyt 990 bahtia, caddie 200 bahtia. Kentän ruuhkia yritetään ilmeisesti hillitä hinnalla. Pelaamaan kuitenkin mentiin, sillä eihän tätä alueen komeinta kenttää voi väliinkään jättää. Nyt pelattiin Mountain ja Lake. Sundmaneille varsinkin kenttä oli täysin uusi kokemus ja ennakkomainonnan arvoinen. Komeita ja haasteellisia väyliä riittää.

Laem Chabang 06.12.2000

Eija miettii pelitaktiikkaa Laem Chabangin Mountainin ykköstiillä.

5. väylä on lähellä rantaa ja yli 200 metriä pitkä bunkkeri estää palloja vierimästä kaislikkoon.

Tällä alueen hienoimmalla kentällä on paljon komeita väyliä kuten tämäkin.

Klubin ympäristö on erityisen siisti ja väylät näkyvät hyvin.

Laem Chabangin proshopista lähti kengät mukaan. Hinnat hovat hieman Suomea edullisemmat.

Antti tilasi Swiss Gardenissa jälkiruoaksi näyttävän jäätelöannoksen.

Syömässä käytiin Sundmanien kanssa Swiss Gardenissa, joka on hyvä ja edullinen paikka. Päivän maksimi lämpötila oli 29.6 astetta.

Torstai 07.12.00. Yön minimi lämpötila oli 24.2 astetta. Klo 8.30 lähdettiin pelaamaan Pattaya Country Clubille porukalla Päivi, Esa, Seija, Håkan ja Hannu. Nymanit menivät Khao Kheowiin PSC:n kuukausikilpailuun ja Antti ja Kaarina jäivät hierottivaksi, Tuija sairastamaan lievää vatsatautia. Greenfee oli 354 bahtia, joka johtui alennuksesta 25%. Caddie maksoi 200 bahtia. Klubitaloa on laajennettu parin vuoden aikana ja nyt siellä on isot locker-tilat, kohtuullinen proshop ja isot kokoustilat. Muuten kenttä on entinen avara 18 reiän kokonaisuus, joka odottaa melkein valmista 9 reiän laajennusta.

Pattaya Country Club 07.12.2000

Matka käy kohti Pattaya Country Clubin ykköstiitä.

1. väylä on par-4 dogleg oikealle lievään ylämäkeen.

10. väylä on par-4, jossa griinin edessä on lampi hyvän draivin ulottuvilla.

Hokin kädessä ei ole maila vaan pallo-onki. Ahti on ottanut omansa.

Eikun droppi ja peli jatkuu aina katkeraan loppuun asti.

Joukkomme Pattaya Country Clubin edessä.

Antti ja Sundmanit kävivät buddhan patsaalla ja radioasemalla kaupunkia kuvaamassa. Illalla käytiin hakemassa Päivin ja Seijan lasit Pattaya Opticalilta. Siellä törmättiin taas Hannuun ja Tuijaan, joka oli saanut itsensä kuntoon. Eija oli voittanut arvontapalkinnon kilpailussa, jossa osanottajia oli ollut n. 135. Rainer oli jäänyt yhden lyönnin palkintosijoista. Ruokapaikka oli Bavaria Housen lähellä oleva baari, jonka nimeä kukaan ei muista. Minä en sinne lähtenyt, sillä vatsa oikutteli hieman. Päivän maksimi lämpötila oli 28.7 astetta.

Pattaya 07.12.2000

Pattaya Country Clubin portti on pramea, mutta myös komea.

Vuorossa on korttien kirjoittaminen ystäville Suomeen.

Pattaya Opticalista käytiin noutamassa parit silmälasit.

Perjantai 08.12.00. Minimi lämpötila oli 25.4 astetta aamulla 6.45. Klo 8.25 lähdettiin Phoenix Golf & Country Clubille pienellä kiireellä, sillä kentällä oli pari kilpailua. Hyvin päästiin kuitenkin pelaamaan ja greenfee oli alennuslipuilla 400 bahtia, caddie 200 bahtia ja saatiin taas uudet 100 bahtin alennusliput (300/600 bahtia). Kaikki olivat nyt mukana ja Hannu ja Tuijakin nähtiin kentällä. Samalla pidettiin päätöskilpailut, sillä Sundmaneille ja Eijalle tämä oli reissun viimeinen kierros. Pelimuoto oli parikilpailu best ball, jossa pari muodostuivat tasoitusten mukaan seuraaviksi: Kaarina ja Esa, Päivi ja Rainer, Eija ja Antti, Seija ja Håkan. Kaarinan ja Eijan joukkue pelasi yhdessä samoin Päivin ja Seijan joukkueet. Samalla pelattiin pariskuntakilpailu, jossa kummankin pisteet laskettiin yhteen. Kenttinä olivat The Mountain ja The Lakes, vaikka meidät ohjattiinkin 9 reiän jälkeen The Ocean lenkille. Valvoja tuli kuitenkin noutamaan toisen kilpailun vuoksi meidät sieltä takaisin.

Parikilpailun voitti Päivi ja Rainer 60 pistettä ja pariskuntakilpailun Päivi ja Esa 66 pistettä. Päivi teki viimeisellä reiällä (par5) komean eaglen.

Illalla käytiin syömässä Sundmanien kanssa Food Fair Thai Food-ravintolassa. Päivän maksimi lämpötila oli 28.9 astetta.

Phoenix 08.12.2000

Kilpailun tuoksinaa Phoenixin Mountainin 2. griinillä.

Iso bunkkeri vartioi tätä par-3:a. Nyt oli reikä helpohkossa paikassa.

Buddhakallio näkyy hyvin moneen paikkaan Phoenixin kentällä.

Mountainin 9. väylän tiille näkyy klubitalo koko komeudessaan.

Antin ottama kuva ryhmästämme caddyineen puolivälissä kisaa.

Päivi nostaa pallonsa viimeisen väylän reiästä tehtyään eaglen.

Lauantai 09.12.00. Minimi lämpötila oli 26.4 astetta. Aamuksi oli Rainerille ja Esalle tilattu aamupala 6.00. 6.30 vei Lek meidät Phoenix Golf & Country Clubille, jossa greenfee oli viikonlopun vuoksi 600 bahtia. The Lakes-lenkin tiillä oltiin 7.05 ja 2. väylän jälkeen ohitettiin 2 suomalaista Valmetin miestä. Korealaisiakin ohitettiin, mutta The Ocean-lenkillä 4 hengen taiwanilaisryhmän ohitus ei onnistunut. Kierros kesti 2h45min. Hotellilla oltiin takaisin hyvissä ajoin ennen Nymanien ja Sundmanien kotiinlähtöä (14.20).

Ennen hyvästelyjä käytiin ostoksilla. Illemmalla Lek vei meidät kotinsa vieressä olevaan Duck Shopping Centeriin, jossa on yli 700 putiikkia. Good Golf-golfliike löydettiin pienen etsiskelyn jälkeen ja se olikin hyvä liike. Päivi osti kahdet kengät yhteensä 4500 bahtia. Takaisin käveltiin South Pattaya Roadia ja Second Roadia pitkin.

Syömässä käytiin pienen kävelylenkin jälkeen pienessä saksalaisessa Alt Heidelberg-baarissa rantakadulla. Ruoka oli hyvää ja annos sopivan kokoinen. Päivän maksimi lämpötila oli 30.1 astetta.

Pattaya 09.12.2000

Bussi tulossa noutamaan kahden viikon matkalaiset Nymanit ja Sundmanit.

Muitakin lähtijöitä oli muutamia ja loma alkoi lähestyä loppua.

South Pattaya Roadilla on värikkäät yövalot.

Sunnuntai 10.12.00. Minimi lämpötila oli 25.2 astetta. Aamulla ei ollut mitään kiirettä, joten aamupalallekin mentiin vasta 9.00. Kotvan levon jälkeen ajettiin Lekin kyydillä isolle buddhalle Wat Khao Pha Yai-temppelille, josta käveltiin Jomtien Beachille. Pattaya Parkilta mentiin rantaan ja käveltiin sitä pitkin etelään päin. Syötiin pieni välipala ja jatkettiin aina Welcome Jomtien Beach -hotellille asti. Siellä käännyttiin takaisin ja ajettiin taksilla keilahallin kohdalle. Noudettiin pyykit ja mentiin hotellihuoneeseen iltapäiväkahville.

Illalla käytiin taas syömässä pizzat Happy Facessa. Muutakin erinomaista ruokaa paikasta kyllä löytyy, mm. jouluksi oli luvassa suomalaista kinkkua ja laatikoita ym. jouluruokaa. Päivän maksimi lämpötila oli 30.0 astetta.

Pattaya 10.12.2000

Wat Khao Pha Yain temppelille johtavilla portailla on aina kerjäläisiä.

Itse temppeli on pieni, mutta ympärillä on buddha jokaiselle viikonpäivälle.

Portaiden yläpäästä näkyy toinen kukkula ja sen päällä oleva radioasema.

Temppelialueella on paljon kaunista katseltavaa, kunhan sen vain löytää.

Päivi ja Seija mielipuuhassaan vaateostoksilla Jomtienilla.

Happy Face on suomalaisten omistama ravintola, josta saa hyvää ruokaa.

Maanantai 11.12.00. Minimi lämpötila oli 25.6 astetta. Aamulla taas klo 8.30 suunnattiin pelaamaan, nyt Siam Bayviewin kautta Hannu ja Tuija noutaen Plutaluang Navy Golf Courselle. Taas koettiin pieni yllätys, sillä kyseessä olikin joku "holiday" ja greenfee oli 600 bahtia. Ensin pelattiin kaikki North Course, sitten me miehet pelattiin East Course ja naiset South Course. East Course on uusin ja parhaassa kunnossa, tulostakin tuli.

Lek odotti paikalla ja hotellille ehdittiin 15.30. Syömässä käytiin Aurinkomatkojen mainostamassa Zeppelin-ravintolassa, jossa saatiin laskussa 10% PSC:n alennus. Päivän maksimi lämpötila oli 30.4 astetta.

Plutaluang 11.12.2000

Plutaluangin North Coursen 5. väylä on aivan viidakon reunassa, jossa on nähty usein apinoita.

8. väylä on pitkä tasainen par-4. Viidakko näkyy tässäkin - ja puita väylällä.

Ihan hyvässä kunnossa oli kenttä, mutta väyläruoho on erikoista.

Vähän joutuu Plutaluangissakin kipuamaan. Hannu menossa seuraavalle tiille.

East Coursen 5. väylä on par-3 alamäkeen ja lippu on kummun takana.

Kierros on ohi ja caddyt menevät pakkaamaan bägit kuntoon kotimatkaa varten.

Tiistai 12.12.00. Minimi lämpötila oli 25.8 astetta (7.00). Aamulla suunnattiin 8.30 Hannun ja Tuijan kanssa koko porukalla kohti alueen toista yksityistä kenttää Treasure Hill Golf & Country Clubia. Koska se on tarkoitettu vain jäsenten ja heidän vieraidensa käyttöön, meillä oli varakenttänä Noble Place. Sitä ei kuitenkaan tarvittu, sillä mitään ongelmia pelaamaan menemisessä ei ollut. Ennemminkin kentällä oli ongelmia, sillä ketään rahastustaitoista ei ollut paikalla, joten eräs henkilökuntaan kuulunut mies laittoi meidät pelaamaan ja pyysi maksamaan sitten, kun tullaan takaisin. Greenfee oli hämmästyttävä: 150 bahtia, caddie 200 bahtia. Kenttä on japanilaisen Yoshikazu Katon suunnittelema ja onkin hyvin mielenkiintoinen. Kunto ei ole aivan viimeisen päälle, mutta haasteita riittää. Pituutta on miehille 6150 metriä ja varsinkin par5-väylät ovat hyvin erikoisia antaen monenlaisia mahdollisuuksia mm. riskien ottoon ja kykyjensä kokeiluun. Todella miellyttävä yllätys tämä kenttä.

Treasure Hill 12.12.2000

Treasure Hill oli todella myönteinen yllätys. Greenfee oli halpa ja kenttä tosi mielenkiintoinen.

Miesporukkamme aloitti 10. tiiltä ja naiset 1. tiiltä, vaikka muuta porukkaa ei juuri ollut kentällä.

Puut väylien reunoilla panivat yrittämään tarkkaa peliä väyliä pitkin. Melko tasaista oli.

Näennäisesti tilaa on runsaasti, mutta sivuun joutuminen aiheutti melkein aina harmia jollakin tavalla.

Tällaisia rotkon kiertäviä dogleg-väyliä oli muutamia. Niissä pystyi helposti kokeilemaan riskinottoa.

9. griini oli muiden tapaan siisti ja suuri. Kaltevuuksia ei paljoa ollut griineilläkään. Hyvässä kunnossa oli kenttä.

Kukkia ei kentällä paljon ollut, mutta ne mitä oli, olivatkin sitten komeita. Takana näkyy matala klubitalo.

Kierros on takana ja ollaan menossa klubille maksamaan green feetä. Joskus näinkin päin!

Upea näkymä klubilta kentälle päin. Tänne on vielä palattava, sillä haasteita jäi riittävästi ainakin yhtä kierrosta varten.

Ruokapaikaksi valittiin ennen käymätön Thai Lanna Restaurant, jossa oli 19.30 alkaen koko ajan thaimaalaista musiikkia ja tanssia. Ruokakin oli hyvää. Päivän maksimi lämpötila oli 30.0 astetta.

Pattaya 12.12.2000

Treasure Hillin klubitalo on ihan sopivan kokoinen, sillä suuria ruuhkia tällä kentällä tuskin on usein.

Illalla Antti ja Seija hakivat tilaamiaan vaatteita Groverin räätäliltä. Lopputarkastus käynnissä.

Thai Lanna-ravintolassa oli myös paikallinen tanssiesitys. Pikkupoikakin löi palikoilla rytmiä tanssijoille.

Keskiviikko 13.12.00. Minimi lämpötila oli 26.3 astetta. Siam Country Clubille lähdettiin taas melkein koko porukan voimin 8.30, vain Antti jäi taas Main käsittelyyn. Tuija ja Hannu olivat tietysti mukana, kuten koko viikon, kun Lekin kyydissä oli taas tilaa. Greenfee oli entinen 400 bahtia. Nyt pelattiin ensimmäisen kerran 5 hengen ryhmässä ja peli sujui yllättävän ripeästi. Kierros kesti vain 4h15min. Kentällä oli paljon työntekijöitä. Caddiet kuulemma tekevät yhtenä päivänä viikossa kentänhoitotöitä.

Iltapäivällä vietiin taas pyykit Champiin ja Happy Facessa käytiin syömässä. Samalla hyvästeltiin heidät ja annettiin Radio Finlandin aikataulu ja satelliittiohjeet. Taksi mäen taakse maksoi kovan tinkimisen jälkeen 40 bahtia, mutta takaisin ei pääse 50 bahtia halvemmalla. Päivän maksimi lämpötila oli 29.9 astetta.

Siam Country Club 13.12.2000

4. väylän par-3:n griini on bunkkereiden keskellä. Siamissa ei kukkia ole hirveästi, mutta komeita ovat ne, mitä löytyy.

5. väylä on par-4 ja tässä vapaalla olevat caddyt tekevät kentänhoitotöitä. Osa porukasta on pelaajia.

Päivi paukuttaa menemään kukkivan puun alta. Sopivista kuvakulmista sai ihan mukavia otoksia.

Hintikan Hannu sihtaa Siamin tasaisella väylällä.

Kukkivan pensaan edessä mukavien caddyjen kanssa oli kiva poseerata.

Päivi puttaa 12. griinillä. Sitten mentiinkin kioskille.

Torstai 14.12.00. Minimi lämpötila oli 25.6 astetta. 8.30 otettiin koko porukan voimin suunnaksi Natural Park Resort Golf Club. Greenfee oli kortin ansiosta 500 bahtia, muuten 1000 bahtia. Caddie maksoi 200 bahtia. Kenttä on erittäin komea ja kukkaistutuksia on paljon.

Natural Park Resort 14.12.2000

Natural Park Resortin kaunis A9-väylä. Kukkia on paljon joka puolella kenttää. Kentällä on kolme lenkkiä.

Klubin ympäristö on erityisen kuvauksellinen. Kenttäkin oli erinomaisessa kunnossa.

A9:n griini on veden ja kukkien ympäröimä. Kyllä täällä silmä lepää! Onneksi pallo menee harvoin pensaisiin.

Päivi, Seija ja Tuija astelevat hulppealta klubilta kohti 1. tiitä.

Caddyt ottivat jälkien korjaushiekkaa suoraan kuormasta, joka sattui kohdalle.

Palmuja, syviä bunkkereita, vettä - kaikkea oli.

C7 on myös par-3, jossa pitää lyödä veden yli. Seija näyttää tässä mallia

1988 valmistuneen klubitalon edusta on todella näyttävä. Takana 3 korkeata hotellia.

Tuija, Päivi ja Seija taustanaan B9-väylä. Ollaan puolivälissä.

Pelattiin C ja A lenkit, joilla Freamin käden jälki näkyy selvästi - sekä väylillä että griineillä. Erityisesti par3-väylät ovat mielenkiintoisia. Nyt oli kaikki alueen kentät pelattu, ainoastaan muutama yhdeksikkö eri kentillä jäi vielä seuraavaan kertaan.

Natural Park Resort 14.12.2000

Kyllä tässä maisemassa kelpaa pelata. Kentän reunoilla on myös loma-asutusta.

Näyttävä par-3 A8, jonka vesi ja bunkkerit tekevät haastavaksi.

Hannu ja Antti siirtyvät komean sillan yli griinille.

Ladyt ovat vielä puttailemassa. Tämäkin on call hole, kuten yleensäkin Thaimaassa kaikki par-kolmoset.

A9:n tiiltä näkyykin jo mahtava klubitalo kukkien ympäröimänä.

150 yardia griinille ja vettä sen edessä. Kelpo päätösväylä!

Hienon näköistä on kaikin puolin. Palmut ja hyvät kumpuilevat väylät sopivat yhteen.

Natural Park Resortin portti, jota komistaa kuninkaan kuva.

Näkyvä mainos valtatien varrella ei ole aivan kentälle johtavan tien kohdalla.

Illalla Päivi haki housut Grover Tailorilta, jonka laatu on varmasti kaupungin parhaita. Ruokapaikkana oli poikkikadun Swiss Food Restaurant, jossa wieninleike maksoi 190 bahtia ja oli hyvä. Päivän maksimi lämpötila oli 30.5 astetta.

Perjantai 15.12.00. Minimi lämpötila oli 25.6 astetta (6.40). Normaaliin aikaan 8.30 lähdettiin kaikki taas Phoenix Golf & Country Clubille. Pääosa porukasta pelasi nyt reissun viimeisen kierroksen. Greenfee oli alennuslippujen ansiosta 300 bahtia, Hannulla ja Tuijalla 400 bahtia. Päivi otti auton 520 bahtilla. Pelattiin The Mountain ja The Lakes. Hyvät caddiet pitivät hauskaa ja syöttivät miehille "viagraa". Sovittiin myös Hannun kanssa lauantaiaamun pelistä 7.00 ja varattiin samat caddiet 114 ja 121 aamuksi. Päivän saalis oli yhteensä 3 birkkua.

Iltapäivällä käytiin tekemässä ostoksia Mike-tavaratalossa ja vanhassa Mikessa. Syömässä käytiin Lobster Potissa, joka ei ole halvimpia paikkoja, mutta hinta/laatusuhde on paikallaan. Päivän maksimi lämpötila oli 30.0 astetta.

Phoenix - Pattaya 15.12.2000

Phoenixin Lakesin 9. griini, jota Antti lähestyy takakautta.

Tämä olikin osalle porukkaa reissun viimeinen kierros.

Wattanasta Second Roadilta haettiin joskus juotavia hotelliin.

Lauantai 16.12.00. Minimi lämpötila oli 25.9 astetta. Lek tuli hakemaan minut 6.20 ja sen jälkeen haettiin Hannu ja ajettiin hitonmoista haipakkaa Phoenixiin, jossa oltiin jo 6.50. Caddiet eivät vielä olleet paikalla, mutta kun menimme lockerin kautta alas, he jo kantoivat iloisina bägejämme autoon. Greenfee oli viikonlopun 600 bahtia lipukkeella ja auto maksoi 620 bahtia. Pelattiin The Lakes ja The Ocean, joka oli Hannulle uusi kokemus. Kierrosaika oli 2.5 tuntia ja peli sujui tosi joutuisasti. Caddiet hyvästeltyämme ajoimme hotellille, jossa oltiin jo 10.30.

Phoenix 16.12.2000

Phoenixin Oceanin 7. väylä par-3 ja iloiset caddymme. Eaw näyttää voiton merkkiä.

Auto otettiin tälle aamukierrokselle nopeuttamisen vuoksi, koska lähtö oli iltapäivällä.

Caddymme 114 ja 121 olivat mukana viimeiseen asti ja pakkasivat bägimme Lekin kyytiin.

Kaikkiaan tuli pelattua 18 kierrosta 12 eri kentällä. Maksetut greenfeet olivat yhteensä 8834 bahtia (1412 mk) ja säästöä PSC:n kortin ansiosta tuli 6089 bahtia (975 mk), joka tekee 40%. Kannattaa siis liittyä Pattaya Sports Clubin jäseneksi!

Sitten alkoikin kova pakkaaminen. Tehtiin vielä viimeinen silmäys kävelykadulla ja otettiin olutta ja pientä välipalaa Windy Innin baarissa. Hotellihuone tyhjennettiin 13.00 ja bussi lähti hotelliltamme 14.20 keräämään porukoita muista hotelleista. Utapaon pieneltä lentokentältä Finnairin Boeing 757 nousi n. klo 18.00 hieman etuajassa.

Pattaya 15.12.2000

Siam Bayshore Resort ja hillityt jouluvalot. Tänne palataan vielä!

Walking Streetiltä otettu kuva hotellille päin. Julie-kaupan keltainen kyltti näkyy keskellä.

Lähdön odottelua hotellin aulan syvennyksessä kalliit juomat edessä.

Lento Dubaihin kesti reilut 6 tuntia ja siellä käytiin jaloittelemassa ja ostoksilla. Tunnin tauon jälkeen lento jatkui Helsinkiin.

Pattaya 15.12.2000

Siam Bayshoren aulassa oli myös joulukuusi muistuttamassa, mikä kotona odottaa.

Dubain transithallin siisti tax free. Täälläkin muistettiin joulua.

Golfmailojakin oli myytävänä tax freessä. Eipä ostettu!

Sunnuntai 17.12.00. Seutulaan saavuttiin taas reilun 6 tunnin lennon jälkeen n. puoli tuntia etuajassa 2.40. Kaikki sujui kentällä joutuisasti ja saatiin napattua "lennosta" tilataksi, jolla ajettiin Seppälöiden kanssa Vantaanlaaksoon. Sieltä jatkettiin sitten Olariin ja kotona oltiin 3.45. Taksi maksoi 230 mk. Matka oli ohi ja käytiin tyytyväisenä nukkumaan.

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Thaigolfer Sivulta löytyy ehkä tämä hetken ajankohtaisimmat kenttäesittelyt. Useimmista kentistä on myös pelaajien kenttäarvosteluja.

Pattaya.com tarjoaa paljon tietoa Pattayasta. Golfkentistä on toistaiseksi vain luettelo.

Golf Guide Index Kenttäesittelyjä joka puolelta Thaimaata, melko kattava. Jokaisesta esitellystä kentästä on paljon tietoa ja komeita kuvia.

Pattaya Sports Club - Pattaya Thailand on Pattaya Sports Clubin kotisivu, jossa on paljon hyödyllistä tietoa golfareille.

Siam Bayshore Resort Pattaya Hotel, Thailand. Hotel Siam Bayshore Resortin kotisivu.

Pattaya City. Kaikki tärkeimmät tiedot Pattayan kaupungista, aina tarkkaa karttaa myöten.

Pattaya Mail Newspaper. Pattaya Mail on kerran viikossa ilmestyvä Pattayan englanninkielinen sanomalehti. Uutisia Pattayalta ja paljon PSC:n golftuloksia. Mielenkiintoisia juttuja on paljon.