Mostarin kivisilta

[Lomamatka Wieniin Bulgariaan ja Bratislavaan Slovakiaan]
[Luokkatapaaminen Davosissa Sveitsissä] [Lomamatka Dubliniin Irlantiin]

LOMAMATKAT EUROOPASSA JA LÄHIALUEILLA

Euroopan ja lähialueiden lomamatkoja on vuosien mittaan tullut tehtyä jonkin verran. Suomi (1.) ja Ruotsi (2.) ovat tietysti tulleet maakokoelmaani jo ennen matkailun aloittamista. Suomi tuli plakkariin vuonna 1948 ja Ruotsi joskus 60-luvun alussa, tarkkaa vuotta en muista.

Lomamatka Saulkrastiin ja Riikaan Latviaan 19.-23.08.2021

Matkaseurue: Hanne & Hyvönen, EJH & Päivi
Matkareitti: laiva Helsinki - Tallinna, oma auto Tallinna - Saulkrasti - Tallinna, laiva Tallinna - Helsinki

Kaupunkiloma Brysseliin Belgiaan ja Luxembourgiin 05.-08.11.2019

Matkaseurue: EJH & Päivi
Matkareitti: lento Helsinki - Bryssel, juna Bryssel - Luxembourg - Bryssel, lento Bryssel - Helsinki

Lomamatka Dubliniin Irlantiin 09.-12.01.2018

Matkaseurue: Päivi ja EJH
Matkareitti: lento Helsinki - Dublin, bussi Dublin - Belfast - Dublin, lento Dublin - Helsinki

Kävimme myös Belfastissa Pohjois-Irlannissa ottamassa Iso-Britannian maapisteen.

Luokkatapaaminen Davosissa Sveitsissä 05.-10.09.2016

Matkaseura: Päivi ja Esa Hänninen, Juha Pulkkinen (Junnu), Timo Niittylä, Eeva-Kaarina Aurasmaa (Ieppo), Anna-Katri ja Jouko Tuovinen, Marketta ja Heikki Sonninen sekä paikan päällä asuvat Osmo Nuutinen (Oki) ja Doris Spachmann.
Matkareitti: lento Helsinki - Zürich, minibussi Zürich - Vaduz - Davos, juna Davos Dorf - Landquart - Zürich - lentoasema, lento Zürich - Helsinki.
Kävimme myös Vaduzissa Liechtensteinissa.

Lomamatka Wieniin Itävaltaan ja Bratislavaan Slovakiaan 30.12.2014 - 04.01.2015

Matkaseurue: Päivi ja EJH
Matkareitti: lento Helsinki - Wien, juna Wien - Bratislava - Wien, lento Wien - Helsinki

Toinen lomamatka Melnikiin Bulgariaan 19.-23.08.2011

Matkaseurue: Päivi ja EJH, Hannu Hänninen, Pekka Räsänen
Matkareitti: lento Helsinki - Budapest - Sofia, henkilöauto Sofia - Melnik - Sofia, lento Sofia - Budapest - Helsinki

Kanavaristeily Viipuriin Venäjälle 06.06.2009

Saimaan kanavaristeily Lappeenrannasta Viipuriin tehtiin Päivin kanssa Carelia-laivalla. Mukana oli kaikkiaan 159 henkeä, jotka ovat työskennelleet aikoinaan Vesi-Pekalla, joka oli rakentamassa myös Saimaan kanavaa. Mukana luvussa ovat myös vaimot. Laivalla kerrottiin kanavan rakentamisesta ja välillä viihdytti lauluillaan Jaana Pöllänen. Perillä Viipurissa käytiin kahvilla Pyöreässä tornissa ja tehtiin pieni kiertoajelu sataman ja torin lähistöllä. Matka kesti kaikkiaan 13.5 tuntia ja sen kokoonkutsujana oli Juha Tenkanen. Paljon tuttuja oli mukana ja oli kiva tavata vanhoja työkavereita 35 vuoden takaa.

Lomamatka Melnikiin, Bulgariaan 03.06. - 10.06.2007

Kaverimme Pertti Hyvönen oli ostanut siskojensa kanssa Melnikistä, Bulgariasta talon muutama vuosi sitten ja piti siellä nyt kesäjuhlat. Suomalaisia kerääntyi tähän pieneen 250 asukkaan kaupunkiin kaikkiaan 52! Matkalla käytiin myös Macedonian puolella.

Risteily Riikaan Latviaan 05.02. - 07.02.2003

Latvian (37.) matka tehtiin Päivin kanssa Silja Linen Silja Opera-laivalla. Matka Riikaan kesti kauan, koska Suomenlahti oli jäässä. Perilläoloon ei aikaa kovin paljon jäänyt. Kaupungilla käytiin kuitenkin kävelemässä ja Pizza Jazz-nimisessä pizzeriassa syötiin hyvät ja edulliset pizzat. Mitään ei oikeastaan ostettu muuta, mutta satamasta otettiin mukaan laatikko paikallista olutta, 24x0.5 litraa maksoi 13 €.

Risteilyjä Tukholmaan, Tallinnaan ja Pietariin

Näissä matkoissa nyt ei ole kummoista, mutta pitää mainita ainakin sen vuoksi, että uusi maa tuli käytyä, kun Viro (33.) oli itsenäistynyt ja siellä pistäydyttiin 1993.

Pietariin tehtiin myös risteily Konstantin Simonovilla Putkosten kanssa, joten siellä on nyt käyty myös Venäjän aikaan. Kaupunki on siistiytynyt kovasti ja länsimaisia liikkeitä oli ilmestynyt jo runsaasti katukuvaan.

Lomamatka Kyprokselle 20.02. - 27.02.1989

Kyproksen (24.) matka sattui samaan aikaan kun Lahdessa järjestettiin hiihdon MM-kisat. Päivin ja minun lisäkseni matkalla oli Jyrki Heikkilä, Päivin veljen poika. Limassolissa käveltiin paljon, mutta vuokrattiin myös auto, jolla ajeltiin vasemmanpuoleisessa liikenteessä saaren ympäri. Käytiin mm. Trodos-vuorella, jossa oli metritolkulla lunta ja kunnon hiihtokeskus, Nicosiassa, Paphoksessa ja Larnakassa. Nicosiassa yritettiin päästä edes jalalla astumaan Turkin puoleiselle osalle, mutta rajavartijat olivat tiukkoja. Uima-altaan äärellä kuunneltiin Yleisradion lähetyksiä Lahdesta.

Lomamatka Agadiriin Marokkoon 30.12.1986 - 06.01.1987

Agadirin matka tehtiin Päivin ja Teija ja Hannu Putkosen kanssa. Majoituspaikkana oli Hotelli Argana. Agadirista vuokrattiin myös auto, jolla ajettiin etelään Tiznitin kaupungin ohi Asririn keitaalle, jonne myös matkatoimisto järjesti retkiä. Gouliminen kaupungin kohdalla eräs mopolla liikkunut arabi tarjoutui väkisin oppaaksi. Hän johti meidät keitaalle ajaen mopollaan edellä. Siellä hän vei meidät kotiinsa, jossa tarjottiin minttuteetä. Tietysti meidät johdettiin sitten yhteen beduiinitelttaan, jossa oli rihkamakauppias. Automatka oli hyvin onnistunut. Bussiretki tehtiin Marrakechiin, jossa käytiin basaareissa ja kuuluisalla sadunkertojien torilla, jossa oli myös käärmeenlumoojia.

Lomamatka Dubrovnikiin Jugoslaviaan 14.06. - 21.06.1985

Jugoslavian (18.) matka tehtiin kahdestaan Päivin kanssa. Dubrovnikiin majoituttiin Kompass-hotelliin, joka sijaitsi rinteessä. Mielenkiintoisin kohde itse kaupungissa oli vanhan kaupungin alue. Retkiä tehtiin ympäristöön kuten Mostariin, jossa kuljettiin kuuluisan vanhan kivisillan yli, joka sen jälkeen alkaneessa sodassa pommitettiin hajalle.

Lomamatka Mallorcalle 16.03. - 23.03.1985

Talviloma alkoi eikä meillä ollut mitään suunnitelmaa lomaa varten. Risteilyjä ja peruutuspaikkoja käytiin kyselemässä, mutta mitään ei tuntunut löytyvän. Kun tultiin kotiin, soi puhelin kello 17 aikoihin ja matkatoimisto tarjosi viikon matkaa Mallorcalle. Siihen sitten tartuttiin kiinni. Mentiin käymään matkatoimistossa, mutta pankit olivat kiinni, joten matkaa ei voitu maksaa heti. Täytettiin kuitenkin pankkisiirtolomake ja se kelpasi. Kotiin ehdittyämme alkoi vimmattu pakkaaminen, sillä kone lähti jo aikaisin seuraavana aamuna. Niin paineltiin Mallorcalle, josta onneksi sai VISA-kortilla rahaa pankista. Hotelli Araxa oli kotinamme. Mallorcalla sitten kierrettiin autolla saarta ympäri ja käytiin kaikenlaisissa mielenkiintoisissa paikoissa.

Lomamatka San Bartolomeoon Italiaan 10.07. - 17.07.1983

Tämä oli Päivin ja minun ensimmäinen yhteinen Etelän matka. Lento suuntautui Nizzaan, josta Päivi sai taas uuden (Ranskan) maan ja sieltä bussi kuljetti meidät Italian (16.) puolelle San Bartolomeoon Italian Rivieralle. Majoituimme Hotelli Mayolaan ja sieltä käsin tehtiin muutama retki. Yksi niistä suuntaantui Monacoon (17.) Monte Carloon ja Ranskan puolelle Cannesiin. Italiasta jäi mieliin melko tuhruinen kuva.

Autoreissu Ruotsiin ja Norjaan 09.08. - 15.08.1981

Päivin kanssa tehtiin lomamatka autolla. Liikkeelle lähdettiin Ristiinasta ja Vaasan kautta mentiin Uumajaan. Sitten ajettiin Ruotsin läpi Mo i Ranaan Norjaan, josta Päivi nappasi itselleen uuden maan. Sitten mentiinkin pitkin kapeaa Norjan maata kohti pohjoista. Skutvikista mentiin lautalla Lofooteille Svolvaeriin ja se kyllä kannatti. Lofoottien maisemat ovat todella komeat. Sieltä ajeltiin sitten Narvikiin ja edelleen kohti pohjoista. Hammerfestissa käytiin - tottakai samoin kuin Nordkapissa. Matkaa jatkettiin aina Kirkenesiin asti. Sieltä tultiin Suomen puolelle Sevettijärven kautta ja palattiin pikkuhiljaa lähtöpaikalle.

Laivamatka Tallinnaan marraskuu 1979

Edellisen reissun jälkeen olin tutustunut Päiviin ja lokakuussa 79 mentiin naimisiin. Marraskuussa meillä oli mahdollisuus lähteä Outokummun porukan kanssa laivamatkalle Tallinnaan. Meri oli jonkin verran myrskyisä, joka jäi monien juoppojen lailla mieleen. Kaupungilla asuttiin Viru Hotellissa ja sieltä käsin tutustuttiin Tallinnan nähtävyyksiin. Uutta maata tästä ei tullut, sillä Viro kuului vielä Neuvostoliittoon.

Automatka Osloon 1978

Pekka ja Pirjo Räsänen sekä Markku ja Sirkka Kiiski pyysivät minut mukaan autoreissulle Osloon. Laivalla ajettiin Ruotsiin ja maan läpi suorinta tietä Osloon. Näin Norjasta (12.) tuli minulle uusi maa. Oslossa asuttiin leirintäalueella ja käytiin Holmenkollenilla, Vigelandin puistossa ja merimuseossa. Matka oli normaaliin tapaan oikein mukava.

Tekun luokkaretki Mallorcalle 18.04. - 25.04.1975

Rissasen Teijon kanssa ajettiin tekussa läpi ajatus, että tehdään luokkaretki Mallorcalle. Se toteutuikin sitten ja lähes parikymmentä luokkakaveria ynnä puolisoa lähti mukaan.
Kuten arvata saattaa, tämäkin reissu keskittyi hauskan pitoon. Liikuttiin kuitenkin saaren pohjoisosissa ja tietysti Palman lähiympäristössä.

Lomamatka Benidormiin 23.08. - 30.08.1974

Tällä reissulla olivat mukana Teijo Rissanen, Risto Vähäkainu ja Markku Kiiski. Lento oli Alicanteen ja hotelli Benidormissa. Tämäkin matka meni enimmäkseen viihteen merkeissä. Vuokrattiin kuitenkin auto ja aiottiin ajaa etelään Almeriaan asti, mutte vuoristoinen ja hidas tie vei mehut niin, että käännyttiin Murcian eteläpuolelta takaisin.

Lomamatka Mallorcalle 24.08. - 01.09.1973

Tekun aikana tehtiin Teijo Rissasen kanssa viikon lomareissu Mallorcalle Palmaan, jossa lähinnä oltiin viihteen merkeissä. Hotelli Scandinavian vieressä vietettiin viikko ja mitään sen kummempia kiertelyjä ei tehty, mutta parille matkatoimiston retkelle osallistuttiin. Toinen niistä oli porsasjuhla. Kaupunkiin tutustuttiin nyt paremmin kuin edellisellä Mallorcan reissulla, jolloin ei ollut aikaa.

DX-kiertomatka Espanjaan, Andorraan ja Ranskaan 13.08. - 26.08.1972

Matkaseura: EJH, Antti Seppälä, Veli-Matti Kuparinen, Raimo Kaksonen
    Matkareitti: lento Helsinki - Palma de Mallorca, laiva Palma de Mallorca - Valencia, juna Valencia - Madrid, auto Madrid - Burgos - Bilbao - San Sebastian - Andorra - Perpignan - Barcelona, laiva Barcelona - Palma de Mallorca, lento Palma de Mallorca - Helsinki.
    Uudet maat: Andorra (9.), Ranska (10.)
    Matkakertomus omalla sivulla.

Tekun matka Leningradiin 05.03. - 07.03.1972

Kuopion Teknillisessä Opistossa ollessani tehtiin pääsiäisenä porukalla eri luokkien oppilaiden kanssa opintomatka Leningradiin Neuvostoliittoon (8.). Majoituspaikkana oli Hotelli Drusba. Lähinnä se oli viihdematka, mutta kyllä siellä ehdittiin käydä tutustumassa myös paikalliseen rautatievaunutehtaaseen. Enimmäkseen liikuin yhdessä luokkatoverini Teijo Rissasen kanssa. Siitä matkastapa ei ole juuri tämän enempää kerrottavaa. Matka oli ihan hauska!

DX-kiertomatka Espanjaan, Portugaliin, Marokkoon, Gibraltarille ja Ceutalle 26.09. - 11.10.1970

Matkaseura: EJH, Hannu Hänninen, Antti Seppälä, Veli-Matti Kuparinen, Gunhard Kock, Tarmo Nenonen, Jaakko Mäki-Jaakkola.
    Matkareitti: lento Helsinki - Málaga, auto Torremolinos - Granada - Córdoba - Sevilla - Sines - Lissabon - Algeciras, laiva Algeciras - Tanger, lento Tanger - Gibraltar - Tanger, bussi Tanger - Tetuan - Ceuta, laiva Ceuta - Algeciras, auto Algeciras - Torremolinos, juna Torremolinos - Málaga - Torremolinos, lento Málaga - Helsinki.
    Uudet maat: Espanja (3.), Portugali (4.), Marokko (5.), Gibraltar (6.), Ceuta (7.).