6. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan
12.11. - 04.12.2006

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Seija Seppälä, Antti Seppälä, Timo Leino, Tuija Elomaa
    Matkareitti: lento Helsinki - Bangkok, bussi Bangkok - Pattaya - Bangkok, lento Bangkok - Helsinki
    Pelatut kentät: Khao Kheow Country Club, Pattana Sports Club, Phoenix Golf & Country Club, Treasure Hill Golf & Country Club, Plutaluang Navy Golf Course, Bangpra International Golf Club, Pattaya Country Club, Mountain Shadow Golf Club, Recruit Training Center Golf Course, Eastern Star Country Club, The Emerald Golf Club, St.Andrews 2000 Golf Club, Crystal Bay Golf Club, Chonburi Century Country Club.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla. Vilkaiskaapa sitäkin!

Alkusanat
Matka varattiin huhtikuun lopussa heti kun Aurinkomatkojen matkat tulivat myyntiin. Mukaan olivat lähdössä Päivin ja Esan lisäksi Seppälän Seija ja Antti, sekä Timo Leino ja Tuija Elomaa. Matkan kesto oli 3 viikkoa ja kaikki arkipäivät oli pyhitetty golfin peluulle.

Matkajärjestelyistä vastasi taas Riitta Carlson Suomen Matkatoimiston Tapiolan konttorista. Matka oli suoraan Aurinkomatkojen ohjelmasta. Lennoksi ja sen mukaisesti lähtöpäiväksi valittiin Finnairin suora reittilento Bangkokiin. Hotellina Pattayalla oli vanha tuttu Siam Bayshore, joka on hyvällä ja rauhallisella paikalla Etelä-Pattayalla Kävelykadun eteläpäässä.

Golfia pelattiin 15 kierrosta 14 eri kentällä. Osa porukasta piti välipäiviä. Uusia kenttiä tuli pelattua kaksi. Samaan aikaan oli Pattayalla ruukkilaisista Kaija ja Kari Ruusukunnas osan aikaa ja Savosen Tumppi poikiensa Janin ja Jalin kanssa samat kolme viikkoa. Tällä porukalla pelattiin yleensä koko ajan.

Muitakin tuttuja Pattayalla nähtiin, kuten viime reissulla samassa hotellissa olleet Ari ja Eeva Vepsä.

Vielä on Pattayan läheltä pelaamatta Wangjuntr, uusi Amata Spring ja Bangpakong Golfin 9-reikäinen kenttä, joten syitä uudelle reissulle Pattayalle vielä jäi.

Sunnuntai 12.11.06. 16.40 oli taas keltainen Airport Taxi ovemme edessä ja vei meidät westendiläisen pariskunnan kanssa lentokentälle 30 eurolla. Siellä ei ollut pahempaa jonoa lähtöselvityksessä ja pääsimme turvatarkastuksestakin läpi sujuvasti. Uudet määräykset nesteidenvientikiellosta koneeseen eivät ainakaan meille aiheuttaneet ongelmia. Seppälät olivat ennen meitä jo jonossa ja Timppa ja Tuijakin tulivat kohta perässämme. Kävimme tax freessä ostamassa vähän matkaevästä alkupäiville. Sitten nähtiin jo Tumppikin Janin ja Jalin kanssa.

Finnairin MD-11 koneeseen pääsimme aikataulun mukaisesti, mutta lähtöaika 20.10 viivästyi toiselta lennolta tulevien matkustajien odottelun vuoksi noin tunnin. Tällä reittilennolla oli jalkatilaa melko mukavasti, joten matka kohti Bangkokia sujui mukavasti, vaikka unta ei oikein saatukaan.

Helsinki 12.11.06
Timo ja Tuija ovat valmiina ensimmäiselle yhteiselle Thaimaan matkalle. Tuija, Jali ja Antti seuraavat Timpan esitystä. Tumppi, Jali ja Jani takana sekä Päivi ja Timppa edessä.

Maanantai 13.11.06. Lentoaika oli n. 9.5 tuntia ja Bangkokin uudella Suvarnabhumin lentoasemalla oltiin n. 11.40 paikallista aikaa (Suomen aika +5 tuntia). Lämmintä oli 31 astetta. Tavarat tulivat nopeasti, mutta golfbägit tulivat eri paikkaan, joka oli Z4-huone melko lähellä. Lentoasemalla oli hyvä Aurinkomatkojen opastus busseille, jotka veivät meidät Pattayalle Hotel Siam Bayshoreen reilussa parissa tunnissa, vaikka välillä pysähdyttiin Bangpakong-joen tuntumassa vartiksi jaloittelemaan ja ostamaan ensimmäiset Singhat.

Hotellia oli remontoitu ja pääovi ja koko aula oli laitettu uusiksi. Huoneiden jakohässäkän jälkeen päädyimme itäiseen siipeen huoneisiin 540 (me), 542 (Seppälät) ja 429 (Leinot). Väliovellisia huoneita emme pyynnöistä huolimatta nyt saaneet. Melkein heti lähdimme ottamaan oluet vanhaan tuttuun Windy Gardeniin. Rahan vaihto suoritettiin yhdessä Walking Streetin rahanvaihtopaikassa, koska emme havainneet Yenjitiä, joka oli muuttanut uuteen paikkaan. Julien kauppa oli lopettanut ja tilalla oli laosilainen ravintola Vientiane Restaurant.

Sitten mentiinkin lavataksilla Pattaya Sports Clubille hakemaan jäsenkortit. Otettiin tällä kertaa kuuden vuoden kortit, koska käyntimme Pattayalla saattavat tihentyä. Viereisen rangen baarissa istuttiin hetki ja paluumatka hotellille maksoi lavataksilla 130 bt. Syömässä käytiin kävelykadun saksalaisessa Bier Kuechessa.

Bell-pojat kertoivat hysyttyämme, että vanha tuttu taksikuskimme Lek ei ollut enää hotellin palveluksessa. He kuitenkin soittivat Lekille ja pyysivät tulemaan aamulla hotellille hakemaan meitä ensimmäiselle golfreissulle. Nukkumaan mentiin ajoissa.

Pattaya 13.11.06
Bangkokin uudella Suvarnabhumin lentoasemalla odoteltiin enää golfbägien saamista. Uuden lentoaseman siistejä rakennuksia ja rakenteilla olevia teitä näkyi bussista. Pattaya Sports Clubin toimistotytöt selvisivät nopeasti aiheuttamastamme ruuhkasta.

Tiistai 14.11.06. Yön alin lämpötila oli 27.5 astetta. Hotellin aamupala tarjoiltiin tämän viikon kongressisiiven tiloissa varsinaisen ravintolan remontoinnin vuoksi. Lek tuli hakemaan meitä hieman ennen sovittua aikaa 9.00. Suunnattiin Khao Kheow Country Clubille, jonne päästiin ongelmitta pelaamaan, vaikka aikaa ei oltu varattukaan. Pelattiin C ja A ja kaikki 6 olivat mukana. Palloja meni ja Päivi oli ainut birkun tekijä koko porukasta. Kenttä oli edelleen loistavassa kunnossa ja mielenkiintoinen. Paluumatkalla Lek osti kaikille Lipovitanit totuttuun tapaan. Matka kesti noin tunnin.

Lämpötila parvekkeella oli 29.5 astetta. Maksimia ei voinut kunnolla mitata, koska parveke oli melkein etelään päin ja näin aurinko paistoi sinne melkein koko päivän. Antti laittoi lämpömittarin anturin teipillä katon rajaan ja siitä saatiin jokaiselle päivälle jonkinlainen arvio maksimilämpötilasta. Se vastasi melko hyvin Pattayan sääaseman lämpötiloja. Päivän maksimi oli näin mitattuna 31.3 astetta.

Bellpoikia pyydettiin varaamaan aika Buraphaan, mutta se oli täynnä, joten varattiin aika Pattana Sports Clubille. Soitin Lekille muuttuneesta suunnitelmasta ja lähtöajasta, mutta bellpojat olivat jo tiedottaneet häntä. Tumppi, Jani ja Jali sekä Ruusukunnakset tulivat hotellillemme 19.00 ja yhdessä käytiin ensin Windy Gardenissa ja sitten mentiin syömään Nang Nualiin. Käytiin vielä oluella ja sitten mentiin nukkumaan kellon ollessa n. 23.00.

Khao Kheow 14.11.06
Lek on saapunut noutamaan meitä Siam Bayshoren uudelta pääovelta ensimmäiselle golfkierrokselle. Timo ja Antti caddyjen kanssa hieman ennen tämän mielenkiintoisen par-3:n valtaamista. Antilla ja Timolla tuntuu olevan jotain hukassa.
Lampia on Khao Kheowin kentän joka puolella. Koko porukkamme oli syömässä Nang Nualissa. Baarityttö sai jallitettua Janin pelaamaan kanssaan.

Keskiviikko 15.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.6 astetta. Aamiaisen jälkeen 8.20 oli Lek odottamassa vanhan tutun Toyota-minibussinsa kanssa ja Royal Cliffistä haettiin Ruusukunnakset mukaan Pattana Sports Clubille. Tumppi, Jani ja Jali olivat jo kentällä, kun 1.5 tunnin kieputtelun jälkeen oltiin perillä. Pelattiin lenkit Andreas ja Calypso, joka ei edellisellä kerralla ollut vielä valmis. Pelaamatta jäi tällä kertaa Brookei. Minä pelasin Tumpin ja Jalin kanssa, Antti ja Timppa Janin ja Karin kanssa ja naiset pelasivat keskenään. Kenttä oli melko hyvässä kunnossa, mutta Calypson griinit olivat hitaammat kuin Andreaksen. Peliin se ei kuitenkaan vaikuttanut. Calypso tuntui leppoisimmalta tämän kentän yseistä. Paluumatkalla käytiin ostamassa palloja Laem Chabangin läheltä. Tein todellisen löydön, sillä 26 käytettyä Titun Pro V1-palloa maksoi 300 bahtia!

Illalla oli vuorossa parturissa käynti poikkikadulla ja tukan leikkaus maksoi 150 bahtia. Sitten mentiin N.V. Internetiin lukemaan sähköpostit. Nettiaika maksoi 1 bt/minuutti eli puolen tunnin sessio maksoi vain 30 bt, olut 40 bt. Päivi hoidatti samalla kätensä.

Syömässä käytiin Soi Diamondilla Swiss Housessa, joka on erinomainen ruokapaikka. Samalla kadulla on monta saksalaistyylistä ravintolaa. Timpan ja Tuijan luona otettiin vielä yömyssyt ja nukkumaan mentiin vasta n. 1.00.

Päivän maksimilämpötila oli hieman yli 32 astetta.

Pattana 14.11.06
Parkolmosilla oli yleensä hyvää aikaa ottaa kuvia ja tässä minäkin olen päässyt kuvaan caddyni kanssa. Vettä on Pattanan kentällä sopivasti eikä puita ole liikaa, joten tilaa on, jos pysyy vesiesteistä erossa. C3 on par-5, jossa Tumppi pääsi kahdella erinomaisella lyönnillä puttaamaan eaglea.
Tumppi puttaa vajaa parimetristä eaglea, mutta harmitus oli suuri, kun putti jäi vajaat 5 cm lyhyeksi. Caddy seuraa tarkkana Savosten griinityöskentelyä. Takana näkyy Pattanan klubitalo ja Resort. B-lenkin eli Brookein 1. väylä on todella haastava par-4, koska kannas on kapea ja yleensä tässä tuulee.
Ei ole Pattana Sports Resortin näköalassakaan moittimista. Klubin terassilla käytiin tuttua jälkipeliä, kuinkas muuten. Pattanan klubitalon pääoven edessä on kookas golfaripatsas.

Torstai 16.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.0 astetta. Saatiin nukkua pitempään, sillä peliaika Phoenix Country Clubilla oli vasta 12.00. Mukana olivat taas kaikki Savoset mukaan lukien. Porukkaa oli paljon, mutta peli kesti vain 4.5 tuntia. Kenttä oli muuten hyvässä kunnossa, mutta Mountainin 1. griiniä oli korjattu ja se oli paikoin hyvin hiekkainen ja epätasainen. Muuten griinit olivat hyvät, mutta vaikealukuiset. Toisena puolikkaana pelattiin Lakes. Kaksi birkkua sain väännettyä muuten paskalle kierrokselle. Greenfee on Phoenixissa noussut joka vuosi ja oli nyt jo 1100 bt, caddykin maksoi 250 bt.

Päivä oli erittäin kuuma, Antin mittarin mukaan maksimi oli 35.4 astetta, joten hiki lensi. Muutenkin koko reissun ajan oli selvästi kuumempaa kuin koskaan aiemmilla reissuilla tähän aikaan vuodesta.

Illalla vietiin ensimmäiset pyykin vanhaan tuttuun Champ Laundryyn, jonka omistaja tunnisti meidät heti. Windy Gardenissa poikettiin oluella. Töissä olivat siskokset Kratee ja Yep. Don Joen pizzeriassa käytiin syömässä reissun ensimmäiset pizzat ja sen jälkeen mentiinkin ajoissa nukkumaan.

Phoenix 16.11.06
Phoenix Country Clubin Mountain-lenkin ykköstii ja klubitalo. Jani antaa pallolle vauhtia Lakesin 8. reiällä. Kierroksen jälkeen klubilla katseltiin jo seuraavan päivän kenttää.

Perjantai 17.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.4 astetta. 8.30 lähdettiin Treasure Hill Golf & Country Clubille, jonne on reilun tunnin ajomatka. Tumppi tuli mukaan, mutta pojat ja Ruusukunnakset pitivät vapaapäivän. Aikaa ei oltu varattu, mutta pelaamaan päästiin, vaikka pelaajia oli paljon. Ehkä näistä syistä aloitettiin 10. tiiltä. Siinä syntyikin heti ensimmäinen birkku. Puolivälissä odoteltiin puolisen tuntia, kun lähtöpaikalla oli yhtä aikaa 4 ryhmää. Sitten päästiin jatkamaan ja peli sujui hieman takkuillen viimeiset 9 reikää eli odottelua tuli paljon. Peli kesti kaikkiaan n. 5 tuntia jälkipuoliskon odottelujen vuoksi. Viimeisellä griinillä tein kierroksen toisen birkkuni. Kenttä oli erinomaisessa kunnossa ja muutama väylä jää väkisinkin mieleen Treasure Hillistä.

Päivä oli todella kuuma edellisten tapaan. Antin mittari näytti maksimiksi 35.9 astetta eikä tuultakaan ollut juuri ollenkaan.

Hotellille päästyämme hain pyykit pesulasta ja alkuviikon varusteiden pesun hinta oli 220 bahtia. Sitten juotiin kahvit, lepäiltiin vähän ja Windyn kautta mentiin syömään Sea Zone Restaurantin meriterassille.

Treasure Hill 17.11.06
Tässä odotellaan 1. tiillä, jossa oli kolme ryhmää lähdössä ennen meitä. Timo valmistautuu puttaamaan ja Tumppi neuvottelee caddyn kanssa. Treasure Hillinkin griinit olivat hienossa kunnossa ja melko nopeat.
Lek pakkaa bägejämme autoon pelin jälkeen Treasure Hillissä. Siam Bayshoren siisti vastaanottotiski on rakennettu uuteen paikkaan. Windy Gardenin Yep tarkastelee kassakuitteja.

Lauantai 18.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.4 astetta. Aamulla saatiin nukkua rauhassa kun minnekään ei ollut kiire. Aamiaisen jälkeen lähdettiin Päivin kanssa kävelylle. Minä otin Wipassa jalkahoidon ja Päivi –hieronnan. Kumpikin maksoi 250 bt. Sitten mentiin bahtbussilla (10 bt/henkilö) Central Roadin ja 2nd Roadin kulmaan ja Pattaya Opticalille silmälaseja tilaamaan. Takaisin käveltiin rantakatua pitkin. Mikessa käytiin ostamassa pelipaitoja, joiden hinta oli 200 bt. Yhdet shortsitkin tuli mukaan. Paluumatkalla korituolibaarissa Soi Diamondilla istuttiin oluella, kun alkoi sataa todella rankasti ja ukkonen jytisi päällä. Touhu kesti vajaat pari tuntia.

Kentille varattiin bellpoikien avustuksella peliaikoja ja tuntui vaikealta saada niitä 10:n ja 12:n välille. Hotellilla levättyämme ajettiin Royal Cliffiin syömään buffetiin Ruusukunnasten 30-vuotishääpäivän kunniaksi. Samalla nähtiin ilotulitus Jomtienin suunnalla. Mountain Beachin edestä ajettiin lavataksilla (100 bt) hotellille ja käytiin vielä Windy Gardenissa ottamassa oluet.

Päivän maksimi lämpötila oli 35.0 astetta.

Pattaya 18.11.06
Siam Bayshoren hierontapaikka on muuttanut sisäpihalle uima-altaan lähelle ja on nyt oikea Spa. Rankkasade ja ukkonen pieksi kaupunkia, mutta onneksi istuimme baarissa. Baarin tytöt olivat iloisia, kun heitä kuvattiin. Baarissa oli iltapäivällä 10 tyttöä.
Matkaporukkamme Royal Cliffissa Ruusukunnasten parvekkeella. Isäntäväki Kari ja Kaija Ruusukunnas piti meitä hyvänä. Tässä näkyy pieni osa Royal Cliffin mahtavaa buffetia.

Sunnuntai 19.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.1 astetta. Aamiainen tarjoiltiin nyt remontin jälkeen myös vanhassa tutussa paikassa. Terassi oli lasitettu ja näin sali on laajentunut. Ulkoterassia on vielä salin pohjoispuolella, johon on laitettu myös uusi The Siam Elephant-ravintola. Aamupalan jälkeen mentiin taksilla Outlet Mall-tavarataloon Sukhumvit Roadin ja Thepprasit Roadin kulmaan. Ostin sieltä kaksi kauluspaitaa, jotka maksoivat yhteensä 750 bahtia. Golfliikkeestä ei löytynyt minulle sopivan kokoista hanskaa eikä Päiville sopivan hintaisia kenkiä. Golfsandaaleja Thaimaasta ei tunnu löytyvän ollenkaan. Seija osti liikkeestä Niken draiverin.

Paluumatkalla käytiin Isolla buddhalla ja sieltä käveltiin alas. Keilahalli näkyi olevan remontissa. Sen baariin pysähdyttiin oluelle ja samaan aikaan tuli taas pieni sadekuuro. Se kesti n. 20 minuuttia. Hotellilla juotiin kahvit, kun oli ensin viety pyykit Champiin ja käyty N.V. Internetissä lukemassa sähköpostit.

Syömässä käytiin Alt Heidelbergissa Beach Roadin eteläpäässä Seijan ja Antin kanssa. Timppa ja Tuija olivat aamupäivän altaalla ja sitten illalla Ruusukunnasten kanssa syömässä.

Päivän ylimmäksi lämpötilaksi Antti mittasi 35.4 astetta, joten lämmintä piisasi.

Pattaya 19.11.06
Siam Bayshoren uima-allasalue on siisti ja kivan näköinen. Päivi ja Seija Outlet Mall-ostoskeskuksen liukuportaissa. Temppelimäellä ison buddhan vieressä on pienempi buddha joka viikonpäivälle.
Temppelialue on iso ja sieltä löytyy paljon muutakin kuin kullattuja buddhan kuvia. Mäen rinteeseen turistitoimiston viereen on rakennettu turistipoliisille virkatalo. 2nd Road ja oikealla pesulamme Champ, vasemmalla keilahallin baari ja Siam Bayshoren portti.

Maanantai 20.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.1 astetta. Aamupala syötiin uusitussa ravintolassa, jossa munanpaistajakin oli taas paikalla. Lek haki meidät 9.30 ja koko 11 hengen porukka oli koossa, kun pelattiin Plutaluang Navy Golf Coursella. Pelasin Karin ja Jalin kanssa South ja North-lenkit ja heti 2. väylällä tuli birkku. Jalikin teki kierroksen aikana yhden. Muuten peli oli sitä tasaista tössimistä. Northin 3. reikä on par-3, joka lyödään saareen, jossa on majakka. Se onnistui kohtalaisesti. Toiseksi viimeisellä väylällä ollessamme satoi hieman ja pelin jälkeen klubin terassilla ollessamme oikein kunnolla vähän aikaa. Toinen miesporukka pelasi Northin lisäksi East-lenkin. Kenttä oli hyvässä kunnossa, mutta griinit melko hitaat. Kenttä valmistautui Pattanan ja Emeraldin tapaan Aasian Tourin karsintoihin, jotka pelattiin joulukuun alussa näillä kentillä. Pyyheliina maksoi Plutaluangissa 20 bt, jonka me yleensäkin kentillä annamme lockerin hoitajalle. Useimmilla kentillä pyyhkeestä ei veloiteta mitään.

Hotellille päästyämme haettiin pyykit ja juotiin kahvit. Sitten illalla mentiin taas Windyn kautta syömään, nyt Ciao-ravintolaan kävelykadun Soilla. Ilta olikin jo käsillä ja kadulla taas kova mökä.

Päivän maksimiksi mitattiin 33.9 astetta.

Plutaluang 20.11.06
Plutaluangin avaria väyliä, joilla pelattiin myös Aasian Tourin karsintoja reissumme jälkeen. Jali miettii, miten ohittaisi puun. Klubitalo näkyy taustalla. Matkalla Southin 3. griiniltä 4. tiille ja vieressä kentälle tuleva tie.
6. väylä noudattelee lammen rantaviivaa. Väylän tiedot näkyvät takana olevan kiven kyljessä. Jali testaa tuulen suuntaa, kun odotellaan avauslupaa tiillä. North Coursen 3. väylä on saareen pelattava par-3, jossa Jali mittailee matkaa.

Tiistai 21.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.3 astetta. Lähtö kentälle oli myöhemmin. Lek haki ensin Ruusukunnakset ja tuli sitten noutamaan meidät 10.00. Suuntana oli Bangpra International Golf Club, jossa ei oltukaan 8 vuoteen pelattu. Kaikki olivat taas mukana ja ajat olivat tiukassa, koska pelaajia oli paljon. Matkaan kuitenkin päästiin 10. tiiltä heti 11.00:n jälkeen. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja griinit sopivan nopeat. Apinoita nähtiin kentällä aika paljon ja niistä sai hyviä kuvia. Birkkuja tuli minulle taas kaksi, Jani ja Jali tekivät kumpikin yhden. Kenttä on oikein kiva ja siellä kannattaa vierailla useamminkin. Klubilla syötiin pelin jälkeen ja paluu venyi sitten pimeään kestäen noin tunnin.

20.00 tavattiin Eeva ja Ari Vepsä Windy Gardenissa, jossa myös syötiin. Sadetta ei ollut koko päivänä, mutta lämmintä kyllä, maksimissaan 34.9 astetta.

Bangpra 21.11.06
Valmiina peliin Bangpran klubilla, jossa caddyt olivat jo odottelemassa. Tästä johtaa kaunis reitti Bangpran 1. ja 10. tiille. Timppa ottaa vauhtia avaukseensa ja startteri tutkii papereitaan.
Caddyt seuraavat tarkkana puttisuorituksia ja taustalla odotellaan griinin tyhjenemistä. Jani avaa 17. väylällä, joka on taas se normaali par-3, jossa lyödään veden yli. Tällä kentällä näkyi paljon apinoita, mutta ne olivat pienellä alueella.
Tämänkin kentän kaikilla par-3-väylillä oli vesi vahvasti mukana. Viimeisellä griinillä (9.) ollaan ja vielä olisi saatava putti sisään ja tämän Jani upottikin. Bangpra on kiva ja käymisen arvoinen kaunis kenttä.

Keskiviikko 22.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.2 astetta. Pelikentäksi oli valittu Pattaya Country Club, jossa Timppa järjesti juhlakilpailun. Greenfee oli 770 bt, mikä oli alempi, kuin PSC:n hinnasto näytti. Kilpailu pelattiin parikilpailuna perheittäin. Seppälät voittivat ja Seija pelasi nettotuloksen 71. Pelin jälkeen pidettiin palkintojen jako klubilla. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja pelaajia täälläkin oli paljon. Meitäkin oli kaikkiaan 11.

Paluun jälkeen tehtiin taas pyykkireissu ja 19.00 kokoonnuttiin Timpan ja Tuijan huoneeseen drinkille. Ruusukunnakset olivat mukana. Sitten käytiin syömässä meren äärellä Food Fair Sea Food-ravintolassa.

Päivän korkein lämpötila oli 33.9 astetta.

Pattaya Country Club 22.11.06
Pattaya Country Clubin ykköstii ja valmistautuminen kilpailuun. 10. väylä on mielenkiintoinen par-4, jossa griinin edessä on reilusti vettä. Jali ja Kari 11. väylän tiillä. Tämä on par-5, jonka griini on saavutettavissa kahdella.
Timppa teki juuri birkun 10. reiällä, muut vielä puttailevat. Tumppi joutui vaikeuksiin viimeisen griinin takana. Timppa ja Tuija tutkivat tuloksia Pattaya Country Clubin ravintolassa.
Tuija ja Timppa jakoivat Timpan parikilpailun palkinnot. Antti ja Seija voittivat ja poseeraavat palkintolippikset päässä. Pattaya Country Clubin pihalla oleva golfaripatsas on huomattavasti pienempi kuin Pattanassa.

Torstai 23.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.7 astetta. Tunnin ajomatkan päässä oli Mountain Shadow Golf Club, joka myös pelattiin vuosien tauon jälkeen. Anttia lukuunottamatta kaikki olivat mukana. Kenttä on hieno, mutta palmuja paljon ja jos väyliltä joutuu sivuun, aiheuttavat palmut poikkeuksetta suurta harmia. Griinit olivat hyvässä kunnossa ja todella nopeat. Tumpin kanssa tehtiin birkku mieheen, mutta ylivoimaisesti parhaiten pelasi Kaija, joka teki bruttotuloksen 87. Slope huomioiden nettotulos oli 61 eli -11! Hyvä lopetus Thaimaan peleille, sillä Kaija ja Kari olivat lähdössä Suomeen varhain lauantaiaamuna ja tämä oli heidän viimeinen pelinsä tällä reissulla.

Hotellille päästyämme hain taas pyykit Champista ja sen jälkeen juotiin kahvit. Syömään mentiin totuttuun tapaan Windyn kautta, jossa Kratee ja Yep olivat vuorossa. Zum Simpl South Pattaya Roadilla oli hyvä valinta ruokapaikaksi. Schnitzelit olivat tosi suuret ja maukkaat.

Maksimi lämpötila oli 33.4 astetta. Suomessa pelattiin tällä viikolla taas golfia, kun lumet olivat sulaneet ja lämpötila oli joka päivä lähellä 10 astetta. Tämä sama meno jatkui vielä pitkään Suomeen tulomme jälkeen.

Mountain Shadow 23.11.06
Naisporukka on lähtenyt matkaan Mountain Shadow'n 1. väylällä. Kiva par-3, jolta myös näkee, että kentällä on paljon palmuja ja muita puita. 5. väylä on taas niin monelta kentältä tuttu veden yli pelattava par-3.
Ohhoh! Taas saman tyyppinen par-3. Kauniita ovat tällaiset väylät. Seuraava par-3 17. väylä on saman tyyppinen ja siinä on kaksi griiniä ja kahdet tiipaikat. Tällä väylällä on kauniita vesikasveja ja kivetkin sopivat erinomaisesti.
Kaija oli varmasti päivän tyytyväisin pelaaja. Hänen elämänsä kierros antoi tuloksen 87 eli netto 61! Tasoitus ropisi alas. Mountain Shadow'n klubitalo näyttää matalalta etupihalta päin, mutta rinteeseen rakennettu talo on hyvin suuri. Normaali tilanne valoristeyksissä. Moottoripyörät pujottelevat keulille autojen välissä puikkelehtien.

Perjantai 24.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.7 astetta. Seija, Päivi, Antti, Timppa, minä ja Jali mentiin Lekin kyydillä Sattahipin lähelle netissä Young Navy Golf-nimellä esitetylle 9-reikäiselle kentälle. Google Earthin karttakuvan perusteella Lek löysi kentän aivan Bang Saren kylän eteläpuolelta, mutta portillakaan kyseistä nimeä ei tunnettu. Pääsimme kuitenkin armeijan alueella olevalle kentälle ja sen nimi on virallisesti Recruit Training Center Golf Course. Kenttä on 9-reikäinen ja par on 36. Greenfee oli vain 180 bt arkisin koko päivältä ja caddy maksi 80 bt/9 reikää. Kenttä on oikein kiva ja haastavia väyliä on varsinkin lopussa. Griinit olivat hyviä, mutta hitaita. Toiselle kierrokselle 1. ja 6. väylän tiit olivat eri paikassa kuin ensimmäisellä kierroksella. Par-luvutkin väylillä vaihtuivat. Autoja ei ollut eikä kunnon klubitiloja, mutta ykköstiin vieressä on kuitenkin baari, samoin kentällä on yksi kioski. Baarin vessasta kyllä löytyy suihku. Päivi, Jali ja Timppa tekivät birkut, minä kaksi. Muuten tuli paljon OB-lyöntejä ja palloja hävisi.

Paluumatkalla satoi taas ja Pattayan itäpuolella näkyi tosi synkkä pilvi. Illalla käytiin vaihtamassa rahaa Yenjitillä ja käveltiin lenkki 2nd Roadilla todeten, että uusia pizzapaikkoja ei helpolla löydy lähistöltä. Sitten ajettiinkin lavataksilla Cosy Beach-hotellille ja mentiin vanhaan tuttuun Happy Faceen syömään pizzat. Uusi omistaja otti meidät vastaan ja saamamme pizzat olivat edelleen mainiot. Pois lähtiessämme tapasimme Janin ja Jalin Mountain Beachin baarissa. Sitten ajettiinkin jäätelöiden jälkeen takaisin hotellille.

Päivän maksimilämpötila oli Antin mittarissa 35.4 astetta, joten kuumaa oli edelleen.

Recruit Training Center 24.11.06
Armeijan alueella sijaitseva Recruit Training Center Golf Course on tarkoitettu paikallisille, mutta vieraatkin ovat hyvin tervetulleita. Kentän ykköstii on hyvin persoonallinen ympäristöltään. Pieniä patsaita on sijoiteltu elueelle paljon. Baari on hyvin varustettu ja seinällä on väyläkartta. Vuokramailojakin näkyi olevan saatavilla.
Kenttä oli hyvin tasainen, kuten tämä 2. väyläkin. Griinit olivat hyväkuntoisia, mutta ei kovin nopeita. Tällä ryhmällä kierrettiin kenttä kahteen kertaan. Kolmas vasemmalta ei osallistunut. Tässä näkyy muutama baarin edessä oleva patsas ja ykkösväylä takana.

Lauantai 25.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.6 astetta. Aamiainen syötiin myöhään, kun kiirettä ei ollut mihinkään. Sitten mentiin lavataksilla Central Roadille hakemaan silmälaseja Pattaya Opticalilta. Koko porukkamme hankki täältä lasit. Takaisin käveltiin taas parin baarin ja Beach Roadin kautta. Antin kanssa varattiin bellpojan avustuksella peliajat tiistaiksi ja keskiviikoksi.

Päiväkahvien jälkeen ajettiin lavataksilla mäelle katselemaan maisemia ja otettiin pakolliset kuvat Pattayasta. Alas käveltiin uusia mutkikkaita teitä pitkin ja meinattiin eksyäkin. Uusia portaita näkyi olevan tekeillä ja rinteeseen asennettiin suurta PATTAYA-tekstiä, joka näkyy koko kaupunkiin ja on yöllä valaistu. Satamassa vedeltiin veneitä maalle vanhoilla romutraktoreilla. Bali Haissa otettiin oluet ja palattiin hotellille. Siam Bayshoren viereen on rakenteilla uusi supermarket, jonka nimi lienee Vimantaitalay. Windyn kautta mentiin sitten syömään Nang Nualiin.

Päivän maksimi oli 35.4 astetta.

Pattaya 25.11.06
Lavataksin kyyti tulee Pattayalla tutuksi ja on todella halpaa, kun kulkee tiettyjä katuja. Joka reissulla tulee otettua tällainen kuva Pattayasta. Siinä näkyvät muutokset. Bali Hain sataman ja Siam Bayshoren väliin rakennetaan uutta supermarkettia.
Pieni temppeli on täälläkin ja kävijöitä tuntuu riittävän. Satamassa vesettiin paatteja yöksi maalle vanhoilla traktoreilla. Kävelykadun eteläpään uudesta portista on osa kirjaimista "pimentynyt".

Sunnuntai 26.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.3 astetta. Aamulla ei taaskaan ollut kiirettä, sillä viikonloppuisin pidettiin yleensäkin golfilta vapaata. 10.30 lähdettiin takakadulta bahtbussilla Jomtienille. Käytiin Vivian Barissa eli Peran baarissa Peraa kyselemässä, mutta hän ei ollut paikalla. Rantakadun baarissa juotiin kalliit (90 bt) Singhat ja käveltiin hissun kissun rantaa pitkin Pattaya Parkiin. Timo ja Tuija kävivät meressä uimassa. Sitten ajettiin kabiinilla Pattaya Parkin huipulle 170 metriin. Kyyti maksoi 200 bt hengeltä. Kokonaisuudessaan rakennuksella mastoineen on korkeutta 240 metriä. Ylhäällä katseltiin, kun ihmisiä laskeutui valjaissa roikkuen köyttä pitkin alas ja toiset kahden hengen "seisontahäkissä" kovalla vauhdilla. Kuvailun jälkeen mentiin hissillä alas ja ajettiin minibussilla hotellille. Sitten olivat ohjelmassa pyykin haku ja nettikahvila. Osa porukasta kävi hieronnassa 2nd Roadilla.

Syömässä käytiin Tuijan ja Timpan kanssa Siam Bayshoren buffetissa Balia Hai-terassilla. Hinta oli 745 bt, mutta kyllä tuli vatsakin täyteen. Antti ja Seija kävivät Lobster Potissa. Windyssä käytiin vielä ottamassa iltaoluet. Työntekijöillä on Windyssä yksi vapaapäivä viikossa.

Päivän korkein lämpötila oli 33.2 astetta.

Pattaya 26.11.06
Jomtienin rannalle johtavan kadun varressa on Vivien Restaurant eli Peran baari Menuetin vieressä. Pattaya Parkin torni ja kabiini odottavat, että pääsemme huipulle 170 metrin korkeuteen. Pattaya Parkin uimala kabiinista kuvattuna. Tässä ei olla vielä edes puolivälissä.
Tuijakin voitti pelkonsa ja tuli mukana näköalapaikalle. Pattayan kaupunki näkyy hyvin. Huimapäitä lähdössä valjaissa roikkuen alas köyttä pitkin. Paikallinen kukkakauppa etenee liikenteen seassa. Kaikenlaista tavaraa myydään samalla tavalla.

Maanantai 27.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.2 astetta. Kello 7 aamulla oli lämmintä 27.1 astetta. 9.00 lähdettiin pelaamaan Eastern Star Country Clubille. Porukasta puuttuivat Timo ja Tuija, jotka olivat Aurinkomatkojen saarihyppelyretkellä. Mukana Savosten kanssa oli myös Nok, joka on töissä rantakadulla nettikahvilassa. Kävelijä joutui maksamaan kentällä 500 bt. Kenttä oli oikein hyvässä kunnossa ja griinit kohtalaisen nopeat. Pelin loppurei'illä näkyi ukkospilvi pohjoisen suunnalla, mutta ei tullut peliä häiritsemään.

Paluun jälkeen Seija ja Päivi kävivät vielä Pattaya Opticalissa. Sitten mentiin porukalla Jomtienille Vivian Baariin, jossa Timpan entinen työntekijä Hämälän Pera oli paikalla. Hän järjestää baarista suomalaisporukoille ja muillekin pelireissuja eri kentille. Hinta on edullinen ja siihen kuuluvat ajanvarauksen lisäksi aamiainen, kyyti ja greenfee. Timppa otti kokeiltavaksi Peran vanhan mailasetin. Ari ja Eeva olivat siellä syömässä ja niin mekin söimme saman tien, kun Savosetkin ilmestyivät paikalle.

Lämpötila kävi päivällä 34.7 asteessa.

Eastern Star 27.11.06
Tumppi otti Eastern Starissa kierrokselle auton ja Nok kävi puikkoihin. Eastern Star on myös hyvin tasainen hyväkuntoinen kenttä. 9. väylä on kapean näköinen, mutta onnistunut avaus menee kapean alueen yli reippaasti.
Ja taas tuli eteen tutun näköinen par-3, 13. väylä. Vettä ja bunkkereita on vaikeuttamassa pelaamista. Caddyni odottelee rennosti ohitustilanteessa 15. griinin läheisyydessä. Vivienin Pera järjestelee Pattayalla pelireissuja kentille edullisesti.

Tiistai 28.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.5 astetta. Aamulla herättiin aikaisemmin, sillä peliajat olivat jo 9.40 ja 9.50. Lek haki koko porukkamme 8.00 ja vei meidät The Emerald Golfiin Ban Changiin. Uusi nimi ja uusi valmis klubitalo sekä paljon porukkaa otti meidät vastaan. Thaimaan "expateilla" oli kilpailu ja mukana siinä oli paljon suomalaisiakin, mm. Kyösti Hämäläinen. Myös kovia pelimiehiä oli treenaamassa tälläkin kentällä pelattaviin Aasian Tourin karsintoihin. Greenfee oli vain 500 bt. Kenttä on parantunut entisestään vuosi vuodelta, mutta nyt väylät oli leikattu erittäin kapeiksi. Lyöntien tulee olla suoria, jos aikoo tehdä tulosta, sillä reuna-alueilta ei ole toivoakaan löytää palloa. Kentällä on vain 3 kioskia. Ilma oli erittäin kuuma ja alussa aivan tyyni sää, joten vaatteet olivat shortseja myöten läpimärät jo kahden väylän jälkeen. Onneksi myöhemmin rupesi hieman tuulemaan. Kierroksen jälkeen nautittiin uuden klubitalon suihkuista ja terassilla tarjoili siistin näköinen Cindy-neito.

Iltapäivällä vein taas pyykit ja kävin netissä. Syömässä käytiin pienen hakemisen jälkeen Beach Roadilla Spaghetti Factoryssa.

Päivän ylin lämpötila oli 35.9 astetta.

Emerald 28.11.06
The Emerald Golf Clubin uusi klubirakennus ei ole hassumman näköinen ja voi hyvin ottaa vastaan Aasian Tourille karsivat pelaajat. Ykköstiillä on normaaliin tapaan paljon porukkaa. Nyt lisänä oli karsintoihin osallistuvia harjoituskierroksella olevia pelaajia. Kentälle on päästy ja Tumppi asettelee palloaan tiille. Tästä näkyy kentän luonne: kumpuilevat väylät ja pahat reuna-alueet.
Jali, Antti ja Timo lähestymässä bunkkerein ympäröityä griiniä. Kyllä Emeraldistakin löytyy kuvauksellisia paikkoja. Vesi saa ihmeitä aikaan. Timppa on ehtinyt jo paitaostoksille Mike Arcadelle. Kyllä siitä kaupat tulee.

Keskiviikko 29.11.06. Yön alin lämpötila oli 25.9 astetta. 7.00 oli jo 27.1 astetta, joten taas oli lämmin päivä luvassa. 9.00 lähdettiin Crystal Bay Golf Clubille, joka on niin hieno kenttä, että joka reissulla tekee mieli käydä siellä. Antti ja Tuija jäivät nyt pitämään vapaapäivää, joten Savoset pääsivät myös Lekin kyytiin. Tämä kenttä on edelleen kaunein pelaamistamme kentistä ja myös leppoisa ja hyväkuntoinen. Tumpilla oli kaikki shortsit ja kalsarit menneet pesulaan, joten hän tuli klubille pelkissä farkuissa ilman kalsareita. Proshopin tyttö mittasi sopivat shortsit ja pyysi sovittamaan niitä. Tumppi kuitenkin kieltäytyi sattuneesta syystä, mutta sai silti erittäin sopivat housut. Pelasimme C- ja A-lenkit ja pelikin meni mukavasti, kun reikäpeli Tumpin kanssa päättyi tasan.

Palattuamme hotellille vietimme Seijan ja Antin 11-vuotishääpäivää kuohuviinin ja kahvin kera. Sitten lähdettiinkin Windy-baariin, jossa tapasin entisen tutun DX-kuuntelijan Lasse Huttusen. Edellisen kerran on tavattu Iisalmessa 70-luvulla. Nykyisin Lasse on Rantasalmi Golfin toiminnanjohtaja. Lasse tunnisti minut ja tiesi, että olen nyt Pattayalla. Hän oli siellä ensimmäistä kertaa. Syömässä käytiin Bier-Kuechessä kävelykadulla.

Päivän maksimi oli 35.4 astetta.

Crystal Bay 29.11.06
Lähettäjä touhuaa Crystal Bayn C-lenkin ykköstiillä. Kohta päästään kierrokselle. Griinit ovat suuria ja caddyjen griininlukutaidosta on paljon hyötyä. Puolivälissä ollaan ja Tumppi on ottanut välillä kameran.
Varjot käytettiin hyväksi aina odotellessamme väylän vapautumista. A3-väylänkin griini on aivan klubitalon lähellä. Kuvassa näkyy kuitenkin A9 griini. Peukalokyytiläisiä ja elefantteja klubitalon nurkilla. Hauskoja yksityiskohtia löytyy kentiltä paljon.
Crystal Bayn A8 on yksi kuvauksellisimpia väyliä Pattayan alueen kentillä. A9 griini on valmiina ja klubin ravintolakin odottelee uusia asiakkaita. Seija ja Antti viettivät 11-vuotishääpäivää ja saivat leit kaulaansa.

Torstai 30.11.06. Yön alin lämpötila oli 26.4 astetta. 7.30 oli mittarin lukema kohonnut jo 30.7 asteeseen. Aamulla oli paljon luppoaikaa, koska peliaika Phoenix Country Clubille saatiin vasta 12.48. Lek haki meidät 11.30 ja niin mentiin toisen kerran tällä reissulla Phoenixiin. Porukkaa oli todella paljon ja harjoitusgriinillä tavattiin suomalaisia Aasian Tourin karsintoihin osallistuvia pelimiehiä, mm. Sebastian Kindstedt. Pelattiin taas Mountain ja Lakes ja pienen jonottelun jälkeen päästiin pelaamaan. Tumpin kanssa avattiin ykkösellä aivan lähelle griinin edessä olevaa ojaa ja onnistuin tekemään chippaamalla birkun. Viimeisellä väylällä tuli 4h 20min kestäneen kierroksen toinen birkku. Hyvin ehdittiin pelata ennen pimeän tuloa, vaikka välillä jouduttiin odottelemaankin. Ukkonenkin jytisi taas etelässä päin, mutta ei tullut häiritsemään.

Päivin kanssa haettiin Päivin vanhat ehostuksessa olleet lasit Pattaya Opticalilta ja käytiin syömässä edelliseltä reissulta tutussa 2nd Roadin Domicilissa. Ruoka oli edelleen hyvää ja edullista. Sitten käväistiin vielä nomaalilla iltapaukulla Windyssä, jossa Lasse taas pyörähti.

Päivän ylin lämpötila oli 34.9 astetta.

Phoenix 30.11.06
Phoenix Country Clubin piha-alue on melkoisen kaunis. Puttiharjoituksissa Aasian Tourin karsintoihin osallistuvia suomalaisia. Jani on ehtinyt jo 3. väylän griinille ja caddyt vetävät kärryjä hymyssä suin.
Mountainin ensimmäinen kioski on 4. väylän jälkeen. Odottelu otetaan rennosti Lakesin 7. tiillä kun edellä menevät vasta avaavat. Tämä on Lakesin 8. väylän griini ja tii näkyy veden takana korkeaa mäkeä kohti.

Perjantai 01.12.06. Yön alin lämpötila oli 26.3 astetta. Pelaamaan lähdettiin 8.30 St.Andrews 2000/Green Valley Golf Clubille. Minä pelasin Savosten kanssa St.Andrewsin ja Päivi, Seija, Tuija, Antti ja Timo Green Valleyn. St. Andrewsille oli pakko ottaa auto, mutta Green Valleyyn ei. Viiden ryhmässä pelaavilta kuitenkin vaadittiin kaikille auto ja kahden ryhmää ei hyväksytty, joten tällä kertaa pelattiin kaikki auton kanssa. Auto maksoi 500 bt ja jokaisella oli oltava oma auto. Pelaajia oli taas paljon. Green Valleyn aika oli 10.00, joten Antin porukka pääsi ensin kentälle. Meillä oli tiiaika 10.30, joka piti melko hyvin paikkansa, vaikka lähtöpaikalla olikin ruuhkaa. Molemmat kentät olivat hienossa kunnossa. St. Andrewsin ensimmäisen par-6:n tii oli muutettu lammen pohjoispäähän, joten nyt tuli yksi lammen ylitys vähemmän. 19. reikä on se saareen lyötävä par-3 ja tein siinä birkun. Viimeisellä reiällä ollessamme alkoi sataa ja ukkonenkin oli lähellä. Emme kuitenkaan kastuneet pahasti. St. Andrewsiin oli rakenteilla 9 lisäreikää ja ne valmistunevat ensi vuonna.

Kotimatkalla satoi melko rankasti, mutta Pattayalla oli kuivaa. Kahvien, pyykkireissun ja netin jälkeen mentiin illalla syömään Tankay Sea Food Restaurantiin kävelykadulle.

Päivän ylin lämpötila oli 35.9 astetta.

St.Andrews 2000 01.12.06
St. Andrewsin 1. väylä on mielenkiintoisen näköinen takatiiltä. Vasemmalla oleva vesi ei näy kunnolla tiille. 3. väylä on par-3 alamäkeen, jossa ei kannata lyödä ainakaan pitkäksi, sillä silloin menee veteen helposti. 6. väylän bunkkeripatteristo odottelee uhkarohkeita lyöntejä. Jani näyttää lähtevän hyökkäämään.
Sää näytti oikein hyvältä vielä tässä vaiheessa. Kenttäkin näyttää hyvältä ja vesi vain parantaa näköä. 8. väylällä on lyöntisuunnan/mailan valinta hieman vaikeaa. Bunkkerin vasemmalle puolelle pitäisi lyödä. Caddy odottelee 11. tiillä ja takana näkyy 19. väylän saarigriini. Tätä 19. väylää ei huomioida tulokseen, mutta aina se pelataan.
15. tiiltä näkyy hienosti suuri osa kentästä. Täällä on korkeuseroja, joita ei juuri muilta kentiltä löydä. Jalin harjoitussvingi 16. tiillä. Tarkoitus on lyödä syvän keskellä väylää olevan väyläbunkkerin yli. 18. tiillä ollessamme synkät sadepilvet olivat jo melkein päällä. Juuri ja juuri saimme väylän pelattua sateen alettua.

Lauantai 01.12.06. Yön alin lämpötila oli 26.1 astetta. Aikainen oli aamiainen tänään, sillä viimeisen pelin areenaksi oli valittu lauantaipäivästä johtuen Chonburi Century Country Club. Plutaluangiin ei saatu aikaa kiivaista yrityksistä huolimatta. Lek haki ensin Jalin Mountain Beachista ja tuli sitten 7.55 noutamaan Päivin, minut, Timpan ja Vepsän Arin, joka tuli lavataksilla Viewtalayn condosta. Matkaa kentälle on n. 70 km ja se kesti hieman yli tunnin. Kenttä on puitteiltaan melko vaatimaton, mutta pelaaminen siellä on mukavaa. Klubitalo on pieni, mutta kaikki tarvittava suihkuja myöten löytyy. Greenfee oli lauantaina 400 bt, caddy 200 bt ja auto 500 bt, joka otettiin Päivin kanssa. Kaikki viisi pelasimme samassa ryhmässä toisen 5 hengen ryhmän perässä. Kenttä oli ihan hyvässä kunnossa ja peli sujui alle 5 tunnissa. Täältä päästiin lähtemään nopeasti takaisin, sillä otimme suihkun päälle pelkän pienen oluen.

Palattuamme hotellille hyvästelimme Lekin, joka sai vielä Arilta porukoineen keikkaa kahdeksi viikoksi. Sitten oli vuorossa viimeinen pyykinhakureissu Champista.

Illalla käveltiin 2nd Roadia ja eri Soita pitkin ja etsittiin uutta ruokapaikkaa. Lopulta mentiin hyvin suosittuun Hopfin panimoravintolaan, joka oli täynnä asiakkaita. Siellä tilattiin todella suuret ja täyttävät pizzat, joiden kokonaan syöminen teki kyllä tiukkaa. Iltajäätelöä emme Antin kanssa jaksaneet enää syödä.

Päivän sää oli aurinkoinen ja eikä ollut hirveän kuuma, vaikka maksimi näyttikin 35.2 astetta.

Chonburi Century 02.12.06
Chonburi Centuryn klubitalo ja harjoitusgriini, jossa Jali testaili. Caddy 69 osasi hyvin naamioitumistaidon. Takana näkyy kentän alkeellisin kioski. Kyllähän tältäkin kentältä löytyi kauniita paikkoja kuten yleensä kaikilta.
Syksy näkyi täälläkin, sillä puista pudonneita lehtiä oli paljon. 14. tiillä odoteltiin taas. Edellä pelasi viiden ryhmä ja meitäkin oli viisi. Päivi puttaa viimeisellä griinillä ja takana näkyy Lekin auto odottamassa.
Ari Vepsä, Jali ja Päivi Centuryn vaatimattoman klubitalon edessä. Siam Elephant ravintolassa hotellissamme oli paikallinen soittajatyttö. Tavaratalo oli koristeltu joulua ja uutta vuotta varten.

Sunnuntai 02.12.06. Yön alin lämpötila oli 25.9 astetta. Viimeinen päivä oli varattu ostoksille ja pakkaamiseen. Aamiaisellekin mentiin vasta kymmenltä. Sitten mentiin Seppälöiden kanssa ostoksille. Kävimme taas parturissa Soilla ja hyvä työ maksoi 100 bt. Mike Arcadelta ostin vielä 3 pelipaitaa 450 bahtilla ja yhdet shortsit 400 bahtilla. Vanha kelloni teki lakon ja niin ostin uuden Citizen Eco Driven 4200 bahtilla Monaris Opticalin kelloliikkeestä Walking Streetiltä. Mulligan Barissa käytiin oluella ja paluumatkalla hyvästelemässä Windy Gardenin aamuvuoron tytöt.

Hotellilla juotiin viimeiset omat kahvit ja vajaan tunnin ajan satoi rankasti. Päivi ja Tuija kävivät hieronnassa 2nd Roadilla ja vieläkin satoi hieman. Timpan kanssa käytiin netissä ja kaupassa ostamassa 99 bt:n Mekong-viski ja muutama oluttölkki.

Kovan pakkaamisen jälkeen mentiin syömään Soi Diamondille Mama's Restaurantiin, jossa schnitzelit maksoivat 220 bt ja olivat suuret. Hintaan kuului vielä keitto ja salaattipöytä. Windyn kautta palattiin hotellille tuhoamaan jäljellä olevia juomia.

Päivän korkein lämpötila oli 33.4 astetta, joten taisi olla viilenemään päin.

Pattaya 03.12.06
Kellokaupat on tehty Monaris Opticalissa ja rannekkeen sovitus käynnissä. Walking Street ja keskellä näkyy Reiskan puuksi ristimämme suuri puu. Pikkutytöt jakoivat kävelykadulla Alcazarin shown mainoksia.

Maanantai 03.12.06. Herätys oli jo 5.10 ja aamuyöllä alin lämpötila oli 25.5 astetta. Aamupalalle mentiin heti, kun pakkaukset oli saatu kuntoon. Matkalaukut ja bägit nostettiin käytävälle ja käsitavarat otettiin mukaan. Samalla kävin selvittämässä meidät ulos, koska huoneet oli luovutettava 7.00. Aurinkomatkojen bussi tuli hakemaan meidät 7.30. Ennen lähtöämme saimme kivan viestin bellpoika Komkrichilta, joka toivotti meidät tervetulleeksi takaisin.

Bussi pysähtyi taas Bangpakong-joen lähellä ja sitten tultiinkin Suvarnabhumin lentoasemalle hyvissä ajoin. Ensimmäisten joukossa päästiin lähtöselvitykseen, jossa vaaka näytti tavaroillemme ylipainoa vajaat 5 kiloa. Toisilla kuului olevan enemmän, mutta siitä ei välitetty.

Sujuvasti päästiin tullinkin läpi ja pienten ostosten ja nautiskelun jälkeen päästiin koneeseenkin ajallaan. Nyt oli kuitenkin osa porukkaa jäänyt jumiin lähtöselvitykseen ja jouduimme odottelemaan heitä melkein tunnin. Finnairin MD-11 lähti 33-asteisesta Bangkokista 13.30.

Helsinkiin tultiin kuitenkin suurin piirtein aikataulun mukaisesti 18.25. Tavaratkin tulivat nopeasti ja Airport Taxilla päästiin kotiin jo 19.50.

Pattaya 04.12.06
Siam Bayshore näyttää nykyisin tältä Rasputin-ravintolan edestä katsottuna. Bangpakong-joki on melkoisen leveä. Kolme golfkenttää on tässä aivan lähellä. "Kauan eläköön kuningas"-kylttejä näkyi kaikkialla kuten tässäkin lentokentälle saavuttaessa.
Kentällä oli porukkaa todella paljon. Jonotussysteemi toimi, mutta liikkuminen oli hankalaa tavaroiden kanssa. Tällaisten putkien kautta mentiin lähtöportille. Kaikki on uuden näköistä niinkuin pitääkin. Siinähän se Finnairin MD-11 jo odottikin meitä pitkälle matkalle takaisin Suomeen.

Yhteenveto Matka oli taas erittäin onnistunut. 3 viikkoa ei tuntunut ollenkaan pitkältä ja mieli olisi tehnyt vielä jäädä. Kaikki meni oikein hyvin. Pieniä vatsavaivoja lukuun ottamatta kaikki pysyivät terveenä.

Sää oli tällä kertaa selvästi lämpimämpi kuin kertaakaan aikaisemmin. Lämpötilat olivat maksimissaan 33:n ja 36:n asteen välillä, kun aikaisemmin ovat pyörineet 30 asteen molemmin puolin parin asteen tarkkuudella. Nyt satoi 5 päivänä, mutta ne olivat pieniä iltapäiväkuuroja. Pari kolme ukkostakin oli, mutta pisimmilläänkin kesto oli vain pari tuntia. Golfkentällä saatiin vettä niskaan vain kaksi kertaa eikä silloinkaan oikeastaan kastuttu.

Golfkentät olivat hienossa kunnossa ja 14 pelattua kenttää olivat kaikki oikein hyviä valintoja. Greenfeet ovat pysyneet suurin piirtein entisellään, vain Phoenixin hinta on noussut. Pelaajien määrä on kasvanut valtavasti ja nykyisin on peliaikojen varaus kyllä suositeltavaa. Sen tekevät hotellien bellpojat ihan mielellään pientä korvausta vastaan (20 bt).

Muutenkin hintataso on pysynyt vakaana. Ravintolahinnat ovat aivan samoja kuin kaksi vuotta sitten. Paitoja saatiin nyt jopa halvemmalla kuin aikaisemmin. Ainoastaan Lekin taksat ovat hieman nousseet, mutta maksimi oli edelleenkin 1500 bt koko päivästä. Polttoaineen hinta on kuulemma noussut ja näytti nyt olevan n. 25 bt/litra eli n. 50 senttiä.

Pattayalla rakennetaan edelleen kovasti ja asukkaita on jo yli 200000. Kaupunki siistiytyy pikkuhiljaa ja kun melutaso illalla saadaan vielä kuriin, on kaupungissa ilo liikkua. Golfpaikkanahan Pattaya on yliveto. Kenttiä riittää pelattavaksi, vaikka nyt Siam Country Club, Great Lake ja Sri Racha olivat suljettuna. Siam ainakin on laajennuksen alaisena ja aukeaa 2007. St. Andrews 2000 saa myös 9 lisäreikää lähiaikoina.

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Thaigolfer tarjoaa melkoisen täydellisen listan Thaimaan golfkentistä ja tiedot sekä kuvia ja kommentteja hyvin monista kentistä. Kentät ovat aakkosjärjestyksessä, mutta ne saa myös alueittain.

Golf Guide Index Kenttäesittelyjä joka puolelta Thaimaata, melko kattava. Jokaisesta esitellystä kentästä on paljon tietoa ja komeita kuvia.

Pattaya.com tarjoaa paljon tietoa Pattayasta. Golfkentistä on toistaiseksi vain luettelo.

Pattaya Sports Club - Pattaya Thailand on Pattaya Sports Clubin kotisivu, jossa on paljon hyödyllistä tietoa golfareille.

Siam Bayshore Resort Pattaya Hotel, Thailand. Hotel Siam Bayshore Resortin kotisivu.

Pattaya City. Kaikki tärkeimmät tiedot Pattayan kaupungista, aina tarkkaa karttaa myöten.

Pattaya Mail Newspaper. Pattaya Mail on kerran viikossa ilmestyvä Pattayan englanninkielinen sanomalehti. Uutisia Pattayalta ja paljon PSC:n golftuloksia. Mielenkiintoisia juttuja on paljon.